Osoiteongelmat sisäverkossa, apua kaivataan...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Doc
  • Aloitettu Aloitettu

Doc

Liittynyt
10.12.2019
Viestejä
8
Sisäverkossa jokin osoiteongelma eli voisiko joku vääntää rautalangasta esimerkein miten kaikki asetukset tulisi laittaa kuntoon? Omat taidot ei valitettavasti riitä ratkaisemaan ongelmaa, mikä varmasti hyvin yksinkertainen lopulta.

Kokoonpano on seuraava:
Internet---Sagemcom F-3890v3---main Deco X20---TL-SG108 switch---Deco X20
Sagemcom on siltaavana ja Deco reitittävänä.

Ongelmana se, että yhteys pätkii koko ajan ja Sagemcomin logissa näkyy herja: WAN DHCP client (1) stopped

Eli osaisiko joku kertoa miten kaikki asetukset/osoitteet tulisi missäkin olla ja minkä perusteella lähden niitä vaihtamaan?
 
Kokoonpano on seuraava:
Internet---Sagemcom F-3890v3---main Deco X20---TL-SG108 switch---Deco X20
Sagemcom on siltaavana ja Deco reitittävänä.

Ongelmana se, että yhteys pätkii koko ajan ja Sagemcomin logissa näkyy herja: WAN DHCP client (1) stopped

WANista kun puhutaan, niin puhutaan ulkoverkosta. Ja kun Sagecom herjaa WAN puolen DHCP client dropped, niin Sagecomiin/ISPn suuntaan katselisin.
Sagecomissa ei taida hirveästi olla asetuksia tuohon, miten ISPltä se osoite haetaan?
Ja purkki lienee ISPn omaisuutta? Jos näin, niin laita heidän ongelmaksi?
 
WANista kun puhutaan, niin puhutaan ulkoverkosta. Ja kun Sagecom herjaa WAN puolen DHCP client dropped, niin Sagecomiin/ISPn suuntaan katselisin.
Sagecomissa ei taida hirveästi olla asetuksia tuohon, miten ISPltä se osoite haetaan?
Ja purkki lienee ISPn omaisuutta? Jos näin, niin laita heidän ongelmaksi?
Oma on purkki valitettavasti tässä vaiheessa ja takuut ummessa. DNA:lta tuo purkki aikoinaan kyllä on tullut, mutta eivät tietenkään ota mitään vastuuta takuun jälkeen siitä. Aspasta sanotaan, että voidaan tilata huolto, mutta jos vika Sagemcomissa niin lasku tulee allekirjoittaneelle.
Eli ei mitään ideaa mitä voisi yritää muuta kuin uusi parempi purkki Sagemcomin tilalle. DNA:n mukaan linja kunnossa mitä näkevät aspan kautta.
 
Onko tuo yhteys hyytynyt pikkuhiljaa vai yhtäkkiä? Aiemmin ilmeisesti toiminut kunnolla? Oletko tehnyt jotain onhelman alkamisen aikoihin?

Onko kaapelimodeemiyhteys, en jaksanut googletella tuota Sagemcomia minkä yhteyden laite se on? Jos on kaapelimodeemiyhteys niin kaikenlaiset ihmeilmoitukset lokissa saattavat olla ihan normaaleja, itselläkin Arriksen loki täyttyy kaikenlaisista DHCP- ja Ranging-erroreista eikä ne ole vaikuttaneet yhteyden toimintaan millään tavalla.

Toisaalta kun tuossa virheessä puhutaan WAN DHCP clientistä niin se viittaisi siihen että Sagemcomin DHCP-clientti kaatuilisi eikä saisi osoitetta operaattorilta. Itse olen todennut että ainakin kaapelimodeemit tuntuvat mätänevän 2-5 vuoden ikäisenä ja yhteydet alkavat pätkimään ja/tai hidastumaan, tuon takia olenkin käyttänyt elisan tarjoamaa purkkia ja pyytänyt aina uuden kun edellinen alkaa takkuamaan.

Jos tuosta Sagemcomista näkee jotain yhteyden signaalitasoja tai muita vastaavia niin niistä tietty voisi vähän päätellä onko yhteys oikeasti kunnossa vai veikkailevatko vaan operaattorin aspassa.
 
Onko tuo yhteys hyytynyt pikkuhiljaa vai yhtäkkiä? Aiemmin ilmeisesti toiminut kunnolla? Oletko tehnyt jotain onhelman alkamisen aikoihin?

Onko kaapelimodeemiyhteys, en jaksanut googletella tuota Sagemcomia minkä yhteyden laite se on? Jos on kaapelimodeemiyhteys niin kaikenlaiset ihmeilmoitukset lokissa saattavat olla ihan normaaleja, itselläkin Arriksen loki täyttyy kaikenlaisista DHCP- ja Ranging-erroreista eikä ne ole vaikuttaneet yhteyden toimintaan millään tavalla.

Toisaalta kun tuossa virheessä puhutaan WAN DHCP clientistä niin se viittaisi siihen että Sagemcomin DHCP-clientti kaatuilisi eikä saisi osoitetta operaattorilta. Itse olen todennut että ainakin kaapelimodeemit tuntuvat mätänevän 2-5 vuoden ikäisenä ja yhteydet alkavat pätkimään ja/tai hidastumaan, tuon takia olenkin käyttänyt elisan tarjoamaa purkkia ja pyytänyt aina uuden kun edellinen alkaa takkuamaan.

Jos tuosta Sagemcomista näkee jotain yhteyden signaalitasoja tai muita vastaavia niin niistä tietty voisi vähän päätellä onko yhteys oikeasti kunnossa vai veikkailevatko vaan operaattorin aspassa.
On toimitunut alkuun täysin ongelmitta ja ongelmia on ilmestynyt pikkuhiljaa. Nytkin saattaa joku päivä toimia vallan maniosti ja nyt esimerkiksi tänään pätkii monta kertaa tunnissa. En ole tehnyt mitään muutoksia ongelman alkamisen aikoihin.
Joskus noin vuosi sitten lisäsin tuon kytkimen tuonne ja silloin alkuun meinasi temppuilla, mutta sitten toiminut moitteitta useamman kuukauden. Nyt sitten viimeisen kuukauden aikana alkanut pätkimään toden teolla.

Tämän kaiken perusteella epäilen ongelmaksi tuota kaapelimodeemia ja tosiaan on kaapeliyhteys, näitä DNA:n korttelikuituja eli ainakin loppupätkä tulee koaksiaalina.

Kaiken tämän perusteella lienee ongelma tuossa modeemissa ja sen käyttöikä lienee vain loppu, taitaa olla noin 4 vuotta vanha purkki.
 
Sagemcom on siltaavana ...

Ongelmana se, että yhteys pätkii koko ajan ja Sagemcomin logissa näkyy herja: WAN DHCP client (1) stopped
Kun kerran Sagemcom kaapelimodeemi on siltaavana, niin ei siinä pitäisi mitään DHCP-clientia olla ajossa sen paremmin WAN- kuin LAN-puolellakaan (ei myöskään serveriä). LAN-puolelle siihen kannattaa määritellä staattinen privaatti ip-osoite (ja oletuksena pitäisi ollakin), jolla siihen pääsee käsiksi Deco-reitittimen LAN-puolelta (tietysti subnetit pitää olla erit).
WAN-puolella Sagemcom:ila ei ole mitään interfacea (eikä IP-osoitetta), koska se vain siirtää ip-paketteja transparentisti ethernetistä kaapeliin ja takaisin (poimien itselleen osoitetut web-hallintaa varten). Siksi siellä ei pitäisi olla mitään WAN DHCP -clientiakaan pyörimässä, mutta koska softa on softaa, niin kaikkea voi olla
 
Kun kerran Sagemcom kaapelimodeemi on siltaavana, niin ei siinä pitäisi mitään DHCP-clientia olla ajossa sen paremmin WAN- kuin LAN-puolellakaan (ei myöskään serveriä). LAN-puolelle siihen kannattaa määritellä staattinen privaatti ip-osoite (ja oletuksena pitäisi ollakin), jolla siihen pääsee käsiksi Deco-reitittimen LAN-puolelta (tietysti subnetit pitää olla erit).
WAN-puolella Sagemcom:ila ei ole mitään interfacea (eikä IP-osoitetta), koska se vain siirtää ip-paketteja transparentisti ethernetistä kaapeliin ja takaisin (poimien itselleen osoitetut web-hallintaa varten). Siksi siellä ei pitäisi olla mitään WAN DHCP -clientiakaan pyörimässä, mutta koska softa on softaa, niin kaikkea voi olla
No tätä minäkin mietin, mutta kun en ole niin perillä tästä asiasta niin ei voi olla varma.
Saisinko rautalankamallin noista osoitteista mitä ja minne pitäisi laittaa niin voisin kokeilla?
 
Jos tällä hetkellä pääset Sagemcomin web-hallintaan Decon puolen LAN-verkosta, niin siellä näkyy varmaan sen staattinen IPv4-osoite (esim. 192.168.x.1). Deco-reititin voi olla esim. 192.168.y.1. Jos x != y, niin mitään ei tarvitse muuttaa subnetien suhteen (eivät ole päällekkäin).
Mutta tarkista onko Sagemcom oikeasti siltaavassa tilassa, koska WAN DHCP -clientistä maininta kertoo aivan päinvastaista eli että se olisi reitittävässä tilassa.

E: Sagemcomin logissa "WAN DHCP client (1) stopped" voisi tulla kerran bootin jälkeen, mikä voisi vain kertoa, että WAN DHCP client on poistettu käytöstä kuten pitääkin siltaavassa tilassa. Jos niitä tulee jatkuvasti, niin se voisi kertoa jostakin sekoilusta. Sagemcom:issahan ei ole siltaavassa tilassa juuri mitään asetuksia (pl. siltaava tila ja static LAN ipv4-osoite), joten kokeile vaikka factory resetoida vehje, ellet ole sitä jo tehnyt.
Sagemcomin voi toki jättää reitittäväänkin tilaan (kunhan em. x != y). Jos vaikka kaapelipuolella laite on jotenkin hapantumassa, niin ehkä siinä on hallintasivulla tietoa bittivirheiden tasosta ja muita diagnostiikka-apuja, jotka eivät ole käytössä välttämättä siltaavassa tilassa (esim. ping)
 
Viimeksi muokattu:
Avaatko mitä siis tarkoitat x !=y?
Eli voiko Sagamcom olla 192.168.1.1 ja Deco 192.168.3.1?
 
Avaatko mitä siis tarkoitat x !=y?
Eli voiko Sagamcom olla 192.168.1.1 ja Deco 192.168.3.1?
Kyllä, nämä ovat siis eri verkoissa eli 192.168.1.0/24 vs 192.168.3.0/24
Molemmissa on 256 osoitetta (254 hosts/net, netmask 255.255.255.0=24) ja tämän kokoinen verkko on kaikkein tavallisin kotireitittimissä.
Muitakin kokovaihtoehtoja toki on käytettävissä Reserved IP addresses - Wikipedia
 
Kyllä, nämä ovat siis eri verkoissa eli 192.168.1.0/24 vs 192.168.3.0/24
Molemmissa on 256 osoitetta (254 hosts/net, netmask 255.255.255.0=24) ja tämän kokoinen verkko on kaikkein tavallisin kotireitittimissä.
Muitakin kokovaihtoehtoja toki on käytettävissä Reserved IP addresses - Wikipedia
Kuinka sitten Decon DHCP asetukset? Mikä osoiteavaruus sinne laitetaan käyttöön?
 
Kuinka sitten Decon DHCP asetukset? Mikä osoiteavaruus sinne laitetaan käyttöön?
Sagemcom taitaa oletuksena olla tuo 192.168.1.1/24. Kunhan Deco on eri verkossa eli ei 192.168.1,
mikä tahansa muu käy kuten 192.168.3.1
Decossa DHCP serveri päällä LANissa, WAN:issa DHCP client
 
Pitäisikö toimia näillä?
Sagemcom on oletuksena tuo ja ei voi muokata.

IMG_20230505_165050.jpg
IMG_20230505_165035.jpg
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 321
Viestejä
4 535 154
Jäsenet
74 789
Uusin jäsen
anykanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom