Mainos Parantaako autopelien pelaaminen ajotaitoja? – Kilpa-ajajan vihjeet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mainos
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
18.05.2018
Viestejä
49
thrustmaster_0.jpg



Tämä on Thrustmasterin kanssa toteutettu kaupallinen yhteistyö:
Kilpa-ajopelit ovat olleet suosittu peligenre lähes videopelien alkuajoista lähtien, mutta voiko niitä pelaamalla tulla paremmaksi kuljettajaksi oikean auton ratissa? Kysyimme asiaa ammattilaiskuljettajalta.

Adrenaliinintäyteistä rallia kapeilla, kiemuraisilla sorateillä suomalaismetsissä, tulokkaana nousemassa F1-sarjan kärkeen tai raastava kestävyyskilpailu, kuten Le Mansin 24 tunnin ajot? Jos pidät moottoriurheilusta ja vauhdikkaasta menosta ylipäätään, on kilpa-ajopelit paras peligenre tuomaan jännitystä ja viihdettä. Tekniikan kehittyessä ovat myös autopelit kehittyneet huimasti ja ne ulottuvat nykyään kepeistä vauhtipeleistä upeisiin fotorealistisiin spektaakkeleihin kehittyneine fysiikkamoottoreineen. Joka pelillä on omat hienot ominaisuutensa, jotka kiehtovat omaa pelaajajoukkoaan, mutta yhteistä miltei kaikille autopeleille on se, että nopein voittaa. Mutta miten peleissä menestyy parhaiten ja pitää samalla hauskaa? Ja voiko autopelin opeilla parantaa taitojaan oikeassa elämässä? Juttelimme tanskalaisen DTC-sarjan (Danish Thundersport Championship) hallitsevan mestarin Lasse Sørensenin kanssa, joka pelaa paljon autopelejä, kun ei itse aja radalla tosielämässä.


Kuka on Lasse Sørensen?

Tanskalainen kilpa-ajaja, jota jo 21-vuotiaana pidetään yhtenä maan suurimmista lahjakkuuksista. Lasse kertoo aloittaneensa kilpa-autoilun jo kolmevuotiaana mikroauton ratissa. Uravalinta ei yllättänyt, sillä koko perhe on kiinnostunut kilpa-ajamisesta ja isoveli Marco ajaa kilpaa Aston Martin Racingin tehdastallissa FIA World Endurance Championship -sarjaa.


  • 2014 Ranskan F4-mestari
  • 2015 voittajatulokas Formula Renault 2.0 -sarjassa
  • 2017 Nuorin DTC-mestari kautta aikojen (Danish Thundersport Championship)
  • Kuuntelee mielellään rauhallista lounge-musiikkia ajaessaan
  • Unelma-auto: Ferrari 458

Lasse on kirjaimellisesti kasvanut digitaalisen kilpa-ajon kanssa ja vaikka aito fyysinen ajaminen onkin hänen varsinainen kilpailumuotonsa, on digitaalinen ajaminen myös tärkeää.

-"Käytän simulaattoripelejä osana harjoitteluani. Harjoittelen kaikkia ratoja simulaattorilla ennen kuin ajan niitä oikeasti. Simulaattoripelit ovat kehittyneet niin pitkälle, että tuntuu kuin ajaisi oikeaa kilpa-autoa, vaikkakin G-voimat puuttuvat. Apuna ovat ratit, joista välittyy fyysinen tunne force feedbackin kautta, kuten esimerkiksi käyttämässäni Thrustmaster TS-PC Racer -ratissa. Simulaattoreilla on helppoa saada hyvä kilpa-ajotuntuma ja pelitilanne on hyvää harjoittelua aitoa kilpa-ajoa varten."


TS-PC Racer on Thrustmasterin kehittynein ratti, joka on päällystetty mokkanahalla ja jonka vaihteenvalitsimet ovat alumiinia (vasen kuva).

Ratin moottorin ja palautejärjestelmän voimanlähteenä on ulkoinen 400 watin TURBO-verkkolaite (oikea kuva).


Lassen kolme kätevää vinkkiä parempaan kilpa-ajoon (niin digitaaliseen kuin analogiseen):


  • Vältä liioiteltuja ratin liikkeitä! Pidä liikkeet sulavina ja tasapainoisina.
  • Keskity ajolinjoihin ja kaarteisiin niin, että voit ajaa suorat täysillä ja välttää turhia jarrutuksia.
  • Taitava ajaja oppii nopeasti sivuluisun hallinnan – aloita perusteista ja hyödynnä auton pidon äärirajoja, kun ajokokemus on riittävä.

Vaikka fyysisellä ja digitaalisella ajamisella onkin suuri ero, Lasse vahvistaa, että digitaalisessa maailmassa taitojaan kartuttaneilla ajajilla on kokemuksestaan etua myös oikealla radalla. Lassen mukaan parasta ajosimulaattorissa on se, että ajoneuvon ja radat voi valita vapaasti. Ajamista rajoittavat vain peli ja sen kehittäjät.


Pelivihjeitä auto- ja kilpa-ajopeleistä kiinnostuneille


Kilpa-ajopelejä on laaja valikoima villeistä ”takaa-ajo"-actionpeleistä kehittyneisiin simulaattoreihin, joissa fysiikkamallinnus ja kilpa-ajon realistisuus ovat etusijalla. Lempigenrestäsi ja haluamastasi autopelikokemuksesta riippumatta kunnollinen ratti tuo lisäsärmää pelikokemukseen - ja useimmiten myös parempia kierrosaikoja. Luettelemme joukon hyviä ajopelejä, niin uusia kuin vanhoja, kolmessa eri kategoriassa. Kategorioissa kaksi ja kolme on ratista ja polkimista suuri hyöty, toisinaan ne ovat jopa välttämättömiä.






1. Aja! Anna mennä!

Ajaminen on hauskaa! Useimmat meistä haluavat vain lähteä ajamaan ja kokea vauhdin hurmaa liikennekäyttäytymiseen ja fysiikan lakien kannalta huolettoman holtittomalla asenteella. Tässä on joukko vauhtihullulle sopivia autopelejä:


  • Drive Club (PS4)
  • Forza Horizon 3 (Xbox One / PC)
  • The Crew (PS4, Xbox One, PC)
  • Need For Speed (PS4, Xbox One, PC)
  • Burnout: Remastered (PS4, Xbox One PC)



2. Kilpa-ajo

Oletko kilpailuhenkinen ja haluat vastata haasteisiin? Silloin tämä kategoria sopii sinulle. Ajotuntuma on realistisempi ja pelissä pitää myös miettiä ajolinjoja sekä jarrutusmatkoja. Useimmat pelit voi muokata omaan tasoonsa sopivaksi ja peleissä voi valita käyttöön erilaisia apukeinoja – ja poistaa ne käytöstä, kun taidot ja rohkeus sen sallivat. Vinkki: Muista keskittyä rataan!


  • Gran Turismo Sport (PS4)
  • Forza Motorsport 7 (Xbox One, PC)
  • Need For Speed Shift / Shift 2 (XB360, PS3, PC)
  • Dirt (PS4, Xbox One, PC)
  • F1 2017 (PS4, Xbox One, PC)



3. The (almost) real deal

Jos haluaa edetä todenmukaisuudessa mahdollisimman pitkälle ja kokeilla pelejä, joissa on kehittyneet fysiikkamoottorit, on valittavissa hieno joukko pelejä - tosin lähinnä PC:lle - joita kutsutaan ajosimulaattoreiksi. Niissä on todenmukainen fysiikka, joka todellakin haastaa pelaajan ajokestävyyden ja urheilullisuuden.


  • iRacing (PC)
  • Assetto Corsa (PS4, Xbox One, PC)
  • Raceroom (PC)
  • rFactor 2 (PC)
  • Project CARS 2 (PS4, Xbox One, PC)


Autopeliratit eri tavoitetasoille

Kuten yleensäkin teknisten laitteiden hankinnassa, kun sijoittaa rattiin enemmän rahaa, saa enemmän ominaisuuksia, suorituskykyä ja tarkkuutta. Silti jo pelkkä käsiohjaimen tai näppäimistön vaihtaminen rattiohjaimeen tekee ihmeitä pelikokemukselle. Aiemmin tylsät ja innottomat pelit heräävät yhtäkkiä eloon ja tuntuvat uudella tavalla haastavilta ja hauskoilta. Thrustmaster myy eri vaatimustasoille sopivia rattiohjaimia ja lisälaitteita. Luettelemme muutamia tutustumisen arvoisia malleja.



[responsive-slider id=23277]


Lähes kaikki kilpa-ajajat ajavat autosimulaattoreilla


Verkkoautopelit ovat olleet Endurance eRacing World Championship -projektista vastaavan Peter Munkholmin intohimona ja vuosikymmeniä. Hänen mukaansa jokainen kilpa-ajaja kokee simulaattoria ensi kertaa kokeillessaan saman ahaa-elämyksen.

– "10 vuotta sitten kilpa-ajajat nauroivat meille ajosimulaattorikuskeille, ainakin siihen saakka kun testasivat simulaattoria itse. Kaikki saavat ahaa-elämyksen, että ajaminen simulaattorilla muistuttaa oikeaa kilpa-ajoa ja vaatii suurta taitoa, kertoo Peter Munnholm."

Voisi kuvitella, että verkkoautopelaaminen on helpompaa kuin oikea kilpa-ajo, mutta vaikka ratin force feedback -tekniikka antaakin hyvän tietuntuman, keho ei saa samaa fyysistä tuntumaa vauhtiin. Sen vuoksi digitaaliset kilpa-ajajat joutuvat miltei yksinomaan luottamaan näköaistiin valitessaan ajolinjoja ja miettiessään auton käyttäytymistä radalla. Peterin mukaan miltei kaikki kilpa-ajajat käyttävät nykyään simulaattoreita perinteisen rataharjoittelun lisäksi. Jos haluaa kokeilla autopelien pelaamista peliratilla, Peterillä on pari selkeää hyvää vinkkiä.


  • Kun alat pelata autopeliä ratilla, huomaat, että kaikki tai suurin osa pelin ajoavustimista on käytössä. Ota niitä pois käytöstä yksi kerrallaan, kun alat saada ajotuntumaa.
  • Liity sopiviin verkkoyhteisöihin, kuten RaceDepartment, joissa on sekä tavallisia foorumeita että linkkejä Discord/Teamspeak-chatteihin, joissa voit keskustella muiden autopeliharrastajien ja vasta-alkajien kanssa. Etsi simracing-vinkkejä YouTubesta, jossa on hyödyllisiä videoita myös vasta-alkajille.
  • Kysy foorumeilta ja muista yhteisöistä vinkkejä rattisi asetuksista eri peleissä ja myös eri autoille – suhtaudu optimointiin hauskana haasteena, jolla parannat kierrosaikojasi!


Inspiraatiota ja tarvikkeita pelirattiin


Viimeisimpänä vaan ei vähäisimpänä seikkana kannattaa muistaa, että taitojen parantumisen myötä alat vaatia entistä enemmän välineiltäsi ja etsiä uusia keinoja parantaa pelikokemusta huippuunsa. Tarjolla on lukemattomia hienoja varusteita alkaen vaihdekepeistä aina LED-mittaristoon ja Sparco-käsijarruun, joilla voit täydentää pelirattiasi. Tässä on muutamia kuvia innoitukseksi, kun haluat päivittää ja tuunata omaa kilpa-ajokeskustasi kotona.

Peliratin varusteita

[responsive-slider id=23278]
Lue lisää pelirateista ja lisävarusteista Thrustmasterin kotisivulla. Mitkä ovat sinun parhaat kilpa-ajokokemuksesi? Jaa kokemuksiasi tämän sivun kommenttiosiossa!

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tämä oli ihan mielenkiintoista ja mukavaa luettavaa, vaikken ajopelejä juurikaan pelaile.
 
Täytyypä lukea :) Assetto Corsa:lla ainakin ajotaidot parani melko paljon. Esim ajolinjat ja jarrutukset muistaakseni. Lisäksi huomasi myös eri autojen eroja. Arcadea sitten mukava kaahailla myöskin, eikä tarvitse sitten kaahailla siellä oikeassa liilenteessä ja säästyi bensaakin.
 
Ihan mukava luettava, toki tämä on suunnattu näihin nelipyöräisiin vermeisiin joilla mennään "kovaa", mutta olis ollu kiva jos ois huomioitu myös meidät rekka- / möyrintähullut vaikka edes parilla lauseella. :) Nyt tästä jää se kuva että ei maailmassa ole kuin näitä pelejä, unohdetaan ne kaksi- ja useampi pyöräiset.
 
Tuli katsottua noiden premium-rattien hinnat, ei tsiisus. Noh ostakoot se, kenellä on varaa. Muuten ihan mielenkiintoinen artikkeli.
 
Täytyypä lukea :) Assetto Corsa:lla ainakin ajotaidot parani melko paljon. Esim ajolinjat ja jarrutukset muistaakseni. Lisäksi huomasi myös eri autojen eroja. Arcadea sitten mukava kaahailla myöskin, eikä tarvitse sitten kaahailla siellä oikeassa liilenteessä ja säästyi bensaakin.

Itselläni kun on kauvan sitten ostettu momo racing ratti, niin en meinaa löytää Assetto Corsaan hyviä ratin säätöjä.
Kun peli haluu väkisin että kääntö alue on isompi mihin ratti pystyy. Joten ohjauksesta tulee yli herkkää.
Myöskin yliherkkyyttä polkimissa kun vähänkin poljinta painaa noin heti jarrut lukossa.

Tämä pilaa peli nautinnon aika hyvin. Kun esim Dirt Rallyssä ja Project Carsissa ratti toimii kuten pitääkin.

Itse artikkeliin että aikanaan tuli peleissä hakattua nyrppää todella paljon (pgr2 ja Forza 1:ssä) ja sitten vuonna 2006 tuli käytyä ajamassa se oikeasti.
Ja kyllä se peleissä opitusta oli paljon hyötyä kun muisti mutkat ulkoa. Peleistä ei vaan oppinut korkeus eroja, jotka ovat nyrpällä aika suuret.
 
Viimeksi muokattu:
Itse artikkeliin että aikanaan tuli peleissä hakattua nyrppää todella paljon (pgr2 ja Forza 1:ssä) ja sitten vuonna 2006 tuli käytyä ajamassa se oikeasti.
Ja kyllä se peleissä opitusta oli paljon hyötyä kun muisti mutkat ulkoa. Peleistä ei vaan oppinut korkeus eroja, jotka ovat nyrpällä aika suuret.
Laguna Secan "korkkiksessa" on kanssa lyhyellä matkalla oikeasti pienen kerrostalon verran korkeuseroa - vaikuttavan näköinen livenä radan sivustakin katsottuna.
 
Harmi kun "3. The (almost) real deal" -kohdassa ei mainittu VR:stä mitään. Itse en ole kokeillut, mutta monet ovat hehkuttaneet VR:n olevan se seuraava tärkeä kehitysaskel simulaattorien saralla.
 
Harmi kun "3. The (almost) real deal" -kohdassa ei mainittu VR:stä mitään. Itse en ole kokeillut, mutta monet ovat hehkuttaneet VR:n olevan se seuraava tärkeä kehitysaskel simulaattorien saralla.
Kunhan FOV ja resoluutio paranee niin miksipä ei. Tällä hetkellä esim Oculuksella iRacingin ajaminen laseilla tuntuu siltä että on ne kilpahevosten silmäläpät päässä eli sivusilmällä et pysty katsomaan mitään vaan joudut kääntämään päätä - triploillahan näkee vielä sivusilmällä mitä sivuikkunassa tapahtuu.

Mainittakoon että suosittelen high-end rattien puolesta Fanatecia ja OSW Direct Drive ratteja Thrustmasterin sijaan. T300RS on pätevä ratti hintaluokassaan, joskin tavaran laatu heittelee välillä aika paljon..
 
Hienoa nähdä että tästäkin aiheesta kirjoitellaan.

Itse ratilla pelannut siitä asti kun jotain ratin tapaisia pc:lle sai. Eipä mitään erityistä ja uutta tullut itselle, mutta artikkelina hyvä.
 
Kyllähän noita kuskeja on GT Academystäkin tullut. Uskoisin että kyllä voi parantaa.

Itselläni on hieman erilainen näkökulma kun pikkupojasta asti pelannut autopelejä.. Aloittanut GP2:sta ratilla ja polkimilla ja siitä sitten ylöspäin aina Project Carsiin asti jne.

Aikuisiällä innostuin rata-ajosta siinä määrin että useampikin kulkine on jalostettu radalle.
Viimeisin ratapirssi oli hyvin pitkälle viety ajettavuuden suhteen.. ei niinkään voiman mutta kuitenkin sliksit, rata-alustaa jne... niin autopelejä pelaamalla sai pohjaa miten mutkiin(Apexiin) ajetaan ja miten jarrupaikat haetaan. Alustan säätämisessä jne on ollut hieno huomata miten pienillä säädöillä on vaikutusta radikaalisti ajotuntumaan. On peleistä ollut apua ja sitä myöden omat radalla ajamisen taidot ovat kehittyneet. Vuodesta 2004 aktiivisesti harrastanut ja nyt vietän parhaillaan taukoa harrastuksesta kun myin viime syksynä ratapelin pois.
 
Olipas hyvin toteutettu mainos. Arvelutti hieman, että kuinka väkisin väännetty mainos aukeaa. Mutta ilokseni sain huomata että tämähän oli jopa hyödyllinen klikkaus.

Hinnat on kyllä kivunneet Logitechin racing momosta, mutta onhan ne hieman siitä kehittyneetkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom