Parempi matkustaminen Suomesta - lentoyhtiöiden vertailu

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
200
Keneltä se siis pois on, jos oikeasti haluaa sen loman aloittaa jo kotoansa, eikä vasta perille päästyään (+ 1-2 päivän palautuminen jaloille) ?
Juuri tämän fiiliksen vuoksi lennämme pidemmät lomalennot bisneksessä. Nuukana suomalaisena bisneksen absoluuttinen arvo ei ole ihan kohdallaan, mutta on iso juttu kun tuleva reilun kymmenen tunnin lento ei harmita jo ennen kuin se on alkanutkaan.

Mannertenvälisten lentojen business vs. first class -keskusteluun voisin todeta että first class tarjoaa yleensä oikeastaan vain parempaa yksityisyyttä ja on tarkoitettukin niille jotka ovat valmiita maksamaan siitä. Ilmestyessään ensimmäisen kerran vuosikymmeniä (?) sitten business -luokka oli lähempänä nykyistä "premium economya", mutta nykyisin bisneksen & first classin palvelutasossa tai tiloissa ei ole huomattavaa eroa.
 
Liittynyt
17.04.2017
Viestejä
94
En ole koskaan tajunnut sitä kalliimpien matkustusluokkien "etuoikeutta" jolla pääsee lentokoneeseen ennen muita. Minusta lentokoneessa on tarkoitus olla mahdollisimman lyhyt aika ja tämmöisestä oikeudesta erikseen maksaminen ei käy järkeen. Samaten kaikilla long haul-lennoilla mahdollisuuden edes puolimakuuasennon saamisen sulkeminen useampien satasten maksumuurin taakse jonkun glamourin ja muun paskapuheen tähden on kyllä 1. luokan syöpäläisyyttä parhaimillaan, mutta lentokoneiden suunnittelijat ja kantahenkilökunta eivät toki ole koskaan joutuneet nukkumaan paskalla penkillä istuma-asennossa muun ympäristön meluten ja haisten 24/7.
En aivan allekirjoita tätä kokonaisuudessaan. Siis economy -luokassahan sitä lähinnä vain maksaa siitä, että pääsee paikasta A paikkaan B. Joten tottakai sitä haluaa koneessa istua mahdollisimman vähän aikaa. Itsekin pyrin nousemaan koneeseen mahd. myöhään kun economy -lipulla matkustan.

Business -luokassa taasen maksat matkustamisen lisäksi myös tasokkaammasta ruoasta, palvelusta, istuimesta sekä tilasta. Ja useimmiten se palvelu alkaa heti kun koneeseen nousee, eikä vasta nousuunlähdön jälkeen kuten economy -luokassa. Joten oikein mielelläni nousen koneeseen ensimmäisten joukossa nauttimaan näistä maksamistani eduista.

Ja kuten zepi tuossa jo mainitsi, niin kyllähän se armotonta laskemista on kun mietitään istuimen viemää tilaa koneessa. On vain järkevämpää mahduttaa enemmän maksavia asiakkaita samalla lennolle tai sitten pyytää niiltä enemmän rahaa. Ihan vaikka, jos verrataan economy -luokan istuimia halpalentoyhtiön ja ei halpalentoyhtiön välillä, niin tuleehan sielläkin selkeät erot vastaan. Yleensä ne istuimet on lähempänä toisiaan ja jopa kapeampia kuin ei halpalentoyhtiön koneessa. Toki ei kaikkialla näin, mutta kuitenkin jostainhan se lipun halvempi hinta revitään.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
455
Heathrow - Fort lauderdale - Heathrow välin (~10h) lensin Norskin bisneksessä. Kyllähän se turistiluokan voitti + tarjoilu pelas. Mutta ei se kyllä sen ~+700€ hintainen kokemus ollut. Helsingistä tietysti piti ensin lentään Heathrowlle normaaliluokassa.

Kaveri korotti samalla reissulla Miami - HEL välin ~600€lla itelleen ja muijalleen Finskin bisnekseen. Oli ihan eri meininki ollut kun vertailtiin.
Finskin business-lennot tuli äsken hotellin kanssa NY Ritz Carltonissa hintaan 24 dollaria. Kohtuullinen diili.
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
255
Minkäs hintaisia nuo business liput on yleensä? Ei ole koskaan edes ajatellut ostavani business paikkaa. Euroopan sisäisethän on yleensä menopaluu 100-200€ kun ajoissa ottaa ja sitten mannertenvälinen 400-700€ turistiluokassa näin kärjistäen.

Yleensä pyrin hätäuloskäynnin kohdalle niin siinä on pitkänä miehenä varsin mukava olla. Ruoka on mielestäni ihan hyvää turistiluokassa joten en ehkä osaisi arvostaa mikäli business luokassa on parempaa. Jalkatilaa arvostan kyllä ja mikä on pahin lennoilla jos naapuriin osuu itkevä lapsi. Business luokassa taitaa olla parempi mahdollisuus välttää?
 
Liittynyt
17.04.2017
Viestejä
94
Minkäs hintaisia nuo business liput on yleensä? Ei ole koskaan edes ajatellut ostavani business paikkaa. Euroopan sisäisethän on yleensä menopaluu 100-200€ kun ajoissa ottaa ja sitten mannertenvälinen 400-700€ turistiluokassa näin kärjistäen.

Yleensä pyrin hätäuloskäynnin kohdalle niin siinä on pitkänä miehenä varsin mukava olla. Ruoka on mielestäni ihan hyvää turistiluokassa joten en ehkä osaisi arvostaa mikäli business luokassa on parempaa. Jalkatilaa arvostan kyllä ja mikä on pahin lennoilla jos naapuriin osuu itkevä lapsi. Business luokassa taitaa olla parempi mahdollisuus välttää?
Hinnat monesti riippuvat reitistä, ajankohdasta sekä myöskin yhtiöstä. Halvin mahdollinen hinta ei välttämättä ole se paras vaihtoehto. Esimerkiksi juuri Norwegian myy "business" -luokan lippuja, vaikka oikeasti heidän business -penkit vastaavat muiden yhtiöiden premium economy -luokan istuimia.

Riippuu siis minne lennät ja milloin. Jos tiedät minne haluat matkustaa, ota selvää kuka sinne lentää. Lentoyhtiöiden tarjouskirjeet on hyvä esimerkiksi tilata. Siellä paljon niitä business -tarjouksia pyörii. Mannerten väliset voit saada semmoisella tuplahinnalla normilippuun verrattuna.

Ja huomioitavaa on, että monet yhtiöt eivät edes anna varata noita exit -paikkoja etukäteen. Ainoa vaihtoehto on pyytää tuota check inn:ssä ja silloinhan ne voi olla jo kaikki menneet.

Lapsiahan sielläkin toki voi olla, ehkä tosiaan mahdollisuus siihen vähän pienempi.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
13
Työn puolesta päässyt Euroopan sisäisillä bisnekseen, joka on melkein yhtä tyhjän kanssa. Viereen ei tule ketään ja saat jotain juomia ilmaiseksi riippuen lentoyhtiöstä.

Pitkä omat lennot rajoittuu amerikkaan ja australiaan minne sisarukset muuttaneet. Esim. HKI-Sydney oli economy 1200€, business 5500€, ja ykkönen 15000€.

Ei vaan pysty perustelemaan 4000€ lisäsijoitusta 24h kokemukselle ykkösestä puhumattakaan.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Itse kun vihaan lentämistä sekä lentokenttiä ja koko sitä pitkää prosessia minkä matkustaminen vaatii, niin paras lentoni oli kun otin pari kk sitten epähuomiossa kotona aamuyöstä pimeässä kahden melatoniinin sijasta vahingossa 2 x 5mg diapamia ja lisäksi jaloviinaa pari desiä päälle. Ensimmäinen muistikuva on Frankfurtista loungesta tuon kotona kumotun reilun yömyssyn jälkeen, mutta ilmeisesti oli ollut aika smooth matka koska ei tullut laskua perästä. Elämäni paras lento ja vielä ihan Economy-luokassa. En suosittele kyseistä metodia, mutta kyseessä oli kieltämättä "parempaa matkustamista Suomesta".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
472
En ole koskaan tajunnut sitä kalliimpien matkustusluokkien "etuoikeutta" jolla pääsee lentokoneeseen ennen muita. Minusta lentokoneessa on tarkoitus olla mahdollisimman lyhyt aika ja tämmöisestä oikeudesta erikseen maksaminen ei käy järkeen.
On tuossa sellainen aspekti että kun sinne koneeseen pääsee ensimmäisenä muutama minuutti ennenkö se loppu 300 hengen karjalauma ryysää samaan putkeen, niin siinä saa rauhassa käpsiä paikalleen ja säätää takit ja laukut hyllyille ja istua paikoilleen. Versus että seisoskelet joko ensin jonossa lipun tarkistukseen, tai jonon viimeisenä mennessä joudut seisoskelemaan siinä siirtymäputkessa vastaavan ajan. Sen boardingin ottaman normaalin 20-60min voit siis joko istuskella koneessa(priority boarding) tai istuskella terminaalin puolella 5-45minuuttia ja seisoskella vartin jonossa. Eli tuolla välttää sen vartin seisoskelun...
Samaan pakettiin yleensä sisältyy priority check-in, joka taasen vähentää seisoskelua sielä checkinin puolella...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
On tuossa sellainen aspekti että kun sinne koneeseen pääsee ensimmäisenä muutama minuutti ennenkö se loppu 300 hengen karjalauma ryysää samaan putkeen, niin siinä saa rauhassa käpsiä paikalleen ja säätää takit ja laukut hyllyille ja istua paikoilleen. Versus että seisoskelet joko ensin jonossa lipun tarkistukseen, tai jonon viimeisenä mennessä joudut seisoskelemaan siinä siirtymäputkessa vastaavan ajan. Sen boardingin ottaman normaalin 20-60min voit siis joko istuskella koneessa(priority boarding) tai istuskella terminaalin puolella 5-45minuuttia ja seisoskella vartin jonossa. Eli tuolla välttää sen vartin seisoskelun...
Samaan pakettiin yleensä sisältyy priority check-in, joka taasen vähentää seisoskelua sielä checkinin puolella...
no tärkempi etu on se että pääsee koneesta nopeasti pois. ehtii jatkolennolle, palaveriin, tai ylipäätänsä pääsee töihin.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Nykyisin myös kun kaikilla on paljon käsimatkatavaroita, niin loppupäässä jos joutuu koneeseen tulemaan, niin usein laukulle ei olekaan tilaa. Ja lentolaukku jaloissa ei ole kiva.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 576
Nykyisin myös kun kaikilla on paljon käsimatkatavaroita, niin loppupäässä jos joutuu koneeseen tulemaan, niin usein laukulle ei olekaan tilaa. Ja lentolaukku jaloissa ei ole kiva.
Tämä huomattiin juuri espanjan lomalennolla Norskilla. "yksi käsimatkatavara" on muistaakseni ohjeistuksena ja jengillä on lentolaukku, reppu, läppärilaukku, ja vielä muovikassi. Tämä toistui monella. Ruumaanhan valtaosa jengistä joutui laukut jättämään (sai tosin jättää ilmaiseksi). Muillakin lennoilla ihmetellyt sitä määrää tavaraa mitä ihmisillä mukana ei mikään ihme että täyttyy laukkupaikat kun ei ohjeistuksesta pidetä kiinni.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
85
Nosto. Kysynpä täältä neuvoja, miten toimia.
Oli Lufthansalta varattu lennot HKI-Korfu syyskuulle. Maksettu visalla. Lennot olivat välilaskullisia Münchenin kautta, odotusaika joitain tunteja.
Nyt tuli Lufthansalta viestiä, että ovat koronan vuoksi joutuneet "uudelleenohjelmoimaan" lentoja ja jos ei sovi niin saa jonkun gift voucherin jonka voi käyttää myöhemmin.
Menolento nyt vielä onnistuisi, joskin joutuisi yhden yön viettämään Münchenissä mutta takaisin tuleva lento on mahdoton. Siis oikeasti mahdoton, koska jatkolento Münchenistä Helsinkiin lähtee aikaisemmin kuin lento Korfulta Müncheniin.
Miten lentoyhtiö voi tarjota tällaista ja todeta että saat gift voucherin jos ei kelpaa? Eihän he käytännössä tarjoa mitään vaihtoehtoa vaan efektiivisesti peruvat koko lennon. Koska en ottanut mitään cancellation policya, en voi peruuttaa lentojani ja saada rahoja takaisin. Aspassa on tuutannut yllättäen varattua jatkuvasti enkä ole päässyt kenenkään ihmisen kanssa vielä keskustelemaan asiasta.
Onko tämä nyt ihan lege artis?
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Lähes jokainen lentoyhtiö on keikkunut konkurssin partaalla, myös luffe. Nyt niillä on taas kassaa ja kannattaa yrittää vaan soittaa sinne aspaan ja selvittää asia. Voi olla ihan vaan virhe, mikä ymmärrettävää, kun varmasti miljoonia korvaus- ja uudelleenreitityscaseja nyt päällä.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Nosto. Kysynpä täältä neuvoja, miten toimia.
Oli Lufthansalta varattu lennot HKI-Korfu syyskuulle. Maksettu visalla. Lennot olivat välilaskullisia Münchenin kautta, odotusaika joitain tunteja.
Nyt tuli Lufthansalta viestiä, että ovat koronan vuoksi joutuneet "uudelleenohjelmoimaan" lentoja ja jos ei sovi niin saa jonkun gift voucherin jonka voi käyttää myöhemmin.
Menolento nyt vielä onnistuisi, joskin joutuisi yhden yön viettämään Münchenissä mutta takaisin tuleva lento on mahdoton. Siis oikeasti mahdoton, koska jatkolento Münchenistä Helsinkiin lähtee aikaisemmin kuin lento Korfulta Müncheniin.
Miten lentoyhtiö voi tarjota tällaista ja todeta että saat gift voucherin jos ei kelpaa? Eihän he käytännössä tarjoa mitään vaihtoehtoa vaan efektiivisesti peruvat koko lennon. Koska en ottanut mitään cancellation policya, en voi peruuttaa lentojani ja saada rahoja takaisin. Aspassa on tuutannut yllättäen varattua jatkuvasti enkä ole päässyt kenenkään ihmisen kanssa vielä keskustelemaan asiasta.
Onko tämä nyt ihan lege artis?
Tottakai olet oikeutettu saamaan rahat takaisin jos kerran eivät pysty tarjoamaan sitä mistä olet maksanut. Ei tarvitse hyväksyä mitään lahjakortteja.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Once in a lifetime matkustaa tossa kun kontitkin peittää hätäuloskäynnin ja miksi jätetty pari penkkiä käyttöön?

20201020_161446.jpg


"Finnair on paikannut koronakriisin aiheuttamaa asiakaskatoa muun muassa kuljettamalla rahtia. Kuvan koneesta on poistettu penkkejä, jotta rahtia voi lastata myös matkustamoon."

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 590
Once in a lifetime matkustaa tossa kun kontitkin peittää hätäuloskäynnin ja miksi jätetty pari penkkiä käyttöön?



"Finnair on paikannut koronakriisin aiheuttamaa asiakaskatoa muun muassa kuljettamalla rahtia. Kuvan koneesta on poistettu penkkejä, jotta rahtia voi lastata myös matkustamoon."

Miehistöä ainakin välillä lentävän miehistön lisäksi kyydissä. Ja ei kai noi "kontit" mitään exittejä blokkaa?

Edit: siis "kontit" koska eihän sinne matkustamon puolelle mitään kontteja saa sullottua
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Miehistöä ainakin välillä lentävän miehistön lisäksi kyydissä. Ja ei kai noi "kontit" mitään exittejä blokkaa?

Edit: siis "kontit" koska eihän sinne matkustamon puolelle mitään kontteja saa sullottua
No kuvassa vain placeholder, eli kiinnikkeet. Mutta siis jännähän toi olis, jos oikeesti pelkkä 1. luokan verho erottaa kontit ja turistit
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Miehistöä ainakin välillä lentävän miehistön lisäksi kyydissä. Ja ei kai noi "kontit" mitään exittejä blokkaa?

Edit: siis "kontit" koska eihän sinne matkustamon puolelle mitään kontteja saa sullottua
Finnairille käyntiin Hki - Tallinna/Riika lennot ja saa "kontit", eli kaljalavat mukaan matkustamoon -> Profit ;)
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Once in a lifetime matkustaa tossa kun kontitkin peittää hätäuloskäynnin ja miksi jätetty pari penkkiä käyttöön?
Eikö lentohenkilökunta aina kehu, kuinka hyvinkäyttäytyvää porukkaa rahti aina on? Kaikki käy eikä koskaan tule mitään valitusta mistään. :)

Ajattele kuinka hienoa tuossa olisi olla matkustajana: ei känkkäränkkäisiä lapsia, ei riiteleviä pareja eikä einareita kittaamassa liian monta vodkaspriteä ja pistämässä tupakaksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 576
Viestejä
4 166 854
Jäsenet
70 426
Uusin jäsen
t-uomo

Hinta.fi

Ylös Bottom