Päivitys testilabrasta: Resizable BAR GeForce RTX 3060:llä

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 973
rtx3060-bench-bar.png


Sampsa kirjoitti uutisen/artikkelin:
NVIDIA toi 461.72-ajureiden mukana tuen Resizable BAR -ominaisuudelle eli prosessori saa pääsyn koko näytönohjaimen näyttömuistiin. Aluksi tuettuna on ainoastaan uusi GeForce RTX 3060 -malli. Muille aiemmin julkaistuille GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimille tuki on tulossa maaliskuun lopulla, mutta se vaatii näytönohjaimen vBIOS-päivityksen. Aluksi ominaisuus on ajuritasolla tuettuna vain seuraavilla peleillä:
  • Assassin's Creed Valhalla
  • Battlefield V
  • Borderlands 3
  • Forza Horizon 4
  • Gears 5
  • Metro Exodus
  • Red Dead Redemption 2
  • Watch Dogs: Legion

Testasimme pikaisesti Resizable BAR -ominaisuuden vaikutusta suorituskykyyn Assassin's Creed Valhallassa ja Watch Dogs: Legionissa, joissa keskimääräinen suorituskyky parani 4-7 %. Ominaisuus ei ole ajureissa tuettuna Shadow of the Tomb Raiderissa, eikä sillä ollu vaikutusta suorituskykyyn.

[gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="59121,59123"]

Jos emolevy ja prosessori tukevat ominaisuutta, se otetaan käyttöön emolevyn biosista ja NVIDIAn ajureiden System Information -tiedoista voi tarkistaa, onko ominaisuus käytössä.

Tulokset on päivitetty mukaan alkuperäiseen GeForce RTX 3060 -artikkeliin, mutta vertailutaulukoissa tulokset on ajettu ilman Resizable BAR -ominaisuutta. Ajamme 3060-tulokset uusiksi Resizable BAR -ominaisuus käytössä tulevaan Radeon RX 6700 XT -artikkeliin.

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Satuitko huomaamaan, oliko prosessorin käyttöasteet korkeammat Resizable Bar päällä? Itselle tuli i7 9700K:lla ongelmaksi, että Resizable Bar nosti prosessorin kuormitusta ihan tuntuvasti. BFV:n multiplayerissa prosessori on jatkuvasti pullonkaulana ja RDR2 ei aiemmin ollut mikään erityisen raskas peli prossulle, mutta nyt siinäkin näkee 90% käyttöasteita. Eli keskimääräinen FPS nousee, mutta samalla minimi FPS laskee, kun pullonkaula siirtyy näytönohjaimelta prossulle.

Digital Foundry sai testissään +17% lisää FPS:ää, kun BFV:ssä löi Resizable Barin päälle. Eli ei mikään turha ominaisuus kuitenkaan.
 
Satuitko huomaamaan, oliko prosessorin käyttöasteet korkeammat Resizable Bar päällä? Itselle tuli i7 9700K:lla ongelmaksi, että Resizable Bar nosti prosessorin kuormitusta ihan tuntuvasti. BFV:n multiplayerissa prosessori on jatkuvasti pullonkaulana ja RDR2 ei aiemmin ollut mikään erityisen raskas peli prossulle, mutta nyt siinäkin näkee 90% käyttöasteita. Eli keskimääräinen FPS nousee, mutta samalla minimi FPS laskee, kun pullonkaula siirtyy näytönohjaimelta prossulle.

Digital Foundry sai testissään +17% lisää FPS:ää, kun BFV:ssä löi Resizable Barin päälle. Eli ei mikään turha ominaisuus kuitenkaan.

Eipä tullut tarkkailtua tuota, kun nopeasti testattiin (12-ytiminen Ryzen 9 5900X käytössä). Täytyy kokeilla vielä BF V erikseen kun ajetaan 3060-tulokset RX 6700 XT -artikkeliin ominaisuus päällä.
 
Toivottavasti tulee myös RTX2000 sajalle ominaisuus kun on paljon toivottu ja uutta ohjainta ei pysty järkevillä hinnoilla ostaa.
 
Toivottavasti tulee myös RTX2000 sajalle ominaisuus kun on paljon toivottu ja uutta ohjainta ei pysty järkevillä hinnoilla ostaa.
Tämä. Nyt jos saisin tiedon että 2000 sarjalle tuki tulee, niin laittaisin 6700xt:hen varatut ostohousut takaisin kaappiin. Pelailisin tyytyväisenä 2080 superilla.
 
Eroakoohan suorituskyvyn paraneminen paljonkin riippuen siitä onko käytössä Amd vai Intel prossu?
 
Mitä on Suomeksi Resizable BAR? Muutettavissa Baari? Kun tuo nvidian ajuripaketti on itsellä Suomeksi.
 
Eroakoohan suorituskyvyn paraneminen paljonkin riippuen siitä onko käytössä Amd vai Intel prossu?
Prosessorin merkki tuskin vaikuttaa asiaan, mutta malli vaikuttaa varmasti. Eli väitän, että 3300x<10700k ja toisinpäin 5950x>10300.
Olisi kieltämättä kiva tietää, missä kohtaa prosessorimalliperheitä pelisuorituskyvyssä leikkaavat toisensa
edit. korjattu lainaus
 
Viimeksi muokattu:
Mitä on Suomeksi Resizable BAR? Muutettavissa Baari? Kun tuo nvidian ajuripaketti on itsellä Suomeksi.
En osaa sanoa miten NVIDIA on sen kääntänyt, mutta olettaisin sen olevan samassa kohtaa NVIDIAn järjestelmätietoja, eli CUDA ydinten ja GPU:n Boost-kellotaajuuden välissä.
Ja jos onkin jossain eri välissä, niin tuskin siinä listassa on monta kohtaa minkä vastaus olisi "Kyllä" tai "Tuettu" tai jotain vastaavaa.
 
Pitävätkö nettiväitteet paikkansa, että Resizable BAR pilaa frame timet nVidialla ainakin 3060 kanssa ja AMD:llä ei?
 
Ilman laajoja testejä ei voi tietää, mutta kun pelit on pääsääntöisesti optimoitu nvdia korteille, voil olla että tämän tuoma lisähyötyä jää pienemmäksi... mutta se nyt on vain täysin perusteeton arvaus.
Eniten varmaa riippuu siitä, mikä on millekkkin arkkitehtuurille pullonkaulana. Eli jos ohjaimen piirtokyky on raja, niin se että textuurit saa sinne nopeammin ei auta yhtään, jos taas muistikaista rajoittaa, niin tästä lienee enemmän hyötyä...
 
Jos emolevy ja prosessori tukevat ominaisuutta, se otetaan käyttöön emolevyn biosista ja NVIDIAn ajureiden System Information -tiedoista voi tarkistaa, onko ominaisuus käytössä.

Voiko AMD:n näyttiksen tiedoista tarkistaa onko ominaisuus päällä?
 
Jos emolevy ja prosessori tukevat ominaisuutta, se otetaan käyttöön emolevyn biosista ja NVIDIAn ajureiden System Information -tiedoista voi tarkistaa, onko ominaisuus käytössä.

Voiko AMD:n näyttiksen tiedoista tarkistaa onko ominaisuus päällä?
Ei taida olla mitään vastaavaa system information -läpyskää mikä sen kertoisi, mutta Device Managerista näyttiksen ominaisuudet, jos Resources-välilehdellä näkyy Large Memory Range niin on päällä.
 
Läppäripuolella 3060 laitteilla ko. ominaisuudesta ei ole ollut oikeastaan hyötyä ollenkaan (virhemarginaalin sisällä). Nämä tulokset vähän vaikuttavat vilkaisulla siltä että vaikka ominaisuus on käytössä, niin yllättävän vähän hyötyä mutta ehkä on enemmänkin kiinni peleistä mitä on tähän valikoitunut.

Ominaisuuden hyöty eri korteilla kiinnostaisi kyllä, eli onko esim. AMD:n näyttisten välimuisti käytöllä ominaisuudesta enemmän hyötyä vai saadaanko NVIDIAn puolella hyödyt esim. vain ddr6x muisteilla. Ominaisuuden aktivointi kun ei itsessään automaattisesti tuo hyötyä vaan kyllä se vaatii todennäköisesti optimointiakin.
 
Mitä on Suomeksi Resizable BAR? Muutettavissa Baari? Kun tuo nvidian ajuripaketti on itsellä Suomeksi.
BAR lyhenne on ainakin base-address register. Se pitää muutenkin laittaa päälle biosista, joten ei pitäisi olla hirveästi väliä suomennoksella.
 
Mitä on Suomeksi Resizable BAR? Muutettavissa Baari? Kun tuo nvidian ajuripaketti on itsellä Suomeksi.

Jos en muista väärin, se oli tuolla nimellä myös suomeksi.......harmiksemme ei oltu jaksettu keksiä jotain hienoa käännöskukkasta.
Laajennettavissa oleva alkoholin anniskelupiste tai kokoaan muuttava tanko olisi säväyttänyt.
 
Nvidian suomenkieliset asetukset ovat kryptisempiä mitä olen koskaan nähnyt. Paras on että kieltä ei voi vaihtaa itse ohjelmasta vaan perustuu käyttiksen kieleen.
 
Kun näitä päivityksiä tulee, niin olisiko mahdollista saada joskus artikkeli / vanhemman testiartikkelin päivitys ajurien vaikutuksesta näytönohjaimen suorituskykyyn? Päivitykset kun aina lupaavat lisätehoja joko kortille tai tiettyyn peliin.

Kun näytönojaimet julkaistaan on suorituskyky mitä on, ja näinollen näytönohjainten keskenäinen järjestys sen mukainen. Mutta mitenkä esimerkiksi kuuden kuukauden jälkeisillä ajureilla? Taikka juuri ennen seuraavaa sukupolvea julkistetuilla?
 
Näin Asuksen läppärin omistavana 461.40 ajureilla näyttäis että on ominaisuus käytössä ja mitään ei tarvinnu tehdä asian eteen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 678
Viestejä
4 495 743
Jäsenet
74 270
Uusin jäsen
Jautio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom