Eli tuommoinen otsikossa mainittu Sandy Bridge -ajan i7-2600 pöytäkone on tässä työn alla ja muuten vaikuttaa olevan toimiva vehje, mutta tuommoinen pikku ongelma tuli vastaan. Windows 10 Home siis tuntuu sammuttavan itsensä ihan nätisti ja näyttö menee pimeäksi, mutta silti koneeseen jää virrat päälle (kotelon valot palavat, tuulettimet hurisevat). Uudelleenkäynnistys sen sijaan toimii. Linux-pohjaisella PartedMagicin live-cd:llä sekä Windows 7:n asennuksella on kokeiltu ja niillä kone sammuu virrattomaksi kuten kuuluu. Ongelman voi kyllä kiertää pitämällä virtanäppäintä pohjassa, mutta olisihan se kiva jos niin ei tarvitsisi tehdä. Emolevyn BIOS on P01-B0 versio, joka käsittääkseni on uusin. BIOSista en ole löytänyt mitään fast bootiin viittaavaa asetusta, joka joidenkin ohjeiden mukaan voisi korjata ongelman. Paristo on uusi ja sitä olen myös käyttänyt irti. Windows 10 21H2 on asennettu puhtaana asennuksena ja Windows Updatesta olen asentanut kaikki suositellut päivitykset (myös 22H2 feature update), mutta ongelma ei korjaantunut päivityksilläkään. Myös kaikkien valinnaisten päivitysten asentamista on kokeiltu. Olen myös asentanut Intelin piirisarja-ajurit (versio 10.1.17861.8101) ja näytönohjaimelle (GT 510) asensin Nvidian 391.35 ajurit clean install -vaihtoehto valittuna, mutta ongelma ei korjaantunut niilläkään. Kokeilin myös säätää USB-laitteiden virransäästöasetuksia Windowsista tuloksetta. Laitehallinnassa ei näy mitään hälytyksiä.
Rauta vaikuttaa siis olevan ok, jos kerran ongelmaa ei esiinny toisilla käyttöjärjestelmillä, joten onko tässä kyse jostain Windows 10:n "ominaisuudesta", vai puuttuuko tästä vaan joku ajuri? Vai meneekö tietokone jostain syystä vain jonkinlaiseen lepotilaan? Olisiko jollain ratkaisua tähän tilanteeseen?
Rauta vaikuttaa siis olevan ok, jos kerran ongelmaa ei esiinny toisilla käyttöjärjestelmillä, joten onko tässä kyse jostain Windows 10:n "ominaisuudesta", vai puuttuuko tästä vaan joku ajuri? Vai meneekö tietokone jostain syystä vain jonkinlaiseen lepotilaan? Olisiko jollain ratkaisua tähän tilanteeseen?