Palveluiden hinnoittelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja matkum
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
48
Arvon murolaiset.

Kanssamuronne kaipaa apuanne tietokonehuollon palveluiden hinnoittelussa. Olen tarjonnut jo jonkin aikaa IT-tukipalveluita vaihtelevilla hinnoilla, mutta en ole oikein saanut päätettyä sopivaa hintatasoa. Sen pitäisi olla sellainen, että asiakas ei koe, että palvelu olisi kallista, mutta toisaalta haluan osaamiselleni ja omalle ajankäytölleni sopivaa rahallista vastinetta. Homma perustuu siihen, että opettelen asiat asiakkaan puolesta, jolloin ongelmien ratkaisuun ei kauaa mene ja tästä asiakas on valmis maksamaan. Kuinka paljon, se on se olennainen kysymys.

Olen jotakuinkin haarukoinut, että pääkaupunkiseudulla hintataso on 50-80e/h luokkaa per tunti + matkakulut kilometrien mukaan tai kiinteänä hintana. Itselleni olisi helpoin ilmoittaa yksi hinta etäkorjauksille ja yksi hinta kotikäynneille, jossa matkat sisältyvät hintaan.

Lisäksi on kysytty pari projektimuotoista WordPress-sivuston pystyttämistä valmiista materiaalista. Aikaa tuossa menee arviolta 1–3 työpäivää kun kauheasti sitä puolta ei ole tullut tehtyä. Jotain pikkusivustoja ja niiden ylläpitoa kylläkin, joten ihan täysin nollasta ei tarvitse lähteä. Mitä tommoisissa on yleensä ollut tapana pyytää? Tuntihinta 50e/h vai pakettihintana 500e + 20e/kk ylläpitomaksu tms?

Kolmas kysymys. On kysytty Google Workspace -palvelun käyttöönottoa 5 hengelle. Pakettiin kuuluisi nimipalvelimien määritys Cloudflareen, Google Workspacen perusasetukset kohdalleen ja sen jälkeen pientä ylläpitoa / käyttäjätukea. Mikä tuollaisen paketin hinta voisi olla, ylläpitomaksuineen?

Hankalaa haarukoida hintaa, kun monet firmat eivät ilmoita sivuillaan hintojaan vaan pitäisi pyytää tarjous. Jos ei muu auta auta ottaa muu kuin lusikka kauniiseen käteen, laittaa tarjouspyynöjä (huom. jänis) ja niiden pohjalta haarukoida keskihintaa.

Pyynö arvostaa, jos teiltä avun saa. Tiedättekö muuten, mitä Batman tekee käsityötunnilla? - Viittaa.
 
Homma perustuu siihen, että opettelen asiat asiakkaan puolesta, jolloin ongelmien ratkaisuun ei kauaa mene ja tästä asiakas on valmis maksamaan. Kuinka paljon, se on se olennainen kysymys.

Olen jotakuinkin haarukoinut, että pääkaupunkiseudulla hintataso on 50-80e/h luokkaa per tunti + matkakulut kilometrien mukaan tai kiinteänä hintana. Itselleni olisi helpoin ilmoittaa yksi hinta etäkorjauksille ja yksi hinta kotikäynneille, jossa matkat sisältyvät hintaan.

Asiakkaana jos tarvitsen palvelua en varmasti ala etsimään palveluntarjoajaa, joka ei edes osaa tuotetta. Varsinkaan jos/kun laskuttaa samaa rahaa mitä joltain sivubisneksenä tekevältä saattaa saada. Tai vaikka olisi tuplahinta, niin tod.näk luotettavuus on vähän eri kuin mies+auto+kirjastosta oppimatsku tarpeen vaatiessa.
 
Asiakkaana jos tarvitsen palvelua en varmasti ala etsimään palveluntarjoajaa, joka ei edes osaa tuotetta.
Kysymys ei kai ollut asiakkaiden löytämisestä vaan hinnoittelusta.

Tuossa nyt sai sellaisen kuvan että tukipalveluiden kirjo on aika laaja. Kotitietokoneiden roplaushan tyypillisesti tarjotaan halvemmalla kuin korkeamman osaamistason vaatimat konsulttipalvelut.
Arvioisin että pienen yrityksen huoltokäynnit voisi olla tuolta haarukkasi alapäästä 50e/h, kun taas ei-niin-erikoistuneen softakonsultin laskutus taas voisi olla tuolta yläpäästä 80e/h.
Tuollaiset pienehköt pakettihinnat on mielestäni käytännöllisiä vain jos ihan oikeasti on odotettavissa kymmenittäin tilauksia kyseiseen pakettiin. Muuten paketin suunnitteluun menevä aika ei ole suhteessä hyötyihin.
 
Lisäksi on kysytty pari projektimuotoista WordPress-sivuston pystyttämistä valmiista materiaalista. Aikaa tuossa menee arviolta 1–3 työpäivää kun kauheasti sitä puolta ei ole tullut tehtyä. Jotain pikkusivustoja ja niiden ylläpitoa kylläkin, joten ihan täysin nollasta ei tarvitse lähteä. Mitä tommoisissa on yleensä ollut tapana pyytää? Tuntihinta 50e/h vai pakettihintana 500e + 20e/kk ylläpitomaksu tms?

AIka halvalla menee 3 työpäivän panos jos 500e laskulle. Tarjoatko webhotellinkin jos veloitat ylläpitomaksua vai käytkö välillä päivittämässä plugarit?
 
Kyllähän nuo firmat pyytävät vähintään tonnin sivustosta, jossa on neljä sivua ja firman somelinkit. Ja tuo on asennus ja teeman muokkailu, ei mikään 3 päivän homma. Mitä siihen projektiin sitten sisältyisi?

Toisalta jos on mahdollisuus opetella palkallisesti niin eihän se huono tilanne ole vaikka alkuun menisikin liian halvalla.
 
Asiakkaana jos tarvitsen palvelua en varmasti ala etsimään palveluntarjoajaa, joka ei edes osaa tuotetta. Varsinkaan jos/kun laskuttaa samaa rahaa mitä joltain sivubisneksenä tekevältä saattaa saada. Tai vaikka olisi tuplahinta, niin tod.näk luotettavuus on vähän eri kuin mies+auto+kirjastosta oppimatsku tarpeen vaatiessa.
Tämä oli ehkä huonosti muotoiltu. Kaikki palveluiden tarjoaminen perustuu siihen, että ammattimies hankkii jollain tavalla osaamisensa. Harrastuksen, koulutuksen, mielenkiinnon, kokemuksen kautta, jolloin hänellä menee lyhyt aika verrattuna siihen, että täysin osaamaton lähtee nollatiedoilla liikkeelle. Kyse ei tietenkään ole mistään "mies, auto ja kirjasto" -hommasta vaan siitä, että pitkäaikaisen kokemuksen, tiedonhankinnan ja koulutuksen kautta on saavuttanut sellaisen tason, että työ sujuu nopeasti ja rutiinilla. Sille on syynsä, miksi ammattimiehelle maksetaan korkeampaa palkkaa kuin harjoittelijalle.
 
AIka halvalla menee 3 työpäivän panos jos 500e laskulle. Tarjoatko webhotellinkin jos veloitat ylläpitomaksua vai käytkö välillä päivittämässä plugarit?
Sen vuoksi kysynkin, että minkä verran palveluista voi hyvällä omallatunnolla laskuttaa. Ylläpito tarkoittaa käytännössä sitä, että käyn välillä kliksuttelemassa plugareiden päivitykset ja mahdollisesti jotain pieniä sisältöpäivityksiä. Webhotelli laskuttaa omat kustannuksensa, jotka tulevat oman ylläpitopalveluni päälle.
 
Kyllähän nuo firmat pyytävät vähintään tonnin sivustosta, jossa on neljä sivua ja firman somelinkit. Ja tuo on asennus ja teeman muokkailu, ei mikään 3 päivän homma. Mitä siihen projektiin sitten sisältyisi?

Toisalta jos on mahdollisuus opetella palkallisesti niin eihän se huono tilanne ole vaikka alkuun menisikin liian halvalla.
Tarkoitus on asentaa WordPress esim. Cloudwaysin kautta DigitalOceaninin palvelimelle. Vanhalta sivustolta otetaan kuvat ja tekstit cpypastena valmiiseen WordPress-teemaan, karsia valmiista teemasta epäolennaisuudet pois, asentaa muutama sopiva plugari ja käydä sivusto läpi, että toimivuus on ok. Jatkossa silloin tällöin pieniä sisältöpäivityksiä ja plugareiden päivityksiä, 1-2h per kk.
 
Kysymys ei kai ollut asiakkaiden löytämisestä vaan hinnoittelusta.

Tuossa nyt sai sellaisen kuvan että tukipalveluiden kirjo on aika laaja. Kotitietokoneiden roplaushan tyypillisesti tarjotaan halvemmalla kuin korkeamman osaamistason vaatimat konsulttipalvelut.
Arvioisin että pienen yrityksen huoltokäynnit voisi olla tuolta haarukkasi alapäästä 50e/h, kun taas ei-niin-erikoistuneen softakonsultin laskutus taas voisi olla tuolta yläpäästä 80e/h.
Tuollaiset pienehköt pakettihinnat on mielestäni käytännöllisiä vain jos ihan oikeasti on odotettavissa kymmenittäin tilauksia kyseiseen pakettiin. Muuten paketin suunnitteluun menevä aika ei ole suhteessä hyötyihin.
Pääosin olen tarjonnut palveluita yksityisasiakkaille. Windowsin asennusta, kiintolevyn vaihtoa SSD-levyyn, muistin lisäystä, konsultaatiota tietokone-, netti- ja puhelinhankinnoissa, tarpeettomien sopimusten läpikäyntiä ja irtisanomista (viihde, tietoturva, freedome, muut tarpeettomat roskat. terkkuja elisalle.) ja yleistä opastusta puhelimitse, etänä ja joskus asiakkaan luona. Yritysasiakkaat ovat pääosin pienyrityksiä, joukossa on muutama keskisuuri. Olen tehnyt hommia sivutoimisesti omaksi ilokseni, vaihtelun vuoksi ja ammatillisen osaamisen ylläpitämiseksi. Ongelmana on palveluiden hinnoittelu sopivalle tasolle. En erityisen hyvin hallitse liiketoimintaa, olen enemmän tekninen asiantuntija ja konsulttaani.

Todennäköisesti järkevä hintataso voisi täten olla tuntihinta, 60e/h etätyönä (ilman alvia vai alvin kanssa?), ohjelmistokonsultaatiot 80e/h (WordPress, Google Workspace, Microsoft O365 Business - palveluiden käyttöönotto ja perustason ylläpito). Muutama firma tekee niin, että leipovat matkat hintaan, jolloin asiakas hyötyy kotitalousvähennyksestä enemmän. Yksi vaihtoehto on, että laittaa kotikäynnin tuntihinnaksi 90e sisältäen matkakulut pääkaupunkiseudulla.
 
tarpeettomien sopimusten läpikäyntiä ja irtisanomista (viihde, tietoturva, freedome, muut tarpeettomat roskat. terkkuja elisalle.)
Ot mutta pakko tarttua tähän: miksi mielestäsi f-secure freedome on roskaa, ja ajatteletko näin ylisesti kaikista vpn-palveluista? Entä miten Elisa tähän liittyy?
 
Tarpeettomien sopimusten, kuten viihde ja tietoturva? Toivottavasti et lähde konsultoimaan "asiakkaalle" mikä on sinun mielestäsi tarpeetonta.
 
Tarpeettomien sopimusten, kuten viihde ja tietoturva? Toivottavasti et lähde konsultoimaan "asiakkaalle" mikä on sinun mielestäsi tarpeetonta.
Windows 10 sisäänrakennettu tietoturvasovellus on aivan riittävä peruskäyttäjälle. Nykyisin on on täysin turhaa maksaa erikseen elisa tietoturvapalvelusta.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Tarpeettomien sopimusten, kuten viihde ja tietoturva? Toivottavasti et lähde konsultoimaan "asiakkaalle" mikä on sinun mielestäsi tarpeetonta.
elisa viihdettä myydään ja markkinoidaan aggressiivisesti henkilöille, jotka eivät välttämättä ymmärrä, mitä ovat tilaamassa. Sama koskee elisa tietoturvapalvelua. Pelkomarkkinointi myy, aina joku haksahtaa. Windowsin sisäänrakennettu tietoturvasovellus riittää hyvin kotikäyttäjälle, ei kannata erikseen maksaa elisalle (f-securelle). Elisa Viihde on sinällään hyvä palvelu, jos sille on käyttöä. Vastaan on tullut kuitenkin useita tapauksia, joissa myyjä on onnistunut ympäripuhumaan viihteen tilauksen ja sitten harmitellaan kun tilaus onkin kahden vuoden määräaikainen tilaus. Erityisesti eläkeläisille, joilla raha on muutenkin tiukalla, ylimääräiset kulut ovat aina huono asia.
 
Ot mutta pakko tarttua tähän: miksi mielestäsi f-secure freedome on roskaa, ja ajatteletko näin ylisesti kaikista vpn-palveluista? Entä miten Elisa tähän liittyy?
F-Securen Freedome on sinällään hyvä palvelu, pahoittelut kielenkäytöstäni, mutta erityisesti elisa on tunnettu siitä, että kaupataan kaikkea mahdollista viihdettä, tietoturvapalvelua, vpn-palvelua, vaikka asiakas ei välttämättä edes ymmärrä, mitä on tilaamassa. Juuri viikko sitten oli tällainen tapaus, jossa henkilö oli käynyt elisan myymälässä kysymässä apua perustason tietokoneongelmaan. Hänelle oli myyty 5G-liittymä (ei omistanut 5G-puhelinta), elisa viihde, tietoturvapalvelu ja freedome, vaikka kyseessä oli eläkeläinen, jolla tietokonetaidot olivat muutenkin heikolla tasolla. Onneksi asia huomattiin ajoissa ja tarpeettomat palvelut saatiin irtisanottua. En usko, että henkilö, joka hädin tuskin osaa sähköpostia käyttää ja pankkiasiat hoitaa tietokoneella, erityisesti hyötyisi Freedomesta.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Juuh okei. En lähtisi noilla henkilökohtaisilla oletuksilla konsultoimaan asiakasta tietoturvaan liittyen.

Pelkomarkkinointi :rofl:. Kovasti nyt Elisa on hampaissa, mites muiden operaattoreiden tietoturvapalvelut tai viihdepalvelut? Uskoisin, että F-secure (tai muu vastaava) on juuri peruskäyttäjälle, joka netissä kliksuttelee menemään kaikkialla, täydellinen. Ei siihen tarvita valkoritaria ratsastamaan paikalle ja kertomaan omia mieltymyksiään tai kaunoja asiakkaille.
 
Juuh okei. En lähtisi noilla henkilökohtaisilla oletuksilla konsultoimaan asiakasta tietoturvaan liittyen.

Pelkomarkkinointi :rofl:. Kovasti nyt Elisa on hampaissa, mites muiden operaattoreiden tietoturvapalvelut tai viihdepalvelut? Uskoisin, että F-secure (tai muu vastaava) on juuri peruskäyttäjälle, joka netissä kliksuttelee menemään kaikkialla, täydellinen. Ei siihen tarvita valkoritaria ratsastamaan paikalle ja kertomaan omia mieltymyksiään tai kaunoja asiakkaille.
Jollet olet sattunut huomaamaan, Windows 10 oman tietoturvan taso on sen verran korkealla tasolla, että ylimääräinen tietoturvasovellus ei tuota mitään lisäarvoa. Sama tietysti koskee muiden operaattoreiden tietoturvapalveluita, mutta jostain syystä keskusteluissa elisa nousee useimmin esille. Nykyään tietoturvasovellukset harrastavat nimenomaan pelkomarkkinointia. Jos et uusi tilausta, tulee isot ilmoitukset, että "maksa heti tai tietokoneellesi hyökätään ihan pian". Oli aika, jolloin Windowsin tietoturva oli heikolla tasolla. Enää asia ei ole niin.
 
Ylimääräinen tietoturva tuottaa lisäarvoa, mikäli palvelun tilaaja uskoo niin. Ei siihen pitäisi olla sinulta mitään nokankoputtamista.

Sanoisin jopa, että monille eläkeläisille ja/tai heikon ATK-taidon omaaville pitäisi olla pakollinen lisäturva. Jo sillä saataisiin monta ongelmaa selätettyä, kuten virukset pornosivuilta tai eri kasinoilta + loputtoman paskan kertyminen koneeseen kun kliksutellaan "kyllä" jokaiseen popuppiin.
 
Ylimääräinen tietoturva tuottaa lisäarvoa, mikäli palvelun tilaaja uskoo niin. Ei siihen pitäisi olla sinulta mitään nokankoputtamista.

Sanoisin jopa, että monille eläkeläisille ja/tai heikon ATK-taidon omaaville pitäisi olla pakollinen lisäturva. Jo sillä saataisiin monta ongelmaa selätettyä, kuten virukset pornosivuilta tai eri kasinoilta + loputtoman paskan kertyminen koneeseen kun kliksutellaan "kyllä" jokaiseen popuppiin.
Tietoturvapalvelu tuo myös vääränlaista turvallisuudentunnetta. Kun ohjelmisto on asennettuna, kuvitellaan, että kaikkea voi huoletta klikkailla ja latailla - kyllä tietoturva hoitaa. Olen aika monta konetta joutunut putsaamaan / asentamaan uusiksi juuri tällaisten takia. Tietoturva on ollut asennettuna ja aktiivisena. Silti haitakkeet ovat tehneet tuhojaan, eikä muuta vaihtoehtoa ole kuin Windowsin uudelleenasennus. Paras keino estää haitakkeiden asentuminen on se, että käyttäjä normaalitilanteessa käyttää vain käyttäjätason tunnuksia. Ohjelmistoasennukset ja päivitykset tehdään puolestaan järjestelmänvalvojan tason tunnuksen kautta. Eräs esimerkkitapaus oli juuri tällainen. Kliksutteli kaikkea mahdollista, eikä Windows kauaa pysynyt tolpillaan. Välissä kokeiltiin jopa Linuxia, mutta sen ylläpitäminen oli hankalaa, eikä käyttäjä koskaan Linuxin käyttöön tottunut. Sitten asennettiin Windows 10 ja kone käynnistymään oletusarvoisesti suoraan käyttäjätason profiiliin. Sen jälkeen ei ole enää ongelmia ollut. Päivitykset on hoidettu ajoittain etänä järjestelmänvalvojan tason profiilin kautta. Kaikki toimii, asiakas on tyytyväinen, eikä tarvitse vähän väliä tehdä uudelleenasennusta. Ei ole asiakkaan edun mukaista, että käyttöjärjestelmää pitäisi jatkuvasti olla korjaamassa/putsaamassa. Sille on syynsä, miksi Apple on niin suosittu. Kaikki on valmiiksi mietittyä, joten käyttäjän ei tarvitse päätään vaivata. Sama koskee tietokonehuoltoa ja tukipalveluita. Jos tiedät paremmin ja ymmärrät tietokoneasioiden päälle, silloin et myöskään tukipalveluita todennäköisesti tarvitse.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: eba
elisa viihdettä myydään ja markkinoidaan aggressiivisesti henkilöille, jotka eivät välttämättä ymmärrä, mitä ovat tilaamassa. Sama koskee elisa tietoturvapalvelua. Pelkomarkkinointi myy, aina joku haksahtaa. Windowsin sisäänrakennettu tietoturvasovellus riittää hyvin kotikäyttäjälle, ei kannata erikseen maksaa elisalle (f-securelle). Elisa Viihde on sinällään hyvä palvelu, jos sille on käyttöä. Vastaan on tullut kuitenkin useita tapauksia, joissa myyjä on onnistunut ympäripuhumaan viihteen tilauksen ja sitten harmitellaan kun tilaus onkin kahden vuoden määräaikainen tilaus. Erityisesti eläkeläisille, joilla raha on muutenkin tiukalla, ylimääräiset kulut ovat aina huono asia.

Tästä herää kysymys, että jos (näin käsitin) veloitat noista "turhien" palveluiden perumisesta 60e/h, niin kumpi tulee halvemmaksi, maksaa siitä tietoturvasta vai maksaa sinulle sen perumisesta? ja kumpi sitten on lopulta turhempi rahanmeno tälle köyhälle eläkeläiselle?

En tiedä paljonko esim Elisa veloittaa f-securesta, mutta jos kattelee noita kaupan hintoja, niin hinnat on jotain 20-60e/vuosi luokkaa.

Olen siis samaa mieltä, että nämä gigantit, elisat ja muut operaattorit varmasti kauppaa turhia palveluita ihmisille, olen itsekin usein gigantissa pyöriessäni kuullut miten joillekin "taviksille" kaupataan jotain lähes turhia lisäpalveluita johonkin 100e tablettiin yms.

Mutta toisaalta tälläisten konsultaatioiden hinnoittelu on varmasti oma hankaluutensa, juurikin tuon takia että jos käytetään vaikka 60-120e jonkin palvelun perumiseen johon menee 60-120e, niin periaatteessa teet vaan hallaa tälle köyhälle eläkeläiselle, koska nyt hän menettää rahansa eikä saa edes sitä lähes turhaa palvelua. Tietysti jos on kyse jostain pysyvästä palvelusta, johon potentiaalisesti menisi vuosien varrella tonneja -> kannattavaa.

Joku 20-30e kokonaishinta olisi reilumpi hinta vaikka siitä, että perut jonkun tilauksen johonkin, jos siis haluat oikeasti ajatella sitä köyhää eläkeläistä. Tietysti taas sitten herää kysymys, että onko se sinulle kannattavaa.

Jos pitäisi miettiä, että kumpi vituttaisi enemmän, se että joku elisalta kauppaisi omalle eläkeläisäidille jonkun turhan 60-120e/vuosi palvelun, vai että joku huvikseen sivutoimisena harrasteena konsultaatioita tekevä kauppaisi 60-120e hinnalla jonkun palvelun perumisen, johon ei oikeasti rutinoituneelta luultavasti kovin suurta vaivaa ja aikaa mene, niin kyllä se tuo konsultaation hinta varmaan enemmän potuttaisi :D
 
Tästä herää kysymys, että jos (näin käsitin) veloitat noista "turhien" palveluiden perumisesta 60e/h, niin kumpi tulee halvemmaksi, maksaa siitä tietoturvasta vai maksaa sinulle sen perumisesta? ja kumpi sitten on lopulta turhempi rahanmeno tälle köyhälle eläkeläiselle?

En tiedä paljonko esim Elisa veloittaa f-securesta, mutta jos kattelee noita kaupan hintoja, niin hinnat on jotain 20-60e/vuosi luokkaa.

Olen siis samaa mieltä, että nämä gigantit, elisat ja muut operaattorit varmasti kauppaa turhia palveluita ihmisille, olen itsekin usein gigantissa pyöriessäni kuullut miten joillekin "taviksille" kaupataan jotain lähes turhia lisäpalveluita johonkin 100e tablettiin yms.

Mutta toisaalta tälläisten konsultaatioiden hinnoittelu on varmasti oma hankaluutensa, juurikin tuon takia että jos käytetään vaikka 60-120e jonkin palvelun perumiseen johon menee 60-120e, niin periaatteessa teet vaan hallaa tälle köyhälle eläkeläiselle, koska nyt hän menettää rahansa eikä saa edes sitä lähes turhaa palvelua. Tietysti jos on kyse jostain pysyvästä palvelusta, johon potentiaalisesti menisi vuosien varrella tonneja -> kannattavaa.

Joku 20-30e kokonaishinta olisi reilumpi hinta vaikka siitä, että perut jonkun tilauksen johonkin, jos siis haluat oikeasti ajatella sitä köyhää eläkeläistä. Tietysti taas sitten herää kysymys, että onko se sinulle kannattavaa.

Jos pitäisi miettiä, että kumpi vituttaisi enemmän, se että joku elisalta kauppaisi omalle eläkeläisäidille jonkun turhan 60-120e/vuosi palvelun, vai että joku huvikseen sivutoimisena harrasteena konsultaatioita tekevä kauppaisi 60-120e hinnalla jonkun palvelun perumisen, johon ei oikeasti rutinoituneelta luultavasti kovin suurta vaivaa ja aikaa mene, niin kyllä se tuo konsultaation hinta varmaan enemmän potuttaisi :D
Palvelusopimusten läpikäyntiä en varsinaisesti ole markkinoinut, mutta jos olen huomannut, että asiakkaalla saattaa olla itselleen tarpeettomia palveluita, niin tietysti niistä mainitsen ja kysyn, että voisiko palveluja mahdollisesti tarkistaa ja irtisanoa turhat. Tavanomaisesti olen 30e laskuttanut palveluiden läpi käymisestä. Siinä on kuitenkin jonkin verran selvitystyötä, jonotusta aspaan ja itse palvelun irtisanominen, joten pieni korvaus ajankäytöstä on mielestäni kohtuullista. Eräässä tapauksessa sain 60e suuruisen kuukausilaskun lähes puolitettua hintaan 32,50e. Tarpeettomat pois, jäljelle jäivät ne, joita asiakas aktiivisesti käytti. Varsinkin vanhemmalle väelle erinäiset palvelut voivat olla täyttä hepreaa. Esimerkiksi liittymäkauppias vakuuttelee, että ikäihminen tarvitsee ehdottomasti rajattoman 5G 600M -liittymän puhelimeensa, vaikka valtaosalle käyttäjistä riittää hyvin 10-25M nopeudella oleva. Toimii HD/4K-striimit ja kaikki. Sen minkä saat tingittyä, sitä ei tarvitse maksaa.
 
Tässä oli äskettäin taas tapaus, jossa eläkeläispariskunnalle oli päivitetty elisa Viihde -> elisa Viihde Premium ja myyty myös F-Secure Freedome. Eivät olleet ymmärtäneet, mitä oltiin kauppaamassa. Tämä juuri sylettää, että elisan (ja muidenkin operaattoreiden) ketkut tyrkyttävät asiakkailleen tarpeettomia tuotteita. Varoitan aina ennen myymälässä asiointia, että myyjät kauppaavat aggressiivisesti oheistuotteita. Ennen asiointia on yhdessä käyty läpi hoidettavat asiat, esimerkiksi liittymän vaihto tai kodin nettiyhteyden vaihto käyttötarkoitukseen sopivampaan. Vaikka yksittäisen palvelun hinta (tietoturva, 5G-liittymä, Freedome, viihde yms) ei sinällään paljoa ole, noista herkästi kertyy kuitenkin kuukausittain jonkinlainen kokonaispotti, joka voi pienituloiselle eläkeläiselle olla merkittävä summa.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 738
Viestejä
4 545 610
Jäsenet
74 840
Uusin jäsen
jousam

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom