Onko vanhakin auto kandidaatti ruostesuojaukselle?

Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
958
Tilanne on se, että ajopeli vaihtui hiljan Corollasta (1.4, vm. 2002) Focukseen (1.4, vm. 2001), koska ensinmainittuun olisi katsastuksen ja korjausarvion perusteella pitänyt upottaa useampi tonni mädän paikkaamiseen, kulutusosien vaihtamiseen ja irvistävän puskurin korjaamiseen. Autonvaihdon yhteydessä kilometrit tippuivat yli 230 tkm ---> alle 140 tkm.

Focuksen taustasta on tiedossa, että auto on kaksiomisteinen. Ensimmäiset 10 vuotta auto vietti Uudellamaalla pikkukaupungissa jonkun herrasmiehen nurkka-ajossa, sillä sinä aikana ei kertynyt kuin ~30 tkm (Trafin tiedoista katsottuna). Sen jälkeen auto siirtyi tämän herrasmiehen tyttärelle, joka jobbarin mukaan opiskeli Jyväskylässä. Tytär on katsastushistorian perusteella ajanut autolla melko tasaisesti ~10 tkm vuosisuoritetta ja olettaisin tässä olevan myös ainakin jonkin verran kotipaikkakunnalle matkaamista. Auton huoltohistoria on suorastaan erinomainen - määräaikaishuollot on tehty ajallaan asiallisen oloisilla toimijoilla ja muutakin remonttia on dokumentoidusti tehty (viime vuosina mm. vesipumppu, jakopää, ohjaustehostin ja kytkin sekä aivan hiljattain tuulilasi). Lupaavana merkkinä autosta löytyi alkuperäinen lohkolämmitin ja sisustakin on hyvin siistin oloinen. Auto on hyväntuntuinen ajaa ja ulkoa nätti (pl. muutamat kiveniskemät etupuskurissa, mutta tämänikäisessä nyt aina on jotakin).

Ensimmäisten viikkojen ja noin tuhannen kilometrin aikana autosta on löytynyt muutamia pikkuvikoja, joita koeajolla ei havaittu ja joista myyjä ei "muistanut" kertoa, eli että takaluukun avauspainike ei toimi (todennäköinen syypää on tyyppivikainen painonappi itsessään, sillä avaimella ja avaimen kaukosäädöllä aukeaa nätisti) ja että mittaristosta on yksi kolmesta taustavalopolttimosta pimeänä. Nyt aivan vastikään alkoi moottorin varoitusvalo vilkkua ja OBD-lukija antoi diagnoosiksi "P0301 - Cylinder 1 Misfires". Ilmeinen syypää on puolajakaja (tämäkin tunnettu Focuksen tyyppivika, vaihto on kesken), josta löytyi visuaalisella tarkastelulla halkeama ja joka vaihdetaan lähipäivien aikana. Mittarivalot ja takaluukun avauspainike on tarkoitus korjata ehtiessä ja viitsiessä.

Parhaillaan mietinkin, että kannattaisiko näin vanhan auton ruostesuojaus ammattilaisella? Entä öljyn/massan ruiskiminen itse pohjaan jossakin parkkipaikalla? Oma vuosisuoritteeni on runsaan 15 tkm luokkaa, enimmäkseen kehä III:n sisäpuolella, ja Focusta on tarkoitus pitää niin pitkään kuin se kohtuullisilla huoltokuluilla tuntuu kulkevan (=satasia vuodessa, ei useita tonneja). Liitän oheen jokusen kuvan auto alta, takapäästä lähinnä, ja kysyn samalla, että mitä tuo alumiinin kaltainen materiaali tuolla oikein tekee?
 

Liitteet

  • vasemmalta takaa 5.jpg
    vasemmalta takaa 5.jpg
    3,5 MB · Luettu: 538
  • vasemmalta takaa 2.jpg
    vasemmalta takaa 2.jpg
    3,7 MB · Luettu: 555
  • vasemmalta takaa.jpg
    vasemmalta takaa.jpg
    4,5 MB · Luettu: 572
  • vasemmalta takaa 3.jpg
    vasemmalta takaa 3.jpg
    3,8 MB · Luettu: 564
  • oikealta takaa 3.jpg
    oikealta takaa 3.jpg
    3 MB · Luettu: 540
Ammattilainen tuskin syttyy tuollaista mätää edes käsittelemään, ellei sitten puhuta ruosteiden poistosta, hitsaamisesta (takakaari taitaa olla jo läpimätä) ja maalaamisesta, jolloin rahaa menee luokkaa kolme kertaa auton arvo. Öljyn suihkiminen ruosteiden päälle itse kyllä hidastaa vääjäämätöntä jonkun verran. Ja jos siihen lähtee niin melkein samalla vaivalla vähän ensin hieraisee pahimpia kohtia ja käsittelee ruosteenmuuntajalla ennen öljyämistä.
 
Jarruputki tosiaan näyttää melko pahalta, kannattaa varautua niiden vaihtoon.

Tässä tapauksessa ruostesuojaus/massaaminen vain piilottaisi ongelman ja antaisi ruosteelle mahdollisuuden muhia massan alla pisteeseen jossa on jo turhaa ruveta korjaamaan. Jos tuosta hyvän haluaisi niin vaatisi jo hiekkapuhallusta...ainakin iskaritorneihin.

Suihkuttele pahimpia tosiaan vaikka ketjuöljyllä ja seuraa tilannetta. Veikkaisin että tuo iskarin takana oleva rupi puhkeaa melko piankin reijäksi ihan ilman tökkimistä.
 
Oletko jo tarkistanut ovien ja paksin luukun kunnon, noissahan niitä vaihdeltiin uutena takuuseen kun ruostuivat parissa vuodessa?
Mut jos lähdet pohjaa enää massaamaan, niin kannattaa vähän paikkailla noita pahempia paikkoja takakaarissa kuten muutkin on sanonut. Parkkipaikalla itse räpeltämällä en suosittele oman kokemuksen takia, kyl se nosturilla on paljon kivempi ja helpompi.
Jarruputkia voi joutua kohta uusimaan.
että mitä tuo alumiinin kaltainen materiaali tuolla oikein tekee?
Tarkoitatko pakoputken yläpuolella olevaa lämpösuoja tai mikä onkaan sen oikea nimitys?
 
Historic autojen maailmassa toimivaksi todettu konsti on alustan pesu painepesurilla ja sitten ruiskulla moottorisahan teräketjuöljyä joka pintaan ja koloon.

Käsitteli ei ole pysyvä siinä mielessä että sen saa uusia vähintään joka toinen vuosi mutta lopulta pinnassa on kauttaaltaan öljyn ja tiepölyn tekemä kerros joka ei anna ruosteelle sijaa.
 
Tilanne on se, että ajopeli vaihtui hiljan Corollasta (1.4, vm. 2002) Focukseen (1.4, vm. 2001), koska ensinmainittuun olisi katsastuksen ja korjausarvion perusteella pitänyt upottaa useampi tonni mädän paikkaamiseen, kulutusosien vaihtamiseen ja irvistävän puskurin korjaamiseen. Autonvaihdon yhteydessä kilometrit tippuivat yli 230 tkm ---> alle 140 tkm.

Focuksen taustasta on tiedossa, että auto on kaksiomisteinen. Ensimmäiset 10 vuotta auto vietti Uudellamaalla pikkukaupungissa jonkun herrasmiehen nurkka-ajossa, sillä sinä aikana ei kertynyt kuin ~30 tkm (Trafin tiedoista katsottuna). Sen jälkeen auto siirtyi tämän herrasmiehen tyttärelle, joka jobbarin mukaan opiskeli Jyväskylässä. Tytär on katsastushistorian perusteella ajanut autolla melko tasaisesti ~10 tkm vuosisuoritetta ja olettaisin tässä olevan myös ainakin jonkin verran kotipaikkakunnalle matkaamista. Auton huoltohistoria on suorastaan erinomainen - määräaikaishuollot on tehty ajallaan asiallisen oloisilla toimijoilla ja muutakin remonttia on dokumentoidusti tehty (viime vuosina mm. vesipumppu, jakopää, ohjaustehostin ja kytkin sekä aivan hiljattain tuulilasi). Lupaavana merkkinä autosta löytyi alkuperäinen lohkolämmitin ja sisustakin on hyvin siistin oloinen. Auto on hyväntuntuinen ajaa ja ulkoa nätti (pl. muutamat kiveniskemät etupuskurissa, mutta tämänikäisessä nyt aina on jotakin).

Ensimmäisten viikkojen ja noin tuhannen kilometrin aikana autosta on löytynyt muutamia pikkuvikoja, joita koeajolla ei havaittu ja joista myyjä ei "muistanut" kertoa, eli että takaluukun avauspainike ei toimi (todennäköinen syypää on tyyppivikainen painonappi itsessään, sillä avaimella ja avaimen kaukosäädöllä aukeaa nätisti) ja että mittaristosta on yksi kolmesta taustavalopolttimosta pimeänä. Nyt aivan vastikään alkoi moottorin varoitusvalo vilkkua ja OBD-lukija antoi diagnoosiksi "P0301 - Cylinder 1 Misfires". Ilmeinen syypää on puolajakaja (tämäkin tunnettu Focuksen tyyppivika, vaihto on kesken), josta löytyi visuaalisella tarkastelulla halkeama ja joka vaihdetaan lähipäivien aikana. Mittarivalot ja takaluukun avauspainike on tarkoitus korjata ehtiessä ja viitsiessä.

Parhaillaan mietinkin, että kannattaisiko näin vanhan auton ruostesuojaus ammattilaisella? Entä öljyn/massan ruiskiminen itse pohjaan jossakin parkkipaikalla? Oma vuosisuoritteeni on runsaan 15 tkm luokkaa, enimmäkseen kehä III:n sisäpuolella, ja Focusta on tarkoitus pitää niin pitkään kuin se kohtuullisilla huoltokuluilla tuntuu kulkevan (=satasia vuodessa, ei useita tonneja). Liitän oheen jokusen kuvan auto alta, takapäästä lähinnä, ja kysyn samalla, että mitä tuo alumiinin kaltainen materiaali tuolla oikein tekee?

Millä logiikalla kuvittelet että vaihtamalla autoa vanhempaan, ruosteet häviää? :facepalm: Toi yksi kuva on otettu takarenkaan vierästä, ota takakontin verhoilut irti pohjasta ja sivuista niin voit varmuudella löytää reijän sieltä...
 
Ainoa mitä kannattaa on tehdä, täyttää helmakotelot kotelosuojalla/öljyllä.

Ota kaikki muovisuojat pois ja tarkista ruosteet niiden alta.

Tosta olis pitäny aikoja sitten ottaa ruosteenalut kiinni jos oikeasti haluaa koko auton ruostesuojata. Nyt siitä pitäisi hiekkapuhaltaa kaikki paikat ja maalata ne. Onko tommonen focus sitten semmonen mitä kannattaa alkaa entisöimään? ei minusta. Valitse ennemin joku erikoisempi tai parempi auto entisöitäväksi / harrastepeliksi.

edit: ja noi jarruputket on kyllä pahan näköiset. Jos auton jarruputket on jo tuossa kunnossa niin todennäkösesti loppu autokin on aika happamassa kunnossa kun rupeaa purkamaan suojamuoveja yms pois.
 
Viimeksi muokattu:
Tilanne on se, että ajopeli vaihtui hiljan Corollasta (1.4, vm. 2002) Focukseen (1.4, vm. 2001), koska ensinmainittuun olisi katsastuksen ja korjausarvion perusteella pitänyt upottaa useampi tonni mädän paikkaamiseen, kulutusosien vaihtamiseen ja irvistävän puskurin korjaamiseen. Autonvaihdon yhteydessä kilometrit tippuivat yli 230 tkm ---> alle 140 tkm.

Focuksen taustasta on tiedossa, että auto on kaksiomisteinen. Ensimmäiset 10 vuotta auto vietti Uudellamaalla pikkukaupungissa jonkun herrasmiehen nurkka-ajossa, sillä sinä aikana ei kertynyt kuin ~30 tkm (Trafin tiedoista katsottuna). Sen jälkeen auto siirtyi tämän herrasmiehen tyttärelle, joka jobbarin mukaan opiskeli Jyväskylässä. Tytär on katsastushistorian perusteella ajanut autolla melko tasaisesti ~10 tkm vuosisuoritetta ja olettaisin tässä olevan myös ainakin jonkin verran kotipaikkakunnalle matkaamista. Auton huoltohistoria on suorastaan erinomainen - määräaikaishuollot on tehty ajallaan asiallisen oloisilla toimijoilla ja muutakin remonttia on dokumentoidusti tehty (viime vuosina mm. vesipumppu, jakopää, ohjaustehostin ja kytkin sekä aivan hiljattain tuulilasi). Lupaavana merkkinä autosta löytyi alkuperäinen lohkolämmitin ja sisustakin on hyvin siistin oloinen. Auto on hyväntuntuinen ajaa ja ulkoa nätti (pl. muutamat kiveniskemät etupuskurissa, mutta tämänikäisessä nyt aina on jotakin).

Ensimmäisten viikkojen ja noin tuhannen kilometrin aikana autosta on löytynyt muutamia pikkuvikoja, joita koeajolla ei havaittu ja joista myyjä ei "muistanut" kertoa, eli että takaluukun avauspainike ei toimi (todennäköinen syypää on tyyppivikainen painonappi itsessään, sillä avaimella ja avaimen kaukosäädöllä aukeaa nätisti) ja että mittaristosta on yksi kolmesta taustavalopolttimosta pimeänä. Nyt aivan vastikään alkoi moottorin varoitusvalo vilkkua ja OBD-lukija antoi diagnoosiksi "P0301 - Cylinder 1 Misfires". Ilmeinen syypää on puolajakaja (tämäkin tunnettu Focuksen tyyppivika, vaihto on kesken), josta löytyi visuaalisella tarkastelulla halkeama ja joka vaihdetaan lähipäivien aikana. Mittarivalot ja takaluukun avauspainike on tarkoitus korjata ehtiessä ja viitsiessä.

Parhaillaan mietinkin, että kannattaisiko näin vanhan auton ruostesuojaus ammattilaisella? Entä öljyn/massan ruiskiminen itse pohjaan jossakin parkkipaikalla? Oma vuosisuoritteeni on runsaan 15 tkm luokkaa, enimmäkseen kehä III:n sisäpuolella, ja Focusta on tarkoitus pitää niin pitkään kuin se kohtuullisilla huoltokuluilla tuntuu kulkevan (=satasia vuodessa, ei useita tonneja). Liitän oheen jokusen kuvan auto alta, takapäästä lähinnä, ja kysyn samalla, että mitä tuo alumiinin kaltainen materiaali tuolla oikein tekee?
Ei noi nyt niin pahalta näyttäneet, joitain ruostepaikkoja toki. En ammattilaiselle ruostesuojaukseen laittaisi, korjailet itse jos koet tarpeelliseksi (yllä ihan Ok ohjeita). Pienet reiät eivät menoa haittaa, katsastusmies sitten tutkii tarkemmin tarvittaessa. Noi jarruputket näyttää pahalta, mutta eivät välttämättä ole tai ovat. Vaihdoin ton ikäseen aikoinaan ja sahailin uteliaisuutani yllättävän paljon niissä oli vielä paksuutta. Motonetissä oli suoria jarruputkia , joissa on
valmiiksi tehdyt päät. Eli riitti kun itse, irrotetun vanhan mukaan, taivutti (vaatii 10-20€) maksavan putken taivuttimen.

Puolanjakajan vaihto ollee tosiaan tyyppivika, usein myös ventiilikopan kannen tiiviste vuotaa ja tulppien juureen tulee tihkuöljyä => päästöt eivät mene läpi. Sulla luultavasti on tiiviste vaihdettu? kun jakohinha on uusittu.
Noi "alumiinit" pakoputken ympärillä ovat lämpösuojia.

Lohkolämmittimen tiiviste voi olla aika vinaalissa (jos ei ole uusittu)? Ihan vaan varulta vinkiksi, jos jäähdytinnestettä katoaa tulevaisuudessa "mystisesti". Hyvä auto ajaa, ajelisin sen minkä kestää ja "uutta"
sitten tilalle.
 
Kiitoksia suosituksista, eli ammattilaiselta ei kannata enää edes kysyä potilaan pelastamista. Mutta pellavaöljy tai ketjuöljy haukkunee hintansa, jos sillä saisi edes hetken lisäaikaa. Pellavaöljy noista ilmeisesti ympäristöystävällisempi vaihtoehto taivasalla työskennellessä...

Onko arviota, montako litraa tuollaista spraypulloöljyä auton käsittelyyn menisi? Netissä puhuttiin 8-10 pullosta, mutta kyseessä USA, joten voi olla ties mitä puolen gallonan tai viiden unssin purkkeja...

Millä logiikalla kuvittelet että vaihtamalla autoa vanhempaan, ruosteet häviää? :facepalm: Toi yksi kuva on otettu takarenkaan vierästä, ota takakontin verhoilut irti pohjasta ja sivuista niin voit varmuudella löytää reijän sieltä...

Ei häviä, mutta vähenee sentään. Corollassa takarenkaan ympäristö on täynnä ruskeaa ruostetta ja sellaista "valuvaa" ja lohkeilevaa harmaata röpylää. Focuksessa on sentään maalia ja melko tasainen pinta.

Itse asiassa olen myös jo vilkaissut sinne takakontin kangasverhoilun alle, kun tarkastin varapyörän tuoreeltaan, enkä ainakaan muista havainneeni siellä mitään ammottavaa aukkoa... Mutta tulen katsomaan uudestaan.

Ainoa mitä kannattaa on tehdä, täyttää helmakotelot kotelosuojalla/öljyllä.

Ota kaikki muovisuojat pois ja tarkista ruosteet niiden alta.

Tosta olis pitäny aikoja sitten ottaa ruosteenalut kiinni jos oikeasti haluaa koko auton ruostesuojata. Nyt siitä pitäisi hiekkapuhaltaa kaikki paikat ja maalata ne. Onko tommonen focus sitten semmonen mitä kannattaa alkaa entisöimään? ei minusta. Valitse ennemin joku erikoisempi tai parempi auto entisöitäväksi / harrastepeliksi.

edit: ja noi jarruputket on kyllä pahan näköiset. Jos auton jarruputket on jo tuossa kunnossa niin todennäkösesti loppu autokin on aika happamassa kunnossa kun rupeaa purkamaan suojamuoveja yms pois.

Kiitoksia neuvonnasta. Minun kannattaisi varmaan myös avata sisälokasuojat edestä ja siivota sieltä? Näin ainakin erään tubettajan mukaan.

Kun tuli muovisuojista (listat helmakotelon ympärillä?) puhe, niin mitenkäs tuo huopa tuolla pyöräkoteloissa? Onko siitä enemmän iloa vaiko harmia? Kiveniskemiä se kai vähentänee, mutta toisaalta kerännee kosteutta...

Joo, ehkä entisöinnit ja museoimiset tulee tässä tapauksessa unohtaa, vaikka ajatus tavallaan kutkuttaakin. Kun vielä puhutaan täysin karvalakkimallista eikä mistään ST:stä. Tosin onhan kaikki Kuplatkin nykyään klassikoita, vaikka aikanaan se oli äärimmäisen yleinen auto... Mutta lienee tosiaan fiksumpaa metsästää parempi yksilö, jos siihen lähtee, kuin upottaa tolkuttomia summia tuohon.

Oletko jo tarkistanut ovien ja paksin luukun kunnon, noissahan niitä vaihdeltiin uutena takuuseen kun ruostuivat parissa vuodessa?
Mut jos lähdet pohjaa enää massaamaan, niin kannattaa vähän paikkailla noita pahempia paikkoja takakaarissa kuten muutkin on sanonut. Parkkipaikalla itse räpeltämällä en suosittele oman kokemuksen takia, kyl se nosturilla on paljon kivempi ja helpompi.
Jarruputkia voi joutua kohta uusimaan.

Sisäpuolelta en ole tarkistanut luupin kanssa... Ulkopuolella ei kuitenkaan mitään maalin kuplimista tai muita merkkejä havaittavissa. Luukun sisäpinnalla taisi kyllä olla pientä kuplimista, täytyy tarkistaa uudelleen ajan kanssa.

Ei noi nyt niin pahalta näyttäneet, joitain ruostepaikkoja toki. En ammattilaiselle ruostesuojaukseen laittaisi, korjailet itse jos koet tarpeelliseksi (yllä ihan Ok ohjeita). Pienet reiät eivät menoa haittaa, katsastusmies sitten tutkii tarkemmin tarvittaessa. Noi jarruputket näyttää pahalta, mutta eivät välttämättä ole tai ovat. Vaihdoin ton ikäseen aikoinaan ja sahailin uteliaisuutani yllättävän paljon niissä oli vielä paksuutta. Motonetissä oli suoria jarruputkia , joissa on
valmiiksi tehdyt päät. Eli riitti kun itse, irrotetun vanhan mukaan, taivutti (vaatii 10-20€) maksavan putken taivuttimen.

Puolanjakajan vaihto ollee tosiaan tyyppivika, usein myös ventiilikopan kannen tiiviste vuotaa ja tulppien juureen tulee tihkuöljyä => päästöt eivät mene läpi. Sulla luultavasti on tiiviste vaihdettu? kun jakohinha on uusittu.
Noi "alumiinit" pakoputken ympärillä ovat lämpösuojia.

Lohkolämmittimen tiiviste voi olla aika vinaalissa (jos ei ole uusittu)? Ihan vaan varulta vinkiksi, jos jäähdytinnestettä katoaa tulevaisuudessa "mystisesti". Hyvä auto ajaa, ajelisin sen minkä kestää ja "uutta"
sitten tilalle.

Lohdullista, ettet tuomitse autoa täysin läpimädäksi ja hitsipilliä jo seuraavassa katsastuksessa tarvitsevaksi. Tuohon jarruputkiasiaan minun täytyy tosiaan tutustua tarkemmin, tähän asti kaikki jarrutyöt on aina hoidettu ammattilaisella ihan "varmuuden vuoksi".
 
Lohdullista, ettet tuomitse autoa täysin läpimädäksi ja hitsipilliä jo seuraavassa katsastuksessa tarvitsevaksi. Tuohon jarruputkiasiaan minun täytyy tosiaan tutustua tarkemmin, tähän asti kaikki jarrutyöt on aina hoidettu ammattilaisella ihan "varmuuden vuoksi".
Sitä oppii suhteellisuuden tajua, kun on joskus omistanut 10v. Fiatin, josta katsastusmies kommentoi nähdessään "Voi v***u taas yksi romu, mä oon jo tänään hakannut käteni kipeäksi" :) Siinä ei ollut takana lokaria => reipas m2 piti peltiä laittaa ja siitä oppineena tuli laitettua taaksekin lokari. => älä revi sitä lokariasi pois tai ainakin laita se takaisin.

Focus on sinkitty, joten se ei ole kovin herkkä ruostumaan (kuten autosi ikäkin sen kertoo). Noiden jarruputkien vaihto pyöräkotelossa ei ole iso homma jos työkalut pysyy kädessä. Jos vaihtamaan alat ehkä ne jarruletkutkin on hyvä siinä samalla uusia. Jos nipat katkeaa liitoksesta Trox- pää vasaralla sisään ja sitten väännät ja uudet sitten rasvaat päältä niin irtoaa helpommin seuraavalla kerralla.
 
Dinitrolin ml olen itse ruosteisiin alustoihin suihkinut, mitään paksua massaa ei jo ruosteessa oleviin kannata suihkia, muhii kahta kauheammin.

Jotenkin en ymmärrä tuota teräketjuöljy ym. Leikkimistä enään nykyään.

Oli se 70-luvulla järkevää, kun ei parempiakaan löytynyt.
 
Jotenkin en ymmärrä tuota teräketjuöljy ym. Leikkimistä enään nykyään.
Halpa je nopea vetää vaikka vuosittain harrasteen pohjaan. Täälläpäin useampi aika rapea kupla ja bussi on moisella käsittelyllä pysynyt tien päällä.

Ruiskulla vetää 1/3 tinneriä ja 2/3 teräöljyä niin se öljy menee ihan joka iiskatin rakoon
 
Kun tuli muovisuojista (listat helmakotelon ympärillä?) puhe, niin mitenkäs tuo huopa tuolla pyöräkoteloissa? Onko siitä enemmän iloa vaiko harmia? Kiveniskemiä se kai vähentänee, mutta toisaalta kerännee kosteutta...

Huopa pois, se ruostuttaa. Ainakin Passat B6/3C:ssä on tollanen pehmee huopa ja sen alta pyöränkotelot aina ruosteessa. Vanhemmissa malleissa ei takaa ruostunu kun oli vielä vanhanaikaset kovamuoviset sisälokarit, ja ilma kiersi takana, verrattuna siihen että tollanen kangas makaa peltiä vasten / vieressä. Eikä mun wanhus audi 80:ssäkään ole ruostetta tippaakaan pyöräkoteloissa takana vaikkei ole koskaan ollut mitään sisäloksuja, mutta siihen on tehtaalla lätkittu paksut ruiskukitit / ruosteenestot. Eli jos tekee hyvät suojaukset niin ei tarvii mitään sisälokareita...

Mä tekisin niin että huovat pois, ja jos tarvikkeena ei löydy halpoja kovamuovisia lokareita (esim alvadilta) niin joka tapauksessa raapii rälläkkä+teräsharja kombolla ruosteet pois sieltä, maalit päälle ja kunnollinen kiveniskusuojamassa, ja lokarit jättää pois. Kestää kyllä hyvin tehtynä hyvin, vähän rengasmelu voi toki lisääntyä. Tähän tyyliin mutta koko pyöräkotelo massatuksi (ja tippaakaan ei jätetä ruostetta alle)

DSC_1755.JPG



Halpa je nopea vetää vaikka vuosittain harrasteen pohjaan. Täälläpäin useampi aika rapea kupla ja bussi on moisella käsittelyllä pysynyt tien päällä.

Ruiskulla vetää 1/3 tinneriä ja 2/3 teräöljyä niin se öljy menee ihan joka iiskatin rakoon

Juu ja sitä pitääkin tosiaan vetää vuosittain koska se ei pysy pohjassa. On kokeiltu. Yks talvi loskakeleineen ja ne teräketjusörsselit on hävinny sieltä kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:
Huopa pois, se ruostuttaa. Ainakin Passat B6/3C:ssä on tollanen pehmee huopa ja sen alta pyöränkotelot aina ruosteessa. Vanhemmissa malleissa ei takaa ruostunu kun oli vielä vanhanaikaset kovamuoviset sisälokarit, ja ilma kiersi takana, verrattuna siihen että tollanen kangas makaa peltiä vasten / vieressä. Eikä mun wanhus audi 80:ssäkään ole ruostetta tippaakaan pyöräkoteloissa takana vaikkei ole koskaan ollut mitään sisäloksuja, mutta siihen on tehtaalla lätkittu paksut ruiskukitit / ruosteenestot. Eli jos tekee hyvät suojaukset niin ei tarvii mitään sisälokareita...

Mä tekisin niin että huovat pois, ja jos tarvikkeena ei löydy halpoja kovamuovisia lokareita (esim alvadilta) niin joka tapauksessa raapii rälläkkä+teräsharja kombolla ruosteet pois sieltä, maalit päälle ja kunnollinen kiveniskusuojamassa, ja lokarit jättää pois. Kestää kyllä hyvin tehtynä hyvin, vähän rengasmelu voi toki lisääntyä. Tähän tyyliin mutta koko pyöräkotelo massatuksi (ja tippaakaan ei jätetä ruostetta alle)

DSC_1755.JPG





Juu ja sitä pitääkin tosiaan vetää vuosittain koska se ei pysy pohjassa. On kokeiltu. Yks talvi loskakeleineen ja ne teräketjusörsselit on hävinny sieltä kokonaan.
Omasta Focuksesta katsoin ettei ollut pahemmin ruosteessa. Ainahan sen huovan voi pois ottaa, mutta kiviltä suojaus on jotenkin hoidettava, muuten kivet "hiekkapuhaltavat" pyöräkotelon sinkityksen pois. Sitten , jos tolla ajelee esim. 6-vuotta a 15000km eikös 230000km ole jo vuoden 2028 polttoainehinnoilla muutenkin vaihtokunnossa? On joitain maalejakin, jotka tarttuvat ja pysyvät ruosteen päällä, jolloin ruostuminen pysähtyy kun ei saa happea. Tuli jotain 10-v sitten maalattua (autoliikkeestä ostetulla maalilla) ruosteinen lautasen jalusta ja vieläkään ei ruostetta näy (toki ei altistu suolalle).
 
Tuolla aikaisemmin mainittu pellavaöljy on parempaa kamaa kuin teräketjuöljy halvaksi käsittelyksi. Ohennettuna sekin valuu hyvin joka paikkaan, mutta toisin kuin teräketjuöljy, pellavaöljy kovettuu. Se motonetin pellavaöljy ponnekaasupullossa on sinänsä kyllä hyvä aine, mutta tulee aika hintoihinsa jos yhtään enemmän roiskii kuin jonkun pikkupaikan. Kannattaa ennemmin ostaa se pellavaöljy pelkiltään litrahinnalla ja ruiskia se maaliruiskulla/pumppupullolla tms.

Tuolla kamalla saa vähän jatkoaikaa ja etenkin tunteen, että "on tehnyt jotakin", ei tuota aihiota kannattane sen kummemmin alkaa entisöimään. Paikkailee sen verran kun tarvii jos tulee sanomista leimalla. Niitä huopia ei kannattane purkaa, ei siitä tule kuin paha mieli, kyllä sieltä takaa ruostetta löytyy, mutta antaa olla piilossa. Jarruletkut ja -putket kyllä hajoaa kun yrittää tuota liitosta avata joskus, eli kun se napsahtaa, menee kyllä kaikki putket ja letkut vaihtoon samalla. Mutta ei välttämättä sitäkään kannata tehdä nyt jos haluaa halvalla päästä. Akun yleensä saa joka peliin ostaa uuden ennen talvea ja pyyhkijät, myös jäähdytinnesteet laittaisin uudet kun ei vanhoista tiedä. Sen jälkeen levyt ja palat kuntoon.
 
Jarruletkut ja -putket kyllä hajoaa kun yrittää tuota liitosta avata joskus, eli kun se napsahtaa, menee kyllä kaikki putket ja letkut vaihtoon samalla. Mutta ei välttämättä sitäkään kannata tehdä nyt jos haluaa halvalla päästä. Akun yleensä saa joka peliin ostaa uuden ennen talvea ja pyyhkijät, myös jäähdytinnesteet laittaisin uudet kun ei vanhoista tiedä. Sen jälkeen levyt ja palat kuntoon.
Kannattaako korroosion raiskaamilla jarruputkilla jatkaa kunnes pamahtaa ajossa? Omastani laitatin kyllä ennakoivasti vastaavassa vaiheessa, kun ajatus siitä että perhe kyydissä jarrut häviää oman saamattomuuden vuoksi oli vähän liikaa. Yleensähän kyllä pamahtaa vasta siinä katsurin rullilla, kun ei täysjarrutuksia yleensä normikäytössä tehdä?
 
Kannattaako korroosion raiskaamilla jarruputkilla jatkaa kunnes pamahtaa ajossa? Omastani laitatin kyllä ennakoivasti vastaavassa vaiheessa, kun ajatus siitä että perhe kyydissä jarrut häviää oman saamattomuuden vuoksi oli vähän liikaa. Yleensähän kyllä pamahtaa vasta siinä katsurin rullilla, kun ei täysjarrutuksia yleensä normikäytössä tehdä?

Kannattaa jos autossa on vielä perinteinen mekaaninen käsijarru ja haluaa vähän jännitystä elämään. No vitsi vitsinä. Välttäisin kuitenkin ylimääräisiä ajoja, eli ajaisin pakolliset ja hoitaisin nuo kuntoon ASAP.
 
Kannattaako korroosion raiskaamilla jarruputkilla jatkaa kunnes pamahtaa ajossa? Omastani laitatin kyllä ennakoivasti vastaavassa vaiheessa, kun ajatus siitä että perhe kyydissä jarrut häviää oman saamattomuuden vuoksi oli vähän liikaa. Yleensähän kyllä pamahtaa vasta siinä katsurin rullilla, kun ei täysjarrutuksia yleensä normikäytössä tehdä?

Kuvasta ei välttämättä näe ihan koko totuutta. Jos livenäkin näyttää huonolta tottakai silloin on vaihto paikallaan.

Mutta jos budjetilla mennään ja täyden koeponnistuksen kestää omassa testissä, niin ei välttämättä ole ensimmäinen korjauskohde jos näyttää paikanpäällä olevan vielä muuten siedettävässä kunnossa.
Jarrut ei kuitenkaan taikaiskusta mihinkään katoa laakista, vaikka putki katkeaisi aivan kokonaan (kaksipiirijarrut). Yleensä putki ei edes katkea kokonaan vaan alkaa vuotamaan pikkuhiljaa.

Vanhan auton jarruputkiremontilla on usein tapana eskaloitua kun johonkin koskee, eli pienen pätkän vaihto on usein koko putkiston vaihto. Vanhan halpiksen liikenteessä pito (remontointi) on aina vähän kiikun kaakun mitä kannattaa tehdä ja kuinka paljon sijoittaa, siksi ei useinkaan toimivaa (monimutkaista/kallista) osaa välttämättä ole kannattavaa ennakoivasti vaihtaa uuteen.
 
Mulla 07 pakussa oli takajarruputket ihan valmiit, vaikka auto itsessään ei ruosteessa olekaan.

Samalla kyllä koteloaineella vedin kaikki kotelot ja pohjan. Se varsinainen musta pikimäinen alustamassa on uuden tai 100% ruosteettoman auton suojausaine, ei sitä vanhaan autoon kannata laittaa. Kiveniskumassa toimii sitten nimenomaan kiveniskusuojana, mutta massa itsessään ei ruosteelta suojaa ollenkaan, se on sellaista huokoista jolla se kiveniskuvaimennus tehdään.

N. 2,5 litraa sain pakuun menemään tuota koteloainetta, tosin ostin sen niissä litran pulloissa joka liitetään ilmaruiskuun, jolla saa helposti paljon paksumman kerroksen kuin niillä spray pulloilla.

Ei tuo aine mielestäni niin kallista ole että olisi mitään tolkkua alkaa miksailemaan jotain omia liemiä pellavaöljystä tms. Nuo oikeat kotelosuojat ovat ruiskutettaessa ihan vettä, mutta kuivuvat sellaiseksi vahapinnaksi.
 
Riippuu siitä paljonko pystyy/haluaa itse tehdä. Villi veikkaus että helmamuovien takaa löytyy yllätys.
Kuitenkin itse tekisin niin, että noiden näkyvien paikkojen enimmät ruosteet rapsuttelisin teräsharjalla (käsin tai vaikka porakone), sivelisin päälle Noveroxia (ruosteenmuunnin) ja niiden päälle vielä vaikka Mastonin Hammer metallimaalin. Tarvittaessa siihen vielä auton värikoodilla vähän maalia päälle niin ei ole suurempaa sävyeroa, johon tuskin muutenkaan tuolla alustan alueella kiinnittää huomiota. Toki jos ainoa paikka tehdä on talon pihalla tunkin varassa niin ikäväähän se on, muttei silti täysin mahdotonta.
Helmamuoveihin en itse koskisi niin pitkään aikaan kunnes joku katsuri sinne menee sörkkimään.
 
Koputtele vielä taka-apurunko meisselillä läpi, ennenkuin alat mitään isompaa tekemään. Noissa on ollut myös ulkonäköään pehmeämpiä kohtia ja se on lisäksi himpun verran työläs osa vaihtaa.
 
Itseä kyllä huvittaa tällainen jäätävä speksaaminen jostain muutaman tonnin paskaläjästä jolla on ikääkin enemmän kun rippikoululaisella.
Eiköhän tuollaisella ole järkevintä vain ajaa uhraamatta ylimääräistä mihinkään suojailuihin. Öljyt vaihtelee ja hajoavat osat uusii.
Eikä tämä ole edes mitään pään aukomista köyhille, vaan jos autoksi on valikoitunut tuollainen niin vaikka olisit aivan persaukinen niin tilannetta ei paranna se että aletaan tekemään jostain vanhasta mädästä Fordista uutta.
 
Ammattilaisella teetettynä ruostesuojaus ja massaus menee täysin hukkaan kuvista päätellen, jos edes suostuu tekemään (lue: haluaako vain rahat pois, vai onko ylpeä työstään). Ensin pitäs ottaa kiinni nuo ruosteet, vähintään kilkutella irtonainen tavara pinnasta pois jotta kotelosuoja pääsee oikeasti sinne peltiin eikä siihen höttöruosteeseen. Sanon tän omalla tuoreella kokemuksella, kun naputtelin auton runkopalkeista 1mm paksuja ruostelaattoja irti ennen kuin löyty kova pelti jonka pysty putsaamaan, maalaamaan, kotelosuojaamaan ja massaamaan. Näytti aivan samalta päälle päin kuin tuo kuva pyöräkotelosta iskarin takaa.

Jos autolla ei ole tunnearvoa, niin sanoisin, että kannattaa tehdä välttämättömät. Eli mahdollisten kriittisten reikien paikkaus kun niitä ilmenee, ja jarruputkien vaihto ennen kuin huomaat pitkällä lomareissulla putken pamahtavan ja vielä ois 150km matkaa jäljellä. Ruosteiden hoito ammattilaisella maksaa, ja paljon, koska tuo menee hiekkapuhalluksen ja aivan varmasti hitsauksen kautta ennen suojauksia ja massauksia. Valitettavasti vanhojen autojen kanssa useimmiten tilanne on tuo, hyvien yksilöiden löytäminen vaatii joko tuuria, tai pitkällistä ettimistä ja silmää tarkistaa oikeat paikat ennen kaupantekoa...
 
Tarkoitit varmaan "muutaman satasen"?
Osuva nimimerkki tähän aiheeseen ja vastaukseen koskien näitä oman nimimerkkini suuruisella pyynnillä kaupattavia pyydyksiä.

Nämä hienot toimet kaikkien irti lähtevien osien takaa pesemisineen ovat paikallaan, jos osaa ja haluaa tehdä jotain ja on juuri ostanut käytetyn auton pilkkuvirhettä tai lähes kahta kalliimmalla. Tai vaikka olisi ostanut uuden auton ja haluaa jatkaa sen käyttöä eli hoitaa sitä hyvin myös takuun päättyessä.

Jos taas auto on jokin viikuna tai mundano josta on maksanut noin tuulilasin, bensatankillisen ja rengaskierroksen verran, ehkä kannattaa toivoa parasta, ajaa ja korjata pikkuvikoja kun niitä ilmenee. Ja miettiä jatkossa kestävämpää kuljetusratkaisua, jos todennäköinen välille jääminen ei kiinnosta.
 
Ammattilaisella teetettynä ruostesuojaus ja massaus menee täysin hukkaan kuvista päätellen, jos edes suostuu tekemään (lue: haluaako vain rahat pois, vai onko ylpeä työstään).

Muistaakseni ammattilaiset eivät massaa yli 6 v autoja. Silloin ruoste on päässyt alkamaan, että pitäisi puhaltaa ja maalata pohja uudelleen.

Täällä on myös kokemusta 15 v auton massauksesta. Hitsattin muutama reikä ensin, mutta pintaruostetta jäi. Taisi mennä vuosi, kun massaa alkoi irtoamaan isojen ruostelastujen kanssa. Lopuksi piti irrottaa kaikki massat, että pääsi korjaamaan vaurioita ja piru vie siinä oli työtä. Oli viimeinen kerta, kun laitettiin massaa vanhaan autoon. Massa piti mekaanisesti raapia pois, sitä ei saa hiekkapuhallettua tms.

Kun massa lähtee irtoamaan ruosteen päältä, niin se kerää kaiken kosteuden ja ruoste vaan innostuu leviämään. Fordilla on vielä tosi huono ruosteenkesto, ainakin jos ympärivuotisesti ajaa. Corollassa sentään sinkitty kori.
Biltemasta löytyy juoksevaa kotelonsuojasprayta, sillä saa ainakin hidastettua ruostetta ja on helppo poistaa liuottimella ennen hitsausta.

Liitän oheen jokusen kuvan auto alta, takapäästä lähinnä, ja kysyn samalla, että mitä tuo alumiinin kaltainen materiaali tuolla oikein tekee?

Alumiini toimii lämpösuojana pakoputken ja korin välissä. Ei kannata poistaa, estää ainakin kesäkuumalla autoa lämpenemästä sisältä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ammattilaisetkin tekee vanhoja, mutta käyttävät esim Krown suojaa, joka ei ole siis tuollainen kumikalvo vaan pikemminkin sellainen koteloaineen tapainen "märäksi" jäävä. Tosin ei se jää kirjaimellisesti märäksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 635
Viestejä
4 537 466
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom