Päivitys testilabrasta: Ashes of the Singularitylle Ryzen-suorituskykypäivitys

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
13 057
ashes-update-31032017.jpg



Latasimme io-techin testikokoonpanoon Ashes of the Singularity -pelin uusimman v2.11.x-päivityksen Steamista ja ajoimme CPU Focused -testin läpi pelin sisäänrakennetulla Benchmark-toiminnolla. Käytössä oli GeForce GTX 1080 -näytönohjain 1920x1080-resoluutiolla ja kuvanlaatuasetuksista oli säädetty High Profile ja MSAA-reunojenpehmennys oli pois päältä.



Keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus parani Ryzen 7 1800X -prosessorilla v2.11.x-päivityksen myötä 3,6 FPS:ää eli noin 10 %.

AMD on julkaissut aiheesta lehdistötiedotteen ja ajanut myös itse Ashes of the Singularity -pelillä eri suorituskykymittauksia, jotka se on julkaissut omassa blogissaan.

Ashes of the Singularity -tulosten lisäksi blogipostauksessa käsitellään DOTA 2 -pelin March 20 -päivityksen tuomaa noin 15 % parannusta minimi ruudunpäivitysnopeuteen Ryzen 7 1800X -prosessorilla.

Kolmantena aiheena blogikirjoituksessa kerrotaan, että emolevyvalmistajilta on tulossa BIOS-päivitys, joissa Ryzen-prosessoreiden AGESA eli AMD Generic Encapsulated Software Architecture on päivitetty.

Mikrokoodipäivitys laskee DRAM-muistien latenssia kuudella nanosekunnilla (6 ns), korjaa kokoonpanon kaatumiseen johtaneen FMA3-bugin, korjaa overclock sleep bugin, jossa prosessorin kellotaajuus tunnistuu virheellisesti lepotilan jälkeen sekä Ryzen Master -ohjelman käyttö ei enää vaadi High-Precision Event Timeria (HPET).

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)
 
Viimeksi muokattu:
Siis 3,6 fps oli parannusta. Vissiin GPU focused testissä parannus on aika paljon isompi - AMD:n mukaan noin triplasti. Onko parannus itse pelissä sitten näiden jonkinlainen välimuoto, esim. 15-25%?
 
Siis 3,6 fps oli parannusta. Vissiin GPU focused testissä parannus on aika paljon isompi - AMD:n mukaan noin triplasti. Onko parannus itse pelissä sitten näiden jonkinlainen välimuoto, esim. 15-25%?

Hehe totta, korjattu, prosentit sentään oikein :beye:
 
Ashes of the Singularity Gets Ryzen Performance Update | PC Perspective

948e05a384ee.jpg

Mites noi tulokset eroaa noin paljon teidän testeistä?.Onkos toi cpu focused tarkoitettu rasittamaan prossua?.Tossahan ei ole kyse prossun nopeudesta vaan siitä että se peli pyörii nopeammin kun sä oikeasti pelaat sitä. :)

Kyllä tuossa meidän Ryzen-testissä käytettiin nimenomaan CPU Focused -testiä, koska prosessoritestistä oli kyse (tässähän on nyt siis ajettu sama testi päivitettynä ja lisätty tulos taulukkoon)
 
Siis ne 30% lisäykset tulee nimenomaan tuossa GPU-focused testissä mitä AMD oli myös testannut. CPU-focused testissä tulokset on samnlaisia miä Sampsa on tehnyt.

Kannattaa varmaan ajaa myös ne GPU-testit koksa ne kiinnostaa pelaajia enemmän.
 
CPU focused testi on prosessorille ja muisteille oikeasti paljon raskaampi testi koska siinä ne komponentit oikeasti ajetaan kovalle rasitukselle, eikä vain lasketa laskennallista teoreettista prosessorin nopeutta frame ajoista ( vaikka prosessori oikeasti idlaakin suuren osan ajasta).

Jotain on kuitenkin Ryzenillä pahasti edelleen solmussa:

Ashes of the Singularity: Was bringt der AMD-Ryzen-Patch? Spiel vs. integrierter Benchmark [Update: Des Rätsels Lösung]

Benchmark luvut näyttävät hyvältä, mutta min fps 15 kun oikeasti ladataan endgame savegame.
 
CPU focused testi on prosessorille ja muisteille oikeasti paljon raskaampi testi koska siinä ne komponentit oikeasti ajetaan kovalle rasitukselle, eikä vain lasketa laskennallista teoreettista prosessorin nopeutta frame ajoista ( vaikka prosessori oikeasti idlaakin suuren osan ajasta).

Jotain on kuitenkin Ryzenillä pahasti edelleen solmussa:

Ashes of the Singularity: Was bringt der AMD-Ryzen-Patch? Spiel vs. integrierter Benchmark [Update: Des Rätsels Lösung]

Benchmark luvut näyttävät hyvältä, mutta min fps 15 kun oikeasti ladataan endgame savegame.
Näitä erikoisuuksia on enemmänkin, esim AMD Ryzen 7 1800X, 1700X, 1700 im Test (Seite 4)

Tuolta BF1 Multiplayer DX11, frametimeissä ero vielä dramaattisempi Ryzenin hyväksi. Toisaalta DX12 puolella samassa pelissä tulos on heikko. Single playerissä Ryzen on suht surkea tuossa BF1:ssä vissiin DX11:lläkin
 
Vihje Sampsalle, pistäkää _kaikkiin_ tällaisiin Graafeihin logonne ja skaaloihin UK/FI. Koskei se ylimääräinen UK-teksti pomminvarmasti haittaa meitä paikallisia, mutta 99%'sti avittaa jos/kun graafit päätyvät nettiin?
 
Näitä erikoisuuksia on enemmänkin, esim AMD Ryzen 7 1800X, 1700X, 1700 im Test (Seite 4)

Tuolta BF1 Multiplayer DX11, frametimeissä ero vielä dramaattisempi Ryzenin hyväksi. Toisaalta DX12 puolella samassa pelissä tulos on heikko. Single playerissä Ryzen on suht surkea tuossa BF1:ssä vissiin DX11:lläkin

Juu tuolla toisessa ketjussa olikin käännös tuohon aotsin savegamen huonoon suorituskykyyn:

PC Games Hardware julkaisi aika kummallisia tuloksia AOTSista, jossa heidän custom-savegamessaan 7700k pyyhki Ryzenillä lattiaa. Sittemmin he testailivat asiaa ja myös 6900k otti vielä pahemmin pataan. AOTS:ssahan yleensä 8-core CPU:t pärjäävät erinomaisesti. Noh lopulta kävi ilmi että 4-core -prossuilla jätetään osa partikkeliefekteistä piirtämättä. Ainoastaan sisäisellä benchmarkilla voi siis vertailla prosessoreiden nopeuksia.

Ashes of the Singularity: Was bringt der AMD-Ryzen-Patch? Spiel vs. integrierter Benchmark [Update: Des Rätsels Lösung]

Selittääkin hyvin.
 
Näitä erikoisuuksia on enemmänkin, esim AMD Ryzen 7 1800X, 1700X, 1700 im Test (Seite 4)

Tuolta BF1 Multiplayer DX11, frametimeissä ero vielä dramaattisempi Ryzenin hyväksi. Toisaalta DX12 puolella samassa pelissä tulos on heikko. Single playerissä Ryzen on suht surkea tuossa BF1:ssä vissiin DX11:lläkin
Tubessa AdoreTV on julkaissut tänään mielenkiintoisen videon, jossa ainakin osa Ryzenin suorituskykyongelmista Rise of Tomb Raiderissa, oli jäljitettävissä nVidian DX12 ajureihin. Kun grafiikan suoritus vaihdettiin 2 x RX480 Crossfire kokoonpanolle, Ryzenin DX12 suorituskykyongelmat hävisivät lähes kokonaan. Asiaa ei ilmeisesti ole vain huomattu, kun käytännössä kaikki benchmarkit on yleisesti ajettu käyttämällä nVidian kortteja.

Erittäin mielenkiintoinen havainto, josta voisi vääntää jopa vähän testiä/artikkelia? Olikos teillä vielä muutama RX480 jossain hyllyllä pölyttymässä. :comp:

 
Viimeksi muokattu:
Siis ne 30% lisäykset tulee nimenomaan tuossa GPU-focused testissä mitä AMD oli myös testannut. CPU-focused testissä tulokset on samnlaisia miä Sampsa on tehnyt.

Kannattaa varmaan ajaa myös ne GPU-testit koksa ne kiinnostaa pelaajia enemmän.
Ei kannata sitten laskea Nvidian hyvää Ryzenille!

“By refining the code in our own driver, and working side-by-side with game developers, Nvidia has delivered performance increases by an average of 16% across DirectX 12 titles,” senior PR manager Brian Burke said in a press release. Here are some specific examples Nvidia passed along:

  • Ashes of the Singularity + 9%
  • Gears of War 4 + 10%
  • Hitman + 23%
  • Rise of the Tomb Raider + 33%
  • Tom Clancy’s The Division + 4%"
Nvidia supercharges GeForce DirectX 12 performance with new Game Ready driver
 
Heh... nuoren iän aiheuttamia ongelmia!
Tuo tieto siitä että ashes toimii eri tavoin testitilassa ja varsinaisessa pelimoodissa oli kiinnostava tieto!
Leikkaako ne isostikkin graffan laatua, jos on vain neliytiminen kuten Intelin 7700K verrattuna useampiytimisiin?
 
Ei kannata sitten laskea Nvidian hyvää Ryzenille!

“By refining the code in our own driver, and working side-by-side with game developers, Nvidia has delivered performance increases by an average of 16% across DirectX 12 titles,” senior PR manager Brian Burke said in a press release. Here are some specific examples Nvidia passed along:

  • Ashes of the Singularity + 9%
  • Gears of War 4 + 10%
  • Hitman + 23%
  • Rise of the Tomb Raider + 33%
  • Tom Clancy’s The Division + 4%"
Nvidia supercharges GeForce DirectX 12 performance with new Game Ready driver
Noilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, testit asian suhteen on ajettu nuo päivitykset sisältävillä ajureilla sekä vanhalla että uudella pätsillä, ja monessa tapauksessa myös Intelin prossulla.
 
Onkos toi testattu Creators Updaten game modella?.
 
Onko tämä jotenkin Ryzen-spesifistä? Ainakaan artikkelista tämä ei käy ilmi.
Ryzenille tehdyistä pelioptimoinnista ja parantuneista pelitehoista oli kyse, eikö.
Noilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, testit asian suhteen on ajettu nuo päivitykset sisältävillä ajureilla sekä vanhalla että uudella pätsillä, ja monessa tapauksessa myös Intelin prossulla.
En ole väittänytkään että teidän testissä olisi ongelmia.
Kyllä tuossa meidän Ryzen-testissä käytettiin nimenomaan CPU Focused -testiä, koska prosessoritestistä oli kyse
Noin sen pitääkin olla.:happy:
 
Ryzenille tehdyistä pelioptimoinnista ja parantuneista pelitehoista oli kyse, eikö.
En ole väittänytkään että teidän testissä olisi ongelmia.
Noin sen pitääkin olla.:happy:

Lisätään vielä, että meiltä on myös tulossa pelaamiseen liittyviä Ryzen-juttuja, jolloin sitten käytetään GPU Focused -testiä.
 
Näin se menee. Uusi prossu vaatii ajureilta optimointia jne. Olisi ollut suorastaan ihme jos Ryzen olisi ollut suoraan ns. max tehoilla pelisoftan kanssa. Se että ns. hyötysofta toimi melko suoraan hyvällä tasolla heti julkaisusta on mukavaa. Tästä kun laitetaan vuosi eteen niin Ryzen 2:n on heti valmis myös pelien kanssa. Se että AMD:n oma näyttis toimii ok Ryzenin kanssa on aika oletettavaa...
 
Toivottavasti tulee myös päivitykset sellaisille peleille mitä pelataan paljon.
Bf,doom,GTA sarja,Mass effect andromeda,CoD sarja ym..
Vielä kun emolevy valmistajat saavat päivityksensä tehtyä niin voi jokunen prosentti tulla myös lisää vauhtia ja parempi muistituki.
Ulkomaisten sivujen perustella Asrock X370 Taichi on tällä hetkellä yksi nopeimmmista mutta valmistajat päivittäjät jatkuvasti tuotteita tiheästi niin arvostelut ovat tällä hetkellä suunta antavia ainostaan.
Kuitenkin AMD toi lopultakin kilpailevan tuotteen ja saa nähdä tuleeko intelin X299 sarjan prosessorit järkevämmillä hinnoilla.
 
Nuo erot nopeudessa verrattuna käytetyn keskusmuistin nopeuteen tuntuvat kummallisilta. Onko kyse vain testiohjelman erikoisuudesta vai onko Ryzen oikeasti herkempi muistin nopeuden suhteen. Voisiko IO tutkaista asiaa?
 
Nuo erot nopeudessa verrattuna käytetyn keskusmuistin nopeuteen tuntuvat kummallisilta. Onko kyse vain testiohjelman erikoisuudesta vai onko Ryzen oikeasti herkempi muistin nopeuden suhteen. Voisiko IO tutkaista asiaa?

Kyllähän me on tämä jo testattu:

ryzen-bench-oc-mem-arma3.png
 
Nuo erot nopeudessa verrattuna käytetyn keskusmuistin nopeuteen tuntuvat kummallisilta. Onko kyse vain testiohjelman erikoisuudesta vai onko Ryzen oikeasti herkempi muistin nopeuden suhteen. Voisiko IO tutkaista asiaa?

Aots on nimenomaa aina skaalannut hyvin muistikaistan kanssa. Väitän että 6900 skaalaa siinä jopa quad channelilla.
 
Ryzen hyötyy niin paljon nopeammista muisteista koska sen Infinity Fabric on sidottu muistiohjaimen nopeuteen
 
Jösses... kuinkas tuo tuli ohitettua... kiitos kädestäpitämisestä. Pitäisi varmaan oppia lukemaan koko artikkelit...

Kertokaapa vielä mikä tuo infinity fabrik on?

Onko tuo kovinkin ohjelmakohtainen vai saavutetaanko järjestään parempia nopeuksia vikkelämmällä muistilla? Onko tiukoilla timingeilla vs. Raaka kaistanopeus merkitystä? Tähän saakka on tottunut että on lähes ihan sama mitä muistia koneeseen laittaa ja vaikutus on ollu 0-1 fraimiä sekunnissa maksimissaan.

Jotenkin voisi päätellä että Intelin prossat osaavat paremmin piilottaa keskusmuistin cachejen taakse? Voisiko tästä myö päätellä että Ryzen hyötyisi nelikanavaisuudesta muistien suhteen, tai sitten vaikkapa HBM käytöstä? No nuo menevät jo aika pitkälle arvaamišen suuntaan. Mutta joku isompi juttu pelkästään ryzenin muistinhallinnasta voisi avata asiaa.
 
Jösses... kuinkas tuo tuli ohitettua... kiitos kädestäpitämisestä. Pitäisi varmaan oppia lukemaan koko artikkelit...

Kertokaapa vielä mikä tuo infinity fabrik on?

Onko tuo kovinkin ohjelmakohtainen vai saavutetaanko järjestään parempia nopeuksia vikkelämmällä muistilla? Onko tiukoilla timingeilla vs. Raaka kaistanopeus merkitystä? Tähän saakka on tottunut että on lähes ihan sama mitä muistia koneeseen laittaa ja vaikutus on ollu 0-1 fraimiä sekunnissa maksimissaan.

Jotenkin voisi päätellä että Intelin prossat osaavat paremmin piilottaa keskusmuistin cachejen taakse? Voisiko tästä myö päätellä että Ryzen hyötyisi nelikanavaisuudesta muistien suhteen, tai sitten vaikkapa HBM käytöstä? No nuo menevät jo aika pitkälle arvaamišen suuntaan. Mutta joku isompi juttu pelkästään ryzenin muistinhallinnasta voisi avata asiaa.
Prossun osat keskustelee sillä toistensa ja itseasiassa kaiken muunkin kanssa. ja juuri kellotaajuudet määrää
 
pcper ajeli testit aikaisemmin jossa testasivat pingejä eri ytimien välillä. Saisivat ajaa ohjelmallaa samat testit myös eri muisteilla niin näkisi tuon vaikutuksen vasteisiin.
 
amd ei ole tainnut paljoa kertoa tosta infinity fabricista?.Tietääkös kukaan että mikä sen maksimi on?.
 
amd ei ole tainnut paljoa kertoa tosta infinity fabricista?.Tietääkös kukaan että mikä sen maksimi on?.
Tuosta ylemmästä kommentista kun avaa tuon reddit kommentin, niin siellä olevien tietojen mukaan kyseinen pitäisi olla 256-bittinen ja kulkea muistin nopeudella.

Kummallinen valinta, miksei tuolle ole vain vedetty omaa taajuutta Biossiin tai sidottu sitä prossun taajuuteen, vai onko mahdollista että muodostaa epävakaita pullokauloja, kuten Hypertransport saattaa tehdä muistin päähän kellotettuna? :think:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 700
Viestejä
4 544 522
Jäsenet
74 831
Uusin jäsen
Panasonic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom