Päästömanipuloidun auton myyminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mmjp83
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
14.12.2018
Viestejä
194
Hiukkassuodatin ja egr poistettu fyysisesti ja ohjelmallisesti. Voiko tämmöstä ees tarjota liikkeeseen vaihossa? Tämähän varmaan menis läpi jos en suutani avais, mutta liikkeitä en uskalla juksauttaa, vaikka ne kyllä mua on vedättäny.

Jos pitää tämän takia ite myydä yksityiselle, niin uskaltaako tämmöstä asiaa julkisesti kertoa myynti-ilmoituksessa vai kerronko potentiaalisille ehdokkaille kaikille erikseen? Yksityisiä en suostu juksaamaan.

Tuli aikoinaan itelle tämmöisenään vuosikausia sitten, ja paljastui vasta kun ite ihmettelin tökeröä hitsisaumaa hiukkassuodattimessa ja sen jälkeen osasin tarkistaa egr-tulpankin. En kyllä pahastunut ite silloin asiasta ollenkaan. Mutta ei näiden myyjät ilmeisesti aina kerro?
 
Myyt sillein kun se edellinen myyjä sullekin, eli et tiedä asiasta mitään. Varsinkin yksityisten välillä autokaupassa vallitsee perävalotakuu ja sen mukaan mennään.
 
En usko että on monellekaan yksittäiselle ostajakandidaatille mikään ongelma. Pitkässä juoksussa säästöt ovat selvät. Jobbarityyppinen kauppias varmaan osaa myös arvostaa, mutta maahantuoja välttämättä ei. Pysy hiljaa.
 
Myyt sillein kun se edellinen myyjä sullekin, eli et tiedä asiasta mitään. Varsinkin yksityisten välillä autokaupassa vallitsee perävalotakuu ja sen mukaan mennään.
Ja nimenomaan näinhän asia ei ole. Jos jätät kertomatta jonkin oleellisen vian/puutteen jonka tiedät, niin ihan samalla tavalla se on rikos kuin liikkeen & yksityisen välisessä kaupassa.

Itse en lähtis tässä paljoa puljaamaan, koska nuo on laissa autolle vaadittuja varusteita, ja niiden poistamisesta voi olla mahdollisia katsastusongelmia tiedossa jos osuu tiukempi asema kohdalle tulevalla omistajalla. Ei noiden puuttumista tartte laittaa myynti-ilmotukseen, mutta se on tehtävä silti ostajalle ennen kauppoja selväksi jotenkin. Myyjän oikeusturvan kannalta mieluummin kirjallisena, eli mainitset asiasta viestinvaihdossa jota käydään ennen kauppaa..
 
Rehellisyys maan perii.

Eli en kertoisi ilmoituksessa, mutta sitten kyllä puhelimessa ostajaehdokkaille rehellisesti sanoisin.
Kaveri myi vuosi sitten oman "muokatun" auton ja kertoi rehellisesti ostajalle, että oli alkanut tulemaan vikoja ja oli poistattanut sitten EGR:n ja DPF:n. Ostaja oli vaan todennut, että parempi näin ja kaupat tuli.
 
Annoin diesel kulkuneuvon vaihdossa liikkeeseen ja piti allekirjoittaa lappu, missä nimenomaan kysyttiin onko autossa saastejärjestelmät käytössä. Sillä kuittaat itsellesi vastuun asiasta tiesit tai et että onko järjestelmät poistettu käytöstä.
 
Annoin diesel kulkuneuvon vaihdossa liikkeeseen ja piti allekirjoittaa lappu, missä nimenomaan kysyttiin onko autossa saastejärjestelmät käytössä. Sillä kuittaat itsellesi vastuun asiasta tiesit tai et että onko järjestelmät poistettu käytöstä.

Sama homma itsellä nyt tässä syksyllä. Myyjä kysyi onko egr tai dpf poistettu, vastasin että egr on disabloitu, myyjä kirjasi ylös ja homma jatkui normaalisti.
 
Onko tuossa joku syy miksei tätä mainitsisi suoraan ilmoituksessa jos meinaa kuitenkin kertoa ennen kauppoja? Säästää molempien aikaa jos jollekin on ratkaiseva tekijä.
 
Jos tuosta vaikka vittumainen naapuri ilmoittaa johonkin, niin en tiedä meneekö vaikka Trafin järjestelmään ja sitten punainen loppuu seuraavassa katsastuksessa

Nojoo ihan hyvä pointti. En ajatellut tuolta kantilta lainkaan.
 
Annoin diesel kulkuneuvon vaihdossa liikkeeseen ja piti allekirjoittaa lappu, missä nimenomaan kysyttiin onko autossa saastejärjestelmät käytössä. Sillä kuittaat itsellesi vastuun asiasta tiesit tai et että onko järjestelmät poistettu käytöstä.
Sama homma oli kesällä autoa vaihtaessa. Varmasti yleistyvä käytäntö lakimuutoksien myötä.

Vähän miettinyt, mikä pommi tuossa kytee, kun saastelaitteiden poistoa aletaan tulevaisuudessa tutkimaan tarkemmin ja sakottamaan ankarasti. Päästömanipuloituja autoja on varmasti valtavasti liikenteessä. Vastuukysymyksetkin ovat hankalia, jos joku ostaa liikkeestä tietämättään auton, josta edellinen omistaja on poistattanut päästölaitteet.

Tuhansien eurojen sakot uhkaavat liikenteen päästöhuijareita (iltalehti.fi)
 
Ja nimenomaan näinhän asia ei ole. Jos jätät kertomatta jonkin oleellisen vian/puutteen jonka tiedät, niin ihan samalla tavalla se on rikos kuin liikkeen & yksityisen välisessä kaupassa.

Itse en lähtis tässä paljoa puljaamaan, koska nuo on laissa autolle vaadittuja varusteita, ja niiden poistamisesta voi olla mahdollisia katsastusongelmia tiedossa jos osuu tiukempi asema kohdalle tulevalla omistajalla. Ei noiden puuttumista tartte laittaa myynti-ilmotukseen, mutta se on tehtävä silti ostajalle ennen kauppoja selväksi jotenkin. Myyjän oikeusturvan kannalta mieluummin kirjallisena, eli mainitset asiasta viestinvaihdossa jota käydään ennen kauppaa..
Niin no mitäs sitten kun et tiedä että ne oli disabloitu? Silti olet syyllistynyt rikokseen kun olet ajanut autolla ja myynyt sen sitten tietämättäsi päästömanipuloituna eteenpäin? Joku syy-yhteys pitäisi pystyä näyttämään jotta voidaan syyttää. Tuo liikkeiden lappujärjestely on aika hyvä, siinä kohtaa kun asiasta kysytään niin kannattaa kertoa totuus.

Saman tason homma kun olisi 10v/100tkm sitten vaihtanut golffiin alapallon ja nykyinen omistaja ajaa kolarin kun alapallo petti. Syy yhteyden näyttäminen muuttuu aika kinkkiseksi kun auto on katsastettu 10x siinä välissä.
 
Alapallo on kuluva osa ja välykset katsotaan joka katsastuksessa. Ei se ole vaihtajan syy jos se kuluu loppuun 10 vuodessa.

Jokainen tietää, että saastelaitteita ei saa poistaa ja silti tekee niin, niin se on jonkinasteinen rikos. Sitten kun sen myy eteenpäin kertomatta ostajalle, että kyseessä onkin laiton peli, niin se on petos. Alapallo vähän huono vertaus.

Pikemminkin sama kuin myy jonnelle viritetyn mopon ja vakuuttaa jonnen vanhemmille, että on se ihan vakio. Jonne joutuu ratsiassa ongelmiin, kun se onkin viritetty.
 
Viimeksi muokattu:
Mitähän kaikkea muuta autoa ostaessa pitäisi tietää kuin, että onko egr ja dpf modattu? Ei nimittäin tulisi mieleenkään tsekata ostaessa, ennen kuin satuin tämän ketjun näkemään. Jos auto toimii ajoltaan, näyttää siistiltä, huoltokirja ok, katsastettu hiljattain eikä ole ollut kiertopalkintona useammalla omistajalla niin mikäs se olisi ostaessa? No googlaisin kyllä mallin tyyppivikoja ja kokemuksia etukäteen mutten enempää. Jos myisin autoa ja kysyttäisiin onko egr tai dpf modattu niin sanoisin etten tiedä, mutta itse en ainakaan ole niihin joutunut koskemaan. Ostaja(autoliike) varmaan pystyy tarvittaessa itse tarkistamaan, yksityinen tekee sitten ostopäätöksen saatavilla olevilla tiedoilla.
 
Mitähän kaikkea muuta autoa ostaessa pitäisi tietää kuin, että onko egr ja dpf modattu?

Kuinka ruosteessa alusta on? Onko moottorissa esim. kansi-, venttiilikansiremppa edessä? Onko kytkin lopussa? Onko maali naarmuilla, mutta päällystetty meikillä sen piilottamiseksi? Onko takakontissa olevat toiset renkaat vanteiden osalta soikeat? Tuleeko joulukuusi kylmällä ilmalla kojelautaan virhevalojen osalta (mutta ei lämpimällä koneella) jne.
 
Niin no mitäs sitten kun et tiedä että ne oli disabloitu? Silti olet syyllistynyt rikokseen kun olet ajanut autolla ja myynyt sen sitten tietämättäsi päästömanipuloituna eteenpäin? Joku syy-yhteys pitäisi pystyä näyttämään jotta voidaan syyttää. Tuo liikkeiden lappujärjestely on aika hyvä, siinä kohtaa kun asiasta kysytään niin kannattaa kertoa totuus.

Saman tason homma kun olisi 10v/100tkm sitten vaihtanut golffiin alapallon ja nykyinen omistaja ajaa kolarin kun alapallo petti. Syy yhteyden näyttäminen muuttuu aika kinkkiseksi kun auto on katsastettu 10x siinä välissä.
Alapallo voi hajota paljon nopeamminkin, kuin 10:ssä vuodessa, vaikka olisi kuinka oikein vaihdettu, alkuperäisosa.
Niissä on nykyään muovia ja pehmeitä metalleja ja kun vähän enemmän vahingossa esim keväällä rytkäyttää monttuun, niin iskari tai pallonivel voi mennä kerrasta vaihtokuntoon... Sitten jos ei reagoi nurkasta kuuluviin ääniin, niin voi se irrotakkin..

Totesin joskus omassa romussa n 3 kk ennen katsastusta (renkaanvaihdon yhteydessä testatessa), että ompas vähän (siis vain vähän) löysä, sitten vaihdoimme sen viikko ennen katsastusta ja oli todella paljon välystä.Varmaankin kuukausi tai pari lisää ja olisi ollut kertakaikkinen hajoaminenkin mahdollista..
----------------------
Testaakos ne ikinä ratsioissa noita päästöjä? Taitaa olla senverran harvinaista, ettei kertakaikkiaan tapahdu.. Perjantaina yksi hojota käryytti kyllä senverran pahasti, kuin olisi jäteöljyllä ajanut.. Miten lie saatu katsastuksesta läpi... Ehkä ei mitenkään..

Viitsiiköhän kukaan säätelijä vaihtaa esim kerran vuodessa moottorinohjausyksikön ja suotimen pakoputkeen, katsastusta varten?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 638
Viestejä
4 537 573
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom