Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Uskaltauduin viimein kurkkaamaan Nordnet-tiliä ensi kertaa sitten koronamyllerryksen alun. Noin -10 %. Not good, not bad.

Pahoin kyllä pelkään, että alas tullaan vielä. Mutta ei se mitään, indeksisäästäjä pysyy kurinalaisesti suunnitelmassaan. :cool:
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 077
Itsellä -24.50% , olen 3 vuotta sijoitellut ja vihdoin raattin ostaa nokian renkaita 18.xx€/kpl :psmoke:

Puskuria on, lomautus päällä (ei haittaa), maksuista selviän (lyhennysvapaata hain 9kk, vaikka menis muutenki), vaimo maksaa ruuat.

Nyt on ainutlaatuinen tilaisuus olla perheen kanssa himassa tehden kivoja asioita ja kerätä salkkuun osaketta.
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 311
Maanantaina mitataan kuinka priced in kurssit todella ovat kun Trump joutuu määräämään Nykkiläiset karanteeniin. Veikkaan, ettei tee sitä ennen maanantain pörssipäivän alkua, ellei ole aivan pakko, jotta lähipiiri ja kaverit kerkee myydä omansa pois. :p
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Juu, tämän takia en IB:ssäkään tykkää pitää kovin isoa marginia käytössä. Sielläkin vakuusarvot tipahti heti, kun koronapaniikki alkoi. Mielummin pidän isommat luotot perinteisissä pankeissa, mutta jotain 5-10% marginiakin tulee käytettyä huoletta tilaisuuden iskiessä.
Mitä vakuusarvoja IB pudotti? Kirjallisesti ilmoittivat että kiristävät virallisen rajan yli olevaa goodwill prosenttia joka oli ennen ja vieläkin puhdasta goodwilliä ehtoihin nähden (nyt 1/2 siitä mitä ennen). ilmoittivat myös tekevänsä volan takia ehkä myös päivän sisäisiä tarkistuksia eli vanha tapa taas puhdasta goodwilliä. Samoin kerrottiin että liquidation tulee nopeammin kuin ennen (ilmeisesti edelleenkin tulee jonkinlainen ilmo) eli jos on aivan tappiin vivutettu salkku niin käytännössä on syytä istua koneen vieressä koko ajan.

Itse en ainakaan saanut ilmoja että vakuusarvoja olisi laskettu, mutta en myöskään tiedä että tuleeko edes sellaisia tai että mistä ylipäänsä tuon näkisi osakekohtaisesti enkä tiedä sitäkään että tippuiko niiden osakkeiden vakuusarvot joita itsellä oli. Mä oon kattonut vain buying poweria ja SMA:ta, käsittäkseni kun long-salkussa SMA hiipii lähelle nollaa niin kannattaa huolestua.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Uskaltauduin viimein kurkkaamaan Nordnet-tiliä ensi kertaa sitten koronamyllerryksen alun. Noin -10 %. Not good, not bad.

Pahoin kyllä pelkään, että alas tullaan vielä. Mutta ei se mitään, indeksisäästäjä pysyy kurinalaisesti suunnitelmassaan. :cool:
Jaa mihis indekseihin säästät jos pudonnut vain 10%? :hmm:
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
789
Juu, tämän takia en IB:ssäkään tykkää pitää kovin isoa marginia käytössä. Sielläkin vakuusarvot tipahti heti, kun koronapaniikki alkoi. Mielummin pidän isommat luotot perinteisissä pankeissa, mutta jotain 5-10% marginiakin tulee käytettyä huoletta tilaisuuden iskiessä.
Eipä siellä laajemmin mikään vielä ainakaan ole tipahtanut. Se varoitus tuli kyllä ja bufferi pudotettiin puoleen. Yhden hotelliyhtiön vakuusarvon pudotuksesta tuli viesti ja siinäkin oli useita päiviä. Esimerkiksi mREITien ei ole pudotettu, vaikka joidenkin kurssi on pudonnut alle kymmenykseen aiemmasta.

Mitä vakuusarvoja IB pudotti? Kirjallisesti ilmoittivat että kiristävät virallisen rajan yli olevaa goodwill prosenttia joka oli ennen ja vieläkin puhdasta goodwilliä ehtoihin nähden (nyt 1/2 siitä mitä ennen). ilmoittivat myös tekevänsä volan takia ehkä myös päivän sisäisiä tarkistuksia eli vanha tapa taas puhdasta goodwilliä. Samoin kerrottiin että liquidation tulee nopeammin kuin ennen (ilmeisesti edelleenkin tulee jonkinlainen ilmo) eli jos on aivan tappiin vivutettu salkku niin käytännössä on syytä istua koneen vieressä koko ajan.

Itse en ainakaan saanut ilmoja että vakuusarvoja olisi laskettu, mutta en myöskään tiedä että tuleeko edes sellaisia tai että mistä ylipäänsä tuon näkisi osakekohtaisesti enkä tiedä sitäkään että tippuiko niiden osakkeiden vakuusarvot joita itsellä oli. Mä oon kattonut vain buying poweria ja SMA:ta, käsittäkseni kun long-salkussa SMA hiipii lähelle nollaa niin kannattaa huolestua.
Mä katson vaan excess liquidity arvoa. Se SMA on hämäävä luku. Alkuun kattelin kanssa lähinnä sitä ja sitten tajusin kerran, että likviditeetti oli melkein lopussa.

Niin ja ne nykyiset (eiliset) vakuusarvot omistetuista yhtiöistä näkee margin raportilta, joka on siellä other reportsissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
422
Itse tässä olen lähdössä ALL-in mentaliteetilla, kun viiskymppinen jo olen - eikä sijoituksia juuri ole. Parikymppiä (20K) ajattelin sijoittaa aika pienellä aikajanalla ja vuodenvaihteessa kerkesin jo kiroilla all time high arvoja, mutta tilanne muuttui täysin. Eftit ja osa osakkeisiin on ajatus. Mutta mielestäni tämän koronan/laskun pohjaa ei todellakaan ole nähty, virus vasta kaataa väkeä mm. jenkeissä ja Suomessa. Itse teen ajoitukseni - siihen en kaipaa apua, mutta minkä välikäden kautta on järkevintä edetä kun EFTiä ja osakkeita aluksi isosti ja sitten kk säästönä EFTiä joku satanen? Nordean asiakkuus löytyy - mutta kannattaako miettiä muita näillä ajatuksilla?
 

Johto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
344
Itse tässä olen lähdössä ALL-in mentaliteetilla, kun viiskymppinen jo olen - eikä sijoituksia juuri ole. Parikymppiä (20K) ajattelin sijoittaa aika pienellä aikajanalla ja vuodenvaihteessa kerkesin jo kiroilla all time high arvoja, mutta tilanne muuttui täysin. Eftit ja osa osakkeisiin on ajatus. Mutta mielestäni tämän koronan/laskun pohjaa ei todellakaan ole nähty, virus vasta kaataa väkeä mm. jenkeissä ja Suomessa. Itse teen ajoitukseni - siihen en kaipaa apua, mutta minkä välikäden kautta on järkevintä edetä kun EFTiä ja osakkeita aluksi isosti ja sitten kk säästönä EFTiä joku satanen? Nordean asiakkuus löytyy - mutta kannattaako miettiä muita näillä ajatuksilla?
Kannattaa tsekata vaihtoehtoja tutkiessa Välittäjä netissä | Matalat kulut | Kaupankäynti |DEGIRO
Itse käytän tuota tällä hetkellä perus lappujen ostoon ja holdaamiseen, mutta sitten jos innostun treidaamaan optiota ei tuo siihen sovellu, niihin on ihan erikseen jenkki brokeri.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 452
Laitetaas tänne välillä jotain mahdollisesti hyödyllistäkin yleisen täydellisen tehokkaille markkinoille kettuilun sijaan:



MIT:lla nimittäin ilmeisesti ollut joku tommonen videosarja, nimeltään "In Pursuit of the Perfect Portfolio", jossa on monia noita pääosin akateemisemman maailman taloustyyppejä haastateltu. Tuokin Markowitzin haastattelu ehkä mielenkiintoinen niille joita tuo matemaattisempi puoli enemmän kiinnostaa.
 

Johto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
344
Laitetaas tänne välillä jotain mahdollisesti hyödyllistäkin yleisen täydellisen tehokkaille markkinoille kettuilun sijaan:



MIT:lla nimittäin ilmeisesti ollut joku tommonen videosarja, nimeltään "In Pursuit of the Perfect Portfolio", jossa on monia noita pääosin akateemisemman maailman taloustyyppejä haastateltu. Tuokin Markowitzin haastattelu ehkä mielenkiintoinen niille joita tuo matemaattisempi puoli enemmän kiinnostaa.
En ole tuota videota vielä katsonut, mutta sellainen fakta on hyvä tiedostaa, että mitä enemmän hajautat, sitä huonompi tuotto (with non correlated assets). Eli perinteinen hajautus ei ole mikään pelastaja. Muutenkin harvat hajauttaa oikein. Johtuu ihan puhtaasti siitä, että mitä vähemmän riskiä, sitä huonompi tuotto.
 

Liitteet

Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 481
Maanantaina mitataan kuinka priced in kurssit todella ovat kun Trump joutuu määräämään Nykkiläiset karanteeniin. Veikkaan, ettei tee sitä ennen maanantain pörssipäivän alkua, ellei ole aivan pakko, jotta lähipiiri ja kaverit kerkee myydä omansa pois. :p
Sitä, miten pörssi tuolla reagoi, on todella vaikea ennustaa. Viime viikonloppuna ja viikolla ei ollut viruksen osalta mitään hyviä uutisia ja USA:n kurssit kuitenkin nousivat ja vahvasti. Eli en olisi vakuuttunut siitä, että Nykin sulkemistakaan ei markkinoilla tulkittaisi hyväksi uutiseksi, niin hullua kuin se onkin. :redface:
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
En ole tuota videota vielä katsonut, mutta sellainen fakta on hyvä tiedostaa, että mitä enemmän hajautat, sitä huonompi tuotto (with non correlated assets). Eli perinteinen hajautus ei ole mikään pelastaja. Muutenkin harvat hajauttaa oikein. Johtuu ihan puhtaasti siitä, että mitä vähemmän riskiä, sitä huonompi tuotto.
Tuohon kuvaajaan kun kuvittelet lisäksi X-akselin suhteen peilikuvan, niin saat suurinpiirtein tuoton odotusarvon vaihteluvälin riskiin suhteutettuna. Suuri riski ei tietenkään tarkoita suurempaa tuottoa. Se on se riski-osuus siinä.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Riski ja tuotto ovat tosiaan naimisissa keskenään.

Mutta kannattaa huomata, että riski on epämääräinen käsite. Tuottoahan on hyvin helppo mitata, se on yksikäsitteinen numeerinen arvo.

Riskille ei ole samanlaista yksikäsitteistä määritelmää. Menneen kurssikehityksen volatiliteetti on yksi mittari (esim. keskihajonta), mutta se ei kerro koko totuutta. Millaisella mittarilla koronapandemian riskiä olisi voitu mitata?
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 457
Mitä vakuusarvoja IB pudotti? Kirjallisesti ilmoittivat että kiristävät virallisen rajan yli olevaa goodwill prosenttia joka oli ennen ja vieläkin puhdasta goodwilliä ehtoihin nähden (nyt 1/2 siitä mitä ennen). ilmoittivat myös tekevänsä volan takia ehkä myös päivän sisäisiä tarkistuksia eli vanha tapa taas puhdasta goodwilliä. Samoin kerrottiin että liquidation tulee nopeammin kuin ennen (ilmeisesti edelleenkin tulee jonkinlainen ilmo) eli jos on aivan tappiin vivutettu salkku niin käytännössä on syytä istua koneen vieressä koko ajan.

Itse en ainakaan saanut ilmoja että vakuusarvoja olisi laskettu, mutta en myöskään tiedä että tuleeko edes sellaisia tai että mistä ylipäänsä tuon näkisi osakekohtaisesti enkä tiedä sitäkään että tippuiko niiden osakkeiden vakuusarvot joita itsellä oli. Mä oon kattonut vain buying poweria ja SMA:ta, käsittäkseni kun long-salkussa SMA hiipii lähelle nollaa niin kannattaa huolestua.
Itselläni ainakin on ostovoimalukemasta kadonnut huima summa. Eli en pystyisi vivuttamaan salkkua samaan tapaan kuin ennen.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
En ole tuota videota vielä katsonut, mutta sellainen fakta on hyvä tiedostaa, että mitä enemmän hajautat, sitä huonompi tuotto (with non correlated assets). Eli perinteinen hajautus ei ole mikään pelastaja. Muutenkin harvat hajauttaa oikein. Johtuu ihan puhtaasti siitä, että mitä vähemmän riskiä, sitä huonompi tuotto.
Riski ja tuotto ovat tosiaan naimisissa keskenään.

Mutta kannattaa huomata, että riski on epämääräinen käsite. Tuottoahan on hyvin helppo mitata, se on yksikäsitteinen numeerinen arvo.

Riskille ei ole samanlaista yksikäsitteistä määritelmää. Menneen kurssikehityksen volatiliteetti on yksi mittari (esim. keskihajonta), mutta se ei kerro koko totuutta. Millaisella mittarilla koronapandemian riskiä olisi voitu mitata?
Itse ottaisin riskin ja tuoton (tuotto-odotus parempi termi? käytän tässä postauksessa termiä "tuotto") kahdelle eri akselille. Riskin nousu kun ei automaattisesti meinaa suurempaa tuottoa. Riski ja tuotto kullekkin sijoitukselle asettuu asteikolle toisistaan riippumatta. Voi olla siis sijoituksia, joissa on korkea riski, mutta tuotto on pieni. Ideaalisijoitus olisi sellainen, että riski on pieni ja tuotto suuri, mutta toki reaalimaailmassa tuotto ei voi olla hirmuisen iso ilman että riski alaa nousemaan. Kuitenkin olennaista olisi miettiä tuota suhdetta, eikä pelkästään kasvattaa riskiä sillä ajatuksella että tuottokin sillä automaattisesti nousee.

Esimerkkinä indeksisijoituksilla kyseinen suhde on hyvä (riski matala ja tuotto kohtuullinen), jonka takia niitä aina suositellaan.
Ja esimerkki epäedullisesta suhteesta on pankkien monimutkaiset johdannaiset (joita myydään tietämättömille), joiden riski on todella suuri, mutta tuotto on hyvässäkin tapauksessa huono tai jopa negatiivinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Itselläni ainakin on ostovoimalukemasta kadonnut huima summa. Eli en pystyisi vivuttamaan salkkua samaan tapaan kuin ennen.
Itselläni on häipynyt myös, mutta mielestäni samassa suhteessa salkun arvon laskun kanssa. -25% salkkuun -> ostovoimasta 1/4 pois. Mutta mitään erikoisen ihmeellistä ei salkussa ole, pääosin osinkoaristokraatteja.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 457
Keskihajonta on mielestäni huono riskin mittari. Se että heiuu ei haittaa. Päinvastoin se tarjoaa tilaisuuksia. Riskitekijöitä on siis monenlaisia, alla pari esimerkkiä:

Yrityskohtaisia riskejä:
a) konkurssiriski (tai voimakas liudentuminen) josta ei ole paluuta vanhalle vaihteluvälille (käytännössä "ikinä" pl. nimellinen inflaation tuoma palautuminen)
b) palautuminen hypen jälkeen vanhalle tasolle (esim. raisio oli pop benecolin ollessa kuuma -> hype pois ja paluu vanhalle vaihteluvälille)

Markkinariskejä:
a) korkotason nousu laskee osakekursseja
b) taantuma/lama laskee tulevaisuuden odotuksia

Toiset osakkeet reagoivat markkinariskiin voimakkaammin kuin toiset (beta kerroin). Yhtiön alhainen omavaraisuusaste nostaa konkurssiriskiä. Toisella firmalla on pitkät sopimukset toisella lyhyet -> riskit erilaisia. Alhaisin riski on tylsässä bisneksessä kuten utillities, silloin kun yhtiön omavaraisuusaste on korkea ja asiakkaiden on vaikea purkaa sopimuksia.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
789
Itselläni on häipynyt myös, mutta mielestäni samassa suhteessa salkun arvon laskun kanssa. -25% salkkuun -> ostovoimasta 1/4 pois. Mutta mitään erikoisen ihmeellistä ei salkussa ole, pääosin osinkoaristokraatteja.
Jos on vivutettu salkku, niin se ostovoimahan laskee enemmän kuin salkku. Jos esim rahaa on 50k ja sijoituksia 100k. Sijoitusten laskiessa 25% ostovoima laskee 50% ja sijoitusten laskiessa 50% ostovoima loppuu. Jos on ollut vivuttamaton salkku, niin sitten ostovoiman pitäisi laskea ihan sijoitusten laskun mukaisesti.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
202
Jenkkilän koronatilanne eskaloitunut siihen malliin, että saa Wall streetillä olla aika kovat hermot, ettei lähdetä ensi viikolla alas ja kovaa. Nykissä hoitajien suojavarusteet ainakin osin loppu ja pukeudutaan jo jätesäkkeihin, kuten kehitysmaissa on tehty enemmän tai vähemmän koko ajan.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 023
Jenkkilän koronatilanne eskaloitunut siihen malliin, että saa Wall streetillä olla aika kovat hermot, ettei lähdetä ensi viikolla alas ja kovaa. Nykissä hoitajien suojavarusteet ainakin osin loppu ja pukeudutaan jo jätesäkkeihin, kuten kehitysmaissa on tehty enemmän tai vähemmän koko ajan.
No kunhan mr. Orange lupailee lisää touhutonneja kansalle ja yrityksille niin kurssit pitävät pintansa jotenkin. Romahdus tulee sitten jälkipyykissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Laskun alussa yksi maltillinen bear turbo pitkään holdiin :thumbsup:

Monella holdi jatkuu tämänkin perusteella :hmm:
Tässä melkeen rupee vituttamaan ettei ollut perehtynyt näihin sijoitusinsturmentteihin paremmin. Näkemys kuitenkin on ollut selkeä jo pitemmän aikaa. Sen sijaan, että olisin käyttänyt noita turboja tai minifutuureja valutin euroja firmoihin joiden jollain tapaa oletin hyötyvän tästä. Ne nyt on +/- 0 suunnilleen... Omaa laiskuutta tässä saa kyllä syyttää, kaikki tieto on kuitenkin muutaman klikkauksen ja hakusanan päässä.

Taidan tässäkin vaiheessa hypätä mukaan vaikka auttamatta olen myöhässä. Tulee ainakin käytettyä viimeviikon nousu hyödyksi ja jos noustaan vielä seuraavatkin viikot helikopteri rahan voimin niin pistetään euroja lisää. Tuolla rahan jakamisella näe muuta vaikutusta kuin tiputaan korkeammalta ja lujempaa. Itse korona tilannetta se ei muuta.
Edelleen on sama näkemys kuin oli helmikuussa: Tehtaat kiinni, kaupungit kiinni ja maat kiinni. Mikään ei näytä tilanteen muuttuvan toiseksi. Eristystoimet mitkä ehkä toi aasiassa hengähdystauon eivät ole onnistuneet Euroopassa maissa joihin tämä ensimmäisenä iski, epäilen ettei toimi muuallakaan. Ainakaan jenkeissä. Osavaltio toisensa jälkeen kiinni pois lukien elintärkeät toimet jne. jne.
Aasiassa voidaan toimntaa alotella tiukan kontrollin kera, mutta toisen aallon epävarmuus voi olla nurkan takana. Samasta sysytä kuin tämä räjähti täällä pahemmin kuin aasiassa eurooppa tai jenkkilät eivät saa avattua yhteiskuntaa kunnolla. En oikein ymmärrä ennustajia jotka povaa tästä tiukka V käyrää joka olisi jo nousussa. Tässähän on vasta paska lentämässä kohti tuuletinta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.11.2017
Viestejä
213
Milloin on syytä olettaa että hoivatilat lähtee salkusta ja rahat kilahtaisi tilille? Mitään en ole asian eteen siis itse tehnyt (ja oletan että ei tarvitsekaan?)
 
Liittynyt
15.03.2020
Viestejä
41
Olen käyttänyt viikonlopun tilinpäätöksien lukemiseen ja tulin seuraavaan johtopäätökseen. Jos tulokset pysyvät vuoden 2018-219 tasoilla, ovat osakkeet ns. järkevissä hinnoissa. Eivät missään nimessä edullisia. Alkuvuoden kuplahinnat on nyt puhkaistu ja vielä on sellainen 30% laskuvara johtuen hetkellisestä talouden pysähdyksestä. Aivan turhaa pelätä, että jää pois nousurallista. Yksittäisiä rajuja nousupäiviä tullaan näkemään, kun lyhyeksimyyjät sulkevat positiota.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Olen käyttänyt viikonlopun tilinpäätöksien lukemiseen ja tulin seuraavaan johtopäätökseen. Jos tulokset pysyvät vuoden 2018-219 tasoilla, ovat osakkeet ns. järkevissä hinnoissa. Eivät missään nimessä edullisia. Alkuvuoden kuplahinnat on nyt puhkaistu ja vielä on sellainen 30% laskuvara johtuen hetkellisestä talouden pysähdyksestä. Aivan turhaa pelätä, että jää pois nousurallista. Yksittäisiä rajuja nousupäiviä tullaan näkemään, kun lyhyeksimyyjät sulkevat positiota.
Tyhmä kysymys, mutta miten määrittelet, että mikä P/E lukema on kallis ja mikä halpa? Katsomalla historiallisista kursseista/lukemista?

Vai vertaatko riskittömään tarjolla olevaan tuottoon (USA / Saksan valtionvelkakirja?) ja arvioit siihen verrattuna?

Vai käytätkö jotain muuta tunnuslukua kuin P/E arvostuksen määritykseen? Mikä on se vaihtoehtokustannus johon vertaat osakkeiden hintoja ja mietit, että nyt osakkeet ovat halpoja tai kalliita verrattuna johonkin muuhun asiaan?
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
398
Kaikennäköistä strategiaa täällä. Meikäläisen näkemys sijoittamiseen on kyllä ihan muuta, kuin mitä täältä voi lukea. Viimeisen parin viikon aikana olen laittanut käytännössä kaiken ylimääräisen osakkeisiin. Kaksi arpalappua, yksi hyvän mielen sijoitus, pari kasvuyhtiötä, pari spekulatiivista, muutama osinkoja maksava suurempi firma ja kaksi etf:ää.

Hirveä stressi päällä koko tuon ajan. Kun tiedossa tai luulossa on ollut, että nyt on paras aika tehdä sijoituksia, mitä ehkä pitkään aikaan tai enää koskaan. Lyhyessä ajassa on täytynyt päättää, mihin yhtiöihin laittaa lähes kaikki rahansa. Monta surkeasti nukuttua yötä, mistä seurauksena vastustuskyvyn heikkeneminen, hikoilua, sydämen tykyttelyä, verenpaineen hailahtelua. Tämä on ollut luultavasti yhtä vaarallista kuin korona. Miten tätä voi joku tehdä ammatikseen tai suuremmalla salkulla? Mun ainakin täytyi psyykata itseni rajoille. Alkukantaisessa selvitymismoodissa, hokemalla "take risks, take risks", painoin loput käytössä olleet massit sisään viime maanantaina sijoituskohteisiin, joihin liittyvät mielestäni oleelliset asiat olin viikonlopun aikana käynyt läpi.

Stressiä on lisännyt se, että amatöörinä tuli tietenkin tehtyä vaikka mitä virheitä. Mm. ostin osakesäästötilille ulkomaalaisia ja vieläpä dollariosakkeita. Nuo sain kuitenkin myytyä viime viikolla pienellä voitolla, josta näköjään meni heti verot kun siirsi arvo-osuustilille. Niillä tein loppuviikosta pari täydentävää ostosta (arpa ja hyvän mielen sijoitus). Haluamani osakkeet olin jo saanut hankittua. Nyt olisi jäljellä rahaa vielä yhteen osakesijoitukseen. Samoihin ei enää viitsisi laittaa lisää, ison riskin kohteita kuitenkin monet. Täytyy keksiä joku, sen jälkeen tarkastelen sijoituksia vasta loppuvuonna.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 457
Kaikennäköistä strategiaa täällä. Meikäläisen näkemys sijoittamiseen on kyllä ihan muuta, kuin mitä täältä voi lukea. Viimeisen parin viikon aikana olen laittanut käytännössä kaiken ylimääräisen osakkeisiin. Kaksi arpalappua, yksi hyvän mielen sijoitus, pari kasvuyhtiötä, pari spekulatiivista, muutama osinkoja maksava suurempi firma ja kaksi etf:ää.

Hirveä stressi päällä koko tuon ajan. Kun tiedossa tai luulossa on ollut, että nyt on paras aika tehdä sijoituksia, mitä ehkä pitkään aikaan tai enää koskaan. Lyhyessä ajassa on täytynyt päättää, mihin yhtiöihin laittaa lähes kaikki rahansa. Monta surkeasti nukuttua yötä, mistä seurauksena vastustuskyvyn heikkeneminen, hikoilua, sydämen tykyttelyä, verenpaineen hailahtelua. Tämä on ollut luultavasti yhtä vaarallista kuin korona. Miten tätä voi joku tehdä ammatikseen tai suuremmalla salkulla? Mun ainakin täytyi psyykata itseni rajoille. Alkukantaisessa selvitymismoodissa, hokemalla "take risks, take risks", painoin loput käytössä olleet massit sisään viime maanantaina sijoituskohteisiin, joihin liittyvät mielestäni oleelliset asiat olin viikonlopun aikana käynyt läpi.

Stressiä on lisännyt se, että amatöörinä tuli tietenkin tehtyä vaikka mitä virheitä. Mm. ostin osakesäästötilille ulkomaalaisia ja vieläpä dollariosakkeita. Nuo sain kuitenkin myytyä viime viikolla pienellä voitolla, josta näköjään meni heti verot kun siirsi arvo-osuustilille. Niillä tein loppuviikosta pari täydentävää ostosta (arpa ja hyvän mielen sijoitus). Haluamani osakkeet olin jo saanut hankittua. Nyt olisi jäljellä rahaa vielä yhteen osakesijoitukseen. Samoihin ei enää viitsisi laittaa lisää, ison riskin kohteita kuitenkin monet. Täytyy keksiä joku, sen jälkeen tarkastelen sijoituksia vasta loppuvuonna.
Taisit just kuvata hyvin sen mistä viime viikon väli-bull johtui. Sitten kun kaikki samalla tavalla ajattelevat ovat saaneet ne lappunsa ostettua ja se pelko sittenkin voittaa...
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Ottakaa vaikka viiden tai 10 vuoden aikajänne tarkasteluun niissä tarkastelun kohteissa, niin huomaatte, että alaspäin on looginen suunta. Tai sitten ne kopterirahat oikeasti toimivat kuopan ylityksessä.
 

Johto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
344
Ja esimerkki epäedullisesta suhteesta on pankkien monimutkaiset johdannaiset (joita myydään tietämättömille), joiden riski on todella suuri, mutta tuotto on hyvässäkin tapauksessa huono tai jopa negatiivinen.
Jep. Siksi suosinkin itse olla myynti puolella kun puhutaan johdannaisista (optioista).
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
789
Jep. Siksi suosinkin itse olla myynti puolella kun puhutaan johdannaisista (optioista).
Siis, että sinä tarjoat näitä johdannaisia markkinoille? Muutenhan sillä ei ole mitään merkitystä myykö vai ostaako, kun spreadilla ryöstetään asiakkaan.
 

Johto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
344
Siis, että sinä tarjoat näitä johdannaisia markkinoille? Muutenhan sillä ei ole mitään merkitystä myykö vai ostaako, kun spreadilla ryöstetään asiakkaan.
Jep. Myyn optiota jenkki brokerin kautta. Tai periaatteessa siinä shortataan volatiteettia. Perustuu sellaisten käsitteiden ympärille kuten Theta decay ja volatility crush. Todennäköisyyksien puolesta, siinä ollaan itse se casino tai vakuutusyhtiö. Sama perusidea.

Nyt on kylläkin optio treidaus jäähyllä kun tuli tripattua PTD (Pattern Day Trading) sääntö vahingossa kahdesti niin tuli 3kk banni, sillä alle 25k kassa. PItänee syksyllä jatkaa tuon parissa ja siirtää sinne vaikka isompi mälli niin ei tuo PTD laukea. Tällä hetkellä holdailen normi lappuja degirossa. Katsotaan mikä tilanne syksyllä.
 
Viimeksi muokattu:

Johto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
344
Muutenhan sillä ei ole mitään merkitystä myykö vai ostaako, kun spreadilla ryöstetään asiakkaan.
Hä? Ei kannata ihan mihin tahansa laihasti treidattuun paskaan koskea. Jenkkimarkkinoilla on paljon pienen spreadin omaavia indeksejä ja osakkeita. Esim eniten treidattu SPY ETFn normaaliin markkina aikaan niin hyvä jos on yhden sentin spreadi optiossa. Aijoo ja sitten jos ostaa itse niitä varsinaisia osakkeita tai ETF:iä, eikä niiden optiota, tää brokeri ei ota välistä mitään. Ok ehkä joku 10 senttiä voi olla exchange fee (reititys maksu) koko paskalle.
 
Viimeksi muokattu:

Johto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
344
Asiaton käytös - nollapostaus, oneliner
Hirveä stressi päällä koko tuon ajan. Kun tiedossa tai luulossa on ollut, että nyt on paras aika tehdä sijoituksia, mitä ehkä pitkään aikaan tai enää koskaan. Lyhyessä ajassa on täytynyt päättää, mihin yhtiöihin laittaa lähes kaikki rahansa. Monta surkeasti nukuttua yötä, mistä seurauksena vastustuskyvyn heikkeneminen, hikoilua, sydämen tykyttelyä, verenpaineen hailahtelua. Tämä on ollut luultavasti yhtä vaarallista kuin korona. Miten tätä voi joku tehdä ammatikseen tai suuremmalla salkulla?
Paljon viinaa !
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Ottakaa vaikka viiden tai 10 vuoden aikajänne tarkasteluun niissä tarkastelun kohteissa, niin huomaatte, että alaspäin on looginen suunta. Tai sitten ne kopterirahat oikeasti toimivat kuopan ylityksessä.
Millä tavalla sen näkee, että se on looginen suunta?
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
789
Mihin kannattaa sijoittaa jos uskoo bensan hintojen lähtevän nousuun? (eli öljyn)
Jaa-a. Ongelmana on, että parhaisiin ETF:iin ei enää pysty sijoittamaan, kiitos sen ääliösäädöksen, jonka takia eurooppalaiset ei pysty suureen osaan jenkkien ETF:istä sijoittamaan.

Ja jostain kumman syystä esim IB ei tarjoa minifutuureja raakaöljylle, joten sekään ei käy.

Nordnetin viputuotteista löytyy jotain, mutta aika pahalta minusta spreadit näytti kun silloin katoin, kun alun perin kolmesta kympistä laskettiin.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
441
Mutuilen taas aikani kuluksi, että kurssit todennäköisesti laskevat hitaasti niin kauan, kun hyviä uutisia ei tule. Rysähdyksen uutta tulemista en näe tällä hetkellä todennäköisenä. Perustelut mutun lisäksi? Hintoihin on diskontattu jo se, että talous on hyvin seisahtanutta x kuukautta. Jokainen uusi päivä ilman positiivisia uutisia tuo tuota hetkeä x lähemmäksi jolloin sen (negatiivinen) arvo kasvaa kun kasvaa epäilys, ettei se pitänytkään paikkaansa. Osakkeiden yhtenäiskulttuuri varmaan myös vähenee, kun yleisestä panikoinnista siirrytään oikeasti pohtimaan todellisia vaikutuksia.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
789
Mutuilen taas aikani kuluksi, että kurssit todennäköisesti laskevat hitaasti niin kauan, kun hyviä uutisia ei tule. Rysähdyksen uutta tulemista en näe tällä hetkellä todennäköisenä. Perustelut mutun lisäksi? Hintoihin on diskontattu jo se, että talous on hyvin seisahtanutta x kuukautta. Jokainen uusi päivä ilman positiivisia uutisia tuo tuota hetkeä x lähemmäksi jolloin sen (negatiivinen) arvo kasvaa kun kasvaa epäilys, ettei se pitänytkään paikkaansa. Osakkeiden yhtenäiskulttuuri varmaan myös vähenee, kun yleisestä panikoinnista siirrytään oikeasti pohtimaan todellisia vaikutuksia.
Aika samoilla linjoilla. Perjantaina tuli fiilis, ettei nyt oikein mitään halua ostaa, kun paniikkiylireagoinnin läppähinnoista oli jo noustu. Nyt varmaan saa rauhassa kattella kunnes tulee jotain tuloksia. Uskon kyllä, että yksittäisten yritysten/toimialojen rysähdyksiä nähdään, kun tuloksia alkaa tulla.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
132
Mutuilen taas aikani kuluksi, että kurssit todennäköisesti laskevat hitaasti niin kauan, kun hyviä uutisia ei tule.
Mutuilen vastapalloon että kurssit lähtee nousuun ihan varmasti jo ENNEN kuin mitään hyviä uutisia tulee julkisuuteen. Markkinat tietää kaiken aina ensimmäisenä.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
441
Aika samoilla linjoilla. Perjantaina tuli fiilis, ettei nyt oikein mitään halua ostaa, kun paniikkiylireagoinnin läppähinnoista oli jo noustu. Nyt varmaan saa rauhassa kattella kunnes tulee jotain tuloksia. Uskon kyllä, että yksittäisten yritysten/toimialojen rysähdyksiä nähdään, kun tuloksia alkaa tulla.
Voi toki tulla rysähdyksiä, tai sitten nousuja. Sen kun tietäisi, kuinka pessimistinen markkina tähän mennessä on ollut.

Mutuilen vastapalloon että kurssit lähtee nousuun ihan varmasti jo ENNEN kuin mitään hyviä uutisia tulee julkisuuteen. Markkinat tietää kaiken aina ensimmäisenä.
No, ehkä kyse on enemmänkin siitä, että markkina vain yhdistelee tiedon murusia tehokkaammin kuin mitä yksittäinen ihminen ehtii niitä edes saada tietoonsa.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
260
Laitoin viimeisen viikon sisällä pitkäaikaissäästöistäni puolet osakkeisiin ja eri rahastoihin. Nyt olen miettynyt milloin laitan se toisen puolikkaan. Montun pohja ei ihan vielä ole näkyvissä, mutta ihan varmasti talous tästä syvemmälle vielä menee.

Nyt saa heittää ihan mutu tuntumalla mitä kannattaisi tehdä, vasta harrastuksen aloittaneena aivan yhtä hyviä tai huonoja on omatkin veikkaukset.

Tarvitsen rahat aikaisintaan 25 vuoden kuluttua, jos sittenkään eli mitään pikavoittoja en hae. Ei juuri hetkauta jos laitan "all-in" 3 viikon päästä ja montun pohjalle olisikin vielä ollut 8%.

Eli, ostanko heti, 3-4 viikon päästä vai sitten kun alkaa ensimmäisiä varovaisia uutisia paremmasta ilmaantumaan? Ei ole sijoittamisesta pitkällä tähtäimellä kokemusta, niin hankala sanoa että kyttäänkö vielä ihan turhaan , ja voiko talous tästä vielä niin paljon sukeltaa että sillä oikeasti olisi suuri merkitys sitten 25 vuoden kuluttua kun Nordnetin saldoa ihailen :)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 367
Viestejä
4 158 750
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom