Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 516
Toisaalta ajoihan se ikean perustajakin ikivanhalla rotiskolla. Jos itsetunto ja hermot kestävät rotiskon ("pikkuvikoineen"), sehän se edullisemmaksi tulee
Se että noin varakas miljardööri ajelee jollain ikivanhalla katiskalla on kyllä minusta todella outoa - ehkä jopa neuroottista. Ihan ajoturvallisuuden takia olisi perusteltua laittaa se ~miljoonasosa omaisuudesta kiinni uudempaan Volvoon.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Näinpä. Ymmärrän itse kans hyvin jos oikeasti peltilehmässä vietetään aikaa ja kilometrejä taittuu. Silloin varmasti siitä mukavuudesta ja uudemmasta autosta haluaa jotain maksaakin koska elämänlaatuahan siinäkin periaatteessa ostetaan. Sitten taas kun miettii omaa käyttöä niin periaatteessa tulee ehkä 30km päivässä ajettua. Välillä toki satunnaisesti jotain 400km mutkia suuntaan, mutta ei todellakaan edes kuukausittain. Noihin ajoihin nähden olen ihan tyytyväinen omaan 500 euron peltilehmään niin kauan kuin se vain menee katsastuksesta lävitse. Työkaverit toki nauraa, mutta vitunkos väliä sillä :D Rahaa jää esim. sijoituksiin aika paljon enemmän kuin säästää esim autoleasingin kulut

Toki noilla pommeilla ajamisessa on omat juttunsa ja pakko myöntää että välillä kesähelteillä vituttaa se ilmastointilaitteen poissaolo ja talvisin kun lasit ei meinaa sulaa. En silti ole valmis omilla kilometreillä sijoittamaan enempää kuukausitasolla autoon
Voihan sitä asua yksiössä ja kalastaa/metsästää ja kerätä omat ruokansa, jotta jää enemmän sijoituksiin... itse ainakin sijoitan vain "ylimääräisiä". Elintasoa en ole valmis laskemaan sijoittamisen kustannuksella. Mikä kenellekin sitten on se sopiva elintaso, on toki itse päätettävä. En kuitenkaan elä mitenkään pröystäillen, mutta eipä nyt tule kauheasti phisteltyäkään...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
625
Näinpä. Ymmärrän itse kans hyvin jos oikeasti peltilehmässä vietetään aikaa ja kilometrejä taittuu. Silloin varmasti siitä mukavuudesta ja uudemmasta autosta haluaa jotain maksaakin koska elämänlaatuahan siinäkin periaatteessa ostetaan. Sitten taas kun miettii omaa käyttöä niin periaatteessa tulee ehkä 30km päivässä ajettua. Välillä toki satunnaisesti jotain 400km mutkia suuntaan, mutta ei todellakaan edes kuukausittain. Noihin ajoihin nähden olen ihan tyytyväinen omaan 500 euron peltilehmään niin kauan kuin se vain menee katsastuksesta lävitse. Työkaverit toki nauraa, mutta vitunkos väliä sillä :D Rahaa jää esim. sijoituksiin aika paljon enemmän kuin säästää esim autoleasingin kulut

Toki noilla pommeilla ajamisessa on omat juttunsa ja pakko myöntää että välillä kesähelteillä vituttaa se ilmastointilaitteen poissaolo ja talvisin kun lasit ei meinaa sulaa. En silti ole valmis omilla kilometreillä sijoittamaan enempää kuukausitasolla autoon
Nyt on kyllä nuukailua. Ei edes ilmastointia, jotka löytyy jo aika halvoista autoista, turvallisuudesta puhumattakaan. Mutta kukin tavallaan.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 457
Samoilla linjoilla Tc4pb:n kanssa.

Autolainojen nollakoroissahan ei ole mitään vikaa, mutta niiden takia moni päätyy kymppitonnin käteisellä maksettavan järkirassin sijaan useamman kympin kotteroon, jota maksetaan se viisi vuotta.
Nollakorkojen lisäksi monet perustelevat kallista autoaan sillä, että saavat kilometrikorvauksia ja työmatkavähennyksiä. Itse saan niitä myös, mutta ajan silti autolla jonka myisin heti empimättä sillä 700e:lla. Ne samat korvaukset saa vaikka ajaa romulla, ja ne säästyneet rahat voi sitten työntää vaikka osakkeisiin. Mulle ihan sama millainen pirssi kunhan pääsee ja kaikki mahtuu - tavarat ja ihmiset - mukaan.

Mutta toki rahaa kerätään elämistä varten. Jos autot on tärkeä juttu niin ei kun siitä vaan. Toki jos itselle autot olisi jokin juttu, niin en asuisi Suomessa koska täällä rahalle ei saa vastinetta autoilussa. Lisätään vielä että siinä mielessä auto on minulle tärkeä, että julkisilla en kulje. Mutta pirssillä ei sinänsä ole väliä kunhan toimii.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Se vielä, että jos ikänsä nuukailee ja sijoittaa ylimääräiset, niin mihin niitä sijoituksia edss tarvitsee? Todennäköisesti kun sijoitukset kymmeniä vuosia tuottaneet ei niistä osaa enää nauttia, vaan nuukailee hautaan asti (olen todistanut ko. tapauksia..).
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Se vielä, että jos ikänsä nuukailee ja sijoittaa ylimääräiset, niin mihin niitä sijoituksia edss tarvitsee? Todennäköisesti kun sijoitukset kymmeniä vuosia tuottaneet ei niistä osaa enää nauttia, vaan nuukailee hautaan asti (olen todistanut ko. tapauksia..).
Osalle nuukailu on se elämän suola. Tunne, että on saavuttanut jotain aina kun jää säästöön.
Itsekkin pihi olen, mutten niin pihi. Kuitenkin mielelläni jälkikasvun, mikäli onni suo sellaisia, elämäntietä helpottaisin varoillani (mikäli onni sellaista suo:p). Sijoittamista omaa elinikää pidemmällä tähtäimellä:D; sellaista suuruudenhulluutta.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Ja tohon autojuttuun liitty se , että Suomessa on edelleen yllättävän monella se mielipide, että "köyhät ostaa auton velaksi". Kommentoidaan julkkiksia tai naapureita joiden kalliit autot on rahoitusyhtiön nimissä.

Tätä koetan muuttaa ja aina kehotan ihmisiä funtsimaam vaihtoehtoja. Ei tietenkään koske niitä, jotka ajavat tonnin kotteroilla, mutta aika monta vaikka >30e autoa vuodessa varmasti ostetaan omaksi.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
Tiukimmille nuukailijoille muistutuksena: elämä on tässä ja nyt, tänään. Ei ensi viikolla, ei ensi vuonna, eikä varsinkaan 20 vuoden päässä. Eikä niitä rahoja kukaan täältä lähtiessä mukaan saa. Myös oma sijoitusmentaliteettini on, että sijoitetaan se mikä jää yli, tinkimättä kohtuuttomasti elintasosta. Minusta 500 euron katiskalla ajaminen päivittäin autoa tarvitsevalle on jo kohtuutonta tinkimistä elintasosta.
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
686
Se vielä, että jos ikänsä nuukailee ja sijoittaa ylimääräiset, niin mihin niitä sijoituksia edss tarvitsee? Todennäköisesti kun sijoitukset kymmeniä vuosia tuottaneet ei niistä osaa enää nauttia, vaan nuukailee hautaan asti (olen todistanut ko. tapauksia..).
Iise osaan kyllä käyttää rahaa, mutta sepä vasta vituttaa kun sitä ei ole. Olen lähes synnynnäinen tuhlaaja, ja säästäminen on ollut pakko opetella väkisin...

Heti kun passiiviset tulot on riittävällä tasolla niin käytän niitä samantien elämiseen, ja alan tehdä sitä mistä oikeasti pidän. Mitään ei täältä mukaansa saa, ja käytän varat vaikka huoriin ja kokaiiniin ellen kuole yllättäen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
736
Nyt on kyllä nuukailua. Ei edes ilmastointia, jotka löytyy jo aika halvoista autoista, turvallisuudesta puhumattakaan. Mutta kukin tavallaan.
Noh.. Sanotaan nyt vaikka että nykyinen katiska löytyi niin vähillä kilometreille ja hyvin huollettuna että en voinut olla ostamatta. Kun tuosta aika jättää niin kyllä seuraavaa jo ehkä valkkaa sen verran että toimiva ilmastointi löytyy, mutta kuten sanoin niin nykyisillä ajokilometreille nykyinenkin menettelee

Se vielä, että jos ikänsä nuukailee ja sijoittaa ylimääräiset, niin mihin niitä sijoituksia edss tarvitsee? Todennäköisesti kun sijoitukset kymmeniä vuosia tuottaneet ei niistä osaa enää nauttia, vaan nuukailee hautaan asti (olen todistanut ko. tapauksia..).
Eipä tässä koko elämää olla nuukailemassa, mutta jos ensiasuntokin on vielä ostamatta niin ihan hyvä tunkea rahaa vauhdilla säästöön varsinkin jos se mahdollista on pienillä uhrauksilla

Ja tohon autojuttuun liitty se , että Suomessa on edelleen yllättävän monella se mielipide, että "köyhät ostaa auton velaksi". Kommentoidaan julkkiksia tai naapureita joiden kalliit autot on rahoitusyhtiön nimissä.

Tätä koetan muuttaa ja aina kehotan ihmisiä funtsimaam vaihtoehtoja. Ei tietenkään koske niitä, jotka ajavat tonnin kotteroilla, mutta aika monta vaikka >30e autoa vuodessa varmasti ostetaan omaksi.
Ja kyllä. Omistaminen ei aina kannata kun sen pääoman voisi laittaa johonkin muuallekin. Ja niinkuin sanoin että ymmärrän kyllä että joku toinen maksaa peltilehmästään aivan eri summia vuositasolla kuin itse. Onhan se aivan eri asia jos puhutaan ihmisestä joka ajelee vaikka yli 100km työmatkaa päivittäin ja kuljettelee lapsia harrastuksiin jne.. vs sinkku poikamiesboksissa

Tiukimmille nuukailijoille muistutuksena: elämä on tässä ja nyt, tänään. Ei ensi viikolla, ei ensi vuonna, eikä varsinkaan 20 vuoden päässä. Eikä niitä rahoja kukaan täältä lähtiessä mukaan saa. Myös oma sijoitusmentaliteettini on, että sijoitetaan se mikä jää yli, tinkimättä kohtuuttomasti elintasosta. Minusta 500 euron katiskalla ajaminen päivittäin autoa tarvitsevalle on jo kohtuutonta tinkimistä elintasosta.
Heh.. 500 euron katiskalla ajaminen ei tarkoita sitä etteikö elämiseen kuluisi rahaa ja tekisi niitä asioita mitä haluaa. Se on vain yksi pieni osa-alue johon ei halua sijoittaa ylimääräistä rahaa kun tarve mukavemmalle autolla ei ole tarpeeksi suuri. Kyllä sitä rahaa elämiseen palaa ihan muihinkin asioihin kuin autoon eikä sijoittaminen itselleni mikään pakkomielle ole. Juurikin ylimääräiset rahat menee sijoituksiin kun ei niitä nollakoroilla omalla pankkitililläkään viitsi makuuttaa
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 311
Taas tämä ketju eksyi autoilun kustannuksista vääntämiseen. Palataanpa sijoittamiseen. Itse ajattelin säästää loppuvuoden käteistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 457
Taas tämä ketju autoilun kustannuksista vääntämiseen. Palataanpa sijoittamiseen. Itse ajattelin säästää loppuvuoden käteistä.
Oletko ajatellut pelailla valuutoilla. Itse tein kaksi onnistunutta vääntöä sekä CAD:illa että AUD:llä, joista vedin 1,5..2% välistä. Euro jostain syystä vahvistuu kun Trump twiittailee tms. pörssi ottaa hittiä. Nousupäivänä mennään toiseen suuntaan. IB:llä 10k€:n vaihto maksaa pari euroa yhteen suuntaan, joten melko pieniäkin swingejä voi pelata.
Tarkoitus olisi kerryttää rahaa muissakin valuutoissa. Kerään AUD portfoliota jossa on nyt yksi osake ja kaksi pilkki toimeksiantoa vetämässä. CAD:ia on jo kolme osaketta ja yksi pilkki. Vaihdan aina siis saman euromäärän takaisin eli mulle jää voiton verran vierasta valuuttaa jolla ostan jotain osinkoa maksavaa lappua.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 410
Ei puhetta Remedystä vaikka Control lähestyy ja kurssi kävi ATH lukemissa :) luulisi nousevan lisää, joten annista hankittu positio on ja pysyy.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 491
Se vielä, että jos ikänsä nuukailee ja sijoittaa ylimääräiset, niin mihin niitä sijoituksia edss tarvitsee? Todennäköisesti kun sijoitukset kymmeniä vuosia tuottaneet ei niistä osaa enää nauttia, vaan nuukailee hautaan asti (olen todistanut ko. tapauksia..).
Itsellä ikää kohta 50v ja nuukailun/sijoittamisen tavoite on päästä 5-10v aikaisemmin eläkkeeelle. Ihan riittävän hyvä peruste.

Tosin sijoittaminen olisi pitänyt aloittaa jo ajat sitten.. Nuorena rahat meni nopeisiin naisiin, hitaisiin hevosiin ja loput kurkusta alas (n. 4-7 päivää viikossa vaikka kävin töissä). Sitten tulikin perheen perustamiset, lapset jne.

Vaikka nuukailen vaikka arkipäiväisissä asioissa ja auton hankkimisessa osaan elää myös tätä päivää. 2-3 ulkomaan matkaa vuodessa jne.

Onneksi en juo enkä polta.. Enää..

Jos taloudellisesti olisi mahdollista jäisin heti pois työelämästä.. Voisin nauttia "eläkkeestä" vaikka Espanjassa ja matkustella sopivasti siihen päälle..
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 311
Oletko ajatellut pelailla valuutoilla. Itse tein kaksi onnistunutta vääntöä sekä CAD:illa että AUD:llä, joista vedin 1,5..2% välistä. Euro jostain syystä vahvistuu kun Trump twiittailee tms. pörssi ottaa hittiä. Nousupäivänä mennään toiseen suuntaan. IB:llä 10k€:n vaihto maksaa pari euroa yhteen suuntaan, joten melko pieniäkin swingejä voi pelata.
Tarkoitus olisi kerryttää rahaa muissakin valuutoissa. Kerään AUD portfoliota jossa on nyt yksi osake ja kaksi pilkki toimeksiantoa vetämässä. CAD:ia on jo kolme osaketta ja yksi pilkki. Vaihdan aina siis saman euromäärän takaisin eli mulle jää voiton verran vierasta valuuttaa jolla ostan jotain osinkoa maksavaa lappua.
Täysin vierasta minulle toi valuuttakauppa, joten ei ole käynyt mielessä. Jos siinä tulee takkiin, niin sehän ei ole vähennyskelpoista?

Tarkoitukseni on kasvatella pinkkaa ja jos tulee hyviä ostopaikkoja, niin tarttua niihin. En tarkoita tällä varsinaisesti ajoittamista, vaan osakkeelle tietyn ostohinnan määrittämistä ja isken sitten kiinni mikäli hinta toteutuu. Esmes. jos Sampo putoaisi 34 euroon (tai cdpr 220 zlotiin) , niin lisäisin vaikka se onkin jonkin verran ylipainotettu salkussani. Nordeaa olisi myös vaikea vastustaa, jos tuosta valuisi vielä alle viiden, mutta se tuntuu todella epätodennäköiseltä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Itsellä ikää kohta 50v ja nuukailun/sijoittamisen tavoite on päästä 5-10v aikaisemmin eläkkeeelle. Ihan riittävän hyvä peruste.

Tosin sijoittaminen olisi pitänyt aloittaa jo ajat sitten.. Nuorena rahat meni nopeisiin naisiin, hitaisiin hevosiin ja loput kurkusta alas (n. 4-7 päivää viikossa vaikka kävin töissä). Sitten tulikin perheen perustamiset, lapset jne.

Vaikka nuukailen vaikka arkipäiväisissä asioissa ja auton hankkimisessa osaan elää myös tätä päivää. 2-3 ulkomaan matkaa vuodessa jne.

Onneksi en juo enkä polta.. Enää..

Jos taloudellisesti olisi mahdollista jäisin heti pois työelämästä.. Voisin nauttia "eläkkeestä" vaikka Espanjassa ja matkustella sopivasti siihen päälle..
Vaikea kyllä suositella mitään osakkeita, kun sijoitushorisontti on noin lyhyt.

Vaikka saisi sata tonnia osinko-osakkeisiin, niin eipä sieltä todennäköisesti paria tonnia enempää vuodessa irtoa osinkovirtaa.

Oletko harkinnut sijoitusasuntoa? Velkavivulla + esim itse remppakohde kunnostamalla voi tehdä aika hyvää tiliä varsin pienellä riskillä verrattuna all-in osakkeisiin?
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Vaikea kyllä suositella mitään osakkeita, kun sijoitushorisontti on noin lyhyt.

Vaikka saisi sata tonnia osinko-osakkeisiin, niin eipä sieltä todennäköisesti paria tonnia enempää vuodessa irtoa osinkovirtaa.

Oletko harkinnut sijoitusasuntoa? Velkavivulla + esim itse remppakohde kunnostamalla voi tehdä aika hyvää tiliä varsin pienellä riskillä verrattuna all-in osakkeisiin?
Melko pessimistinen on tuo arviosi 2% osingosta, vaikka olisi verojen jälkeen, ellet ajattele erityisesti Amerikan osinkoaristokraatteja. Niillä taitaa osingot olla hiukan alle 2%-3%, ennen veroja. Euroopan pörsseissä on melko paljon reilu 5% osakkeen arvosta osinkona jakavia. Tietenkään ei sekään paljon ole, jos sillä ajattelisi elävänsä, mutta pienehköä eläkettä kyllä ihan mukavasti jo parantaisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Melko pessimistinen on tuo arviosi 2% osingosta, vaikka olisi verojen jälkeen, ellet ajattele erityisesti Amerikan osinkoaristokraatteja. Niillä taitaa osingot olla hiukan alle 2%-3%, ennen veroja. Euroopan pörsseissä on melko paljon reilu 5% osakkeen arvosta osinkona jakavia. Tietenkään ei sekään paljon ole, jos sillä ajattelisi elävänsä, mutta pienehköä eläkettä kyllä ihan mukavasti jo parantaisi.
Niin, ajattelen juuri noita osinkoaristokraatteja, koska pääoman säilytyksen prioriteetti on todella korkea. Ei ole varaa kyykkäillä kun sijoitustähtäin on lyhyehkö.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 457
Oma henk. koht. mielipide on, että juuri noi osinkoaristokraatit on pahimpia kuplaosakkeita. Melkein kaikilla yield aivan surkea ja PE korkea. Ne ovat monet osinkoaristoraatteja just siksi, että ovat alun perin nuukailleet osinkojen kanssa ja niitä on ollut helppo korottaa pikkasen joka vuosi. Ja usein PE niillä ei todellakaan ole mikään pieni, päin vastoin. Velkakin saattaa olla kasvussa. Hintaa nostaa todennäköisesti pääsy osinkoaristoraattilistoille ja silloinhan rahastorahaa alkaa virrata tuuteista ostolaidalle.

Järkevämpää on etsiä hyvällä yieldillä ja alhaisella PE:llä olevia vakaita yhtiöitä, joilla näkymät hyvät. Kurssit ovat tulleet viime aikona todella paljon alas pääindeksejä lukuunottamatta (markkina on kaventunut), joten näiden osakkeiden löytäminen ei ole nyt edes vaikeaa. Eli hyvin pääsee yli 5% yieldiin, jopa lähemmäs kymmentä (näissä lähempänä kymmentä voi toki olla enemmän riskiä, esim. öljyosakkeet).
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
686
Oma henk. koht. mielipide on, että juuri noi osinkoaristokraatit on pahimpia kuplaosakkeita. Melkein kaikilla yield aivan surkea ja PE korkea. Ne ovat monet osinkoaristoraatteja just siksi, että ovat alun perin nuukailleet osinkojen kanssa ja niitä on ollut helppo korottaa pikkasen joka vuosi. Ja usein PE niillä ei todellakaan ole mikään pieni, päin vastoin. Velkakin saattaa olla kasvussa. Hintaa nostaa todennäköisesti pääsy osinkoaristoraattilistoille ja silloinhan rahastorahaa alkaa virrata tuuteista ostolaidalle.

Järkevämpää on etsiä hyvällä yieldillä ja alhaisella PE:llä olevia vakaita yhtiöitä, joilla näkymät hyvät. Kurssit ovat tulleet viime aikona todella paljon alas pääindeksejä lukuunottamatta (markkina on kaventunut), joten näiden osakkeiden löytäminen ei ole nyt edes vaikeaa. Eli hyvin pääsee yli 5% yieldiin, jopa lähemmäs kymmentä (näissä lähempänä kymmentä voi toki olla enemmän riskiä, esim. öljyosakkeet).
Kuten kaikkialla, myös noissa aristokraateissa yms. löytyy jatkuvasti diilejä. Esim. $MO, $MMM ja $T tällä hetkellä. Nämä esimerkkinä...

Toki REITllä pääsee sinne 8-10% yieldeihin..
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 854
Kukaan perehtynyt LähiTapiolan varainhoitoon/rahastoihin? Minulla on siellä kotivakuutus ja kutsuivat käymään. Haluaisivat sijoittaa rahojani vakuutusmuotoisesti, pyysin pieniriskistä olemattoman tilikoron tilalle ja valitsi Varainhoito Varovaisen jonka tuotto-odotus kulujen jälkeen on 2,1 %. Yli on kuulema menty yleensä ja joku ulkopuolinen taho palkinnut heidän tuotteensa useamman kerran parhaina. Osakkeita tuossa on neutraalitilassa vain 5 % joten tuntui aika turvalliselta ensikuulemalta tilivaroille. En oikein pitänyt kyseisen myyjän tyylistä mutta eipä hän sijoituspäätöksiä tee :) Nyt rahaa on Norwegianilla odottelemassa mahdollista asuntokauppaa mutta inflaatio taitaa olla korkoa enemmän.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Kukaan perehtynyt LähiTapiolan varainhoitoon/rahastoihin? Minulla on siellä kotivakuutus ja kutsuivat käymään. Haluaisivat sijoittaa rahojani vakuutusmuotoisesti, pyysin pieniriskistä olemattoman tilikoron tilalle ja valitsi Varainhoito Varovaisen jonka tuotto-odotus kulujen jälkeen on 2,1 %. Yli on kuulema menty yleensä ja joku ulkopuolinen taho palkinnut heidän tuotteensa useamman kerran parhaina. Osakkeita tuossa on neutraalitilassa vain 5 % joten tuntui aika turvalliselta ensikuulemalta tilivaroille. En oikein pitänyt kyseisen myyjän tyylistä mutta eipä hän sijoituspäätöksiä tee :) Nyt rahaa on Norwegianilla odottelemassa mahdollista asuntokauppaa mutta inflaatio taitaa olla korkoa enemmän.
Kulujen jälkeen tuotto-odotus 2,1% mutta paljonko on kulut?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 604
Kukaan perehtynyt LähiTapiolan varainhoitoon/rahastoihin? Minulla on siellä kotivakuutus ja kutsuivat käymään. Haluaisivat sijoittaa rahojani vakuutusmuotoisesti, pyysin pieniriskistä olemattoman tilikoron tilalle ja valitsi Varainhoito Varovaisen jonka tuotto-odotus kulujen jälkeen on 2,1 %. Yli on kuulema menty yleensä ja joku ulkopuolinen taho palkinnut heidän tuotteensa useamman kerran parhaina. Osakkeita tuossa on neutraalitilassa vain 5 % joten tuntui aika turvalliselta ensikuulemalta tilivaroille. En oikein pitänyt kyseisen myyjän tyylistä mutta eipä hän sijoituspäätöksiä tee :) Nyt rahaa on Norwegianilla odottelemassa mahdollista asuntokauppaa mutta inflaatio taitaa olla korkoa enemmän.
Melkosia kuluja:

Kokonaiskulut muodostuvat vakuutuksen vuosittaisesta hoitokulusta sekä sijoituskohteeseen liittyvistä kuluista. Alla on esitetty arviot vuosittaisista kokonaiskuluista.
  • Varainhoito Varovainen 1,16 %

Säästönnostoista ja takaisinostoista veloitamme 24,50 euron toimenpidemaksun, jota korotetaan vuosittain indeksillä. Voit nostaa säästöjä sopimukseltasi milloin tahansa sopimusaikana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
311
Kukaan perehtynyt LähiTapiolan varainhoitoon/rahastoihin? Minulla on siellä kotivakuutus ja kutsuivat käymään. Haluaisivat sijoittaa rahojani vakuutusmuotoisesti, pyysin pieniriskistä olemattoman tilikoron tilalle ja valitsi Varainhoito Varovaisen jonka tuotto-odotus kulujen jälkeen on 2,1 %. Yli on kuulema menty yleensä ja joku ulkopuolinen taho palkinnut heidän tuotteensa useamman kerran parhaina. Osakkeita tuossa on neutraalitilassa vain 5 % joten tuntui aika turvalliselta ensikuulemalta tilivaroille. En oikein pitänyt kyseisen myyjän tyylistä mutta eipä hän sijoituspäätöksiä tee :) Nyt rahaa on Norwegianilla odottelemassa mahdollista asuntokauppaa mutta inflaatio taitaa olla korkoa enemmän.
Älä nyt ainakaan asunnon ostoon tarkotettuja rahoja tonne laita! Jos tarvitset rahoja 1-3v sisällä niin pankkitili varmasti paras paikka. Noiden kulujen takia kattoisin suosiolla jotain muuta vaihtoehtoa kun tuo Varovainen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 336
Hmm jotenkin meni itseltä tämä viimeisin General Electric sekoilu ohi. Firma on jo menneisyydessä tunnettu kyseenalaisesta kirjanpidosta mutta tuliko 15.8 viimeinen naula arkkuun:

Tämä haastateltava ei ainakaan kiertele ja kaartele, vastaus lähtee kuin tykin suusta :joy: Tästä voi tulla mielenkiintoista seurattavaa lähikuukausille. Ääritapauksessa todella iso ruumis tulossa ja tämä voi aiheuttaa laineita moneen suuntaan.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 457
GE:n kaatumista on povailtu jo ennen Markopolosta joskin kurssi oli hieman toipunut ensimmäisestä isosta dipistä $6:een. Mutta tosiaan mitä sivukorvalla kuuntelin myyvät jotain vakuutusta etupainotteisesti eli se on ottajalle hyvin edullinen muutamien vuosien kuluttua. Jonka jälkeen GE:n vastuut sitten nousevat eksponentiaalisesti niin ettei GE mitenkään voi niistä selvitä. Sitten taisi olla myös kattamattomia eläkevastuita ja muuta hämärää. Kassa siis tyhjä tai ainakaan siitä ei saa selkoa tulosraportoinnista ja voi kaatua melko piankin likviditeettikriisiin. Ongelmat kumuloituneet jo "suuren neron" kaudelta lähtien ennen finanssikriisiä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Mitäs laki sanoo vuokrasijoittamisesta ja vuokratuoton vähennyskelpoisuudesta seuraavassa tilanteessa? Asuntoon pitäisi tehdä kodinkonehankintoja, jotka voi vähentää tuotosta, mutta vuokralainen ei vielä asu asunnossa. Vuokrasopimus on kuitenkin kirjoitettu, joka osoittaa, että vuokralainen on tulossa asuntoon. Vuokralaisen kannalta olisi parempi, että kodinkoneet olisi jo asunnossa muuttohetkellä, mutta vaatiiko laki vähennyskelpoisuudelle sen, että asukas fyysisesti on jo asunnossa?

Edit: sorry tuli vähän väärään ketjuun, mutta ehkä tämä menee vielä jotenkin aiheeseen.
 

Ahr

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
122
Kuten kaikkialla, myös noissa aristokraateissa yms. löytyy jatkuvasti diilejä. Esim. $MO, $MMM ja $T tällä hetkellä. Nämä esimerkkinä...

Toki REITllä pääsee sinne 8-10% yieldeihin..
Kyselinkin tuossa pari sivua sitten REIT:hin liittyen VNQ:sta VNQI:sta. Olisiko noille jotain vaihtoehtoja, joita saisi ostettua järkevästi IB:stä tai Nordnetistä?
 

Ahr

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
122
Mitäs laki sanoo vuokrasijoittamisesta ja vuokratuoton vähennyskelpoisuudesta seuraavassa tilanteessa? Asuntoon pitäisi tehdä kodinkonehankintoja, jotka voi vähentää tuotosta, mutta vuokralainen ei vielä asu asunnossa. Vuokrasopimus on kuitenkin kirjoitettu, joka osoittaa, että vuokralainen on tulossa asuntoon. Vuokralaisen kannalta olisi parempi, että kodinkoneet olisi jo asunnossa muuttohetkellä, mutta vaatiiko laki vähennyskelpoisuudelle sen, että asukas fyysisesti on jo asunnossa?

Edit: sorry tuli vähän väärään ketjuun, mutta ehkä tämä menee vielä jotenkin aiheeseen.
Eihän sillä ole mitään väliä onko asunnossa vuokralaista tällä hetkellä vai ei. Verottajaa kiinnostaa, että laitat vähennykset sen vuoden puolelle, jolloin ostit ne kodinkoneet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 573
Mitäs laki sanoo vuokrasijoittamisesta ja vuokratuoton vähennyskelpoisuudesta seuraavassa tilanteessa? Asuntoon pitäisi tehdä kodinkonehankintoja, jotka voi vähentää tuotosta, mutta vuokralainen ei vielä asu asunnossa. Vuokrasopimus on kuitenkin kirjoitettu, joka osoittaa, että vuokralainen on tulossa asuntoon. Vuokralaisen kannalta olisi parempi, että kodinkoneet olisi jo asunnossa muuttohetkellä, mutta vaatiiko laki vähennyskelpoisuudelle sen, että asukas fyysisesti on jo asunnossa?

Edit: sorry tuli vähän väärään ketjuun, mutta ehkä tämä menee vielä jotenkin aiheeseen.
Jos nyt lonkalta muistan oikein niin homma menee jotakuinkin näin: Jos tuo asunto on ollut jo aiemmin vuokralla niin silloin nuo voisivat olla vähennyskelpoisia. Mutta jos tämä on ensimmäinen vuokralainen tuossa asunnossa niin silloin tuskin menee vaan vuokralaisen sopparin pitäisi alkaa ennen hankintoja.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Eihän sillä ole mitään väliä onko asunnossa vuokralaista tällä hetkellä vai ei. Verottajaa kiinnostaa, että laitat vähennykset sen vuoden puolelle, jolloin ostit ne kodinkoneet.
Ei asia ole ihan näin helppo. Esimerkiksi remontoidessa asunto pitää nimenomaan olla vuokrattuna, jos haluaa tehdä vähennyksen. Irtaimiston oston kohdalta en löytänyt vastaavaa neuvoa / kohtaa verottajan sivuilta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Mutta jos tämä on ensimmäinen vuokralainen tuossa asunnossa niin silloin tuskin menee vaan vuokralaisen sopparin pitäisi alkaa ennen hankintoja.
Tämä olisi juurikin tilanne. Ehkä on vain turvallisinta odottaa, että vuokrasopimus on oikeasti voimassa.

Muuten on kyllä kannattavaa selata noita verottajan sivuja aina silloin tällöin. Sai taas muutaman ylimääräisen satasen lisää vähennyksiin :)
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 311
Ottihan se tänään 5% ja arvosteluja alkoi tulla vasta iltapäivästä. Toivotaan, että arvostelut johtavat miljoonamyynteihin.
 
Liittynyt
19.06.2017
Viestejä
185
Pidän viiden kuukauden nettotulot säästössä Pharoksessa, joka tuottaa tasaisesti, riski on maltillinen ja juoksevat kulut ovat matalat.

Seligson & Co Pharos A|FI0008801907
Seligson & Co Rahastoyhtiö Oyj - Pharos

Jostain syystä en löydä Lähitapiolan rahastolistalta mainitsemaasi Varovaista. Perinteisesti useiden yhdistelmärahastojen kulut ovat korkeat, joka syö säästäjän tuottoa.

Parhaat osake- ja joukkolainarahastot|Rahastojen hinnat|Rahastojen kehitys|Rahastoluokitukset|Omaisuusluokkien jakauma

Kukaan perehtynyt LähiTapiolan varainhoitoon/rahastoihin? Minulla on siellä kotivakuutus ja kutsuivat käymään. Haluaisivat sijoittaa rahojani vakuutusmuotoisesti, pyysin pieniriskistä olemattoman tilikoron tilalle ja valitsi Varainhoito Varovaisen jonka tuotto-odotus kulujen jälkeen on 2,1 %. Yli on kuulema menty yleensä ja joku ulkopuolinen taho palkinnut heidän tuotteensa useamman kerran parhaina. Osakkeita tuossa on neutraalitilassa vain 5 % joten tuntui aika turvalliselta ensikuulemalta tilivaroille. En oikein pitänyt kyseisen myyjän tyylistä mutta eipä hän sijoituspäätöksiä tee :) Nyt rahaa on Norwegianilla odottelemassa mahdollista asuntokauppaa mutta inflaatio taitaa olla korkoa enemmän.
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 311
Eikö Pharoksen kulut ole n. 1-3%? En pitäisi noita enää maltillisina, vaan suhteellisen korkeina.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 459
Pharoksen kulut näyttävät tällä hetkellä olevan 0,61% ja Pharoshan on varainhoitorahasto.

Pharoksen ongelma on lähinnä se, että puolet sen sijoituksista pitäisi olla erilaisissa koroissa eivätkä korot tuota tällä hetkellä käytännössä mitään. Toinen puoli sijoituksista sitten taas on erilaisissa osakerahastoissa.

Käytännössä parempaan tulokseen pääsee todennäköisesti sillä, että ostaa 2-3 matalakuluista ETF:ää 50% summasta (suurin piirtein samalla hajautuksella kuin Pharoksessa on) ja laittaa toiset 50% vaikkapa sitten Bank Norwegianin säästötilille.

(Itselläni on myös Pharosta pitkän ajan takaa)
 
Liittynyt
18.06.2018
Viestejä
482
Hauskaa kyllä kun tuolla kommenteissakin verrataan sijoittamista lottoon. Tottakai se on voi tuntua tietynlaiselta lotolta jos ostaa talvivaaraa kun naapurin Reino ostaa Nestettä. Siksi hajautus, että saadaan se keskimääräinen voitto% plussalle. Lotossa kuitenkin palautusprosentti on siellä ~40% tuntumassa ja kärki jakautuu sitäkin kapeammin.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Hauskaa kyllä kun tuolla kommenteissakin verrataan sijoittamista lottoon. Tottakai se on voi tuntua tietynlaiselta lotolta jos ostaa talvivaaraa kun naapurin Reino ostaa Nestettä. Siksi hajautus, että saadaan se keskimääräinen voitto% plussalle. Lotossa kuitenkin palautusprosentti on siellä ~40% tuntumassa ja kärki jakautuu sitäkin kapeammin.
Juu lotto on ihan oikea arvonta. Kun taas pistät rahasi firmaan niin siellä on osaavaa porukkaa joka koettaa tehdä kaikkensa että saat rahoillesi vastinetta. Ihan saamarin kaukana toisistaan nuo.
 
Liittynyt
29.07.2019
Viestejä
177
Lähempänä sijoittaminen on vedonlyöntiä kuin lottoa. Tosin vedonlyönnissäkin tuotto-odotus on pitkässä juoksussa negatiivinen eikä samanlaista win-win-tilannetta voi syntyä kuin sijoittamisessa parhaimmillaan. Mutta silti vaan ilmeisesti jotkut vedonlyönnilläkin pystyvät rahaa tekemään, näin ainakin väitetään.

Passiivinen indeksisijoittaminen tulisikin ehkä ennemmin mieltää säästämisenä kuin varsinaisena sijoittamisena.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Lähempänä sijoittaminen on vedonlyöntiä kuin lottoa. Tosin vedonlyönnissäkin tuotto-odotus on pitkässä juoksussa negatiivinen eikä samanlaista win-win-tilannetta voi syntyä kuin sijoittamisessa parhaimmillaan. Mutta silti vaan ilmeisesti jotkut vedonlyönnilläkin pystyvät rahaa tekemään, näin ainakin väitetään.

Passiivinen indeksisijoittaminen tulisikin ehkä ennemmin mieltää säästämisenä kuin varsinaisena sijoittamisena.
Vedonlyönninkin palautusprosentti on alle 100%, koska kertoimet on asetettu niin että vedolyöntifirma ei tee hommaa tappiolla. Sen sijaan sijoittamisessa historiallinen palautusprosentti on ollut ~110%.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Vedonlyönninkin palautusprosentti on alle 100%, koska kertoimet on asetettu niin että vedolyöntifirma ei tee hommaa tappiolla. Sen sijaan sijoittamisessa historiallinen palautusprosentti on ollut ~110%.
Siinähän se ero on, että yrityksetkin keskimäärin tuottavat tuotteillaan voittoa ja jakavat sitä monin tavoin omistajilleen, eli rahaa tulee sisään systeemiin muutenkin kuin ihmisten ostaessa osakkeita. Ilmaisia lounaita ei ole. Nämä lounaat maksavat yritysten tuotteita ostavat asiakkaat:)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Siinähän se ero on, että yrityksetkin keskimäärin tuottavat tuotteillaan voittoa ja jakavat sitä monin tavoin omistajilleen, eli rahaa tulee sisään systeemiin muutenkin kuin ihmisten ostaessa osakkeita. Ilmaisia lounaita ei ole. Nämä lounaat maksavat yritysten tuotteita ostavat asiakkaat:)
Asiakas ostaa tuotteen vain, jos kokee saavansa itselleen jotain arvokkaampaa kuin tuotteen hinta. Koetun arvon ja tuotteen hinnan välistä erotusta kutsutaan kuluttajan ylijäämäksi. Kaupankäynnissä hienointa onkin se, että se on aina win-win tilanne.

Minä annan 5e ja saan kahvipaketin, jonka ostaisin vaikka sen hinta olisi 8e. -> Voitan ainakin 3e, koska minulle kahvipaketti on 8e arvoinen ja se maksaa vähemmän.

Samalla tavalla minä myyn työpanostani työnantajalle, joka ostaa sitä. Ilmeisesit pomoni kokee, että työpanokseni arvo on firmalle suurempi kuin mitä minun palkkaamisestani aiheutuvat kulut ovat. Minulle taas menetetty vapaa-aika on vähemmän arvokasta kuin palkaksi saatu raha. Jne.

Aina kun kauppa perustuu vapaaehtoisuuteen, niin kumpikin osapuoli voittaa kaupankäynnissä. Nerokas systeemi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
240

gulliver

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2017
Viestejä
619
sillä yksinkertaisellä seikalla että pohjoisamerikka on pörssimaailman napa ja muut maat pienet pikkuriikiset
Suometkin sitä seuraavat paremmin tai huonommin.

Eli näin sijoittaiskio hundain firmaan vai hundain myyntiliikeseen suomessa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 482
Viestejä
4 163 788
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom