Pakokaasun haju auton sisätiloissa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja miu
  • Aloitettu Aloitettu

miu

Liittynyt
22.03.2019
Viestejä
290
Tervehdys,

ostettiin muutama viikko sitten vm. 2019 Toyota Corolla Hybrid SW ja nyt varsinkin kaupunkiliikenteessä olen laittanut merkille että auton sisätiloihin tunkee varsin voimakkaasti pakokaasun haju. Olen yrittänyt itse paikantaa ja tarkentaa hajua että onko hajun lähde edellä ajava auto vai oma mutta varsinaiseen johtopäätökseen en ole päässyt. Hieman asiaa myös googlailin kun epäilin että voiko olla joku spesifi toyotan ongelma, mutta sellaisestakaan ei löytynyt viitettä. Yleisesti epäiltiin pakosarjan liitosvaurioita tms. tai sisätilan lämppärin huonoa läpiviennin eristämistä. Sisätilan lämppäri autosta löytyy mutta suorilta en sitäkään osaa syyttää.

Onko jollakulla muulla kokemusta vastaavasta? Autoliikkeeseen soitin ja sieltä sanoivat että tuo auto pikahuoltoon ja selvitetään, eli asia saadaan kyllä työn alle, mutta vähän arveluttaa että auton käydessä siellä mekaanikko vain toteaa ettei hän mitään haista. Ongelma kun kuitenkin on varsin todellinen, ainakin omaan ja vaimon nenään. Missään muussa autossa en ole myöskään vastaavaan törmännyt, vaikka varsin samoja reittejä tässä ajellaan.

Kaikki vinkit myös kiinnostaa että miten asiaa voisi demota niin että ongelman saisi varmasti toistumaan ja mahdollisesti näin poissulkemaan joitakin mahdollisia hajun aiheuttajia. Olisi myös tarjota autoliikkeelle kättä pidempää kun auton pikahuoltoon vien.

Voiko olla että auton raitisilmasuodatin on niin finaalissa ettei suodata liikenteen pakokaasuja täysin? Ehkä tulisi kokeilla eri puhallintehoilla että vaikuttaako asiaan…?
 
Tervehdys,

ostettiin muutama viikko sitten vm. 2019 Toyota Corolla Hybrid SW ja nyt varsinkin kaupunkiliikenteessä olen laittanut merkille että auton sisätiloihin tunkee varsin voimakkaasti pakokaasun haju. Olen yrittänyt itse paikantaa ja tarkentaa hajua että onko hajun lähde edellä ajava auto vai oma mutta varsinaiseen johtopäätökseen en ole päässyt. Hieman asiaa myös googlailin kun epäilin että voiko olla joku spesifi toyotan ongelma, mutta sellaisestakaan ei löytynyt viitettä. Yleisesti epäiltiin pakosarjan liitosvaurioita tms. tai sisätilan lämppärin huonoa läpiviennin eristämistä. Sisätilan lämppäri autosta löytyy mutta suorilta en sitäkään osaa syyttää.

Onko jollakulla muulla kokemusta vastaavasta? Autoliikkeeseen soitin ja sieltä sanoivat että tuo auto pikahuoltoon ja selvitetään, eli asia saadaan kyllä työn alle, mutta vähän arveluttaa että auton käydessä siellä mekaanikko vain toteaa ettei hän mitään haista. Ongelma kun kuitenkin on varsin todellinen, ainakin omaan ja vaimon nenään. Missään muussa autossa en ole myöskään vastaavaan törmännyt, vaikka varsin samoja reittejä tässä ajellaan.

Kaikki vinkit myös kiinnostaa että miten asiaa voisi demota niin että ongelman saisi varmasti toistumaan ja mahdollisesti näin poissulkemaan joitakin mahdollisia hajun aiheuttajia. Olisi myös tarjota autoliikkeelle kättä pidempää kun auton pikahuoltoon vien.

Voiko olla että auton raitisilmasuodatin on niin finaalissa ettei suodata liikenteen pakokaasuja täysin? Ehkä tulisi kokeilla eri puhallintehoilla että vaikuttaako asiaan…?

Laita sisäilmankierto päälle kokeeksi niin poissulkee ainakin sen että hajut tulee muista autoista, varsinkin jos tuota esiintyy vain kaupungissa.
 
Täällä oli parissa autossa vastaavaa. Asia johtui jotenkuten siitä, että huoltomies irroittaa niitä taipuisia putkia kun vaihtaa öljyn- yms. suodattimia huollossa, niin ne saattaa mennä takaisin paikalleen vain käsin laitettuna ... miten tämän selittää, siis kukaan ei kiristä niitä kiristysruuveja.

Lisäys: avaa konepelti tuulettomassa paikassa ja katso tuleeko pakkasaamuna pientä savua/pakokaasua mistään.
 
Jos omassa autossa on vika, niin se haju tunkee sisälle myös tyhjällä parkkipaikalla...

e: Siis siinä mielessä, että vika on pakokaasun ohjauksessa. Jos siellä on joku ilmavuoto, joka hörppää muiden kaasut, niin sen löytäminen voi olla haastavaa.
 
Kiitoksia neuvoista! Yritän saada tuon ainakin selvitettyä ennen pikahuoltoa että aiheutuuko haju omasta autosta vai ympäristöstä. Haasteena on toyotan hybridivoimalinja enkä saa pakotettua auton tyhjäkäyntiä päälle. Seisoessaan parkissa auto sammuu ja käynnistyy oman mielensä mukaan, toki näin myös liikenteessä mutta parkkipaikalla en tosiaan saa pidettyä moottoria alati ”käynnissä”.
 
Kiitoksia neuvoista! Yritän saada tuon ainakin selvitettyä ennen pikahuoltoa että aiheutuuko haju omasta autosta vai ympäristöstä. Haasteena on toyotan hybridivoimalinja enkä saa pakotettua auton tyhjäkäyntiä päälle. Seisoessaan parkissa auto sammuu ja käynnistyy oman mielensä mukaan, toki näin myös liikenteessä mutta parkkipaikalla en tosiaan saa pidettyä moottoria alati ”käynnissä”.
Paina kaasu pohjaan ja pidä se siellä niin auto käy, toki vaihde eka P:lle tai N:lle
 
Paina kaasu pohjaan ja pidä se siellä niin auto käy, toki vaihde eka P:lle tai N:lle
Luulisi myös, että jos kabiiniin laittaa lämmöt maksimiin ja odottelee, niin auton on pakko jossain kohtaa pistää kone päälle pidemmäksi aikaa. Varsinkin jos kylmiltään lähtee.
 
Luulisi myös, että jos kabiiniin laittaa lämmöt maksimiin ja odottelee, niin auton on pakko jossain kohtaa pistää kone päälle pidemmäksi aikaa. Varsinkin jos kylmiltään lähtee.
Kyllä, mutta kaasu pohjaan niin käy varmasti paljon pidempään...
 
Ainakin firman - 22 Corolla Hybrid imee huomattavan herkästi hajut sisään vs moni muu auto mitä on ollut. En ole itse kokeillut pyöräyttää sisäilmankierrolla kun ei tuo niin omassa ajossa haittaa mutta kyllä valoissa tulee edellä ajavan hajut aika herkästi sisään.
 
Ainakin firman - 22 Corolla Hybrid imee huomattavan herkästi hajut sisään vs moni muu auto mitä on ollut. En ole itse kokeillut pyöräyttää sisäilmankierrolla kun ei tuo niin omassa ajossa haittaa mutta kyllä valoissa tulee edellä ajavan hajut aika herkästi sisään.
No perkele. Tätä vähän jännäsin että onko kyseessä merkkikohtainen ominaisuus. Ajelin alkuillasta töihin ja siitä on nyt aika kova varmuus että oman auton hajuja ne ei ole. Saattaapi olla vaikeampi homma sitten suodattaa noita liikenteen yleisiä päästöjä jos auto vaan imee ne sisäänsä. Täytyy toivoa että pienhiukkaset jäävät filsuun ja sisätiloihin tulee sitten vain haju… Eli ei se huoltokaan sille mitään osaa tehdä.
 
No perkele. Tätä vähän jännäsin että onko kyseessä merkkikohtainen ominaisuus. Ajelin alkuillasta töihin ja siitä on nyt aika kova varmuus että oman auton hajuja ne ei ole. Saattaapi olla vaikeampi homma sitten suodattaa noita liikenteen yleisiä päästöjä jos auto vaan imee ne sisäänsä. Täytyy toivoa että pienhiukkaset jäävät filsuun ja sisätiloihin tulee sitten vain haju… Eli ei se huoltokaan sille mitään osaa tehdä.
No siis kun luin tuota niin totesin että eeei prkl ei se sitten ollutkaan kuvitelmaa :D. Ei ne käryt tule yhtä pahasti kuin -90 MX-5:ssä katto kiinni/saati auki mutta yllättävän rujosti haisee bensa/diesel/muut hajut tietyissä tilanteissa (ja etenkin nopeasti vs aiemmat modernit (Corolla on työsuhdeautona itselle aka päivittäinen kulkine), ei tarvitse kuin olla tovi hajun alueella ja haju on sisällä). Jos jotain positiivista niin sentään filtteröi sisätilat nätisti ja apparin paskanhaju ei haise omaan nenään ja toisinpäin (älä kysy mistä tiedän). Jos sillä nyt jotain väliä on niin oma on 2.0 koneella eli esim akun sijoituksessa yms eroja aka en tiedä onko myös muoveissa yms eroja vs 1.8 kone.
 
Autoissa on yleisesti ollut jo noin 20vuotta ilmanlaatuanturi joka ei päästä hajuja sisään. Toki näissä hevoskärryissä ei välttämättä ole nykyäänkään...
Aina ihmettelen, että miksi se auto hankitaan vain vuosimallin perusteella, ja sitten myöhemmin valitetaan, kun on aivan perseestä ajaa, hajut tulee kabiiniin, selkä hajoaa 10km matkalla yms. Kun samalla rahalla olisi saanut jonkun oikean auton jolla olisi joko ajettu enemmän, tai joka olisi pari vuotta vanhempi.(ja jolla olisi silti paljon enemmän ajettavia kilometrejä edessä)
 
Autoissa on yleisesti ollut jo noin 20vuotta ilmanlaatuanturi joka ei päästä hajuja sisään. Toki näissä hevoskärryissä ei välttämättä ole nykyäänkään...
Aina ihmettelen, että miksi se auto hankitaan vain vuosimallin perusteella, ja sitten myöhemmin valitetaan, kun on aivan perseestä ajaa, hajut tulee kabiiniin, selkä hajoaa 10km matkalla yms. Kun samalla rahalla olisi saanut jonkun oikean auton jolla olisi joko ajettu enemmän, tai joka olisi pari vuotta vanhempi.(ja jolla olisi silti paljon enemmän ajettavia kilometrejä edessä)
No siis itseä vilpittömästi pelottaa enemmän ajaa kovaa mutkaan 2022 Toyotalla ns "kaikilla leluilla ja turvallisuudella" kuin -90 vuosimallin pikku "sportti avolla". Itsellä on vain pari syytä miksi en aja kaikkia ajojani MX:llä, vakkarin puute, huollot, jälleenmyynti (omassa juuri ja juuri yli 100tkm), melu ja kulutus (10L/100km). Jos nuo olisivat paremmalla tasolla niin ei tarvitsisi kahdesti miettiä ajanko MX-5 NA:lla vai Corollalla. Juu "järkevämpi" ajaa tuolla Corollalla mutta en voi sanoa että olisin nauttinut yhdestäkään kilometristä ajaessa sitä vs MX tai muut vähän vanhemmatkin "arkiset" kipot kuten -92 Audi 80 2.0e Avant, MK6 Escort 1.8L, MK1 Focus ST170 jne.
 
Autoissa on yleisesti ollut jo noin 20vuotta ilmanlaatuanturi joka ei päästä hajuja sisään. Toki näissä hevoskärryissä ei välttämättä ole nykyäänkään...
Aina ihmettelen, että miksi se auto hankitaan vain vuosimallin perusteella, ja sitten myöhemmin valitetaan, kun on aivan perseestä ajaa, hajut tulee kabiiniin, selkä hajoaa 10km matkalla yms. Kun samalla rahalla olisi saanut jonkun oikean auton jolla olisi joko ajettu enemmän, tai joka olisi pari vuotta vanhempi.(ja jolla olisi silti paljon enemmän ajettavia kilometrejä edessä)
En olisi tosiaan uskonut että neljä vuotta vanhassa autossa tällaisia ongelmia tulee. Ehkäpä se isompi ihmettelemisen aihe olisi suorastaan vain se että miksi me jotkut ostamme Corolloja.
 
En olisi tosiaan uskonut että neljä vuotta vanhassa autossa tällaisia ongelmia tulee. Ehkäpä se isompi ihmettelemisen aihe olisi suorastaan vain se että miksi me jotkut ostamme Corolloja.
Legit... Yksi paskimmista autoista mitä olen ajanut arkiajossa. Niin vitun monta typerää asiaa vs "Toyota on se fiksu ja järkevä valinta". Jos en olisi ollut ns. uusi työntekijä niin olisin todnäk saanut auton mitä halusin; nyt, sain Corollan.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkäpä se isompi ihmettelemisen aihe olisi suorastaan vain se että miksi me jotkut ostamme Corolloja.

Vaikka Corolla on se maailman tylsin auto, niin silti keskimääräistä luotettavampi ja taloudellisempi. Ja jälleenmyyntiarvo on muita merkkejä parempi.
Varmaan yrityksissäkin mietitään tarkemmin työsuhdeautoja, jos on tarve saada säästöjä revittyä.

Itse aiheeseen. Raitisilmasuodatin ei juuri suodata pakokaasuja. Olen kokeillut paperiset-, aktiivihiili- ja hepasuodattimet. Sisäilmankierto auttaa pahimmissa paikoissa, jos esim. risteyksessä on vanha nokivasara saastuttamassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 637
Viestejä
4 537 518
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom