- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 7 583
Tässä kommentissa taas on ylipäätään hukattu se pointti siitä, minkä takia ylipäätään edes halutaan isompaa fps määrää. CSGO:n source moottori sekä näyttöjen päivitystekniikka molemmat nauttivat hyvin paljon siitä, mitä enemmän frameja on käytettävissä, riippumatta edes siitä, kuinka monta hz näyttö tukee.
Tämä johtuu siitä, että jos näytönohjain puskee näyttöön sanotaan vaikka se 60 kuvaa sekunnissa ja näyttö päivittää 60 kertaa sekunnissa, voisi kuvitella että näytön täysi potentiaali on täytetty. No ei oikeastaan, koska kuvat näytönohjaimesta ei tule täysin samaan aikaan, kun näyttö päivittää vaan näytön tarvitsee odottaa kutakin kuvaa usein muutamasta millisekunnista muutamaan kymmeneen millisekuntiin riippuen fps:n määrästä. Tästä taas johtuu, että mitä enemmän on kuvia, sitä todennäköisempää on, että näytön tarvitsee odottaa kuvaa pidempään. Ja tämän takia taas sillä itse fps:n määrällä on sulavuudelle merkitystä, koska mitä vähemmän kuvia syötetään näytölle, sitä enemmän latenssit kasvavat.
Tässä selityksessä ei kyllä teknisesti ollut mitään järkeä. Kyllä se näyttö piirtää sen kuvan heti, näyttö ei puskuroi mitään, näytönohjain kylläkin. Syncin kanssa sille näytölle annetaan vain kuvia samaa tahtia kuin näyttö piirtää uuden kuvan. (Vertical synchronization...) Ilman syncciä näyttö piirtää jatkuvasti sitä mitä sillä on jolloin toki muutokset osakuvassa voivat näkyä nopeammin koska kuvan sisältö voi tällöin muuttua uudempaan kesken päivityksen, (joka tapahtunee edelleen ylhäältä alas). Samalla pääsee nauttimaan sitten tearingista tuossa muutoskohdassa.