Palkaton harjoittelu ja hyväksikäyttö

Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
330
Vieläkin yleistä, että amiksia kierrätetään ilmaisena työvoimana.
Melkein jouduin itse kierteeseen ja olen AMK:ssa. Eivät ymmärtäneet mitä eroa koulutuksilla.

Eipä työstä pysty perustelee, miten on palkaton ja leikitään yhä: "Kuinka kovasti haluat valmistua ja tahotko sun opintopisteet?"
Tämän päivänen haastattelun tulosta... Piti mennä palkalliseen työsuhteeseen, jossa kävin kertaalleen haastattelussa.

Yrittivät perustella et nyt on korona ja työharjoittelupaikkoi on kiven alla ja tulisin nimenomaan harjoittelemaan ja tarviin opintopisteitä kovasti.
Lounaskupongit firmalla pois käytöstä, koska ravintolat on kiinni, niin lounas olisi itse pitänyt kustantaa. Sanottiin et tää on ainutlaatunen tilaisuus saada jalkaa oven väliin.

Olisi pitänyt päivittäin ajaa 30km autolla edestakaisin. Kustantaa lounaat ite. Työskennellä suojapukeistus päällä 3kk putkeen.
Vetoamuksena, koskei olla aikaisemmillekkaan palkkaa maksettu ja ite suostuneet. Yritin kertoa, että olen amk:ssa ja väitti vastaan ettei sillä mitään väliä, kun sama työnkuva.

Sitä palkkaa olisin kovasti kaipanut ja valmis olisin työhön jos saisi edes bensat katettua... Ensin sanoivat että palkka on hyvä ja asianmukanen. Sopimusvaiheessa halusivat väkisin ilmatteeksi.
Kysyin, mitä minä tästä ilmaisesta työnteosta hyödyn, kun käytän ohjelmistoja, joita koulussa käytän ja "harjoittelen 3kk"?

Noh saan mainita cv:ssä että olin töissä ja osaan käyttää ohjelmistoja ihmisten oikeasti käyttää. :rofl:
Jäi paikka välistä. Sanoivat ihan ymmärrettävää ja onnea valitsemallasi tiellä.
Samanlaisia kokemuksia? Olisitko itse ottanut paikan vastaan?
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
330
Vain 3kk? Jotkut tekevät vuoden ilmaista "harjoittelua". Vain että saat opiskelut suoritettua.
Niinhän se meni amiksessa että suoriuduin ja vastaavaa työtä ei löytyny, niin päädyin jatko-opiskella. Amiksessa ei sentää tarvinnut lounasta kustantaa ja matkakuluja.
Jokanen firma lupaa amikselle, tottakai duunia löytyy kunhan tartut onkeen ja teet töitä, niin lopuks todetaan upsista ettei ookkaan paikkaa ja naureskellaan.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 360
Oma kokemus:
Amis aikana 5kk palkatonta harjoittelua, hauskaa oli ja tosiaan koulu tarjosi lounasrahat. Sen ikäsenä ollaan vielä niin lapsi joten ihan OK olla palkattomana. Kukaan ei saanut palkallista duunia.
AMK aikana 7kk palkallista harjoittelua. En ole varma menikö kukaan meidän linjalla palkattomaan. Näin ainakin IT alalla, kaikki saivat palkkaa AMK tasolla. Ja tämä PK seudulla.

PS: itselläni AMK harjoittelupalkka oli 2k€ tuon 7kk harjoittelun ajan ja ikää noin 20 tai 21 kun harjoittelun aloitin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Ei muuta kuin firmojen nimet vaan julki. Loppuu aika äkkiä, kun väki lopettaa ostamasta tuotteita tai palveluita.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
594
Vain 3kk? Jotkut tekevät vuoden ilmaista "harjoittelua". Vain että saat opiskelut suoritettua.
Pidätkö tätä sen takia hyväksyttynä, että jotkut suostuvat olemaan hyödyllisiä idiootteja?

Asuntolainan maksaminen on aika vaikeata palkattomalla harjoittelulla.

Terveisin,
juuri AMK -koulutukseen hakenut
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 189
Ei muuta kuin firmojen nimet vaan julki. Loppuu aika äkkiä, kun väki lopettaa ostamasta tuotteita tai palveluita.
Orjatyövoima on yleinen normi eikä ketään kiinnosta. Lisäksi usein harjoitteluja tehdään muualla kuin suoraan kuluttajille myyvissä yrityksissä.
 

Ragnarokkr

"Ei mikään turha jätkä"
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
514
Väittäisin kokemuksen perusteella että AP:n tilanteessa on kyseessä ollut aika paska lafka ja sitä ei välttämättä pitäisi käyttää virstanpylväänä. Siellä todnäk ollu joku aivan turhanpäivänen keskitaso manageri koittamassa säästää rahaa puhumalla mahd paljon paskaa henkilölle jolla ei vielä ole paljoa työkokemusta (oletettavasti).
Itsellä takana aboot 1,5v palkatonta harjoittelua amis ajoilta - nämä oli lähtökohtaisesti palkattomia, pl. asennushommat tms muut "hanttihommat". olin vielä teini tähän aikaan eikä haitannut ollenkaan, päinvastoin taisin oppia alalta enemmän mitä koulussa.
toiset 6kk palkallista AMKssa - ja missään niistä paikoista joita edes näin tarjottavan ei ollut yksikään palkaton.

t. ammattisurkeamies teekkari
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 154
Noin niinkuin omana kokemuksena, amisharjoittelut palkattomia kuten kaikilla muillakin, amk:ssa palkallisia. Saattaa vaikuttaa tai olla vaikuttamatta että en hakenut ”harjoitteluun” vaan kesätöihin firmoihin joissa työskentely kelpasi harjoitteluun. Mainitsin vaan sitten samalla, että saan tästä kouluun harjoittelupinnat jos pidetään yksi palsu ja allekirjoitetaan pari paperia kesän päätteeksi.

Muistaakseni muutama tyyppi joutui tyytymään palkattomaan harjoitteluun kun eivät saaneet palkallista paikkaa, mutta käsittääkseni harjoitteluajalta sai sitten nostettua opintotukea jos ei palkkaa saa.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 352
Itsellä oli kans AMK:issa palkaton harjoittelu. Aluksi ajattelin toki et joku kiva 2000€ palkka ois hyvä saada harjoittelusta, mut nopeasti selvisi että edes ilmaiseksi ei pääse juuri minnekkään. Taisin sellaiset 35 avointa hakemusta laittaa ennen kuin ensimmäinen sanoi kyllä.

Näin jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt hakea specifimpiin paikkoihin, mutta eipä sitä silloin nuorena hoksannut, varsinkin ku oma ala ja erikoistuminen ei ole sellainen et revittäisiin koulunpenkiltä töihin.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Vai että palkatonta harjoittelua vielä AMK-tasolla? :D

Kuten yllä todettiin, niin kannattaa ensisijaisesti hakea "töihin" eikä "harjoitteluun".
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 206
Tuossakin isoja eroja koulutusalojen välillä. Hoitoalalla ei käytännössä kukaan pääse palkalliseen harjoitteluun, ellei ole jo valmiiksi jotain työsuhdetta taustalla. Ja niitä harjoitteluita on monta, kaikki eri paikkoihin. Silti siellä ihmiset saa opinnot etenemään perheellisinäkin, eli ei se tukiasioista kiinni jää. Esim. aikuisopiskelutuki on ihan kelvollinen suuruudeltaan.

IT-alalla meininki on alusta asti ollut ihan erilaista ja odotukset työnantajia kohtaan on paljon korkeammalla. Eli työolosuhteet, harkasta palkkaa jne. kaikki ihan eri ulottuvuudessa. Tämä on ollut ihan mielenkiintoinen ilmiö huomata näiden alojen ero.

Minulle ei tarvittaessa tuota ongelmia suorittaa omia harkkoja palkatta, vaan se on iso plussa jos sellaista satutaan maksamaan ja kyllähän silloin harkassa on myös tekemisen meininki sen mukanaroikkumisen sijaan.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 396
Jonkun AMK hepun kun ottaa koodaamaan niin voiko sille paljoa maksaa jos kuukaudessa saa saman aikaan kun ammattilainen päivässä ja siinä ohessa häiritsee ammattilaista 2 päivää. Itse olisin ainakin hiukan nihkeä mitään maksamaan jollei työyhteisö sitten sano harjoittelun jälkeen että hepusta oli oikeasti hyötyä. Muistan hyvin omat AMK aikani koodailut ja kyllä se surkeaa oli verrattuna siihen mitä saa aikaiseksi 15-vuoden jälkeen. Itse tein AMK harjoittelut Englannissa kun tuntui että sillä tavalla saan harjoittelujaksosta eniten irti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
213
Yhdessä 5kk:n harjoittelussa matka 40km yhteensuuntaan ja ekan kk:n jälkeen tarjosivat itse palkkaa. Toisessa harjoittelussa lupasivat alan hommia, mutta kun harjoittelu alkoi niin toimenkuva oli aivan muuta. Sanoin kahden päivän jälkeen näkemiin. Kuulin, että se ohjaaja oli jäämässä pitkälle lomalle ts. ilmaista tuuraajaa hakivat. Jos tarjotusta paikasta saa oikeaa kokemusta, ottaisin sen vastaan maksettiin tai ei. Jos tarjottu työ ei vastaa omaa alaa, en lähtisi vaikka maksettaisiin. Pitkässä juoksussa voittaa paljon.
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
802
Ainakin koodaushommissa kesähessut ja harjoittelijat on ainakin taas nyt sekä rekryämistä että näkyvyyttä. Ei semmoseen kuvioon kyllä mitenkään istu, että ei maksettais.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
622
Itse suoritin ensihoitaja (amk) -tutkinnossa 18kk palkatonta harjoittelua. Harjoittelupaikkoja oli sen verran nihkeästi, että yhteensä 4kk piti asua muualla Suomessa, kun omalta paikkakunnalta kaikki paikat menivät ensimmäisen kahden sekunnin sisällä paikkojen auettua.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Työnantajienkin kannattaisi muistaa, että jos tarjotaan harjoittelupaikkaa, sen on myös oltava harjoittelua. Harjoittelijalla ei saa korvata työntekijää ja tehtäviin täytyy olla jatkuvaa ohjausta. Vaikka olisi saatu palkaton "harjoittelija" tekemään hommia, voi huijaus kusta käsille jälkikäteen, jos homma katsotaankin työksi ja työsopimuslain säädökset tulevat noudatettavaksi.

Itse en ole sitten amiksen ollut palkatta hommissa. Tuolloin harjoittelu kuului opetukseen ja koulu suurimmaksi osaksi hoiti harjoittelupaikat. Harjoittelussa myös oli todella jatkuvaa opastusta. Yliopistossa pääsin tutkimusassistentiksi kolmeksi vuodeksi ja siitä niitä harjoittelupisteitä kertyi varsin mukavasti.

Vaimoa taas oltiin laittamassa aikanaan TE-toimiston harjoitteluun kirjastoon. Kunnilla tuntuu olevan maan tapa kusettaa työsopimuksissa, ja tuossakin oltiin ottamassa palkatonta harjoittelijaa korvaamaan eläkkeelle jäävää työntekijää. Olisi ollut käytännössä kokonainen osasto yksin hoidettavana. Paikasta oli tosin ilmoitettu aiemmin avoimena työpaikkana, mikä huomattiin työkkärissä ja hommalle laitettiin äkkiä stoppi.
 
Liittynyt
24.01.2019
Viestejä
95
Itsellä pitkä tausta julkiselta puolelta ja valitettavasti sekä itse, että kymmeniä muita olen nähnyt ilmaiseksi tekemässä töitä. Osa harjoittelijoista oli toki sen luokan tahvoja, että ei ikinä mikään työantaja palkkaisi heitä töihin. Mutta vastaavasti on tullut nähtyä hyviäkin työntekijöitä käytännössä ilman palkkaa ja mahdollisuutta koskaan työllistyä. Hyvin yleistä julkisella puolella, valitettavasti.

Jonkun AMK hepun kun ottaa koodaamaan niin voiko sille paljoa maksaa jos kuukaudessa saa saman aikaan kun ammattilainen päivässä ja siinä ohessa häiritsee ammattilaista 2 päivää. Itse olisin ainakin hiukan nihkeä mitään maksamaan jollei työyhteisö sitten sano harjoittelun jälkeen että hepusta oli oikeasti hyötyä. Muistan hyvin omat AMK aikani koodailut ja kyllä se surkeaa oli verrattuna siihen mitä saa aikaiseksi 15-vuoden jälkeen. Itse tein AMK harjoittelut Englannissa kun tuntui että sillä tavalla saan harjoittelujaksosta eniten irti.
Toki näinkin, mutta kyllä siitä työstä nyt jotain voi maksaa? Opiskelijalle joku 10€/h on jo iso raha. Koodausta voi opetella myös itse ihan ilman työpaikkaa, joka on paljon järkevämpää kuin tahkota ilmaiseksi. Jos tekee sen kliseisen "järkevän projektin githubiin" sen sijaan että tahkoaa jotain apinahommaa paikallisella yrityksellä, niin todennäköisemmin oppii enemmän ja työllistyy paremmin. Siis siinä mielessä, että itsellä ei ainakaan palkattomana ole juuri motivaatiota viedä hommia loppuun. Asia erikseen, jos sattuu olemaan joku suuri toimija alla, jonka harkkapestikin näyttää CV:ssä hyvältä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
401
Jonkun AMK hepun kun ottaa koodaamaan niin voiko sille paljoa maksaa jos kuukaudessa saa saman aikaan kun ammattilainen päivässä ja siinä ohessa häiritsee ammattilaista 2 päivää. Itse olisin ainakin hiukan nihkeä mitään maksamaan jollei työyhteisö sitten sano harjoittelun jälkeen että hepusta oli oikeasti hyötyä. Muistan hyvin omat AMK aikani koodailut ja kyllä se surkeaa oli verrattuna siihen mitä saa aikaiseksi 15-vuoden jälkeen. Itse tein AMK harjoittelut Englannissa kun tuntui että sillä tavalla saan harjoittelujaksosta eniten irti.
Toivottavasti sä et ikinä pääse siihen asemaan että voit päättää näistä asioista. Ilmaisen työn teetättäminen on aivan hanurista sillä verukkeella, että se on harjoittelua. Kai sinäkin teet aina palkatta niitä hommia sen ekat 2kk kun opettelet jotain uutta töissä? Ammattilainen tekee sen homman päivässä ja sä oot vaan jaloissa pyörimässä ja kyselemässä tyhmiä. Tällaisella ajatusmaailmalla varustettuja ihmisiä on ikävä kyllä johtoportaassa vielä yrityksissä, pitäisikö niitä hommia painaa ilmaiseksi siihen asti, että on kova ammattilainen ja saa ne duunit päivässä tehtyä ja sitten on oikeutettu siihen korvaukseen?

edit: tähän vois vielä heittää semmoisen jatkokyssärin, et miks hitossa se harjoittelija pitää sitten ottaa sinne työpaikalle kun ne vaan haittaavat sitä ammattilaisten työntekoa eivätkä ne saa mitään aikaan?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.01.2019
Viestejä
95
Toivottavasti sä et ikinä pääse siihen asemaan että voit päättää näistä asioista. Ilmaisen työn teetättäminen on aivan hanurista sillä verukkeella, että se on harjoittelua. Kai sinäkin teet aina palkatta niitä hommia sen ekat 2kk kun opettelet jotain uutta töissä? Ammattilainen tekee sen homman päivässä ja sä oot vaan jaloissa pyörimässä ja kyselemässä tyhmiä.
Juuri näin. Ja pienikin korvaus merkitsee opiskelijalle paljon, olkoon se sitten vaikka 10€/h. Saa oppia, rahaa ja työkokemusta. Ilmaiseksi duunin painaminen on haitallista. Sitten on tietenkin vaarana, että sisään päästyään se opiskelija lähtee muualle palkkatöihin ja siinä onkin mennyt pari viikkoa ihan turhaan sitä perehdyttäessä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 396
Toivottavasti sä et ikinä pääse siihen asemaan että voit päättää näistä asioista. Ilmaisen työn teetättäminen on aivan hanurista sillä verukkeella, että se on harjoittelua. Kai sinäkin teet aina palkatta niitä hommia sen ekat 2kk kun opettelet jotain uutta töissä? Ammattilainen tekee sen homman päivässä ja sä oot vaan jaloissa pyörimässä ja kyselemässä tyhmiä. Tällaisella ajatusmaailmalla varustettuja ihmisiä on ikävä kyllä johtoportaassa vielä yrityksissä, pitäisikö niitä hommia painaa ilmaiseksi siihen asti, että on kova ammattilainen ja saa ne duunit päivässä tehtyä ja sitten on oikeutettu siihen korvaukseen?
Cybersecurityä, scrumm ja arkkitehtuuri dokumentointi hommia on vapaa-ajalla nyt vuoden aikaan varmaan 2kk ilman korvausta tullut opiskeltua. Jos pro koodari ja harjoittelija koodari laitetaan tekemään ihan uusi softa missä ei tarvitse opetella mitään vanhaa niin se pro on se siinä ekalle viikolla naputellut mitä harjoittelija arpoo 2kk jälkeen. Jos harjoittelija ei jää taloon 2kk jälkeen niin yritykselle on ollut täysin hukkaan heitetty raha. Ainoa joka siitä 2kk hyötyi oli harjoittelija.

Ja muistelisin saaneeni kyllä ihan normaalin opintotuen silloin kun olin AMK harjoittelussa. Eli kyllä siitä ainakin 15-vuotta sitten palkan sai.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 309
Työharjoittelu on tärkeää vaan rajansa kaikella, mm Kaupoissa hyllytellään ja ollaan kassoilla 4kk-6kk pätkiä harjoitteluna, aivan posketonta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
401
Cybersecurityä, scrumm ja arkkitehtuuri dokumentointi hommia on vapaa-ajalla nyt vuoden aikaan varmaan 2kk ilman korvausta tullut opiskeltua.
Eli sä teit 2kk verran ilmaista duunia? Toki myös itse opit uutta mikä on tietysti hyvä asia. Toivottavasti työnantaja nosti palkkaasi kun opettelet uusia taitoja omalla ajalla ja tuotat lisää arvoa yritykselle. Ilmaisen työn tekeminen on typerää ja haitallista.
Ja muistelisin saaneeni kyllä ihan normaalin opintotuen silloin kun olin AMK harjoittelussa. Eli kyllä siitä ainakin 15-vuotta sitten palkan sai.
Opintotuki ei ole sama asia kun palkka, toistan itseäni: ilmaisen työn tekeminen on haitallista ja typerää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 396
Hyvä, toivottavasti työnantaja nosti palkkaasi kun opettelet uusia taitoja omalla ajalla ja tuotat lisää arvoa. Ilmaisen työn tekeminen on typerää ja haitallista.
No en mina nyt ole viela mitaan arvoa tuonut muuta kuin itselleni. Mutta kylla siita hinnan joskus joltakin saa. Ei IT allalla oikein ole mitaan koulutusohjelmia jos haluat edeta arkkitehdiksi tai muuta vastaavaa. Ei auta kuin opiskella vahan kaikkea ja sitten esittaa arkkitehtia kunnes jonainan paivana huomaa etta sua sanotaan arkkitehdiksi ilman etta sanoja tekee sormillaan lainnausmerkkeja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Missä kaupoissa noin tehdään, ketjujahan ei kovin montaa voi olla.


Tuossa jotain orjatyöstä. Kumma kun EIT tai EU ei ole noteerannut, vai onko suomalainen oma systeemi taas vaihteeksi.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
193
Palkatonta harjoittelua en ole tehnyt yläasteen TET-viikkojen jälkeen. Kesäharjoittelijan olen palkannut töihin monena kesänä, palkat olleet 2400-2600 luokkaa. Tiedän opiskelijan tuottavan meidän tapauksessa myös suoria tuloja, joten oikeasta työstä kuuluu maksaa asiallinen korvaus.

Silti ymmärrän palkattomat harjoittelut joissain tilanteissa. Ilman aiempaa työkokemusta olevan alkuvaiheen opiskelijan opastaminen syö ammattilaisten aikaa. Opiskelija alkaa usein tuottamaan oikeasti hyödyllistä vasta harjoittelun loppupuolella noissa 2-3 kk harjoitteluissa, siihen asti opastaminen on syönyt tehokasta työaikaa ammattilaiselta. Harvoin firma noista harjoitteluista merkittävästi tienaa, vaan harjoittelijan tuottama hyöty kattaa kulut ja vähän yli. Samalla saa kehitettyä itselle tai alalle tulevaisuuden tekijöitä, joten win-win. Tuo koskee tietysti vain oikeaa opiskelijoiden harjoittelua, eikä ilmaistyövoiman käyttämistä puolta vuotta varastolla. Reilu peli voisi olla vaikka ensimmäinen kuukausi palkatta ja toinen palkallisena jos yritys haluaa harjoittelijan pitää. Toisaalta siitä vasta itku syntyisikin, jos Veetin harjoittelu katkeaa kesken, kun työnteko ei hirveästi napannut ja harjoittelunopat jää saamatta.

Työnantajan osalta kustannuksissa on iso ero palkattoman ja pienen palkan välillä. Ehdotettu 10 €/h tekee 1600 euroa kuussa, sivukuluineen ollaankin jo liki kolmen tonnin kuluissa firmalle. Lisäksi palkan myötä tulee velvollisuus työterveyshuoltoon. Sopiva jackpot kun napsahtaa kohdalle, niin eurot alkaa vilistä. Ottamalla vain palkattomia harjoittelijoita yrityksen ei tarvitse miettiä, tuottaako henkilö oikeasti mitään hyödyllistä, vai lusmuilee ja somettaa. Kehnommassakin tapauksessa opiskelija voi saada harjoittelun hoidettua, ja yritys selviää pienin vahingoin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 818
Kyllä jäis monelta ammattikoululaiselta harjoittelut tekemäti jos yrittäis palkkaa pyytää.
 
Liittynyt
24.01.2019
Viestejä
95
Kyllä jäis monelta ammattikoululaiselta harjoittelut tekemäti jos yrittäis palkkaa pyytää.
Nojoo. Ehkä ammattikoululaisella tuon ilmaisen työn ymmärrän, kun taustalla saattaa pahimillaan olla niitä peruskoulun tet-työharjoitteluita ilman kesätöitä.

Sen sijaan tuntuu aika hurjalta, jos AMKissa tekisi palkattomia harjoitteluita. Tiedän toki, että sairaanhoitajat, musiikinopiskelijat ja vastaavat niitä tekee.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
147
Itsekin olen ottanut palkatonta työtä vastaan.

Olin ns. valmistunut ja hain töitä 2013-2014, jolloin Suomi oli tukevasti taantumassa. Se tuntui kyllä selvästi työn hakemisessa, sillä jokaiseen sopivaan vastavalmistuneen paikkaan oli vähintään 300+ KTM/DI/Ins./Tradenomia hakemassa pk-seudulla. Muutaman kerran pääsi prosessissa viimeiseen vaiheeseen, ja sitten jäi pellolle. Mieleen jäi elävästi eräs nuoremman asiantuntijan paikka Viestintävirastossa, joka sopi hienosti omaan profiiliin - sieltä vastaukseksi tuli "Valintamme ei osunut sinuun, valitsimme herra X:n ja hakijoita oli yhteensä 706 kpl." - silloin vähän nauratti, ja vieläkin muistan tuon luvun 706 elävästi. Kertokoon se siitä ajasta.

Tätä kesti sitten yli vuoden ja alkoi oikeasti huolettaa se, että saako työuraa ollenkaan käyntiin vai pääseekö 5 vuoden koulutuksella suoraan pitkäaikaistyöttömäksi. CV:ssä oli kesäharjoitteluja, vapaaehtoista toimintaa ja alaan sopivaa määräaikaista työtä ennen valmistumista, mielestäni ainakin ihan kohtalaisesti lähtökohtia siis, mutta ei onnannut.

Tein sitten niin, että hain erääseen harjoitteluun, joka oli oman alan töitä selvästi ja mainitsin viestissä, etten tarvitse palkkaa. Sain paikan, ja tein 4kk hommia ilmaiseksi, ja oma tuntuma on, että siitä työstä olisi hyvin voinut normaalissa tilanteessa maksaa lähemmäksi 2,5keur/kk. Esimies oli hyvin tyytyväinen, ja sain CV:seen lisää täytettä. Hain sitten vuoden määräaikasta uutta työpaikkaa omaa alaa lähellä, ja lopulta sain paikan - palkannut esimies mainitsi, että oli jutellut lähes tunnin puhelimessa palkattoman työpaikkani esimiehen kanssa ja siten ilmeisesti vakuuttunut hänen suosituksestaan.

Vuoden määräaikaisen jälkeen sain vakituisen työn toisesta firmasta, ja nyt on kokemusta jo useampi vuosi alla ja työmahdollisuuksia tuntuu olevan mukavasti tulevaisuudessa.

Välillä mietin, että jos en olisi ns. huorannut itseäni ilmaiseksi niin olisinko nyt itsemurhayksiössä miettimässä mitä teen elämälläni pitkä työttömyysputki alla. Koen sen palkattoman olleen sijoitus tulevaisuuteen, jolla sain kilpailuetua muita hakijoita vastaan erittäin tiukassa markkinatilanteessa, joten pidän asiaa sen arvoisena. En tue sitä muuten, mutta kun ajat ovat todella kovat, kannattaa se etu mahdollisesti hakea makaronia ja ketsuppia syöden muutama kuukausi palkattomassa työssä, jos työ on selvästi oman alan juttuja. Toivon toki, ettei muiden vastavalmistuneiden korkeakoulutettujen tarvitse sitä käydä läpi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
362
Nojoo. Ehkä ammattikoululaisella tuon ilmaisen työn ymmärrän, kun taustalla saattaa pahimillaan olla niitä peruskoulun tet-työharjoitteluita ilman kesätöitä.

Sen sijaan tuntuu aika hurjalta, jos AMKissa tekisi palkattomia harjoitteluita. Tiedän toki, että sairaanhoitajat, musiikinopiskelijat ja vastaavat niitä tekee.
Itse olin viime vuonna palkattomassa harjoittelussa 4kk. It amk pohja siis ja loppuopintoja suorittelen. Työ oli todella rentoa ja työajat todella joustavia, mikä sopi hyvin tälleen saikulla opiskelevalle.

Oli meitä siellä yhteensä 5 joista loput 4 oli ihan terveinä vääntämässä, eli kyllä noita ilmaisharjoittelijoita on. Itse ajattelin sen just sijoituksena tulevaisuuteen, kun cv:ssä näkyy tunnettu paikallinen yritys ja pomon nimi todella tunnettu alalla
 

Ragnarokkr

"Ei mikään turha jätkä"
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
514
mitäs mieltä on langan henkilöt siitä että onko palkattomista harkoista mitään hyötyä niiden tekijöille näin tulevaisuuden suhteessa? henkilökohtaisesti olen kannalla että omalta osalta palkattomista on aina jäänyt käytännöllistä kokemusta ja hyvä fiilis käteen, vaikkakin ymmärrän että kaikilla ei tilanne näin ole, syystä tai toisesta.
nyt kun ollaan vauhdissa ja pienessä pierussa, luonnollisesti siitä on aina etua työntekijälle kun hänelle maksetaan, mutta mikäli puhutaan amislaisista joilla ei ole mitään kokemusta ja sattuvat pääsemään paikkaan jossa se "kisällin opettaa mestari" meininki on vahva, tai annetaan vapaat kädet pienellä ohjauksella jo ennestään osaavalle nuorelle, palkattomuus on mielestäni se pienempi paha. heittämällä tuollaisen keikan jossa pystyy antamaan näyttöä omasta osaamisestaan ja kyvykkyydestä niin vaikea uskoa että se seuraava harjoittelu samassa tai mahdollisesti edes toisessa paikassa (olettaen että saa esim. kunnollisen työtodistuksen, suosittelijan, tms) olisi enään palkaton.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 309
mitäs mieltä on langan henkilöt siitä että onko palkattomista harkoista mitään hyötyä niiden tekijöille näin tulevaisuuden suhteessa? henkilökohtaisesti olen kannalla että omalta osalta palkattomista on aina jäänyt käytännöllistä kokemusta ja hyvä fiilis käteen, vaikkakin ymmärrän että kaikilla ei tilanne näin ole, syystä tai toisesta.
nyt kun ollaan vauhdissa ja pienessä pierussa, luonnollisesti siitä on aina etua työntekijälle kun hänelle maksetaan, mutta mikäli puhutaan amislaisista joilla ei ole mitään kokemusta ja sattuvat pääsemään paikkaan jossa se "kisällin opettaa mestari" meininki on vahva, tai annetaan vapaat kädet pienellä ohjauksella jo ennestään osaavalle nuorelle, palkattomuus on mielestäni se pienempi paha. heittämällä tuollaisen keikan jossa pystyy antamaan näyttöä omasta osaamisestaan ja kyvykkyydestä niin vaikea uskoa että se seuraava harjoittelu samassa tai mahdollisesti edes toisessa paikassa (olettaen että saa esim. kunnollisen työtodistuksen, suosittelijan, tms) olisi enään palkaton.
Ainahan siitä hyötyä on ja jotkut veijarit saattavat (erehdyksessään?) merkata CV sivulle palakattoman työharjoittelun "palkalliseksi":hammer:
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Onhan näitäkin nähty, että palkatonta työntekoa ei vastaavasti ole nähty "oikeana" työkokemuksena myöhemmin, vaikka olisikin tehnyt ihan samaa työtä kuin palkallisetkin.

Naurattaa kyllä se työharjoittelun alkuperäinen ajatus, että harjoittelijan perässä olisi koko ajan vahtimassa joku oikea työntekijä. Muutenkin nykyaikana minimit resurssit ja yksi muka olisi perässä vahtimassa, haha. Toki esimerkiksi sote alalla ammattilaiset varmistaa tarvittaessa.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Nojoo. Ehkä ammattikoululaisella tuon ilmaisen työn ymmärrän, kun taustalla saattaa pahimillaan olla niitä peruskoulun tet-työharjoitteluita ilman kesätöitä.

Sen sijaan tuntuu aika hurjalta, jos AMKissa tekisi palkattomia harjoitteluita. Tiedän toki, että sairaanhoitajat, musiikinopiskelijat ja vastaavat niitä tekee.
Noi "harjoittelut" on kyllä vähän erillaisia kuin nämä otetaan jätkä työharjoitteluun ja teetetään sillä samaa duunia kuin muilla ilman palkkaa.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
249
Kuvittelisin, että näiden harjoittelijoiden mankelointi noidin erilaisten ilmaistöiden lävitse hävittää suomesta töitä. Miksi tehdä työpaikka kun joku tekee sen ilmaiseksi harjoittelijana?

Lisäksi, jos noita siis kelataan aina uus sinne kun edellisen maksimi pituinen harjoittelu päättyy, niin siinä ei vaan kadoteta työpaikka vaan myös pidetään ihmisiä työttöminä.

Jotain rajotuksia tohon pitäs tulla, mut ei saleen tuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 818
Kuvittelisin, että näiden harjoittelijoiden mankelointi noidin erilaisten ilmaistöiden lävitse hävittää suomesta töitä. Miksi tehdä työpaikka kun joku tekee sen ilmaiseksi harjoittelijana?

Lisäksi, jos noita siis kelataan aina uus sinne kun edellisen maksimi pituinen harjoittelu päättyy, niin siinä ei vaan kadoteta työpaikka vaan myös pidetään ihmisiä työttöminä.

Jotain rajotuksia tohon pitäs tulla, mut ei saleen tuu.
Jos aikuisia, kymmeniä vuosia työelämssä olleita ihmisiä työttömyyden kohdatessa voidaan laittaa "työharjoitteluun", niin en oikein jaksa uskoa että amattia opiskelevillekaan olis reilua mitään maksaa.
 

juupeliskuupelis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.08.2020
Viestejä
598
Onhan näitäkin nähty, että palkatonta työntekoa ei vastaavasti ole nähty "oikeana" työkokemuksena myöhemmin, vaikka olisikin tehnyt ihan samaa työtä kuin palkallisetkin.

Naurattaa kyllä se työharjoittelun alkuperäinen ajatus, että harjoittelijan perässä olisi koko ajan vahtimassa joku oikea työntekijä. Muutenkin nykyaikana minimit resurssit ja yksi muka olisi perässä vahtimassa, haha. Toki esimerkiksi sote alalla ammattilaiset varmistaa tarvittaessa.
Jep. Harjoittelijat ja kokeilijat tekee niitä samoja työtehtäviä kuin muutkin eikä siellä parin ekan päivän jälkeen kukaan ole vahtimassa. Orjatyötä se on. Ei kenenkään tarvitse "harjoitella" perusduuneja kuukausikaupalla eikä paskasta harjoittelijasta tule hyvää työntekijää vaikka harjoittelisi 5 vuotta putkeen.

Noilla siivotaan vaan statistiikkaa ja saadaan ilmaistyövoimaa firmoille.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Esimerkiksi Belgiassahan finanssifirmathan käyttää palkattomia (yliopisto-opiskelijoita)harjoittelijoita ja noihin paikkoihin on aivan valtava kilpailu. Firmat saattavat antaa jopa bussikortin harjoittelijoille mutta aika hurjalta tuntuu palkatta elää jossakin Brysselissä jossa on muutenkin saatanan kallista.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
61
AMK tradenomi opinnot tuli aikanaan käytyä noin 10v sitten. Muistaakseni hain harjoittelemaan kahteen paikkaan, joista ensimäisessä olisi ollut joku mitätön palkka ja toinen ilmainen. Tietenkään en siihen ekaan päässyt kun varmasti hakijoitakin oli iso läjä. Toiseen paikkaan pääsin heti ja sain aloitettua harjoittelun ajallaan kun monet vielä oli etsimässä harjoittelupaikkaa.

Kyseisestä paikasta sain kontakteja joiden avulla pääsin seuraavaan työpaikkaan. Sain myös tehtyä lopputyön sinne erittäin kivuttomasti ja valmistuin muistaakseni reilut puolivuotta etuajassa. Näistä myös ollut apua siellä cvssä kun hakenut seuraaviin työpaikkoihin.


EDIT.

Toki jos vertaa OP tilanteeseen, niin en varmasti olisi mennyt ilmaiseksi töihin, jos sinne olisi pitänyt ajaa päivittäin 30km edestakaisin + muut kulut. Itsellä sattui tuurilla paikka ihan pyörämatkan päähän ja tavoitteena oli vain valmistua koulusta mahdollisimman nopeasti pois.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.04.2017
Viestejä
437
Hyviin harjoittelupaikkohin on aina se 20+ henkilöä hakemassa, joten eipä siinä työnantajaa varmaan paljoa motivoi maksaa palkkaa kun ei ole mikään tarve. Moni on valmiina tekemään näitä ilman palkkaa ihan vain sen takia, että saisi työkokemusta oman alan firmasta ja sitä kautta CV:hen täytettä ja mahdollisesti jalan oven väliin.

Tämä on toki alakohtaista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
593
Itse sosiaali- ja terveysalan AMK opiskelija. Meillä osan harkoista voi tehdä palkallisena palkkatyössä, silloin puhutaan opinnollistamisesta. Eli olet ihan työntekijä tekemässä työtä, et opiskelijana. Kuitenkin tuntuu olevan epäselvyyttä että voiko kaikkia harjoitteluita edes tehdä palkallisena, ainakin kaverilla joka sairaanhoitaja ei tämä onnistunut. Sairaanhoitajilla on joku 5 tai yli eri harjoittelua.

Meillä ainakin painotetaan että kun olette harjoittelussa, olette opiskelijoita, ettekä työntekijöitä.

Edit: niin ja itse ajattelen harjoittelun olevan positiivinen asia CV:ssä, varsinkin jos on pitkiä harjoitteluita. Kertoo tulevalle työnantajalle että ala tai työ on tuttua. Samalla voi verkostautua. Itse nyt harjoittelussa tälläkin hetkellä ja harjoittelun tavoitteiksi laitoinkin eri toimialoihin tutustumisen ja sitä olen tehnytkin. Tässä nyt olen verkostoitunut ja tutustunut monenlaiseen toimintaan. Uskon että se on etu kun hakee töitä että on monesta paikasta vähän edes hajua mitä siellä tehdään, ja samalla tietysti naamakin saattaa olla (toivottavasti positiivisella tavalla) tuttu. Monella alalla piirit ovat pienet. Ymmärrän ettei työnantajaa välttämättä kiinnosta maksaa palkkaa jos ei ole tarve. "Ilmaisen työn" voi nähdä olevan sijoitus tulevaisuuteen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 206
Itse sosiaali- ja terveysalan AMK opiskelija. Meillä osan harkoista voi tehdä palkallisena palkkatyössä, silloin puhutaan opinnollistamisesta. Eli olet ihan työntekijä tekemässä työtä, et opiskelijana. Kuitenkin tuntuu olevan epäselvyyttä että voiko kaikkia harjoitteluita edes tehdä palkallisena, ainakin kaverilla joka sairaanhoitaja ei tämä onnistunut. Sairaanhoitajilla on joku 5 tai yli eri harjoittelua.

Meillä ainakin painotetaan että kun olette harjoittelussa, olette opiskelijoita, ettekä työntekijöitä.
Onhan näissä aloissa iso ero. Sairaanhoitajaopinnoissa nimenomaan oli tuota painotusta, että ollaan vain opiskelijoita ja käytännössä melkein kaikki oli ilmaisia harjoitteluita. Harva pystyi ~5 eri harjoittelua tekemään samaan paikkaan/löytämään uuden työpaikan eri harjoittelun osa-alueiden mukaan. Lisäksi ne harjoittelut oli ripoteltu pitkin matkaa aina jokaisen opintokokonaisuuden päätteiksi (Psykiatrian harkka mielenterveyteen liittyvän opintojakson päätteeksi, leikkaussali harkka taas kirurgiaan liittyvän päätteeksi jne.).

IT-alalla taas kulttuuri on enempi sitä, että jemmataan harkat ihan opintojen loppuun ja tehdään kerralla pois siten, että ollaan vain työssä ja kuitataan työtodistuksella "harkka" tehdyksi ilman mitään sen kummempaa seurantaa. Osa tekee samalla myös opinnäytetyön työpaikallaan. Tämä ei edes olisi ollut mahdollista hoitoalalla ja varmaan osaltaan selittää sen, että koko termi "harjoittelu" ymmärretään täysin erilain. Hoitoalalla opettaja on kontaktihenkilönä ja yhteydessä harjoittelupaikkaan. Oli itselläkin kaiutinpuhelua harkkaohjaajan ja opettajan kanssa, jossa käytiin läpi etenemistä. Myös viikottain työpaikoilla oli X tuntimäärä katsottu ohjaajan ja opiskelijan väliseksi palauteajaksi jne. Mutta joo, onhan nämä vaativuudeltaan muutenkin täysin erilaisia ympäristöjä. Kumpa olisi jo aiemmin tajunnut lähteä IT-alalle. Motivaatio on kyllä huipussaan ja eteneminen kohti koodailuhommia on tällä hetkellä n. vuoden etuajassa koulun aikatauluista (AMK tieto- ja viestintätekniikka). Nyt vain harkka/työpaikkaa metsästeleen ja opparia tekemään, niin se olisi siinä.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Tein itte 1v palkatonta AMK:ssa. Mutta kyseessä olikin hoitoala, ei siellä muutenkaan makseta mitään, joten palkaton harjoittelu oli default. Matkat, safkat ym. opintolainalla. Harjoittelu th-alalla on tyyliin lain tms. säätämä pakko, jonka vuoksi julkiset tahot joutuvat väkisin ottamaan niitä harjoittelijoita, vaikkei huvittaisi. Käsittääkseni AMK:t *maksavat* esim. sairaaloille yms. että ne huolis harjoittelijoita. Yksityiselle ei ole mitään toivoa päästä palkattomaan harjoitteluun.

Omalla kohdalla harjoittelusta ei ollut mitään hyötyä, lähinnä taisin kädettäjänä/hitaana oppijana jättää kaikkiin paikkoihin "älkää palkatko tota"-leiman, joten nyt olen tuppukylässä töissä.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
978
Näissä harjoitteluissa ja niihin liittyvissä palkanmaksuasioissa kannattaa selvittää oman opintoalan yleiset käytännöt. Tietyillä aloilla kuten asiantuntijatehtävissä voi yleinen käytäntö olla, että harjoittelijakin saa jonkinlaista palkkaa, kun hoitoalalla voi olla yleinen käytäntö, ettei palkkaa makseta. Pyrkisin siis selvittämään, onko tämä palkattomuus ihan normaali käytäntö, vai osuiko kohdalle nyt opportunistinen työnantaja.

Olipa kyseessä palkallinen tai palkaton harjoittelu, on harjoittelussa oleva henkilö edelleen opiskelija, ei työntekijä, joten juridisessa mielessä jonkun tulisi valvoa ja myös vastata harjoittelijan tekemisistä. Reaalimaailmassa toki kuulee toisinaan näitä juttuja, että harjoittelijalla paikattiin työntekijätarvetta ja hänet passitettiin omatoimisiin töihin mahdollisesti hyvin lyhyen perehdyttämisen jälkeen. Mutta tällöin esimies/yhtiö/työnantaja silti on vastuussa tämän harjoittelijan tekemisistä ja mahdollisissa vahingoissa voi olla korostunut vastuu työnantajalla, koska tehtävä on annettu harjoittelijalle ja varsinkin jos hänen valvontatehtävää on laiminlyöty.

Kuten edellä on todettu, kannattaa näissä palkattomissa harjoitteluissa punnita myös sitä, mitä hyötyä harjoittelun suorittamisesta on juuri sinulle. Jos harjoittelusta on selvää hyötyä tulevaisuudessa, saattaa siihen tarttuminen olla erittäin kannattavaa, mutta mihin tahansa tarjoukseen ei kannata välttämättä tarttua. Varsinkin jos harjoittelun suorittamisesta koituisi suuret kustannukset ja merkintä cv:ssä ei toisi olennaista lisäarvoa.

Tosiaan oppilaitokset toisinaan maksavat harjoitteluista työnantajalle, vaikka harjoittelu olisi palkaton harjoittelijalle. Tämä on tietyillä aloilla aivan normaali käytäntö.

Harjoittelijana pitäisin kiinni myös siitä mentaliteetista, että olen harjoittelija eikä minun tarvitse osata heti kaikkea ja lähtökohtaisesti ei voida vaatia, että olet samanarvoinen hyvässä ja pahassa varsinaisten työntekijöiden kanssa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 685
Viestejä
4 188 876
Jäsenet
70 780
Uusin jäsen
Tauno.T

Hinta.fi

Ylös Bottom