Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Ei IT alalla, mutta omaa ja muiden työaikaa myyneenä: aika harvoin tulee tilanne jolloin kaikki on myyty ja silloinkin se harvoin kestää kovin kauaa.
Nyrkkisääntönä että pitää myydä 120% käyttöasteesta, jotta päästään 80% toteumaan perumisineen, muutoksineen jne.

Jos kuitenkin sattuisi eteen tilanne jossa kapasiteetti on myyty 100% x-aikaa eteenpäin, niin silloinhan sitä kapasiteettia vaan myydään pidemmälle? Tai sitten syleksitään kattoon kunnes sitä taas vapautuu. Myyjähän on tuolloin tehnyt työnsä erinomaisesti, eli sopiikin vähän hengähtää.
Osaltaan kuvasit tässä juuri sen ongelman mitä tässä olen omalta osaltani pohtinut: jos olet myyjä, niin sinulla ei ole mitään mahdollisuutta yliperformoida. Mitä itse tunnen myyntipiirejä henkilötasolla, niin jokainen niistä on sen verran nälkäisiä, että eivät hyväksy tuollaista organisaatiosta johtuvaa myyntikattoa (henkilöpoolin määrä).

Toki jos asia on niin, että mittarit ja bonukset on esim 50/50 firman tulos/henkilöstön käyttö-/laskutusaste, niin silloinhan se on selvä. Tämä ei vain ole kovinkaan houkuttava malli ainakaan omaan korvaan.
Mutta sama ongelma on myös tuotepuolella, aina on joku pullonkaula. Eli jos pystyt valmistamaan kuukaudessa vaikka 10kpl "tuotetta" ei niitä valmistu yhtään sen enempää vaikka myisit 20kpl -> myydään tulevaisuuden kapasiteettia tai eioota
Kyllä, toki pääosin fyysisen maailman ongelma kun softatuotteita voi usein myydä "sen verran kun sattuu imua olemaan". Mutta tämä sivuseikka ja/tai saivartelua minulta. Edelleen tuo alkuperäinen mittarointi ja palkitseminen kiinnostaa tuollaisissa firmoissa myynnin osalta. Luulisi täällä jollakin olevan kokemusta. :)

Jos ihminen palkataan puhtaasti myyjäksi firmaan, niin silloin se kyseinen tyyppi on tullut tekemään myyntiä, ei rekryämään ihmisiä jotta saisi jotain myytävää.
No sitten se on HR:n tai jonkun muun tehtävä. Odottaminen tai tyhjäkäynti on tyhmintä. Olen kyllä aikanaan ollut sellaisissa konsulttifirmoissa joissa myyjät vaan odottavat että puhelin soi mutta ei se ole nykypäivää.

Nykyään parhaat myyjät vetävät naruja tekijöiden ja asiakkaiden välillä molempia etsien. Kun harvemmin enää myydään esim. ”C++ koodausta 3 kk”. Kyllä se asiakas yleensä haluaa tietää kuka tekijä on ja mahdollisesti haastatella.

Toki kaikenlaista muutakin toimintapaa on.

Osaltaan kuvasit tässä juuri sen ongelman mitä tässä olen omalta osaltani pohtinut: jos olet myyjä, niin sinulla ei ole mitään mahdollisuutta yliperformoida. Mitä itse tunnen myyntipiirejä henkilötasolla, niin jokainen niistä on sen verran nälkäisiä, että eivät hyväksy tuollaista organisaatiosta johtuvaa myyntikattoa (henkilöpoolin määrä).
Myyntikattoa ei ole, jos saadaan uusia sopimuksia niin resurssimäärää kasvatetaan joko alihankinnalla tai omia henkilöitä palkkaamalla. Etupeltoonhan ei henkilöitä kovin paljoa enää palkata.

Mitä olen seurannut, niin myyjillä on nimetyt accountit, joille heidän pitää myydä. Uusmyynti tapahtuu sitten joidenkin pääotsikkojen alla. Organisaation johto asettaa myyjälle myyntitavoitteen, jossa on todennäköisesti myös kasvutavoite sisällä.

En ole myyjä, mutta keskustelen heidän kanssaan useamman kerran viikossa.

Mitä olen seurannut, niin myyjillä on nimetyt accountit, joille heidän pitää myydä.
Näin olen myös ymmärtänyt. Tavallaan mukava ajatus, mutta toisaalta riippuvainen sitten kyseisen asiakassalkun ”markkinatilanteesta”. Mutta sitähän tuo konsulttibusiness on muutenkin.

Myyntikattoa ei ole, jos saadaan uusia sopimuksia niin resurssimäärää kasvatetaan joko alihankinnalla tai omia henkilöitä palkkaamalla.
Tiedätkö yhtään, että miten se palkitseminen sitten myyjällä menee? Kategorisesti varmasti ”mitä enemmän myyt sitä enemmän saat”, mutta miten käytännössä?

Onko niin, että myyntitavoitteeseen päästessäsi saat ns. 100% bonuskertymän (esim. x kk palkka) ja sitten lineaarisesti / paremmalla kertoimella tuon tavoitteen ylimenevästä osuudesta (kasvustahan pitäisi palkita)?

En ole myyjä, mutta keskustelen heidän kanssaan useamman kerran viikossa.
Oletko törmännyt tilanteeseen missä myyjän ja ”työn suorittajan” intressit olisi konfliktissa esim. laskutusasteen ja myyntibonarien osalta? Täysin utopiaa vai ihan todellinen haaste?

Tiedätkö yhtään, että miten se palkitseminen sitten myyjällä menee? Kategorisesti varmasti ”mitä enemmän myyt sitä enemmän saat”, mutta miten käytännössä?

Onko niin, että myyntitavoitteeseen päästessäsi saat ns. 100% bonuskertymän (esim. x kk palkka) ja sitten lineaarisesti / paremmalla kertoimella tuon tavoitteen ylimenevästä osuudesta (kasvustahan pitäisi palkita)?

Oletko törmännyt tilanteeseen missä myyjän ja ”työn suorittajan” intressit olisi konfliktissa esim. laskutusasteen ja myyntibonarien osalta? Täysin utopiaa vai ihan todellinen haaste?
En ole udellut myyntiprovikan muodostumista ja sen määriä.

Intressikonflikti tulee enemmänkin lyhytnäköisyydestä. Jos accountia halutaan hoitaa pitkäjänteisesti, niin myyjä luottaa toimituksen avainhenkilöiden kommenteihin, palautteeseen, eikä tee omavaltaisia päätöksiä.

Laskutusaste voi olla tavoite toimituksen lattiatason henkilöille, mutta se ei ole mittari toimitukselle/myynnille. Mittari on profitin määrä.

Esihenkilöni soitti tänään aamulla, ilmoitti että on neuvotellut minulle palkankorotuksen. Palkka nousee ensi kuun alusta 3446€/kk -> 4100€/kk. Perusteluna että olen kehittynyt niin hyvin, ottanut vastuuta ja ollut omatoiminen etc. Tämä tuli täysin yllättäen ja pyytämättä, vaikkakin olen kollegoilta ja esihenkilöiltä saanutkin jatkuvasti hyvää palautetta. Meillä on aina vuoden vaihteessa kompensaatiokeskustelu jossa on tähän mennessä ilmoitettu vain että saat 2,5% korotuksen, eikä asiasta ole enempää keskusteltu, joten tämä oli oikein mukava yllätys.

Taustana; Tampereella vähän yli kolme vuotta ohjelmistokehittäjänä isossa IT-firmassa, tullut alanvaihtajana ja tätä ennen työskennellyt puolitoista vuosikymmentä huomattavasti matala palkkaisemmassa ammatissa. Vaikka nämä on monelle pikkuhiluja, niin itse en vielä hetki sitten ikinä olisi kuvitellut tienaavani +4K€/kk palkkoja. :) Nythän ne vuosittaiset 2,5% korotuksetin ovat jatkossa huomattavasti tuntuvampia.

Esihenkilöni soitti tänään aamulla, ilmoitti että on neuvotellut minulle palkankorotuksen. Palkka nousee ensi kuun alusta 3446€/kk -> 4100€/kk. Perusteluna että olen kehittynyt niin hyvin, ottanut vastuuta ja ollut omatoiminen etc. Tämä tuli täysin yllättäen ja pyytämättä, vaikkakin olen kollegoilta ja esihenkilöiltä saanutkin jatkuvasti hyvää palautetta. Meillä on aina vuoden vaihteessa kompensaatiokeskustelu jossa on tähän mennessä ilmoitettu vain että saat 2,5% korotuksen, eikä asiasta ole enempää keskusteltu, joten tämä oli oikein mukava yllätys.

Taustana; Tampereella vähän yli kolme vuotta ohjelmistokehittäjänä isossa IT-firmassa, tullut alanvaihtajana ja tätä ennen työskennellyt puolitoista vuosikymmentä huomattavasti matala palkkaisemmassa ammatissa. Vaikka nämä on monelle pikkuhiluja, niin itse en vielä hetki sitten ikinä olisi kuvitellut tienaavani +4K€/kk palkkoja. :) Nythän ne vuosittaiset 2,5% korotuksetin ovat jatkossa huomattavasti tuntuvampia.
Ekaa kertaa kuulen että joku muu neuvottelee palkankorotuksen toiselle. No, kaikkea sitä oppii.

Hyvä esimies tunnistaa tyypit joista kannattaa pitää kiinni. Tuollainen jää mieleen pitkäksi aikaa, ihan eri tavalla kuin se että pitää vääntää pitkään korotuksesta ja lopulta saa satasen lisää. Tässä tapauksessa tietysti it-ala vaikuttaa.

Ekaa kertaa kuulen että joku muu neuvottelee palkankorotuksen toiselle. No, kaikkea sitä oppii.
Kyllä sitä joissain firmoissa mietitään kenet halutaan pitää talossa tai palkita. Mullakin on työhistorian aikana tullut pyytämättä 1860 -> 2500 ja 3200 -> 4000 korotukset. Sitten toisella esihenkilöllä tuossa välissä ei aina tippunut edes TES minimikorotuksia aina, edes kinuamalla.

Kukaan muu ei varmaan ole näin tehnyt, mutta minä neuvottelin pienen korotuksen samalla kertaa itselle ja eräälle työkaverille. Ei hän sitä minulta ollut pyytänyt, mutta tietty korotuksen peruste täyttyi kummallakin. Mutta tosiaan työnantajan suunnalta aloitteita palkankorotuksesta harvemmin tulee.

Onnittelut Partsille, mukava kuulla että näinkin voi käydä.

En yritä nyt yhtään mollata tai sanoa ettetkö olisi ansainnut palkankorotustasi, mutta olen kuullut tuttavapiirissä aivan tässä vast’ikään hieman samankaltaisia tarinoita.

Voisiko taustalla olla tuleva palkka-avoimuus asia?

Eli se, että jatkossa palkkatiedot olisi organisaatiossa avoimia (tai ainakin avoinaisempia). Sen valossa yritykset (keski-/ylempi johto) herännyt siihen, että parempi tehdä nyt ”goodwillinä” ne korotukset työntekijöille kuin että odottaa palkkaerojen tulevan esiin koska on pakko. Jos odottaa sen palkka-avoimuuden tulevan pakolliseksi ja tekijät huomaakin olevan pahasti palkkakuopassa voi alkaa ovi viuhumaan ja sisäistä kitkaa syntymään.

Kukaan muu ei varmaan ole näin tehnyt, mutta minä neuvottelin pienen korotuksen samalla kertaa itselle ja eräälle työkaverille. Ei hän sitä minulta ollut pyytänyt, mutta tietty korotuksen peruste täyttyi kummallakin. Mutta tosiaan työnantajan suunnalta aloitteita palkankorotuksesta harvemmin tulee.
Itse kans kerran sain puhuttua koko suorittavalle portaalle (pieni talo, n. 10 henkilöä) pienen korotuksen (tämä oli kun asuin vielä Australiassa). Kävin työhaastattelussa toisessa firmassa ja pomo sai joltain siitä tietää, kutsui keskustelemaan. Keskustelttin sitten siinä ja toin muutamia epäkohtia esille, mukaanlukien palkka, ja samana päivänä vielä pomo kävi jokaiselle kertomassa pienestä korotuksesta.

Sattui kerran omalle kohdalle tilanne, jossa silloinen työnantajayritys pilkottiin muutamaan osaan ja myytiin uusille omistajille. Sattumalta oltiin siis työkaverin kanssa hetken ainoat kaksi työntekijää meidän "palasessa". Työkaveri oli varsin vaatimaton, mutta itse kyllä käytin sen hetken häslingin hyväksi ja kävin, en pyytämässä vaan sanomassa että molempien palkka nousee n. 15%.

Näin sitten kävi että se korotus saatiin, mutta toki kyseisessä kioskissa palkat, lisät, kulukorvaukset jne olivat aina vituillaan/ myöhässä yms.

Kyllä minä olen omille tiimin jäenille pakkoja nostanut ihan suoritusten perusteella. Ihan ilman, että kukaan mitään pyytää. Pyynnöstäkin toki, jos aihetta on. Sitten on niitä, jotka pyytävät, mutta mitään aihetta ei ole. Luonnollisesti silloin palkkaa ei nosteta.

Kyllä minä olen omille tiimin jäenille pakkoja nostanut ihan suoritusten perusteella. Ihan ilman, että kukaan mitään pyytää. Pyynnöstäkin toki, jos aihetta on. Sitten on niitä, jotka pyytävät, mutta mitään aihetta ei ole. Luonnollisesti silloin palkkaa ei nosteta.
Sama homma, ja varsinkin jos nuo saa tehtynä off-cyclenä (tosin ihan tiiminvetäjänä noita off-cyclejä ei pystynyt kuin ehdottelemaan ylemmäs, itse sain hoidettua myöhemmästä pestistä ihan suoraan) hyvien henkilölähtöisten perustelujen kera, niin helpottaa mukavasti aina seuraavaa vuosikierrosta. Tämä siis lähinnä isommissa firmoissa, joissa tuo "annual whatever cycle" on tarkkaan speksattu ja budjetoitu.

Tosin noiden kanssa ei ole nyt tarvinnut useampaan vuoteen väsätä, kun on ihan ei-veto-hommissa, ja tuo off-cycle homma voi vaatia, että on perus-tiiminvetäjästä pari pykälää ylempänä hierarkiassa, jotta tuon voi suoraan itse käynnistää.

Viimeksi muokattu:
Mulla toi on ollut ihan kemioista kiinni. Joskus esimies / sen esimies arvostaa ja palkankorotuksia / bonuksia / ylennyksiä on sadellut jatkuvasti.

Joskus taas saa vuosia liittojen minimit huolimatta siitä, että jatkuvasti kehutaan.

Ja noi tilanteet menee jotenkin 100% yllä olevien henkilöiden mukaan (ja osittain sen perusteella työskenteleekö firman strategian kärjessä vai jossain pölyttyneessä kellarissa).

Statistiikka

Viestiketjuista
312 675
Jäsenet
84 313
Uusin jäsen
einoantti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom