Mainos Optimaalinen pelisuorituskyky – paljon muutakin kuin FPS

Liittynyt
18.05.2018
Viestejä
46



Tämä on AMD:n kanssa toteutettu kaupallinen yhteistyö:

Ruudunpäivitysnopeus eli FPS (Frames Per Second) on jo vuosikymmeniä ollut useimpien PC-pelaajien mittari pelisuorituskyvylle. Se on todellisuudessa kuitenkin vain yksi tärkeistä tekijöistä.

Vain huippuluokan tietokoneella tai konsolilla pelanneet osaavat ymmärtää ja arvostaa upeaa tunnetta, kun saa uppoutua häiriöttä täysin uuteen maailmaan ja todellisuuteen. Mahtavalle pelille ei ole olemassa yhtä ainutta aukotonta reseptiä, mutta yksi tärkeimmistä tekijöistä on ehdottomasti pelikokemus. Vaikka tietokoneet ovatkin tehokkaita, on ihmisen aisteja vaikea huijata ja tyydyttää.


FPS on vain yksi pelikokemuksen tärkeistä tekijöistä


Useimmat tietokonepelaajat tietävät, että korkea FPS (joka useimmiten määritetään laskemalla, montako kuvaa sekunnissa keskimäärin näytetään tietyn mittausajan kuluessa) on tärkeä miellyttävän ja hyvän pelikokemuksen edellytys. Etenkin nopeissa kilpailusuuntautuneissa peleissä korkea ruudunpäivitysnopeus on tärkeä, sillä kukaan ei halua olla edes sadasosaa vastustajaansa jäljessä, kun mitellään taidoista toista ihmispelaajaa vastaan.

Pelkkä korkea FPS ei kuitenkaan riitä, kun tavoitteena on optimaalinen suoriutuminen sekä pelimaailman ja luodun todellisuuden lumouksen säilyminen rikkoutumattomana.

FPS:n lisäksi on kaksi muuta suorituskykymuuttujaa, jotka ovat erityisen tärkeitä optimaalisen pelikokemuksen synnyttämiselle – 99. persentiilin ruudunpäivitysnopeus sekä klikkausvaste.



Vaikka tietokone pystyisi tuottamaan korkean ja vakaan ruudunpäivitysnopeuden 99 % ajasta, kaikki positiiviset tunteet ja ajatukset katoavat, kun suorituskyky romahtaa juuri väärällä hetkenä. Romahdus voi kirjaimellisesti merkitä kuolemaa, toki vain pelimaailmassa, ja vähintäänkin se riittää muuttamaan mukaansa tempaavan pelikokemuksen turhauttavaksi ajanhukaksi. Pelisuorituskyvyn romahtamiskertojen määrän ja keston minimointi on usein paljon merkittävämpi parannus pelikokemukselle kuin muutama renderöity kuva lisää sekunnissa. Sen vuoksi on tärkeä varmistaa, että myös viimeinen prosentti kuvista renderöidään niin nopeasti ja tehokkaasti kuin mahdollista.

Yhtä turhauttavaa, kuin satunnaiset pelisuorituskyvyn romahtamiset, voivat olla tilanteet, jolloin reaktiokyky ylittää tietokoneen tai pelin kapasiteetin. Moni on varmasti monta kertaa ollut täysin vakuuttunut siitä, että sai hämmästyttävillä reflekseillä ammuttua salamannopean headshotin tai onnistui pelastamaan kaverin taistelun tiimellyksessä, mutta huomaa sadasosasekuntia myöhemmin, ettei niin käynytkään. Useimmiten on toki syynä se, että olemme yliarvioineet omat kykymme, mutta toisinaan ylitämme aisteillamme tietokoneen kyvyt.

Ellei pelihahmo reagoi ajatuksen nopeudella näppäinten painalluksiin tai hiiren liikkeisiin, on pelikokemus helposti pilalla ja pelaamisesta tulee turhauttavaa.

Optimaaliseen pelikokemukseen tarvitaan siis korkea FPS, suorituskyvyn romahdusten minimointi ja maksimaalinen responsiivisuus.



Laiteajurien jatkuvien suorituskykyoptimointien lisäksi AMD nostaa pelikokemusta seuraavalle tasolle uudella Project ReSX -kehityshankkeella (“Radeon eSports Experience”). Tiiviissä yhteistyössä pelikehittäjien kanssa AMD on voinut ottaa käyttöön optimoinnit suoraan tietyissä peleissä ja ne sovitetaan yhteen Radeon-laiteajurien optimointien kanssa. Kehitystyön ansiosta AMD on voinut kasvattaa FPS:ää, vähentää suorituskyvyn romahtamisia ja parantaa responsiivisuutta merkittävästi eri peleissä, kuten Fortnitessä, Playerunknown’s Battlegroundissa (PUBG) ja Overwatchissa.




Laitteista ohjelmistoihin – optimaalinen pelikokemus




Optimaalisen pelikokemuksen tavoite ja toteutuskeinot alkavat jo suunnitteluvaiheessa, kun grafiikkapiirisuunnittelijat asettelevat transistoreja vieri viereen seuraavaa GPU-arkkitehtuuria hahmotellessaan. AMD esimerkiksi panosti Vega-arkkitehtuurissaan erittäin nopeaan HBM2-muistiin ja kehitti uusia GPU-tekniikoita, kuten Primitive Shaders ja Draw Stream Binning Rasterizer. Primitiivivarjostimet yhdistävät verteksi- ja geometriavarjostimien tehtävät yhteen, nopeampaan varjostinvaiheeseen ja DSBR jakaa ruudun osiin ja rasteroi ne ruutu kerrallaan, mikä säästää etenkin muistikaistaa.

HBM2-muistin kaistanleveys riittää teräväpiirtotekstuureihin jopa 4K-tarkkuudella samalla kun grafiikkapiiri kahdella uudella tekniikallaan pystyy käsittelemään pelin grafiikkanäkymiä tehokkaammin. Tehostaminen näkyy esimerkiksi siinä, että renderöintikapasiteettia ei käytetä turhaan sellaiseen grafiikkaan, jota ei näytetä pelaajalle (esimerkiksi kohteet, jotka ovat piilossa toisten kohteiden takana).

Samaan aikaan markkinoille tuodaan jatkuvasti uusia pelimoottoreita, uusia nimikkeitä ja uusia tekniikoita, jotka haastavat tietokoneen komponentit ja näytönohjaimen. Vaikka striimausprosessorien, muistikaistanleveyden ja innovatiivisten renderöintitekniikoiden oikea yhdistelmä on yksi optimaalisen pelikokemuksen peruspilareista, on olemassa myös toinen, vähintään yhtä tärkeä tekijä – laiteajurit.



Miten SINÄ saat optimaalisen pelikokemuksen

Hyvä pelikokemus syntyy laitteiston ja ohjelmiston sopivasta yhdistelmästä - kyse ei ole pelkästä näytönohjaimesta. Kerromme muutaman nopean vinkin pelikokemuksen optimoimista varten:
  • Osta tai rakenna tietokone, jossa käytetään harkiten valittuja komponentteja. Näytönohjain on usein ratkaisevassa asemassa pelikokemuksen kannalta, mutta tehokas näytönohjain vaatii myös sen, että prosessori ja muisti pysyvät vauhdissa mukana.
  • Sopivat komponentit löydät seuraamalla tekniikan alan median ja komponenttitestaajien testiartikkeleita ja suorituskykyarviointeja. Pelikehittäjien eri pelinimikkeille suosittelemat järjestelmävaatimukset voivat myös olla hyvä suuntaviiva.
  • Hanki tietokoneeseen näyttö, jonka tarkkuus ja päivitystaajuus vastaavat tietokoneen kapasiteettia. Jos tietokoneesi joutuu ponnistelemaan näyttäessään 60 kuvaa sekunnissa 1080p-tarkkuudella, ei ole suurta hyötyä ostaa näyttöä, joka kykenee 144 Hz:n kuvataajuuteen 1440p-tarkkuudella, ellei sitten halua näyttöä ostaessa jo varautua tulevaan tietokoneen päivitykseen.
  • Muista aina pitää näytönohjaimen laiteajurit päivitettyinä. Se takaa optimaalisen suorituskyvyn sekä jatkuvasti uusia ominaisuuksia ilman lisäkustannuksia.





Laiteajurit ovat tärkeitä tietokoneen kaikille komponenteille, mutta erityisesti näytönohjaimelle. AMD Radeon Software Adrenaline Edition -laiteajuriohjelmisto tuo mukanaan uusimmat suorituskykyoptimoinnit eri peleille ja grafiikkamoottoreille. Samalla järjestelmä saa uusia hyödyllisiä toimintoja. Esimerkkinä tästä on Radeon Overlay, joka julkaistiin viime joulukuussa. Radeon Overlayn avulla voi tarkkailla näytönohjaimen toimintaa ja se esittää tärkeitä tietoja, kuten FPS:n ja GPU:n käyttöasteen suoraan pelattavissa peleissä. Laiteajurien päivittäminen Adrenaline Editioniin tuo mukanaan myös AMD Link -toiminnon, jonka myötä mobiilisovelluksen avulla voi käyttää älypuhelinta pelisessioiden jakamiseen somessa sekä erillisenä FPS-mittarina pelaamisen aikana.





Jos haluat nähdä lisää AMD:n näytönohjaimien laiteajureiden toimintoja, suosittelemme tätä Youtube-soittolistaa. Suosittelemme myös, että jokainen pelikokemusta arvostava pelaaja ottaa käyttöön laiteajurin automaattiset päivitykset, jolloin voi tyytyväisenä olla varma siitä, että pelisuorituskyky vain kasvaa jatkossa.

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 247
Joko AMD on saanut DSBR:n toimimaan? Sitä kovasti rummutettiin Vegan julkaisun yhteydessä, mutta sen jälkeen tehdyissä testeissä on todettu että DSBR ei ollut ainakaan vuodenvaihteen aikaan vielä toiminnassa AMD:n kuluttajanäytönohjaimissa (Vega 56 & 64).
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
12
Olipas harvinaisen mukavaa luettavaa! Asiat selvitetty lyhyesti ja ytimekkäästi. Tämmöisestä minä tykkään.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Uudet tuulet kun ei niin paljon freesynkkiä painoteta. Itse olen ollut valitettavan tyytyväinen G-Synckkiin. Valitettavasti vain 2k näytöissä rajoittaa intoa testailla AMD näyttiksiä..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Mitä tässä nyt niinkuin kerrottiin? FPS ei ole kaikki? AMD:lla on monia hienoja tekniikoita?

--

Nähtävästi Freesyncistä tulee toinen "informativiinen" mainosartikkeli, kun se tästä jäi pois. Ja on muuten AMD:n paras ominaisuus..
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Ehdottomasti tuo synck on kyllä parasta mitä viimeiseen 5v on markkinoille saatu.

Artikkelissa olisi voinut olla esim IO tekin osalta tehty "kolmannen osapuolen" otanta mitä maksaa moinen AMD pelikone jossa nuo kaikki on kohdallaan sekä paljonko vastaava kilpailija maksaisi. Tuossa olisi vain aika tekeminen..
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Hieman ristiriitainen tunnelma jäin artikkelista. Toki kyseessä on mainos mutta odotin edes pientä mainintaa (minusta) "muista tärkeistä" imersiota/optimaalista pelikykyä syventävistä asioista. Esim. äänentoisto, hiiri/näppäimistö/millä nyt pelaakaan, ympäristö kuten pöytä ja tuoli jne.

Toki tuossa mainittiin hyvin ohimennen näyttö, prosessori ja muistit sekä näytönohjaimen ajurit. Ehkä parempi nimi artikkelille olisi jotain "Optimaalinen suorituskyky - millainen näytönohjain sinun koneeseesi?" tjsp.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
Huvitti kyllä tuo DSBR:n ja primitive shaderien hehkutus. Näitähän pidettiin esillä Vegan julkistuksen aikoihin, mutta kun kuluttajat alkoivat kysellä, milloin ne saadaan toimiviksi, kukaan ei AMD:ltä hiiskunutkaan asiasta. Myöhemmin koko primitive shader -polku käytännössä lakaistiin maton alle, js DSBR:kin osoittautui käytännössä lähes merkityksettömäksi.

Nyt vuotta myöhemmin samaa hölynpölyä syötetään uudelleen niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. On ne veijareita.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
158
Voisi amd nyt tunkea ne hbm muistinsa jonnekkin minne ei aurinko paista ja ottaa järjen käteen..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
"Testing conducted by AMD Performance Labs as of March 18st, 2018 on the 8GB Radeon™ RX 580, on a test system comprising of Intel i7 5960x CPU (3.5GHz), 16GB DDR4-2133 Mhz system memory, and Windows 10x64."

:speak:

Eikö AMD:n omat prossut kelpaa?

Ja tässä infografiikassa siis vertaillaan AMD:n kahden eri ajuriversion eroja. Mielestäni vähän erikoinen noin mainokseksi kaikenkaikkiaan...
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 625
Voisi amd nyt tunkea ne hbm muistinsa jonnekkin minne ei aurinko paista ja ottaa järjen käteen..
Eihän niissä muisteissa mitään vikaa ole. Ongelma on ollut, että se, että muistivalmistajat ovat antaneet liian optimistiset arviot saatavuudesta AMD:lle ja kun niitä odotetun nopeuksisia muisteja ei ole sitten saanutkaan, niin kortit ovat kärsineet asiasta eli on tehty hitaammilla muisteilla
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
158
@Nerkoon Kalliita sekä hankalia tuottaa.. onhan niissä. Toivottavasti osaavat käyttää GDDR6 Navi kympissä
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
1 589
Njaa, itse "hinnat alkaen" tason näytöillä vetänyt aina, nytkin käytettynä hankittu HP:n TN-ruutu (LA2306x, jotkut voineet törmätä esim. oppilaitoksissa) joka kellotettu 74Hz:ään ja hyvin riittää itelle. Itse pelaan lähes poikkeuksetta v-syncittä eli "turhia" frameja tulee pelissä kuin pelissä. On kokeiltu sekä 144Hz että G-sync ruutuja kavereilla enkä nyt mikskikään mullistavaksi kokenut. Oculuksella oli mielenkiintoisempaa pelata kuin näillä "pelinäytöillä". 4K-ruutu seuraava hankinta, ei hertsi- tai sync-näyttö.


Ei tuo ole eka kerta kun on kilpailijan vermeitä käytetty. Ainakin puolueeton testi? ;)
Tuo vaan mieleen että optimaaliseen suorituskykyyn vaaditaan intelin prossu. AMD:n markkinointia parhaimmillaan...
 
Liittynyt
30.07.2017
Viestejä
256
Ostakaa Amd ja ultrawide, nauttikaa vilkkuvasta freesyncistä. 2 vuotta ja freesync ei toimi näytöissä vieläkään kunnolla.

Omalla vastulla ostakaa freesync tuotteita.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 367
Viestejä
4 158 690
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom