Palkan indeksikorotus takautuvasti

Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
655
Käsittääkseni saamatta jääneet indeksikorotukset voi pyytää työnantajalta takautuvasti.
Onkohan asia näin tapauksessani?

Työsopimus alkoi 8/2014 ja se on sidottu YTN Tesiin. Firma vaihtoi omistajaa viime vuoden maalis-huhtikuun taitteessa. Edellinen omistaja ei maksellut indeksikorotuksia enkä niitä älynnyt pyytää. Mielestäni pari indeksikorotusta siis jäänyt väliin:
Vuodelta 2014 (1.3.2015 alkaen) 0,4%
Vuodelta 2015 (1.11.2015 alkaen) 16€ vähintään 0,43%.
Laskeskelin, että tuossahan on jäänyt jo reilusti yli 0,5ke saamatta ja viivästyskoron kanssa muutama kymppi lisää.

Voinko siis vaatia työantajalta korotukset takautuvasti?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 937
Tottakai laillissesti sinulle kuuluvat palkkasaatavat on oikeus vaatia. Kannattaa ihan hyvässä hengessä ottaa asia kuitenkin ensin puheeksi.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
164
Pääsääntöisesti työpaikkaa vaihtamalla saa parempaa palkkaa. Duunariammatteja tämä ei välttämättä koske.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
82
Kyllä ne pitäisi saada. Edellisessä työpaikassa työnantaja ei ollut maksanut kokemuslisiä minulle, oli muutaman vuoden rästit. Havahduin itse asiaan, kun luin TESsiä. Sain kokemuslisät korkoineen takautuvasti.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
655
Kyllä ne pitäisi saada. Edellisessä työpaikassa työnantaja ei ollut maksanut kokemuslisiä minulle, oli muutaman vuoden rästit. Havahduin itse asiaan, kun luin TESsiä. Sain kokemuslisät korkoineen takautuvasti.
Kiva kuulla, että sait sinulle kuuluvat lisät. Tekikö palkanlaskenta laskelmat koroista?
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
82
Juu, palkanlaskenta teki laskelmat koroista. Puolisen vuotta työnantaja viivytteli tuota maksua sen jälkeen, kun ilmoitin asiasta. Lopulta kysyin asiaa ammattiliitosta ja kun sieltäkin tuli kuittaus, että ne pitäisi maksaa, alkoi tapahtua työnantajankin puolella jotain. Kyseessä oli ICT-alan työehtosopimus toimihenkilöille ja Ammattiliitto Pro. Ihan hyvässä hengessä tuo kuitenkin meni, mielestäni kyse oli vain työnantajan tietämättömyydestä.
 

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Juu, palkanlaskenta teki laskelmat koroista. Puolisen vuotta työnantaja viivytteli tuota maksua sen jälkeen, kun ilmoitin asiasta. Lopulta kysyin asiaa ammattiliitosta ja kun sieltäkin tuli kuittaus, että ne pitäisi maksaa, alkoi tapahtua työnantajankin puolella jotain. Kyseessä oli ICT-alan työehtosopimus toimihenkilöille ja Ammattiliitto Pro. Ihan hyvässä hengessä tuo kuitenkin meni, mielestäni kyse oli vain työnantajan tietämättömyydestä.
Enpä usko että työnantaja oli noin tietämätön. Tahallista vitkuttelua työnantajan puolelta ja kun ammattiliitto vähän ärjähti niin työnantajalla alkoi puntti vipattamaan koska uhkana olisi ollut kalliit oikeudenkäynnit sun muut.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
82
Enpä usko että työnantaja oli noin tietämätön. Tahallista vitkuttelua työnantajan puolelta ja kun ammattiliitto vähän ärjähti niin työnantajalla alkoi puntti vipattamaan koska uhkana olisi ollut kalliit oikeudenkäynnit sun muut.
Tämäkin on mahdollista ja toki käynyt mielessä, mutta haluaisin uskoa toisin :) Näistä asioista vastaava työntekijä ei ollut kaikkein terävin kynä penaalissa...
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
:geek:
Siitä vaan, varmaan voit saada saatavasi jostain vuoden ja parin takaisista muutamasta satasesta, mutta noista valittamalla kyllä nousisit ainakin minun silmissäni "hankalaksi tapaukseksi", joka ensimmäisenä saisi kenkää jos yt-neuvottelut alkaisivat. Jos jostain useista tuhansista tai kymmenistä olisi kyse niin ymmärtäisin, mutta jostain 2014-2015 vaiheen satasista?... Hyvää onnea elämään. :tup:
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
35
Enpä usko että työnantaja oli noin tietämätön. Tahallista vitkuttelua työnantajan puolelta ja kun ammattiliitto vähän ärjähti niin työnantajalla alkoi puntti vipattamaan koska uhkana olisi ollut kalliit oikeudenkäynnit sun muut.
juu ei ne työnantajatkaan niin tietäviä työehtojen nippelitiedon/soveltamisen kanssa aina ole ja kyse on alati muuttuvatasta tiedosta johon palkanlaskenta pitää muistaa kurssituttaa osa tulee eri lakien velvottamina osa lakia täydentävän alan työehtosopimuksen kautta ja osa on sovittu paikallisestikin nyt ja aiemmin (mikäänhän ei estä sopimasta paremmin kun minimi edellyttää)

asian tietoon tultua saattoi toki pelata aikaa jos vaikka unohtuisi tai ei kehtaisi vaatia hoidettavaksi (kannattaa vähän lukea oman alansa työehtosopimusta niin ei tule ihan viedyksi...)

:geek:
Siitä vaan, varmaan voit saada saatavasi jostain vuoden ja parin takaisista muutamasta satasesta, mutta noista valittamalla kyllä nousisit ainakin minun silmissäni "hankalaksi tapaukseksi", joka ensimmäisenä saisi kenkää jos yt-neuvottelut alkaisivat. Jos jostain useista tuhansista tai kymmenistä olisi kyse niin ymmärtäisin, mutta jostain 2014-2015 vaiheen satasista?... Hyvää onnea elämään. :tup:
tuon asian hoitaminen tuottaa tulevaisuudessakin ja muistaa vielä laittaa ehkä tulevatkin korotukset ilman huomautusta kun muistaa että asia kuuluu hoitaa

työehdoistaan kannattaa pitää huolta muuten pääsee orjaksi ne kelpaa toki aina nyky yhteiskunnassakin niistä se todellinen pula on työmarkkinoilla
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
työehdoistaan kannattaa pitää huolta muuten pääsee orjaksi ne kelpaa toki aina nyky yhteiskunnassakin niistä se todellinen pula on työmarkkinoilla
Riippuu täysin siitä, että miten osaa asiansa hoitaa. Jos saa nillittävän valittajan leiman otsaansa, saattaa saada pari sataa euroansa, mutta menettää myös koko työpaikkansa silloin, kun sen säilyvyyden kysymys tulee eteen.

Ammattiliittojen luomaan malliin sokeasti uskoville toki tämä lienee ainoa rationaalinen vaihtoehto toimia, mutta maailmantalous näyttää, että tämä ei todellisuudessa ole toimiva malli, ja on vain keino sahata oksa altansa ja oma työpaikkainsa ulkomaille. Tietty sopimuksista tulisi pitää kiinni niin työnantajan kuin tekijänkin toimesta, mutta nillittäjää ei kukaan kaipaa kumpaankaan suuntaan, varsinkin jos joku ryhtyy hankalaksi valittajaksi pelkästään inhimillisen virheen takia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
969
Joo ei ne työnantajat aina ole mulkkuja. Yhdessä työpaikassa pomo pyyti käymään. Tarjosi lounaan ja selitti että päivärahoja ei oltu maksettu oikein. Maksoi sitten kerralla puuttuvat korkojen kanssa.

Toinen ääripää on sitten firma missä ylitöistä ei maksettu. Jos asiasta valitti niin sanottiin että tuossa on ovi lähde vetää. Uusia tulijoita oli vaikka samantien koska työ oli helppoa että apinakin osaisi. Tämä ei tosin minua paljoa haitannut koska en tehnyt ylitöitä ja olin muutenkin firmassa vain 3kk kesätöissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
128
:geek:
Siitä vaan, varmaan voit saada saatavasi jostain vuoden ja parin takaisista muutamasta satasesta, mutta noista valittamalla kyllä nousisit ainakin minun silmissäni "hankalaksi tapaukseksi", joka ensimmäisenä saisi kenkää jos yt-neuvottelut alkaisivat. Jos jostain useista tuhansista tai kymmenistä olisi kyse niin ymmärtäisin, mutta jostain 2014-2015 vaiheen satasista?... Hyvää onnea elämään. :tup:
Huh, mitä lammastelua. Totta helvetissä omista oikeuksistaan kuuluu pitää huolta.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
655
Tosiaan ajattelin esittää asian rakentavassa hengessä. Minun tapauksessani kyse on siitä, että edellisellä omistajalla (pomolla) oli tapana kokeilla meneekö läpi -tyyppisesti. Eli jätti maksamatta ja jos ei tullut valitusta niin antoi jatkaa. Jos huomautti niin tuli "oho, kato joo." ja vitkuttelua perään. Uusi omistaja on onneksi toista maata ja tähän asti homma on mennyt muissa asioissa mallikkaasti. Oletan, että asiallisesti esittämällä tuon asian saa korjattua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
128
Tosiaan ajattelin esittää asian rakentavassa hengessä. Minun tapauksessani kyse on siitä, että edellisellä omistajalla (pomolla) oli tapana kokeilla meneekö läpi -tyyppisesti. Eli jätti maksamatta ja jos ei tullut valitusta niin antoi jatkaa. Jos huomautti niin tuli "oho, kato joo." ja vitkuttelua perään. Uusi omistaja on onneksi toista maata ja tähän asti homma on mennyt muissa asioissa mallikkaasti. Oletan, että asiallisesti esittämällä tuon asian saa korjattua.
Ei varmasti tule mitään ongelmia, kun esittää asian vaikka "hei, huomasin tuossa että edellinen omistaja oli unohtanut..."
Pääsee siinä vielä uusi omistaja vähän näpäyttämään vanhaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
201
:geek:
Siitä vaan, varmaan voit saada saatavasi jostain vuoden ja parin takaisista muutamasta satasesta, mutta noista valittamalla kyllä nousisit ainakin minun silmissäni "hankalaksi tapaukseksi", joka ensimmäisenä saisi kenkää jos yt-neuvottelut alkaisivat. Jos jostain useista tuhansista tai kymmenistä olisi kyse niin ymmärtäisin, mutta jostain 2014-2015 vaiheen satasista?... Hyvää onnea elämään. :tup:
=D

Mietis nyt hetki miten tarkkana sitä kannattaakaan olla..
3000e palkka
1. 0.4% korotus = 12e/kk (= 150e/vuosi)
2. 0.4% korotus = 3012e/kk*0.2% = 12.05e/kk
3. 0.4% korotus = 3024.05e*0.2% = 12.10e/kk

Tuon jälkeen palkkasi on 3036,14e/kk (korotusta 452e/vuosi!). Kuin pitkälle haluat, että jatkan ja missä kohtaa sinä et enää haluakkaan luopua näistä "parin satasen" korotuksista?
Jos asia on noin mitätön, niin mitä jos työnantajasi ottaa sinulta yhtäkkiä 452e vuodessa palkkaa pois - kiität ja kumarrat takapuoli pomoasi päin? Voit mielestäni lahjoittaa tuon rahan Pelastakaa Lapset ry:lle.

Ei noilla kuuhun mennä, mutta inflaatiota sillä saadaan hieman taklattua. Oikeampi tapa korottaa palkkaa on pyytää sitä lisää tai vaihtaa työpaikkaa.
Lienee aika vaihtaa työnantajaa jos se suuttuu siitä, että mennään pyytämään sitä mitä TES velvoittaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 937
:geek:
Siitä vaan, varmaan voit saada saatavasi jostain vuoden ja parin takaisista muutamasta satasesta, mutta noista valittamalla kyllä nousisit ainakin minun silmissäni "hankalaksi tapaukseksi", joka ensimmäisenä saisi kenkää jos yt-neuvottelut alkaisivat. Jos jostain useista tuhansista tai kymmenistä olisi kyse niin ymmärtäisin, mutta jostain 2014-2015 vaiheen satasista?... Hyvää onnea elämään. :tup:
En tiedä missä hommassa olet, mutta kyllä yleisesti sopimuksista on tarkoitus pitää kiinni. Minä katsoisin kyllä vinoon tuollaista henkilöä, joka ei välitä sopimusten sisällöstä ja väittää sopimuksesta kiinnipitämistä nillittämiseksi. Toki sopimuksista voidaan aina neuvotella uudelleen, jos siihen on aihetta, mutta op:n tapauksessa tuskin on aihetta jättää maksamatta sopimuksen mukaan hänelle kuuluvia roposia.

Vaikka yleissitovuutta ja mitään yleiskorotuksia ei minun mielestäni tulisi olla, ei tarkoita, etteikö vallitsevassa tilanteessa sopimukseen kirjatuista asioista tule pitää kiinni.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 269
Viestejä
4 231 386
Jäsenet
71 186
Uusin jäsen
pymehry

Hinta.fi

Ylös Bottom