Palautetta kyselylomakkeeseen? Roskapostin torjunta suomalaisissa IT-alan yrityksissä

M.P

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
19
Hei,

Tutkin suomalaisten yritysten käyttämiä roskapostin torjuntamenetelmiä osana AMK:n opinnäytetyötä. Tavoitteenani on kerätä ainakin 250 suomalaista IT-alan yritystä, joille lähetän ohessa olevan kyselylomakkeen.

Teen kyselytutkimusta ensimmäistä kertaa, joten pyytäisin teiltä foorumilaisilta palautetta lomakkeen kehittämiseksi. Kysely sisältää neljä pakollista monivalintaa ja yhden vapaaehtoisen täydentävän kysymyksen. Vastaaminen on täysin anonyymia.

HUOM: Tämä on vasta alustava versio, joten voitte halutessanne vastata ja kokeilla lomakkeen toimintaa kokonaisuutena. Vastauksia ei säilytetä tätä kokeilua pidemmälle.

EDIT (21.6.2019):
Tutkimukseen vastasi lopulta 74 suomalaista IT-alan yritystä. Kyselylomake lähetettiin 310 yritykselle. Vastaajien osuus kaikista vastaanottajista oli siis noin 24 %.

EDIT (12.5.2019):
En kerää enää palautetta. Kiitos kaikille vastanneille!

EDIT (3.5.2019):
Alkuperäinen kyselylomake (versio 1): Roskapostin torjuntakeinot suomalaisissa IT-alan yrityksissä

Päivitetty kyselylomake (versio 2): Roskapostin torjuntakeinot suomalaisissa IT-alan yrityksissä

Viimeisin päivitetty kyselylomake (versio 3): Roskapostin torjuntakeinot suomalaisissa IT-alan yrityksissä

Muutama kysymys:
  • Onko lomake mielestänne liian monimutkainen? Entä liian yksinkertainen?
  • Koetko täyttämisen turhan työlääksi? Miksi?
  • Onko lomakkeen sisältö mielestänne looginen? Ovatko luetellut roskapostin torjuntatekniikat tarpeeksi kattavia? Puuttuiko niistä jotain tai oliko siellä jotain, mikä ei mielestänne kuulu joukkoon?
  • Uskaltaisitteko vastata tällaiseen kyselyyn vai kokisitteko sen liian riskialttiiksi anonyyminakin?
  • Luuletteko, että vastaamiseen pitäisi olla jokin erillinen kannustin, kuten lahjakortti? Jos laitan mahdollisuuden osallistua arvontaan, se tapahtuu erillisellä lomakkeella vastaamisen jälkeen, jotta anonyymius säilyy.

Kaikki kehitysehdotukset otetaan vastaan. Tarkoituksena olisi saada lomakkeet lähetettyä viimeistään toukokuun aikana. Kiitos jo etukäteen!
 
Viimeksi muokattu:

M.P

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
19
Tämä päivittyi nyt vielä kuitenkin lisää muualta saamani palautteen pohjalta. Nykyinen kyselylomake (versio 3): Roskapostin torjuntakeinot suomalaisissa IT-alan yrityksissä

Koetteko, että muutokset tekevät vastaamisesta selkeästi työläämpää tai monimutkaisempaa? Pitääkö kysymyksiä 6-8 selkeyttää?

Tähän voivat kaikki vastata, vaikka aihealue ei olisikaan tuttu. Lähinnä kiinnostaa nyt taas tässä vaiheessa käyttäjien mielipide lomakkeen täytettävyyteen.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 684
Ainakin kannattaa katsoa sitten kun tuota kyselyä lähettää, että sen pyrkii osoittamaan suoraan asiasta varmasti tietäville. Nuo kysymykset 6-8 on sellaisia, että eivät itselle sanoneet juuri mitään. Toimareille on ihan turha laittaa. Nämä ovat viestejä, joita ei luultavasti välitellä eteenpäin sille asiasta tietävälle henkilölle.

Tuollainen monivalintapläjäys on raskas täyttää, mutta tietysti, jos halutaan kattavasti tietää nuo nyt mainitut asiat, niin eipä sitä oikein yksinkertaistamaan pysty. Ja toisaalta, jos nuo kysymykset jakaisi alkuperäisen kaltaisesti ikään kuin omiksi rasti ruutuun -kysymyksiksi Mitkä seuraavista tekniikoista tunnet-->Mitä on nyt käytössä-->Mitä haluaisitte käyttää/suunnittelette ottavanne käyttöön niin tuossa kohtaa kysymysten määrä kasvaa äkkiä suureksi. Eli parempi antaa olla noin.

Sitten kun lähettelet näitä, niin jos vanhat merkit paikkansa pitää, vastauksia tulee kehnosti. Arvioisin että vastausprosentti jää välille 5-25% mitä itsellä on kokemusta tai olen muilta kuullut markkinointi/asiakastyytyväisyystutkimusten puolelta.
 

M.P

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
19
Ainakin kannattaa katsoa sitten kun tuota kyselyä lähettää, että sen pyrkii osoittamaan suoraan asiasta varmasti tietäville. Nuo kysymykset 6-8 on sellaisia, että eivät itselle sanoneet juuri mitään. Toimareille on ihan turha laittaa. Nämä ovat viestejä, joita ei luultavasti välitellä eteenpäin sille asiasta tietävälle henkilölle.

Tuollainen monivalintapläjäys on raskas täyttää, mutta tietysti, jos halutaan kattavasti tietää nuo nyt mainitut asiat, niin eipä sitä oikein yksinkertaistamaan pysty. Ja toisaalta, jos nuo kysymykset jakaisi alkuperäisen kaltaisesti ikään kuin omiksi rasti ruutuun -kysymyksiksi Mitkä seuraavista tekniikoista tunnet-->Mitä on nyt käytössä-->Mitä haluaisitte käyttää/suunnittelette ottavanne käyttöön niin tuossa kohtaa kysymysten määrä kasvaa äkkiä suureksi. Eli parempi antaa olla noin.

Sitten kun lähettelet näitä, niin jos vanhat merkit paikkansa pitää, vastauksia tulee kehnosti. Arvioisin että vastausprosentti jää välille 5-25% mitä itsellä on kokemusta tai olen muilta kuullut markkinointi/asiakastyytyväisyystutkimusten puolelta.
Kiitos palautteesta.

Lähetän lomakkeen ensisijaisesti yrityksen IT-vastaavalle, mutta valitettavan harva ilmoittaa kyseiset tiedot verkkosivuillaan. Minulla on tällä hetkellä noin 310 suomalaisen IT-alan yrityksen sähköpostiosoitteet, joista 135 on suoria osoitteita IT-asioista vastaavalle. Lähetän sitten niille muille asiakaspalvelun sähköpostiosoitteeseen viestin, jossa pyydän ohjaamaan asian näistä asioista vastaavalle työntekijälle. Odotan itsekin hyvällä tuurilla noin 10% vastausprosenttia. Tosin hieman toivoisin, että IT-alalla oltaisiin vähän kiinnostuneempia osallistua tällaiseen tutkimukseen.

Alun perin, nuo kysymykset 6-8 olivat tosiaan vain yhden yhtenäisen kysymyksen muodossa. Näin kuitenkin lopulta tarpeelliseksi saada enemmän tietoa kustakin kohdasta. Aiempi lomake oli nopeampi/helpompi täyttää, mutta se oli myös alttiimpi virheille ja epätarkoille vastauksille. Muutoksella pyrin parantamaan tulosten hyödynnettävyyttä ja luotettavuutta. Nyt yritän tasapainoilla täytettävyyden yksinkertaisuuden ja vastausten tarkkuuden välillä. Olen samaa mieltä, että kysymysten 6-8 jakaminen vielä useammaksi kysymykseksi tekisi lomakkeesta liian pitkän, mikä voi jo heti alkukättelyssä karkottaa ison osan vastaajista.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 685
Viestejä
4 188 794
Jäsenet
70 780
Uusin jäsen
Tauno.T

Hinta.fi

Ylös Bottom