Osia CNC koneeseen

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
84
Aloittelen omaa CNC projektia harrastekäyttöön, ja tässä pohdiskelen mistä mahtaisin löytää lineaarisia laakereita jos niitä edes kutsutaan suomessa sillä nimellä. Löysin amazonista joitain, mutta ison osan kohdalla on asiakkailta tullut palautetta, etteivät oikein sovi cnc käyttöön tai että pitävät järkyttävää ääntä. Etsin siis tällaisia. Jos suomesta tosiaan näitä saisi, niin aina parempi. EDIT: Holkki se on suomeksi. Nyt pääsee googlailemaan taas.

Sitten minkälaisia jyrsimen kiinnityksiä suosittelette, jos tarkoituksena on joskus muuntaa jyrsin vaikkapa ruuttaamaan juotospastaa piirilevylle? Sillä ei ole väliä, että pään vaihdossa menisi hetki, kunhan sen voi tehdä. Koneessa tulee olemaan X, Y ja Z akselille liikkumavaraa, joten sitä voisi ehkä miettiä myös 3D-tulostimeksi joskus. Haluan oppia ja teen softan itse arduinolle, joten siinäkin mielessä tästä olisi hyvä saada mahdollisimman monikäyttöinen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
81
Kannattaa kurkata cnc-tekniikan foorumi läpi, siellä näitä DIY koneita on ja löytyy muutenkin paljon asiaa mekaniikasta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
138
Mielenkiintoinen projekti, itellänikin on jotain sellaista meneillä. Tai no, kiireiden, tilanpuutteen ja yleisen laiskuuden vuoksi jäissä.

Lineaarilaakereiden ynnä muun tyypit ja koot riippuu pitkälti siitä että mitä haluaa laitteella tehtävän. CNC foorumilla on varmaan enemmän asiantuntemusta. Itte oon tilaillut jotain pientä Items in IndustrialPartsShop store on eBay ! :ista. Jotkut THK:n , IKO:n yms. kiskot on ihan eri luokan vehkeitä kuin kinkkien mgm:t tai mitä näitä nyt onkaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
84
Onko noilla kiskoilla ja putkilla jotakin käytännön eroa? Pääasiassa olen nähnyt vain putkia käytettävän.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
138
Putket on kiinni päistään, kiskot koko pituudeltaan -> kiskot on tukevammat. Putket antaa vähän periksi joka voi olla joko hyvä tai paha juttu. Jyrsimessä yleensä paha, varsinkin kovaa työstettäessä. Tietty putkessa kiinni oleva laakeri pääsee pyörimään akselinsa ympäri joka taas voi olla hyvä tai huono juttu. Putkien ja kiskojen kiinnitystavasta johtuen koneen runko pitää olla vähän erilainen. Kiskoilla ehkä saa pikkuisen kompaktimman, siistimmän rungon.

Summa summarum; putket on ihan ok pehmeään,hitaaseen harrastekäyttöön (+ovat halpoja) ja kiskot on enempi ammattimaisempi ratkaisu. Tarkkaan, kovaan ja nopeaan työstöön, mutta maksaa hiukan enemmän.
 

Bub

Liittynyt
21.01.2017
Viestejä
6
Putket mielestäni ihan riittävät 3d tulostamiseen ja tuohon pastan annosteluun, olettaen tietenkin ettei liikealueet huitele missään parissa metrissä. Kovin järeään jyrsintään en itse noita huolisi juurikin Chromatin luettelemista syistä.

Suomesta löytyy vähän huonosti yksityisille CNC kilkkeitä myyviä kauppoja. Ja jos löytyy niin valikoima on harmittavan pieni, joten jotain täytyy kuitenkin tilata ulkomailta.
Ainakin Prentasta löytyy pyörömallisia lineaarilaakereita, mutta itse johteita en nyt äkkiseltään bongannut.

Omat suositukseni voisin antaa DamenCNC:lle (damencnc.com - Mechanical parts). Myyvät sen verta laajalla valikoimalla tuotteita että saa hyvällä lykyllä melkein koko CNC:n samaan ostoskoriin. Lisäksi valmistavat omia akselimoduuleita joista voi olla vähän helpompi lähteä rakentamaan.
Kauppa sijaitsee Alankomaissa, eli aika nopea toimitus eikä tarvitse tullien kanssa pelata.

Minkä kokoista työstöaluetta olet koneelle suunnitellut?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
84
En kovin isoa. Primäärikohde kun on tuo piirilevyjen jyrsintä, niin varmaan tuo max 200x300 alue on varsin passeli. Pienemmälläkin varmasti pärjäisi. Toki sitä voisi miettiä jos siitä tekisi 430x520 alueen, joka on ilmeisesti noiden isompien kuparilevyjen koko. Mutta saa nähdä mikä lopullinen suunnitelma tulee olemaan. Kämpässäkin on tilaa melko niukasti, eikä ole autotallia.
 

Jonnu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
23
Itse olen yhden portaalimallisen 900x600mm työstöalueella olevan jyrsimen tehnyt. Kiskomallisissa lineaarijohteissa on se hyvä puoli, että ne saa melko helposti alumiiniprofiiliin kiinni t-uramuttereilla, ja ovat jämäkät. Kannattaako softaa itse arduinolle alkaa väsäämään? Valmista kirjastoa löytyy varsin kattavasti. Miten meinasit liikkeet toteuttaa? Hihnaveto, kuularuuvi? Kaikkeahan on toki kiva tehdä itse, mutta esim. tähän 3d tulostimeen saa dremelin kiinni, ja valmiit ohjeet jyrsimeksi muuttamiseen löytyy, eikä ole hinnan kiroissa. 3Drag - 3D printer - KIT
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
84
Kannattaako itse? Valmista löytyy.
Haluan opetella. Tiedän että valmista löytyy, eikä se ole rahasta kiinni harrastuksissa koskaan. Teen itse enkä varmasti säästä, mutta opin hurjasti kun teen. Tiedän myös että ensimmäisestä versiosta tulee todennäköisesti melkoista kuraa, mutta siitä on sitten hyvä lähteä soveltamaan opittua ja tekemään parempaa. Ja mitä softaan tulee, minulla on 20+ vuotta softankehitystä takana. Enköhän siitä suoriudu ihan itsekin.

Miten meinasit liikkeet toteuttaa? Hihnaveto, kuularuuvi?
Vielä on hieman auki lopullinen suunitelma. Hihnaa olen alustavasti suunitellut, ja ensimmäisen proton luultavasti siihen perustan. Minulla ei ole myöskään mikään kiire tämän projektin kanssa, joten suunitelmat voi vielä muuttua jos saan uusia ideoita.
 
Viimeksi muokattu:

Jonnu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
23
Aivan. Piirilevyjyrsimen rungoksi riittää mainioisti 2020 ja 2040 alumiiniprofiili. Näistä saa helposti rungon valmistettua, kätevästi voit liittää toisiinsa kulmapaloilla ja t-uramuttereilla. ALU TP alumiiniprofiilit // Transfer Multisort Elektronik - Elektroniikka komponentit (id2491)

Hihnaveto on varmasti riittävän tarkka jos käytät askelmoottoreissa 1/32 mikrosteppausta, muutenkin moottoreiden käynti "smoothimpaa" mikrosteppauksella. Hihnavetohärpäkkeitä kannattaa katsella ebaystä. esim:
https://tinyurl.com/zn8oyzr
Ja laakereiksi hihnavedon toiseen päähän pari tällaista. https://tinyurl.com/zsyen7s

Moottoreita saa monesta liikkeestä suomenmaaltakin, katselisin nema23 tai nema 17, toki arduino ohjaimena vähän rajaa sitä kuinka paljon virtaa pystyt antamaan moottoreille. Ramps 1.4 on aika hyvä ohjain steppereiden kanssa.

Pari 3d-tulostinta on tullut rakenneltua suurinpiirtein tuontapaisilla osilla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
84
Miksi Arduino sitä virtaa rajaisi? Mulla on tuossa pöydällä itse tehty digitaalinen labravirtalähde, josta saa mikro-ohjaimella ohjattuna 2-3A virtaa tarvittaessa. Olen jo uutta suunnitellut jolla saisi useamman linjan.

Kiitos paljon vinkeistä. Kaikki huomiot kyllä kelpaavat :)
 

Jonnu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
23
No noi arduinon valmiit stepperdriverit on yleensä just sen 2-3A. Esim yleisesti käytetty A4988 kestää sen 35v ja 2A. Toki riittää peruskoneelle kunhan pitää liikkuvat massat pienenä, näin saadaan kiihdytysramppejakin lyhennettyä. Nema 23 luokassa Moottorit alkavatkin haukkaamaan jo helposti sen yli 3A.
 

Jonnu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
23
Tietenkin jos ohjaat arduinolla isompia stepperiohjaimia, etkä käytä esim ramps 1.4 niin ei virtaongelmia tule.
 

Jonnu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
23
Ja ihan vinkkinä, niin kannattaa katsella noita kaupallisia koneita/kaivertimia ja apinoida niistä ideoita omaan projektiin. Itse suunnittelin koneeni alusta asti autocadilla, ja teetin tarvittavat koneistukset ja kappaleet ammattikoululla. Tässä yksi simppeli toteutus alumiiniprofiilisesta koneesta, jossa käytetty pyöröjohteita ja kuularuuveja.
https://tinyurl.com/ztbevd3
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 216
Viestejä
4 194 824
Jäsenet
70 874
Uusin jäsen
Lorenz997

Hinta.fi

Ylös Bottom