Päivitys testilabrasta: Uudet ajurit muokkaavat kellotaajuus/jännite-käyrää uusilla GeForceilla

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
S Y N T H W A V E
Team Pätkäpaasto
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
11 211


Sampsa kirjoitti uutisen/artikkelin:
NVIDIA julkaisi eilen uudet GeForce 456.55 -ajurit, joiden se ilmoitti parantavan RTX 30 -sarjan näytönohjainten vakautta. Testasimme pikaisesti Gigabyten GeForce RTX 3080 Gaming OC -näytönohjaimella, miten uudet ajurit vaikuttivat Boost-algoritmin käyttäytymiseen 3D-rasituksessa. Huom! Käyrä mukautuu ja muokkaantuu myös grafiikkapiirin lämpötilan suhteen, mutta testit ajettiin molemmilla ajureilla samassa lämpötilassa, grafiikkapiirin tehonkulutuksella, käyttöasteella ja testiympäristössä.

[gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="52836,52837"]

MSI:n Afterburner-ohjelmasta pystyy avaamaan kellotaajuuden ja käyttöjännitteen suhdetta kuvaavan käyrän ctrl + f -näppäinyhdistelmällä. Vanhoissa 456.38-ajureissa 2055 MHz:n kellotaajuudella käyttöjännite oli 1,031 volttia ja uusissa ajureissa se on noussut 1,062 volttiin. Sen sijaan alhaisemmilla kellotaajuuksilla, kuten 1935 MHz:ssä käyttöjännite on käyrällä laskenut pykälällä 0,962 voltista 0,951 volttiin.

[gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="52835,52838"]

Testasimme lisäksi Battlefield V -pelissä grafiikkapiirin kellotaajuuden käyttäytymistä eri näyttöresoluutioilla ja erot olivat huomattavat. Full HD- eli 1920x1080-resoluutiolla ja pelin 200 FPS:n rajoittimella grafiikkapiirin käyttöaste ja näytönohjaimen tehonkulutus jäivät alhaiseksi, joka mahdollisti Boost-algoritmin tykittävän vanhoilla 456.38-ajureille grafiikkapiirille 2055 MHz:n kellotaajuuden 1,062 voltin käyttöjännitteellä. Uusilla 456.55-ajureilla kellotaajuus laski 2040 MHz:iin, mutta käyttöjännitettä syötettiin hieman enemmän 1,081 volttia.

1440p- eli 2560x1440-resoluutiolla grafiikkapiirin kellotaajuus oli molemmilla ajureilla 1995 MHz, mutta käyttöjännite laski 1,062 voltista 1,037 volttiin.

4k- eli 3840x2160-resoluutiolla grafiikkapiirin kellotaajuus oli molemmilla ajureilla 1935 MHz, mutta käyttöjännite laski 0,981 voltista 0,962 volttiin.

Havainnot grafiikkapiirin kellotaajuuden poikkeavasta käyttäytymisestä eri resoluutioilla vaikuttavat ylikellotustuloksiin siten, että io-techin testiartikkeleissa saavutetut grafiikkapiirin ylikellotustulokset soveltuvat ainoastaan 4k-resoluutiolle.

Lisää keskustelua aiheesta löytyy io-techin TechBBS-keskustelufoorumilta NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3090 -viestiketjusta.

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 538
Eli leikkaavat ylimpiä kellotaajuuksia kuten pitääkin. Askel oikeaan suuntaan siis.
Mielenkiintoinen esimerkki siitä mitä ongelmia automaattinen ylikellotus aiheuttaa. Saattaa vieläkin mennä 2000 rikki näilläkin ajureilla joissakin peleissä, joten kaatumisen vaara lienee olemassa tämänkin jälkeen, joten eiköhän niitä firmware pidä kuitenkin säätää jonkin verran rauhallisemmiksi varmuuden vuoksi. Kyllä nuo boostit vieläkin tosi lähelle riskirajana menevät.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 225
Eli leikkaavat ylimpiä kellotaajuuksia kuten pitääkin. Askel oikeaan suuntaan siis.
Mielenkiintoinen esimerkki siitä mitä ongelmia automaattinen ylikellotus aiheuttaa. Saattaa vieläkin mennä 2000 rikki näilläkin ajureilla joissakin peleissä, joten kaatumisen vaara lienee olemassa tämänkin jälkeen, joten eiköhän niitä firmware pidä kuitenkin säätää jonkin verran rauhallisemmiksi varmuuden vuoksi. Kyllä nuo boostit vieläkin tosi lähelle riskirajana menevät.
Mitenhän kortit kulkee 3-5v päästä jos nyt mennään näin rajoilla? Piirit eivät parane ikääntyessään ja virransyöttökin "väsyy". Periaatteessa nvidia voisi puolen vuoden välein lisätä jännitettä ja/tai laskea kelloja uusilla ajureillaan. Kortit kulkisi edelleen yli luvatun, eli perustaajuuden, ja vakaus olisi myös taattu. Uudet julkaisut näyttäisi myös paremmilta kun vanhat olisi pikkuhiljaa hidastuneet. Pelien fps tuskin laskisi, koska niitä optimoidaan jatkuvasti. Tuossa uudet ajurit laskisi kortin kulkuja, mutta pelioptimoinnit peittäisi hidastumisen piiloon...
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 538
3-5 vuotta ja takuu on ohi... ei huolta huomisesta! ;)
Tärkeintähän lopulta on, että syyt ongelmiin kaivetaan esiin ja fiksataan niin ettei kortti vahingossa kellotu yli haluttujen ylärajojen!
Pitää nostaa hattua kaikille, jotka valottavat omaa palastaan tässä vyyhdessä!
 

VmH

Liittynyt
06.02.2020
Viestejä
818
3-5 vuotta ja takuu on ohi... ei huolta huomisesta! ;)
Tärkeintähän lopulta on, että syyt ongelmiin kaivetaan esiin ja fiksataan niin ettei kortti vahingossa kellotu yli haluttujen ylärajojen!
Pitää nostaa hattua kaikille, jotka valottavat omaa palastaan tässä vyyhdessä!
Tärkeämpää olisi tuoda markkinoille valmiita tuotteita asiakkaille eikä tämmöisiä valmiiksi viallisia -ei speksien mukaisia aliviritys lautoja. Onhan tämä nyt kuitenkin hemmetin nolo tilanne (ja huonoa pr:ää) niin Nvidialle, kuin alihankkijoille siinä mielessä että tieto ei näiden kahden välillä ole kulkenut selkeästi lainkaan.

Sen lisäksi vielä on hieman kyseenalaista että onko 3080 RTX:n saatavuus ongelmat yksinkertaisesti vain tuotannollisia, vai onko valmistajat epäröineet tuoda valtavia määriä korttia myyntiin jo tiedossa olleen "pikku" mokan takia...

Jokatapauksessa Nvidiahan tuttuun tapaan vierittää syyn alihankkijoiden niskaan.

Nvidia you had your chance, katsotaan mitä kilpailija lyö pöytään..
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 538
Tokihan tuo on Nvidialle mediatappio, eikä sitä olisi koskaan pitänyt päästää syntymään. Pari viikkoa lisää testiaikaa aib valmistajille olisi luultavasti jo riittänyt!
Meinaan vaan, että siinä vaiheessa, kun huonot on jo housussa, on hyvä että eri testaajat valottavat ongelmaa omilla löydöillään ja ongelma korjataan.
Mainerikkoahan se ei enää korjaa...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
173 785
Viestejä
3 201 542
Jäsenet
58 338
Uusin jäsen
Jpt

Hinta.fi

Ylös Bottom