Mainos Optimaalinen pelisuorituskyky – paljon muutakin kuin FPS

Viestiketju alueella 'io-tech.fi artikkelit' , aloittaja Mainos, 05.07.2018.

  1. Mainos

    Mainos

    Viestejä:
    5
    Rekisteröitynyt:
    18.05.2018
    [​IMG]


    Tämä on AMD:n kanssa toteutettu kaupallinen yhteistyö:

    Ruudunpäivitysnopeus eli FPS (Frames Per Second) on jo vuosikymmeniä ollut useimpien PC-pelaajien mittari pelisuorituskyvylle. Se on todellisuudessa kuitenkin vain yksi tärkeistä tekijöistä.

    Vain huippuluokan tietokoneella tai konsolilla pelanneet osaavat ymmärtää ja arvostaa upeaa tunnetta, kun saa uppoutua häiriöttä täysin uuteen maailmaan ja todellisuuteen. Mahtavalle pelille ei ole olemassa yhtä ainutta aukotonta reseptiä, mutta yksi tärkeimmistä tekijöistä on ehdottomasti pelikokemus. Vaikka tietokoneet ovatkin tehokkaita, on ihmisen aisteja vaikea huijata ja tyydyttää.


    FPS on vain yksi pelikokemuksen tärkeistä tekijöistä


    Useimmat tietokonepelaajat tietävät, että korkea FPS (joka useimmiten määritetään laskemalla, montako kuvaa sekunnissa keskimäärin näytetään tietyn mittausajan kuluessa) on tärkeä miellyttävän ja hyvän pelikokemuksen edellytys. Etenkin nopeissa kilpailusuuntautuneissa peleissä korkea ruudunpäivitysnopeus on tärkeä, sillä kukaan ei halua olla edes sadasosaa vastustajaansa jäljessä, kun mitellään taidoista toista ihmispelaajaa vastaan.

    Pelkkä korkea FPS ei kuitenkaan riitä, kun tavoitteena on optimaalinen suoriutuminen sekä pelimaailman ja luodun todellisuuden lumouksen säilyminen rikkoutumattomana.

    FPS:n lisäksi on kaksi muuta suorituskykymuuttujaa, jotka ovat erityisen tärkeitä optimaalisen pelikokemuksen synnyttämiselle – 99. persentiilin ruudunpäivitysnopeus sekä klikkausvaste.



    Vaikka tietokone pystyisi tuottamaan korkean ja vakaan ruudunpäivitysnopeuden 99 % ajasta, kaikki positiiviset tunteet ja ajatukset katoavat, kun suorituskyky romahtaa juuri väärällä hetkenä. Romahdus voi kirjaimellisesti merkitä kuolemaa, toki vain pelimaailmassa, ja vähintäänkin se riittää muuttamaan mukaansa tempaavan pelikokemuksen turhauttavaksi ajanhukaksi. Pelisuorituskyvyn romahtamiskertojen määrän ja keston minimointi on usein paljon merkittävämpi parannus pelikokemukselle kuin muutama renderöity kuva lisää sekunnissa. Sen vuoksi on tärkeä varmistaa, että myös viimeinen prosentti kuvista renderöidään niin nopeasti ja tehokkaasti kuin mahdollista.

    Yhtä turhauttavaa, kuin satunnaiset pelisuorituskyvyn romahtamiset, voivat olla tilanteet, jolloin reaktiokyky ylittää tietokoneen tai pelin kapasiteetin. Moni on varmasti monta kertaa ollut täysin vakuuttunut siitä, että sai hämmästyttävillä reflekseillä ammuttua salamannopean headshotin tai onnistui pelastamaan kaverin taistelun tiimellyksessä, mutta huomaa sadasosasekuntia myöhemmin, ettei niin käynytkään. Useimmiten on toki syynä se, että olemme yliarvioineet omat kykymme, mutta toisinaan ylitämme aisteillamme tietokoneen kyvyt.

    Ellei pelihahmo reagoi ajatuksen nopeudella näppäinten painalluksiin tai hiiren liikkeisiin, on pelikokemus helposti pilalla ja pelaamisesta tulee turhauttavaa.

    Optimaaliseen pelikokemukseen tarvitaan siis korkea FPS, suorituskyvyn romahdusten minimointi ja maksimaalinen responsiivisuus.

    [​IMG]

    Laiteajurien jatkuvien suorituskykyoptimointien lisäksi AMD nostaa pelikokemusta seuraavalle tasolle uudella Project ReSX -kehityshankkeella (“Radeon eSports Experience”). Tiiviissä yhteistyössä pelikehittäjien kanssa AMD on voinut ottaa käyttöön optimoinnit suoraan tietyissä peleissä ja ne sovitetaan yhteen Radeon-laiteajurien optimointien kanssa. Kehitystyön ansiosta AMD on voinut kasvattaa FPS:ää, vähentää suorituskyvyn romahtamisia ja parantaa responsiivisuutta merkittävästi eri peleissä, kuten Fortnitessä, Playerunknown’s Battlegroundissa (PUBG) ja Overwatchissa.




    Laitteista ohjelmistoihin – optimaalinen pelikokemus




    Optimaalisen pelikokemuksen tavoite ja toteutuskeinot alkavat jo suunnitteluvaiheessa, kun grafiikkapiirisuunnittelijat asettelevat transistoreja vieri viereen seuraavaa GPU-arkkitehtuuria hahmotellessaan. AMD esimerkiksi panosti Vega-arkkitehtuurissaan erittäin nopeaan HBM2-muistiin ja kehitti uusia GPU-tekniikoita, kuten Primitive Shaders ja Draw Stream Binning Rasterizer. Primitiivivarjostimet yhdistävät verteksi- ja geometriavarjostimien tehtävät yhteen, nopeampaan varjostinvaiheeseen ja DSBR jakaa ruudun osiin ja rasteroi ne ruutu kerrallaan, mikä säästää etenkin muistikaistaa.

    HBM2-muistin kaistanleveys riittää teräväpiirtotekstuureihin jopa 4K-tarkkuudella samalla kun grafiikkapiiri kahdella uudella tekniikallaan pystyy käsittelemään pelin grafiikkanäkymiä tehokkaammin. Tehostaminen näkyy esimerkiksi siinä, että renderöintikapasiteettia ei käytetä turhaan sellaiseen grafiikkaan, jota ei näytetä pelaajalle (esimerkiksi kohteet, jotka ovat piilossa toisten kohteiden takana).

    Samaan aikaan markkinoille tuodaan jatkuvasti uusia pelimoottoreita, uusia nimikkeitä ja uusia tekniikoita, jotka haastavat tietokoneen komponentit ja näytönohjaimen. Vaikka striimausprosessorien, muistikaistanleveyden ja innovatiivisten renderöintitekniikoiden oikea yhdistelmä on yksi optimaalisen pelikokemuksen peruspilareista, on olemassa myös toinen, vähintään yhtä tärkeä tekijä – laiteajurit.



    Miten SINÄ saat optimaalisen pelikokemuksen

    Hyvä pelikokemus syntyy laitteiston ja ohjelmiston sopivasta yhdistelmästä - kyse ei ole pelkästä näytönohjaimesta. Kerromme muutaman nopean vinkin pelikokemuksen optimoimista varten:
    • Osta tai rakenna tietokone, jossa käytetään harkiten valittuja komponentteja. Näytönohjain on usein ratkaisevassa asemassa pelikokemuksen kannalta, mutta tehokas näytönohjain vaatii myös sen, että prosessori ja muisti pysyvät vauhdissa mukana.
    • Sopivat komponentit löydät seuraamalla tekniikan alan median ja komponenttitestaajien testiartikkeleita ja suorituskykyarviointeja. Pelikehittäjien eri pelinimikkeille suosittelemat järjestelmävaatimukset voivat myös olla hyvä suuntaviiva.
    • Hanki tietokoneeseen näyttö, jonka tarkkuus ja päivitystaajuus vastaavat tietokoneen kapasiteettia. Jos tietokoneesi joutuu ponnistelemaan näyttäessään 60 kuvaa sekunnissa 1080p-tarkkuudella, ei ole suurta hyötyä ostaa näyttöä, joka kykenee 144 Hz:n kuvataajuuteen 1440p-tarkkuudella, ellei sitten halua näyttöä ostaessa jo varautua tulevaan tietokoneen päivitykseen.
    • Muista aina pitää näytönohjaimen laiteajurit päivitettyinä. Se takaa optimaalisen suorituskyvyn sekä jatkuvasti uusia ominaisuuksia ilman lisäkustannuksia.





    Laiteajurit ovat tärkeitä tietokoneen kaikille komponenteille, mutta erityisesti näytönohjaimelle. AMD Radeon Software Adrenaline Edition -laiteajuriohjelmisto tuo mukanaan uusimmat suorituskykyoptimoinnit eri peleille ja grafiikkamoottoreille. Samalla järjestelmä saa uusia hyödyllisiä toimintoja. Esimerkkinä tästä on Radeon Overlay, joka julkaistiin viime joulukuussa. Radeon Overlayn avulla voi tarkkailla näytönohjaimen toimintaa ja se esittää tärkeitä tietoja, kuten FPS:n ja GPU:n käyttöasteen suoraan pelattavissa peleissä. Laiteajurien päivittäminen Adrenaline Editioniin tuo mukanaan myös AMD Link -toiminnon, jonka myötä mobiilisovelluksen avulla voi käyttää älypuhelinta pelisessioiden jakamiseen somessa sekä erillisenä FPS-mittarina pelaamisen aikana.





    Jos haluat nähdä lisää AMD:n näytönohjaimien laiteajureiden toimintoja, suosittelemme tätä Youtube-soittolistaa. Suosittelemme myös, että jokainen pelikokemusta arvostava pelaaja ottaa käyttöön laiteajurin automaattiset päivitykset, jolloin voi tyytyväisenä olla varma siitä, että pelisuorituskyky vain kasvaa jatkossa.

    Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

    Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

    Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
     
  2. Kepe

    Kepe

    Viestejä:
    228
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Joko AMD on saanut DSBR:n toimimaan? Sitä kovasti rummutettiin Vegan julkaisun yhteydessä, mutta sen jälkeen tehdyissä testeissä on todettu että DSBR ei ollut ainakaan vuodenvaihteen aikaan vielä toiminnassa AMD:n kuluttajanäytönohjaimissa (Vega 56 & 64).
     
  3. Miki-

    Miki-

    Viestejä:
    3
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Olipas harvinaisen mukavaa luettavaa! Asiat selvitetty lyhyesti ja ytimekkäästi. Tämmöisestä minä tykkään.
     
  4. aLaverto

    aLaverto

    Viestejä:
    180
    Rekisteröitynyt:
    09.07.2017
    Parempaan päin. Tämän vois linkata kaverille joka kysyy mitä välii fpsällä on?
     
  5. Eramaankettu

    Eramaankettu Lost and Forgotten Premium-jäsen

    Viestejä:
    777
    Rekisteröitynyt:
    03.01.2017
    Uudet tuulet kun ei niin paljon freesynkkiä painoteta. Itse olen ollut valitettavan tyytyväinen G-Synckkiin. Valitettavasti vain 2k näytöissä rajoittaa intoa testailla AMD näyttiksiä..
     
  6. hsalonen

    hsalonen

    Viestejä:
    4 557
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mitä tässä nyt niinkuin kerrottiin? FPS ei ole kaikki? AMD:lla on monia hienoja tekniikoita?

    --

    Nähtävästi Freesyncistä tulee toinen "informativiinen" mainosartikkeli, kun se tästä jäi pois. Ja on muuten AMD:n paras ominaisuus..
     
  7. Eramaankettu

    Eramaankettu Lost and Forgotten Premium-jäsen

    Viestejä:
    777
    Rekisteröitynyt:
    03.01.2017
    Ehdottomasti tuo synck on kyllä parasta mitä viimeiseen 5v on markkinoille saatu.

    Artikkelissa olisi voinut olla esim IO tekin osalta tehty "kolmannen osapuolen" otanta mitä maksaa moinen AMD pelikone jossa nuo kaikki on kohdallaan sekä paljonko vastaava kilpailija maksaisi. Tuossa olisi vain aika tekeminen..
     
  8. Taneli-

    Taneli- ☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 527
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Hieman ristiriitainen tunnelma jäin artikkelista. Toki kyseessä on mainos mutta odotin edes pientä mainintaa (minusta) "muista tärkeistä" imersiota/optimaalista pelikykyä syventävistä asioista. Esim. äänentoisto, hiiri/näppäimistö/millä nyt pelaakaan, ympäristö kuten pöytä ja tuoli jne.

    Toki tuossa mainittiin hyvin ohimennen näyttö, prosessori ja muistit sekä näytönohjaimen ajurit. Ehkä parempi nimi artikkelille olisi jotain "Optimaalinen suorituskyky - millainen näytönohjain sinun koneeseesi?" tjsp.
     
  9. varakreivi de Valmont

    varakreivi de Valmont cunning linguist

    Viestejä:
    591
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Huvitti kyllä tuo DSBR:n ja primitive shaderien hehkutus. Näitähän pidettiin esillä Vegan julkistuksen aikoihin, mutta kun kuluttajat alkoivat kysellä, milloin ne saadaan toimiviksi, kukaan ei AMD:ltä hiiskunutkaan asiasta. Myöhemmin koko primitive shader -polku käytännössä lakaistiin maton alle, js DSBR:kin osoittautui käytännössä lähes merkityksettömäksi.

    Nyt vuotta myöhemmin samaa hölynpölyä syötetään uudelleen niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. On ne veijareita.
     
    Kepe ja k1nggg tykkäävät tästä.
  10. Saarri6

    Saarri6

    Viestejä:
    61
    Rekisteröitynyt:
    16.08.2017
    Voisi amd nyt tunkea ne hbm muistinsa jonnekkin minne ei aurinko paista ja ottaa järjen käteen..
     
  11. edup

    edup

    Viestejä:
    894
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    "Testing conducted by AMD Performance Labs as of March 18st, 2018 on the 8GB Radeon™ RX 580, on a test system comprising of Intel i7 5960x CPU (3.5GHz), 16GB DDR4-2133 Mhz system memory, and Windows 10x64."

    :speak:

    Eikö AMD:n omat prossut kelpaa?

    Ja tässä infografiikassa siis vertaillaan AMD:n kahden eri ajuriversion eroja. Mielestäni vähän erikoinen noin mainokseksi kaikenkaikkiaan...
     
  12. Nerkoon

    Nerkoon Se ainoa oikea Platinum-jäsen Team AMD

    Viestejä:
    2 781
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Eihän niissä muisteissa mitään vikaa ole. Ongelma on ollut, että se, että muistivalmistajat ovat antaneet liian optimistiset arviot saatavuudesta AMD:lle ja kun niitä odotetun nopeuksisia muisteja ei ole sitten saanutkaan, niin kortit ovat kärsineet asiasta eli on tehty hitaammilla muisteilla
     
  13. Saarri6

    Saarri6

    Viestejä:
    61
    Rekisteröitynyt:
    16.08.2017
    @Nerkoon Kalliita sekä hankalia tuottaa.. onhan niissä. Toivottavasti osaavat käyttää GDDR6 Navi kympissä
     
  14. Chloe Price

    Chloe Price Päällikkö Team Luumu

    Viestejä:
    5 699
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Njaa, itse "hinnat alkaen" tason näytöillä vetänyt aina, nytkin käytettynä hankittu HP:n TN-ruutu (LA2306x, jotkut voineet törmätä esim. oppilaitoksissa) joka kellotettu 74Hz:ään ja hyvin riittää itelle. Itse pelaan lähes poikkeuksetta v-syncittä eli "turhia" frameja tulee pelissä kuin pelissä. On kokeiltu sekä 144Hz että G-sync ruutuja kavereilla enkä nyt mikskikään mullistavaksi kokenut. Oculuksella oli mielenkiintoisempaa pelata kuin näillä "pelinäytöillä". 4K-ruutu seuraava hankinta, ei hertsi- tai sync-näyttö.

    Ei tuo ole eka kerta kun on kilpailijan vermeitä käytetty. Ainakin puolueeton testi? ;)
     
  15. jabbadap

    jabbadap

    Viestejä:
    709
    Rekisteröitynyt:
    04.11.2016
    Tuo vaan mieleen että optimaaliseen suorituskykyyn vaaditaan intelin prossu. AMD:n markkinointia parhaimmillaan...
     
  16. Karck

    Karck

    Viestejä:
    160
    Rekisteröitynyt:
    30.07.2017
    Ostakaa Amd ja ultrawide, nauttikaa vilkkuvasta freesyncistä. 2 vuotta ja freesync ei toimi näytöissä vieläkään kunnolla.

    Omalla vastulla ostakaa freesync tuotteita.