Pakettiautossa kesä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Aika ok ilmanvaihdon ja sisävalot saa satasilla kun ostaa hupiakun joka latautuu ajaessa, akkujen erotusrele (manuaalinen maksaa n. 25€) ja pieni aurinkokenno hupiakun lataamisen jos ollaan useampi päivä samassa paikassa parkissa.

Sitten kun aletaan hifistelemään laitetaan lifepo akku, 12v jääkaappi (kompurakaappi eikä mikään kylmälaukku), 12v kahvinkeitin ja telkkari yms. Viimeksi mainitut voi korvata 220v laitteilla (halvempia) mutta tarvitsevat väliin kunnon invertterin.. Mielellään 2000-3000w. Jo pelkkä kahvinkeitin ottaa yli 1000w tosin virtapiikki on vain hetkellinen.
 
Miten olisi suoraan linja-auto? Näitä saa alle kymppitonnilla.

Esim. Tässä on joku vanha roudaribussi jossa liesi yms. valmiina:

Screenshot_20230303_163351_Bromite.jpg
 
Miten olisi suoraan linja-auto? Näitä saa alle kymppitonnilla.

Esim. Tässä on joku vanha roudaribussi jossa liesi yms. valmiina:

Screenshot_20230303_163351_Bromite.jpg
Tuollaisen kun hankkii on syytä olla kavereita joilla on tilat ja välineet huoltamiseen. Vaikka teoriassa tuollaiset kestää kilometrejä tolkuttomasti, yleensä nuo matkailuautoaihiot on niitä loppuun poljettuja yksilöitä, eikä kummoista vikaa tarvita niin siinä saa hetken miettiä miten tuollaisen hinauttaa pajalle joka sitä pystyy myös huoltamaan ja mitä se maksaa... Tietysti jos kesäksi hankkii eikä aio ajaa juurikaan, ehkä silloin voi pelata riskillä, mutta toinen kysymys sitten on että pääseekö tuollaisesta mitenkään eroon. En usko että markkina on hirveän iso.
 
Miten olisi suoraan linja-auto? Näitä saa alle kymppitonnilla.

Esim. Tässä on joku vanha roudaribussi jossa liesi yms. valmiina:

Screenshot_20230303_163351_Bromite.jpg

Hyvä vaihtoehto jos vaan C-kortti löytyy.. Myös noita 16 paikkaisia pikkubusseja löytyy ihan kohtuu kilometreillä. Niissä on valmiiksi bussisisustus joten sisustan rakentamisessa pääsee helpommalla. Näistä saa myös kohtuu helposti rakennettua määräykset täyttävän autoverovapaan matkailuauton.

Jos meinaa liikkua paikasta toiseen kannattaa huomioida että tollaisella täyskokoisella linja-autolla on käyttö-ja korjauskulut melkoisen suuret..
 
Hyvä vaihtoehto jos vaan C-kortti löytyy.. Myös noita 16 paikkaisia pikkubusseja löytyy ihan kohtuu kilometreillä. Niissä on valmiiksi bussisisustus joten sisustan rakentamisessa pääsee helpommalla. Näistä saa myös kohtuu helposti rakennettua määräykset täyttävän autoverovapaan matkailuauton.

Jos meinaa liikkua paikasta toiseen kannattaa huomioida että tollaisella täyskokoisella linja-autolla on käyttö-ja korjauskulut melkoisen suuret..
Olet oikeassa. Varmaan minibussi olisi se paras vaihtoehto. Nopeesti katsoin niin noita löytyy hyviä halvemmalla kuin tuo bussi.
 
Saaks nykyään ajaa edes tyhjää bussia C-kortilla ja matkailuautoissa on muistaakseni pituusraja. Eikä tuota ole varmaan herkkua ajaa mihinkään retkeilyalueelle tai metsätielle.

Ennen ainakin taisi olla 8hlö + kuski, jos oikein muistan, C kortilla siis. Sen jälkeen tuli muistaakseni sellainen että teliautoa ei saa edes katsastaa enää. Enkä nyt linkkiä löydä nopsaan joten vähän arveluttava vastaus tähän.
 
Jos tarkotus on säästää mahdollisimman paljon rahaa, auton (pakun) hankinta tuskin on järkevää, jos sitä ei muuten tarvii. Toki jos sitä pakua tarvii niissä töissä, niin asia eri.

Luotettavan ja toimivan auton hankinta maksaa kuitenkin helposti useamman kuukauden vuokran, siihen päälle kaikki vakuutus/vero maksut, tuo uimahalli, ym kulut mitä tulee.

Soluasunto tai jostain syrjemmästä löytyy halpaa tarjontaa. Esim jotkus opiskelija asunnot/asuntolat voivat olla todella halpoja kesällä. Tai sitten teltta/riippumatto jos oikein halvalla haluaa päästä, eikä tarvetta kaupungissa asua.
 
Jo pelkkä kahvinkeitin ottaa yli 1000w tosin virtapiikki on vain hetkellinen.
Tarkennetaan nyt vielä jotta ei jää vääriä käsityksiä. Se "hetkellinen virtapiikki" siis kestää koko kahvinkeiton ajan, esimerkiksi 6 minuuttia. Vastuskuormassa ei ole tämän lisäksi mitään piikkiä, vaan jokseenkin vakioteholla mennään. Muuta kulutustahan ei järkevästi käytettäessä ole, koska lämpölevyllä säilyttäminen on muutenkin turhaa ja aivan erityisesti akkuvirralla pelatessa. Kahvihan ei kuitenkaan säily tarjoilukelpoisena jäähtymisaikaansa pidempään muuten kuin kohtalaisesti termarissa, eikä sitä akkuvirralla kannata keittää kuin tarkasti tarpeeseen.
Saaks nykyään ajaa edes tyhjää bussia C-kortilla ja matkailuautoissa on muistaakseni pituusraja. Eikä tuota ole varmaan herkkua ajaa mihinkään retkeilyalueelle tai metsätielle.
No ei saa. Siksi tähän käyttöön otettava bussi pitääkin olla muuksi kuin linja-autoksi rekisteröity, ja näin 99% tapauksista menetelläänkin.
 
Asian voi ajatella monella tapaa. Itse miettisin juurikin sen pakun hommaamista jos ajatellaan säästömielessä. Mä ostin muuttotouhuja varten tuollaisen noin 4000e pakun ja sillä on nyt muutettu 3x. Piti myydä muuttorumban jälkeen mutta OKT:ssa tarvetta tuntuu olevan jatkuvasti ja kun auto käytännössä maksoi itsensä takaisin noiden muuttojen yhteydessä niin miksipä en pitäisi.

Tuntuu vielä moni tuttu haluavan lainailla tuota ja antaa sitten jotain pientä palkkiota joka entisestään parantaa tilannetta.

Remontteja ei tuollaisessa tarvitse pelätä, kun ostaa sellaisen laitteen joka kestää (Esim nyt just tuo volkkarin 1,9tdi) ja jos jotain perushuoltoa on tehtävä niin se onnistuu kädettömältä kiinalaislapseltakin ilman työkaluja näin karrikoiden.
 
Miten olisi suoraan linja-auto? Näitä saa alle kymppitonnilla.

Esim. Tässä on joku vanha roudaribussi jossa liesi yms. valmiina:

Screenshot_20230303_163351_Bromite.jpg
Tuollainen vaatii jo enemmän kirjaimia ajokorttiin ja käyttökulut lienevät korkeat. Mitä tuollainen vie dieseliä, riittääkö edes 40 litraa/100 km? Renkaat ja kaikki muukin maksaa paljon enemmän kuin pakettiautossa.

Ja jakoavaimen on syytä pysyä kädessä, esim. auto ei liiku minnekään jos ilmavuoto tulee ja tuommoisen hinaaminen ei liene halpaa sekään...
 
Myös oma juna kesäistä yöpymistä varten voisi olla vaihtoehto. Siinä vaan toki syntyy kustannuksia jonkin verran, kun täytyy kaluston lisäksi hankkia liikenne- ja viestintäministeriöltä toimilupa harjoittaa matkustajaliikennettä rautateillä. Mutta ei tarvii asuntoa.
 
Tuollainen vaatii jo enemmän kirjaimia ajokorttiin ja käyttökulut lienevät korkeat. Mitä tuollainen vie dieseliä, riittääkö edes 40 litraa/100 km? Renkaat ja kaikki muukin maksaa paljon enemmän kuin pakettiautossa.

Ja jakoavaimen on syytä pysyä kädessä, esim. auto ei liiku minnekään jos ilmavuoto tulee ja tuommoisen hinaaminen ei liene halpaa sekään...

Useammassa linkissä tuollaisella B12 Volvolla pääsisi siihen 30l/100km. Ja näillä polttoainehinnoilla saa varata vähintäänkin useamman sata euroa, että saa täyteen linja-auton tankin.
 
En mä nyt oikein ymmärrä miksi joidenkin pitää tähän ketjuun lähteä trollaamaan. Asumiskäyttöön muokatut pakut ovat jonkinlainen ajan ilmiö maailmalla tällä hetkellä. Monet asuvat autossa juurikin koska firettävät jne. Suomessa tietysti kylmä ilmasto aiheuttaa sellaiseen omat haasteensa, mutta jos etätyöt onnistuu niin voihan sitä ajella vaikka epsanjan aurinkoon, kun loskakelit lähestyvät. Omat haasteensa tuollaisessa elämässä toki on, ja helposti se kerrostaloyksiön vuokra palaa naftaan, että laskea kannattaa tarkasti mikä todella kannattaa.
 
En mä nyt oikein ymmärrä miksi joidenkin pitää tähän ketjuun lähteä trollaamaan. Asumiskäyttöön muokatut pakut ovat jonkinlainen ajan ilmiö maailmalla tällä hetkellä. Monet asuvat autossa juurikin koska firettävät jne. Suomessa tietysti kylmä ilmasto aiheuttaa sellaiseen omat haasteensa, mutta jos etätyöt onnistuu niin voihan sitä ajella vaikka epsanjan aurinkoon, kun loskakelit lähestyvät. Omat haasteensa tuollaisessa elämässä toki on, ja helposti se kerrostaloyksiön vuokra palaa naftaan, että laskea kannattaa tarkasti mikä todella kannattaa.
Näissä pakuasunnoissa kannattaa säilyttää järki ja pitää jalat maassa. Pieneen tilaan asioiden sovittaminen niin, että kaikki saadaan mahtumaan auton muotoon tilat hyödyntäen on jäätävän hidasta ja usein myös kallista. Pitää käyttää painon vuoksi alumiiniä jne. Rahaa on noissa blogeissa esitellyissä asumuksissa usein palanut kymppitonneja ja aikaa mennyt saman verran kuin pienen okt:n rakentamisessa. Siksi paras jos pelkkä patja riittää + jokin sähkösysteemi kännykän lataukseen ja muuhun satunnaiseen. No ehkä jokin lavetti, jossa säilytysratkaisu alla ja patja päällä voisi syntyä päivässä. Niin ja joku mainitsi telkkarin. Juu ei, vähän kuin lankapuhelin nykypäivänä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
256 255
Viestejä
4 454 439
Jäsenet
73 680
Uusin jäsen
Scitech

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom