- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 14 881
Avataas tämmönen joska sais tuulta ylleen.
Cyperpunk-säikeessä oli juttua siitä onko skaalautuvat viholliset hyvä vai huono juttu vai pitäisikö olla vihollisella olla staattiset tasot jotka eivät nouse pelin edetessä?
Itse olen ehdottomasti skaalautuvien vihollisten puolella. Kun se tehdään oikein.
Itse kun olen ns. haahuilevaa tyyppiä ja tykkään peleissä nuohota joka kulman läpi, niin monesti käy niin että hahmo on jo tapissaan ja pelistä on joku tyyliin 10% edetty. Kun nääs yrittää tehdä kaikki sivutehtävät jne. Tässä on vaan se ongelma että jos viholliset eivät skaalaudu niin pelaaminen käy hyvin nopeasti yksitoikkoiseksi ja lootista ei ole mitään hyötyä.
Olet tason 9 jotain ja haluat vielä tehdä sivutehtäviä ja viholliset on tasoa kaksi ja lootti on tasoa kaksi ja kun vedät vihua laaki ja vainaa niin saat palkinnoksi levun 2 aseen jonka voit myydä hintaan 9$ kun oman tason aseet lvl 9 maksaa tyyliin 20k$.
Jos viholliset skaalautuvat fiksusti niin lootista saa jatkuvasti iloa ja pelaamisessa on jotain mieltä koska haahuilu kannattaa eikä muuta peliä läpijuoksuksi.
Samoin kykypuut saisivat olla sellaisia että niiden eteen pitää oikeasti tehdä jotain eikä niin että XP kasvaa kokoajan ja taidot tapissa kun 10% pelistä pelattu.
Mielestäni Borderlands 2 on hyvä esimerkki loistavasti suunnitelluista vihollisista: xp:tä kertyy maltillisesti ja kykypuussa pitää oikeasti miettiä mitä ottaa koska XPtä ei tule tuosta vaan. Muistan että vaikka nuhjasin kuinka ja kolme kertaa vähintään pelasin pelin läpi niin silti ei kykypuu ollut lähelläkään täyttä. Plus että uusilla pelikerroilla tuli mukaan tärekämmin "slag" jota oli pakko käyttää että sai vihuja hengiltä. Upea mekaniikka. Ei vaan ole vastaavaa juuri nykypeleissä.
Cyperpunk-säikeessä oli juttua siitä onko skaalautuvat viholliset hyvä vai huono juttu vai pitäisikö olla vihollisella olla staattiset tasot jotka eivät nouse pelin edetessä?
Itse olen ehdottomasti skaalautuvien vihollisten puolella. Kun se tehdään oikein.
Itse kun olen ns. haahuilevaa tyyppiä ja tykkään peleissä nuohota joka kulman läpi, niin monesti käy niin että hahmo on jo tapissaan ja pelistä on joku tyyliin 10% edetty. Kun nääs yrittää tehdä kaikki sivutehtävät jne. Tässä on vaan se ongelma että jos viholliset eivät skaalaudu niin pelaaminen käy hyvin nopeasti yksitoikkoiseksi ja lootista ei ole mitään hyötyä.
Olet tason 9 jotain ja haluat vielä tehdä sivutehtäviä ja viholliset on tasoa kaksi ja lootti on tasoa kaksi ja kun vedät vihua laaki ja vainaa niin saat palkinnoksi levun 2 aseen jonka voit myydä hintaan 9$ kun oman tason aseet lvl 9 maksaa tyyliin 20k$.
Jos viholliset skaalautuvat fiksusti niin lootista saa jatkuvasti iloa ja pelaamisessa on jotain mieltä koska haahuilu kannattaa eikä muuta peliä läpijuoksuksi.
Samoin kykypuut saisivat olla sellaisia että niiden eteen pitää oikeasti tehdä jotain eikä niin että XP kasvaa kokoajan ja taidot tapissa kun 10% pelistä pelattu.
Mielestäni Borderlands 2 on hyvä esimerkki loistavasti suunnitelluista vihollisista: xp:tä kertyy maltillisesti ja kykypuussa pitää oikeasti miettiä mitä ottaa koska XPtä ei tule tuosta vaan. Muistan että vaikka nuhjasin kuinka ja kolme kertaa vähintään pelasin pelin läpi niin silti ei kykypuu ollut lähelläkään täyttä. Plus että uusilla pelikerroilla tuli mukaan tärekämmin "slag" jota oli pakko käyttää että sai vihuja hengiltä. Upea mekaniikka. Ei vaan ole vastaavaa juuri nykypeleissä.