Paras korvike Tekniikan Maailmalle netissä?

Liittynyt
24.05.2020
Viestejä
85
Olen lukenut Tekniikan Maailman jokaisen numeron 14-vuotiaasta lähtien. Nyt peruutin tilauksen koska uusimmassa lehdessä oli suurimmaksi osaksi autojuttuja, jotka eivät juurikaan kiinnosta (koska omistan uuden auton enkä osta autoa vuosiin). Mikä on Tekniikan Maailman paras ilmainen/mainosrahoitteinen korvike netissä? Suomen- tai englanninkielinen? Onko sellaista yleensäkään, siis "yleisteknistä aikakauslehteä", jonka aiheet kattavat kaiken tekniikan (ei siis vain autoja tai tietotekniikkaa)?
 
Viimeksi muokattu:
Jos englanti sujuu, Readly on palvelu, jossa pääsee lukemaan kuukausimaksulla monenlaisia lehtiä, jotka kattavat laajasti myös tekniikkaa.
 
IEEE Spectrum on ihan hyvää luettavaa.

Muuten joo mutta kun olen koneinsinööri. Haen juuri jotain jossa ei olisi elektroniikkaa ja tietokoneita, joiksi monet nykyään samaistavat tekniikan, niitä uutisia kun löytyy kaikkialta. Vaikkapa fillarit, tiede (avaruus), teollisuuden teknikka, kaikkea sitä.
 
En. Vaan kaikkea tekniikkaa, poislukien autot (eivät kiinnosta) ja tietotekniikka/elektroniikka, joita tunkee joka tuutista muutenkin.
 
Muuten joo mutta kun olen koneinsinööri. Haen juuri jotain jossa ei olisi elektroniikkaa ja tietokoneita, joiksi monet nykyään samaistavat tekniikan, niitä uutisia kun löytyy kaikkialta. Vaikkapa fillarit, tiede (avaruus), teollisuuden teknikka, kaikkea sitä.
Ars Technica ja Popular Mechanics?
 
IMO Tekniikan Maailma on aina ollut autolehti. Ja autoissa tarkastelutapa on myös ollut melko systemaattinen, jopa niin, että voittaja löytyy aina samasta konsernista. Aika nihkeä taasen ollut tuo teollisuuden tekniikka, avaruus ja fillarit -osio, ja viimeisen subjektiivisista laatukriteereistä moni foorumilainen mahtaa olla eri mieltä :zoom:

Autolehdeksi itselle riittää



Kodinkoneeksi valitsen Mielen mukaan, ja muuten seurailen aiheelle dedikoituja nettisivuja ja foorumeita. Esim. dpreview.com uutiset kattaa hyvin kuvaussektorin myös tieteen näkökulmasta aina silloin tällöin.
 
Nyky-TM:ssä auto- ja liikennejutut ovat ainoat ammattitaidolla ja asiantuntemuksella tehdyt. Kaikki muu aivan täyttä soopaa. ”Tiede” jutut aikamatkustuksesta kertovine artikkeleineen yms. ovat typeryyden huippu. Ei olisi Osmo A. Wiio tällaisia hyväksynyt. Kaiken toki kruunaa toimimaton iOS/Android-sovellus, jolla pääsee ehkä PDF-lehtiä lukemaan hyvällä tuurilla.

Itse aiheeseen liittyen: mites Mikrobitti? Eikö se vähän parantanut sen viimeisimmän ulkoasun muutoksen jälkeen? Vai muistanko ihan väärin.
 
Nyky-TM:ssä auto- ja liikennejutut ovat ainoat ammattitaidolla ja asiantuntemuksella tehdyt. Kaikki muu aivan täyttä soopaa. ”Tiede” jutut aikamatkustuksesta kertovine artikkeleineen yms. ovat typeryyden huippu. Ei olisi Osmo A. Wiio tällaisia hyväksynyt. Kaiken toki kruunaa toimimaton iOS/Android-sovellus, jolla pääsee ehkä PDF-lehtiä lukemaan hyvällä tuurilla.

Itse aiheeseen liittyen: mites Mikrobitti? Eikö se vähän parantanut sen viimeisimmän ulkoasun muutoksen jälkeen? Vai muistanko ihan väärin.
Tosin MB taitaa keskittyä lähinnä tietotekniikkaan ja viihde-elektroniikkan eli sekään ei nyt oikein käy.
 

Tuohan näyttääkin hyvältä saitilta. Pro-jutut ilmeisesti 4€/kk, ei paha hinta.
 
Joka insinööri (ainakin DI, TEK:n jäsen) saa TEK-lehden ja kaksi valinnaista Alma Talentin ammattilehteä digi- tai paperiversiona. Minulle tulee perinteisesti Tekniikka&Talous ja Talouselämä. Emäntä kuuluu samaan "viidenteen säätyyn" ja hänelle laitettiin tulemaan Mikrobitti ja Arvopaperi. Tällä setillä kyllä lukemista riittää taloudesta ja teknologiasta. Hesarista lauantain numerosta luen autojutut.

(Alma Talentin ammattilehdet, joista saa siis valita kaksi, ovat:
  • Tekniikka&Talous
  • Talouselämä
  • Fakta (vain paperiversio)
  • Markkinointi&Mainonta
  • Metallitekniikka
  • Mikrobitti
  • Tietoviikko
  • Arvopaperi
  • Tekniikan historia
Konemiesten lehti on Metallitekniikka, joka on näköjään muuttanut nimensä Konepajamiehestä
)
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Muuten joo mutta kun olen koneinsinööri. Haen juuri jotain jossa ei olisi elektroniikkaa ja tietokoneita, joiksi monet nykyään samaistavat tekniikan, niitä uutisia kun löytyy kaikkialta. Vaikkapa fillarit, tiede (avaruus), teollisuuden teknikka, kaikkea sitä.
On muuten jännä, että nykyään sanat "tekniikka", "teknologia" ja erityisesti "korkea teknologia" tarkoittavat useimmille maallikoille lähinnä elektroniikkaa ja ohjelmistoja. Toki ne ovat kuluttajalle näkyvimmät osa-alueet.

Mutta onhan sitä muutakin tekniikkaa, ja paljon.
 
On muuten jännä, että nykyään sanat "tekniikka", "teknologia" ja erityisesti "korkea teknologia" tarkoittavat useimmille maallikoille lähinnä elektroniikkaa ja ohjelmistoja. Toki ne ovat kuluttajalle näkyvimmät osa-alueet.

Mutta onhan sitä muutakin tekniikkaa, ja paljon.

No, muu tekniikka useimmiten perustuu Newtonin lakeihin vs. korkea teknologia Einsteinin lakeihin, joten on ymmärrettävää, että ensinmainitut koetaan "vanhoina".
 
No, muu tekniikka useimmiten perustuu Newtonin lakeihin vs. korkea teknologia Einsteinin lakeihin, joten on ymmärrettävää, että ensinmainitut koetaan "vanhoina".
Toisaalta esimerkiksi elektroniikassa fysiikka voidaan yksinkertaistaa lähes aina yksiulotteiseksi eli virtapiireiksi.

Mekaniikassa tällainen toimii lähinnä akateemisen yksinkertaisissa ongelmissa. Joudutaan siis ratkomaan fysiikkaa "suoraan", mikä tarkoittaa osittaisdifferentiaaliyhtälöitä --> vaaditaan runsaasti laskentatehoa.
 
Toisaalta esimerkiksi elektroniikassa fysiikka voidaan yksinkertaistaa lähes aina yksiulotteiseksi eli virtapiireiksi.

Mekaniikassa tällainen toimii lähinnä akateemisen yksinkertaisissa ongelmissa. Joudutaan siis ratkomaan fysiikkaa "suoraan", mikä tarkoittaa osittaisdifferentiaaliyhtälöitä --> vaaditaan runsaasti laskentatehoa.

Ja laskentateho vaatii monen monta puolijohdetta --> kvanttimekaniikka
 
Joka insinööri (ainakin DI, TEK:n jäsen) saa TEK-lehden ja kaksi valinnaista Alma Talentin ammattilehteä digi- tai paperiversiona.

Oho, olisi näköjään pitänyt jatkaa DI:ksi. Insinööriliitto ei kustanna jäsenille nykyään kuin oman ay-poliittisen lehtensä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 522
Viestejä
4 539 186
Jäsenet
74 817
Uusin jäsen
pepponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom