Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Mikset pidä normaalia veroprosenttia ja sijoita sitä rahaa minkä tällä hetkellä annat verottajalle?
Jes, tässä ei ole mitään järkeä antaa valtiolle halpaa lainaa. Pointsit kyllä Mikkos:lle joka pienistä tuloistaankin pystyy säästämään!
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Minkälaisia summia porukka säästää? Tuli mieleen tuosta Mikkos:in postauksesta.

Voisin aloittaa: 3k€ brutto. 800€ säästöön, 1 lapsi ja vaimo kotona.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Mikset pidä normaalia veroprosenttia ja sijoita sitä rahaa minkä tällä hetkellä annat verottajalle?
Siksi että jos tulee muita menoja niin voin käyttää palautukset muuhun kuin sijoituksiin.
Mun summilla on yks paskanhailee sijoittaako kuukausittain vai joka kolmas kuukausi. Toki siinä on se että kun en tee automaattisia sijoituksia kuukausittain niin voin sitten ostaa vähän enemmällä kun tulee otollinen hetki ja jotain saa halvalla. Vituttaa jos jotain osaketta saisi halvalla mutta ei ole rahaa niitä silloin ostaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Jes, tässä ei ole mitään järkeä antaa valtiolle halpaa lainaa. Pointsit kyllä Mikkos:lle joka pienistä tuloistaankin pystyy säästämään!
Noilla summilla millä mä toimin saa valtiolta paremman koron kuin ostamalla pikkusummalla kuukausittain jotain haistapaska määriä.

Edelleen, nyt puhutaan niin PIENISTÄ summista että muropalkkalaisilla jää kuukausittain löysää yhtä paljon kun mulla jää vuodessa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
875
Noilla summilla millä mä toimin saa valtiolta paremman koron kuin ostamalla pikkusummalla kuukausittain jotain haistapaska määriä.

Edelleen, nyt puhutaan niin PIENISTÄ summista että muropalkkalaisilla jää kuukausittain löysää yhtä paljon kun mulla jää vuodessa.
Varmaan jollain Svean/Norwegianin säästötilillä saa paremmat tuotot niille pikkusummillekkin ja ne ovat myös heti käytössä verrattuna valtiolle joita et voi käyttää jos tarvitsee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Varmaan jollain Svean/Norwegianin säästötilillä saa paremmat tuotot niille pikkusummillekkin ja ne ovat myös heti käytössä verrattuna valtiolle joita et voi käyttää jos tarvitsee.
Ei ole sen vaivain väärtti rupee säätää uuden pankin kanssa että säästää alle 10e vuodessa.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Ei ole sen vaivain väärtti rupee säätää uuden pankin kanssa että säästää alle 10e vuodessa.
Itsellä on tili Norwegianissa ja ihmeellistä "säätöä" tuo ei kyllä vaadi. Ideahan on että sinne talletellaan pahanpäivän varalle, joten ei sun päivittäin tarvi sitä miettiä. Iso etu on nähdäkseni että jos tulee pakottava tarve niin saat rahat tuolta ulos, toisin kuin verottajalta/valtiolta.

Mut kunhan omalta kantilta mietin, pidän mäkin rahoja Norwegianilla vaikka saisin Svealta vähän suuremman koron mut ei vaan jaksa kans pienehköjen summien takia vaihtaa :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Minkälaisia summia porukka säästää? Tuli mieleen tuosta Mikkos:in postauksesta.

Voisin aloittaa: 3k€ brutto. 800€ säästöön, 1 lapsi ja vaimo kotona.
Reilun tonnin enemmän brutto, säästöön menee noin 1400€/kk. Aika edullinen vuokrakämppä, ei oo lapsia ja vaimoja niin tää selittää ehkä että säästöönkin saa hyvän osuuden.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Itsellä on tili Norwegianissa ja ihmeellistä "säätöä" tuo ei kyllä vaadi. Ideahan on että sinne talletellaan pahanpäivän varalle, joten ei sun päivittäin tarvi sitä miettiä. Iso etu on nähdäkseni että jos tulee pakottava tarve niin saat rahat tuolta ulos, toisin kuin verottajalta/valtiolta.
Niin, ehkä kaikilla ei ole sitä mahdollisuutta että säästetään sekä pahan päivän varalle että sijoituksiin. Monilla se on joko tai.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Reilun tonnin enemmän brutto, säästöön menee noin 1400€/kk. Aika edullinen vuokrakämppä, ei oo lapsia ja vaimoja niin tää selittää ehkä että säästöönkin saa hyvän osuuden.
Tässä on taas vähän sitä mittasuhdetta koska itsellä menee öpaut tuon verran sijoituksiin VUODESSA.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Ehkä joillain joillain ei. Ite en laske osakkeita pahan päivän varaksi.
Itse oon samaa mieltä, että ensisijaisesti tarvii olla hieman sivussa yllättäviä menoja varten. Kai nämä on vähän makuasioita, mutta itse en tykkäisi ajatuksesta että vaikkapa remahtaneeseen pyykkikoneeseen tai autoremppaan joutuisi myymään osakkeita.

Toki sitten taas riippuen tapauksesta jos tapahtuu jotain isompaa niin sijoituksiakin voi realisoida, eli on ne siinä mielessä osin "pahanpäivän vara".

Tässä on taas vähän sitä mittasuhdetta koska itsellä menee öpaut tuon verran sijoituksiin VUODESSA.
Joo no en ottanut kantaa summiisi, paitsi totesin että hiton hyvä kun pienistä tuloistakin saat säästettyä.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 005
Hyvä tapa tuo suoraan palkasta ja automatisoi homma eli lähtee tililtä aina palkkapäivänä. Muista kuitenkin elää eli jos 400-600e tuntuu liian suurelta niin laske uudestaan vaikka tietty prosentti palkasta. Ei tartte makaronia syödä, puskurivarat varmuuden vuoksi ensin (n 2-3kk palkka), mikä nyt itselle parhaiten toimii.
Nettotulot >2118€/kk (lisää tulee sitten ruoka/päivärahoista jne.). Pakolliset menot (asuntolaina, yhtiövastike, sähkö, netti, puhelin, vakuutukset, Netflix/Viaplay jne.) aika lähelle 600€/kk. Eli "käteen jää" 1400-1500€/kk. Alkoon niistä valitettavasti tulee kannettua suurin osa. Eli siinä mielessä joku ~500€/kk osakkeisiin ei ole vielä paha.

Edit: En omista autoa, ja työtkin on etätöitä 99,9%. Ja jos/kun jotain sattuu hajoamaan niin sen verran on aina säästössä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Itse oon samaa mieltä, että ensisijaisesti tarvii olla hieman sivussa yllättäviä menoja varten. Kai nämä on vähän makuasioita, mutta itse en tykkäisi ajatuksesta että vaikkapa remahtaneeseen pyykkikoneeseen tai autoremppaan joutuisi myymään osakkeita.

Toki sitten taas riippuen tapauksesta jos tapahtuu jotain isompaa niin sijoituksiakin voi realisoida, eli on ne siinä mielessä osin "pahanpäivän vara".



Joo no en ottanut kantaa summiisi, paitsi totesin että hiton hyvä kun pienistä tuloistakin saat säästettyä.
Ei kukaan ole väittänyt etteikö olisi hätävarakassaa. Tottahan toki on, se vaan hoidettiin niin että otettiin vuosi lyhennysvapaata asuntolainasta.
Niillä "ylimääräsillä" mitä nyt jää käteen se on joko sijoituksiin tai säästöön mutta ei molempiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
No, jos nyt on edes 30e rahaa pakollisten menojen jälkeen, voi säästää niin osakkeisiin (Superrahastot) että käteistä sukan varteen mukavasti 15e + 15e summalla per kuukausi. Tämän ketjun kontekstissa aivan jokaisella on tuohon mahdollisuus.
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
on että pidän huomattavasti isompaa veroprosenttia kuin tarvis. Näin saan siitäkin isomman köntän kerralla. Nämä lomarahat ja veronpalautukset sitten erilliselle tilille josta aina vuoden mittaan ostelen sieltä sun täältä jotain kun halvalla saa ja kun Nordean kautta ostaa niin ei mene palkkioihin juuri mitään.
Tuohan on hölmöintä mitä tiedän ja osoittaa ihmisestä taloudenpidon osaamattomuutta.

Oletko rakennustöömees? Tuolla alalla yleistä, että maksetaan turhaan korkeampaa veroa ja joulukuussa face täyttyy juhlintaviesteistä, että valtio antoi rahaa (omaa)... Inflaatiokorjattuna jäit tappiolle.

Kannattaa opetella muuta kikkaa sillä veronpalautukset poistuvat lähiaikoina tulorekisterin tulon myötä eli könttäsummia ei jatkossa makseta vaan työnantajalta menee joka tilistä reaaliaikaisesti palkkatiedot kuukauden välein vs. Aiemman kerran vuodessa sijaan.

Fiksuinta olisi nyt vetää nollaverolla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 459
Lisätään tähän nyt vielä että Seligsonilla on rahastojen minimimerkintä 10€ ja sillä saa joka eurosentin saman tien tuottamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Tuohan on hölmöintä mitä tiedän ja osoittaa ihmisestä taloudenpidon osaamattomuutta.

Oletko rakennustöömees? Tuolla alalla yleistä, että maksetaan turhaan korkeampaa veroa ja joulukuussa face täyttyy juhlintaviesteistä, että valtio antoi rahaa (omaa)... Inflaatiokorjattuna jäit tappiolle.

Kannattaa opetella muuta kikkaa sillä veronpalautukset poistuvat lähiaikoina tulorekisterin tulon myötä eli könttäsummia ei jatkossa makseta vaan työnantajalta menee joka tilistä reaaliaikaisesti palkkatiedot kuukauden välein vs. Aiemman kerran vuodessa sijaan.

Fiksuinta olisi nyt vetää nollaverolla.
Tuohan on hölmöintä mitä tiedän ja osoittaa ihmisestä taloudenpidon osaamattomuutta.
Mitä kukakin pitää hölmönä. Mä sanoisin että olosuhteet ja tulot huomioon ottaen oon aika helvetin hyvin hoitanu talouteni ja raha-asiani. Moni ei mun tuloilla edes harkitsis töiden tekemistä.

Oletko rakennustöömees? Tuolla alalla yleistä, että maksetaan turhaan korkeampaa veroa ja joulukuussa face täyttyy juhlintaviesteistä, että valtio antoi rahaa (omaa)... Inflaatiokorjattuna jäit tappiolle.
Juu en ole. Ton inflaatiokorjauksen saan hoidettua ihan sillä pois että odotan että joku seuraamani osake laskee tiettyyn pisteeseen ja ostan sitten "isommalla" summalla sitä. Enemmän siinä jää voitolle kuin ostaa joka kuukausi oli hinta sitten kuinka korkea hyvänsä. Edelyttää toki että seuraa kursseja ja iskee silloin kun osake on halpa.
Fiksuinta olisi nyt vetää nollaverolla.
Se on sun mielipitees.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Mitä kukakin pitää hölmönä. Mä sanoisin että olosuhteet ja tulot huomioon ottaen oon aika helvetin hyvin hoitanu talouteni ja raha-asiani. Moni ei mun tuloilla edes harkitsis töiden tekemistä.

Juu en ole. Ton inflaatiokorjauksen saan hoidettua ihan sillä pois että odotan että joku seuraamani osake laskee tiettyyn pisteeseen ja ostan sitten "isommalla" summalla sitä. Enemmän siinä jää voitolle kuin ostaa joka kuukausi oli hinta sitten kuinka korkea hyvänsä. Edelyttää toki että seuraa kursseja ja iskee silloin kun osake on halpa.

Se on sun mielipitees.
Et voi olla tosissasi? Ilmainen laina valtiolle on tyhmintä mitä voi tehdä, se ei ole mikään mielipidekysymys. Jos et ole vielä ymmärtänyt niin jos et lainaisi miinukorolla valtiolle niin sinulla olisi enemmän rahaa laittaa sijoituksiin ja voisit sitä rahaa sijoittaa heti kun saat sitä rahaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
152
Täällä kahden tonnin bruttotuloilla, 2 lasta ja vaimo opiskelee. Säästöön jää kuukausittain lapsille 50€/kersa ja meille vanhemmille 100€. Joskus kun jää ylimääräistä talteen niin saatan tehdä lisätalletuksen meille luokkaa 100€.
 
Viimeksi muokattu:

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Mitä kukakin pitää hölmönä. Mä sanoisin että olosuhteet ja tulot huomioon ottaen oon aika helvetin hyvin hoitanu talouteni ja raha-asiani. Moni ei mun tuloilla edes harkitsis töiden tekemistä.

Juu en ole. Ton inflaatiokorjauksen saan hoidettua ihan sillä pois että odotan että joku seuraamani osake laskee tiettyyn pisteeseen ja ostan sitten "isommalla" summalla sitä. Enemmän siinä jää voitolle kuin ostaa joka kuukausi oli hinta sitten kuinka korkea hyvänsä. Edelyttää toki että seuraa kursseja ja iskee silloin kun osake on halpa.

Se on sun mielipitees.
Eihän se sillä korjaannu, vaan saat vähemmän ostettavaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Eihän se sillä korjaannu, vaan saat vähemmän ostettavaa.
Paljonko mä häviin tossa? Yhden kebabannoksen verran vuodessa? Ja senkin saan takaisin kun ostan osakkeita silloin kun ne on halvimmillaan. Mielummin mä ostan vähän isommilla erillä kuin parilla kympillä kuukaudessa. Eikä se osake tuota yhtään mitään ennenkuin osinko päivänä. Siinä mielessä on ihan sama onko osake ostettu maaliskuussa vai joulukuussa.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 348
Onko joku siirtänyt osakkeita pois Nordnetiltä johonkin toiseen pankkiin? Käytäntö taitaa olla niin että pankki johon siirrät, tekee työn ilmaiseksi, mutta pankki josta siirrät pois, joudut jonkin summan maksamaan.

Ymmärisnkö oikein että jos minulla on vain yhden jenkkifirman osakkeita, niin joudun maksamaan Nordnetille 50€ siitä että saan siirtää nämä jenkkiosakkeet toiseen pankkiin?

Hinnastosta: Arvopapereiden siirto Nordnetistä (muut arvopaperit) - 50 €/arvopaperilaji (ISIN)/siirto
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Paljonko mä häviin tossa? Yhden kebabannoksen verran vuodessa? Ja senkin saan takaisin kun ostan osakkeita silloin kun ne on halvimmillaan. Mielummin mä ostan vähän isommilla erillä kuin parilla kympillä kuukaudessa. Eikä se osake tuota yhtään mitään ennenkuin osinko päivänä. Siinä mielessä on ihan sama onko osake ostettu maaliskuussa vai joulukuussa.
Kerro minulle miten ostetaan, kun ne ovat halvimmillaan. Tämä urbaanilegenda kiertää aina, mutta kukaan ei osaa tuohon vastata.

Osake tuottaa tai ei tuota vasta, kuin myytäessä.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Kerro minulle miten ostetaan, kun ne ovat halvimmillaan. Tämä urbaanilegenda kiertää aina, mutta kukaan ei osaa tuohon vastata.

Osake tuottaa tai ei tuota vasta, kuin myytäessä.
En sanonut halvimmillaan, vaan halpa. Tietenkään kukaan ei voi tietää milloin osake on halvimmillaan, mutta kyllä sen tietää milloin se on halpa. Jos vaikka joku Tokmanni on pörrännyt jossain 11-12e paikkella ja jossain välissä laskee sinne 6-7e ni ostan silloin pois. Tietysti se voi vielä laskea mutta pitkäaikaisia käkkyröitä katsottaessa todennäköisempää on nousu. Sama vaikka Nordean jne tapauksissa.
Ja muista nyt että ei ole kyseessä mikään kymmenien tai edes tuhansien eurojen ostot, vaan puhutaan muutamista satasista.
Mitenniin osake ei tuota? Kyllä mulle ainakin ropisee osinkoja ja jossain välissä kaukaisessa tulevaisuudessa osinkoa on tullut enemmän kuin osakkeen arvo on ostettaessa ollut. Menee toki kymmeniä vuosia mutta teoriatasolla.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
161
Noin 2900 €/kk brutto ja laitan säästöön noin 700 €/kk. (Kolmen vuoden keskiarvo) nyt tosin olen vähentänyt johonkin noin 400 €.

Vaimo tienaa jotain 2600 € ja säästää tietääkseni ainakin 100 €/kk.

Alle kouluikäinen lapsi tienaa lahjarahat ja lapsilisät ja säästää noin 200 €/kk.

Indeksirahastoja ja ETFiä pääosin. Lapsella paras tuottoprosentti tällä hetkellä :D
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
En sanonut halvimmillaan, vaan halpa. Tietenkään kukaan ei voi tietää milloin osake on halvimmillaan, mutta kyllä sen tietää milloin se on halpa. Jos vaikka joku Tokmanni on pörrännyt jossain 11-12e paikkella ja jossain välissä laskee sinne 6-7e ni ostan silloin pois. Tietysti se voi vielä laskea mutta pitkäaikaisia käkkyröitä katsottaessa todennäköisempää on nousu. Sama vaikka Nordean jne tapauksissa.
Ja muista nyt että ei ole kyseessä mikään kymmenien tai edes tuhansien eurojen ostot, vaan puhutaan muutamista satasista.
Mitenniin osake ei tuota? Kyllä mulle ainakin ropisee osinkoja ja jossain välissä kaukaisessa tulevaisuudessa osinkoa on tullut enemmän kuin osakkeen arvo on ostettaessa ollut. Menee toki kymmeniä vuosia mutta teoriatasolla.
Eli sijoitat kurssiin, et yritykseen. Kurssihistoria ei ole tae tulevaisuudesta. Se 11 euron osake voi olla 0,11 euron osake.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 880
Tässä sivusta seuranneena tuli mieleen, että on ilmeisesti viisaampaa siirtää noita omia rahoja tuolta nordean säästötililtä johonkin paremman koron pankkiin? Tavoitteena on siis pitää noin 5000e säästössä aina syystä x joku oma päähän pinttymä.

Tällä hetkella taitaa olla 8000e. Siirrän aina palkkapäivänä tilille 95% palkasta ja siirrän takaisin käyttötilille satasia kerralla, kun rahat tuhlaan. Automaattisesti tililtä menee maksuun 1400e/kk vuokraan ja muihin kuluihin. Rahastojen osuis noin 600e/kk. Säästöön jää myös summa x kaiken jälkeen jota makuutan siis tuolla nordean säästötilillä ja laitan sieltä sitten välillä isompia kuukausi eriä rahastoihin, kun iskee fiilis.

Eli kysymys kuuluu mikä olisi fiksuin tapa säilyttää 24/7 tuollaista 5000e summaa ja rahaa tulisi veivattua edes takas monta kertaa kuussa?

Toinen kysymys mistä oli keskustelua aikaisemmin. Eli olen miettinyt uuden (käytetyn) auton ostoa hintaa 10k-15k ja myös sitä silmällä pitäen rahaa kertynyt tilille. Mietin kuitenkin, jos laittaisi rahastoihin noita autoon varattuja rahoja ja ottaisi auton ostoon isomman lainan. Kuulostaako ajatuksena miltä? Lainaa joutuu varmaan jokatapauksessa ottamaan hieman.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 604
Kokemattomalle osakkeet(rahastot) on huonoja mihinkään lyhyen aikavälin säilytykseen saati veivaamiseen. Näissä EUNL+IS3n yhdistelmissä mitä täälläkin suositellaan on yleensä se >5v suositusaika pidolle.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 880
Kokemattomalle osakkeet(rahastot) on huonoja mihinkään lyhyen aikavälin säilytykseen saati veivaamiseen. Näissä EUNL+IS3n yhdistelmissä mitä täälläkin suositellaan on yleensä se >5v suositusaika pidolle.
Jos minulle vastasit niin nuo rahat on juuri noissa kahdessa + Seligson Global Brands. Niihin rahoihin en koskekkaan. Yritän vain kasvattaa numeroita sivuilla ja tullut laitettuakin huomattavasti enemmän kuin aluksi uskoin.

Lähinnä nyt oli kysymys missä järkevintä säilyttää tuota "hätävaraa"?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Tässä sivusta seuranneena tuli mieleen, että on ilmeisesti viisaampaa siirtää noita omia rahoja tuolta nordean säästötililtä johonkin paremman koron pankkiin? Tavoitteena on siis pitää noin 5000e säästössä aina syystä x joku oma päähän pinttymä.

Tällä hetkella taitaa olla 8000e. Siirrän aina palkkapäivänä tilille 95% palkasta ja siirrän takaisin käyttötilille satasia kerralla, kun rahat tuhlaan. Automaattisesti tililtä menee maksuun 1400e/kk vuokraan ja muihin kuluihin. Rahastojen osuis noin 600e/kk. Säästöön jää myös summa x kaiken jälkeen jota makuutan siis tuolla nordean säästötilillä ja laitan sieltä sitten välillä isompia kuukausi eriä rahastoihin, kun iskee fiilis.

Eli kysymys kuuluu mikä olisi fiksuin tapa säilyttää 24/7 tuollaista 5000e summaa ja rahaa tulisi veivattua edes takas monta kertaa kuussa?

Toinen kysymys mistä oli keskustelua aikaisemmin. Eli olen miettinyt uuden (käytetyn) auton ostoa hintaa 10k-15k ja myös sitä silmällä pitäen rahaa kertynyt tilille. Mietin kuitenkin, jos laittaisi rahastoihin noita autoon varattuja rahoja ja ottaisi auton ostoon isomman lainan. Kuulostaako ajatuksena miltä? Lainaa joutuu varmaan jokatapauksessa ottamaan hieman.
Yksi tapa rahoittaa autoa on sijoitustilien luototus. Nordnetistä voi saada ulos kymppitonnin 1% korolla jos salkku on 50k.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 880
Yksi tapa rahoittaa autoa on sijoitustilien luototus. Nordnetistä voi saada ulos kymppitonnin 1% korolla jos salkku on 50k.
Eipä ole tuon vertaa. Vajaa vuoden tässä olen "sijoittanut" ja kohta saadan rikki 10k. Kaikki rahat mitä aikasemmin makuuttanut tileillä on tässä nyt yritetty vihdoin laittaa poikimaan. Asp tilillä n. 22k, mutta ne on ollut siellä jo useamman vuoden. Ikää 26v aikasemminkin olisi voinut herätä, mutta parempi nyt kuin 50v.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Yksi tapa rahoittaa autoa on sijoitustilien luototus. Nordnetistä voi saada ulos kymppitonnin 1% korolla jos salkku on 50k.
Tässä hommassa pitää sitten olla tarkkana ettei kurssilaskun takia tule margin callia tai vaikkapa kultaluoton ehdot huonene ja yhtäkkiä huomaa maksavansa suurempaa korkoa... Toisin sanoen ihan limiitille ei kannata vetää ja mukaan kannattaa/pitää laskea myös min 30% kurssipudotus ainakin siten että jostain pääsee raapimaan suht vikkelään lisää rahaa tilille ettei marginit napsu (tuolla esimerkin 20% lainoitusasteella ollaa vielä suhteellisen kaukana marginista, mutta se ei kestä edes 1% arvonlaskua että pudotaan 2,49% korolle (nouseeko tässä vain ylimenevän osan korko vai koko laina?)).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 690
Mitenkäs tuo Nordnetin laina oikein toimii? Eilen nopeasti sitä vilkasin ja huomasin, että kun itsellä on yhdessä ETF:ssä (Maailma) enemmän, kuin muualla ja sen osuus koko salkusta on noin 26 % niin se tyrkyttää lainalle automaattisesti isoa korkoa. Voiko tuota isointa yksittäistä ETF:ää keventää(jättää osa huomioimatta) lainaa hakiessa niin, että jädään alle 20% ja toki se myös vähentää saatavan lainan määrää samalla, mutta korko olisi siedettävämpi. Vai onko minun vain tasoiteltava muilla instrumenteilla tuota painoarvoa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Viime vuoden ekselöinneistä keskimääräisiä netto kk lukuja. Palkkatulot 3018€. Menot 2817€. Säästöön kuitenkin jäi keskimäärin 965€. Kon kaikki tulot km korvaukset, lapsilisät yms. oli 3782€. Tälle vuodelle tavotteena menojen karsiminen tonnilla kuussa :O. 1+0,75 talous ja velkanen okt. Nippelitietona autoilu imi 765€ kun taas asuminen lyhennyksineen 840€ ja ilman lyhennyksiä 279€.

Harmittaa ettei ole tullut aikaisemmin seurattua tuloja ja kuluja näin tarkasti. Näistä saa ihan kivaa dataa. Varsinkin jos olisi historiaa pidemmältä ajalta.


Nordnetin lainasta. Saako tuota tehtyä niin, että lainasijoitukset on korvamerkittyjä? Ja olis joku automaatti joka myis lainasijoitukset ja realisoisi lainan kun omat ehdot täyttyy. Ja onko noi bulletteja vai kk lyhenteisiä? Pointti on, että tuohan on aika riskitön rahanteon maksimointikone nousukaudella, mutta sen pitäisi olla kyllä automaaginen ettei pääse käymään niin, että lainasijoitukset päätyy tappiolla ainakin omalla kohdalla psykologinen no go. Voi olla ihan perusjuttuja, mutta mitään näistä tiedä ja tuskin edes omalla salkulla mitään mehevää lainaa saa, mutta olis tollanen kiva kokeilla jos onnistuu 'riskittömästi'.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Ei ole mitään erillisiä lainasijoituksia. Sinulla on vain 80 000e edestä osakkeita ja etf:iä, mutta tilille on talletettu vain 70000e rahaa.

Kaikki osakkeet ovat vähän yli 10%:sesti velalla ostettuja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Ei ole mitään erillisiä lainasijoituksia. Sinulla on vain 80 000e edestä osakkeita ja etf:iä, mutta tilille on talletettu vain 70000e rahaa.

Kaikki osakkeet ovat vähän yli 10%:sesti velalla ostettuja.
Eli jos haluaisi noin toimia niin pitäisi itse jotenkin järjestellä :/. Menee liian vaikeaksi mulle, jotta taidan jättää koskematta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Eli jos haluaisi noin toimia niin pitäisi itse jotenkin järjestellä :/. Menee liian vaikeaksi mulle, jotta taidan jättää koskematta.
Nordnetillä on automaatti, joka pakkomyy osakkeita, jos lainoitusaste heikkenee liian huonoksi salkun arvon laskiessa. Oleellista varmaan oli se, että silloin tilanteen pitää olla jo aika huono ja korkotasokin on lipsahtanut 2.5:seen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Nordnetillä on automaatti, joka pakkomyy osakkeita, jos lainoitusaste heikkenee liian huonoksi salkun arvon laskiessa.
Ilmeisesti koko salkun?
Se mitä haen taka käytännön esimerkkinä. Jos nyt mulla olis 10k salkku ja ottaisin 1k lainaa ja laitan sen suomirahastoon. Olen niin kauan tyytyväinen kuin tuo velalla sijoitettu sijoitus on plussalla suhteessa laina + kulut, mutta kun homma kääntyy negatiiviseksi rahsto myyntiin ja laina pois. Tämä mieluusti automaagisesti.

e: Jos toimisi noin niin minä ainakin uskaltaisin ottaa tapit lainaa, kun ei olisi pelkoa, että jäisi tappiolle. Ellei kävisi niin, että heti kättelyssä lähdetään alamäkeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Ilmeisesti koko salkun?
Se mitä haen taka käytännön esimerkkinä. Jos nyt mulla olis 10k salkku ja ottaisin 1k lainaa ja laitan sen suomirahastoon. Olen niin kauan tyytyväinen kuin tuo velalla sijoitettu sijoitus on plussalla suhteessa laina + kulut, mutta kun homma kääntyy negatiiviseksi rahsto myyntiin ja laina pois. Tämä mieluusti automaagisesti.

e: Jos toimisi noin niin minä ainakin uskaltaisin ottaa tapit lainaa, kun ei olisi pelkoa, että jäisi tappiolle. Ellei kävisi niin, että heti kättelyssä lähdetään alamäkeen.
Nordnettiin voi tehdä stop-loss asetuksen, joka laukaisee jonkun yksittäisen arvopaperin myynnin kun sen kurssi putoaa liikaa - samoin voi tehdä häkytykset.

En oikein ymmärrä miten määrittelet, että mikä on velalla tehty sijoitus. Kaikki osakkeesi ovat velalla jos otat euronkin velkaa salkkua vastaan, ei pelkästään se viimeisenä ostettu.

En ole perehtynyt nordnetin luoton automaattimyynnin ehtoihin, mutta en usko sen myyvän koko salkkua. Jos salkussa on 8000€ osakkeita ja vain 4000€ rahaa, niin puolet myyntiin riittää maksamaan koko velan pois.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
473
Tässä sivusta seuranneena tuli mieleen, että on ilmeisesti viisaampaa siirtää noita omia rahoja tuolta nordean säästötililtä johonkin paremman koron pankkiin? Tavoitteena on siis pitää noin 5000e säästössä aina syystä x joku oma päähän pinttymä.

Tällä hetkella taitaa olla 8000e. Siirrän aina palkkapäivänä tilille 95% palkasta ja siirrän takaisin käyttötilille satasia kerralla, kun rahat tuhlaan. Automaattisesti tililtä menee maksuun 1400e/kk vuokraan ja muihin kuluihin. Rahastojen osuis noin 600e/kk. Säästöön jää myös summa x kaiken jälkeen jota makuutan siis tuolla nordean säästötilillä ja laitan sieltä sitten välillä isompia kuukausi eriä rahastoihin, kun iskee fiilis.

Eli kysymys kuuluu mikä olisi fiksuin tapa säilyttää 24/7 tuollaista 5000e summaa ja rahaa tulisi veivattua edes takas monta kertaa kuussa?

Toinen kysymys mistä oli keskustelua aikaisemmin. Eli olen miettinyt uuden (käytetyn) auton ostoa hintaa 10k-15k ja myös sitä silmällä pitäen rahaa kertynyt tilille. Mietin kuitenkin, jos laittaisi rahastoihin noita autoon varattuja rahoja ja ottaisi auton ostoon isomman lainan. Kuulostaako ajatuksena miltä? Lainaa joutuu varmaan jokatapauksessa ottamaan hieman.
Noita lainoja saa monesti autoliikkeistä, jos siis sopu hintaan semmoinen liikkeestä löytyy. Monesti käytettyihinkin saa rahoituksen 1% kokonaiskorolla, joskus jopa halvemmalla (omasta, 4 V sitten otetusta 10k€ lainasta taidan maksaa 2€/kk kuluja).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Noita lainoja saa monesti autoliikkeistä, jos siis sopu hintaan semmoinen liikkeestä löytyy. Monesti käytettyihinkin saa rahoituksen 1% kokonaiskorolla, joskus jopa halvemmalla (omasta, 4 V sitten otetusta 10k€ lainasta taidan maksaa 2€/kk kuluja).
Autorahoituksissa on usein törkeän korkeat eräkohtaiset lyhennysmaksut.

Joku 1% korko + 10€/kk voi olla paljon, jos lainamäärä on pieni. Jos saa 2€/kk, se on tietty hyvä.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 880
Noita lainoja saa monesti autoliikkeistä, jos siis sopu hintaan semmoinen liikkeestä löytyy. Monesti käytettyihinkin saa rahoituksen 1% kokonaiskorolla, joskus jopa halvemmalla (omasta, 4 V sitten otetusta 10k€ lainasta taidan maksaa 2€/kk kuluja).
Joo yks kaveri on käytettyjen autojen liikkeessä töissä ja sen kanssa varmaan onnistuu puljailemaan jonkun diilin.

Millasta korkoa ihmiset yleisesti pitävät korkeana tai millaista lähteä hakemaan? Tottakai mahdollisimman matalaa, mutta mikä on tänä päivänä realistista? En ole ikinä mitään lainaa ottanut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
473
Autorahoituksissa on usein törkeän korkeat eräkohtaiset lyhennysmaksut.

Joku 1% korko + 10€/kk voi olla paljon, jos lainamäärä on pieni. Jos saa 2€/kk, se on tietty hyvä.
Tottakai pitää ottaa kaikki kulut huomioon. Oma siis on 0% korko, pelkällä 2€/kk kululla.

Kysyin ensin pankista aikoinaan lainaa ja tarjous oli jotain 7% luokkaa. Ei jatkoon.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Kyllähän joihinkin autoihin saa joistain liikkeistä tuollaisia tarjouksia, mutta yleensä kyseiset autot tai liikkeet ovat hinnoitelleet tuon "melkein ilmaisen tai ilmaisen koron" tuonne kauppahintaan. Samalla tavalla kuin autoverkkokauppa antaa "ylihyvitystä 2000e", mutta kokonaisuutena kuitenkin hyvittää huonommin kuin vaikkapa Kamux.

No se siitä OT:stä. Keskustelu varmaankin lähti omasta "kalliista" autolainastani. Olemassa olevaa lainaa nyt ei kuitenkaan voi tai kannata enää lähteä muuttamaan halvemmaksi kun auto on hankittu ja laina nostettu. Kun on ostamassa autoa ja löytää sopivan edullisella rahoituksella, niin saattaahan löytyvät varat olla järkevämpää säästää ja vaikkapa sijoittaa. Periaatteessahan tuo on klassisen velkavivun käyttämistä ja siihen lähtekööt kuka leikin kestää :)

Itse täytyy maksella nopsaan autolaina pois ja alkaa sitten säästämään rahastoihin, kun ei itsellä ole sijoitusvaistoa, niin ei kannata lähteä lainarahaakaan sijoittamaan :thumbsup:
Kiitos kaikille vinkeistä ja jatkakaa hyvää keskustelua!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Olemassa olevaa lainaa nyt ei kuitenkaan kannata tai voi enää lähteä muuttamaan halvemmaksi kun auto on hankittu ja laina nostettu
Aika monen lainan voi maksaa etuajassa pois ilman korkoseuraamuksia. Eli: ota uusi halvempi laina muualta ja maksa tuo ylihinnoiteltu pois?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 480
Viestejä
4 163 681
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom