Päivytystä?

Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
17
Mietin tässä vahvasti, että pävitänkö alla olevan konepaketin emo-prossu-muistikombon parempaan, vai pelaanko vielä tällä.
Kyseinen paketti pyörittää kaikkia minun haluamiani pelejä oikein hyvin, mutta mietin, että tulevaisuutta ajatellen AM5-kantaja DDR5-muisti voisi tuoda lisäaikaa ja päivitysmahdollisuuksia. Kyseinen 1070 näyttis on vielä nykypuullakin ihan decent (pärjä tehossa 1650- näyttikselle) Onko siis mulla järkeä laittaa joku ~700e kiinni AM5-kantaan ja DDR5-muisteihin?

Ryzen 5 2600 4Ghz 6-core.
Asus Emo (laadukas, en muista mallinumeroa)
Kingston Hyper X Fury 16GB (8GB x 2) 2400Mhz
Nvidia Geforce GTX 1070 Asus Strix 8GB
Corsair CXM 750 Modulaarinen virtalähde
Joku silentiumpc raihnainen kotelo.
 

madi

Tukijäsen
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
3 497
Voit päivittää tuohon nykyiseen vielä Ryzen 5800X3D niin turhaa ainakaan mihinkään alkupään AM5 prosessoreihin on päivittää. Lisäksi tuolla välimuistillisella prosessorilla ei ole muistinopeudet niin nuukaa niin pärjännee hyvin noilla hitaammillakin RAM-muisteilla.

ts. ei kannata laittaa 700e uuteen alustaan, vaan tuohon~320e Ryzen 5800X3D.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
17
Voit päivittää tuohon nykyiseen vielä Ryzen 5800X3D niin turhaa ainakaan mihinkään alkupään AM5 prosessoreihin on päivittää. Lisäksi tuolla välimuistillisella prosessorilla ei ole muistinopeudet niin nuukaa niin pärjännee hyvin noilla hitaammillakin RAM-muisteilla.

ts. ei kannata laittaa 700e uuteen alustaan, vaan tuohon~320e Ryzen 5800X3D.
Eli päivittäisin nykyiseen paremman prossun? Hmm, ei huono. Toki jos laitan tuon ~320e Ryzenin, onko se tilastollisesti esim parempi kuin 7600? Tai vastaava Ryzeni? Suorituskyky ei oo toki mulla kaikki kaikessa, mut tulevaisuuden päivitysmahdollisuus on hyvä ottaa huomioon, ja jos suorituskykyero on vain marginaalinen, niin onko järkeä sijoittaa niin isoa summaa edes. Mutta ylikellottamisen ystävänä, mun täytyy hommata uus prossujäähy, nykyinen ilmajäähy ei varmaan riittäisi 5800X3D:n ylikellottamiseen.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
202
Varmistaisin emolevyn mallin ja päivittäisin BIOSin. Ryzen 5600, 5700x tai parempi antaisi monta vuotta lisäaikaa. Jos haluaa päästä halvalla. Jää rahaa uuteen näyttikseen sekä 32gb rammiin.
Paras tietty olisi X3D, mun mielestä menee hieman hukkaan vanhalla GPU:lla ja vaatii hyvän prossucoolerin ja emon virransyötältä enemmän. AM5 kanssa GPU kannattaa jo vaihtaa.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
17
Varmistaisin emolevyn mallin ja päivittäisin BIOSin. Ryzen 5600, 5700x tai parempi antaisi monta vuotta lisäaikaa. Jos haluaa päästä halvalla. Jää rahaa uuteen näyttikseen sekä 32gb rammiin.
Paras tietty olisi X3D, mun mielestä menee hieman hukkaan vanhalla GPU:lla ja vaatii hyvän prossucoolerin ja emon virransyötältä enemmän. AM5 kanssa GPU kannattaa jo vaihtaa.
Kyseessä siis Asus X370, jonka pitäis kaiken järjen mukaan olla hyvä. Siihen jos laittaa 5700X ja 32GB muistia niin sekö sillä olisi sitten moneksi vuodeksi kelpoinen 1080p pelaamiseen?
 

madi

Tukijäsen
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
3 497
Kyseessä siis Asus X370, jonka pitäis kaiken järjen mukaan olla hyvä. Siihen jos laittaa 5700X ja 32GB muistia niin sekö sillä olisi sitten moneksi vuodeksi kelpoinen 1080p pelaamiseen?
5800X3D toimii vaikka kaikkein kuraisimmalla A320 -emolevyllä.

5800X3D on paljon tehokkaampi kuin 5700X ja tuolla resoluutiolla ero vielä korostuu. Mikäli aikeissa on päivittää isompi resoluutio niin silloin miettisin muita prossuja. 32GB on ihan hyvä idea.

5800X3D menee pelistä riippuen 7600 ja 7700 väliin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Kyseessä siis Asus X370, jonka pitäis kaiken järjen mukaan olla hyvä. Siihen jos laittaa 5700X ja 32GB muistia niin sekö sillä olisi sitten moneksi vuodeksi kelpoinen 1080p pelaamiseen?
No am4:lle päivittämällä voit samalla vaihtaa näyttiksen n. 100% nopeampaan.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
17
5800X3D toimii vaikka kaikkein kuraisimmalla A320 -emolevyllä.

5800X3D on paljon tehokkaampi kuin 5700X ja tuolla resoluutiolla ero vielä korostuu. Mikäli aikeissa on päivittää isompi resoluutio niin silloin miettisin muita prossuja. 32GB on ihan hyvä idea.

5800X3D menee pelistä riippuen 7600 ja 7700 väliin.
Okei, tarviiko mun päivittää Biosi jotenki, jos hommaan tuon 5800X3D:n?
Ja EN löydä mistään tällähetkellä 2400Mhz muistia, niin täytyy varmaan se jättää siihen 16GB
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
17
No am4:lle päivittämällä voit samalla vaihtaa näyttiksen n. 100% nopeampaan.
Nyt ei ole tarkoitus pävittää setuppia täysin uusiksi, nykyinen näyttis kuitenkin rokkaa vielä ja tulee pyörittämään pelejä mitä tarvitsen, en ole vaihtamassa "vain 300e prossua" ja "vain 400e näyttistä" Prossu ois ensisijaisena listalla ja 1070 vastaa 1650 mitä monissa budjettikoneissa vielä käytretään, niin en näe syytä päivittää näyttistä
 

madi

Tukijäsen
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
3 497
Täytyy tehdä BIOS päivitys. Mikäli päivität muistit niin on viisaampaa ostaa kokonaan uusi kitti. Esim. 2x16 3200 / 3600 / 4000 MHz.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 114
Okei, miten se Biosin päivitys menee? Ja joo varmaan järkevin vaihtaa koko kitti
Uusi bios muistitikulle, tikku koneeseen, biosista päivitys uuteen. Jos emossa on biosin päivitys nappi niin tikku koneeseen ja napin painallus jonka jälkeen odottaa että lakkaa merkkivalo vilkkumasta.
3200 tai 3600 nopeuksiset muistit on hyvät Ryzenille, 4000MT/s ei kannata koska eivät välttämättä toimi joka prossulla, infinity fabricin nopeus pitää olla puolet muistien taajuudesta. Parhaimmat yksilöt pystyy tuohon 4000MT/s kun FCLK 2000, 3800 muisteilla FCLK 1900 on jo monelle mahdollinen ja 3600 @ FCLK 1800 meneekin jo lähes kaikki 5000-sarjan prossut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 154
Kyseinen 1070 näyttis on vielä nykypuullakin ihan decent (pärjä tehossa 1650- näyttikselle)
Sori nyt vaan, mutta RTX 1070 oli kova sana 2016, siitä on 8 vuotta. Myös GTX 1650 on viime vuosikymmeneltä, ei mistään "nykypuulla" pätevistä järjestelmistä puhuta. AMD:ltä tuli juuri prosessori, jonka integroitu näytönohjain kisaa tuon kanssa.

Eli päivittäisin nykyiseen paremman prossun? Hmm, ei huono. Toki jos laitan tuon ~320e Ryzenin, onko se tilastollisesti esim parempi kuin 7600? Tai vastaava Ryzeni? Suorituskyky ei oo toki mulla kaikki kaikessa, mut tulevaisuuden päivitysmahdollisuus on hyvä ottaa huomioon, ja jos suorituskykyero on vain marginaalinen, niin onko järkeä sijoittaa niin isoa summaa edes. Mutta ylikellottamisen ystävänä, mun täytyy hommata uus prossujäähy, nykyinen ilmajäähy ei varmaan riittäisi 5800X3D:n ylikellottamiseen.
Tuossa on testi, joka kannattaa lukea:

..ja tota tota, ei tuota 2600:sta ylikellotella hirveästi (menetät single core boosteja), mutta all corea voit saada vähän enemmän. 5800X3D ei ylikellotella ollenkaan, paitsi curvella alivoltittamalla. Ja jos sinulla on se mukana tullut stock-jäähy, niin sillä varsinkaan ei kellotella mitään.

--

Itse selvittäisin sen "laadukkaan Asuksen" mallin. Jos se on B-sarjaa, niin ei Asukselta viime vuosikymmenellä tullut siihen mitään laadukasta. Jos taas X-sarjaa, niin menetät silti PCIe 4.0:n.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 114
Sori nyt vaan, mutta RTX 1070 oli kova sana 2016, siitä on 8 vuotta. Myös GTX 1650 on viime vuosikymmeneltä, ei mistään "nykypuulla" pätevistä järjestelmistä puhuta. AMD:ltä tuli juuri prosessori, jonka integroitu näytönohjain kisaa tuon kanssa.



Tuossa on testi, joka kannattaa lukea:

..ja tota tota, ei tuota 2600:sta ylikellotella hirveästi (menetät single core boosteja), mutta all corea voit saada vähän enemmän. 5800X3D ei ylikellotella ollenkaan, paitsi curvella alivoltittamalla. Ja jos sinulla on se mukana tullut stock-jäähy, niin sillä varsinkaan ei kellotella mitään.

--

Itse selvittäisin sen "laadukkaan Asuksen" mallin. Jos se on B-sarjaa, niin ei Asukselta viime vuosikymmenellä tullut siihen mitään laadukasta. Jos taas X-sarjaa, niin menetät silti PCIe 4.0:n.
Taisi AP sanoa jo että X370 piirisarjallinen kyseessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 154
Taisi AP sanoa jo että X370 piirisarjallinen kyseessä.
Ne on varmaan ihan hyviä, mutta PCIe 4 puuttuu ja ikää alkaa olemaan. Veljelläkin on X370 (C6H) ja hyvin toimii 5700X:n kanssa.

Lisäksi, kun vähän katsoo, niin muistitkin menisi uusiksi.

Ja itse henkilökohtaisesti pistäisin powerinkin.. Kyllä tässä koko ajan tulee enemmän koneen ikä vastaan, niin melkein tekisin niin, että ottaisin tuon näytönohjaimen ja uusisin kaiken muun - jos ei ole rahaa kertapäivitykseen. Sitten myisin nuo vanhat. Mutta ne on niin vanhoja, että virtalähde , joka on alunperinkin ollut alempaa keskiluokkaa, on koneen kallein osa..
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
17
Enhän tee PCIe 4.0:lla yhtään mitään, kun omistan 1070 näytönohjaimen. Ja kyllä se on vanha, mutta eipä se ole vieläkään mihinkään suorituskykyyn vaikuttanut pelaamissani peleissä. Rahaa olisi laittaa koko systeemi uusiksi, mutta onko se järkevää laittaa kaikista High-Endeintä mitä löytyy, jos pelaaminen ei ole 24/h tapahtuvaa tai en striimaa ym. Mulle pelaaminen on hauskaa ajanvietettä niin en koe, että on järkevää ruveta laittamaan kaikkea uusiksi yli tuhannella eurolla. Millä logiikalla virtalähde on kallein? Eipä sekään ole kuin 70e maksanut joskus 8v sitten. Kallein taitaa realistisesti olla kuitenkin näytönohjain.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 154
Enhän tee PCIe 4.0:lla yhtään mitään, kun omistan 1070 näytönohjaimen. Ja kyllä se on vanha, mutta eipä se ole vieläkään mihinkään suorituskykyyn vaikuttanut pelaamissani peleissä. Rahaa olisi laittaa koko systeemi uusiksi, mutta onko se järkevää laittaa kaikista High-Endeintä mitä löytyy, jos pelaaminen ei ole 24/h tapahtuvaa tai en striimaa ym. Mulle pelaaminen on hauskaa ajanvietettä niin en koe, että on järkevää ruveta laittamaan kaikkea uusiksi yli tuhannella eurolla. Millä logiikalla virtalähde on kallein? Eipä sekään ole kuin 70e maksanut joskus 8v sitten. Kallein taitaa realistisesti olla kuitenkin näytönohjain.
PCIe 4 on tulevaisuutta varten. Uudet, halpapään näytönohjaimet ovat parempia, mutta niissä on rajoitettu kaista, esim. 4x PCIe , niin menee suorituskykyä, jos semmoista ajelee vanhemmalla väylällä.

Muiden osien arvo on laskenut kuin lehmän häntä, niin niistä ei saa myydessä rahaa takaisin. Joitakin kymppejä per komponentti ja virtalähde, vaikka alunperinkin oli 70€ ja ei ollut silloinkaan mikään high end tai edes hyvä, on pitänyt arvonsa parhaiten.

Ja sanoinhan , että se näytönohjain talteen , ja sen jälkeen virtalähde on kallein, mutta nyt tulkitsit viestiäni väärin.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 670
Ne on varmaan ihan hyviä, mutta PCIe 4 puuttuu ja ikää alkaa olemaan. Veljelläkin on X370 (C6H) ja hyvin toimii 5700X:n kanssa.

Lisäksi, kun vähän katsoo, niin muistitkin menisi uusiksi.

Ja itse henkilökohtaisesti pistäisin powerinkin.. Kyllä tässä koko ajan tulee enemmän koneen ikä vastaan, niin melkein tekisin niin, että ottaisin tuon näytönohjaimen ja uusisin kaiken muun - jos ei ole rahaa kertapäivitykseen. Sitten myisin nuo vanhat. Mutta ne on niin vanhoja, että virtalähde , joka on alunperinkin ollut alempaa keskiluokkaa, on koneen kallein osa..
Enhän tee PCIe 4.0:lla yhtään mitään, kun omistan 1070 näytönohjaimen. Ja kyllä se on vanha, mutta eipä se ole vieläkään mihinkään suorituskykyyn vaikuttanut pelaamissani peleissä. Rahaa olisi laittaa koko systeemi uusiksi, mutta onko se järkevää laittaa kaikista High-Endeintä mitä löytyy, jos pelaaminen ei ole 24/h tapahtuvaa tai en striimaa ym. Mulle pelaaminen on hauskaa ajanvietettä niin en koe, että on järkevää ruveta laittamaan kaikkea uusiksi yli tuhannella eurolla. Millä logiikalla virtalähde on kallein? Eipä sekään ole kuin 70e maksanut joskus 8v sitten. Kallein taitaa realistisesti olla kuitenkin näytönohjain.
Ei ole mitään järkeä vaihtaa emolevyä PCIe 4.0:n takia. X370-emolla eli PCIe 3.0:lla pärjää hyvin minkä vaan 16 lanea käyttävän näyttiksen kanssa, jopa RTX 4090:n, eikä se paljoa hidasta edes 8 lanen näyttiksen kanssa.

Virtalähdettäkään tuskin kannattaa vaihtaa ennen kuin vaihtaa näyttistä.
 
Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 206
Porukka sanoo ihan oikein, että 5800X3D on parempi, kuin 5700X pelikäytössä, mutta noissa on kanssa melkoisesti hintaeroa. 5700X on sekin erittäin hyvä päivitys ja sillä menisi pitkälle.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 670
Porukka sanoo ihan oikein, että 5800X3D on parempi, kuin 5700X pelikäytössä, mutta noissa on kanssa melkoisesti hintaeroa. 5700X on sekin erittäin hyvä päivitys ja sillä menisi pitkälle.
Joo, budjetin mukaan joko 5800x3d tai 5700x, molemmat on hyviä. Muistia voi ehkä lisätä 32 gigaan, muussa ei ole tässä kohtaa mitään järkeä.

Sitten kun päivittää näyttistä, mikä sekin kannattaisi jos haluaa pelata yhtään uudempia pelejä, voi iästä riippuen myös kannattaa hommata uudempi poweri kun CXM ei kai ole Corsairin parempia sarjoja. Hyvät powerit kyllä menee sen takuuajan eli 10 vuotta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 154
kun CXM ei kai ole Corsairin parempia sarjoja. Hyvät powerit kyllä menee sen takuuajan eli 10 vuotta.
Täytyy toivoa, että siinä on harmaa CXM, joka tuli noihin aikoihin:

Se on 5v takuulla ja bronze ja ihan hyvä aikoinaan. Taas se värillinen CXM on roska. Ja 5v on mennyt tämän kanssa jo. Ei Corsairin kaikissa virtalähteissä ole 10v takuuta ja CX/CXM on ollut perussarjaa aina.

--

Lähinnä vaan virtalähteet oli esillä, kun 2600:sta, emolevystä ja muisteista saa erikseen myytynä parikymppiä/komponentti ja tuosta voi saada jopa puolet ostohinnasta. Koska on tehoja vähän enemmän ja Corsairin merkki saa esim. sinut hämättyä sillä "takuulla ja laadulla".
 
Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 206
Mä suhtaudun aina aika varauksella noihin "päivitetään varmuuden vuoksi" virtalähdeostoksiin. Jos PSU toimii niin se toimii. Nuo on lähes aina kuitenkin käytännönnössä parempia, kuin pakettikoneiden setit ja niillä voi kyllä yleensä aika surutta ajella tuollaista konetta siihen hetkeen asti kunnes se kone täysin eläköityy. Itse olen rakennellut tietokoneita yli 30v ja tässä ajassa on vastaan tullut yksi virtalähde, joka piti vaihtaa, koska se ei enää toiminut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 154
Mä suhtaudun aina aika varauksella noihin "päivitetään varmuuden vuoksi" virtalähdeostoksiin. Jos PSU toimii niin se toimii. Nuo on lähes aina kuitenkin käytännönnössä parempia, kuin pakettikoneiden setit ja niillä voi kyllä yleensä aika surutta ajella tuollaista konetta siihen hetkeen asti kunnes se kone täysin eläköityy. Itse olen rakennellut tietokoneita yli 30v ja tässä ajassa on vastaan tullut yksi virtalähde, joka piti vaihtaa, koska se ei enää toiminut.
Huono virtalähde on siitä ikävä, että se paskoo muut komponentit ajan kanssa. Sitten kun ollaan kolmannessa emolevyssä, voisi jo tajuta vaihtaa sen virtalähteen.. Tai kun kone kaatuilee raskaissa peleissä black screeniin aina välillä.

Lisäksi se on kätevintä tehdä samalla, kun vaihtaa muutkin osat.

--

Itsellä on omassa käytössä toimintasavut tulleet ulos kahdesta virtalähteestä ja nimimerkki BIOS lähetti viestiä, että yksi sinne myymäni virtalähde sanoi sopimuksen irti.
Onneksi 2013 on yhä kauempana, mutta silloin tuli Haswell ja uudet vaatimukset virtalähteille, mm. ripple-kontrolliin.
Ja 2018 tuli tämä kohu, josta vieläkin linkittelen tätä samaa linkkiä. Oman arvioni mukaan n. 20. kerta:

Käytännössä transienttivaste ei riittänyt piikkeihin, niin virtalähde vetää virrat pois ja sammuttaa itsensä. Ei kyllä koske noin vanhaa settiä, kuin aloittajalla, mutta näitä on ollut ja nykyiset virtalähteet antavat kiltisti sen 2x rated powerista piikkinä. Ja speksien mukaan pitäisi antaa jopa 3x se virta. Eli siis 550W virtalähteestä löytyy tarpeeksi valmiutta, että 1100W piikit ei ole ongelma.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
17
No, poweri toiminut mulla jo 3 eri kokoonpanon kanssa FM2+ sarjaa oli prossu, Amd joku R7 näyttis muistaakseni, sit on ollu 950, 970 ja sit vaihtuki emo, prossu Tohon ryzenniin ja sit 1070 näyttikseen. Kaikki nuo kestänyt ja ylikellotuksia joka vermeellä (nytkin Ryzeni 4.05GHz) Ja näyttiksessä kans kelloja. Et en tiedä tuosta, kun sanot että se on huono. Yhden virtalähteen oon nähny vetävän savut pihalle ja se olikin joku kotelovalmistajan oma paska. Se kesti 2v, ei se mitään onneksi hajoittanut kaverin kokoonpanosta. Isälläni on käytössä VS-sarjan corsairi joka on vielä vanhempi kuin omani, siinä on tällähetkellä 970 ja A10-leivänpaahdin emo kiinni ylikelloilla. Hyvin toimii... Niinkuin IO-techin jätkätkin on sanonut, ei enää nykyään virtalähteet ole pommeja muutamaa tuntemattomampaa valmistajaa lukuunottamatta. Itse en ikinä ostaisi Kolinkia tai Chieftechiä. niissä on vain 2v takuutkin. Se kertoo jotain. Olen tyytyväinen tähän virtikseen ollutkin... En tullut kysymään alunperinkään neuvoa virtalähteiden kanssa vaan avointa keskustelua vaihdanko prossun, kiitos kuitenkin näkökulmastasi
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 263

Tarjoaisin vaihtoehdoksi vielä Ryzen 5 5600 prossuna 130€ posteineen

Joo, 5700X on hitusen nopeampi pelikäytössä ja siinä on kaksi ydintä enemmän, mutta todennäköisesti nuo molemmat prossu jäävät kuitenkin samalla hetkellä serriksi ja säästäisi 60€ tässä kuitenkin. Säästyvät rahat voi sitten mielessään budjetoida seuraavaan päivitykseen (=näyttis & poweri tai koko kone) tyyliin loppuvuodelle tai ensivuodelle
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 215
Viestejä
4 216 353
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Raxe

Hinta.fi

Ylös Bottom