• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
747
Tänään taas nordnetin sivuilla ostoksilla ja tuli ostettua lisää outokumpua. Toimeksianto oli 30kpl ja kurssi mainittu 6,56, mutta tapahtumissa on 17kpl ja kurssi 6,90 mistäs tuo kurssin muutos johtuu?
Oot saanut vaan osan ja nordnet lisää ostopalkkion kurssiin.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 711
Ok. Kiitokset tästä. Toimeksiannoissa edelleen näkyy tuo 30kpl viimeisin eli roikkuuko se siellä siihen asti kun saan ne loput 13kpl?
Voit sä sen poistaa jos et halua noita 13 puuttuvaa. Muuten se on niin pitkään kun laitoit sen toimeksiannon voimassaoloksi, oletus taitaa olla päivä.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
904
Eikös nordnetilla ole 0.99€ alle 200 euron kaupat, joten mistä tuo 6.90-6.56=0.34 tulee?

Jaa juu niinhän sen kampanjan mukaan tuo on aika kovat kulut. Olen pyrkinyt hyödyntämään tuota kamppista osakeostoissa. Pitää laittaa kyselyä nordnettiin.

E:Sorry mun moka, toi mainitsemani osto olikin eilisiä eli siitä tuo erotus. Keltanokka osakesijoittamassa taas :)
 
Viimeksi muokattu:

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Jaa juu niinhän sen kampanjan mukaan tuo on aika kovat kulut. Olen pyrkinyt hyödyntämään tuota kamppista osakeostoissa. Pitää laittaa kyselyä nordnettiin.
Mene "tapahtumiin ja laskelmiin" ja klikkaa kyseisen ostotapahtuman perässä oleva laskelmalinkki auki. Siinä on että paljonko ostit, kurssi ja välityspalkkio. En nyt muista ilmestyykö se saman tien vai vasta seuraavana päivänä ostosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Saako nornetistä säädettyä noita tarjouksia fill or kill tyylisiksi?
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
904
Mene "tapahtumiin ja laskelmiin" ja klikkaa kyseisen ostotapahtuman perässä oleva laskelmalinkki auki. Siinä on että paljonko ostit, kurssi ja välityspalkkio. En nyt muista ilmestyykö se saman tien vai vasta seuraavana päivänä ostosta.
Joo kiitokset tästäkin. Itse opettelen vielä näitä juttuja ja sen takia kyselen. Tuoltahan tuo kaupankäyntikulut 0.99€ ym. löytyi. Nordnetin aspasta tuli myös vastaus todella nopeasti kun kyselin sieltä tuota mun sekoilun aiheuttamaa epätitoisuutta.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
37
Muita jotka kärsineet Tokmannin kurssin laskusta? Otin kyllä vähän lisää taas hintaan 7,20..
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 711
Kärsitty on. Itsehän ostin jo tuota juuri ennen sitä edellistä pudotusta.

Mutta aika ylireagointi tämäkin taas on. Oikeastaan kysymys onkin että pitäisikö ostaa lisää nyt vai odotella että viimeisetkin tuulipuvut saa tehtyä paniikkiratkaisunsa.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Kärsitty on. Itsehän ostin jo tuota juuri ennen sitä edellistä pudotusta.

Mutta aika ylireagointi tämäkin taas on. Oikeastaan kysymys onkin että pitäisikö ostaa lisää nyt vai odotella että viimeisetkin tuulipuvut saa tehtyä paniikkiratkaisunsa.
Sitä pitäisi jaksaa odotella, että osake tekee edes yhden nousun ennenkuin tankkaa lisää. Muuten tulee helposti Sonera/Nokia efekti, että tankkaa jatkuvasti vain laskevaan kurssiin kun "ei se enää voi laskea". Tosin taisivat nuokin esimerkkiyhtiöt aina silloin tällöin jonkun korjausliikkeen tehdä ja sitten laskivat taas uuteen ennätykseen.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 711
Joo, täytynee tässä katsoa mihin suuntaan homma lähtee ja tehdä rauhallisesti päätökset vasta sitten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Kun puhutte nousuista ja laskuista, niin mihin perustatte ajatuksenne siitä, että joku firma on menossa johonkin suuntaan? Oletteko tehneet tilinpäätösanalyysejä ja avioineet, että osakekurssi on alihintainen suhteessa liiketoimintaan? Vai katsotteko vain osavuosikatsauksen ennusteesta? Vai onko vaan sellainen "krääsäkauppa tuntuu vetävän hyvin kun kaverini ostelevat jotain mökkitarvikkeita, tokmanni varmaan menestyy nyt kesällä" tutina puntissa?

Ja jos sanotte "Täytyy katsoa mihin suuntana homma lähtee", niin mitä se oikein tarkottaa? Että jos ensi viikolla putoaa, niin sitten varmaan putoaa jatkossa lisää? Vai jos ensi viikolla putoaa, niin sitten varmaan nousee myöhemmin?
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Kun puhutte nousuista ja laskuista, niin mihin perustatte ajatuksenne siitä, että joku firma on menossa johonkin suuntaan? Oletteko tehneet tilinpäätösanalyysejä ja avioineet, että osakekurssi on alihintainen suhteessa liiketoimintaan? Vai katsotteko vain osavuosikatsauksen ennusteesta? Vai onko vaan sellainen "krääsäkauppa tuntuu vetävän hyvin kun kaverini ostelevat jotain mökkitarvikkeita, tokmanni varmaan menestyy nyt kesällä" tutina puntissa?

Ja jos sanotte "Täytyy katsoa mihin suuntana homma lähtee", niin mitä se oikein tarkottaa? Että jos ensi viikolla putoaa, niin sitten varmaan putoaa jatkossa lisää? Vai jos ensi viikolla putoaa, niin sitten varmaan nousee myöhemmin?
Kai näihin touhuihin on ihan ammattilaistenkin kriteerit. Mun kriteeri on, että jos mä olen tankannut neljä kertaa ja joka ikisellä kerralla kurssi on alempana kuin viimeksi, niin olen 100% varmuudella ostanut jatkuvasti laskevaan kurssiin ja tehnyt typerän virheen. Ihan hyvin olisi voinut jättää ne välitankkaukset väliin ja rauhassa katsoa, että kuinka kauan kursi tulee alas.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 711
Tokmannilla on edelliset vuodet mennyt tulosten mukaan ihan hyvin eikä markkinatilanne ole sen kummemmin muuttunut. Tokmanni myös lisää liiketiloja eikä uusien liiketilojen suunnitelmat myöskään ole muuttuneet nykyisessäkään tilanteessa, enemmän vaan meinaavat laajentaa. Eli ensi vuonna uudet liiketilat alkavat tuottamaan ja ei se tarvii kuin yhden hyvä kauden niin eiköhän osake ala nousemaan reippaasti.

Ja vaikka tulos on ollut viime aikoina huono, niin ei se kuitenkaan niin huono ole. Vaikka jotkut noille sää-selittelyille nauraa, niin onhan se nyt aika selvää ettei kesäkamppeet mee kaupaksi kun lunta tulee. Ennusteista on jääty, mutta ei tässä kuitenkaan mistään konkurssiin menosta ole kyse kuten kurssista voisi päätellä.

Mitä itse meinasin katsoa vielä että onko tämä nyt se koko lasku mikä tämän tulosvaroituksen takia tapahtuu, vai tapahtuuko ensi viikolla vielä lisää pudotusta. Lisäostoja kuitenkin todennäköisesti teen, lähinnä kyse on ajoituksesta. Edelliskerrallakin kurssi laski ekana päivänä 10% ja sitten vielä seuraavana toiset 10%, sitten romahdus hidastui ja kurssi alkoi asettumaan eli ekana päivänä lisäostojen hätäily oli virhe.

Ja krääsäkauppa tuntuu vetävän :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Kai näihin touhuihin on ihan ammattilaistenkin kriteerit. Mun kriteeri on, että jos mä olen tankannut neljä kertaa ja joka ikisellä kerralla kurssi on alempana kuin viimeksi, niin olen 100% varmuudella ostanut jatkuvasti laskevaan kurssiin ja tehnyt typerän virheen. Ihan hyvin olisi voinut jättää ne välitankkaukset väliin ja rauhassa katsoa, että kuinka kauan kursi tulee alas.
Mutta miksi ylipäätään edes ostit juuri tätä kyseistä firmaa ihan ensimmäisen kerran? Varmanakin, siksi, että luulit kurssin pikemminkin olevan nousussa laskun sijaan. Mitkä olivat perusteet sille ajatukselle, että kurssi varmaan nousee ja kun ne kerran eivät selkeästikään olleet oikeat, niin mikä mahtoi mennä vikaan ja miten tästä voisi ottaa oppia?

Miten perustelet sen, että nykyisellä osakekurssilla firman omistaminen on järkevää? Tokmannin markkina-arvo on 424 miljoonaa, sen osakekohtainen tulos viime vuodelta oli n. 50snt/osake, osakekurssi 7.4e/lappu -> P/E jotain 15. Liikevaihdon kasvu ollut 3% vuosi viimeiset 4v tjsp.

Vähittäiskaupan marginaalit ovat pienet, nettikauppa senkun lisääntyy jne. Toki pienetkin katteiden parannukset näkyvät rajuina nousuina tuloksessa suhteessa nykykurssiin. Vastaavasti kun tulee pienikin pudotus voitto-odotuksiin, niin seuraukset ovat rajut, kuten eilisestä negarista nähdään...

Miksi nimenomaan tokmanni on se osake jota haluaisi omistaa MSCI World indeksin sijaan?
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Mutta miksi ylipäätään edes ostit juuri tätä kyseistä firmaa ihan ensimmäisen kerran? Varmanakin, siksi, että luulit kurssin pikemminkin olevan nousussa laskun sijaan. Mitkä olivat perusteet sille ajatukselle, että kurssi varmaan nousee ja kun ne kerran eivät selkeästikään olleet oikeat, niin mikä mahtoi mennä vikaan ja miten tästä voisi ottaa oppia?
Mullahan ei ole Tokmannia, tuo oli vain tuollainen heitto. Itse tuli aikoinaan Nokian kanssa tuo virhe tehtyä, koska uskoin, että pakkohan sen on sieltä nousta. Onneksi Microsoft pelasti minun sijoitukseni ja pääsin sen ostotarjaouksen jälkeen omilleni kun myin kaikki pois. Sitten Nokia kyykkäsi taas ja tällä kertaa sitten ostin sitä oikeaan aikaan ja ollaan reilusti voitolla.

Itse kyllä olen nyt pitäytynyt tuossa taktiikassa, että ostaa ja pitää. Jos jotkut maailman kovimmistakin sijoittajista on tuolla tavalla pärjännyt, niin ei se voi olla ihan väärä taktiikka. Lisäksi kaikkein helpoin aloittelijalle, pitää vain olla kanttia olla tekemättä mitään ja se on välillä vaikeata.
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 079
Martelakin tippunut tuntuvasti tänään. Jos lukuja ynnään oikein niin 53miljoonan arvoinen yritys tulee tekemään tänä vuonna noin 6 miljoonaa voittoa. Eihän tuo mikään huono saldo ole mielestäni.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Mullahan ei ole Tokmannia, tuo oli vain tuollainen heitto. Itse tuli aikoinaan Nokian kanssa tuo virhe tehtyä, koska uskoin, että pakkohan sen on sieltä nousta. Onneksi Microsoft pelasti minun sijoitukseni ja pääsin sen ostotarjaouksen jälkeen omilleni kun myin kaikki pois. Sitten Nokia kyykkäsi taas ja tällä kertaa sitten ostin sitä oikeaan aikaan ja ollaan reilusti voitolla.

Itse kyllä olen nyt pitäytynyt tuossa taktiikassa, että ostaa ja pitää. Jos jotkut maailman kovimmistakin sijoittajista on tuolla tavalla pärjännyt, niin ei se voi olla ihan väärä taktiikka. Lisäksi kaikkein helpoin aloittelijalle, pitää vain olla kanttia olla tekemättä mitään ja se on välillä vaikeata.
Kyösti Kakkonen ainakin antoi vahvan ostosuosituksen Tokmannille.
- Elämäntyöni tuhotaan.

Itse en sijoittaisi Tokmanniin, koska kyllä minun mielestäni tuollaisten kivijalkamyymälöiden aika on ohitse. Kyllä siinä aika ihmeitä saa tehdä, että saisi ne kannattavaksi ja hintataso pärjäisi netin hintavertailuille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 815
Kyösti Kakkonen ainakin antoi vahvan ostosuosituksen Tokmannille.
- Elämäntyöni tuhotaan.

Itse en sijoittaisi Tokmanniin, koska kyllä minun mielestäni tuollaisten kivijalkamyymälöiden aika on ohitse. Kyllä siinä aika ihmeitä saa tehdä, että saisi ne kannattavaksi ja hintataso pärjäisi netin hintavertailuille.
Toisalta suomessa ei enää kovin montaa halpisketjua olekkaa. Hong Kong (jolla menee huonosti) ja Motonet. Vahvin jää ja menestyy.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 664
Myin Tokmannit 10% voitolla pois kun se alkoi laskea. Olisi pitänyt myydä silloin jo edellisenä päivänä kun toimensa jättävä toimitusjohtaja kertoi myyneensä omat osakkeensa pois. Vaikka markkinat reagoivat ehkä liian kovin, on lasku silti perusteltua.
Nokiaa ostin viime syksynä 3,9€ kurssilla kun se dippasi täysin ilman syytä ja myin nyt keväällä pois 5.64€ kurssilla pois. Nyt seurannassa ei ole oikeastaan mitään osaketta ja rahaa menee vain indekseihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Outokumpukin on taas vaihteeksi vapaapudotuksessa. Sehän kelpaa suomisijoittajalle joka tykkää tarttua putoavaan puukkoon Piensijoittajat kahmivat halventunutta Outokumpua

Harvinaisen ankea osake, onneksi en ole kyydissä. Kerran hieman keinottelin ja jotain jäi viivan allekin mutta se riitti. Toista kertaa tuskin onnistaa :think:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
152
Täällä on tullut tartuttua kumpuun, lähinnä oman historian takia. Mikä tuota kurssia laskee viime tulosjulkistukseen nähden?
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
904
Joku veikkaili raaka-aine kysynnän hiipumisen takia ois laskussa+isot pelurit keventää salkkujaan.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
747
Onhan tuolla esim nordnetissa tyyppejä jotka sijoittavat pelkästään outokumpuun. Sen verran nousuja ja laskuja :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Onhan tuolla esim nordnetissa tyyppejä jotka sijoittavat pelkästään outokumpuun. Sen verran nousuja ja laskuja :)
Vaikea kutsua tuollaista sijoittamiseksi. Lottoarpomista se on. Sama kuin sanoisi sijoittavansa lämpökohinaan.

Jos käytössä ei ole sisäpiiritietoa, niin tuossa vaan häviää rahansa kuluihin ajan kanssa.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Joku veikkaili raaka-aine kysynnän hiipumisen takia ois laskussa+isot pelurit keventää salkkujaan.
+ muutama tavoitehinnan lasku.

Kumpu on ollut aikamoisen shorttaamisen kohteena viime ajat. Lappua on lyöty laitaan niin tuhottomasti. Itse olen tätä seurannut, mutta vielä en ole tarttunut.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
60
Tuossa joku kyseli että milloin osakkeita ostetaan ja mitä tarkoittaa jos katsellaan tilannetta yms. Minä ostan osakkeita silloin kun ne tuntuvat halvalta ja perusteena käytän firman arvostusta sen tulevaan kasvuun ja tuloksentekokykyyn nähden. Sijoittajallahan ei sijoitusta tehdessään ole käytössä juuri muita tietoja kuin historia ja yhtiön johdon ennuste tulevalle vuodelle. Jos luotat johtoon ja saat jonkin numeerisen ennusteen liikevaihdon ja tuloksen kasvusta voit melko tarkasti hahmotella millaista tulosta odottaa vuoden lopulla mikäli lukuihin päästään. Sitten onkin helpompi määrittää onko osake halvan tuntuinen nyt tai mitä kurssi voisi olla vuoden päästä. Yleensä osakkeita ostetaan useamman vuoden tähtäimellä joten yhtiön kehitystä voi seurailla osavuosiraporteista. Mikäli kehitys jatkuu hyvänä ei lypsylehmää kannata myydä syyttä suotta vaan nauttia vuosi toisensa jälkeen kasvavasta osinkovirrasta.

Mikäli kiinnostaa tutustua salkkuuni tai arvonmääritysprosessiini, kirjoittelen blogia aiheen tiimoilta ja vähän vierestäkin.
Tässä eräs tuore arvonmäärityskeissi: Tuulipuku
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
727
Vielä ei ole tullut lähdettyä osakkeita hankkimaan suoraan, vaan rahaston kautta menen.


Tässä oma vaatimaton rahasto tältä päivältä. Kommentteja painotuksista tai jotain... :D

Kyseessähän on siis passiivisia rahastoja kasvuosuuksilla. Hiukan näyttää ikävältä nuo kolme alinta, mutta ehkä ne jossain vaihessa nousee.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
727
Joo, ei ihan oo 600 000 euroa tuolla :sori:. Neljän kuukauden (100+100+200+200) säästämisen jälkeen on tuo mitä sinne saanut laitettua.

En usko että hirveästi tulisi uskallettua ees laittaa mitään kuvankaappauksia salkusta, jos olisi varaa pistää 600 000 euroa makaamaan jonnekin. :D
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Joo, ei ihan oo 600 000 euroa tuolla :sori:. Neljän kuukauden (100+100+200+200) säästämisen jälkeen on tuo mitä sinne saanut laitettua.
Mitään sen enempää kantaa ottamatta, niin neljän vuoden päästä voi jotain sanoa, että miten on mennyt. Neljä kuukautta on ihan se ja sama. Vaikka olisi -70%, niin ei merkkaisi mitään.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
727
Lähinnä vituttaa, ettei ole saanut laitettua enempää. Meinaa jo nyt olla siinä ja siinä että saako laitettua 200 euroa just ennen palkkapäivää tuonne.

Emäntä kotona kotihoidontuella, kaksi lasta, kissa ja koira niin ei meinaa jäädä säästöön oikein mitään. Vielä pitäisi karsia turhia menoja, niin sitten voisi saada laitettua sen 300 euroa kuussa säästöön.

Muoks: Tosiaan jos on jotain kommenttia antaa painotuksista tyyliin onko hyvä idea panostaa Suomeen ja Eurooppaan jotka ovat (tällä hetkellä) korkeammalla, vaiko noihin eniten miinuksilla oleviin.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Lähinnä vituttaa, ettei ole saanut laitettua enempää. Meinaa jo nyt olla siinä ja siinä että saako laitettua 200 euroa just ennen palkkapäivää tuonne.

Emäntä kotona kotihoidontuella, kaksi lasta, kissa ja koira niin ei meinaa jäädä säästöön oikein mitään. Vielä pitäisi karsia turhia menoja, niin sitten voisi saada laitettua sen 300 euroa kuussa säästöön.
Sitten se vasta vituttaakin, kun säästänyt vaikka kuinka kauan, on sopivasti oikein pirunmoinen lama ja kaikki kurssit ovat pohjalukemissa ja pitää lunastaa säästöt pois tappiolla, kun tuli joku ylimääräinen suuri meno.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Lähinnä vituttaa, ettei ole saanut laitettua enempää. Meinaa jo nyt olla siinä ja siinä että saako laitettua 200 euroa just ennen palkkapäivää tuonne.

Emäntä kotona kotihoidontuella, kaksi lasta, kissa ja koira niin ei meinaa jäädä säästöön oikein mitään. Vielä pitäisi karsia turhia menoja, niin sitten voisi saada laitettua sen 300 euroa kuussa säästöön.

Muoks: Tosiaan jos on jotain kommenttia antaa painotuksista tyyliin onko hyvä idea panostaa Suomeen ja Eurooppaan jotka ovat (tällä hetkellä) korkeammalla, vaiko noihin eniten miinuksilla oleviin.
En minä kyllä laittas kaikkia rahoja tuonne jos noin tiukkaa oikeesti on. Ei se ole mikään säästöpossu kuitenkaan virallisesti mistä voi nostaa 100egee syyläriin tjs
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 711
Muoks: Tosiaan jos on jotain kommenttia antaa painotuksista tyyliin onko hyvä idea panostaa Suomeen ja Eurooppaan jotka ovat (tällä hetkellä) korkeammalla, vaiko noihin eniten miinuksilla oleviin.
Eipä noita painotuksia hirveesti kannata miettiä tuolla tavalla. Ei sitä kuitenkaan tiedä mikä tulee nousemaan ja mikä ei. Välillä sitten tasailee jos alkaa joku olemaan reilusti korkeammalla kuin toinen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
358
Itse olen tällaisena köyhänä vasta-aloittaneena ajatellut, että säästää pienen summan kuukaudessa jollekin tilille, mistä ne saa heti käyttöön, ja loput mitkä jää sitten niin sijoittaa. Jos tulee äkillinen meno, niin voi ottaa hätävaratililtä, eikä tarvitse koskea sijoituksiin. Itselläni on lähes identtinen tilanne Vipan kanssa kissan, koiran ja kahden muksun kanssa. Vaimo tosin tekee lasten hoidon ohessa vähän töitäkin. Mukavahan se olisi enemmänkin sijoittaa, mutta ei tällä palkalla vielä paljoa voi laittaa. Pitäisi ehkä avata Norwegianille tili, niin saa vähän korkoakin noista hätävarasijoituksista.
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 079
Lähinnä vituttaa, ettei ole saanut laitettua enempää. Meinaa jo nyt olla siinä ja siinä että saako laitettua 200 euroa just ennen palkkapäivää tuonne.

Emäntä kotona kotihoidontuella, kaksi lasta, kissa ja koira niin ei meinaa jäädä säästöön oikein mitään. Vielä pitäisi karsia turhia menoja, niin sitten voisi saada laitettua sen 300 euroa kuussa säästöön.

Muoks: Tosiaan jos on jotain kommenttia antaa painotuksista tyyliin onko hyvä idea panostaa Suomeen ja Eurooppaan jotka ovat (tällä hetkellä) korkeammalla, vaiko noihin eniten miinuksilla oleviin.
Meillä vähän sama tilanne, rahaa tulee ehkä noin 2200€/kk nettona yhteensä. Aloitettiin puskurin säästäminen, eli se 2k€ olisi tavoite olla osa käteisenä ja tilillä makaamassa, mistä sitten ostetaan ruuat, vaatteet sekä maksellaan vuokrat ja laskut. Lisäksi mulla on himassa useampikin piilo johon kätken käteistä mitä tulee, ettei tule käytettyä, kolikot menee myös kaikki säästölippaaseen. Tililtä yritän 50€/kk tunkea nordnettiin tällä hetkellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 723
Muoks: Tosiaan jos on jotain kommenttia antaa painotuksista tyyliin onko hyvä idea panostaa Suomeen ja Eurooppaan jotka ovat (tällä hetkellä) korkeammalla, vaiko noihin eniten miinuksilla oleviin.
Jos on piukkaa rahasta niin laita tuo AAA ennemmin tilille vaikka norwegianiin. Jos sun pitää nostaa tuolta AAA:sta rahaa niin se on luovutus ja siten et voi enää tehdä täysimääräistä vuosittaista veroveiviä joka on prosentuaalisesti sitä paremman 'lisätuoton' tarjoava temppu mitä pienempi salkkku.

Sulla on suomessa asunto, työpaikka jne eli markkinariskiä on sitä kautta enemmän kuin tarpeeksi. Itse en laittaisi euroakaan suomen markkinaan rahastojen kautta, ainoa etäisesti järkevä peruste olisi suomalaiselle rahastolle lähdeverottomat osingot ja täten snadisti parempi tuottomahdollisuus mutta tuskin kompensoi noita muita sinun jo suomeen liittyviä riskejä.

Lisäksi nuo muutkin korkorahastot tullevat polkemaan lähes paikallaan (ellei mene tappiolle) jokusen vuoden kun korot alkavat nousemaan, korot tuskin enää laskevat eli viimeisien vuoden tuottoihin ei ole mahdollisuutta päästä. Itse laittaisin ehkä nuo valtioobligaatiotkin norwegianiin ja pitäisin vain nuo yrityslainat.

Sinänsä mielestäni fiksua pistää noihin korkoihin rahaa jos talous on tiukalla niin saa sieltä rahaa tarvittaessa todennäköisesti tappioitta markkinatilanteesta riippumatta ja tod näk pitkässä juoksussa tuottoakin, backtestauksen perusteella ilmeisesti muutenkaan pitkässä juoksussa eivät ole tuotto-odotusta juurikaan alentaneet mutta heiluntaa pienentäneet reilusti...

Itsellä on korkoja marginaalisesti (joku 4%) ja niistäkin iso osa kehittyvien bondeja eli venäjää, brasiliaa jne tuomaan kuukausittaisia "osinkoja" :), lapsien salkussa ei käytännössä ollenkaan. Eli olen toiminut toisin kuin sinulle kirjoitin, mutta itsellä ei ole tarvetta realisoida tuolta mitään, jos yhtäkkiä tarvitsisi kymppitonneja niin marginilla saisi rahaa ulos koskematta sijoituksiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Itse käytän sellaista, että pidän ~2vk nettotiliä ylimääräistä heti siirrettävissä olevaa käteistä tilillä makoilemassa, loput mitä jää säästöön, sijoitan. Tuolla käteisvaralla pystyy hyvin varautumaan, mikäli auto/pesukone/muu menee rikki jne. Sitten sen minkä ottaa ko. tililtä, laittaa takaisin seuraavasta palkasta.
 
Liittynyt
12.06.2017
Viestejä
64
Luin interwebbiä ja tuli tälläisiä neuvoja vastaan

"Sijoittajan pahin vihollinen on usein sijoittaja itse. Hötkyilemällä sijoittaja innostuu kuumista osakkeista, joilla kaikki muut sijoittajat ovat tienanneet satoja prosentteja ja myy sijoituksensa paniikissa silloin kuin markkinat romahtavat. Kuumien osakkeiden (ja rahastojen) odotettu tuotto on kuitenkin tylsiä osakkeita alempi. Aurinko myös nousee joka aamu. Markkinat ovat viimeisen 215 vuoden aikana aina palautuneet paniikkitilasta. Pahin virhe on siten, myydä silloin kuin veri virtaa markkinoilla. Tällöin pitäisi ostaa!"

Kysymys. Jos olet ostanut linnunpönttöjä ja niiden arvo on noussut salkussa 300% ja näät että niiden arvo suorastaan sulaa silmissä niin miksi niitä ei kannata myydä huipulla ja sitten näillä rahoilla ostaa samaa tuotetta lisää kun lasku taittuu? En ymmärrä
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
769
Myöhästyit jo huipulla myynnistä, jos näet niiden sulavan silmissä. Jokaisella omanlaisensa tavoitteet ja aikataulut omistuksille, toiset myy pikku nousuista, toiset odottelee 20v. Toisten mielestä kannattaa rahastaa nousut pois, jos näyttää että lasku on "väliaikainen" ja ostaa halvemmalla takaisin. Aina ei näin käy ja myöhästyy junasta, sitten pitää miettiä lähteekö vielä samalla hintaa kyytiin vai jääkö rannalle ruikuttaan.

Kaikki on lopen kiinni siitä miten hyvin tuntee omistavansa yhtiön toiminnan ja pystyy tekemään päätöksen näkemyksensä mukaan, sen lisäksi vielä odottamattomat tiedotteet ja tapahtumat maailmalla/kotimaassa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 574
Viestejä
4 184 812
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom