Pakettikone vanhemmille

Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
12
Morjensta, pitäisi vanhemmille valita uusi pakettikone. Nykyinen on noin 10 vuotta vanha ja erittäin hidas. Budjetti on sen max 750 euroa.
Pelejä eivät pelaa, mutta kuvakirjoja tekevät paljon esim. Ifolorilla. Tietokone tulee käyttöön taas seuraavaksi n.10 vuodeksi, joten tämmöisiä olen katsonut:

HP M01-F1877no pöytätietokone - Pöytätietokoneet (tai ryzen malli, jos tulisivat alennukseen)

Spekseistä tärkeimpinä olen pitänyt 16gb ramia ja väh. 500gb SSD. Miten ilman erillistä näytönohjainta pärjää kuvankäsittelysoftissa? Vähän ristiriitaista tietoa löytyi googlaamalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 264
Spekseistä tärkeimpinä olen pitänyt 16gb ramia ja väh. 500gb SSD. Miten ilman erillistä näytönohjainta pärjää kuvankäsittelysoftissa? Vähän ristiriitaista tietoa löytyi googlaamalla.
Pugetsystemsistä varmasti löytyy testejä, mutta käytännössä hyvin. Yleiset harhaluulot on sitä, että isoja kuvia ei voi editoida tai joku efekti tarvitsee näytönohjaimen. Nämä ovat kaikki potaskaa.

Todellisuudessa näytönohjain nopeuttaa laskennallisia toimintoja ja se kuva ei ole missään näytönohjaimen muistissa per se (latinaa, mod. huom.), vaan keskusmuistissa käsiteltävänä. Mutta varsinkin isoissa operaatioissa voi saada hyötyä näytönohjaimen laskentakapasiteetista. Kuitenkin päästä heitettynä, se on luokkaa 15% , mitä näytönohjaimet keskimäärin nopeuttavat. Ja peruskäyttö on yhtä nopeaa molemmilla. Eniten tietenkin tulee hyötyä, kun kuvamassoja (kymmeniä kuvia) käsitellään kerralla ja se voi olla paljonkin. Ja käsittely on jonkun efektin ajamista kaikille yhtä aikaa, eikä sitä, että ne on auki omilla välilehdillään.

Suosittelen Intelin integroitua, kun se vaan toimii. AMD:n kanssa voi joutua säätämään. Omilla vanhemmillani on Intelit, isä harrastaa vanhojen valokuvien käsittelyä. Taitaa olla, että olen käynyt siellä kerran vuoden sisään ja ATK vaan toimii.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 668
Viestejä
4 240 090
Jäsenet
71 232
Uusin jäsen
Bollijou123

Hinta.fi

Ylös Bottom