Outo ongelma, yhden koneen liittyessä langattomaan verkkoon netti katkeaa

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 212
Minulla on outo ongelma, joka ilmeni vasta n. viikko sitten (arvio).

Meidän tämän hetkinen nettiyhteys on vain 4G ja meillä on sitä varten halap 4G-Wlan mokkula (huawein joku halpis).

Netti toimii ok ja niin nopea kuin se nyt voi olla tuollaisella wlan-4g mokkulalla, mutta heti kun minun pöytökone (Intel NUC6i3SYH) käynnistyy ja koittaa liittyä tuohon wlaniin, niin kaikilta katkeaa joko nettiyhteys (eli wlan vielä toimii), mutta yleensä koko wlan yhteys menee juntturiin.

Vielä n. viikko sitten tätä ongelmaa ei ollut, vaan se on ilmennyt tässä ihan lyhyellä aikaa.

Aluksi ajattelin, että yksinkertaisesti mokkula ei pysty käsittelemään yhteyksien määrää kun tulee vielä yksi ylimääräinen kone langoille (lapsiperheessä tuossa mokkulassa on kiinni aika monta laitetta) mutta sama ongelma ilmeni, vaikka otin ensin pois mm. puhelimet ja pari konetta verkosta. Jätin vain yhden läppärin ja pelikonsolin kiinni verkkoon. Ja heti kun käynnistin NUC:n ja otti yhteyttä verkkoo koko verkko meni juntturiin.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Onko mokkula palautettu alkuperäisasetuksiin / käynnistetty uudestaan?

Mulla on R-kioskista ostettu 4G-mobiilireititin (Huawei E5573C), jonka asetuksiin pääsee ip-osoitteesta: http://192.168.8.1

Mokkulan hallintapaneelista voisi löytyä jotain tietoa joka auttaisi ongelman ratkaisemisessa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 212
Onko mokkula palautettu alkuperäisasetuksiin / käynnistetty uudestaan?

Mulla on R-kioskista ostettu 4G-mobiilireititin (Huawei E5573C), jonka asetuksiin pääsee ip-osoitteesta: http://192.168.8.1

Mokkulan hallintapaneelista voisi löytyä jotain tietoa joka auttaisi ongelman ratkaisemisessa.
on palautettu alkup. asetuksiin ja on koitettu myös käynnistää uudelleen.

Mokkula taitaa olla tuo juuri sama ja tuolla hallinassa ei mitään sellaista ole joka selittäisi tämän oudon käytöksen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 212
Juurikin sama laite ja juurikin sama liittymä.

Kolme palkkia ja keltaista valoa muuten antaa täälläkin. Ja nyt taas toimii myös NUC:lla tämä yhteys ok.

Aloin miettimään, että voiko se sittenkin olla kiinni laitteiden määrästä.
Aluksi ajattelin, että yksinkertaisesti mokkula ei pysty käsittelemään yhteyksien määrää kun tulee vielä yksi ylimääräinen kone langoille (lapsiperheessä tuossa mokkulassa on kiinni aika monta laitetta) mutta sama ongelma ilmeni, vaikka otin ensin pois mm. puhelimet ja pari konetta verkosta. Jätin vain yhden läppärin ja pelikonsolin kiinni verkkoon. Ja heti kun käynnistin NUC:n ja otti yhteyttä verkkoo koko verkko meni juntturiin.
Sillä vaikka olin ottanut ko. laitteet pois verkosta, niin olisikohan silti vielä jotenkin rasittaneet ko reititintä, eli olinko liian nopea testeissäni. Sillä nyt kun olen ollut päivällä yksin kotona, ei mitään ongelmia ole ollut.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Jos nyt muistan ihan oikein, niin kyseiseen 4G-mobiilireitittimeen voi olla kytkeytyneenä yhtäaikaisesti 18 eri laitetta.

Pari kertaa on sekoillut yhteyksien kanssa neljän kuukauden käytön aikana, mutta aina on lähtenyt toimimaan kun olen irroittanut laitteesta akun 10-15 sekunnin ajaksi.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
300
Kaatuuko yhteys myös silloin, jos uudelleen käynnistyksen jälkeen laitat NUCin kiinni?

Tulee mieleen, että jos on paljon laitteita kiinni, niin vaikka maksimi laitemäärä ei ylittyisi, niin erillisten TCP-yhteyksien määrä kylläkin. TCP-yhteydet saattaa usein jäädä pitkäksikin aikaan reitittimeen roikkumaan, ennen kuin tapahtuu ns. timeout, jolloin ne poistuu muistista. Tosin ei sen luulisi koko laitetta kaatavan, jos tuon ylitys tapahtuu. (kopkop :vihellys: )

Osoiteristiriita voisi olla toinen, mutta yleisesti kaikki käyttöjärjestelmät käyttävät automaattisesti DHCP:tä, eli saavat IP-osoitteet reitittimeltä, jolloin konflikteja ei pitäisi syntyä.

Tosin oikeastaan mikään näistä ei oikein selitä sitä, jos ongelma on vasta ilmestynyt jo pidemmän käytön jälkeen yhtäkkkiä.

Joskus on itsellä ollut ongelmia, kun eri nopeudella toimivia laitteita on samassa verkossa, jolloin useissa kuluttajapurkeissa verkko toimii tällöin hitaimmalla nopeudella.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 073
Viestejä
4 194 628
Jäsenet
70 845
Uusin jäsen
sami01

Hinta.fi

Ylös Bottom