- Liittynyt
- 14.07.2018
- Viestejä
- 958
Tilanne on se, että ajopeli vaihtui hiljan Corollasta (1.4, vm. 2002) Focukseen (1.4, vm. 2001), koska ensinmainittuun olisi katsastuksen ja korjausarvion perusteella pitänyt upottaa useampi tonni mädän paikkaamiseen, kulutusosien vaihtamiseen ja irvistävän puskurin korjaamiseen. Autonvaihdon yhteydessä kilometrit tippuivat yli 230 tkm ---> alle 140 tkm.
Focuksen taustasta on tiedossa, että auto on kaksiomisteinen. Ensimmäiset 10 vuotta auto vietti Uudellamaalla pikkukaupungissa jonkun herrasmiehen nurkka-ajossa, sillä sinä aikana ei kertynyt kuin ~30 tkm (Trafin tiedoista katsottuna). Sen jälkeen auto siirtyi tämän herrasmiehen tyttärelle, joka jobbarin mukaan opiskeli Jyväskylässä. Tytär on katsastushistorian perusteella ajanut autolla melko tasaisesti ~10 tkm vuosisuoritetta ja olettaisin tässä olevan myös ainakin jonkin verran kotipaikkakunnalle matkaamista. Auton huoltohistoria on suorastaan erinomainen - määräaikaishuollot on tehty ajallaan asiallisen oloisilla toimijoilla ja muutakin remonttia on dokumentoidusti tehty (viime vuosina mm. vesipumppu, jakopää, ohjaustehostin ja kytkin sekä aivan hiljattain tuulilasi). Lupaavana merkkinä autosta löytyi alkuperäinen lohkolämmitin ja sisustakin on hyvin siistin oloinen. Auto on hyväntuntuinen ajaa ja ulkoa nätti (pl. muutamat kiveniskemät etupuskurissa, mutta tämänikäisessä nyt aina on jotakin).
Ensimmäisten viikkojen ja noin tuhannen kilometrin aikana autosta on löytynyt muutamia pikkuvikoja, joita koeajolla ei havaittu ja joista myyjä ei "muistanut" kertoa, eli että takaluukun avauspainike ei toimi (todennäköinen syypää on tyyppivikainen painonappi itsessään, sillä avaimella ja avaimen kaukosäädöllä aukeaa nätisti) ja että mittaristosta on yksi kolmesta taustavalopolttimosta pimeänä. Nyt aivan vastikään alkoi moottorin varoitusvalo vilkkua ja OBD-lukija antoi diagnoosiksi "P0301 - Cylinder 1 Misfires". Ilmeinen syypää on puolajakaja (tämäkin tunnettu Focuksen tyyppivika, vaihto on kesken), josta löytyi visuaalisella tarkastelulla halkeama ja joka vaihdetaan lähipäivien aikana. Mittarivalot ja takaluukun avauspainike on tarkoitus korjata ehtiessä ja viitsiessä.
Parhaillaan mietinkin, että kannattaisiko näin vanhan auton ruostesuojaus ammattilaisella? Entä öljyn/massan ruiskiminen itse pohjaan jossakin parkkipaikalla? Oma vuosisuoritteeni on runsaan 15 tkm luokkaa, enimmäkseen kehä III:n sisäpuolella, ja Focusta on tarkoitus pitää niin pitkään kuin se kohtuullisilla huoltokuluilla tuntuu kulkevan (=satasia vuodessa, ei useita tonneja). Liitän oheen jokusen kuvan auto alta, takapäästä lähinnä, ja kysyn samalla, että mitä tuo alumiinin kaltainen materiaali tuolla oikein tekee?
Focuksen taustasta on tiedossa, että auto on kaksiomisteinen. Ensimmäiset 10 vuotta auto vietti Uudellamaalla pikkukaupungissa jonkun herrasmiehen nurkka-ajossa, sillä sinä aikana ei kertynyt kuin ~30 tkm (Trafin tiedoista katsottuna). Sen jälkeen auto siirtyi tämän herrasmiehen tyttärelle, joka jobbarin mukaan opiskeli Jyväskylässä. Tytär on katsastushistorian perusteella ajanut autolla melko tasaisesti ~10 tkm vuosisuoritetta ja olettaisin tässä olevan myös ainakin jonkin verran kotipaikkakunnalle matkaamista. Auton huoltohistoria on suorastaan erinomainen - määräaikaishuollot on tehty ajallaan asiallisen oloisilla toimijoilla ja muutakin remonttia on dokumentoidusti tehty (viime vuosina mm. vesipumppu, jakopää, ohjaustehostin ja kytkin sekä aivan hiljattain tuulilasi). Lupaavana merkkinä autosta löytyi alkuperäinen lohkolämmitin ja sisustakin on hyvin siistin oloinen. Auto on hyväntuntuinen ajaa ja ulkoa nätti (pl. muutamat kiveniskemät etupuskurissa, mutta tämänikäisessä nyt aina on jotakin).
Ensimmäisten viikkojen ja noin tuhannen kilometrin aikana autosta on löytynyt muutamia pikkuvikoja, joita koeajolla ei havaittu ja joista myyjä ei "muistanut" kertoa, eli että takaluukun avauspainike ei toimi (todennäköinen syypää on tyyppivikainen painonappi itsessään, sillä avaimella ja avaimen kaukosäädöllä aukeaa nätisti) ja että mittaristosta on yksi kolmesta taustavalopolttimosta pimeänä. Nyt aivan vastikään alkoi moottorin varoitusvalo vilkkua ja OBD-lukija antoi diagnoosiksi "P0301 - Cylinder 1 Misfires". Ilmeinen syypää on puolajakaja (tämäkin tunnettu Focuksen tyyppivika, vaihto on kesken), josta löytyi visuaalisella tarkastelulla halkeama ja joka vaihdetaan lähipäivien aikana. Mittarivalot ja takaluukun avauspainike on tarkoitus korjata ehtiessä ja viitsiessä.
Parhaillaan mietinkin, että kannattaisiko näin vanhan auton ruostesuojaus ammattilaisella? Entä öljyn/massan ruiskiminen itse pohjaan jossakin parkkipaikalla? Oma vuosisuoritteeni on runsaan 15 tkm luokkaa, enimmäkseen kehä III:n sisäpuolella, ja Focusta on tarkoitus pitää niin pitkään kuin se kohtuullisilla huoltokuluilla tuntuu kulkevan (=satasia vuodessa, ei useita tonneja). Liitän oheen jokusen kuvan auto alta, takapäästä lähinnä, ja kysyn samalla, että mitä tuo alumiinin kaltainen materiaali tuolla oikein tekee?