Opintolainan valtiontakaus

Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 839
Kovin vasemmistolaista ajattelua löytyy täältäkin foorumilta näköjään. Totta helvetissä laina on laina, ja laina täytyy maksaa takaisin, eikä siirtää yhteiskunnan - eli meidän muiden maksettavaksi! Jos ei siihen taloudellisesti kykene, tehdään velkajärjestelyt tilanteen mukaan, mutta eihän tässäkään ole mistään vapaamatkustamisesta kysymys.

Sitten täällä on näitä, joiden mielestä esim. opintolainan voi antaa anteeksi (yli maksattaa yhteislunnalla) sillä verukkeella, ettei kaikki työllistykään. Että kaikelle ikävälle yllärille pitäisi olla aina jonkinlainen yhteiskunnan tarjoama turvamekanismi. Entä esim. yrittäjä jonka firma menee nurin ja siitä jää velat päälle? Miksei yhteiskunta maksa näitä? Kyllä niitä sattumuksia kuten töiden loppuminen tapahtuu myös niille jotka jo työelämässä ovat (eli toimivat yhteiskunnan nettomaksajana). Se, että opintolaina (joka on vapaaehtoinen) kohdistuu tutkintoon/ammattiin josta ei töitä sitten löytynytkään, on osa elämää. Ikäviä sattumuksia tapahtuu eikä kaikkea voi ennakoida.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Kovin vasemmistolaista ajattelua löytyy täältäkin foorumilta näköjään. Totta helvetissä laina on laina, ja laina täytyy maksaa takaisin, eikä siirtää yhteiskunnan - eli meidän muiden maksettavaksi! Jos ei siihen taloudellisesti kykene, tehdään velkajärjestelyt tilanteen mukaan, mutta eihän tässäkään ole mistään vapaamatkustamisesta kysymys.
Jos viitsisit lukea, niin vastauksethan tässä ketjussa menevät aikalailla ainoastaan kahteen kategoriaan:

a) Ehdotetaan sitä velkajärjestelyä.
b) Vittuillaan.

b kertoo mielestäni enemmän vastaajasta kuin kysyjästä.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Jos viitsisit lukea, niin vastauksethan tässä ketjussa menevät aikalailla ainoastaan kahteen kategoriaan:

a) Ehdotetaan sitä velkajärjestelyä.
b) Vittuillaan.

b kertoo mielestäni enemmän vastaajasta kuin kysyjästä.
Mihin kategoriaan viestisi kuuluu, jossa leimasit muut keskustelijat kultalusikka suussa oleviksi, tai ainakin ne, joilla ei ole ongelmia maksaa velkoja takaisin? Mitä taas aloittajaan tulee, niin hän sanoi, että häntä ei huvita maksaa velkaa mutta viimeisistä viesteistä päätellen on ehkä muuttanut mielensä, toivottavasti.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Mihin kategoriaan viestisi kuuluu, jossa leimasit muut keskustelijat kultalusikka suussa oleviksi, tai ainakin ne, joilla ei ole ongelmia maksaa velkoja takaisin? Mitä taas aloittajaan tulee, niin hän sanoi, että häntä ei huvita maksaa velkaa mutta viimeisistä viesteistä päätellen on ehkä muuttanut mielensä, toivottavasti.
Leimasin kultalusikka suussa oleviksi ne, jotka katsovat tarpeelliseksi vittuilla. Minkä motiivin sinä näet tälle tarpeelle polkea ongelmissa olevaa ihmistä vielä syvemmälle suohon? Itselleni tuollaisen toiminnan käsittäminen on haastavaa.
 

Petteri Punakuono

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.02.2021
Viestejä
369
Aloita nyt itse siitä missä kohtaa sanoin, että lainaa ei tarvi maksaa takaisin, niin katsellaan.
En ole tällaista väittänytkään. Sinä taas väitit että mun vastaukset olivat vittuilua.

Poimi ne tähän, niin katsellaan. Jos oli vittuilua, niin voin sen kyllä myöntää. Minulla on katsos selkärankaa.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
535
Näissä opintolainakeskusteluissa olis hyvä muistaa se, että opiskelijat on ainoa ihmisryhmä Suomessa joka voidaan käytännössä pakottaa ottamaan lainaa elääkseen. Kela ei käsittääkseni ala maksamaan toimeentulotukea jos lainaa on vielä nostamatta, ja tuolla 250 euroa opintoraha + asumistuki kombolla ei kyllä käytännössä pysty elämään. Mun järkeen ei oikein mahdu, että miksi vaikkapa työttömille maksetaan enemmän rahaa kuin opiskelijoille.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Poimi ne tähän, niin katsellaan. Jos oli vittuilua, niin voin sen kyllä myöntää. Minulla on katsos selkärankaa.

En ole tällaista väittänytkään. Sinä taas väitit että mun vastaukset olivat vittuilua.
Sinä olet sitä mieltä että lainat voi hyvin jättää maksamatta, minä olen sitä mieltä että lainat on maksettava.
Olet sä kyllä aikamoinen epeli, se on myönnettävä. Missä se selkäranka oli?

En välttämättä puhunut juuri sinun viesteistäsi. Mutta "asenteesi" tuli kyllä selväksi ilmankin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Näissä opintolainakeskusteluissa olis hyvä muistaa se, että opiskelijat on ainoa ihmisryhmä Suomessa joka voidaan käytännössä pakottaa ottamaan lainaa elääkseen. Kela ei käsittääkseni ala maksamaan toimeentulotukea jos lainaa on vielä nostamatta, ja tuolla 250 euroa opintoraha + asumistuki kombolla ei kyllä käytännössä pysty elämään. Mun järkeen ei oikein mahdu, että miksi vaikkapa työttömille maksetaan enemmän rahaa kuin opiskelijoille.
Ja kaiken lisäksi, jos opintolainan kanssa sitten putoaa toimeentulotuelle, se ei näy mitenkään vaan toimeentulotuesta pitää maksaa se opintolaina, vaikka toimeentulotuen pitäisi olla ehdoton minimiturva.

Jos ei onnistu sitten pistetään juoksemaan tuollainen 7 % korko 15-vuodeksi. Lopputuloksena meillä on lisää syrrjäytyneitä, joista jokainen aiheuttaa miljoonakustannukset meille veronmaksajille.

Hölmöläisten kylässä tämä varmasti näyttäisi oikein hyvältä ja fiksulta.
 

Petteri Punakuono

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.02.2021
Viestejä
369
Olet sä kyllä aikamoinen epeli, se on myönnettävä. Missä se selkäranka oli?

En välttämättä puhunut juuri sinun viesteistäsi. Mutta "asenteesi" tuli kyllä selväksi ilmankin.
Ok, eli näin kirjoitin. Myönnän sen.

Niitä vittuiluviestejä ei kuitenkaan mistään löytynyt? Ullatus.

Varmaan parempi että se koulutus maksaa sen 150k€ niin kuin muualla, kun ei kelpaa puoli-ilmaiseksi. Ilmainen kouluruokakin on ihan paskaa, mutta jos sitä ei jonain päivänä saa niin kakarat kuolee nälkään. Oikein kunnon vasuriunelma tämä maa. :D
 

root

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 319
Näissä opintolainakeskusteluissa olis hyvä muistaa se, että opiskelijat on ainoa ihmisryhmä Suomessa joka voidaan käytännössä pakottaa ottamaan lainaa elääkseen. Kela ei käsittääkseni ala maksamaan toimeentulotukea jos lainaa on vielä nostamatta, ja tuolla 250 euroa opintoraha + asumistuki kombolla ei kyllä käytännössä pysty elämään. Mun järkeen ei oikein mahdu, että miksi vaikkapa työttömille maksetaan enemmän rahaa kuin opiskelijoille.
Samaa mieltä. Itse maksoin opintolainani aikanaan helposti pois osin sen ansiosta että se oli pieni. Ja se oli pieni koska matka kotipaikkakunnalle oli lyhyt. Kävin kotona pesemässä pyykkejä ja joka kerta palasin kämpille ruokakassi kainalossa. Usein sinne pakasteiden välein oli vielä piilotettu seteli. Kaikilla ei ole vanhempia, jotka kykenevät auttamaan.

Kela maksaa joka vuosi kymmeniä miljoonia asumistukea omistusasunnossa asuville. Opiskelijat velvoitetaan ottamaan velkaa ennen toimeentulotukea. Näin on kansa päättänyt.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Oma opintolaina oli jonkun 8ke lähinnä loppuvaiheessa kun tulevaisuuskin näytti jo valoisammalta. Ensimmäiset vuodet sinnittelin pelkällä opintotuella, vaikka töitä ei löytynyt. Oli mahdollista vielä silloin kun vaan eli köyhästi. Nykyään en usko, että onnistuu enää mitenkään.

Tuet oli pieniä, mutta niillä oli mahdollista pärjätä ja Kelan painostus opintoaikojen ja pisteiden (ts. viikkojen) osalta oli vielä tolkullista. En olisi kuitenkaan kaivannut yhtään ylimääräistä henkistä painetta haittaamaan opintoja. Joten ei todellakaan käy kateeksi nykyopiskelijat.

Veroja maksan ns. itusti ihan joka tapauksessa. En ole havainnut, että ne jotenkin olisivat laskeneet sen jälkeen kun Sipilän johdolla kairattiin opiskelijoita ahteriin.

Tuolloin muuten joka toinen opiskelija ei ollut vielä mielenterveysongelmissa niinkuin nykyään alkaa olla.
 

Petteri Punakuono

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.02.2021
Viestejä
369
Hienosti kyllä ninjaeditoidaan omat vittuilut pois ja samalla ollaan niiiin pöyristyneitä muiden "vittuilusta". Höhö. :btooth:

Eipä siinä, elämä jatkuu.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Hienosti kyllä ninjaeditoidaan omat vittuilut pois ja samalla ollaan niiiin pöyristyneitä muiden "vittuilusta". Höhö. :btooth:

Eipä siinä, elämä jatkuu.
Lähinnä moderaation liipasinherkkyys on aina täysi kysymysmerkki täällä.

Toisaalta kun tuota allaolevaa viestiä katsoo...
 
Viimeksi muokattu:

Lexy

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
529
Mikä on pointtisi?
Vastaan joko trollille tai jollekin joka on esimerkki tämän yhteiskunnan paskuudesta:

Varmaan kaikkien pointti on, että eiköhän jokaisen tulisi kantaa vastuu omasta elämästä? Tässä elämässä kaikille osuu joskus se paskempi kortti, mutta vastuu niillä pelaamiseen parhaansa mukaan on yksilöllä. Jos ns. peli ei kulje niin "fold" ja uusi käsi (jos nyt ymmärretään että nämä siis ihan kielikuvia).

Kyllä työssäkäyvänä lievästi vituttaa tuollainen rottailu. Mutta sitähän tämä paska sossulandia tänään on kun on työkyvyttömiä ja "työkyvyttömiä".

Maksa siis velkas ja kasvata selkäranka.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 903
Entä esim. yrittäjä jonka firma menee nurin ja siitä jää velat päälle?
No itse asiassa tällöin sijoittajat kantavat vastuunsa paskoista sijoituksista ja konkurssin jälkeen yrittäjä jatkaa elämäänsä. Mielestäni opintolainojenkin kanssa voitaisiin omaksua sama systeemi.
 

Petteri Punakuono

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.02.2021
Viestejä
369
No itse asiassa tällöin sijoittajat kantavat vastuunsa paskoista sijoituksista ja konkurssin jälkeen yrittäjä jatkaa elämäänsä. Mielestäni opintolainojenkin kanssa voitaisiin omaksua sama systeemi.
Niin eli opiskelija kantaa vastuunsa paskasta sijoituksesta ja sen jälkeen jatkaa elämäänsä vai?
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
535
Niin eli opiskelija kantaa vastuunsa paskasta sijoituksesta ja sen jälkeen jatkaa elämäänsä vai?
Sen voi ajatella niinkin päin, että valtio sijoittaa opiskelijoihin siinä toivossa että niistä tulee tuottavia yhteiskunnan jäseniä. Se on kieltämättä ongelma, että osa ihmisistä ei työllisty edes korkeakoulututkinnon suoritettuun. Mutta parempi ratkaisu tuohon voisi olla kutistaa sellaisten alojen joilla ei työllisty sisäänottoa.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 915
Kela maksaa joka vuosi kymmeniä miljoonia asumistukea omistusasunnossa asuville. Opiskelijat velvoitetaan ottamaan velkaa ennen toimeentulotukea. Näin on kansa päättänyt.
Paitsi jos opiskelija kuntoutusrahaa, niin silloin ei edes ole mahdollista hakea opintolainaa ja saa toimeentulotukea.
 

Petteri Punakuono

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.02.2021
Viestejä
369
Sen voi ajatella niinkin päin, että valtio sijoittaa opiskelijoihin siinä toivossa että niistä tulee tuottavia yhteiskunnan jäseniä. Se on kieltämättä ongelma, että osa ihmisistä ei työllisty edes korkeakoulututkinnon suoritettuun. Mutta parempi ratkaisu tuohon voisi olla kutistaa sellaisten alojen joilla ei työllisty sisäänottoa.
Eli opiskelijalla itsellään ei ole mitään vastuuta? Itse näen sen niin että se opiskelu on sijoitus omaa tulevaisuutta varten.

Voihan sitä mennä amikseen ja valmistua vaikka putkimieheksi 18 vuotiaana ja lähteä heti tienaamaan. Ei siinä ole mitään järkeä että ylikoulutetaan porukkaa kortistoon kun eivät saa sitä "oman alan työtä". Minäkin teen ihan perusduunia tässä kun samalla etsin oman alan töitä. Toinen vaihtoehto olisi toki jäädä kotiin kun ei sitä oman alan kevyttä toimistoduunia juuri nyt löydy. Minullakin on tosin velkoja jotka on maksettava, eikä kukaan muu niitä ole mun puolesta maksamassa. Näin se elämä toimii.

Ilmiselvästi se kuuluisa maailman paras peruskoulutus toimii erinomaisesti kun pitää elämän perusasioita miettiä vielä aikuisena. Onko pakko maksaa laskunsa jos ei huvita? Onko pakko tehdä töitä jos ei huvita? Voiko äiti tulla pyyhkimään?
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 191
No itse asiassa tällöin sijoittajat kantavat vastuunsa paskoista sijoituksista ja konkurssin jälkeen yrittäjä jatkaa elämäänsä. Mielestäni opintolainojenkin kanssa voitaisiin omaksua sama systeemi.
Riippuu yrityksestä. Jos ei ole oy, yrittäjä vastaa firman menoista täysimääräisesti. Ja vaikka olisi oy, niin rikoksilta se ei suojaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Eli opiskelijalla itsellään ei ole mitään vastuuta? Itse näen sen niin että se opiskelu on sijoitus omaa tulevaisuutta varten.

Voihan sitä mennä amikseen ja valmistua vaikka putkimieheksi 18 vuotiaana ja lähteä heti tienaamaan. Ei siinä ole mitään järkeä että ylikoulutetaan porukkaa kortistoon kun eivät saa sitä "oman alan työtä". Minäkin teen ihan perusduunia tässä kun samalla etsin oman alan töitä. Toinen vaihtoehto olisi toki jäädä kotiin kun ei sitä oman alan kevyttä toimistoduunia juuri nyt löydy. Minullakin on tosin velkoja jotka on maksettava, eikä kukaan muu niitä ole mun puolesta maksamassa. Näin se elämä toimii.

Ilmiselvästi se kuuluisa maailman paras peruskoulutus toimii erinomaisesti kun pitää elämän perusasioita miettiä vielä aikuisena. Onko pakko maksaa laskunsa jos ei huvita? Onko pakko tehdä töitä jos ei huvita? Voiko äiti tulla pyyhkimään?
Sinä näemmä jatkat edelleen tällä lapsellisella linjallasi. Yritän nyt kuitenkin kirjoittaa sinulle asiallisen vastineen, jos vaikka kykenisit siihen vastaamaan ilman tuota lapsellista lässytystä. (Ja ennenkuiin kysyt :"Voiko äiti tulla pyyhkimään? " Tämä on todella lapsellista)

Miksi valtio siis kuitenkin maksaa peruskoulun? Eikö kunnon kapitalismissa siitäkin tulisi laittaa vain lasku menemään? Eikö tässä ole aikamoinen ristiriita. Mikä siinä peruskoulutuksessa on niin erilaista myöhempään koulutukseen?

Nykymaailmassa peruskoululla ei tee enää mitään. Koulutettu väestö on valtion ja korkean elintason perusedellytys. Kaikenlisäksi valtio tarvii jo itse koulutettua ja pätevää virkamiehistöä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.03.2021
Viestejä
29
Se mihin minulla meni rahaa opiskeluaikoinani oli lähinnä juhliminen silloin tällöin ja ehkä joku laivareissu tai vastaava. En ostanut mitään kalliita laitteita, vaatteita tai matkoja. Ihan normaalia nuoren ihmisen elämää, käsittämätöntä että tämmöistä pitää rahoittaa lainarahalla.
 

Petteri Punakuono

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.02.2021
Viestejä
369
Se mihin minulla meni rahaa opiskeluaikoinani oli lähinnä juhliminen silloin tällöin ja ehkä joku laivareissu tai vastaava. En ostanut mitään kalliita laitteita, vaatteita tai matkoja. Ihan normaalia nuoren ihmisen elämää, käsittämätöntä että tämmöistä pitää rahoittaa lainarahalla.
Voi sitä rahoittaa palkkatyölläkin. Ei ole pakko lainaa ottaa.

Tai iskee jonkun sugardaddyn joka maksaa. :lol:
 
Liittynyt
19.03.2021
Viestejä
29
Voi sitä rahoittaa palkkatyölläkin. Ei ole pakko lainaa ottaa.

Tai iskee jonkun sugardaddyn joka maksaa. :lol:
Ärsyttää kun alat kuulostaan enemmän sellaiselta, joka ei itse tee sitä mitä pitää tärkeänä vaan paasaa siitä muille. Opiskelemaan mennään opiskelemaan, eikä flippaan burgereita. Tein välillä kesätöitä ja töitä opiskelun ohellakin, mutta täytyy myöntää, että olen sitä koulukuntaa, jonka mielestä jopa kesät voisi opiskelijana vetää vaan lonkkaa. Samaan tyyliin kun peruskoulussa tai lukiossa. Ehkä pääpointtini on se, että nuori amk tai korkeakoulu opiskelija ei todellakaan ole lukinnut oman elämänsä suuntaa siinä vaiheessa ja päätös mennä opiskelemaan voi olla tehty hyvinkin kevyin pohjin. Kuitenkin samalla lukittaudut pahimmassa tapauksessa kymmenien vuosien lainaan.
 

Petteri Punakuono

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.02.2021
Viestejä
369
Ärsyttää kun alat kuulostaan enemmän sellaiselta, joka ei itse tee sitä mitä pitää tärkeänä vaan paasaa siitä muille. Opiskelemaan mennään opiskelemaan, eikä flippaan burgereita. Tein välillä kesätöitä ja töitä opiskelun ohellakin, mutta täytyy myöntää, että olen sitä koulukuntaa, jonka mielestä jopa kesät voisi opiskelijana vetää vaan lonkkaa. Samaan tyyliin kun peruskoulussa tai lukiossa. Ehkä pääpointtini on se, että nuori amk tai korkeakoulu opiskelija ei todellakaan ole lukinnut oman elämänsä suuntaa siinä vaiheessa ja päätös mennä opiskelemaan voi olla tehty hyvinkin kevyin pohjin. Kuitenkin samalla lukittaudut pahimmassa tapauksessa kymmenien vuosien lainaan.
Suurimmalla osalla ihmisistä on ollut lainaa jossain vaiheessa. Niin on minullakin. Laina on maksettava takaisin. Onko vielä jotain epäselvää?
 
Liittynyt
19.03.2021
Viestejä
29
Suurimmalla osalla ihmisistä on ollut lainaa jossain vaiheessa. Niin on minullakin. Laina on maksettava takaisin. Onko vielä jotain epäselvää?
Ei minun ole pakko ostaa 200k asuntoa tai 30k autoa. Opintolainaa on käytännössä pakko ottaa. Tilastoja en tähän hätään löytänyt mutta 60%? ottaa lainaa. Jos se hoidettaisiin samanlailla kuin asunnot ja autot, esim opsikelun alussa kysyttäisiin otatko tämän 30k lainan vastaus olisi voinut olla eri.
 

Petteri Punakuono

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.02.2021
Viestejä
369
Ei minun ole pakko ostaa 200k asuntoa tai 30k autoa. Opintolainaa on käytännössä pakko ottaa. Tilastoja en tähän hätään löytänyt mutta 60%? ottaa lainaa. Jos se hoidettaisiin samanlailla kuin asunnot ja autot, esim opsikelun alussa kysyttäisiin otatko tämän 30k lainan vastaus olisi voinut olla eri.
Ajattelin kirjoittaa jotain nasevaa tähän, mutta en sitten viitsinyt. Ei viitsi lyötyä lyödä sen enempää.

Soitat maanantaina pankille ja kyselet että miten edetään kun et pysty maksamaan. Joudut varmaan myös Kelalle soittelemaan. Tsemppiä elämään ja toivottavasti saat elämäsi raiteille. Tunnut olevan nuori, niin kyllä sä tästä selviät. Moni on selvinnyt paljon pahemmastakin.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
...
Miksi valtio siis kuitenkin maksaa peruskoulun? Eikö kunnon kapitalismissa siitäkin tulisi laittaa vain lasku menemään? Eikö tässä ole aikamoinen ristiriita. Mikä siinä peruskoulutuksessa on niin erilaista myöhempään koulutukseen?

Nykymaailmassa peruskoululla ei tee enää mitään. Koulutettu väestö on valtion ja korkean elintason perusedellytys. Kaikenlisäksi valtio tarvii jo itse koulutettua ja pätevää virkamiehistöä.
Valtio maksaa myös korkeakoulun, on ilmainen.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Huomautus - trolliksi-nimittely ei kuulu asialliseen keskusteluun
Se mihin minulla meni rahaa opiskeluaikoinani oli lähinnä juhliminen silloin tällöin ja ehkä joku laivareissu tai vastaava. En ostanut mitään kalliita laitteita, vaatteita tai matkoja. Ihan normaalia nuoren ihmisen elämää, käsittämätöntä että tämmöistä pitää rahoittaa lainarahalla.
Otit lainaa juhlimiseen. Ja nyt mietit miten välttyä lainan takaisin maksulta. Ja sitten sinun toimintaasi täällä vielä joku puolustelee.

Nyt trolli pois täältä.
 

Samiii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
526
Opintoraha on vain 250€ kuukaudessa. Itse en pidä sitä moraalisesti vääränä että ottaa lainaa opiskelujen ajaksi. Ei tuolla vuokran omavastuun jälkeen jäävällä max. 200€ kuukaudessa elä kukaan. Tässä tapauksessa osunut vielä sairaus kohdalle. Sinuna ottaisin löysin rantein. Terveys on tärkeintä. Raha toissijaista.

Tässä maassa on paljon pahempiakin pummeja, kuten minä. Nykyisellä systeemillä tulossa 35 000 tälle vuodelle, tekemättä päivääkään töitä. Firmojen liiketoiminta alas oikeaan aikaan, ei siihen muuta tarvittu.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 557
Ärsyttää kun alat kuulostaan enemmän sellaiselta, joka ei itse tee sitä mitä pitää tärkeänä vaan paasaa siitä muille. Opiskelemaan mennään opiskelemaan, eikä flippaan burgereita. Tein välillä kesätöitä ja töitä opiskelun ohellakin, mutta täytyy myöntää, että olen sitä koulukuntaa, jonka mielestä jopa kesät voisi opiskelijana vetää vaan lonkkaa.
Opintolainaa on käytännössä pakko ottaa. Tilastoja en tähän hätään löytänyt mutta 60%? ottaa lainaa.
No en tiedä. Itselläni on paljon ystäviä ketkä eivät ottaneet lainaa tai jos ottivat, meni se sijoituksiin. Itse jonkun tonnin lainaa läppärin ostamiseen, joskin tein kyllä töitä kesäisin ja opiskelun ohessa. Olisi pitänyt sijoittaa kyllä tuolloin itse loputkin lainat.

Rehellisyyden nimissä en usko että olisin työllistynyt samalla tavalla jos olisin vaan suorittanut tutkintoni ilman mitään ohessa tehtäviä duuneja.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Tässä kun muistelee niin sekin muuten on ihan puutaheinää, kun ainakin ennen kerrottiin, että opintolainan takaisinmaksu alkaa 2v päässä valmistumisesta. Ei alkanut. Alkoi 2v siitä kun olin lopettanut nostamasta opintotukea tjtn. Menin kysymään kelalta mitäs helvettiä niin vastaus oli ei me tälle mitään voida.

Sinänsä olin jo töissä, joten asialla ei ollut suurempaa merkitystä. Ikinä ei kuitenkaan kannata luottaa valtioon.

Joko jaetaan täysin väärää infoa ilman mitään vastuuta mistään tai sitten vain muutetaan sääntöjä. Ihan niinkuin tämän koronankin kanssa.
 

Petteri Punakuono

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.02.2021
Viestejä
369
Mitähän jos sinäkin lopettaisit tyhmien kyselemisen, ja jatkaisit elämääsi eteenpäin?
Voit myös jättää vastaamatta jos on liian vaikea kysymys.

Jatketaan toki eteenpäin vaan. Kyllä Suomessa joku muu sen lainan aina maksaa pois. Valtio sen kyllä hoitaa viime kädessä jos ei itse siihen pysty. :thumbsup:
 
Liittynyt
19.03.2021
Viestejä
29
Voin vahvistaa, että oli tilanne mikä tahansa, niin käytännössä lainanomistajan tulee avata tili toisessa pankissa, jotta lainaa ei pystytä veloittamaan ja kolmen kuukauden jälkeen laina siirtyy Kelaan. Pankki lähettää maksumuistutuksia tältä ajalta, mutta perintään se ei mene vaikka niin useammassa paikassa väitettäisiinkin. Edelleen, kelasta se voi mennä perintään jos et maksa laskuja tai jos et täytä maksuvapautuksen ehtoja.

Kannattaa soittaa ihan suosiolla pankkiin ja kelaan, kysyä pankista että missä tilanteessa laina mahdollisesti siirtyy kelaan ja kysyä kelalta että täytätkö maksuvapautuksen ehdot.
 
Liittynyt
15.11.2018
Viestejä
598
Tässä kun muistelee niin sekin muuten on ihan puutaheinää, kun ainakin ennen kerrottiin, että opintolainan takaisinmaksu alkaa 2v päässä valmistumisesta. Ei alkanut. Alkoi 2v siitä kun olin lopettanut nostamasta opintotukea tjtn. Menin kysymään kelalta mitäs helvettiä niin vastaus oli ei me tälle mitään voida.

Sinänsä olin jo töissä, joten asialla ei ollut suurempaa merkitystä. Ikinä ei kuitenkaan kannata luottaa valtioon.

Joko jaetaan täysin väärää infoa ilman mitään vastuuta mistään tai sitten vain muutetaan sääntöjä. Ihan niinkuin tämän koronankin kanssa.
Tai sitten itse puhut puutaheinää. Omalla kohdalla lainan takaisinmaksu ei alkanut mitenkään automaattisesti, pankin kanssa sovittiin maksuaikataulu samassa yhteydessä kun muutin opintolainan koron halvempaan. Tämä tapahtui n. 3 vuotta valmistumisen jälkeen. Ehkä se vaan oli unohtunut pankilta ottaa aiemmin yhteyttä.
Nyt olen maksanut hiljalleen takaisin, 100€/kk koron ollessa tällä hetkellä 0,0%.

Opiskeluaikana tein iltaisin ja viikonloppuisin töitä, jolla sain elämisen maksettua yhdessä opintorahan kanssa. Lisäksi opintolainaa tuli nostettua yht. n. 18k, se meni harrastuksiin. Eipähän tarvinnut kituuttaa opiskeluaikana, toki työnteko jossain kohtaa vähän hidasti opintojen edistymistä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 148
Viestejä
4 213 650
Jäsenet
71 009
Uusin jäsen
S0mpa

Hinta.fi

Ylös Bottom