Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Zefram Cochrane

The Engineer
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 844
Täytynee katsoa vielä josko nousis, myyntiin en ole suunnitellut vielä mitään osakkeita mutta osinkovirran kasvatusta jatkuvasti. Vieläkun jaksaisi tasaisin väliajoin ostella osakkeita eikä kerran vuodessa...
Minusta osakkeita kannattaisi ostella kerran 5 - 10 vuodessa eli silloin kun ne ovat edullisia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 123
Onhan se, mutta suhdannesyklistä voi jotain päätellä. Nyt mennään alas päin.
"Nyt"? Tänään? Huomenna? Eilen? Viikko sitten?, viikon päästä?

Koska tämä "alaspäin meneminen" mielestäsi alkoi?

Suhdanteet eivät noudata mitään kaunista ja helposti ennustettavaa sinikäyrää, jonka mukaan kaikkien osakkeiden kurssit menevät.

Esim. NASDAQ composite-indeksi putosi viime syksynä selvästi, yli 20%, mutta on noussut takaisin ja on nyt korkeammalla kuin ennen syksyn pudotusta.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Kuinka paljon pitää osinkoja taikka osakkeiden myyntiä tulla että pystyy vähentää verotuksessa tappiolliset osakkeet? Tällähetkellä nordea kummittelee salkussa -36.5% joka harmittaa uskomattoman paljon enkä usko että tulee nousemaan vielä pitkään aikaan. Hyväkun ostin niin kaikki asiantuntijat povasivat että halpa lappu alle kympillä. :cigar:Sen jälkeen en ole koskaan ostanut enään samoja osakkeita mitä väki suosittelee netissä tms vaan ihan omantunnon mukaan ja paremmin on mennyt.
En ehkä suosittelisi myymään nordeaa. Ihan verotusteknisistä syistä. Voit myydä ne esim. 5v päästä kun haluat kotiuttaa voittoja tai joudut myymään, kun kiinalaiset ostaa firman pois.

Nordea on kuitenkin mielestäni jo niin pohjalukemissa arvostuksen osalta, että ihan älyttömästi se ei enää tipu. Toki kun osinkoa leikataan, niin hinta tipahtaa. Olen itse samassa veneessä, nordea on salkkuni ”huonoin” sijoitus, jos tuottoa katsotaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
827
"Nyt"? Tänään? Huomenna? Eilen? Viikko sitten?, viikon päästä?

Koska tämä "alaspäin meneminen" mielestäsi alkoi?

Esim. NASDAQ composite-indeksi putosi viime syksynä selvästi, yli 20%, mutta on noussut takaisin ja on nyt korkeammalla kuin ennen syksyn pudotusta.
NASDAQ oli kaikkien aikojen huipussaan toissapäivänä, eli kyllähän nyt mennään alaspäin jo toista päivää!

nasdaq - Google-haku
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 458
En ehkä suosittelisi myymään nordeaa. Ihan verotusteknisistä syistä. Voit myydä ne esim. 5v päästä kun haluat kotiuttaa voittoja tai joudut myymään, kun kiinalaiset ostaa firman pois.

Nordea on kuitenkin mielestäni jo niin pohjalukemissa arvostuksen osalta, että ihan älyttömästi se ei enää tipu. Toki kun osinkoa leikataan, niin hinta tipahtaa. Olen itse samassa veneessä, nordea on salkkuni ”huonoin” sijoitus, jos tuottoa katsotaan.
Itse en koskisi Nordeaan. Kurssin valumiselle on jokin syy. Itse uskon, että vakavaraisuussääntöjen vuoksi osinkoa leikataan ja luvassa on myös parin vuoden sisään isoja luottotappiota. Tuossa esim. 14% osinkoa maksava firma ja PE 3.2. Mikään ei viittaa ongelmiin mutta varovainen kannatta olla silti. Laskulle on usein jokin syy minkä joku tietää vaikka suuri yleisö ei sitä tiedä.

https://finance.yahoo.com/quote/TLRD

Edit. en myöskään koskisi Nokiaan, toiseen suomalaisten suosikkiosakkeeseen. Siinä olisi muuten nyt hyvä myyntipaikka kun kurssi ponkaisi osarin jälkeen kymmenisen pinnaa ylös. Nettokassa menee kuitenkin pakkaselle jo tällä vuosipuoliskolla ja yhtöstä tulee pian oikea aito zombieyhtiö.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
757
Pitää olla vaikeaksi tehty tuokin Ramirentin osakkeiden ostotarjouksen hyväksyminen tai hylkääminen. Mikä hemmetti on käteissuoritus ja pitääkö minun itse alkaa laskemaan jotain hintaa noille. On vaan laatikko "käteissuoritus", johon pitäisi joku luku arpoa. On se vaan niin vaikeaa olla ruksi, hyväksytkö 9 euroa / osake ostotarjouksen, vai et. Jokapaikassa kyllä muistutetaan, ettet vaan oleskele Yhdysvalloissa, jos satut joskus käymään P-Amerikassa tai Etelä-Afrikassa, niin linnakeikka uhkaa, jos vaan satut näitä tekstejä lukemaan.

Pitäköön tunkkinsa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
159
Mikä koira tuohon osakesäästötiliin on haudattu kun joka tuutissa sitä mainostetaan. Pitääkö pienitulosilta saada rahat pois kuleksimasta. Onkohan siinä kovempi verotus kuon normaali pääomaverossa / juoksevat kulut. Syksyllä vastako pankit ilmoittavat hintatiedot ym?
[folio]Koska on selvää etteivät eläkevarat riitä tulevaisuudessa, niin tällä on tarkoitus ulkoistaa vastuuta kansalaisille.[/folio]
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
[folio]Koska on selvää etteivät eläkevarat riitä tulevaisuudessa, niin tällä on tarkoitus ulkoistaa vastuuta kansalaisille.[/folio]
Tottakai pankit ja muut palvelua tarjoavat toimijat mainostavat osakesäästötiliä, kun se potentiaalisesti kasvattaa asiakasmääriä ja siten palkkiotuottoja. En ole vielä niin katsellut, joko on tietoja eri toimijoiden hinnoitteluista tuolle osakesäästötilille. Mikäli kohtuu palkkioin voisin "pelitiliksi" muutamalla tonnilla avata. Suurin hyöty tulee kuitenkin sellaisessa, kun voittoja ei veroteta, kuin tililtä pois ottaessa. Eli veivailusta on vain kaupankäyntikulut.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Itse en koskisi Nordeaan. Kurssin valumiselle on jokin syy. Itse uskon, että vakavaraisuussääntöjen vuoksi osinkoa leikataan ja luvassa on myös parin vuoden sisään isoja luottotappiota. Tuossa esim. 14% osinkoa maksava firma ja PE 3.2. Mikään ei viittaa ongelmiin mutta varovainen kannatta olla silti. Laskulle on usein jokin syy minkä joku tietää vaikka suuri yleisö ei sitä tiedä.

https://finance.yahoo.com/quote/TLRD

Edit. en myöskään koskisi Nokiaan, toiseen suomalaisten suosikkiosakkeeseen. Siinä olisi muuten nyt hyvä myyntipaikka kun kurssi ponkaisi osarin jälkeen kymmenisen pinnaa ylös. Nettokassa menee kuitenkin pakkaselle jo tällä vuosipuoliskolla ja yhtöstä tulee pian oikea aito zombieyhtiö.
Sinänsä en osaa ennustaa, mutta tämänkin viestin talteen ottaminen ja sitten viiden vuoden päästä katsominen voisi olla ihan mielenkiintoista.
 

peq

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
102
Suunnittelen ETF-kuukausisäästämisen aloittamista Nordnetistä. Säästettävä summa olisi 200e. Kuitenkin kun syötän tuon 200 sille varattuun kenttään, tulee kohtaan alustava summa 212 euroa. Pitääkö minun siis huolehtia että nordnetin tilillä on ens kuun viidenteen päivään mennessä rahaa 212 euroa, jotta toimeksianto toteutuu suunnitellusti? Mitä jos on vain 200e?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
Suunnittelen ETF-kuukausisäästämisen aloittamista Nordnetistä. Säästettävä summa olisi 200e. Kuitenkin kun syötän tuon 200 sille varattuun kenttään, tulee kohtaan alustava summa 212 euroa. Pitääkö minun siis huolehtia että nordnetin tilillä on ens kuun viidenteen päivään mennessä rahaa 212 euroa, jotta toimeksianto toteutuu suunnitellusti? Mitä jos on vain 200e?
Niissä kuukausisäästöissä ostetaan max 10% yli sen sun tavoitesumman. Koska osuudet on aina kokonaisia jakamattomia yksiköitä, niin vaikkapa 71e yksikköhinnalla on mahdollista ostaa vain 71e, 142e tai 213e edestä ko. ETF:ää. Jos valuuttatililläsi ei ole rahaa ostaa sitä isompaa määrää, niin sitten ostetaan se yksi yksikkö vähemmän.

Eli riippuu ihan siitä haluamasi ETF:n hinnasta miten tuo sitten skaalautuu. Joissain tapauksissa periaatteessa voisi jäädä kokonaan ostamatta jos yksittäinen osuus olisi sen yli 200e.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 458
Kylläpäs lähti kun hauki rannasta. Ensin meinasin laittaa jo, että korko laski mutta markkinat flättinä. Mutta kesti tovin, ja sitten laskua. Onpas algoritmeillä hitaat reaktiot...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
311
Kylläpäs lähti kun hauki rannasta. Ensin meinasin laittaa jo, että korko laski mutta markkinat flättinä. Mutta kesti tovin, ja sitten laskua. Onpas algoritmeillä hitaat reaktiot...
Tai sitten ne kuunteli Powellin kommentteja lehdistötilaisuudessa :)

Löytyy esim täältä:
Alkaa n. 1h6min50sek kohdasta
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 094
Kysymys koskien maagista tonnin vuotuista myyntirajaa: pitääkö ottaa huomioon myös myynteihin menevät komissiot? Esim. Nordnetissä menee etf:n myynnistä 15e komission, joten jos myy 990e arvosta jotain etf:ää ja lisäksi tulee 15e komissio niin katsotaanko verotuksessa myyntihinnan olleen 1005e?

Tarkoitus olisi myydä paria lappua max tuon tonnin edestä ja kääriä verottomat voitot ”taskuun” ja/tai sijoittaa ne hieman toisenlaisiin instrumentteihun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 708
Kysymys koskien maagista tonnin vuotuista myyntirajaa: pitääkö ottaa huomioon myös myynteihin menevät komissiot? Esim. Nordnetissä menee etf:n myynnistä 15e komission, joten jos myy 990e arvosta jotain etf:ää ja lisäksi tulee 15e komissio niin katsotaanko verotuksessa myyntihinnan olleen 1005e?

Tarkoitus olisi myydä paria lappua max tuon tonnin edestä ja kääriä verottomat voitot ”taskuun” ja/tai sijoittaa ne hieman toisenlaisiin instrumentteihun.

Tonni rajassa katsotaan ns. luovutushintoja, eli rahavastiketta myydystä omaisuudesta. Myyntikomissio ei kuulu tähän, eli voit myydä 990 eurolla ETF:iä ja maksaa sitten 15e kuluja.

Ja olisi aika outoa, että noi laskettaisiin yhteen. Saat 990e ja maksat 15e (eli menetät rahaa, annat pois omaasi) ja sitten ne...summattaisiin?? Jos nyt jotain, niin se kulu vähennettäisiin luovutushinnasta kun vähennyksissä tehdäänkin. Mutta ei siis lisätä tuossa tonnin säännössä, eikä vähennetä.
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
304
Päivän Kauppalehden artikkelista heräsi mielenkiinto rahastosäästämistä kohtaan ja pienen selvityksen jälkeen suoran rahastosijoituksen sijaan onkin halvempaa käydä kauppaa ETFillä. (?)

Löytyykö esim. nordnetistä vastaava (vesi/jäte) kestävänkehityksen ETFää? Kiinnostaisi myös kuulla teknologiaan pohjautuvista ETFistä kuten tämä ja sen eroista rahastoon.
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 094
Kiinnostaisi myös kuulla teknologiaan pohjautuvista ETFistä kuten tämä ja sen eroista rahastoon.
No vaikkapa sellainen pieni ero, että QDVE on 100% Jenkkilää (S&P500) kun taas tuossa tavan rahastossa ~65% ja siinä on myös yhtiöitä tuplamäärä. Google kertoo aika äkkiä oleellisen. Kuluissa toki valtaisa ero. Itse olen tuota QDVE:tä ajatellut ostaa lisää kun VGT ei pysty enää ostamaan.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
No vaikkapa sellainen pieni ero, että QDVE on 100% Jenkkilää (S&P500) kun taas tuossa tavan rahastossa ~65% ja siinä on myös yhtiöitä tuplamäärä. Google kertoo aika äkkiä oleellisen. Kuluissa toki valtaisa ero. Itse olen tuota QDVE:tä ajatellut ostaa lisää kun VGT ei pysty enää ostamaan.
Mitäs muuten Visa ja Mastercard tekee tuossa QDVE:ssä? Ei kai niitä IT-firmoiksi lasketa?
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
465
@munse no miten sen nyt ajatteleekin. Visahan ei myönnä luottoja eikä tarjoa pankkipalveluja vaan ainoastaan tuottaa sähköisiä palveluja (VisaNet) pankeille ja luottolaitoksille.
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Ei varsinaisesti liity sijoittamiseen, mutta koska nordnet...

Onko täällä joku testannut tuota nordnetin superluottopalvelua, joka antaa ilmeisesti harvinaisen hyvällä korolla (0,99 %) luottoa käyttäen salkkuasi vakuutena?
Lainat/luotot, Superluotto, shorttaus/lyhyeksi myynti

Pystyykö tuota käyttämään ainoastaan uusien arvopapereitten ostamiseen, vai onko saatu luotto mahdollista siirtää omalle pankkitillille käytettäväksi haluamallasi tavalla?
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
@munse no miten sen nyt ajatteleekin. Visahan ei myönnä luottoja eikä tarjoa pankkipalveluja vaan ainoastaan tuottaa sähköisiä palveluja (VisaNet) pankeille ja luottolaitoksille.
No juu, näinhän se on. Mutta veikkaanpa, että näiden kahden firman kurssikehitys seuraa enemmän rahoitusalan kuin IT-alan tunnelmia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 708
Ei varsinaisesti liity sijoittamiseen, mutta koska nordnet...

Onko täällä joku testannut tuota nordnetin superluottopalvelua, joka antaa ilmeisesti harvinaisen hyvällä korolla (0,99 %) luottoa käyttäen salkkuasi vakuutena?
Lainat/luotot, Superluotto, shorttaus/lyhyeksi myynti

Pystyykö tuota käyttämään ainoastaan uusien arvopapereitten ostamiseen, vai onko saatu luotto mahdollista siirtää omalle pankkitillille käytettäväksi haluamallasi tavalla?
Kyllä tämä liittyy ketjun aiheeseen ihan riittävästi. Ja vastaus:

Superluotto-ominaisuus - Nordnet
 
  • Tykkää
Reactions: svk
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Ei varsinaisesti liity sijoittamiseen, mutta koska nordnet...

Onko täällä joku testannut tuota nordnetin superluottopalvelua, joka antaa ilmeisesti harvinaisen hyvällä korolla (0,99 %) luottoa käyttäen salkkuasi vakuutena?
Lainat/luotot, Superluotto, shorttaus/lyhyeksi myynti

Pystyykö tuota käyttämään ainoastaan uusien arvopapereitten ostamiseen, vai onko saatu luotto mahdollista siirtää omalle pankkitillille käytettäväksi haluamallasi tavalla?
Kuten Paapaa linkkasikin.
Yksi asia joka kannattaa ottaa huomioon jota ei linkin takana tuotu heti julki (vasta ehdoissa mainitaan) on, ettei 0,99% korko ole koko vakuusarvolle, vaan kun käytössä on alle 40% salkun vakuusarvosta. (Myös muita ehtoja on)
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Kuten Paapaa linkkasikin.
Yksi asia joka kannattaa ottaa huomioon jota ei linkin takana tuotu heti julki (vasta ehdoissa mainitaan) on, ettei 0,99% korko ole koko vakuusarvolle, vaan kun käytössä on alle 40% salkun vakuusarvosta.
Jep, ja sen yli mennessä korko nousee 2,49 %:iin, eli ei ainakaan omalla salkulla saa ainakaan toistaiseksi halpaa lainaa sellasia summia, joita ei kannata suoraan käteisellä maksaa :D
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Jep, ja sen yli mennessä korko nousee 2,49 %:iin, eli ei ainakaan omalla salkulla saa ainakaan toistaiseksi halpaa lainaa sellasia summia, joita ei kannata suoraan käteisellä maksaa :D
Niinhän se menee, ellei ole kymppitonnien salkku vähintään (kun paperista riippuen vakuusarvokin kai 0-80% kurssista tyyliin, yleisesti 50-70%).
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
Huomasin, että mulle on tänä vuonna tilitapahtumiin ilmestynyt kaksi merkintää "OSINKO" tapahtumatyypillä Nordnetissä EUNI etf:stä. Tarkoittaako tuo, että osingot maksetaan etf:stä ulos ja niistä pitää maksaa verot?
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Huomasin, että mulle on tänä vuonna tilitapahtumiin ilmestynyt kaksi merkintää "OSINKO" tapahtumatyypillä Nordnetissä EUNI etf:stä. Tarkoittaako tuo, että osingot maksetaan etf:stä ulos ja niistä pitää maksaa verot?
Eikö nordnet ilmoita ne itse verottajalle?
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Huomasin, että mulle on tänä vuonna tilitapahtumiin ilmestynyt kaksi merkintää "OSINKO" tapahtumatyypillä Nordnetissä EUNI etf:stä. Tarkoittaako tuo, että osingot maksetaan etf:stä ulos ja niistä pitää maksaa verot?
Osinkoa maksavat etf:ät jakavat osinkoa, josta menee osinkoverotuksen mukainen vero.
Tuo näyttää olevan osinkoa jakava (Dist).
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 716
Huomasin, että mulle on tänä vuonna tilitapahtumiin ilmestynyt kaksi merkintää "OSINKO" tapahtumatyypillä Nordnetissä EUNI etf:stä. Tarkoittaako tuo, että osingot maksetaan etf:stä ulos ja niistä pitää maksaa verot?
EUNI on sen tyyppinen, että se maksaa osingot ulos. Nimessä lukeva (Dist) meinaa tätä. Verot tuosta peritään automaattisesti ja Nordnet ilmoittaa tiedot automaattisesti verottajalle. Koska tuo ETF on Saksassa niin tuosta kuitenkin peritään automaattisesti liikaa veroa ja sun pitää itse pyytää ne ylimääräiset takaisin Saksan verottajalta (Nordnetista pitäisi löytyä ohjeet ja lomakkeet tähän).
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
Hmm... Enpäs ollut huomannut tuota. Tarkoituksenani on ollut ostaa vain etf:iä, jotka eivät jaa osinkoja ulos. Onko tässä Martin Paasin artikkelissa siis virhe? Siellä lukee, että EUNI on kasvuosuus.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Jep, ja sen yli mennessä korko nousee 2,49 %:iin, eli ei ainakaan omalla salkulla saa ainakaan toistaiseksi halpaa lainaa sellasia summia, joita ei kannata suoraan käteisellä maksaa :D
Lisäksi kannataa ottaa huomioon sellainen asia, että jos nostat superluotolla ryypiskelyrahaa tilille, niin kannattaa muistaa ilmoittaa verottajalle, että kyse ei ole enää sijoituslainasta, etkä voi vähentää korkoja pääomatuloista.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 716
Hmm... Enpäs ollut huomannut tuota. Tarkoituksenani on ollut ostaa vain etf:iä, jotka eivät jaa osinkoja ulos. Onko tässä Martin Paasin artikkelissa siis virhe? Siellä lukee, että EUNI on kasvuosuus.
Joo, näyttäisi olevan väärin tuossa artikkelissa.
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Lisäksi kannataa ottaa huomioon sellainen asia, että jos nostat superluotolla ryypiskelyrahaa tilille, niin kannattaa muistaa ilmoittaa verottajalle, että kyse ei ole enää sijoituslainasta, etkä voi vähentää korkoja pääomatuloista.
Ryypiskelyrahaa :D No pitää kattoa sitä sitten kun oikeasti on ajankohtaista käyttää kyseistä luottoa, voi ehdot muuttua välissä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
877
Lukasin itsekkin tuon blogin ja siellä on noita tosi vähäkuluisia ETF:iä.
Olisko parempi ostaa esim tuota USA 0,07% + EU 0,09% sen sijaan että ostaa 0,20% EUNL?
Vai olenko ihan hakoteillä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
Kommenteista sai jopa kuvan, että tuo virhe olisi korjattu, mutta ei.
Heh joo. Tuon postauksen perusteella tein noita small cap -hankintoja, mutta pitää näköjään jättää nyt tuo EUNI sikseen. Olisikohan se kommenteissa ehdotettu SPYX hyvä korvaaja tuolle?
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 094
Lukasin itsekkin tuon blogin ja siellä on noita tosi vähäkuluisia ETF:iä.
Olisko parempi ostaa esim tuota USA 0,07% + EU 0,09% sen sijaan että ostaa 0,20% EUNL?
Vai olenko ihan hakoteillä.
Jos Eurooppaan katselit DXET, niin suosittelisin katsastamaan sen tilalle EUNK; huomattavasti laajempi hajautus ja kulut vain marginaalisesti isommat 0,12%.
SRX8, EUNK ja IS3N lienee aika perus trio 'sijoittamaan koko maailmaan' - vaatii vaan pätäkkää kk-säästöön kun pelkkä SRX8 hinta huitelee jossain ~200e.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Jos Eurooppaan katselit DXET, niin suosittelisin katsastamaan sen tilalle EUNK; huomattavasti laajempi hajautus ja kulut vain marginaalisesti isommat 0,12%.
SRX8, EUNK ja IS3N lienee aika perus trio 'sijoittamaan koko maailmaan' - vaatii vaan pätäkkää kk-säästöön kun pelkkä SRX8 hinta huitelee jossain ~200e.
Juu, ihan pennosilla ei trio irtoa. Taitaa itse asiassa nyt olla reilu 250€ SXR8, eli jos kaikkia aikoo kuukausittain ostaa on minimi säästösumma jossain 400€ hujakoilla (ja silloinkin jenkkejä pitää painottaa).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
877
Jos Eurooppaan katselit DXET, niin suosittelisin katsastamaan sen tilalle EUNK; huomattavasti laajempi hajautus ja kulut vain marginaalisesti isommat 0,12%.
SRX8, EUNK ja IS3N lienee aika perus trio 'sijoittamaan koko maailmaan' - vaatii vaan pätäkkää kk-säästöön kun pelkkä SRX8 hinta huitelee jossain ~200e.
Ja noiden kanssa ei tarvii kikkailla valuuttojen kanssa? Esim SRX8 ei tarvitse luoda jotain $ tiliä nordnettiin?
Mistä sen näkee suoraan mitä valuuttaa siihen käytetään kun itse en ole löytänyt.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Ja noiden kanssa ei tarvii kikkailla valuuttojen kanssa? Esim SRX8 ei tarvitse luoda jotain $ tiliä nordnettiin?
Mistä sen näkee suoraan mitä valuuttaa siihen käytetään kun itse en ole löytänyt.
Tietääkseni kaikki kk-säästettävät ainakin toimii euroissa ja osinkoa maksamattomilla ei muutenkaan niin väliksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 708
Ja noiden kanssa ei tarvii kikkailla valuuttojen kanssa? Esim SRX8 ei tarvitse luoda jotain $ tiliä nordnettiin?
Mistä sen näkee suoraan mitä valuuttaa siihen käytetään kun itse en ole löytänyt.
Tikkeri on SXR8, ei SRX8. Nordnetistä kun hakee tikkerillä, niin vanha sivusto näyttää selvästi omassa sarakkeessaan valuutan. Uusi näyttää huonosti, mutta sielläkin näkyy "Kehitys 1pv"-kohdassa EUR. Helvetti että korpeaakin kun yksiköitä ei ilmoiteta, oli kyse sitten valuutoista, kuvaajista tai mistä tahansa. Palautetta Nordnetille. Pistän saman tien.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
94
Varsinkin ETF:ien kanssa puhutaan että kulut pitäisi minimoida, mutta missä menee raja? Milloin teidän mielestä kulut ovat liian isot? Onko 0,5% jo liian iso kulu?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 334
Viestejä
4 194 645
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom