Soita sinne Elisalle niin ollaan heti viisaampia. Ellet siis ole jo soittanut.
Soititko sinne operaattorille?
Olen henkilökohtaisesti käynyt näitä korjaamassa yksityishenkilöillä n. 1v sitten.
Ongelma on joka kerta ollut se, että modeemi on ns. kaapattu eli sen modeemin resetointi ja kirjautumistietojen vaihto on ongelmat ratkaissut.
Jos Elisa on lähettämässä "asiantuntijaa" paikalle korjaamaan tilannetta niin turhaa siihen on ainakaan suostua kun asian pystyy korjaamaan itse 5minuutissa.
En uskaltanut soittaa mutta laitoin viestin asiakaspalvelulle ja vastasivat:
"Kiitos viestistäsi. Hyvä, että reagoit saamaasi viestiin. Viestisi liittyy siihen, että olemme havainneet tietoturvahäiriön koskien laajakaistaliittymääsi. Laki velvoittaa operaattoreita puuttumaan haittaliikenteeseen joka esiintyy heidän omassa verkossaan. Käytännössä siis jokin käytössäsi oleva laite (tai joissain tapauksissa verkkosivu) aiheuttaa haittaliikennetta verkkoon, esimerkiksi virustartunnan seurauksena. Jos tietoturvahäiriötä ei korjata, joudumme sulkemaan laajakaistaliittymäsi.
Hätä ei ole kuitenkaan tämän näköinen: varmistamalla laitteidesi puhtauden ja vaihtamalla salasanat onnistut jo hyvin pitkälti varmistamaan, ettei liittymääsi suljeta.
Jos kyseessä on virustartunta tietokoneessa, usein ainoa ratkaisu on ottaa tärkeät tiedostot talteen ja asentaa käyttöjärjestelmä kokonaan uudelleen vaikka tietokone olisikin puhdistettu anti-virus -ohjelmalla. Poistetutkin virukset nimittäin jättävät usein koneeseen tietoturva-aukkoja ja takaovia, mistä puhdas ja pätevälläkin tietoturvaohjelmistolla suojattu kone saastuu pian uudelleen.
Käyttöjärjestelmän uudelleenasennuksen jälkeen suosittelen vaihtamaan myös laitteidesi salasanat.
Huomioithan, että esim. virustartunta voi liittyä mihin tahansa laajakaistaliittymäsi modeemiin liitettyyn laitteeseen alkaen aina web-kameroista ja muista IoT-laitteista. Huomioithan siis kaikki laajakaistan nettiyhteyttä käyttävät laitteesi.
Täältä sivustolta löydät myös lisätietoa tunnetuista tietoturvahäiriöistä:
Apua tietoturvaongelmien ratkaisemiseksi.
Mikäli kaipaat tarkempaa opastusta eri laitteiden kanssa menettelyn suhteen (resetointi, salasanan vaihto), suosittelen ottamaan yhteyttä OmaGuru-palveluneuvojaamme:
Omaguru.
Mikäli havaitsemamme tietoturvahäiriö poistuu toimenpiteidesi seuraksena, ei liittymääsi suljeta."
Ei kyllä tee mieli windows 7 uudestaan asentaa.
Mutta resetoin kaapelimodeemin ja vaihdoin sen ja reitittimen salasanat ja tunnukset.