Paras virustorjunta/softapalomuuri?

Rikama

Asiaton titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
394
Keskustelua tämän hetken parhaimmista virustojruntaohjelmistoista. Keskusteluun kuuluvat niin ilmaiset kuin maksullisetkin ohjelmat.

Muutamia testisivustoja:

http://chart.av-comparatives.org/chart1.php?chart=chart2&year=2016&month=9&sort=1&zoom=3

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/


OP:Ei ole tullut käytettyä juuri kuin winkkarin omaa suojausta moneen vuoteen. Onko mitään järkeä hankkia erillistä softaa pitämään huolta?
Tuntuu että suurin ongelma tietoturvassa on kuitenkin näppiksen ja tuolin välissä.

Edit: Tää meni kyllä vähän hölmösti rautapuolelle. Olisiko järkevää tehdä uusi ala-alue softapuolelle tms?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
127
Common Sense 2016 ihan ok, tosin töiden kautta saa F-Securen niin sillä mennään
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12
uBlockit yms. selaimessa + Panda Free Antivirus & Windows 10:n palomuuri täällä päin käytössä.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 103

Ihanan kallista. :joy:

Bitdefender Total Security 2016 13,86€ (Canadan dollareina maksettuna)
up to 3 devices , 1 year (Win, Mac, Android)


https://store.bitdefender.com/ alennuskoodilla: Exp-19-95USD-BD2016

Bitdefender Internet Security 2016 (sama hinta)
Bitdefender Antivirus Plus 2016 (sama hinta)

Jos alennuskoodi ei toimi 2017 version kanssa, osta 2016:n. Voimassaoleva lisenssi toimii aina uusimman virallisen version kanssa. Tässä tapauksessa myös 2017:n. 2016 versioiden "store-linkkejä" saatte täältä: https://www.dealarious.com/product-category/security/bitdefender/

Esim. Family Packissa on rajaton määrä laitteita 1-3v:lle: https://www.dealarious.com/coupon/bitdefender-family-pack/ (kimppatilauksella varsin näppärä vaihtoehto) Sivusto ohjaa Bitdefenderin viralliseen kauppaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 151
Itellä tällä hetkellä vain Windows 10:n oma elikkä Defender ja sitten lisäksi Malwarebytes jolla skannailen välillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 345
Kannattaa sitten muistaa noiden ilmaisten kikkareiden kanssa, että ne keräävät paljon tietoa käyttäjästä/koneesta. Ilmaisia lounaita ei ole.
Ihan samaa tietojenkeräystä tekee maksullisetkin. Eli maksamalla ET pääse nuuskinnasta eroon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
281
Win10:n perusvehkeillä mennään. Lisäksi Chromessa käytössä ScriptBlock ja uBlock Origin.
 

Age of Computers

Wololo
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Mulla on ollut Sonera tietoturva (lue F-Secure), koska sen käytännössä veloituksetta Soneralta sain. Muuten varmaan olisi käytössä Microsoft Defender ja jokin skanneri aika-ajoin ajettuna.
 

wilikki

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
67
F-Secureen siirryin ~vuosi sitten, kun alkoi Avastin mainokset kyrsimään ja ihan hyvin on tuntunut toimivan. Tuon lisäksi on Sophos UTM palomuurikoneessa ja siinä on jonkun sortin IDS (perustunee Snortiin).
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 103

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 504
Kympin omat käytössä. Vuosien saatossa olen huomannut että nekin ovat liikaa omalla käytöllä. Kun koneet on kuitenkin perheen yhteiskäytössä niin jätin jotain aktiivista päälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
26
Windowsin omalla mennään. Päällä on myös F-Securen Freedome, joskin lähinnä sen vuoksi, että asun tällä hetkellä ulkomailla talossa, jossa on kaikille yhteinen ja avoin sisäverkko :D
 

Aaltoliike

Alkuperäinen jäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 255
KIS 2016 osittain rampautettuna + Windows Firewall Control 4 + PureVPN. Aivan hyvä sekoitus :). Lisäksi toki on muitakin härpäkkeitä Hitman Pro :sta, Sandboxieen :)
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 266
Viimeiset kymmenen vuotta erilliset palomuuri- ja virusuojasoftat on tuntunut täysin turhilta. Ainoat hälytykset on tainut tulla vain jostain crackeistä tai vastaavista. Joku opittu tapa kuitenkin pakottaa käyttämään erillistä virussuojaa, mutta palomuurina on riittänyt Windowsin oma ja TinyWall sen kylkiäisenä. Virussuojista käytössä on ollut Nortonia, F-Secure Client Security, Bitdefender Total Security ja nyt alkuvuodesta ilmaisena kylkiäisenä tullut Emsisoft Anti-Malware. Tuo Emsisoft vaikutti ainakin alkuun kevyemmältä kuin Bitdefender ja ei ollut samalla tavalla survottu täyteen ylimääräisiä lisukkeita. AV-comparatives testien mukaan myös pärjännyt ihan hyvin. Pari viikkoa sitten vaihdoin takaisin Bitdefenderiin hyvän tarjouksen takia ja oikeastaan koska puoliso ei missään vaiheessa oppinut TinyWallia, joten tarvittiin antivirus palomuurilla. Pakko myöntää et onhan nuo Bitdefenderin asetukset vähän turhan pelkistetyt ja raportteja sai hetken etsiä ennen kuin löysin, mutta muuten olen ollut toimintaan tyytyväinen. Samapa se kai on mikä tuolla taustalla hyrrää.
 

Aaltoliike

Alkuperäinen jäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 255
Joo näinhän se tuppaa olemaan, että vähänkään jos on monimutkaisempaa laitosta kun tavallinen mitäänsanomaton AV tai palomuuri, niin äkkiä on Teppo Tavallinen ongelmissa sen kanssa. WFC4 :n idea on juuri se, että se oletuksena estää kaikki ja kysyy, minkä tarvitsee päästä nettiin. Mutta monille tuntuu olevan liian raskasta pysähtyä 5 sekunnin ajaksi ja miettiä tarvitseeko tämä installeri tai mikä lienee oikeasti pääsyn nettiin. Jopa sen verran tyytyväinen olin WFC :hen, että maksoin ilomielin sen 10e donaten ja lunastin muutamat lisäominaisuudet :)
 

Mstk

Aina pitää säätää...
Tukijäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
782
Bitdefender IS 2016 & Wintoosan oma palomuuri.
Bitdefenderin ainoa huono puoli omasta mielestä nuo pelkistetyt asetukset, muuten tyytyväinen.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 103
Bitdefender IS 2016 & Wintoosan oma palomuuri.
Bitdefenderin ainoa huono puoli omasta mielestä nuo pelkistetyt asetukset, muuten tyytyväinen.
Kannattaa päivittää 2016 -> 2017. Voimassaoleva lisenssi oikeuttaa aina uusimpaan viralliseen versioon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 619
Windowsin omalla palomuurilla ja defenderillä (ent. mse) menty iät ja ajat. Ei tule selailtua epämääräisiä sivustoja, waretettua tai harrastettua muutakaan epämääräistä, niin pysyy puhtaana koneet.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
147
uBlockit yms. selaimessa + Panda Free Antivirus & Windows 10:n palomuuri täällä päin käytössä.
Sama setti käytössä. Jotenkin ei tuo panda free silti oikein vakuuta. En osaa sanoa mikä siinä närästää, mutta ei se oikein luotettavalta tunnu :think:
Edit: Avastiin vaihtu
 
Viimeksi muokattu:

d0d11

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
170
Oma valintani Avast, koska kevein CPU:n ja muistinkäytön osalta.
Eikös tuo Avast oo niitä raskaimpia virustorjuntoja koneelle? Näin kuullut ja itsekin todennut.

Itsellä käytössä AVG. Olen tykännyt, selkee ja hyvä käyttöliittymä. Suosittelen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
420
Eikös tuo Avast oo niitä raskaimpia virustorjuntoja koneelle? Näin kuullut ja itsekin todennut.

Itsellä käytössä AVG. Olen tykännyt, selkee ja hyvä käyttöliittymä. Suosittelen.
mielestäni avast kevyimmästä päästä..
 

d0d11

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
170
mielestäni avast kevyimmästä päästä..
Ei todellakaan ole raskas. Itse olen henkilökohtaisesti kolunnut nämä ilmaiset ja Avast kevyin muistin ja CPU:n käytön osalta. Tuohon vaikuttanee etten yleensä asenna muuta kuin pelkän tiedostosuojan.

Juu, tuo kyseenalainen tietojenkalastelu jopa maksullisessa versiossa sai minutkin etsimään muita vaihtoehtoja.
Aijjaa. Itse kuullut juttua että se olisi raskas ja tuntunut kyllä omasta mielestänikin siltä.

No nyt on ainakin niin hyvä kone että ei tarvitse tuota murehtia, onneksi. Toki oli edellinenkin kone oli ihan jees, mutta siinä oli AMD A6-joku prosessorina. Kait sillä jotain vaikutusta oli.

E: ja vanhassa konees ei ollut myöskään SSD:tä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 345
Juu, tuo kyseenalainen tietojenkalastelu jopa maksullisessa versiossa sai minutkin etsimään muita vaihtoehtoja.
Onnea matkaan. Kerrohan tänne jos löydät jonkun maksullisen tai maksuttoman joka ei kerää mitään tietoja.

Aijjaa. Itse kuullut juttua että se olisi raskas ja tuntunut kyllä omasta mielestänikin siltä.
Kuultu tai luultu ei ole tiedon väärtti. :) Ei se raskas ole testien mukaan. Esim. se on reilusti kevyempi kuin MS:n oma Defender (jota jotkut kehuvat kevyeksi.. mutulla).
 

Aaltoliike

Alkuperäinen jäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 255
Juu, tuo kyseenalainen tietojenkalastelu jopa maksullisessa versiossa sai minutkin etsimään muita vaihtoehtoja.
Olkoonkin, että ostin sulta sen Premierin, mutta sukulaisillehan ne menee, vaikka kuinka kovin olen toitottanut tästä :D
 

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Yritin käynnistää Libre Officea, mutta ei käynnistynyt. Työpöydällä vilahti ilmoitus, että Windows Defender esti jotain. Nyt sitten kävin katsomassa Defenderistä, että Ransom:Win32/Cerber on karanteenissa.

Poistin Libre Officen. Mitähän tuossa oikein tapahtui?
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 649
Yritin käynnistää Libre Officea, mutta ei käynnistynyt. Työpöydällä vilahti ilmoitus, että Windows Defender esti jotain. Nyt sitten kävin katsomassa Defenderistä, että Ransom:Win32/Cerber on karanteenissa.

Poistin Libre Officen. Mitähän tuossa oikein tapahtui?
Libre ei ole malwarea eli false positive tai sitten latasit jostain saastutetun asennuspaketin aikoinaan
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 345
Libre ei pitäisi mitään malwarea sisältää.

Viestisi ei kyllä ihan topikin aiheeseen sovi. Jatkossa toiseen topikkiin.
 

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Tutkailin ympäriinsä ja sieltä löytyi muiltakin ohjelman käyttäjiltä samanlaista kuvaa, eli Defender ryssi homman. Uusin päivitys ei ollut enää herjannut ja ohjelma oli toiminut oikein. Itse kerkesin poistaa jo. Perhana, ei kun uudestaan asentelemaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
427
Aviralla ja windowsin omalla palomuurilla menty muutama vuosi+silloin tällöin malware scannaus.
 

Elon Musk

Kunnon Luumu
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
66
F-Secure Safe ja mainostenesto selaimessa. Välillä Malwarebytes ajot ilmaisversiolla.

Sen verran paljon tulee tehtyä työtä ja hupia koneella, että maksan mielelläni vähän siitä, että on parempi virustorjunta taustalla jos joskus teen typerän klikkauksen. Pahimmassa tapauksessa muutama klikkaus ja koneelta viilettää henkilökohtaista dataa verkkoon. En halua tuudittautua siihen harhaan, että kun minä nyt olen niin hyvä ja taitava pro käyttäjä, niin enhän minä koskaan tee virheitä...

Salasanoja en enää säilytä koneella missään muodossa. Excel-taulukko paperimuodossa ja itse tiedosto kryptatulla tikulla. Jos jompi kumpi hukkuu/hajoaa niin vielä ei ole mitään menetetty, toki Excel-tiedosto pitää välillä päivittää jolloin se on hetken koneessa kiinni. Ennen kryptauksen purkua kaikki tarkistukset koneelle ja piuha irti niin riskit on minimoitu.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Oon kahteen kertaan kokeillu Bitdefenderiä ja itse asiassa nytkin on siihen voimassa oleva tilaus. En vaan pysty sitä pitämään kun omalla koneella se aiheuttaa BSOD:ia. Joten en sitten käytä.

Muijan koneella se taas on pyöriny jo pari vuotta ilman ongelmia. En tajuu.

Edit: niin ja nykyään tosiaan Windows Defender ja Malwarebytes Antimalware
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
68
Eli kun lataat sen pelisi sieltä piratebaysta niin se on game over.
En asentaisi yhtäkään waretettua softaa hiekkalaatikon ulkopuolelle. Ei siinä, en wareta muutenkaan juuri mitään. Tulipa vaan mieleen, että helposti crakkiin piilottaa soiton johonkin hämärään ja se on menoa sitten.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
71
Jokerina suosittelen https://www.webroot.com/us/en/ ollut useamman vuoden käytössä ja ei valittamista. Erittäin kevyt ja napannut kiinni pöpötiedostot ja epäilyttävät saitit. Puuttuu käsittääkseni noista vertailuista erikoisen moottorinsa takia (voi toki olla myös pr puhetta;)) eli ilmeisesti seuraa koneen muutoksia ja palauttaa alkuperäisen tilanteen jos pilvi ilmoittaakin myöhemmin jonkin epäilyttävän tiedoston olleenkin virus jolloin sen tekemät muutokset kumotaan.

AV for gamers on mun mielestä myös halpa 39$ / 2 vuotta. https://www.webroot.com/us/en/home/products/gamer-av

Tässä on myös prosessiseuranta työkalut, sandbox käynnistys, tiedostojen secure delete yms hienouksia.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
52
Jonkin aikaa mennyt F-Secure Safe + Windowsin palomuuri -yhdistelmällä. Aikaisemmin käytössä oli Avastin ilmaisversio, mutta kyllästyin sen päivitys-mainostus-tarjois -ilmoituksiin ja vaihdoin kokeeksi F-Securen ilmaiseen kokeilujaksoon.

Omassa käytössäni en ole havainnut mitään varsinaisesti häiritsevää, mutta pankkipalvelujen suojaus toimii ehkä turhankin tehokkaasti. Ainakin vaikuttaisi aina sen ollessa päällä Thunderbirdin yhteys katkeavan.
 
G

gorgonzola

Vieras (tunnus poistettu)
Itse olen pärjännyt Windowsin omilla jostain Win7 alkaen, eikä tietämättä ole mitään haitakkeita tullut. Sukulaisille ennen suosittelin AVG, mutta en muista miksi vaihdoin suosituksen sittemmin Pandaan. Palomuureista Zonealarmia käytettiin jos käytettiin, itse en näe vikaa tuossa Windowsin palomuurissa.

Nyt ajattelin huvikseni itsellekin jonkin asentaa ja kokeilin tuota Bitdefenderin ilmaista ennen kuin olisin ostanut tuon halvan tarjouslisenssin. Mutta tämän perusteella ei kyllä kehtaa maksaa. Ohjelma ei tee muuta kuin sanoo koneen olevan turvassa ja antaa mahdollisuuden skannata yksittäisiä tiedostoja drag&drop. Ei mitään järjestelmän skannausta tai yhden aseman skannausta (jos esim laittaa vieraissa koneissa käyneen usb-aseman). Päivismahdollisuuttakaan en löytänyt vaikka Windowsin ilmoituksiin tulee virheilmoitusta vanhentumisesta. Ilmeisesti se jotenkin itsensä päivittää ja luultavasti ladatut tiedosto järjestään tarkistaa, mutta ulkoisesti on yhtä vakuuttava kuin postit-lappu näytönreunassa.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 266
Itse olen pärjännyt Windowsin omilla jostain Win7 alkaen, eikä tietämättä ole mitään haitakkeita tullut. Sukulaisille ennen suosittelin AVG, mutta en muista miksi vaihdoin suosituksen sittemmin Pandaan. Palomuureista Zonealarmia käytettiin jos käytettiin, itse en näe vikaa tuossa Windowsin palomuurissa.

Nyt ajattelin huvikseni itsellekin jonkin asentaa ja kokeilin tuota Bitdefenderin ilmaista ennen kuin olisin ostanut tuon halvan tarjouslisenssin. Mutta tämän perusteella ei kyllä kehtaa maksaa. Ohjelma ei tee muuta kuin sanoo koneen olevan turvassa ja antaa mahdollisuuden skannata yksittäisiä tiedostoja drag&drop. Ei mitään järjestelmän skannausta tai yhden aseman skannausta (jos esim laittaa vieraissa koneissa käyneen usb-aseman). Päivismahdollisuuttakaan en löytänyt vaikka Windowsin ilmoituksiin tulee virheilmoitusta vanhentumisesta. Ilmeisesti se jotenkin itsensä päivittää ja luultavasti ladatut tiedosto järjestään tarkistaa, mutta ulkoisesti on yhtä vakuuttava kuin postit-lappu näytönreunassa.
Itse ole käyttänyt tuota ilmaisversiota ollenkaan ja täysversiosta löytyy kaikki nuo etsimäsi toiminnot. Vähän hölmöä torpata koko ohjelma ilmaisversion pohjalta. Kannattaa testata vaikka trialia ja sen pohjalta vetää rankemmat johtopäätökset.
 

Marius

...
Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
352
n aikaa mennyt F-Secure Safe + Windowsin palomuuri -yhdistelmällä. Aikaisemmin käytössä oli Avastin ilmaisversio, mutta kyllästyin sen päivitys-mainostus-tarjois -ilmoituksiin ja vaihdoin kokeeksi F-Securen ilmaiseen kokeilujaksoon.

Omassa käytössäni en ole havainnut mitään varsinaisesti häiritsevää, mutta pankkipalvelujen suojaus toimii ehkä turhankin tehokkaasti. Ainakin vaikuttaisi aina sen ollessa päällä Thunderbirdin yhteys katkeavan.
Samalla yhdistelmällä mennään täälläkin. Ennen Safea oli Microsoftin turvatuote käytössä. Olikohan työpaikan kautta joku alennus Safeen, muutoin olisi jäänyt hankkimatta.

Pankkipalvelujen suojaus on kyllä yliampuva, varsinkin verkko-ostosten yhteydessä maksun jälkeen automaattinen siirtyminen takaisin verkkopankista saattaa jumittua, jos ei hoksaa ottaa suojausta pois päältä riittävän ajoissa maksamisen jälkeen. Kertaalleen on maksettu tilaus jäänyt ilman vahvistuksia, kun yhteydet ovat olleet rajoitettuja. Normi pankkikäytössä varmaankin ihan ok.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 103
Nyt ajattelin huvikseni itsellekin jonkin asentaa ja kokeilin tuota Bitdefenderin ilmaista ennen kuin olisin ostanut tuon halvan tarjouslisenssin. Mutta tämän perusteella ei kyllä kehtaa maksaa. Ohjelma ei tee muuta kuin sanoo koneen olevan turvassa ja antaa mahdollisuuden skannata yksittäisiä tiedostoja drag&drop. Ei mitään järjestelmän skannausta tai yhden aseman skannausta (jos esim laittaa vieraissa koneissa käyneen usb-aseman). Päivismahdollisuuttakaan en löytänyt vaikka Windowsin ilmoituksiin tulee virheilmoitusta vanhentumisesta. Ilmeisesti se jotenkin itsensä päivittää ja luultavasti ladatut tiedosto järjestään tarkistaa, mutta ulkoisesti on yhtä vakuuttava kuin postit-lappu näytönreunassa.

Ilmaisversio on ihan tarkoituksella hyvin rajallinen. Se ei sovi kuin peruskäyttäjille, jotka eivät edes tiedä mikä on AV ja mitä se tekee. :)
 
G

gorgonzola

Vieras (tunnus poistettu)
Päivitysten tarkistus ja täysi skannaus pyynnöstä ovat kyllä mielestäni niin perustoiminnot, että niiden puuttuminen oli järkytys. Asensin nyt kuitenkin vielä kerran maltillisempaan "peruskäyttäjä"-testiin.

Windowsin ilmoitusalueen varoituksen saa sille käynnistyskerralle pois klikkaamalla varoitusta, joka ajaa epäilyttävästi "ProductActionCenterFix.exe", joka nimen perusteella vain huijaa tuon varoituksen pois sillä se tuli heti takaisin uudelleenkäynnistyksellä. Tällä käynnistyksellä ohjelman tapahtumiin tuli merkintä, että päivitys onnistui, mutta ei ilmoittanut missään vaiheessa tekevänsä sitä. Viimeisin päivitysaika sentään löytyy mainittuna.

Kokonaisen aseman saa näköjään skannattua kun menee Oma tietokone ja hiiren 2-napilla valitsee valikosta Bitdefenderin skannauksen. Tuostakaan ei ollut mitään mainintaa ohjelmassa ja helpissä on vain valinnat "ota yhteyttä tukee" ja "lähetä palautetta".

Helppo ilmainen olisi ollut paikallaan nimenomaan sukulaisille, itsellä riittää maltti testailla trialit ja ostella kulloiset tarjouslisenssit. Tämä voi ehkä sopia siihen, jos tuo päivitys toimii jatkossa taustalla. Tuollaiset varoitusilmoitukset on paha selittää peruskäyttäjälle, että milloin se on asiallinen ja milloin voi vaan odotella. Siihen ehkä tuo "fixi" auttaakin, mutta olisiko se niin vaikea avata siitä jokin näkyvä päivitysikkuna.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 538
Viestejä
4 194 249
Jäsenet
70 748
Uusin jäsen
elcabron

Hinta.fi

Ylös Bottom