P0138 vikakoodi (toyota yaris 2011) NYT P3700 koodi

Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
367
Vaimon autossa pukkaa tuota koodia, vaikka sen nollaa, niin aina ilmestyy takaisin muutaman kymmenen kilometrin jälkeen. Autossa on kaksi happianturia, toinen laajakaista pakosarjassa ennen kattia ja toinen katin jälkeen. Katin jälkeen on kapeakaista.

Itsellä ei ole kokemusta laajakaistalambdoista, mutta käsittääkseni tässä sen kuuluisi olla 2.4-4.0V ja tuon kapeakaistan 0-0.9V.

Pakosarjan anturi on tyhjäkäynnillä 3.3V ja katin jälkeen oleva 0.9V.
Kun polkaisee kaasua, niin pakosarjan anturi tipahtaa 2.5V ja nousee siitä nopeasti 5.0V jonka jälkeen vajoaa takaisin siihen 3.3V

Katin jälkeinen anturi taas tippuu viiveellä 0V ja sen jälkeen kipuaa todella hitaasti takaisin siihen 0.9V.

Anturit siis ainakin antavat jotain signaalia ulos, joka viittaisi siihen, että ne toimivat, mutta toimivatko ne oikein? Oma kokemukseni rajoittuu kapeakaista lambdaan, joka on pakosarjassa ennen kattia ja antaa siis normaalisti sitä 0-1V aaltoliikettä ulos, mutta nämä toimivat eri tavalla ja toinen anturi on katin jälkeen.

Luin, että tuon katin jälkeisen anturin kuuluisi antaa tasaista 0.45V jännitettä, kun kerran tuo laajakaistakin on tasaista 3.3V, mutta onko se niin ja miksi se laskee nollaan kaasua painaessa ja sitten kipuaa hitaasti sinne 0.9V takaisin. Vuotaako katti? Onko johdoissa vikaa, vai itse anturissa? Spoilerissa kuvankaappaus torquesta.

Screenshot_20190102-1819133038dcf69f7ad56b.jpg
 
Vaihda ne anturit jos vähänkään vanhempia auto kyseessä..
 
OBD-vikakoodi: P0138 - O2 Sensor Circuit Low Voltage (Bank 1 Sensor 2)

Joo, tämän tiesin jo. Ja itseasiassa se on: P0138 O2 Oxygen Sensor Circuit High Voltage (Bank1, Sensor2)

Vaihda ne anturit jos vähänkään vanhempia auto kyseessä..

No tämä on 2011 Yaris, eli ei nyt kovin vanha. Ajettu jotain 77k

Alkoi oireilemaan ensikerran joskus loskakelissä, eli vika voisi olla mahdollisesti myös liittimessä tai johdoissa.

Kuuluuko ton katin anturin olla 0.45V tyhjäkäynnillä vai mitä? Nyt se on se 0.9V
 
Jos vikakoodi palaa nollauksen jälkeen, niin uutta anturia. Nimim. Usean Toyotan kokemuksella
Täysin samaa vikakoodia pukkasi kahdessa eri korisessa avensiksessa. Nollaamalla vikakoodit saattoi vikavalo pysyä poissa useamman kuukaudenkin. Sitten kun lambda oikeasti sökö ei päässyt kilometriäkään kun valo syttyi.
 
Oliko avensiksessa kaksi anturia ja kumman vaihdoit? Tuo koodi viittaisi siihen katin jälkeiseen, mutta jollain vika oli silti ollut siinä pakosarjan anturissa.
 
Oliko avensiksessa kaksi anturia ja kumman vaihdoit? Tuo koodi viittaisi siihen katin jälkeiseen, mutta jollain vika oli silti ollut siinä pakosarjan anturissa.

Tietämättä mistään mitään niin kyllähän ton grafin mukaan laajakaista tuossa menee yli arvojen jos 4v ja tossa menee 5v? Mutta en tiedä.
 
Tietämättä mistään mitään niin kyllähän ton grafin mukaan laajakaista tuossa menee yli arvojen jos 4v ja tossa menee 5v? Mutta en tiedä.
Saattaapi olla, että ekan lambdan arvot johtuvat siitä, että koitetaan korjata vikan lambdan virheellisiä arvoja. Sanoisin että kapeakaista vaihtoon.
 
Katin jälkeinen anturi vaihdettu ja sama homma jatkuu. Tyhjäkäynnillä 0.9V samoin ajaessa. Moottorijarrutuksessa tipahtaa nollaan. Ainoa ero on, että tällä uudella anturilla kestää pidempään lämmetä, ennenkuin alkaa näyttää mitään. Näyttää siis nollaa jonkin aikaa startista, ennen kuin pompsahtaa sinne 0.9V.
 
Viimeksi muokattu:
Tietämättä mistään mitään niin kyllähän ton grafin mukaan laajakaista tuossa menee yli arvojen jos 4v ja tossa menee 5v? Mutta en tiedä.

Tämä alkoi nyt mietityttämään. Ehkä siinä anturissa on jotain häikkää, olisi kiva löytää speksit jostain, että onko maksimi tuo 4V kun torque näyttää 5V.

air_fu2.gif


Myös tässä videossa on melko hyvin selitetty tuon AFR sensorin toiminta ja mielestäni tuo torquen snapshot täsmää muuten, mutta jännite on liian paljon (5V)



Toisaalta tässä videossa taas näkyy Toyota RAV4:ssa on näköjään myös 5V maksimi:

 
Viimeksi muokattu:
Putsailin MAF:in ja AFR sensorin + tein vielä katin happisensorin liitokset uusiksi. Nyt ei ole tullut enää koodia ja happisensorin jännite pyörii 0.85v hujakoilla entisen 0.9v sijaan.

Oudoksuttaa silti tuon happisensorin käytös, kun se heräilee henkiin vasta hetken ajon jälkeen. Ihan kuin lämmitys ei toimisi, mutta en tiedä toyota ECM:n sielunelämää kuuluuko sen lämmetä heti kuten tuon AFR:n vai vaan jossain tietyssä moottorin lämpötilassa / nopeudessa.

Huoltomanuaalista ei oikein löytynyt tuosta selvää tietoa. Ja toisaalta kaipa sen antaisi sitten siitä herjaa, jos se ei toimisi kuten pitää.

Nyt ongelmana on sitten ajotietokone, vaimon mielestä kulutus näyttää aivan liikaa ja on viemässä sitä sen takia huoltoon, koska ei usko, että vika olisi oikeasti korjaantunut, vaikka koodia ei enää tulekkaan..
 
Putsailin MAF:in ja AFR sensorin + tein vielä katin happisensorin liitokset uusiksi. Nyt ei ole tullut enää koodia ja happisensorin jännite pyörii 0.85v hujakoilla entisen 0.9v sijaan.

Oudoksuttaa silti tuon happisensorin käytös, kun se heräilee henkiin vasta hetken ajon jälkeen. Ihan kuin lämmitys ei toimisi, mutta en tiedä toyota ECM:n sielunelämää kuuluuko sen lämmetä heti kuten tuon AFR:n vai vaan jossain tietyssä moottorin lämpötilassa / nopeudessa.

Huoltomanuaalista ei oikein löytynyt tuosta selvää tietoa. Ja toisaalta kaipa sen antaisi sitten siitä herjaa, jos se ei toimisi kuten pitää.

Nyt ongelmana on sitten ajotietokone, vaimon mielestä kulutus näyttää aivan liikaa ja on viemässä sitä sen takia huoltoon, koska ei usko, että vika olisi oikeasti korjaantunut, vaikka koodia ei enää tulekkaan..

Eikö moottorinohjaus käytä normaalistikin eri karttaa kunnes katti on lämmennyt käyttölämpötilaan ja vasta sitten rupee seurailemaan lambdojen arvoja?
 
Eikö moottorinohjaus käytä normaalistikin eri karttaa kunnes katti on lämmennyt käyttölämpötilaan ja vasta sitten rupee seurailemaan lambdojen arvoja?

Niin sekin vielä, mutta kun katin jälkeinen lambda näyttää nollaa monta minuuttia, luulisi, että se olisi lämmin joku 10s, koska siinä on se lämmitysvastus. Vai meinaatko, että lambdan lämmitysvastus menee päälle vasta sitten kun katin lämpötila on noussut johonkin tiettyyn arvoon?
 
Niin sekin vielä, mutta kun katin jälkeinen lambda näyttää nollaa monta minuuttia, luulisi, että se olisi lämmin joku 10s, koska siinä on se lämmitysvastus. Vai meinaatko, että lambdan lämmitysvastus menee päälle vasta sitten kun katin lämpötila on noussut johonkin tiettyyn arvoon?

Niin tuo tietysti vaikuttaa oudolta ettei se anna arvoja ollenkaan, vaikka moottorinohjaus ei sitä käyttäisikään. En tuohon osaa vastata.
 
Alkaa mennä pannu jumiin tämän kanssa. Olisiko jollain sama auto, että voisi tarkistaa tuon B1S2 anturin toiminnan? Miten nopeasti startista alkaa näyttää lukemia ja missä arvoissa ne pyörii. Auto on siis:

Toyota Yaris II (2005–2013)
1.33 Dual VVT-i (1 329 cc) (1NR-FE) - Rivi-4, DOHC, 99 hv
 
Katsoin omasta autosta (huyndai getz 1.4) lukemia ja siinä ainakin katin anturi näytti heti startista lukemia ja arvot pyöri 0-0.8v välissä ja tasakaasulla tasaista 0.6V. Osakaasulla sitten sai sinne kattiinkin jotain käppyrää aikaiseksi ja moottorijarrutuksessa meni nollaan.

Vaimo vie yariksen johonkin pajalle huomenna, saa nähdä mikä heidän diagnoosinsa on.
 
No ei ne siellä pajalla tienneet mitään, kun ei ollut vikakoodia. Itse veikkaan edelleen vikaa siinä katin lambdan lämmityksessä, kun kestää minuutti tolkulla, että alkaa näyttää mitään jännitettä. Ajattelin kokeilla kytkeä lämmitysvastuksen suoraan maihin, eli ohittaa tuon ecun maata pätkivän piirin. Silloinhan sen pitäisi lämmetä heti kun kääntää virrat päälle ja toisaalta tuon kohdan maadoitus ei voi aiheuttaa mitään tuhoa myöskään ecuun.

[
lambda.PNG
 
No kuulemma kulutus noussut tuon lambdan vaihdon jälkeen ja toisaalta ihmetyttää miksi se ei anna jännitettä heti, niinkuin lämmitetyn lambdan kuuluisi.
 
Miten kulutus voi nousta jos tuolla labdalla seurataan vain katin kuntoa?

No eihän sen pitäisikään, mutta kukaan ei taida tuntea toyotan logiikkaan, että vaikuttaako tuo mitenkään tuohon a/f sensoriin. Sen tosin putsasin jarrujen putsausaineella ja paineilmalla, jonka jälkeen ei ole enää myöskään vikakoodia ilmennyt, eli vika voisi olla siinäkin. Alunperin antoi tota P0138 vikakoodia, joka siis liittyy tohon katin lambdaan ja siksi sitä tutkin.

edit:

Kyllä se ainakin tarvitsee toimivan katin jälkeisen lambdan, että voi antaa vikakoodin tuosta ennen kattia olevasta a/f sensorista. Jos molemmissa häikkää sopivasti, niin voisi olettaa, että ei anna vikakoodia kummastakaan?

"If the A/F sensor output voltage is less than 2.8 V (very rich condition) for 10 seconds, despite the rear
HO2 sensor output voltage being less than 0.6 V, the ECM sets DTC P2196. Alternatively, if the A/F
sensor output voltage is more than 3.8 V (very lean condition) for 10 seconds, despite the rear HO2
sensor output voltage being 0.15 V or more, DTC P2195 is set."
 
Viimeksi muokattu:
No nyt on testattu tuo katin jälkeisen lambdan lämmitysvastuksen kytkennän ohitus. Alkoi näyttää lukemia jo ennen starttia. Kaikki vaikutti hyvälle, mutta nyt tänään oli sitten vikakoodi tuosta lambdan lämmittimestä, eli se siitä sitten. No ainakin lämmityspiiri toimii ja huomaa myös sen viat. Nyt on palautettu alkuperäiseksi kytkennäksi.

Toyota ilmeisesti kytkee normaalisti tuon katin lambdan vastuksen päälle vasta kovemmissa nopeuksissa ja alkaa sitten seurailemaan sitä.

Pitäisi vielä selvittää tuo noussut kulutus. Huomasin, että kun auto on tyhjäkäynnillä ja nollaa l/100km lukeman, niin alkaa näyttää 99.9l/100km. Jos autolla ei olla ajettu paljoa nollauksen jälkeen, niin lukema muuttuu melko nopeasti esim. 5l/100km -> 5.1 -> 5.2 -> 5.3 jne. kun antaa olla tyhjäkäynnillä.

Antaa nyt vaimon ajella vaikka viikon autolla ja katsoa sitten onko vikakoodeja ja paljonko kulutus on. Samalla voisi myös sanoa, että ei jätä autoa pitkäksi aikaa tyhjäkäynnille, kun se näköjään vaikuttaa kovasti tuohon l/100km kulutukseen. Tässä siis kyse keskikulutuksesta, ei hetkellisestä.
 
Ei ole mahdollista. Muuten tuo katin jälkeinen happianturi näyttäisi aaltoilua, eikä tasaista viivaa.

ei kyllä ihan pidä paikkaansa. sen katin jälkeisen pitäisi oskilloida mutta paljon pienemmällä amplitudilla, sillon kun katti toimii ja on lämmennyt. Jos se näyttää tasaista viivaa niin silloin on jotain pielessä, seossuhde ei ole kunnossa.

Tuo torque ei vissiin osaa päivittää lukemia tarpeeksi nopeasti vai miten lambdan anto tuolta voi näyttää? Ei tollasessa käppyrässä ole mun mielestä mitään järkeä.

Yritä saada tämännäköistä tulostetta ulos, niin pystyy tekemään jotain diagnoosia:

Tod.näk paremmin onnistuu oikealla oskilloskoopilla kuin jollain android-appilla.

 
Viimeksi muokattu:
sen katin jälkeisen pitäisi oskilloida mutta paljon pienemmällä amplitudilla, sillon kun katti toimii ja on lämmennyt. Jos se näyttää tasaista viivaa niin silloin on jotain pielessä, seossuhde ei ole kunnossa.

Siis kyllä se hieman oskilloikin, toi kuva minkän laitoin, oli parin sekunnin pätkä siitä, kun painoi kaasun pohjaan.

Taas pomppasi tuo P0138, nyt meni sitten tilaukseen se satasen AFR sensori, toivotaan, että vika on siinä, eikai se oikein muualla voi olla.
 
Tuli sitten viimeviikolla vaihdettua se AFR sensori. Laitoin tilalle samanlaisen, mikä siinä oli alunperin. Tässä ei vaan lukenut toyota, vaan denso. Malli oli DOX-0510.

Kun auton laittoi ekaa kertaa käyntiin, niin short fuel trim meni -25 heti, eli liian rikasta seosta on mennyt koneeseen aiemmin. Nyt myös kuulemma kulutus on tippunut ja ainakaan vielä ei ole vikakoodia enää tullut. Otin muutaman screenshotin käppyröistä. Kaksi ajosta, toinen tasakaasulla ja toinen vaihtelevalla. Ja sitten yksi on tyhjäkäynnistä.

Ihmettelen enää sitä, miksi nyt uudella anturilla kun menee laihalle (eli jännite kasvaa 3.3V ->), niin katin anturi näyttää taas menevän rikkaalle (0.45v ->) ja toisaalta ennen katin anturi oli jatkuvasti lähes 0.9v eli rikkaalla ajossa ja ainoastaan moottorijarrutuksessa meni laihalle ja nyt taas on laihalla 0.1V lähestulkoon kokoajan. Tuntuu kuin ecu ei pitäisi katin anturia päällä kuin vain välillä ja suurimmaksi osaksi aikaa se olisi pois pelistä.

Screenshot_20190124-175759.jpg Screenshot_20190124-175945.jpg Screenshot_20190124-175958.jpg
 
Ihmettelen enää sitä, miksi nyt uudella anturilla kun menee laihalle (eli jännite kasvaa 3.3V ->), niin katin anturi näyttää taas menevän rikkaalle (0.45v ->)

Vuoto moottorin ja ekan lambdan välissä. Ykköslambda kertoo että laihaa -> moottori korjaa rikkaammalle -> takalambda on tilanteen tasalla ja raportoi rikasta.
 
No nyt jatkuu taas ongelmat, mutta eri vikakoodilla. Nyt antaa kaksi koodia:

P0101
P3700

Esimmäinen viittaa MAF:iin ja se on vaihdettu, ei auttanut.

Toinen koodi on sitten sellainen, että sillä ei löydy netistä tai edes huoltomanuaalista mitään.

Vika on siis jossain muualla, mutta onko kenelläkään kokemusta tosta P3700 koodista?
 
Vikakoodi P0101 tarkoittaa, että ilmamassamittarin (MAF-anturi) lähettämä signaali on viitealueen ulkopuolella tai epävakaa. Tämä mittari mittaa moottoriin virtaavan ilman määrää ja tiheyttä
P0101-vikakoodin mahdollisia syitä:
...
“snorkkeli” tai tiivisteet ovat halkeilleet tai irronneet
...


Joissankin Toyotan moottoreissa on ollut ongelmia imusarjan tiiveyden kanssa:

 
Yritin etsiä vuotoja imupuolelta, mutta ainakaan silmämääräisesti en mitään huomannut. Myöskään jarrukliinerin suihkuttelu ei vaikuttanut mihinkään. Luulisi, että olisi myös jotain muita vikakoodeja, jos olisi selvä vuoto. Ilmanputsari on myös uusittu, eli pitäisi saada ilmaa tarpeeksi.

No huomenna menee Toyotalle, katsotaan mitä ne keksii siellä.
 
Toyotalla sanoivat, että vika on katin jälkeisessä lambdassa, eli Bank 1 Sensor 2.

Tuon samaisen vaihdoin silloin 5v sitten vikakoodin P0138 O2 Oxygen Sensor Circuit High Voltage (Bank1, Sensor2) takia, mutta silloin vika ei ollutkaan siinä, vaan Bank1 Sensor1 eli laajakaista lambdassa.

Nyt sitten taas P0101 ja P3700 koodeilla vika on kuulemma tuossa kapeakaista lambdassa Bank1, Sensor2 o_O

Ei näissä Toyotan vikakoodeissa ole järjen hiventäkään!

Kertauksena nyt siis mitä nuo vikakoodit OIKEASTI tarkoittaa:

P0138 = O2 Oxygen Sensor Bank1, Sensor1 eli se laajakaista lambda pakosarjassa
P0101 + P3700 = Oxygen Sensor Bank1, Sensor2 eli se kapeakaista lambda katin jälkeen

440€ halusivat tuosta kapeakaista lambdasta + vaihdosta. Itse tehtynä murto-osa tuosta, mutta en oikein jaksa uskoa, että vika johtuu siitä, joten saavat nyt vaihtaa sen ja mielenkiinnolla sitten seurataan pysyykö vikakoodi poisssa.

Pitää laittaa tuo uusi MAF myyntiin, jos saisi jotain rahoja edes takaisin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 679
Viestejä
4 492 283
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom