Paljonko teillä jää rahaa käteen pakollisten laskujen/menojen jälkeen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rxd
  • Aloitettu Aloitettu
Niin vaikuttaa joo. Ei tartte juuri veroja maksella ellei tienaa yli 150k/v tai enemmänkin, vähän kunnasta ja kantonista riippuen.
Suomessa maksat vain neljäsosan, joten siinä säästää pitkän pennin Sveitsiin verrattuna. Toisaalta veroja joutuu maksamaan enemmän ja taitaa jäljelle jäävän summan ostovoimakin olla pienempi. Eri maiden välillä täytyy summat ostovoimakorjata.

Suomi voittaa ehkä jos on pienempi palkka ja enemmän lapsia? En ole kysellyt antaisiko oma työpaikka siirtyä konsernin sisällä Sveitsiin. Ei varmaankaan, kun tulisi heille kalliimmaksi.

Pieni yhteenveto Thaimaasta:

Tulot keskimäärin 1800€/kk

Asumiskulut:

40m2 kaksio. Uima-allas ja kuntosali katolla. Vuokra 270€/kk. Sähkö ja vesi 45€/kk. Yhteensä 315€/kk.

Ruoka:

300€/kk

Sairaus- ja onnettomuusvakuutus:

60€/kk

Moottoripyörän 125cc vakuutus, katsastus, bensat ja huollot:

30€/kk

Viina, laulu ja naiset:

400€/kk

Epämääräiset kulut 150€/kk

Menot yhteensä: 1255€

Ihan mukavasti jää säästöön/sijoituksiin ja ilmakin on ihan jeses.

Ei hitto, pitää varmaan ottaa lopputili ja muuttaa Thaimaahan asumaan pariksi vuodeksi. Tai kymmeneksi.

Noh, oleskelulupaan varmaan tyssäisi mutta alkoipa taas vituttaa asua Suomessa.

Ei hitto, pitää varmaan ottaa lopputili ja muuttaa Thaimaahan asumaan pariksi vuodeksi. Tai kymmeneksi.

Noh, oleskelulupaan varmaan tyssäisi mutta alkoipa taas vituttaa asua Suomessa.
No aika harvalle joku Thaimaassa oikeasti vuosien tai kymmenien vuosien asuminen kuitenkaan sopii. Nuorena ja terveenä varmasti jokunen vuosi vierähtää kivasti, mutta pidempi aika on sitten ihan eri juttu.

No aika harvalle joku Thaimaassa oikeasti vuosien tai kymmenien vuosien asuminen kuitenkaan sopii. Nuorena ja terveenä varmasti jokunen vuosi vierähtää kivasti, mutta pidempi aika on sitten ihan eri juttu.

Ne työt tahtovat olla myös tavallaan perseestä. Joko kuuntelet känniläisiä tai yrität myydä suomi mummoille puhelimessa iltaisin jotain mitä he eivät tarvitse.

Niin en meinannut että töihin sinne menisi vaan viettämään vapaaherran elämää. Siksi puhuin oleskeluluvasta.

Eihän siellä mikään pakko ole viinan ja naisten perässä juosta jos terveys mietityttää.

Vietnam-expattien videoita katsonut niin varakkaammat ostaneet terveysvakuutuksen millä hoituu kaikki isommat/haastavat operaatiot singaporessa ja pienemmät ei haastavat jutut vietnamissa. Vakuutus oli jotain 15ke/vuosi, mutta äärimmäisen hyvä. En jaksanut perehtyä kuin pintapuolisesti, vaikutti hyvältä. Nopeesti operaatiot hyvällä laadulla, ei jonottelua. Vakuutus oli myös kansainvälinen niin voimassa jos/kun matkustelee.

---

Omat menot suurinpiirtein
10ke supermarketteihin(costco+walmart)
20ke vuokra
10ke kesälomareissu suomeen + kaupunkilomailu reissun molemmin puolin
5ke amazonin verkkokauppa
xke kaikkeen muuhun

Autoa ei ole tällä hetkellä. Kaikki kotitoimituksella(instacart). Liikkuminen uber ja sähköfillari.

Bruttotulo tällä hetkellä osinko etf:sta + velkakirja etf:sta + REIT:it noin 165ke/vuosi. Veroja menee 10ke(nevada, ei osavaltioveroa, vain liittovaltion vero). Käteen tarkoitus jättää 0e ja kuluttaa kaikki seuraavan parin vuoden ajan. Pitkään nihkeillyt säästäen. Nyt tuhlataan jokunen vuosi. Todellinen verokuorma ja "tulot" on isompi, kun tulee pääomatuloa osakkeiden myymisestä. En laske osakkaiden arvon heilumista/myymistä tuloksi tai menoksi, voi vaihdella liian rajusti vuosittain. Osingot hyvällä hajautuksella melko vakaa tulonlähde.

Viimeksi muokattu:
Tulot 2800e/kk
Menot:
Vastike 450e
Asuntolaina (200e korkoa) 490e
Vesimaksu ja autopaikka+ sähkö 20+20+35=75e
Puhelin+nettimaksut 21+25e =46e
Vakuutukset (sis. Sairaskuluvakuutuksen urheilulisällä ja auton kaskot) 140e/kk
Ruokaan yms kaikkeen muuhun. Menee 600-700e

Eli jää vielä tonnin verran säästöön eikä tarvitse edes katsoa juurikaan mitä ostaa.

Nuoremmat täällä yleensä eivät osaa elää. Kaikki laitetaan viinaan ja naisiin, koska se on helppoa ja "halpaa". Täällä pitää olla rutiini, jota noudatetaan. Pitää olla jotain tekemistä baarien ulkopuolella. Ei ole helppoa, jos ei ole itsehillintää.

Itse käyn aamulla kuntoilemassa, sitten muutama tunti duunia ja sitten voi relata maltillisesti. Rutiinia noudatetaan, vaikka ilta menisi vähän pitkäksi. Tällä tavalla homma toimii ja pankkitili kiittää.

Nuoremmat täällä yleensä eivät osaa elää. Kaikki laitetaan viinaan ja naisiin, koska se on helppoa ja "halpaa". Täällä pitää olla rutiini, jota noudatetaan. Pitää olla jotain tekemistä baarien ulkopuolella. Ei ole helppoa, jos ei ole itsehillintää.

Itse käyn aamulla kuntoilemassa, sitten muutama tunti duunia ja sitten voi relata maltillisesti. Rutiinia noudatetaan, vaikka ilta menisi vähän pitkäksi. Tällä tavalla homma toimii ja pankkitili kiittää.
Tuota on tavallaan huvittavaa lukea kun sulla menee kuitenkin listauksen mukaan viinaan ja naisiin enemmän rahaa mitä mulla on kuukauden vuokra :D
Mulla on tulot huikeat 1150e/kk ja kaiken pakollisen jälkeen jää n.350e ylimäärästä ja mulla nuo pakolliset sisältää myös esim pleikan ja boxin osamaksut jne.
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

Niin en meinannut että töihin sinne menisi vaan viettämään vapaaherran elämää. Siksi puhuin oleskeluluvasta.

Eihän siellä mikään pakko ole viinan ja naisten perässä juosta jos terveys mietityttää.
Thaimassa korruptiota voi hyödyntää jokainen. Viisumit eivät ole mikään ongelma, jos lompakko on kunnossa, eikä ole edes kallista. Säännöt ovat vain suosituksia, jos tiedät miten homma toimii.

"Eihän siellä mikään pakko ole viinan ja naisten perässä juosta jos terveys mietityttää" Tämän lauseen olen kuullut satoja kertoja. Kuitenkin viina on halpaa, samoin naiset. Jotenkin ne ukot, jotka eivät osaa sanoa EI, joutuvat tuohon kierteeseen, jossa lompakko tyhjenee nopeasti. Naisten työ on tyhjentää sun lompakko ja jos et osaa sanoa EI, rahat lähtevät.

En suosittele Thaimaata yhdellekään tyypille, jolla ei ole maalaisjärkeä, vaan mennään tunteella. Nämä naiset osaavat tunteellisen manipulaation siihen malliin, että tunteelliset tyypit häviävät kaiken ja Suomi kutsuu äkkiä.

Tuota on tavallaan huvittavaa lukea kun sulla menee kuitenkin listauksen mukaan viinaan ja naisiin enemmän rahaa mitä mulla on kuukauden vuokra :D
Mulla on tulot huikeat 1150e/kk ja kaiken pakollisen jälkeen jää n.350e ylimäärästä ja mulla nuo pakolliset sisältää myös esim pleikan ja boxin osamaksut jne.
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
Mulla ei ole osamaksuja. Se on käteistalous täällä. Elämästä pitää osata nauttia jollain tasolla, mutta ei liikaa viinaa ja naisia. Pakko myöntää, että viihdebudjetti on esim. vuokraan nähden aika iso, mutta kerran täällä vain eletään.

1150€/kk tuskin paljon naisia ja viinaa hommataan. Menot tulojen mukaan. Mulla jää kuitenkin säästöön keskimäärin 500€/kk, eikä tarvitse tallata loskassa. Nyt täällä tosin sataa ihan helvetisti, mutta silti on melkein 30 lämmintä.

Eläkekertymä on about 1500€/kk tällä hetkellä, kun oli ihan jees duuneja joskus aiemmin Suomessa. Voi olla että joskus vielä tulen Suomeen kerryttämään tuotakin saldoa, mutta jotenkin epäilen. Säästöön menevä raha kartuttaa sitä eläkevarantoa myös. Lisäksi mulla on Suomessa vielä erilaisia perintöassetteja(maita ja mantuja), joista pyrin eroon pikkuhiljaa.

Moni frendi haluaa eläköityä palmujen alle. Minulla ei ole kristallipalloa, joten en tiedä olenko hengissä vielä eläkeiässä, joten parempi elää siellä missä haluan nyt, kuin elätellä jotain kaukaisia haaveita ja elää siellä oravanpyörässä ilman tietoa toteutuuko ne haaveet koskaan.

Ymmärsinkö oikein että @melville ei ole eläkkeellä eikä käy töissäkään thaikuissa, mutta silti asuminen siellä onnistuu? Pitkään olen haaveillut etelän lämpöön muuttamisesta, kun samat ajatukset ollut etten tiedä selviänkö hengissä eläkeikään asti, mutta ei ole töitä tiedossa ulkomailta niin en ole kovin konkreettisesti muuttoa ajatellut. Ei mulla älyttömiä massejakaan ole, reilu sata tonnia, mutta toki noillakin jonkun 4-5v ainakin eläisi jo Suomessakin ilman mitään tuloja.

Ymmärsinkö oikein että @melville ei ole eläkkeellä eikä käy töissäkään thaikuissa, mutta silti asuminen siellä onnistuu? Pitkään olen haaveillut etelän lämpöön muuttamisesta, kun samat ajatukset ollut etten tiedä selviänkö hengissä eläkeikään asti, mutta ei ole töitä tiedossa ulkomailta niin en ole kovin konkreettisesti muuttoa ajatellut. Ei mulla älyttömiä massejakaan ole, reilu sata tonnia, mutta toki noillakin jonkun 4-5v ainakin eläisi jo Suomessakin ilman mitään tuloja.
100ke jepq osinko etf:aan niin olis viimeisen vuoden aikana saanut reilun 13ke(-verot) osinkoa. Toki jepq on ison riskin veto kun myy ja ostaa optioita eikä siis osingot tule vain yritysten osakkeita omistamalla. Joku pienemmän riskin säätö ja kovaa duunia, että saa pääoman tuplattua. Tuplauksen jälleen voi hyvin ottaa downshiftiä ainakin tovin ilman, että säästöt nollautuvat, varsinkin jos pystyy edes jotain duunia tekeen osan vuodesta ettei tarvi ihan täysin mennä osinkojen varassa.

1748374419243.png

Statistiikka

Viestiketjuista
278 335
Jäsenet
77 744
Uusin jäsen
huijarihuijari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom