Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 594
IS3N = Kehittyvät markkinat(+kehittynyt Aasia)
SXR8 = USA
DXET(blue chip)/DX2J(med ja small cap) = Eurooppa

Tämmösellä kombinaatiolla ite pyörittelen ETF:fiä ja superrahastoja siihen vähän päälle Euroopan "tueksi". Täältä foorumilta suositeltu näitä, koska matalat kulut ja ihan jees hajautuksen saa. Toki USA ja EU korostuu sit näillä jos ei tohon EM laita sit enemmän pätäkkää. Tätä sitte vähän tasapainottelee miten nyt haluaa painottaa.

Toki voi ottaa EUNLin siihen kaveriksi(tai korvikkeeksi) vielä, mutta siinä 60% P-amerikkaa ja 23% eurooppaa nii päällekkäisyyttä sit tiedossa.

Handelsbankenin USA ja Eurooppa indekseilläki 0,2% kulut.
Tämä tai sitten vain EUNL + IS3N 80/20 ja superit mitkä haluaa. Sisältää kaiken paitsi nuo small capit ja voi unohtaa muuten tasapainotuksen jos ei siitä tykkää tai jaksa seurailla markkinoita. Itse ottanut käyttöön ja hieman korkeammat kulut selitän sillä "helppoudella"
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 094
ja 7% osingoista menee vielä 30% veroja? Osinkojen haaliminen tosiaan kannattaa...
Listattujen yhtiöiden osingosta 15% on verovapaata.

Alle 30 ke:n osingoista menee veroa 0,85 x 0,3 x 100 % = 25,5 %.

Sitten 30 ke:n ylimenevältä osalta vero on 0,85 x 0,34 x 100 % = 28,9 %.

Osinkotuloista saa vähentää vuoden 2016 ja sen jälkeen syntyneet tappiot (normaaliin tapaan tappioiden syntyvuosi ja viisi seuraavaa vuotta aikaa vähentää). Nykyään ei siis tarvitse myydä voitollisia lappuja pystyäkseen vähentämään tappiot.


Edit. Lähdettä jorinoille (2.2.1)

Osinkotulojen verotus
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 729
Ovat sitten näemmä saaneet tuhottua koko google-financen, eiks sieltä pitänyt vain portfoliot poistua tai jotain? Eihän tuolta pysty enää edes tickkerillä hakemaan samaan tapaan kuin aiemmin, nyt tarttee vissiin syöttää pörssiä ja kaikkea kun sivu on muuttunut "financen" alta ikäänkuin tuollaista talous-"tabiksi" kuvahakujen sekaan...
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
796
Ovat sitten näemmä saaneet tuhottua koko google-financen, eiks sieltä pitänyt vain portfoliot poistua tai jotain? Eihän tuolta pysty enää edes tickkerillä hakemaan samaan tapaan kuin aiemmin, nyt tarttee vissiin syöttää pörssiä ja kaikkea kun sivu on muuttunut "financen" alta ikäänkuin tuollaista talous-"tabiksi" kuvahakujen sekaan...
Niin se erillinen finance haku on siirretty normi googlen hakuun, joka löytää tickereitä ehkä vähän huonommin. Ja oma lista on ihan hirveä. Enpä ymmärrä miksei siinä voinut pitää samanlaista suppeaa helposti vilkaistavaa listaa kuin ennen.

Jännää on myös se, että tällä koneella minulla toimii vielä tuo vanha finance, mutta puhelimella ja toisella koneella ei enää pääse sinne. Onkohan se jotenkin niin, että pitää olla joku keksi voimassa ja vähitellen kaikki feidaantuu. Pitänee tosiaan siirtää johonkin yahoo financeen tuo lista.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
494
Miten muuten näkisitte ETF:ssä riskin liian pienestä ETF:stä? Eli kun noita ETF:ä on tullut kuin sieniä sateella, jossain vaiheessa on varmaan riski, että pienempiä ETF:ä ei saisi vaikka Saksan pörssissä myytyäkään jos ostajaa ei ole. Millaisia määriä olette katsoneet sopivaksi osto ja myyjien kohdalla ja onko jotain tyyliä tunnistaa "vinoutunutta" ETF:ää jossa vaikka myyjiä on liikaa, mutta ostajia ei tarpeeksi?

En edes hoksaa mistä Nordnetissä tuon määrän saa oikein. Nähtävillä on Osakekurssi -välilehdellä tarjoustasoissa osto ja myynti -määrät, mutta jos menee Käy kauppaa -välilehdelle, on osto -ja myynti määrät ihan erilaiset...
EDIT: Mitäs ihmettä. Nyt ne on eri välilehdillä samat... Voisin vannoa, että kaksi ETF:ää näytti eri välilehdillä eri arvoja osto -ja myynti määrille...
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 715
Eikös ETF:n liikkellelaittaja ole velvoitettu kokoajan säilyttämään noille osto- ja myyntitasot? Eli aina pitäisi olla mahdollisuus ostaa ja myydä.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Ootteko käyttänyt Nordnetin luotto-ominaisuutta? Noilla koroilla ois tehnyt hyvät massit viimeaikoina :think:

upload_2018-3-21_16-42-24.png
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
441
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 729
Eikös ETF:n liikkellelaittaja ole velvoitettu kokoajan säilyttämään noille osto- ja myyntitasot? Eli aina pitäisi olla mahdollisuus ostaa ja myydä.
Joo, mutta spreadi on sitten myös sen mukainen, kaippa tällekin joku maksimi jostain tulee/joku byrokraatti sen sanelee, en tiedä kuinka isoksi tuo voi revetä.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
494
Eikös ETF:n liikkellelaittaja ole velvoitettu kokoajan säilyttämään noille osto- ja myyntitasot? Eli aina pitäisi olla mahdollisuus ostaa ja myydä.
Eli ETF:n liikkeellelaskija olisi velvollinen varmistamaan, että myynti tarvittaessa hoituu? Kuulostaa vähän oudolta markkinatalouden meiningiltä. Luulisi pienempi vaihdantaisiin ETF:iin tämmöisen riskin liittyvän.

Joo, mutta spreadi on sitten myös sen mukainen, kaippa tällekin joku maksimi jostain tulee/joku byrokraatti sen sanelee, en tiedä kuinka isoksi tuo voi revetä.
 
Liittynyt
19.03.2018
Viestejä
10
IS3N = Kehittyvät markkinat(+kehittynyt Aasia)
SXR8 = USA
DXET(blue chip)/DX2J(med ja small cap) = Eurooppa

Tämmösellä kombinaatiolla ite pyörittelen ETF:fiä ja superrahastoja siihen vähän päälle Euroopan "tueksi". Täältä foorumilta suositeltu näitä, koska matalat kulut ja ihan jees hajautuksen saa. Toki USA ja EU korostuu sit näillä jos ei tohon EM laita sit enemmän pätäkkää. Tätä sitte vähän tasapainottelee miten nyt haluaa painottaa.

Toki voi ottaa EUNLin siihen kaveriksi(tai korvikkeeksi) vielä, mutta siinä 60% P-amerikkaa ja 23% eurooppaa nii päällekkäisyyttä sit tiedossa.

Handelsbankenin USA ja Eurooppa indekseilläki 0,2% kulut.
Kiitos perato. Kannattaako muuten laittaa kaikki rahat rahastoihin ja asua vuokralla? Mulla on ASP tili mihin laitan osan kuukausituloista mutta mietin onko järkeä siinä vai laittaa kaikki paukut rahastoihin. Onko omistusasunto järkevä pitkässä juoksussa teidän mielestä?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
Kiitos perato. Kannattaako muuten laittaa kaikki rahat rahastoihin ja asua vuokralla? Mulla on ASP tili mihin laitan osan kuukausituloista mutta mietin onko järkeä siinä vai laittaa kaikki paukut rahastoihin. Onko omistusasunto järkevä pitkässä juoksussa teidän mielestä?
Todella vaikea kait tätä on ennustaa kumpi pitkässä juoksussa kannattaa. Riippuu niin paljon, nykyisestä vuokratasosta, asunnon oston paikasta, asuntojen hinnan muutoksesta, korkojen noususta, osakkeiden hinnoista yms.

Riippunee myös siitä, onko kuinka pitkäjänteistä sijoittamista(aka. millon aiot alkaa myymään) ja mikä on osakesäästämisen tavoite. Vähän liikaa muuttujia, että ite rummuttaisin automaattisesti omistusasumisen puolesta, vaikka kovasti senkin kannattajia(toisessa threadissa ainakin).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
301
Kiitos perato. Kannattaako muuten laittaa kaikki rahat rahastoihin ja asua vuokralla? Mulla on ASP tili mihin laitan osan kuukausituloista mutta mietin onko järkeä siinä vai laittaa kaikki paukut rahastoihin. Onko omistusasunto järkevä pitkässä juoksussa teidän mielestä?
Voit miettiä tätä omistusasunnossa asumista myös niin että miksi kukaan sijoittaisi asuntoihin ja laittaisi niitä vuokralle, ellei tästä synny kohtuullista tuottoa :)

Kyllä lähtökohtaisesti omistusasunto on järkevä ratkaisu jos tiedät varmaksi seuraavaksi pariksi vuodeksi asuinkuntasi. Ja on myös oiva tapa pakottaa säästämään kuukaudessa sen 300-800e asunnon arvosta riippuen (velkaa lyhentäen).
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 715
Todella vaikea kait tätä on ennustaa kumpi pitkässä juoksussa kannattaa. Riippuu niin paljon, nykyisestä vuokratasosta, asunnon oston paikasta, asuntojen hinnan muutoksesta, korkojen noususta, osakkeiden hinnoista yms.

Riippunee myös siitä, onko kuinka pitkäjänteistä sijoittamista(aka. millon aiot alkaa myymään) ja mikä on osakesäästämisen tavoite. Vähän liikaa muuttujia, että ite rummuttaisin automaattisesti omistusasumisen puolesta, vaikka kovasti senkin kannattajia(toisessa threadissa ainakin).
Kannattaa myös miettiä lyhyessä juoksussa eli siis seuraavat 10-20 vuotta. Omistusasuminen voi helposti tulla kalliimmaksi per kuukausi ja/tai joudut asumaan huonomassa kämpässä.

Mut joo, jos tästä haluaa enemmän jutella niin kannattaa varmaan suunnata tuonne toiseen threadiin.
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
691
Mulla olisi aloittelijan kysymys. Meillä jää vaimon kanssa asunnon myynnin jälkeen löysää rahaa noin 35000e käytettäväksi. Järkevintähän tämä olisi sitten laittaa poikimaan tulevaisuutta varten. Millaisella ajallisella hajautuksella jengi suosittelis tuommosen summan jakamaan? Indeksirahastoihin olisi tarkoitus noita laitella joko nordnetissä tai seligsonilla.

Itse olin miettinyt, että laittaisi jonkun 1000e kuussa menemään, mutta toisaalta kannattaako tuota summaa kolme vuotta makuuttaa pankin säästötilillä, kun ei sieltä korkoa ihan älyttömästi saa?

Sijoitushorisonttina semmonen 15-20 vuotta veikkaisin, että noilla rahoilla mennään vähintään
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 053
Mulla olisi aloittelijan kysymys. Meillä jää vaimon kanssa asunnon myynnin jälkeen löysää rahaa noin 35000e käytettäväksi. Järkevintähän tämä olisi sitten laittaa poikimaan tulevaisuutta varten. Millaisella ajallisella hajautuksella jengi suosittelis tuommosen summan jakamaan? Indeksirahastoihin olisi tarkoitus noita laitella joko nordnetissä tai seligsonilla.

Itse olin miettinyt, että laittaisi jonkun 1000e kuussa menemään, mutta toisaalta kannattaako tuota summaa kolme vuotta makuuttaa pankin säästötilillä, kun ei sieltä korkoa ihan älyttömästi saa?

Sijoitushorisonttina semmonen 15-20 vuotta veikkaisin, että noilla rahoilla mennään vähintään
Toikin on jo sen verran iso summa et vaikka pankist moni puhuu pahaa että vievät vaan välistä niin jossain pankissa on sijoitusneuvonta ainaki ilmaista tai ainakin kartoitus..

Vaikka laittaisin indeksirahastoihin kiinni esimerkiksi sijoittamalla superrahasto Suomi, Tanska ja Norja tulee kolmeen eri valuuttaan myös jo suojausta..

Sijoittaisin myös Amerikkaan esim. S&P 500 indeksiin jolloin myös sijoitat muualle kuin eurooppaan
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
249
Pistä koko könttä aluksi ainakin Norwegianin 1,75% tilille ja sieltä ajallisella hajautuksella haluttuihin kohteisiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
347
Toikin on jo sen verran iso summa et vaikka pankist moni puhuu pahaa että vievät vaan välistä niin jossain pankissa on sijoitusneuvonta ainaki ilmaista tai ainakin kartoitus..

Vaikka laittaisin indeksirahastoihin kiinni esimerkiksi sijoittamalla superrahasto Suomi, Tanska ja Norja tulee kolmeen eri valuuttaan myös jo suojausta..

Sijoittaisin myös Amerikkaan esim. S&P 500 indeksiin jolloin myös sijoitat muualle kuin eurooppaan
Ensimmäinen vinkki eli fiksummilta kysyminen on järkevää. Sieltä saadut neuvot on toki syytä käydä ajatuksella läpi eikä heittäytyä houkutteleviin vakuutuskuoriin.

Viilaan pilkkua Superien osalta, mutta eikös Tanskan kruunu ole sidottu euroon (parin prosentin vaihteluväli sallien)?
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 715
Toikin on jo sen verran iso summa et vaikka pankist moni puhuu pahaa että vievät vaan välistä niin jossain pankissa on sijoitusneuvonta ainaki ilmaista tai ainakin kartoitus..
Mitä neuvoja sieltä pankista voisi saada jota ei voisi saada esim. täältä? Parhaimmassakin tapauksessa antavat samat neuvot kuin täällä paitsi tietenkin sijoitukset heidän omiin rahastoihin/tileille, joissa todennäköisesti suuremmat kulut.

Sitä paitsi asiahan on hyvinkin simppeli. Tonne Norwegianin tilille rahat odottelemaan ja sitten sieltä indeksirahastoihin. Itse laittaisin kyllä hieman nopeammalla tahdilla kuin kolmessa vuodessa. Ehkäpä vaikka vuoden aikana laittaa.
 
Liittynyt
22.01.2018
Viestejä
19
Mielenkiintoista nähdä mihin suuntaan Altia lähtee pörssissä ensimmäisenä päivänään. Veikkaan pientä plussaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
757
Itse taidan pistää ostohousut jalkaan, jos tippuu hinta 10% (tai enemmän). Tuntuu, että viime aikoina kaikki listautumiset ovat olleet järkyttävän kovaan hintaan. Toisekseen, jos nyt sitten väkevien myyntikin vielä vähenee, kun tuli jopa hurjaa 5,5% lonkkua kauppoihin, niin jos ei sitä kossua niin paljon vedetäkään, niin pakostihan se tulos altiallakin pienenee.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
@Berzza, toisaalta taas myyntihinta oli pienin mahdollinen 7,5e vs 9e. Tuossa on jo 16,333% ero ostohinnassa verrattuna jos olisi ollut täydet.
Itse uskon, että alkuun ainakin tulee ylös.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
796
@Berzza, toisaalta taas myyntihinta oli pienin mahdollinen 7,5e vs 9e. Tuossa on jo 16,333% ero ostohinnassa verrattuna jos olisi ollut täydet.
Itse uskon, että alkuun ainakin tulee ylös.
Haluisko joku fiksumpi kertoa miten toi hinta määräytyy ja miksi helvetissä se kannattaa ylimerkintätapauksessa jättää pieneksi? Sama tapahtui nyt sekä kiukaille että viinalle. Onko se jotain mistä instikoiden kanssa neuvotellaan ja sitten sieltä jäisi pari 10% koko merkinnästä kattavaa merkintää tekemättä, jos hinta olisi korkeampi? Eikös se nyt vanhojen omistajien kannalta ole itsestäänselvästi kannattavinta, että merkittäisiin just tasan ja mahdollisimman korkeaan hintaan? Vai ajatellaanko tuossa jo etukäteen jotain psykologisia reaktioita pörssiavaukseen? Ja miksi vanhat omistajat sitä haluaisi ajatella?
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 053
Mitä neuvoja sieltä pankista voisi saada jota ei voisi saada esim. täältä? Parhaimmassakin tapauksessa antavat samat neuvot kuin täällä paitsi tietenkin sijoitukset heidän omiin rahastoihin/tileille, joissa todennäköisesti suuremmat kulut.
Kuten sanoin, että kysyminen ei monessa pankissa maksa mitään ja sen takia sanoin, että kävisi kartuttamassa tilanteen enkä sanonut että mene pankkii ja anna rahat sinne. Kukaan meistä ei halua varmaan antaa suoria vinkkejä, että osta vaikka Rovio ja pistä 35ke, ns. varma tieto.

Olet varmasti kokeneempi sijoittaja kuin minä, joten osaat antaa parempi vinkkejä kuin minä.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 715
Kuten sanoin, että kysyminen ei monessa pankissa maksa mitään ja sen takia sanoin, että kävisi kartuttamassa tilanteen enkä sanonut että mene pankkii ja anna rahat sinne. Kukaan meistä ei halua varmaan antaa suoria vinkkejä, että osta vaikka Rovio ja pistä 35ke, ns. varma tieto.

Olet varmasti kokeneempi sijoittaja kuin minä, joten osaat antaa parempi vinkkejä kuin minä.
Pointti on se, että ei siitä pankissa käymisestä hyödy mitään. Ei pankeilla ole mitään sen kummempaa tietoa millä voisivat kartoittaa sun tilannetta tai neuvomaan paremmin tilanteeseen sopivia sijoituksia. Sitä paitsi indeksirahastot on käytännössä kaikille se parhain sijoituskohde, parhaimmassa tapauksessa pankki siis neuvoo sijoittamaan heidän tuotteistaan tälläisiin.

Riskinä kuitenkin pankkiin menossa on se, että laitat sijoitukset juuri heidän tuotteisiin (onnistuu kätevästi samalla reissulla tai muuten vaan sijoitusneuvoja on hyvä myymään). Sehän on sen sijoitusneuvojan duuni. Sitä varten pankit antaa ilmaista neuvontaa, koska sitten kun neuvotaan sijoittamaan pankin tuotteisiin, pankki saa rahat sitä kautta. Ilmainen sijoitusneuvonta on oikeasti vain keino edistää pankin omaa etua, eikä pyyteentöntä auttamista.

Ja jos oikeasti haluaa hyviä sijoitusneuvoja (eli siis laittaa jonkun muun tekemään sijoitukset puolestasi) se ei saa olla ilmaista vaan siitä pitää maksaa. Palkkion pitää olla tulokseen perustuva ja tappioissa olla potkujen uhka, tuo on ainoa tapa millä saat sen neuvojan toimimaan sun etua ajatellen ja niin ettei se neuvoja yritä vetää välistä jollain muulla keinolla. Jos haluaa ilmaiseksi päästä niin silloin pitää tehdä asiat itse, onneksi sijoittaminen on loppujen lopuksi hyvin helppoa (jos haluaa vain "varman" tuoton pitkällä aikavälillä) ja materiaalia löytyy netistä paljon (esim. tämä threadi).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Mulla olisi aloittelijan kysymys. Meillä jää vaimon kanssa asunnon myynnin jälkeen löysää rahaa noin 35000e käytettäväksi. Järkevintähän tämä olisi sitten laittaa poikimaan tulevaisuutta varten. Millaisella ajallisella hajautuksella jengi suosittelis tuommosen summan jakamaan? Indeksirahastoihin olisi tarkoitus noita laitella joko nordnetissä tai seligsonilla.

Itse olin miettinyt, että laittaisi jonkun 1000e kuussa menemään, mutta toisaalta kannattaako tuota summaa kolme vuotta makuuttaa pankin säästötilillä, kun ei sieltä korkoa ihan älyttömästi saa?

Sijoitushorisonttina semmonen 15-20 vuotta veikkaisin, että noilla rahoilla mennään vähintään
Kannattaa tosiaan laittaa rahat Norwegian tilille, jossa 1.75% korko. Sinne itsekin laitoin, koska en muutakaan keksinyt.
Talletustili

Tänään näyttää mukavalle laskupäivälle, niin voisi laittaa vaikka 10t€ tai 5t€ sijoituksen, jos löytää kohteen. Toki tuo 1000€ kuukaudessa kuulostaa aika turvalliselta jutulta. Enemmän tai harvemmin voi myös laittaa. Vaikka 10t€ ja lopuksi 5t€. Koska rahat olisi siellä 1.75% korolla, niin mielestäni sijoittamisella ei ole kiire, eli kannattaa ehkä tehdä harkiten?

Juuri nyt tuntuu ehkä vähän tuulisemmalta kuin yleensä, tai sitten itse luulen vaan.
Maailman pörssit juuri nyt - Nordnet

Edit:

Itselle on ainakin osuuspankista ja nordeasta soiteltu ja muutamia kertoja olen käynyt sijoitusneuvojalla. Antoivat kahvipaketin palkaksi käynnistä :)

Niin ja muistaakseni soittelivat joskus alkutalvesta. Eli ehkä se aika voisi olla paras kurssinousun kannalta? Mutta mitään varmuuttahan ei koskaan ole.

Sitten taas kesälomien aikaan porukka voi lomailla ja voivat jopa myydä osakkeitaan. Eli jossain vaiheessa vuotta saattaa olla pieni lasku juuri lomailun takia. Tai sitten ei.

Viimeksi ainakin neuvoi sijoittamaan koko summan kerralla, eli 100-150 t€. Toki jos rahalle on jotain muuta käyttöä, niin asia kannattaa järkeillä uudelleen. Toisaalta itselle riittää tuo 1.75% korko ehkä myös.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Noniin, nyt on se tilanne, että pitää ehkä myydä jotain rahantarpeessa... Mitä myisitte? Tarkoitan lähinnä a) osaketta, joka on plussalla, b) osaketta, joka on tappiolla vai c) rahasto-osuudesta?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
242
Noniin, nyt on se tilanne, että pitää ehkä myydä jotain rahantarpeessa... Mitä myisitte? Tarkoitan lähinnä a) osaketta, joka on plussalla, b) osaketta, joka on tappiolla vai c) rahasto-osuudesta?
D) Sitä sijoitusta, joka tulevaisuudessa tuottaa todennäköisesti vähiten. Sekään ei toki ole yksiselitteistä, koska eri sijoituksilla voi olla erilaiset riskiprofiilit.

Voitollaolevien myynnissä joutuu tietysti maksamaan veroja, tappiolla olevien myynnillä taas saattaa päästä hyödyntämään myyntitappiota.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Noniin, nyt on se tilanne, että pitää ehkä myydä jotain rahantarpeessa... Mitä myisitte? Tarkoitan lähinnä a) osaketta, joka on plussalla, b) osaketta, joka on tappiolla vai c) rahasto-osuudesta?
Yksi vaihtoehto voisi olla, että myisit tasaisesti voitolla ja tappiolla olevia. Tällöin siis myyntivoittojen vero kuintaantuu tappioilla.

Järkevää?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 703
Noniin, nyt on se tilanne, että pitää ehkä myydä jotain rahantarpeessa... Mitä myisitte? Tarkoitan lähinnä a) osaketta, joka on plussalla, b) osaketta, joka on tappiolla vai c) rahasto-osuudesta?
Itsekin ainakin optimoisin verot niin, ettet maksa senttiäkään luovutusvoittoveroja. Se on kuitenkin aina varmaa tappiota. Muuten voi sitten vaikka miettiä salkun hajautuksen parannusta (allokoida tasaisemmin) jne.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Mulla olisi aloittelijan kysymys. Meillä jää vaimon kanssa asunnon myynnin jälkeen löysää rahaa noin 35000e käytettäväksi. Järkevintähän tämä olisi sitten laittaa poikimaan tulevaisuutta varten. Millaisella ajallisella hajautuksella jengi suosittelis tuommosen summan jakamaan? Indeksirahastoihin olisi tarkoitus noita laitella joko nordnetissä tai seligsonilla.

Itse olin miettinyt, että laittaisi jonkun 1000e kuussa menemään, mutta toisaalta kannattaako tuota summaa kolme vuotta makuuttaa pankin säästötilillä, kun ei sieltä korkoa ihan älyttömästi saa?

Sijoitushorisonttina semmonen 15-20 vuotta veikkaisin, että noilla rahoilla mennään vähintään
Miä laittasin vaikka euro50,supersuomi,isobritannia100,worldiin tai sp500 ja kehittyviin. Jaat summan x ajalle minkä haluat.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
33
Hajauttaminen rokkaa. Aloitin viime syksynä marraskuussa Superrahasto Suomella, Xtrackers Euro Stoxx 50:lla ja iShares CORE MSCI Worldsillä. Myöhemmin tuossa alkuvuonna päätin laittaa panoksia vielä iShares Core MSCI Emerging Marketsiin vähän reilummin.

Se osoittautui hyväksi ratkaisuksi, koska Eurostoxx ja MSCI Worlds kyykkäsivätkin ihan reippaasti tuossa alkuvuoden dipissä eivätkä ole vieläkään palanneet lähellekään sitä tasoa missä oltiin viime vuoden lopulla. Sen sijaan Superrahasto ja Emerging Markets ovat hyvässä tuotossa ja niiden ansiosta salkku on edelleen nipin napin plussalla.

Kannattaa siis hajauttaa tehokkaasti (ajallisesti, toimialallisesti ja maantieteellisesti) :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 053
Laskin nopeella matikalla
5000e kiinni nyt orion b ja uskon, että 10vuoden sisällä varmasti kasvaa takaisin 50e eli 100% kasvu nykyiseen
Osinkotuotto 5,8% eli vuosi tahti olis 15.8%, jos osinkotuotto pysyy samana siis.
5000e olisi muuttunut 10vuodessa 12030e, toki tästä miinus verot.

Uskon vakaasti, että Orion B tulee saavuttamaan takaisin 10v sisällä tuon 50e.
 

J23

Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
68
Laskin nopeella matikalla
5000e kiinni nyt orion b ja uskon, että 10vuoden sisällä varmasti kasvaa takaisin 50e eli 100% kasvu nykyiseen
Osinkotuotto 5,8% eli vuosi tahti olis 15.8%, jos osinkotuotto pysyy samana siis.
5000e olisi muuttunut 10vuodessa 12030e, toki tästä miinus verot.

Uskon vakaasti, että Orion B tulee saavuttamaan takaisin 10v sisällä tuon 50e.
100% kasvu kymmenessä vuodessa vastaisi noin 7,2% vuosikasvua.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 384
Laskin nopeella matikalla
5000e kiinni nyt orion b ja uskon, että 10vuoden sisällä varmasti kasvaa takaisin 50e eli 100% kasvu nykyiseen
Osinkotuotto 5,8% eli vuosi tahti olis 15.8%, jos osinkotuotto pysyy samana siis.
5000e olisi muuttunut 10vuodessa 12030e, toki tästä miinus verot.

Uskon vakaasti, että Orion B tulee saavuttamaan takaisin 10v sisällä tuon 50e.
Takaisin 50 €? Kyseiselle firmalle sateli myyntisuosituksia jo aikanaan 16 €:ssa. Itsestä se 50 € tuntui ja tuntuu aika korkealta.

Itselläkin löytyy salkusta (ollut jo lähes 10 vuotta), mutta en ole tehnyt mitään.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 053
Takaisin 50 €? Kyseiselle firmalle sateli myyntisuosituksia jo aikanaan 16 €:ssa. Itsestä se 50 € tuntui ja tuntuu aika korkealta.

Itselläkin löytyy salkusta (ollut jo lähes 10 vuotta), mutta en ole tehnyt mitään.
10vuotta on näet todella pitkä aika ja kyllä Orionossa on myös tavoitehinnat olleet päältä 40e.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
Kannattaa tosiaan laittaa rahat Norwegian tilille, jossa 1.75% korko. Sinne itsekin laitoin, koska en muutakaan keksinyt.
Talletustili

Tänään näyttää mukavalle laskupäivälle, niin voisi laittaa vaikka 10t€ tai 5t€ sijoituksen, jos löytää kohteen. Toki tuo 1000€ kuukaudessa kuulostaa aika turvalliselta jutulta. Enemmän tai harvemmin voi myös laittaa. Vaikka 10t€ ja lopuksi 5t€. Koska rahat olisi siellä 1.75% korolla, niin mielestäni sijoittamisella ei ole kiire, eli kannattaa ehkä tehdä harkiten?

Juuri nyt tuntuu ehkä vähän tuulisemmalta kuin yleensä, tai sitten itse luulen vaan.
Maailman pörssit juuri nyt - Nordnet
Nyt voipi olla laskettelua tarjolla pitkänki aikaa, joten ajallinen hajauttaminen senkin puolesta entistä kannattavampaa(pohjaa kun ei näe ku vasta mäen päältä). USA:n ja Kiinan kauppasota ja korkojen nostot tässä nyt näidenkin laskettelujen taustalla, ja koska kumpaakin näyttää olevan tiedossa myös jatkossa, niin ainakin heilahteluja on nyt luvassa jonkin aikaa kun tuosta kauppahommasta väännetään kättä. EU ja USA tais tulla nyt tilapäiseen sopuun, että nuista tulleista luovutaan, mutta jotenki näkisin että Kiina ja USA kyl nokittelevat tässä aikansa. Tämmöset poliittiset päätökset kun vaatii aina aikansa, nii näitä tulleja ja vastatulleja ja vastatullien vastatulleja sit tulee pitkin kevättä jos ei jossain vaiheessa joku vihellä peliä poikki.
 
Liittynyt
24.03.2018
Viestejä
3
Terve!, Saako tänne laittaa otsikon mukaisesti aloittelijoiden kysymyksiä? Kun puhutaan, että rahastot noin tuottavat keskimäärin 7-8% vuosituottoa pitkällä aikavälillä (rahapodia kuunneltu) niin mitä tällä tarkoitetaan? Voiko joku vääntää rautalangasta. Itse nyt noin reilun vuoden sijoittanut (mikä kuulemma on hyvä juttu) rahastoihin ja tilanne seuraavanlainen.
upload_2018-3-24_20-56-37.png

Kyseisellä kuvalla tilanteeni nyt. Olen vuoden laittanut -vain- suosittuun eunl+is3n etf komboon (kuukausisäästöllä) sekä supereihin ja mitään en ole myynyt. Onhan tuo ollut siniselläkin mut harvoin montaa prosenttia. Jos säästän 10-15 vuotta kuukausittain niin toteutuuko silloin parempi vuosituotto vai teenkö nyt jotain väärin? Pahoittelut hölmöstä kysymyksestä, mutta tässä koitetaan kumminkin saada sitä tuottoa:):btooth:
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
Terve!, Saako tänne laittaa otsikon mukaisesti aloittelijoiden kysymyksiä? Kun puhutaan, että rahastot noin tuottavat keskimäärin 7-8% vuosituottoa pitkällä aikavälillä (rahapodia kuunneltu) niin mitä tällä tarkoitetaan? Voiko joku vääntää rautalangasta. Itse nyt noin reilun vuoden sijoittanut (mikä kuulemma on hyvä juttu) rahastoihin ja tilanne seuraavanlainen.

Kyseisellä kuvalla tilanteeni nyt. Olen vuoden laittanut -vain- suosittuun eunl+is3n etf komboon (kuukausisäästöllä) sekä supereihin ja mitään en ole myynyt. Onhan tuo ollut siniselläkin mut harvoin montaa prosenttia. Jos säästän 10-15 vuotta kuukausittain niin toteutuuko silloin parempi vuosituotto vai teenkö nyt jotain väärin? Pahoittelut hölmöstä kysymyksestä, mutta tässä koitetaan kumminkin saada sitä tuottoa:):btooth:
Kannattaa ehottomasti kurkata sinne Nordnetin "Ostoerittäin" välilehteen, sieltä näät miten yksittäiset ostot on tuottaneet. Vähän voi auttaa selventämään.

Alla MSCI World indexin tulokset(jota EUNL replikoi) 1998-2018. Toki historiallinen tuotto ei ole takuu tulevista tuotoista, mutta eniveis. Todennäköistähän on, tämä nykyinen markkinatilanne huomioiden, että nykyiset sijoitukset ei tuu näkymään plussalla pitkään aikaan, koska jossain vaiheessa tullaan yleensä alaskin päin. Siinä vaiheessa sit lyödään rahaa lisää tiskiin ja ostetaan tasasesti aina pohjalle saakka ja sieltä takas ylös. En tosin tiä onko tätä taulukkoa inflaatiokorjattu tahi mitenkään, wikistä nappasin.
Capture.GIF


EDIT: Tein karkean hahmotelman nyt excelissä jos on sijoittanut 1000 euroa vuosien 1998-2000 ensimmäisenä päivänä. Joku voinee korjata matikan tästä jos jotain pielessä. Huomaa esim. 2000 vuonna sijoitettu tonni tuottaa vähän kehnosti vuoteen 2018 mennessä, mutta jos esim. jatkoi sijoittamista niin vuonna 2008 sijoitettu tonni(keskisarakkeessa sopivasti) olis tuottanut 10 vuodessa vähän reilummin. Toki taas sit tuotto muuttuu jos voittoja alkaa lunastaan seuraavan laman pohjalla.

Capture2.GIF


Loppu käteen jäävästä summasta toki sit vähennetään verot, eli karkeasti myyntihinta miinus hankintameno-olettama x 0,mikäikinäveroprosenttisittenmyyntihetkelläonkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Edellistä täydentäen: Se vuosituotto mistä kyselit. Tuossa excelissä se näkyy vuosittain, mutta koska se vaihtelee vuosittain paljon, käytetään tuota keskimääräistä vuosituottoa, joka siis lasketaan yksinkertaisesti vuosituotto + vuosituotto 1 + vuosituotto 2... ja koko komeus jaetaan vuosien määrällä.

Yllä olevasta taulukosta saatiin 20v keskimääräiseksi vuosituotoksi n. 8,45%


EDIT: Ja niinkun edellä jo todettiin, tuolta ostoerittäin näkee paljonko mikäkin osto on tuottanut. Tuo, mistä laitoit kuvan, laskee tuoton keskihinnasta, joka on siis hankintahintojen keskiarvo. Hankintahinta on (toivottavasti) kasvava, joten myös tuo keskihinta kasvaa aina joka hinnan jälkeen, joka näkyy sitten "tuoton laskuna". Esimerkiksi voidaan ottaa minun pari vuotta takaperin ensimmäinen sijoittamani summa nn superiin: tuotto% 15,82, kun taas viimeisin osto 3,92%. Tässä välillä on ostoja paljon, ja nn laskee keskituotoksi 6,67%.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Terve!, Saako tänne laittaa otsikon mukaisesti aloittelijoiden kysymyksiä? Kun puhutaan, että rahastot noin tuottavat keskimäärin 7-8% vuosituottoa pitkällä aikavälillä (rahapodia kuunneltu) niin mitä tällä tarkoitetaan? Voiko joku vääntää rautalangasta. Itse nyt noin reilun vuoden sijoittanut (mikä kuulemma on hyvä juttu) rahastoihin ja tilanne seuraavanlainen.

Kyseisellä kuvalla tilanteeni nyt. Olen vuoden laittanut -vain- suosittuun eunl+is3n etf komboon (kuukausisäästöllä) sekä supereihin ja mitään en ole myynyt. Onhan tuo ollut siniselläkin mut harvoin montaa prosenttia. Jos säästän 10-15 vuotta kuukausittain niin toteutuuko silloin parempi vuosituotto vai teenkö nyt jotain väärin? Pahoittelut hölmöstä kysymyksestä, mutta tässä koitetaan kumminkin saada sitä tuottoa:):btooth:
Kuten tuossa jo selitettiinkin niin palaa asiaan 30 vuoden päästä. Muutama vuosi tai kymmenenkin vuotta on kovin lyhyt aika sijoittamisessa. 30 vuotta kun laitat joka kuukausi rahaa rahastoihin niin on jo melko todennököistä että ne on plussalla. Tosin voihan ne olla reilusti miinuksellakin.
 
Liittynyt
24.03.2018
Viestejä
3
Kiitos paljon perato, ponsu ja nomber. Avasi itselle aikas hyvin tuota :) Jatkanpa samaan malliin ja viis veisaan punaisista luvuista vielä tässä vaiheessa.

Katsotaan jos jossain vaiheessa lisäisi yksittäisiä osakkeita tai muita rahastoja Lisää rahaa tiskiin vain!
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
904
Kiitos paljon perato, ponsu ja nomber. Avasi itselle aikas hyvin tuota :) Jatkanpa samaan malliin ja viis veisaan punaisista luvuista vielä tässä vaiheessa.

Katsotaan jos jossain vaiheessa lisäisi yksittäisiä osakkeita tai muita rahastoja Lisää rahaa tiskiin vain!
On hyvä pitää myös mielessä, että tappiot realisoituu vasta jos/kun myyt laput/osuudet pois, ei ennen sitä. Pää kylmä pulkkamäessä ja korkeintaan lisä tankkausta
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 094
Edellistä täydentäen: Se vuosituotto mistä kyselit. Tuossa excelissä se näkyy vuosittain, mutta koska se vaihtelee vuosittain paljon, käytetään tuota keskimääräistä vuosituottoa, joka siis lasketaan yksinkertaisesti vuosituotto + vuosituotto 1 + vuosituotto 2... ja koko komeus jaetaan vuosien määrällä.

Yllä olevasta taulukosta saatiin 20v keskimääräiseksi vuosituotoksi n. 8,45%


EDIT: Ja niinkun edellä jo todettiin, tuolta ostoerittäin näkee paljonko mikäkin osto on tuottanut. Tuo, mistä laitoit kuvan, laskee tuoton keskihinnasta, joka on siis hankintahintojen keskiarvo. Hankintahinta on (toivottavasti) kasvava, joten myös tuo keskihinta kasvaa aina joka hinnan jälkeen, joka näkyy sitten "tuoton laskuna". Esimerkiksi voidaan ottaa minun pari vuotta takaperin ensimmäinen sijoittamani summa nn superiin: tuotto% 15,82, kun taas viimeisin osto 3,92%. Tässä välillä on ostoja paljon, ja nn laskee keskituotoksi 6,67%.
Hep, nyt on liiankin yksinkertaisesti laskettu keskimääräinen vuosituotto. Tuolla tavalla summaamalla ja lopuksi jakamalla vuosien määrällä saadaan nimittäin yksittäisten vuosien tuottoprosenttilukujen keskiarvo, jolle en kyllä heti keksi järkevää käyttöä.

Luotan Peraton taulukkoon. Sen mukaan 1000e on kasvanut 3591,64 euroon 20v aikana. Alkupääoma on siis noin 3,59-kertaistunut. Lasketaan keskimääräinen vuosituotto:

((3,59 ^ (1 ÷ 20)) - 1) × 100 % = 6,6 %

Tuolla tuottoprosentilla tonnista tulee 20 vuodessa 3,6ke.

Edit. Käänsin erotuksen suunnan, ettei tule negatiivinen.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 387
Viestejä
4 200 233
Jäsenet
70 894
Uusin jäsen
JapPro

Hinta.fi

Ylös Bottom