Paljonko mennyt rempparahaa vaihtoautoon?

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
667
Onkohan otsikon mukainen ketjua olemassa jo? Tämä poistoon jo löytyy, kiitos.
Vaihtoautoa hankkiessa onko sen kanssa käynyt flaksi/helmilöytö vai saitko upottaa siihen rempparahaa enemmän kuin lompakko kestäisi?
Itselläni edellisissä autoissa käynyt ihan kohtuullisen hyvin. Kuluvia osia joutunut ostosta nopsaan vaihdattaa muttei kovin sen suurempaa rahan menoa. Tällä hetkellä nykyiseen A.sarjan mersuun upponut 750eur odottamattomiin vikoihin(kampikammion huohotin esim.) ja nyt lambda herjaa jotain vikaa.
Pojalle ostettiin citroen c4 ja siinä kyllä sai pistää rahaa kuin hullu. Auton arvoon nähden 1500e yllättäviin vikoihin(jäähdytin ,kytkin..) oli aika iso summa rahaa, ja uudet nastarenkaat piti vieläpä koska ei sittenkään uskaltanut ajella niillä kuluneilla kitkoilla.
 
Onkohan otsikon mukainen ketjua olemassa jo? Tämä poistoon jo löytyy, kiitos.
Vaihtoautoa hankkiessa onko sen kanssa käynyt flaksi/helmilöytö vai saitko upottaa siihen rempparahaa enemmän kuin lompakko kestäisi?
Itselläni edellisissä autoissa käynyt ihan kohtuullisen hyvin. Kuluvia osia joutunut ostosta nopsaan vaihdattaa muttei kovin sen suurempaa rahan menoa. Tällä hetkellä nykyiseen A.sarjan mersuun upponut 750eur odottamattomiin vikoihin(kampikammion huohotin esim.) ja nyt lambda herjaa jotain vikaa.
Pojalle ostettiin citroen c4 ja siinä kyllä sai pistää rahaa kuin hullu. Auton arvoon nähden 1500e yllättäviin vikoihin(jäähdytin ,kytkin..) oli aika iso summa rahaa, ja uudet nastarenkaat piti vieläpä koska ei sittenkään uskaltanut ajella niillä kuluneilla kitkoilla.

Juuri laitoin toiseen ketjuun, että omassa autohistoriassa (+30v) en ole koskaan laittanut yhteen huoltoon muutamaa sataa enempää rahaa, koska valitsen auton sen mukaan ettei siinä ole mitään kalliita tyyppivikoja. Käytetty auto on aina riski, mutta hyvällä autotietämyksellä ja huolellisella tutkimisella olen voinut välttää pahimmat suden kuopat.

Autohistoriani on myös 80% ranskalaisia, joten puheet ranskalaisten huonosta laadusta ei pidä kokonaan paikkansa. Pystyn myös paljon tekemään itse ja ranskalaisten perisynti nivelet olen aina vaihtanut itse. Alatukivarteen menee muutama tunti kun vaihtaa, mutta MayleHD vahvistettu alatukivarsi maksaa muutaman kympin ja kestää taas vuosia.

Myös 1500€ autoon kannattaa varautua AINA laittamaan toiset 1500€ rahaa, koska 1500€ et saa ehjää autoa, toki jotkut viat voi olla sellaisia että niiden kanssa pystyy elämään, mutta toiset on sellaisia ettei auto mene katsastuksesta läpi.
 
Juuri laitoin toiseen ketjuun, että omassa autohistoriassa (+30v) en ole koskaan laittanut yhteen huoltoon muutamaa sataa enempää rahaa, koska valitsen auton sen mukaan ettei siinä ole mitään kalliita tyyppivikoja. Käytetty auto on aina riski, mutta hyvällä autotietämyksellä ja huolellisella tutkimisella olen voinut välttää pahimmat suden kuopat.

Autohistoriani on myös 80% ranskalaisia, joten puheet ranskalaisten huonosta laadusta ei pidä kokonaan paikkansa. Pystyn myös paljon tekemään itse ja ranskalaisten perisynti nivelet olen aina vaihtanut itse. Alatukivarteen menee muutama tunti kun vaihtaa, mutta MayleHD vahvistettu alatukivarsi maksaa muutaman kympin ja kestää taas vuosia.

Myös 1500€ autoon kannattaa varautua AINA laittamaan toiset 1500€ rahaa, koska 1500€ et saa ehjää autoa, toki jotkut viat voi olla sellaisia että niiden kanssa pystyy elämään, mutta toiset on sellaisia ettei auto mene katsastuksesta läpi.

Jos perusremontteja ja -huoltoja pystyy tekemään itse, niin säästää pitkän pennin. Samoin ymmärrys autotekniikasta auttaa säästämään rahaa - vaikka ei kaikkea itse tekisikään, niin pystyy jotenkin haistamaan pahimmat koijausyritykset.

Oman autoni päiväledit korjasin vaihtamalla uudet driverit umpioiden sisään, taisivat maksaa 45e kappale Puolasta tilattuna ja remppaan meni pari tuntia. Merkkiliikkeessä tarjottiin korjaukseksi umpioiden vaihtoa, jolloin kustannukset olisivat olleet pitkälti toista tonnia. Pelkkien driverien vaihto muualla olisi kustantanut muistaakseni 350-400 euroa, mutta tässä tapauksessa umpiot olisi joka tapauksessa pitänyt irrottaa itse ja lähettää postilla fiksattavaksi. Autokin olisi tässä jälkimmäisessä tapauksessa seisonut parkkipaikalla ilman etuvaloja ties kuinka kauan.
 
Kaikkiin tulee vanhemmiten vikoja, että en tiedä onko omat olleet helmiä vai ei, mutta sen verran olen opiskellut tunnistamaan surullisen kuuluisia merkkejä ja malleja etten tietoisesti vikapommia ole ikinä ostanut. Kytkimiä, syyläreitä, startteja, latureita, alustanosia, tuulilaseja, polttoainapumppuja jne. kuluvia osia toki menee ennemmin tai myöhemmin.
Jos itse tekee niin halpaa ajoa, mutta jos ei osaa tai ei ole tallia, niin ainakin täällä PK seudulla korjaamoiden tuntitaksat ovat sitä luokkaa että mikään korjaus ei ole halpa.
 
Käytettyä ostaessa kannattaa pitää mielessä, että autot suunnitellaan kestämään keskimäärin n. 10v ja 250tkm, jonka jälkeen alkaa olla tarvetta remonteille.

Premium merkkien pitäminen voi tulla paljon kalliimmaksi kuin halvempien. Jopa huonomaineiset merkit voi olla halvempaa pitää kuin premiumit. Yksi tärkein asia on, että löytyy esittää jotain merkintöjä säännöllisistä öljynvaihdoista ja vuosihuolloista. Moottori on auton kallein osa, jonka pitäisi kestää koko auton käyttöiän.
 
On muutaman kertaan tullut tuo tehtyä että ostaa tonnin - muutaman tonnin auton ja sitten ensimmäisten viikkojen jälkeen tonnilla remonttia.

Vuoden tai parin päästä sitten auto myyntiin kun se alkaa olla hyvässä käyttökunnossa kaikkien remonttien jälkeen.

Vähintään se touhutonni pitää olla taskussa hankinnan jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri laitoin toiseen ketjuun, että omassa autohistoriassa (+30v) en ole koskaan laittanut yhteen huoltoon muutamaa sataa enempää rahaa, koska valitsen auton sen mukaan ettei siinä ole mitään kalliita tyyppivikoja. Käytetty auto on aina riski, mutta hyvällä autotietämyksellä ja huolellisella tutkimisella olen voinut välttää pahimmat suden kuopat.

Autohistoriani on myös 80% ranskalaisia, joten puheet ranskalaisten huonosta laadusta ei pidä kokonaan paikkansa. Pystyn myös paljon tekemään itse ja ranskalaisten perisynti nivelet olen aina vaihtanut itse. Alatukivarteen menee muutama tunti kun vaihtaa, mutta MayleHD vahvistettu alatukivarsi maksaa muutaman kympin ja kestää taas vuosia.

Myös 1500€ autoon kannattaa varautua AINA laittamaan toiset 1500€ rahaa, koska 1500€ et saa ehjää autoa, toki jotkut viat voi olla sellaisia että niiden kanssa pystyy elämään, mutta toiset on sellaisia ettei auto mene katsastuksesta läpi.
Taitaa olla aika lailla yksilökohtaista autojen suhteen ja tuurillakin on osuutta asiaan. En tiedä kuinka pahan virheen tein kun möin reilu vuosi sitten äitini 20 vuotta vanhan kauppakassin tuttavalleni tonnilla ja tietääkseni hän ei ole autoon tehnyt mitään muuta perushuoltojen lisäksi kuin hitsannut pakoputkesta yhden reiän umpeen. Auton myyntiajankohtana tsättiautossa olisi autosta kenties saattanut saada pari satkua enemmän mutta näin vaivattomimmaksi vaihtoehdoksi myydä auto tuttavalle joka sattui juuri sillon itselleen kulkinetta etsimään.
 
vag/vw konsernin autot, erityisesti golf V ja sitä uudemmat on sellaista päästökuraa että kannattaa välttää. TSI-moottori yms. kestää sen 120tkm max. 200 ja sitten joutuukin tekemään autoon 6000 remontin. Vanhat golffit oli hyviä ja helppo korjata, mutta ne alkaa nyt näin 20v ikäisenä olla ruostuneet puhki
 
Kokemusta ei kovin monesta merkistä / mallista ole, mutta jo tällaisella pienellä otannalla päädyn varmaan jatkossakin Japanilaisiin autoihin koska kokemukset sen verran hyviä. Eli Toyota Auris 2010 bensa 1.6, ollut 7-8 vuotta ja 0 vikaa pl. kuluvat osat kuten polttimot, jarrupalat ja jarrulevyt. Sama juttu toiselle autolle eli Honda Accord 2012, 5,5v aikana vaihdettu jarrutapit ja palat sekä jokunen polttimo. Toyotalla ajettu 80tkm -> 220tkm ja Hondalla 230tkm -> 280tkm. Ehkä voi vaan olla hyvää tuuria, mene ja tiedä.

Edit: kuluviin osiin kaiketi lasketaan alustan osat esim iskarit, jouset, tukivarret, suojakumit, laakerit, pallonivelet jne mutta en kyllä muista että näitäkään olisi mitään tarvinnut kumpaankaan vaihtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ajatuksena ensimmäiset parivuotta/40tkm kauppojen jälkeen niin puhutaan alle tonneista n. 2tonnin autoissa. Opel, peugeot, nissan, ford, toyota olleet yksiköt. No 90-luvun ja alun vuosituhannen autoissa ei tainnut edes olla niin kalliita suunnittelukäpyjä kuten nykyään näkyy. Toki yksi yksilö tuli maksamaan sen 8000e korjauksineen kun moottori leipoi kiinne reilu vuoden ja 80tkm ajon jälkeen. Mut nykyinen 2009 focus, tänä vuonna menny öljynvaihtojen lisäksi 135e, kun alapallonivel piti uusia 260tkm kohdilla. 4v sitten uusin edestä ja takaa alatukivarret ja alustan kaikki puslat (tais mennä n. 500e kun kaikkia ei itse saanut vaihdettua), siitäkin jo 130tkm ajettuna.
 
Vanhoihin autoihin joutuu kyllä tekemään aina jotain pientä ja uuden käytetyn kanssa sellaista alkuintoakin on vielä, että helpommin tulee "ylihuollettua". Esim. itse saatan vaihtaa kaikki nesteet ja suodattimet, laitella jarrut ym. tällaiset pienet varmuuden vuoksi tai juuri sen alkuinnon vallassa, vaikka ne eivät ihan akuutteja töitä olisikaan. Sanoisin, että kyllä sitä useampi satanen palaa ensimmäisten kuukausien aikana, vaikkei mitään pakollista korjattavaa olisikaan.
 
Onkohan otsikon mukainen ketjua olemassa jo? Tämä poistoon jo löytyy, kiitos.

Läheltä liippaavat ainakin seuraavat:


Itselläni edellisissä autoissa käynyt ihan kohtuullisen hyvin. Kuluvia osia joutunut ostosta nopsaan vaihdattaa muttei kovin sen suurempaa rahan menoa. Tällä hetkellä nykyiseen A.sarjan mersuun upponut 750eur odottamattomiin vikoihin(kampikammion huohotin esim.) ja nyt lambda herjaa jotain vikaa.
Pojalle ostettiin citroen c4 ja siinä kyllä sai pistää rahaa kuin hullu. Auton arvoon nähden 1500e yllättäviin vikoihin(jäähdytin ,kytkin..) oli aika iso summa rahaa, ja uudet nastarenkaat piti vieläpä koska ei sittenkään uskaltanut ajella niillä kuluneilla kitkoilla.

Kuinka pitkästä ajasta puhutaan vikojen suhteen, ilmenikö heti kauppaa seuraavalla viikolla vai puoli vuotta ja 20tkm myöhemmin? Esim. vaihtokunnossa oleva kytkin pitäisi kyllä pystyä tuntemaan koeajolla. Mutta noin yleisesti ottaen vanhoissa autoissa tuppaa tulemaan vikoja ja voi olla tyytyväinen, jos selviää PCV-venttiilin tai lambda-anturin vaihdolla.
 
Käytettynä ostettuun autooni piti uusia molemmat renkaat kun olivat jo niin huonot (urasyvyyttä ja nastoja oli, mutta kumi oli selvästi päässyt kovettumaan), mutta tuo oli ostaessa tiedossa. Jarrupaloja ja levyjä piti myös vaihtaa. Muuten tähän mennessä vain öljyn/suodattimien vaihto ja polttimoiden vaihtoa yms. pientä. Tuulilasi pitää ehkä uusia jossain välissä.
 
No näitä sanoja nyt käytetään sekaisin ja oli täälläkin aiemmin puhetta nesteistä yms.
 
Useimmat autovalmistajat asettavat takuusta johtuvaksi tavoitematkaksi noin 160 tkm, joka pitäisi voida saavuttaa pelkillä määräaikaishuolloilla sekä jarruosien vaihdolla. Suunnilleen tuon ajomatkan jälkeen alkaa loppuun kuluneiden tai vikaantuneiden osien uusimiskierros, joka kestää auton elinkaaren loppuun saakka. Toinen seikka on auton ikä, joka vaikuttaa tiettyihin komponentteihin ajomatkasta riippumatta. Esim. noin 10v jälkeen alkavat usein ensimmäiset öljy- ja jäähdytysnestevuodot moottorin kovettuneista o-renkaista tai kumitiivisteistä.

Jos siis yleisellä tasolla haluaa ajaa käytetyllä autolla suhteellisen huolettomasti, pitää sen olla mahdollisimman uusi ja vähän ajettu. Vanhempaa ja/tai enemmän ajettua katsottaessa korostuu sen huolto- tai pikemminkin korjaushistoria. Ei siis pelkkiä öljynvaihtoleimoja vaan tietoa tehdyistä korjauksista. Mitä enemmän on ajettu ilman, että mitään kuluvaa on uusittu niin pysyisin kaukana, jos ei halua alkaa maksamaan edellisten omistajien jäljiltä kertynyttä korjausvelkaa. Eikä tässä asiassa tee poikkeusta edes päälle 200 tkm rullanneet ja käytettyinä ylihintaiset tai "luotettavina" pidetyt automerkit.

Sitten on vielä nämä autot, jossa omistaja on vaihtunut vuoden parin välein ja joista jokainen on vuorollaan venyttänyt penniä tekemättä autolle juurikaan mitään, tankkaamista lukuun ottamatta. Eli todellisia kiertopalkintoja, joista asiantuntija huomaa vikalistaa kilsakaupalla, mutta jonkun toisen silmään voi taas vaikuttaa ihan ok menopeliltä. Oman kokemuksen mukaan omistajien vähäinen lukumäärä korreloi lähes aina suoraan ajoneuvon kunnon kanssa. Yleensä se joka pitää autoa pitkään, on automaattisesti myös sitoutuneempi vaalimaan autonsa kuntoa sekä rahoittamaan sen korjaamista/ylläpitoa eikä vain ajattele, että "antaa olla, vien kohta kuitenkin vaihtoon".
 
No näitä sanoja nyt käytetään sekaisin ja oli täälläkin aiemmin puhetta nesteistä yms.
Juu. Tän ketjun idea olisi sillain, että vaihtoauton oston jälkeen(max.vuosi hankinnasta) paljonko on joutunut remppaa autoa yllättäviin kuluihin. Renkaiden kunto ei pitäisi tulla yllätyksenä
 
Olen miettinyt tätä rajanvetoa ja tullut lopputulemaan, että huoltoa on ne asiat mitkä kuuluvat määräaikaishuolto-ohjelmaan. Loput sitten korjauksia.
Juu. Tän ketjun idea olisi sillain, että vaihtoauton oston jälkeen(max.vuosi hankinnasta) paljonko on joutunut remppaa autoa yllättäviin kuluihin/vikoihin. Renkaiden kunto ei pitäisi tulla yllätyksenä
 
Vajaan viiden tonnin tojotaan meni 0e yllättäviin kuluihin ekan 12kk aikana hankinnan jälkeen. Toivottavasti jatkuu mahdollisimman pitkälle.

Kun käytetystä katsoo huoltohistorian, akun iän, tuulilasin kunnon, renkaat ja mahdollisen jakopään vaihdon niin siinä jo paljon voi säästää. Lähiaikojen (mitä laajempi) jarruremppa ja mahdollisesti uusi kytkin enemmän ajetuissa myös plussaa.

Yksityiseltä jos myös ostaa niin voi vähän haistella miksi autoa myydään, esimerkiksi pienen auton myynti kun tulee perheenlisäystä lienee ihan OK syy, tai kun itse ostin vanhemmalta pariskunnalta jolla oli kaksi autoa ja toinenkin jäi eläkkeelle niin arvelivat että yhdellä pärjää.

Parin tonnin ruoskaa kun joltain "emmää vaan tällä jaksa enää ajaa" jonnelta ostaa -> ihme jos ei löydy ylläreitä :)
 
Juu. Tän ketjun idea olisi sillain, että vaihtoauton oston jälkeen(max.vuosi hankinnasta) paljonko on joutunut remppaa autoa yllättäviin kuluihin. Renkaiden kunto ei pitäisi tulla yllätyksenä

Itselläni meni ekana vuonna nykyauton (parin tonnin pommi) kanssa lähemmäs 800 euroa, vaikka ostohetkellä ei uskoakseni ollut muita "vikoja" kuin mittariston palanut taustavalopolttimo (ei tullut huomattua koeajolla, kun ei ollut pimeää) ja takaluukun avauspainike (korjaus onnistui itse ilmaiseksi). Ensimmäisenä hajosi puolajakaja muutaman viikon ja 1000 km ajon jälkeen (viidenkympin osa ja diagnoosi/vaihtotyö itse tehden). Puolen vuoden päästä katsastusmies löysi väljää alapallonivelestä, tästä laskua reilu 200 euroa. Ja kuukausi katsastuksesta eteenpäin, niin jarruputki/-letku hajosi, korjaamotyönä uutta tilalle vajaan 400 euron hintaan.
 
VAG-konsernin kanssa ainakin on ollut ylimääräiselle lisäturvalle käyttöä. Edellisessä Passatissa meni heti oston jälkeen EGR-venttiili ja tankin siirtopumppu vaihtoon. Remontille taisi tulla 1700€ hintaa, josta Finntakuu maksoi 1550€ ja autokauppa 150€ omavastuun. Sen jälkeen ei lisäturvaa tarvittukaan ja sama meno jatkui useamman vuoden. Nykyisessä Skodassa oli vuoden Hedin Certified -takuu ja sen piikkiin uusittiin kytkin, vaihdelaatikko ja vaihteiston tukikumit. Noista tosin ainoastaan kytkimessä oli oikeasti vikaa, mutta remonttien hintalaput merkkihuollossa olivat varmasti useita tonneja. Laturikin hajosi vikalla takuuviikolla, mutta Hedin/Fragus onnistuivat pyristelemään vastuusta ja jouduin ostamaan ja vaihtamaan laturin itse. 265€ meni.

Seuraava auto on todennäköisesti jokin muu kuin VAG. Jos kohde on enemmänkin ajettu, niin voi olla, että harkitsen taas jotain lisäturvaa. Enemmän ajetuissa autoissa autoliikkeen osallistuminen kustannuksiin on pienempää. Usein myös tuntuu, että auto myydään liikkeeseen siinä vaiheessa, kun siinä on jotain alkavaa vikaa tai isompaa remppaa tiedossa. Nämä menevät sitten seuraavalle ostajalle. Toki varmaan on eroa, ostaako jonkun paljon ajetun premiumin Kamuxilta tai Sakalta vai sitten vähemmän ajetun Japanilaisen.
 
Olen miettinyt tätä rajanvetoa ja tullut lopputulemaan, että huoltoa on ne asiat mitkä kuuluvat määräaikaishuolto-ohjelmaan. Loput sitten korjauksia.
Itse lasken normaalihuoltoon myös niitä lisätilaustöitä, jotka eivät kuulu normaalihuoltoon, kuten automaattilaatikossa öljyjenvaihto ja nykyisessä autossa taka-akselin taka-akselin öljyjen vaihto. Kummatkaan eivät kuulu normaali huoltoon, mutta pidemmällä aikavälillä on hyvä teettää.


Itselläni käynyt sen verran hyvä tuuri vaihtoautojen kanssa, ettei ole kuin kerran tarvinnut keskustella liikkeen kanssa kenen piikkiin uusiminen menee. Edellisessä autossa antoi EGR periksi pari viikkoa vaihdon jälkeen ja vaihto sijaisautoineen meni kokonaan liikkeen piikkiin. Joka tapauksessa aina on mennyt vaihdon jälkeen vähintään se "touhu tonni™" huoltoihin, renkaiden uusimiseen ja muihin pikku remppoihin.
 
Fiat Punto 2004 oli about 6 vuotta/75k km, öljyt 30k välein taisi mennä kun unohtui, pari jousta + eteen levyt ja palat töineen, pari polttimoa, yhteensä joku 500€

Kia Rio 2011 ollut nyt 3 vuotta, pari polttimoa olen vaihtanut vuosihuollon lisäksi

Tuttujen seassa jakautuu aika selvästi niin että jos on saksalainen/ranskalainen auto, niin kaikkia ihmeellisiä vikoja on usein ja rahaa menee 1000-4000€ vuoteen, ja sitten korea/japani autojen omistajilla riittää öljynvaihto melkein pelkästään. Edes niitä "kuluvia" osia ei kovinkaan usein kulu

Eli 12kk sisällä aika lähellä nollaa euroa molemmissa oli yllättävät kulut, ehkä joku 5e polttimoon jne
 
Viimeksi muokattu:
Fiat Punto 2004 oli about 6 vuotta/75k km, öljyt 30k välein taisi mennä kun unohtui, pari jousta + eteen levyt ja palat töineen, pari polttimoa, yhteensä joku 500€

Kia Rio 2011 ollut nyt 3 vuotta, pari polttimoa olen vaihtanut vuosihuollon lisäksi

Tuttujen seassa jakautuu aika selvästi niin että jos on saksalainen/ranskalainen auto, niin kaikkia ihmeellisiä vikoja on usein ja rahaa menee 1000-4000€ vuoteen, ja sitten korea/japani autojen omistajilla riittää öljynvaihto melkein pelkästään. Edes niitä "kuluvia" osia ei kovinkaan usein kulu

Eli 12kk sisällä aika lähellä nollaa euroa molemmissa oli yllättävät kulut, ehkä joku 5e polttimoon jne

Itsekin ihmettelen näitä tuttuja ketkä saa ranskalaisiin tuhlattua 1000€/v, toki sitten kun kyselee mikä autossa on, niin eivät tiedä, tankkaavat vain ja hyvä että osataan pissapoikaa lisätä, kaikki muu hoidetaan merkkiliikkeessä renkaanvaihtoja/säilytystä myöden, niin ihmekös tuo jos menee rahaa tuhansia autoiluun.

Ranskalaisten perisynti, alustan nivelet on heikkoja, mutta MayleHD osat maksaa muutaman kympin ja kestää paremmin kuin alkuperäiset, sitten jos joka vuosi vaihdatetaan sitä alapalloa merkkiliikkeessä huollon ja katsastuksen yhteydessä, niin ei siitä selvä 100-200€ jälkitarkastuksineen.

Katsoin huvikseni oman autoni huollon merkkiliikkeessä, raitisilmasuodatin melkein saman verran kuin mun koko huolto :facepalm: ei se tyhmä joka pyytää jne.

sgh.PNG


Tuohon huoltoon ei kuulu mitään ylimääräistä, juuri tein itse vastaavan huollon ja vaihdoin jarrunesteetkin samalla, maksoi 67€ ja 2h omaa aikaa.

sth.PNG
 
Olen ajellut autohistoriassani pääosin käytettynä ostettuilla ranskalaisilla, ja kuten joku ylläkin totesi käytettyä ostaessa kannattaa käyttää jonkin verran aikaa siihen, että perehtyy mallin tyyppivikoihin. Näistä löytyy tietoa yleensä aika kivasti merkkikohtaisilta keskustelupalstoilta.

Itse en ole aina tätä neuvoa noudattanut, ja olen valitettavasti tyhmyydestäni tässä myös joutunut kärsimään. Muutamassa autossa on ollut moottoripuolella kalliisti korjattavaa ongelmaa (liiallinen öljynkulutus tai vastaavaa), jotka ovat olleet iso syy siihen, että olen joutunut laittamaan muuten ok autot kiertoon aiemmin kuin olisin halunnut. Molemmissa tapauksissa ko. ongelmasta löytyi paljonkin tietoa netistä, mutta hain tätä tietoa vasta kun oli liian myöhäistä eli kun auton olin jo ostanut. Tuon tyyppisissä vioissa lisähaaste on vielä se, että ongelma voi esiintyä yksilöllisesti ja esimerkiksi eri vuosimalleissa voi olla eroja, jos ongelma on havaittu ja jossakin vaiheessa valmistaja on muokannut tekniikkaa sen estämiseksi. Näistä on usein hankalaa löytää tarkkaa tietoa.

Näistäkään ei toki tullut itselle valtavasti suoria kustannuksia, kun en noita vikoja lähtenyt korjauttamaan vaan vaihdoin autoa. Toki liikkeeseen vaihdettaessa tulee aina reilusti takkiin. Suurin yksittäinen remontti käytettyyn autoon itsellä on ollut rikkoutuneen vaihdelaatikon vaihto ehjään käytettyyn, joka maksoi muistaakseni noin 1200€. Toiseksi kallein taisi olla ilmastoinnin lauhdutinkennon vaihto, joka maksoi kaikkineen noin 800€. Muuten en muista mitään erityisen kalliita juttuja, normaaleja kuluvia osia kuten jarruja, alustan niveliä ja pyöränlaakereita on toki vaihdettu melkein joka autoon, mutta nämä eivät ole yllätyksiä. Toki noissakin voi olla eroja, jossain autossa esimerkiksi pyöränlaakerit kestävät 100 ja toisessa 300 tuhatta kilsaa.
 
Kaikenlaisia kotteroita on sattunut matkan varrelle. Sen verran ikää itsellä,että koneita on hoonattu ja alustaa ruiskuteltu löpö-öljy seoksella.

Vaan sattuu sitä vanhemmitenkin huteja. Olin menossa ostamaan Hondan crv.tä,mutta se oli yllättäen huollossa, joten naapuriliikkeeseen.

Sieltä osui silmiin siisti nelikko ja hölmöyksissään tuli ostettua. Mainittakoon,että en ole koskaan nähnyt niin tarkkaa huoltokirjaa. Oli kaikki kuitit tallella ja mistä mitäkin ynnä huomioita vaihto-osien laadusta.

Vaan kesän tullessa mukana tulleilla ylikokoisilla kesäkumi vanteilla ajaminen oli tuskaa. Piti hankkia ko. autolle suositeltu vanne- ja rengaskoko. Jäähdyttäjän ja ilmastoinnin kenno piti uusia vuoden sisään. Koko ajan pientä sähköön liittyvää vikaa joka korjautui autosähköliikkeessä. Joku maadoitus oikeaan paikkaan. Vielä purkaa akkua ellei sammuta jälkiasennus radio/navigaattori systeemiä.

Seuraava auto on sitten niin yleistä merkkiä,että osia löytyy ihan joka paikasta. Ei sillä,että nyt tuo on pirun hyvä ajaa ja jne,mutta vaihto-autona arvoa ei ole.
 
Kaikenlaisia kotteroita on sattunut matkan varrelle. Sen verran ikää itsellä,että koneita on hoonattu ja alustaa ruiskuteltu löpö-öljy seoksella.

Vaan sattuu sitä vanhemmitenkin huteja. Olin menossa ostamaan Hondan crv.tä,mutta se oli yllättäen huollossa, joten naapuriliikkeeseen.

Sieltä osui silmiin siisti nelikko ja hölmöyksissään tuli ostettua. Mainittakoon,että en ole koskaan nähnyt niin tarkkaa huoltokirjaa. Oli kaikki kuitit tallella ja mistä mitäkin ynnä huomioita vaihto-osien laadusta.

Vaan kesän tullessa mukana tulleilla ylikokoisilla kesäkumi vanteilla ajaminen oli tuskaa. Piti hankkia ko. autolle suositeltu vanne- ja rengaskoko. Jäähdyttäjän ja ilmastoinnin kenno piti uusia vuoden sisään. Koko ajan pientä sähköön liittyvää vikaa joka korjautui autosähköliikkeessä. Joku maadoitus oikeaan paikkaan. Vielä purkaa akkua ellei sammuta jälkiasennus radio/navigaattori systeemiä.

Seuraava auto on sitten niin yleistä merkkiä,että osia löytyy ihan joka paikasta. Ei sillä,että nyt tuo on pirun hyvä ajaa ja jne,mutta vaihto-autona arvoa ei ole.

Vanhoissa autoissa maavika on yleinen, mikä aiheuttaa häröjä kun virta kiertää väärästä paikasta.

Myöskään akun purkautuminen ei ole mikään vika, vaan luulisi että jopa tietäisit mikä sen aiheuttaa? Siellä on jatkuva ja heräte virtajohdot väärinpäin, radio ei siis sammu vaikka auton sammuttaa. Tai sitten se tarvikeradio on rikki tms patentti.
 
Toki niinkin,mutta vika tuskin tulisi edes esiin ellei käyttö olisi vähäistä. Noin kahden viikon välein 150km ja muutoin työautolla. Kesällä starttailee kyllä,talvella huonompaa.

Toki samalla voisi katsoa miksei peruutuskamera pelaa,vaikka kameralle tulee virta. Vaan tämä luontainen laiskuus.

Tuo radio/navi setti oli siis ostaessa kiinni.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 534
Viestejä
4 522 188
Jäsenet
74 646
Uusin jäsen
Wulf22

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom