Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Sun ei kannata sijoittaa. Ei sulla juttujen perusteella riitä kärsivällisyys ja itsekuri. Myyt vaan kuitenkin kaiken ekasta isommasta rysäyksestä.
Mitäs tiedät? Häh? Minulla on sijoitusasuntoja jota vuokraan. En ole tähän mennessä myynyt mitään. Sukulaiset omistaa jotain josta omistan pienen osan mutta koska osani siitä on niin pieni minulla ei ole paljon päätösvaltaa milloin se myydään.

Minulla ei kärsivällisyyttä? Useimmat tietokone ostos ei kestä 6kk kuten minulla kesti odotin Black Friday ja muita tarjouksia.

Siirsin vain 3k Nordbet tilille en ole mitään ostanut ja harkitsen rauhassa.
 

Raaka

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
639
Mitäs tiedät? Häh? Minulla on sijoitusasuntoja jota vuokraan. En ole tähän mennessä myynyt mitään. Sukulaiset omistaa jotain josta omistan pienen osan mutta koska osani siitä on niin pieni minulla ei ole paljon päätösvaltaa milloin se myydään.

Minulla ei kärsivällisyyttä? Useimmat tietokone ostos ei kestä 6kk kuten minulla kesti odotin Black Friday ja muita tarjouksia.

Siirsin vain 3k Nordbet tilille en ole mitään ostanut ja harkitsen rauhassa.
Ihme vertauskuvia.

Kuitenkin puhuttiin nyt osakkeisiin sijoittamisesta, ei sijoitusasunnoista eikä tietokoneostoista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 025
Parin vuoden osakeuutisten lukemisten jälkeen pistin 500e nordnetin kautta nokiaan (9e kulut uh). On tästä pitempään iloa ja jännittämistä kuin pitkävedosta! Sanoisin että jos-ehkä-kun usan operaattorit panostavat 5g:n niin pitäisi nokiankin puskea osinkoa.
Lähtökohtaisesti jokainen muukin ajattelee noin, ts. Se 5G:n tulo on jo hinnoiteltu Nokian kurssiin.

Nykyisen kurssin mataluus viestii siitä, että konsensusennuste on aika synkkä Nokian 5G:n menestymiselle.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Kyseinen käyttäjä vasta haukkui indeksirahastot toisessa ketjussa koska hänellä on "parempia" sijoitusideoita. Hetken päästä kyseli kuinka samaisia rahastoja ostetaan. Nyt on sitten sijoitusasuntoja ja eräässä ketjussa valitetaan KELA:n tukien vähyydestä. Tai siitä että julma pankki vaatii ihan vakuuksia asuntolainalle. Eikä ymmärretä edes perusasioita velallisen oikeuksista. Listaa voisi vielä jatkaa mutta eiköhän tämä riitä.
Jospa nyt offtopic minusta loppuisi? Totta olin joskus hieman negativiinen ehkä osakkeille ja indeksirahastoille. mutta en nyt suoraan haukkunut ne maan tasalle. Kai sitä voi muuttaa mielensä? Minä muutin mieleni ainakin hieman jos avasin Nordnet tilin ja siirsin 3000 euroa että voin tarvittaessa sijoittaa kun päätän niin.

Sitten joku offtopic herjausta häh? KELA keskustelu oli FIRE threadissa eikä kuulut tähän threadin siis taloudellinen riippumattomuus.

Vastasin vain siihen sinun viestistä joka oli edes hieman asiallista.

Otin muuten neuvoista myös apua. Nordnet suositeltiin ja sinne avasin tilin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
^

Ethän vain vihjaile sisäpiiritietoon :rofl: Pöh, uskon lujasti että Markulla oli vain pikkurahan puutetta, vähän IKEA kalustetta ja puutarhahommia yms. :tup:

Pitääkin vähän katsoa tätä Lehtoa, verta tuntuu olevan kaduilla mutta onko vielä tarpeeksi..
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 244
Kyllähän tuo vaikuttaa kaikkine kommelluksineen melko konkurssikypsältä pajalta. Mitä käy niille kymmenille keskeneräisille projekteille?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Puolen tunnin pikasilmäily Lehtoon ja ei oikein löytynyt mitään tarttumapintaa. Tulosmielessä pitää spekuloida vuosien päähän tuloskäänteen suhteen eikä näköpiirissä ainakaan ole mitään apua suhdanteista. Taseesta ei saa mitään likvidointiarvoa kun vaihto-omaisuudelle pitää laittaa iso alelappu kun ottaa huomioon millaista kuraa on viime aikoina rakennettu :tdown: Velka voidaan lukea aina täysmääräisenä mutta loppua voidaan kyseenalaistaa :beye:

Lopputulos: en koske 10 metrin seipäälläkään.

Edit: tästä näkee että asioista tietävät ovat ottaneet exitin jo hyvissä ajoin. Ei paljon ostoja näy ja nyt taitaa pajatso olla tyhjänä :cigar2:

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 280
Itsellä on sellainen tilanne, että tulee pääomatappiota reilusti (jos myyn)..
Kannattaakohan taloudellisessa mielessä pitää osakkeita ja myydä "sopivan verran" vuosittain, jotta saa tappiot hyödynnettyä verotuksessa?
Voisin myydä kaikki vaikka kerrallakin, mutta en millään kerkeä viidessäkään vuodessa saamaan niin paljon pääomatuloa, että saisin tappiot vähennettyä 5v aikana (eikös se 5v ollut se raja verovähennykseen)..?
Itse osakkeesta en nää vetoapua itselleni ja sijoittaisin rahat jonnekin tuottavampaan mieluummin, mutta lähinnä mietin tuota verovähennyshyötyä - että kumpi lopulta on kannattavampaa.. Myydä kaikki ja sijoittaa johonkin tuottavampaan vai myydä pikkuhiljaa esim. vuosittain sen verran, mitä pääomatuloa on tulossa (eli tappioilla kuittailisi)...

Onko se "verotusmyynti" liioiteltu etu?

Ja olikos nykyään niin, että esim. pääomatulon lajista riippumatta sai vähentää verotuksessa ? Eli jos otan osakkeista turpiin, niin jos olisi vaikka vuokratuloa, niin voisin niitä tappioita hyödyntää vuokratulon vähennykseen?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Viisi vuotta on tuo aika. Vähän vaikea arvioida kannattaako myydä kerralla. Eihän sitä koskaan tiedä raketoiko jokin omistuksistasi jne. Mutta itse varmaan myisin sen määrän, jonka tietäisin voivani hyödyntää.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Itellä voi tulla kanssa veromyyntejä kyseeseen, kun näyttää pahasti siltä, että Hoivatilat ollaan ostamassa ulos pörssistä (firman johdon suosittelema ostotarjous on tekeillä). Mieluummin olisin pitänyt, mutta mikäli näyttää menevän läpi tuleehan siitä mullekin voittoa melko paljon (+80% luokassa kurssi suhteessa ostohintaan).

Mikä siinäkin on, että kaikki pitämisen arvoiselta vaikuttavat kasvuyritykset ostetaan heti ulos:beye::itku:
 
Liittynyt
29.10.2017
Viestejä
163
^

Ethän vain vihjaile sisäpiiritietoon :rofl: Pöh, uskon lujasti että Markulla oli vain pikkurahan puutetta, vähän IKEA kalustetta ja puutarhahommia yms. :tup:

Pitääkin vähän katsoa tätä Lehtoa, verta tuntuu olevan kaduilla mutta onko vielä tarpeeksi..
Minä uskon että rakennusliikkeiden alamäki on yleisesti vasta alkamassa. Katson muutaman vuoden päästä tilannetta niiden suhteen..
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 384
Itsellä on sellainen tilanne, että tulee pääomatappiota reilusti (jos myyn)..
Kannattaakohan taloudellisessa mielessä pitää osakkeita ja myydä "sopivan verran" vuosittain, jotta saa tappiot hyödynnettyä verotuksessa?
Voisin myydä kaikki vaikka kerrallakin, mutta en millään kerkeä viidessäkään vuodessa saamaan niin paljon pääomatuloa, että saisin tappiot vähennettyä 5v aikana (eikös se 5v ollut se raja verovähennykseen)..?
Itse osakkeesta en nää vetoapua itselleni ja sijoittaisin rahat jonnekin tuottavampaan mieluummin, mutta lähinnä mietin tuota verovähennyshyötyä - että kumpi lopulta on kannattavampaa.. Myydä kaikki ja sijoittaa johonkin tuottavampaan vai myydä pikkuhiljaa esim. vuosittain sen verran, mitä pääomatuloa on tulossa (eli tappioilla kuittailisi)...

Onko se "verotusmyynti" liioiteltu etu?

Ja olikos nykyään niin, että esim. pääomatulon lajista riippumatta sai vähentää verotuksessa ? Eli jos otan osakkeista turpiin, niin jos olisi vaikka vuokratuloa, niin voisin niitä tappioita hyödyntää vuokratulon vähennykseen?
Itse nollailen ennen teknokuplan puhkeamista ostetuilla Bittiumeilla muita pääomatuloja, kuten vuokratulot ja Technopoliksen lunastus.

Huvittaa, kun välillä uutisoitu Bittiumista pörssirakettina, mutta omat ovat vielä n. 6000 € miinuksella (muistaakseni n. -65 %). Hyvinhän tuo silti on noussut, kun muistelen omistuksen olleen jossain vaiheessa n. 600 €.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 280
[QUOTE="maustevoi, post: 6014043, member: 10683"

Onko se "verotusmyynti" liioiteltu etu?

Ja olikos nykyään niin, että esim. pääomatulon lajista riippumatta sai vähentää verotuksessa ? Eli jos otan osakkeista turpiin, niin jos olisi vaikka vuokratuloa, niin voisin niitä tappioita hyödyntää vuokratulon vähennykseen?
Jos teet tappiota pörssiosakekaupassa, ovat tappiot vähennyskelpoisia muista pääomatuloista.
Itse olen myynyt tappiolla olevia osakkeita ja ne tappiot olen saanut vähennyksiin vuokratuloista joita mulla on.
Kun olen myynyt tappiolla joitakin osakkeita, olen muutaman päivän päästä ostanut samoja osakkeita uudelleen takaisin.[/QUOTE]

Joo. Taidanpa harkita sijoitusasunnon ostoa sitten. Siitä saisi sentään pääomatuloa sen verran, että voisi jopa keretäkin vähentää tappiota. Eikä tartteis välttämättä ostaa sellaista kämppää, missä on yhtiövastikkeet rahastoitu, kun olisi muutakin vähennettävää :lol:.

Ylipäätään vaikka harrastaisikin pääasiassa osakesijoittamista, niin ei olisi varmaan ollenkaan hassumpi ajatus omistaa sijoitusasunto, kun siitä tulisi kokoajan sitä kassavirtaa - mitä voisi sitten hyödyntää, jos on tappiollisia osakkeita.

Harmi vaan, että joutuu vielä passailemaan rahojen kanssa, kun on talonrakennustakin suunnitteilla..
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 458
Minä uskon että rakennusliikkeiden alamäki on yleisesti vasta alkamassa. Katson muutaman vuoden päästä tilannetta niiden suhteen..
Itse en sijoittaisi suomalaisiin rakennusyhtiöihin. Kuten huomaatte, ne ei tuota omistajilleen mitään edes noususuhdanteen huipulla. Tai itse asiassa ne tuottavat, mutta vain sille pienelle ydinomistajajoukolle, jotka hallitsevat yhtiötä. Rahaa vuotaa sisäpiirin taskuihin pienissä erissä ja loppuvaiheessa vähän isommassakin. Eli sitten otetaan ne hybridilainat mukaan ja imuroidaan rahaa pesästä ulos 12% korolla. Ei sieltä ole sen jälkeen mitään osinkoja enää tulossa ikinä tai jos tulee, niin ihan jotain murusia. Yit on näistä paras, mutta en ehkä koskisi siihenkään.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
757
Mikähän Rapalaa laskettelee... Tai jo viimeiset 7-8 vuotta. Kalakannat vähentyneet ja ihmisiä ei vaan nappaa enää istuskella sauva ojossa laineilla?
Kohta joku isompi firma nappaa haltuunsa?
 
Liittynyt
24.11.2017
Viestejä
214
Mistä näitä johdon kauppoja olis kätevä seurata? Näköjään olis ton lehdonkin voinut sieltä haistella
 
Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
353
Mistä näitä johdon kauppoja olis kätevä seurata? Näköjään olis ton lehdonkin voinut sieltä haistella
Haku: johtohenkilöiden liiketoimet | Kauppalehti

Tuolta ainakin.

Näköjään Outotecin johto ostellut osakkeita ja Nokian johto taas saanut palkkiona (varmaan joku sitouttamis homma?).

Asiasta toiseen:

Jos myy osakkeita voitolla alle 1000€ vuodessa, niin ne on verottomia, mutta entäs jos myy vain tappiolla, niin voiko niitä vähentää esim. osingoista, joista menee automaattisesti verot jos summa on alle tonnin vuodessa kuitenkin?
 
Liittynyt
29.10.2017
Viestejä
163
Asiasta toiseen:

Jos myy osakkeita voitolla alle 1000€ vuodessa, niin ne on verottomia, mutta entäs jos myy vain tappiolla, niin voiko niitä vähentää esim. osingoista, joista menee automaattisesti verot jos summa on alle tonnin vuodessa kuitenkin?
Myy yli tonnilla yhteensä. Myöskään alle tonnin tappiolliset myynnit ei ole vähennyskelpoisia.
 

HMN

Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
62
Tarkennuksena, myytävien lappujen hankintahinnan tulee olla yli 1000e. Myyntihinojen ei tarvitse tuota tonnia ylittää (esim. jos 2000e sijoitus on romahtantu -90%, voi myydä kaikki ja saa vähentää koko tappion).
Pieniä myyntitappioita ei voi vähentää. Vähennystä ei saa, jos verovuonna luovutetun omaisuuden yhteenlasketut hankintamenot ovat enintään 1 000 euroa.
Vähennykset pääomatuloista
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 727
Itsellä on sellainen tilanne, että tulee pääomatappiota reilusti (jos myyn)..
Kannattaakohan taloudellisessa mielessä pitää osakkeita ja myydä "sopivan verran" vuosittain, jotta saa tappiot hyödynnettyä verotuksessa?
Voisin myydä kaikki vaikka kerrallakin, mutta en millään kerkeä viidessäkään vuodessa saamaan niin paljon pääomatuloa, että saisin tappiot vähennettyä 5v aikana (eikös se 5v ollut se raja verovähennykseen)..?
Itse osakkeesta en nää vetoapua itselleni ja sijoittaisin rahat jonnekin tuottavampaan mieluummin, mutta lähinnä mietin tuota verovähennyshyötyä - että kumpi lopulta on kannattavampaa.. Myydä kaikki ja sijoittaa johonkin tuottavampaan vai myydä pikkuhiljaa esim. vuosittain sen verran, mitä pääomatuloa on tulossa (eli tappioilla kuittailisi)...

Onko se "verotusmyynti" liioiteltu etu?
Jos ajatellaan että olet sijoittanut 1ke joka on -50%, niin verohyötyä tuosta saa 150e. Sitten jos lasketaan paljonko 500e tai 650e pitää nousta jotta saadaan tuo 1ke kiinni niin saadaan 100% tai 50%, mutta ei tässä vielä kaikki, voitosta pitäisi taas maksaa veroa joten sijoituksen pitäisi nousta 140% tai 77% jotta on alkuperäinen 1ke kädessä (tietysti jos jättää tappion sisään niin 500e sijoitus ja siihen 100% nousu ja tappion hyödyntäminen tuottaa saman 1ke). Puhutaan karkeasti noin 5-15vuoden takamatkasta keskimääräisellä tuotolla jos verohyödyn jättää käyttämättä - tämän olisi voinut kyllä laskea ihan itsekin.

Toisaalta minua ihmetyttää että miten 10v nousumarkkinassa olet voinut saada aikaan reilun tappion - tai no ei tämä nyt sinänsä ihmetytä, mutta ehkä enemmän ihmetyttää mikä nyt sitten olisi "tuottavampaa" kun pörssistäkin on keskimäärin saanut todella hyvää tuottoa ihan perus hajautuksella, bitcoinit?

Lisäksi "reilusti" sanana ei kerro mitään, reilusti prosentteina, euroina vai sekä että? 90% 100eurosta ei ole rahana juuri mitään, 10% miljoonasta on jo kohtuullisesti :). Heitä jotain euroja, paljonko on sijoituksia yhteensä ja mikä on noiden tappiolla olevien osuus ja paljonko sitä turskaa tulisi jos ne myisi?

Jos nykyosake vain kyntää tai menee mahdollisesti jopa konkkaan ja sillä kuitenkin on tänä päivänä vielä jotain arvoa, niin kannattavampaa olisi myydä se kokonaan pois - mutta tätähän ei taas voi tietää mitä ko. osakkeelle huomenna tapahtuu. Ja jos sijoitat tuon uuteen talvivaaraan niin rahasi hupenevat todennäköisesti entistä nopeammin...
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Mikähän Rapalaa laskettelee... Tai jo viimeiset 7-8 vuotta. Kalakannat vähentyneet ja ihmisiä ei vaan nappaa enää istuskella sauva ojossa laineilla?
Kohta joku isompi firma nappaa haltuunsa?
Vaikea sanoa mitään tiettyä syytä, mutta kalakantojen laskua tai kalastajien vähentyminen ei pitäisi ainakaan olla syynä. Kalastushan on harrastuksena kasvanut kovaa vauhtia jo usean vuoden, niin suomessa kuin ulkomaillakin.
Oma veikkaus Rapalan hintaan on jatkuvasti kasvava ja laajentuva kilpailijoiden määrä. Rapala ei enää ole ns. ainoa "iso" tekijä markkinoilla.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 384
Jos ajatellaan että olet sijoittanut 1ke joka on -50%, niin verohyötyä tuosta saa 150e. Sitten jos lasketaan paljonko 500e tai 650e pitää nousta jotta saadaan tuo 1ke kiinni niin saadaan 100% tai 50%, mutta ei tässä vielä kaikki, voitosta pitäisi taas maksaa veroa joten sijoituksen pitäisi nousta 140% tai 77% jotta on alkuperäinen 1ke kädessä (tietysti jos jättää tappion sisään niin 500e sijoitus ja siihen 100% nousu ja tappion hyödyntäminen tuottaa saman 1ke). Puhutaan karkeasti noin 5-15vuoden takamatkasta keskimääräisellä tuotolla jos verohyödyn jättää käyttämättä - tämän olisi voinut kyllä laskea ihan itsekin.

Toisaalta minua ihmetyttää että miten 10v nousumarkkinassa olet voinut saada aikaan reilun tappion - tai no ei tämä nyt sinänsä ihmetytä, mutta ehkä enemmän ihmetyttää mikä nyt sitten olisi "tuottavampaa" kun pörssistäkin on keskimäärin saanut todella hyvää tuottoa ihan perus hajautuksella, bitcoinit?

Lisäksi "reilusti" sanana ei kerro mitään, reilusti prosentteina, euroina vai sekä että? 90% 100eurosta ei ole rahana juuri mitään, 10% miljoonasta on jo kohtuullisesti :). Heitä jotain euroja, paljonko on sijoituksia yhteensä ja mikä on noiden tappiolla olevien osuus ja paljonko sitä turskaa tulisi jos ne myisi?

Jos nykyosake vain kyntää tai menee mahdollisesti jopa konkkaan ja sillä kuitenkin on tänä päivänä vielä jotain arvoa, niin kannattavampaa olisi myydä se kokonaan pois - mutta tätähän ei taas voi tietää mitä ko. osakkeelle huomenna tapahtuu. Ja jos sijoitat tuon uuteen talvivaaraan niin rahasi hupenevat todennäköisesti entistä nopeammin...
Kyllähän yksittäiset osakkeet voivat helposti olla nousumarkkinassakin miinukselle. Lehto esim. tullut kahdessa vuodessa alas melkein 90 %, Talvivaara meni konkurssiin, Nokia, jne...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 727
Kyllähän yksittäiset osakkeet voivat helposti olla nousumarkkinassakin miinukselle. Lehto esim. tullut kahdessa vuodessa alas melkein 90 %, Talvivaara meni konkurssiin, Nokia, jne...
Niin voi ja näin kirjoitinkin, mutta jos tässä menettää "merkittävän" osan sijoituksista niin riskienhallinta ei ole kunnossa ja asiaa voi verrata uhkapelaamiseen. Samoin sitä tuottoa ei välttämättä tule jos vaihdat lehdosta noksuun... Jos aloittajan tilanne on tämä, niin siksi kysyinkin että mikähän se seuraava "master plan" on sille tuoton tekemiselle...
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 092
Kuinka moneen tuotteeseen säästätte? Kuukausittain tai hieman harvemmin. Itselläni säästösummat vaihtelee hieman tilanteen mukaan ja nyt olen lisännyt käteissäästöä, joten rahastoihin menee pääsääntöisesti vain 50-100e/kk. Alkuinnostuksissa tuli osteltua vähän liikaakin kaikenlaista. Nordnetin salkusta löytyy nyt EUNL, EUNK, IS3N ja Suomi-, Ruotsi- sekä Norja Superrahastot. Tämän lisäksi vielä yhtä Tech-rahastoa. Mietin hieman että noista kannattaisi jättää pois ainakin EUNK tai vaihtoehtoisesti pari Superia. Muutoinkin aloin miettimään tarkemmin EUNK:n järkevyyttä, lisähajautusta EUNL:n sillä ei hirveästi saa lukuun ottamatta joitain euroopan maita kuten Espanja ja Pohjoismaat - joista jälkimmäisenä mainitut saakin Supereina. Säästösumma kun on pieni niin purosta kasvaisi isompi jos summan laittaa max pariin rahastoon.

Lisäksi on tarkoitus aika ajoin ostaa pieniä siivuja tietyn sektorin ETF:iä (esim. Degirossa ~200e kertaosto menee ~1% kuluilla), eli jotain megatrendejä tai vaikka IT-alaa. Yksi kiinnostava lisä olisi IUSN, eli iShares MSCI World Small Cap ETF.

Niin ja sitten vielä lapselle säästäminen, johon ajattelin parilla kympillä Nordnetin Smart 15. Säästöaika 15v+ niin riskiä voi ottaa.
 
Viimeksi muokattu:

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
986
Selittäkääs miten tuo firman poistuminen pörssistä oikein menee. Omistajan Pihlajalinnaa ja nyt Mehiläinen ostaa sen. Okei, eli muuttuuko Nordnetissä olleet osakkeeni automaattisesti vaan rahaksi? Toinen kysymys. Tiedotteen mukaan Mehiläinen maksaa osakkeelta 16€. Kauppaa käydään nyt 15,34€ hintaan. Miksi ihmeessä kukaan myy jos kohta saa varmasti 16€?

Ostin Pihlajalinnaa hintaan 15,98€ ja jos siitä nyt 16€ saa niin nollille jään :D Ihan hyvä kun selvästi pakkasen puolella oltiin tuon kanssa.
 
Liittynyt
29.10.2017
Viestejä
163
Tiedotteen mukaan Mehiläinen maksaa osakkeelta 16€. Kauppaa käydään nyt 15,34€ hintaan. Miksi ihmeessä kukaan myy jos kohta saa varmasti 16€?
Siitä monesti jonkun verran vähemmän maksetaan kaupankäynnissä ennen kaupan toteutumista, koska
- kaupan peruuntumisesta on aina riski (kilpailuviranomaiset, osakkeenomistajat ei hyväksy)
- rahan aika-arvo. Raha saatuna nyt on arvokkaampaa kuin raha puolen vuoden päästä.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
465
@Galaxy Ainakin jos yrityskaupan seurauksena uusi omistaja omistaa riittävän ison osan yrityksestä (ulkomuistista luokkaa 90%) on omistajalla oikeus pakkolunastaa osakkeet jonkin pakkolunastuslaissa tarkemmin määritellyn päivämäärän markkinahintaan.

Jos tämä keissi menee noin niin sitten rahat vaan kilahtaa salkkutilille.

Joissain yrityskauppatilanteissa on tehty julkinen ostotarjous pienosakkaiden osakkeista (tender offer) yleensä jonkin sortin preemiolla kurssiin nähden.

Myös on mahdollista, että saa uuden yhtiön osakkeita kaupan seurauksena.

Näin siis yleisellä tasolla. En ole tuohon Pihlajalinnan myyntiin perehtynyt laisinkaan.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Kuinka moneen tuotteeseen säästätte? Kuukausittain tai hieman harvemmin. Itselläni säästösummat vaihtelee hieman tilanteen mukaan ja nyt olen lisännyt käteissäästöä, joten rahastoihin menee pääsääntöisesti vain 50-100e/kk. Alkuinnostuksissa tuli osteltua vähän liikaakin kaikenlaista. Nordnetin salkusta löytyy nyt EUNL, EUNK, IS3N ja Suomi-, Ruotsi- sekä Norja Superrahastot. Tämän lisäksi vielä yhtä Tech-rahastoa. Mietin hieman että noista kannattaisi jättää pois ainakin EUNK tai vaihtoehtoisesti pari Superia. Muutoinkin aloin miettimään tarkemmin EUNK:n järkevyyttä, lisähajautusta EUNL:n sillä ei hirveästi saa lukuun ottamatta joitain euroopan maita kuten Espanja ja Pohjoismaat - joista jälkimmäisenä mainitut saakin Supereina. Säästösumma kun on pieni niin purosta kasvaisi isompi jos summan laittaa max pariin rahastoon.

Lisäksi on tarkoitus aika ajoin ostaa pieniä siivuja tietyn sektorin ETF:iä (esim. Degirossa ~200e kertaosto menee ~1% kuluilla), eli jotain megatrendejä tai vaikka IT-alaa. Yksi kiinnostava lisä olisi IUSN, eli iShares MSCI World Small Cap ETF.

Niin ja sitten vielä lapselle säästäminen, johon ajattelin parilla kympillä Nordnetin Smart 15. Säästöaika 15v+ niin riskiä voi ottaa.
Yksinkertainen ja järjestelmällinen suunnitelma on useimmille paras. Itsellä menee vakiosumma kuukausittain automaattisesti EUNL+IS3N.

Olen laiska. Sijoittaminen ei oikeastaan kiinnosta, mutta sijoitustuotot kylläkin. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 025
Selittäkääs miten tuo firman poistuminen pörssistä oikein menee. Omistajan Pihlajalinnaa ja nyt Mehiläinen ostaa sen. Okei, eli muuttuuko Nordnetissä olleet osakkeeni automaattisesti vaan rahaksi? Toinen kysymys. Tiedotteen mukaan Mehiläinen maksaa osakkeelta 16€. Kauppaa käydään nyt 15,34€ hintaan. Miksi ihmeessä kukaan myy jos kohta saa varmasti 16€?

Ostin Pihlajalinnaa hintaan 15,98€ ja jos siitä nyt 16€ saa niin nollille jään :D Ihan hyvä kun selvästi pakkasen puolella oltiin tuon kanssa.
Jos saat valita 15.98e tänään tai 16e pari kuukauden päästä kun kaupat on saatu lukkoon, niin saatko pääomallesi järkevää tuottoa vaiko et?

15.3 sentään tarjoaa selkeän riskipreemion holdaamiselle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 025
Toisaalta minua ihmetyttää että miten 10v nousumarkkinassa olet voinut saada aikaan reilun tappion - tai no ei tämä nyt sinänsä ihmetytä, mutta ehkä enemmän ihmetyttää mikä nyt sitten olisi "tuottavampaa" kun pörssistäkin on keskimäärin saanut todella hyvää tuottoa ihan perus hajautuksella, bitcoinit?

Lisäksi "reilusti" sanana ei kerro mitään, reilusti prosentteina, euroina vai sekä että? 90% 100eurosta ei ole rahana juuri mitään, 10% miljoonasta on jo kohtuullisesti :). Heitä jotain euroja, paljonko on sijoituksia yhteensä ja mikä on noiden tappiolla olevien osuus ja paljonko sitä turskaa tulisi jos ne myisi?
Kun hajauttaa, osuu melkein väkisin myös tappiota tekeviä firmoja. Ostin vuosikausia sitten EDF:ää, koska ajattelin ydinvoimayhtiön tekevän windfall-voittoja ja olemassa olevilla ja maksetuilla laitoksillaan, kun Saksa sulkee omansa.

Ei ole toteutunut ja koko Ranskan ydinvoimasektori lahosi isolta osin OL3:sen mukana. Toki kun olen hajauttanut reilusti, niin eipä tuostakaan taida tulla kuin tonni tappiota absoluuttisesti mitattuna.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 727
Kun hajauttaa, osuu melkein väkisin myös tappiota tekeviä firmoja. Ostin vuosikausia sitten EDF:ää, koska ajattelin ydinvoimayhtiön tekevän windfall-voittoja ja olemassa olevilla ja maksetuilla laitoksillaan, kun Saksa sulkee omansa.

Ei ole toteutunut ja koko Ranskan ydinvoimasektori lahosi isolta osin OL3:sen mukana. Toki kun olen hajauttanut reilusti, niin eipä tuostakaan taida tulla kuin tonni tappiota absoluuttisesti mitattuna.
Niin ja silloin pitäisi tulla myös niitä tuottoja, joten tuon tappion kadottaminen voittoihin ei pitäisi olla mikään ongelma joko heti tai 5v sisään. Aloittajalla on nyt kuitenkin sanojensa mukaan niin paljon sitä turskaa että nykyiset ja tulevat tuotot eivät tule sitä kattamaan, joten tilanne on täysin eri kuin muutama huti ostos isossa massassa... Säkin saat varmaan tuon tappion kuitattua jo pelkillä osingoilla ilman että tarttee edes voitollista lappua myydä veroveivinä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 025
Eihän tuollainen yksittäinen tappio ole ongelma eikä mikään, kun salkku on paisunut pullataikinan tavoin yli 10v sijoitusuran aikana.
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
655
Tänään paukahti 10k€ salkku ekaa kertaa rikki omalla uralla:cigar2: Nordnetin etf kk-säästöön menee joka kuukausi 300e ja sen lisäksi salkusta löytyy pari ylimäärästä rahasto, osaketta ja etf:ffä. Pakko kuitenkin myöntää, että aika noviisi vielä suorissa osakeissa ollaan, mutta tollaset 40v aikaa vielä kk-säästää ja oppian ennen eläkkelle menoa ja tavoitteena onkin elää kivasta kun eläkä alkaa vuosia aikasemmin kun muilla;)

Sitten yks sykkäri, osaakohan joku sanoa miks Nordnetin salkkuraportti näyttää YTD osalta -1,2% vaikka Toteutum.tulos on tällä hetkellä +366€(Nordnettiin säästö aloitettiin helmikuussa 2019)? Laskin kaikkien omistukset tuoton ja sain tollaset +500€, josta vähennetään Nordea -150e ja Wärtsilä -180 (joka tosin myyty jo), niin kuitenkin tulee +180e, joten pitäisi olla YTD:n osalta kyllä plussalla. Mitäköhän en ymmärrä tai ota huomioon?
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 714
Sitten yks sykkäri, osaakohan joku sanoa miks Nordnetin salkkuraportti näyttää YTD osalta -1,2% vaikka Toteutum.tulos on tällä hetkellä +366€(Nordnettiin säästö aloitettiin helmikuussa 2019)? Laskin kaikkien omistukset tuoton ja sain tollaset +500€, josta vähennetään Nordea -150e ja Wärtsilä -180 (joka tosin myyty jo), niin kuitenkin tulee +180e, joten pitäisi olla YTD:n osalta kyllä plussalla. Mitäköhän en ymmärrä tai ota huomioon?
Se Nordnetin käppyrä seuraa muutoksia per päivä. Eli kun sulla nousee/laskee päivässä salkun arvo x% niin käppyrässä näkyy seuraavana päivänä suoraan tuo x% muutos. Riippuen salkun koosta +2% ei välttämättä ole sama kuin toisen päivän +2% vaikka käppyrässä näyttää samalta. Salkun koko kun muuttuu niin se ei muokkaile niitä vanhoja muutoksia käppyrässä.
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
655
Se Nordnetin käppyrä seuraa muutoksia per päivä. Eli kun sulla nousee/laskee päivässä salkun arvo x% niin käppyrässä näkyy seuraavana päivänä suoraan tuo x% muutos. Riippuen salkun koosta +2% ei välttämättä ole sama kuin toisen päivän +2% vaikka käppyrässä näyttää samalta. Salkun koko kun muuttuu niin se ei muokkaile niitä vanhoja muutoksia käppyrässä.
Tää selvensi asiaa, kiitos tästä!
 
Liittynyt
12.05.2019
Viestejä
77
Mikähän Rapalaa laskettelee... Tai jo viimeiset 7-8 vuotta. Kalakannat vähentyneet ja ihmisiä ei vaan nappaa enää istuskella sauva ojossa laineilla?
Kohta joku isompi firma nappaa haltuunsa?
Paska johto, toimarin ainakin ilmoitettu lähtevän kälppimään tässä kohta. Lisäksi Indonesian tehdas on ollut melkoinen rahareikä, joka kai alkanut nyt toimimaan. Lisäksi varastoja on alettu keskittämään ainakin Euroopassa, joka on minusta ihan fiksu veto. Nyt on myös vapakauppojen jälkeen selkeä strategia, jossa pyritään tarjoamaan kaiken kattavia pakettiratkaisuja kaupoille. Alle tasearvonhan tuo osake on, ja itse olen ostellut ~3€ hintoihin ja varmaan ostelen enemmänkin. Täytyy toivoa negaria loppuvuodelle niin saa taas halvemmalla.

Mitenkäs tuo uusi Nordnet laskee osakkeiden arvot? Mulla on ostettu osakkeita 161 kpl, joiden tämän hetken arvo on 9,94USD/kpl. Nordnet näyttää näiden kokonaisarvoksi 1687USD, vaikka oman matikan mukaan tuon pitäisi olla 1600USD. Myös euromääräinen kokonaisarvo on tuon isomman mukaan. Onko tämä nyt niin, että jos jenkkipörssi on jo auki, päivittyy tuo kokonaisarvo nopeammin kuin kappalearvo?
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 551
Mikähän Rapalaa laskettelee... Tai jo viimeiset 7-8 vuotta. Kalakannat vähentyneet ja ihmisiä ei vaan nappaa enää istuskella sauva ojossa laineilla?
Kohta joku isompi firma nappaa haltuunsa?
Paska johto ja munaton pääomistaja joka ei osaa vaatia tarpeeksi eikä pistää johtoa vaihtoon. Omalla tarkkailulistalla mutta jos nykymeno jatkuu en aio ostaa.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
494
Huomasin Morningstarista, että kahden omistamani passiivisen USA rahaston tuottoerot hyppäsivät yhtäkkiä aivan erilaiseksi. Ennen nämä rahastot seurasivat toisiaan aika tarkkaan, sillä molemmatkin ovat aika laajoja indeksejä (MSCI USA miinus epäeettiset yritykset ja S&P500). Toki arvot eivät koskaan ole täysin samoja, rahasto päivittyy päivän päätteeksi ja ETF:n päivittyminen Morningstariin tapahtuu varmaan edellisen päivän päätöskurssin mukaan?

Onko tämä jokin ihme bugi Morningstarin palvelussa? Ei tuollaisia tuottoeroja ole nähdäkseni näissä tapahtunut.


tuotto.JPG
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 187
~6kk mennyt kun tuli sijoitettua parit tonnit ensimmäistä kertaa Indekseihin (OP-Aasia Indeksi A +7,09%, OP-Amerikka Indeksi A +7,81%, O-Eurooppa Indeksi A +5,99%, OP-Maailma Indeksi A +7,34%, OP-Pohjoismaat Indeksi A +3,65%), ihan kelpo +6,38% nousu jo kokonaistasolla.
Tosin sijoituksen arvo tosiaan niin pieni, että ei tuolla nousulla kuuhun kyllä ihan vielä mennä :D

Osakkeissa pahimmin on tullut mentyä metsään tällä hetkellä Finnairin -27,20%, Fiskarsin -40,10% ja Wärtsilän -43,70% kanssa :eek:
Wärtsilän ja Fiskarsin kanssa oikein tiedä mitä tekisi, melkein paree antaa vain olla kun noin paljon tappiolla ovat.
Parhaiten taas osakkeiden kanssa on mennyt tällä hetkellä Nesteen +58,05%, F-Securen +18,08% ja Nordean +19,27% kanssa :geek:

Osakesalkku (tällä hetkellä 13 eri lafkan osakkeita) kokonaisuudessaan kuitenkin vajaat 10% plussalla.
 
Liittynyt
26.12.2017
Viestejä
50
Mikä mahtaa olla io-techin konsensus ensi vuoden 2020-2021 mahdollisesta kurssien romahtamisesta? Mitä noita Nordnetin podcasteja pari kuunnellut niin ilmeisesti kaikki mittarit näyttää että saattaa pian paukkua. (olen idiootti aiheessa). Itsellä oli ajatuksena myydä ennen vuoden vaihdetta vihreänä kaikki rahastot pois ja odottaa myrskyä. En tiedä olenko ihan hongassa tässä.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 714
Mikä mahtaa olla io-techin konsensus ensi vuoden 2020-2021 mahdollisesta kurssien romahtamisesta? Mitä noita Nordnetin podcasteja pari kuunnellut niin ilmeisesti kaikki mittarit näyttää että saattaa pian paukkua. (olen idiootti aiheessa). Itsellä oli ajatuksena myydä ennen vuoden vaihdetta vihreänä kaikki rahastot pois ja odottaa myrskyä. En tiedä olenko ihan hongassa tässä.
Romahdus saattaa tulla tai olla tulematta.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 861
Mikä mahtaa olla io-techin konsensus ensi vuoden 2020-2021 mahdollisesta kurssien romahtamisesta? Mitä noita Nordnetin podcasteja pari kuunnellut niin ilmeisesti kaikki mittarit näyttää että saattaa pian paukkua. (olen idiootti aiheessa). Itsellä oli ajatuksena myydä ennen vuoden vaihdetta vihreänä kaikki rahastot pois ja odottaa myrskyä. En tiedä olenko ihan hongassa tässä.
Lähtökohtaisesti on aika hyvä ajatella, että kaikki osakemarkkinoille vapautettu raha on menetettyä. Osinkoja toki jos saa, niin mikäli sen realisoi, niin on saanut edes jotakin takaisin. Eli riski on 0, kun on realisoinut vähintään sijoittamansa summan, siihen asti pääoma ei ole kuin numeroita järjestelmissä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Oma sijoitusstragediani on osakepoiminta ja tykkään diskontata tulevia kassavirtoja erilaisissa skenaarioissa pitkällä tähtäimellä. Jos löytyy sopivalla hintaista tavaraa joiden kassavirrat tarjoaa riittäviä tuottoja (10-15%) niin ostan, jos ei niin en osta. Siinä sivussa pitää toki olla hieman spekulatiivisempaakin tavaraa.. :hungry: Viime aikoina on taas ollut hiljaisempaa joten käteispaino on noussut. Omasta mielestäni vaikuttaa ainakin kalliilta varsinkin rapakon takana. Vuoden vaihteessa dipistä löytyi kyllä kaikenlaista ostettavaa. Voisi omasta puolesta vaikka vähän rytkyä, excelissä on kyllä pitkä lista seurattavia ostokanditaatteja :btooth:

Rommauksen ajankohdasta en osaa arvata mitään. Jo pari vuotta sitten ajattelin että kohta mennään mutta eihän tässä tunnu olevan mitään tolkkua kun keskuspankit sörkkii markkinoita minkä kerkeävät. Uusi QE kierros on jo alkanut vaikka tällä kertaa naamioivat sen vähän erilaisen sanahelinän taakse: https://www.federalreserve.gov/monetarypolicy/bst_recenttrends.htmq
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Lähtökohtaisesti on aika hyvä ajatella, että kaikki osakemarkkinoille vapautettu raha on menetettyä. Osinkoja toki jos saa, niin mikäli sen realisoi, niin on saanut edes jotakin takaisin. Eli riski on 0, kun on realisoinut vähintään sijoittamansa summan, siihen asti pääoma ei ole kuin numeroita järjestelmissä
Ehkä tuollaista ajattelua voi harrastaa jos se helpottaa psyykkeeseen tai jotain, mutta vähän pielessä kyllä ollaan.

Esim. jollain world-etf:llä sulla on varmaan aika hyvät mahdollisuudet saada tuottoja pitkällä tähtäimellä, mutta inflaatiosta johtuen jos pidät ison kasan massia tilillä, pidemmällä tähtäimellä se menettää arvoaan roimasti ja varmasti.

Olen aivan varma, että romahtaminen on mahdollista. Onhan sitä rommausta povattu jo noin 10v, aivan varmasti jossain vaiheessa rytkyy. Mutta paljonko sitä ennen ehditään nousta, sen kun tietäisin :)
Jos romahtamisen ajankohdalla haluaa foorumilla spekuloida niin hyvä lähtökohta on miettiä että jos jollain meistä olisi asiasta hyvä haisu tai arvaus, tällä varmasti pääsisi miljonääriksi hyvin nopeasti lyhyeksi myymällä :cigar2:
 
Liittynyt
29.10.2017
Viestejä
163
Lähtökohtaisesti on aika hyvä ajatella, että kaikki osakemarkkinoille vapautettu raha on menetettyä. Osinkoja toki jos saa, niin mikäli sen realisoi, niin on saanut edes jotakin takaisin. Eli riski on 0, kun on realisoinut vähintään sijoittamansa summan, siihen asti pääoma ei ole kuin numeroita järjestelmissä
Ei minusta ole kyllä hyvä ajatella noin. Ei paljon olisi mieltä lisätä rahaa sijoituksiin ja aina ostaminen ottaisi päähän. Ei sillä että nyt viimeaikoina olisin sijoituksia kasvattanut muutenkaan.

Osakkeet on kuitenkin pääsääntöisesti likvidejä ja siten suoraan rahaan verrattavissa. On eri asia ajatella rahaa hävittynä kuin olla välittämättä tappioista. Jälkimmäinenkin kyllä onnistuu ja ensimmäinen on vaan itsensä huijaamista enkä minä itseäni tuossa uskoisi kuitenkaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 216
Viestejä
4 194 824
Jäsenet
70 874
Uusin jäsen
Lorenz997

Hinta.fi

Ylös Bottom