Onko tämä konepaketti hintansa arvoinen?

Liittynyt
04.01.2021
Viestejä
6
Hei,

Olen varannut 1700 e tehokkaan koneen hankintaa. Käyttötarkoitus on video, kuva ja ääni töitä.

Tämä kone houkuttelee kovasti, ja ymmärrän että paketissa on hyvä prosessori ja näyttöohjain. Mutta koneen tiedoista yhtään ei ole maininta emolevystä!

ASUS ROG STRIX G15DK-R5800X005T PÖYTÄKONE (hinta 1699 e)
NVIDIA GeForce RTX 3070 8 Gt
AMD Ryzen™ 7 5800X
16 Gt RAM, 1 Tt M.2 NVMe SSD
AMD B550 -piirisarja
Suunniteltu pelaamiseen
4 x USB 3.2 Gen 1, 3 x USB 3.2 Gen 2, USB-C 3.2 Gen 1
Wi-Fi 5, Bluetooth 5.0



Viime vuoden puolella ostin eka HP:tä ja toisen kerran Lenovo pöytäkoneitä, joissa oli hyvät prosessori ja näyttöohjain. Valitettavasti molemmat jumittivat aika helposti. Molempien kohdalla en saanut selville niissä käytetyissä emolevyistä. Valitettavasti jouduin palauttamaan koneet kauppaan.

Tässäkään koneessa ei ole jälleen maininta tarkempi tieto emolevystä.

Näköjen koneessa on 2x8 Gt RAM. Haluan 32 RAM muistilla. Pelaako kone jos nykyisten (2x8) rinnalle lisätä 1x16 GT RAM, vai pitää tilalle korvata kokonaan 2x16?

Kiitos etukäteen mielipiteistänne.

koneen suora linkki: ASUS ROG STRIX G15DK-R5800X005T PÖYTÄKONE - Power.fi
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
785
Tässäkään koneessa ei ole jälleen maininta tarkempi tieto emolevystä.

Näköjen koneessa on 2x8 Gt RAM. Haluan 32 RAM muistilla. Pelaako kone jos nykyisten (2x8) rinnalle lisätä 1x16 GT RAM, vai pitää tilalle korvata kokonaan 2x16?

Kiitos etukäteen mielipiteistänne.

koneen suora linkki: ASUS ROG STRIX G15DK-R5800X005T PÖYTÄKONE - Power.fi
Valmiskoneissa on hyvä ominaisuus, jos emolevyn ylipäänsä pystyy vaihtamaan.

Takapaneeli muistuttaa Asuksen noita malleja. Todennäköisesti emolevy on Asuksen valmistama, mutta joku erikoismalli jota ei kaupoissa myydä.
PRIME B450M-K|Motherboards|ASUS Global
PRIME B450M-A|Motherboards|ASUS Global

Muistipaikkoja luvataan neljä, joten voit lisätä 1-2 kampaa. Muisteista ja niiden nopeudesta ei sanota mitään, joten voi olla etteivät tue XMP:tä vaan pitää olla 1.2 voltin JEDEC-profiililla, esim 3200 CL22 kuten nuo:
Kingston Technology ValueRAM KVR32N22S8/8, halvin hinta 47€
Kingston Technology ValueRAM KVR32N22D8/16, halvin hinta 92€
Tässä nyt kuitenkin mennään jo asioiden edelle, kun ei tiedetä muistien tyyppiä.

2x8GB lisää olisi se tavallinen ratkaisu, 1x16GB 2R toisessa muistikanavassa ja 2x8GB 1R toisessa toimii myös, mutta on vähän erikoinen.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 076
Mieluummin 2x8gb lisää tai 2x16gb tilalle kuin laittaa kolmas muistikampa.
 
Liittynyt
19.08.2019
Viestejä
200
Itse olen tätä samaa konepakettia katsellut, hinta ei tunnu pahalta. Ainakin jos katsoo tällä hetkellä noita vastaavia komponentteja erikseen, niin pääsekö lie alle tuon hinnan ollenkaan? Myös ajan vaivan säästämisestä voi nyt hieman maksaa. Mutta oikeastaan itseä tuossa paketissa mietityttää tuo prossu, olen lueskellut että pientä ylikuumenemisongelmaa tuntuu esiintyvän. Tästä johtuen kone saattaa olla hyvinkin äänekäs, tai jäähdytys ylipäätään riittämätön ja huonoksi komponenteille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 046
Itse olen tätä samaa konepakettia katsellut, hinta ei tunnu pahalta. Ainakin jos katsoo tällä hetkellä noita vastaavia komponentteja erikseen, niin pääsekö lie alle tuon hinnan ollenkaan? Myös ajan vaivan säästämisestä voi nyt hieman maksaa. Mutta oikeastaan itseä tuossa paketissa mietityttää tuo prossu, olen lueskellut että pientä ylikuumenemisongelmaa tuntuu esiintyvän. Tästä johtuen kone saattaa olla hyvinkin äänekäs, tai jäähdytys ylipäätään riittämätön ja huonoksi komponenteille.
En itse ostaisi pakettikonetta, vaikka osien hinta olisi alle halvimman itsekootun. En koe silti saavani vastinetta rahoilleni. Kun nyt olen kertonut, mitä mieltä olen pakettikoneista, niin:

Laitaamalla AMD:n oman Ryzen-masterin voit takuun piirissä ja avaamatta konetta laittaa turvallisesti prosessorin eco-moodiin. Se on vähän hitaampi, mutta sitten jäähdytin ja emolevy riittää paljon paremmin. Eli tämä ei ole ylitsepääsemätön ongelma ja ei sen takia kannata miettiä ostamatta jättämistä. Tämä on helppoa ja pistä tänne foorumille jonnekin vaan kysymys , jos tämän kanssa on ongelmia - niin voin auttaa.

Lisäksi noita jäähyjä on porukka vaihdellut, mutta ymmärrän, jos tämä ei kiinnosta (takuukysymykset+vaiva+opettelu). Itse en voisi olla roplaamatta noiden kanssa ja varmaan vaihtaisin enemmän osia kuin olisi taloudellisesti kannattavaa.
 
Liittynyt
19.08.2019
Viestejä
200
Kiitos vastauksesta. Haluaisin itse kyllä kasata koneen, laittaisin hieman erit (paremmat) komponentit kuin tuossa paketissa, mutta koska hinnat ja saatavuus on tällä hetkellä mitä on niin siksi lähinnä tämä paketti kiinnostelee. No, täytyy vielä mietiskellä hieman ja seurata tilannetta, mikään välttämättömyys uuden koneen hankinta ei ole juuri nyt.
 
Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 202
ASUS ROG STRIX G15DK-R5800X005T PÖYTÄKONE - Power.fi nythän tuo hinta on tippunut 1499:iin. Mä ostaisin tuon koneen jos konetta tarviisin. Ei sun oikeasti tarvitse tietää emolevystä yms. Jos kone ei toimi niin se menee takuuseen. Noilla emoilla on enemmän merkitystä, jos meinaat kellottaa ja tuunata konetta. Pääsääntöisesti noissa prebuilteissa on jotain halpoja komponentteja niiden ulkopuolella, jotka mainitaan, mutta kyllä sillä silti todennäköisesti saadaan ainakin 80-90% laatuosista kasatun koneen suorituskyvystä.

Kun saat koneen niin kurkkaa sisälle, että cooleri on jees ja ilmanvaihto pelaa.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 655
ASUS ROG STRIX G15DK-R5800X005T PÖYTÄKONE - Power.fi nythän tuo hinta on tippunut 1499:iin. Mä ostaisin tuon koneen jos konetta tarviisin. Ei sun oikeasti tarvitse tietää emolevystä yms. Jos kone ei toimi niin se menee takuuseen. Noilla emoilla on enemmän merkitystä, jos meinaat kellottaa ja tuunata konetta. Pääsääntöisesti noissa prebuilteissa on jotain halpoja komponentteja niiden ulkopuolella, jotka mainitaan, mutta kyllä sillä silti todennäköisesti saadaan ainakin 80-90% laatuosista kasatun koneen suorituskyvystä.

Kun saat koneen niin kurkkaa sisälle, että cooleri on jees ja ilmanvaihto pelaa.
Gigantin outletista napattu testiin tuo Strix.
- Emolevy jokin leikelty halpis B550 mATX mihin on teipattu Strix tarroja. Jopa RGB-liitännät ja tuuletin-liitännät on leikelty pois, pinnien paikat löytyy mutta ei itse pinnejä...
- Emolevyllä vain 2 tuuletinliitäntää, CPU + takatuuletin.
- Tuulettimet huutavat aivan helvetisti vakiona, BIOS omaa tuuletin säädöt mutta saa nähdä toimiiko ne. EDIT: Näyttäisi toimivan.
- Kotelossa vain yksi tuuletinpaikka takana ja se on 92mm...
- Emolevyssä on kaksi m.2 paikkaa, mutta toinen niistä on uhrattu aivan omituiselle adapterihässäkälle missä on kiinni wifi/bt kortti. Kyseinen m.2 portti kun ei natiivisti tue wifi-kortteja...
- SSD on halpis WD SN530, eli OEM SN550. Odotin että tämän hintaluokan koneessa olisi SN750 luokan SSD kuten HP Omen ja Lenovo Legion valmiskoneissa.
+/- Eteen saa kuitenkin lisättyä yhden 120mm tuulettimen räpeltämällä käyttäen splitteriä.
+/- CPU-Jäähy on 3 lämpöputken 92mm tornijäähy AMD vakiokiinnikkeillä. Ei hyvä mutta ei aivan karsea.
+/- Powerina Great Wall 700W bronze. (Corsairin powereiden OEM valmistaja)

+ Näytönohjain on RTX 3070 Dual, eikä ole edes LHR mallia. Asus on kuitenkin varmistanut muuttavansa malliston LHR versioon joten powerin tuleva erä on aika iso kysymysmerkki.

Ja Kirsikkana kakun päällä:
------- Käyttis oli asennettu 2tb kovalevylle eikä SSD:lle, ja kone oli pullollaan bloattia joka hidasti konetta entisestään. Aivan karseaa kuraa minkä takia Wintoosa lähti heti uudelleen asennukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.11.2017
Viestejä
345
Gigantin outletista napattu testiin tuo Strix.
- Emolevy jokin leikelty halpis B550 mATX mihin on teipattu Strix tarroja. Jopa RGB-liitännät ja tuuletin-liitännät on leikelty pois, pinnien paikat löytyy mutta ei itse pinnejä...
- Emolevyllä vain 2 tuuletinliitäntää, CPU + takatuuletin.
- Tuulettimet huutavat aivan helvetisti vakiona, BIOS omaa tuuletin säädöt mutta saa nähdä toimiiko ne.
- Kotelossa vain yksi tuuletinpaikka takana ja se on 92mm...
- Emolevyssä on kaksi m.2 paikkaa, mutta toinen niistä on uhrattu aivan omituiselle adapterihässäkälle missä on kiinni wifi/bt kortti. Kyseinen m.2 portti kun ei natiivisti tue wifi-kortteja...
- SSD on halpis WD SN530, eli OEM SN550. Odotin että tämän hintaluokan koneessa olisi SN750 luokan SSD kuten HP Omen ja Lenovo Legion valmiskoneissa.
+/- Eteen saa kuitenkin lisättyä yhden 120mm tuulettimen räpeltämällä käyttäen splitteriä.
+/- CPU-Jäähy on 3 lämpöputken 92mm tornijäähy AMD vakiokiinnikkeillä. Ei hyvä mutta ei aivan karsea.
+/- Powerina Great Wall 700W bronze.

+ Näytönohjain on RTX 3070 Dual, eikä ole edes LHR mallia. Asus on kuitenkin varmistanut muuttavansa malliston LHR versioon joten powerin tuleva erä on aika iso kysymysmerkki.

Ja Kirsikkana kakun päällä:
------- Käyttis oli asennettu 2tb kovalevylle eikä SSD:lle, ja kone oli pullollaan bloattia joka hidasti konetta entisestään. Aivan karseaa kuraa minkä takia Wintoosa lähti heti uudelleen asennukseen.
Kyseessä siis tämä Gigantin kone Strix GA15. Tuossa Gigantin koneessa on lasipaneeli ja Powerissa ilmeisesti umpinainen. Lisäksi Gigantin koneessa tuli mukana Toshiban 2 Tb HDD. Asuksen sivuilla sanotaan että powerin R5800X005T-mallissa pitäisi olla LHR-malli näyttiksestä. Ostin siis tuon Gigantin koneen 1499€ Kuopion Gigantin outletista.
 
Liittynyt
19.08.2021
Viestejä
25
Tuli tilattua tuo G15DK-R5800X005T powerilta hintaan 1499e saapuu varmaan joskus loppukuusta itelle tuo.. saa nähä mimmonen laitos on.
Joko joku on kyseisen koneen saanu ja tietää antaa tuosta inffoa? Saako päivitettyä prossutuuletinta ja saako osia vaihdettua vai onko tehty mahdottomaksi?
Kaikki tieto koneesta kiinnostaa.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 655
Tuli tilattua tuo G15DK-R5800X005T powerilta hintaan 1499e saapuu varmaan joskus loppukuusta itelle tuo.. saa nähä mimmonen laitos on.
Joko joku on kyseisen koneen saanu ja tietää antaa tuosta inffoa? Saako päivitettyä prossutuuletinta ja saako osia vaihdettua vai onko tehty mahdottomaksi?
Kaikki tieto koneesta kiinnostaa.
Gigantin kone on G15DK kuten on myös tuo Powerin kone (se on samalla emolevyn mallinimi). Joten sisukset ovat samaa tavaraa lukuunottamatta Gigantin ylimääräistä HDD asemaa ja lasista sivupaneelia. Ja oletettavasti Powerin mallissa on LHR version Dual kortti.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 655
No nyt kyllä myydään brändillä ja lujaa. Paha sanoa kumpi ihmetyttää enemmän, halpislankun brändäys paremmaksi vai tuo käyttis HDD:llä.
Toivottavasti outletin kesähessu oli sen asennellut sinne outletin koneen puhdistuksen yhteydessä, koska itse SSD oli vielä alustamaton.
Mutta ihan yhtä todennäköisesti kone oli eksynyt outlettiin asiakaspalautuksena koska käyttis oli asennettu HDD:lle, SSD oli alustamaton ja kone kulki yhtä hyvin kuin mummo metrin lumihangessa.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 284
Toivottavasti outletin kesähessu oli sen asennellut sinne outletin koneen puhdistuksen yhteydessä, koska itse SSD oli vielä alustamaton.
Mutta ihan yhtä todennäköisesti kone oli eksynyt outlettiin asiakaspalautuksena koska käyttis oli asennettu HDD:lle, SSD oli alustamaton ja kone kulki yhtä hyvin kuin mummo metrin lumihangessa.
Jäikö kone sinulle käyttöön? Miten se on toiminut? Oletko parantanut tuuletusta jotenkin? Miltä emolevyn virransyötön lämmöt näytti?
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 655
Jäikö kone sinulle käyttöön? Miten se on toiminut? Oletko parantanut tuuletusta jotenkin? Miltä emolevyn virransyötön lämmöt näytti?
Käytännössä emolevy on Asus Prime B550M-A, missä 4+4 VRM on leikelty B550M-K mallista löytyvän 4+2 tasoiseksi. VRM ei siis ole kummoinen kuten arvosteluista voi nähdä, mutta ajaa asiansa.

Toiminut ihan ok, mutta muita projekteja ollut päällä niin ei ole ollut aikaa räplätä enempää. Ajanut konetta ilman kylkipaneelia kun vakiona tuuletus on aneeminen.
 
Liittynyt
24.09.2017
Viestejä
8
Käytännössä emolevy on Asus Prime B550M-A, missä 4+4 VRM on leikelty B550M-K mallista löytyvän 4+2 tasoiseksi. VRM ei siis ole kummoinen kuten arvosteluista voi nähdä, mutta ajaa asiansa.

Toiminut ihan ok, mutta muita projekteja ollut päällä niin ei ole ollut aikaa räplätä enempää. Ajanut konetta ilman kylkipaneelia kun vakiona tuuletus on aneeminen.
Onko tossa 2x8gb ram?
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 655
Kaveri hankkimassa konetta, kumpi kannattaisi noista huomisen tarjouksista hommata? Asus vai HP
Asus on ihan käypä vehje kunhan koteloon saa laitettua lisätuulettimia, ja se vaatii jonkin verran koneen kasaustaitoja. Muun muassa etupaneeli pitää irrottaa että etu-tuulettimen saa asennettua.
Vakiona tuota Asusta ei missään nimessä kannata käyttää (ainakaan sivupaneeli kiinni).

HP:n prosessorin sekä näytönohjaimen jäähy on huono verrattuna Asukseen. Ja BIOS on myös lukittu eikä mm. tuuletin profiileja pääse säätämään.
 
Liittynyt
24.09.2017
Viestejä
8
Asus on ihan käypä vehje kunhan koteloon saa laitettua lisätuulettimia, ja se vaatii jonkin verran koneen kasaustaitoja. Muun muassa etupaneeli pitää irrottaa että etu-tuulettimen saa asennettua.

HP:n prosessorin sekä näytönohjaimen jäähy on huono verrattuna Asukseen. Ja BIOS on myös lukittu eikä mm. tuuletin profiileja pääse säätämään.
Joo helposti onnistuu tuulettimien asennus, jossain videossa vaan kattelin että ei ois oikeen paikkoja/tilaa tuulettimille tossa asuksessa ja löytyi vaan 1x16gb ramit

onkohan tää sitten uudempi malli
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 655
Joo helposti onnistuu tuulettimien asennus, jossain videossa vaan kattelin että ei ois oikeen paikkoja/tilaa tuulettimille tossa asuksessa ja löytyi vaan 1x16gb ramit

onkohan tää sitten uudempi malli
Etupaneelissa on ruuvireiät yhden 120mm tuulettimen asennukseen, mutta kattotuulettimet taitaa vaatia jo purkkaviritystä.

Ja nuo 1x16gb sekoilut ovat käytännössä arkipäivää jenkeissä. Täällä ei noita sekoiluja näe läheskään yhtä paljoa.
Ja powerin teknisissä tiedoissa sanotaan erikseen että kyseessä on 2x8gb muistit.
 
Viimeksi muokattu:

kobedih

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 115
+ Näytönohjain on RTX 3070 Dual, eikä ole edes LHR mallia. Asus on kuitenkin varmistanut muuttavansa malliston LHR versioon joten powerin tuleva erä on aika iso kysymysmerkki.
Powerin chatin mukaan kyseessä olisi normaali versio.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
35
Olin nohevana tietokoneen ääressä just ennen klo 7. Sopivasti netti olikin yön aikana tiltannu. känny oli hukassa, känny löytyi ja klo 7.02 tuo olikin loppuunmyyty. No, ehkä sitä en olisi kuitenkaan saanut...

Tilaukseen meni tuo HP Omen tarjous, siinäkin on chatin mukaan non LHR näyttis. Tuotetta vielä jaljellä, toimitus vasta joulukuussa, joten tässä välissä kerkeää vielä black friday tarjouksia väijyä. Eiköhän tuokin ole ok hinta tuolla kokoonpanolla.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 284
Olin nohevana tietokoneen ääressä just ennen klo 7. Sopivasti netti olikin yön aikana tiltannu. känny oli hukassa, känny löytyi ja klo 7.02 tuo olikin loppuunmyyty. No, ehkä sitä en olisi kuitenkaan saanut...

Tilaukseen meni tuo HP Omen tarjous, siinäkin on chatin mukaan non LHR näyttis. Tuotetta vielä jaljellä, toimitus vasta joulukuussa, joten tässä välissä kerkeää vielä black friday tarjouksia väijyä. Eiköhän tuokin ole ok hinta tuolla kokoonpanolla.
Onhan noita Asuksen pöytäkoneita melkeen jokaisessa isossa Power-myymälässä.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
35
Onhan noita Asuksen pöytäkoneita melkeen jokaisessa isossa Power-myymälässä.
Kiitos tiedosta, niinpä näyttäisikin nyt olevan. Olen aika varma, ettei hetki sitten ollut. Pitääpä mennä heti katsomaan kun aukeaa.... sekoiluks meni, ei saa tolla hinnalla tuppukylissä
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.09.2021
Viestejä
6
Ite menin myös tuon kyseisen powerin tarjoustietokoneen tilaamaan (arvio saapumisesta 13.10). Suunnittelin tässä asentaa siihen prossuun vesijäähdytyksen kattoon (ASUS tai arctic 240) ja mahdollisimman monta (arctic:n) 120 tuuletinta etupaneeliin ja vaihtaa myös takatuulettimen sekä asentaa mahdollisuuksien mukaan myös alakerroksen takaosaan tuulettimen. Tuulettimien johdot meinasin kytkeä Tiihokatin suosittelemalla arctic case fun hubilla. Onko tieto, että menikö suunnitelmat jonkin esim. laatikkoon liittyvän asian osalta heti mönkään?

Toinen kysymys on, että kannattaako kyseisessä viritelmässä (vesijäähy tuulettimet katossa, tulo ilmaa edestä) takosan tuulettimen puhaltaa sisään vai ulos?

Kolmanneksi tiedättekö kokemuksesta sisältääkö kyseinen paketti näppäimistön.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 655
Ite menin myös tuon kyseisen powerin tarjoustietokoneen tilaamaan (arvio saapumisesta 13.10). Suunnittelin tässä asentaa siihen prossuun vesijäähdytyksen kattoon (ASUS tai arctic 240) ja mahdollisimman monta (arctic:n) 120 tuuletinta etupaneeliin ja vaihtaa myös takatuulettimen sekä asentaa mahdollisuuksien mukaan myös alakerroksen takaosaan tuulettimen. Tuulettimien johdot meinasin kytkeä Tiihokatin suosittelemalla arctic case fun hubilla. Onko tieto, että menikö suunnitelmat jonkin esim. laatikkoon liittyvän asian osalta heti mönkään?

Toinen kysymys on, että kannattaako kyseisessä viritelmässä (vesijäähy tuulettimet katossa, tulo ilmaa edestä) takosan tuulettimen puhaltaa sisään vai ulos?

Kolmanneksi tiedättekö kokemuksesta sisältääkö kyseinen paketti näppäimistön.
Kattopaneelissa ei ole ruuvireikiä tuulettimille vaikka se onkin reikäjuustoa. Edessä ruuvinreiät vain yhdelle 120mm tuulettimelle, ja jos enemmän mielii sinne laittaa niin se järjetön "tilanjakaja"-välilevy pitää repiä näytönohjaimen ja prosessorin välistä pois. Senkin jälkeen menee nippari-touhuksi että toisen tuulettimen saa kiinni etupaneeliin.
 
Liittynyt
19.08.2021
Viestejä
25
Noniin tässä kyseisen koneen päivityksistä Video mitä itse olen tehnyt tähän asti, lämmöt tippunu merkittävästi ja koneen tuulettimen äänet on nyt ihan erimaata.. vakiona oli mallia pölynimuri korvanjuures :D

 
Liittynyt
22.02.2019
Viestejä
71
Asukset liikahti nopeesti. N. minuutissa näytti loppuunmyytyä, ehdin varata omani.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
35
Itse myöhästyin. Jos joku haluaa hakea mulle (tampere, turku, hesa) akselilla paikallisesta pientä korvausta vastaan + power mahtavat bonusjärjestelmän pisteet, niin privaan viestiä ;)

Varastoissa netin mukaan on vielä
 
Liittynyt
29.09.2021
Viestejä
6
Kannattaakohan tuon välitilan alapuolelle näytönohjaimen seuraan laittaa tuulettimia mahdollisesti pienempää sorttia. Onko noi näyttiksen lämmöt olleet koholla?
 
Liittynyt
19.08.2021
Viestejä
25
Kannattaakohan tuon välitilan alapuolelle näytönohjaimen seuraan laittaa tuulettimia mahdollisesti pienempää sorttia. Onko noi näyttiksen lämmöt olleet koholla?
Maksimi rasituksessa testissä lämmöt kävi vakiona 75°c näyttiksessä piikkinä, että omasta mielestä ei mikään liian paha oo. pelatessa lämmöt pysy 65-70°c vakiona ja "vakiona" meinaan sillä kun en ollut vielä konetta muokannu millään lailla.
Kokeilin noiden kaikkien muiden muokkauksien jälkeen varastaa toisesta tietokoneesta 120mm tuulettimen, juuri tuohon välitilan alle mutta en huomannut mitään merkittävää eroa lämmöissä.. ehkä 0.5-1.5°c asteen keskilämpötila ero saatto olla.
 
Liittynyt
19.08.2021
Viestejä
25
Pitää kattoo jos löydän kunnon dataa noista oman koneen lämmöistä ennen ja jälkeen muokkauksien niin siitä vois jonku videon julkasta ihan vaan mielenkiinnosta.. MSI Afterburnerilla oon nuota lämpöjä seuraillu aika paljoki se on sit eri että kuinka hyvin niitä tuloksia ottanu ylös :)
 

pq

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
773
Noniin tässä kyseisen koneen päivityksistä Video mitä itse olen tehnyt tähän asti, lämmöt tippunu merkittävästi ja koneen tuulettimen äänet on nyt ihan erimaata.. vakiona oli mallia pölynimuri korvanjuures :D

On muuten hemmetin hieno modaus.

Tällainen käsistä vähemmän kätevä tosin miettii, jotta olisiko helpompi ja halvempi vain vaihtaa koteloa: uudet eivät montaa kymppiä maksa, ja samalla saa reilusti tilaa isolle cpu coolerille ja kotelotuuletinpaikkoja.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 655
On muuten hemmetin hieno modaus.

Tällainen käsistä vähemmän kätevä tosin miettii, jotta olisiko helpompi ja halvempi vain vaihtaa koteloa: uudet eivät montaa kymppiä maksa, ja samalla saa reilusti tilaa isolle cpu coolerille ja kotelotuuletinpaikkoja.
Saisit samalla heivattua wifi/bt kortin pois jolloin koneessa on kaksi vapaata m.2 paikka SSD:lle. Myös USB2 paikkoja vapautuu kaksi kun wifi-kortti käyttää yhtä ja kotelon RGB-kontrolleri toista.
 

pq

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
773
Saisit samalla heivattua wifi/bt kortin pois jolloin koneessa on kaksi vapaata m.2 paikka SSD:lle. Myös USB2 paikkoja vapautuu kaksi kun wifi-kortti käyttää yhtä ja kotelon RGB-kontrolleri toista.
Hetkonen...siis mitä? Wifikortti juttelee koneen kanssa sekä PCIE:n kautta (m2), että USB:n kautta? Eihän tuossa ole päätä eikä häntää :confused:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 046
Hetkonen...siis mitä? Wifikortti juttelee koneen kanssa sekä PCIE:n kautta (m2), että USB:n kautta? Eihän tuossa ole päätä eikä häntää :confused:
OT: niinhän se on aina mennyt adaptereissa. Jos ostat PCI-e-verkkokorttiadapterin, se laitetaan PCI-e-väylään ja sisäiseen USB-liitäntään. Ei tässä ole mitään uutta ja/tai ihmeellistä.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 655
Hetkonen...siis mitä? Wifikortti juttelee koneen kanssa sekä PCIE:n kautta (m2), että USB:n kautta? Eihän tuossa ole päätä eikä häntää :confused:
Koneessa on kaksi m.2 M-key paikkaa. M key on tarkoitettu SSD:lle.
Koska M key ei tue m.2 A+E key kortteja, mitä kaikki wifi/BT kortit ovat, koneeseen on pistetty adapterikortti: 9.39€ 15% OFF|3000Mbps For Intel AX200 Wifi 6 Wireless Card Bluetooth 5.1 M.2 A+E Key To M.2 M Key NVMe SSD Port Network Wlan Wifi Adapter|Network Cards| - AliExpress
 

pq

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
773
OT: niinhän se on aina mennyt adaptereissa. Jos ostat PCI-e-verkkokorttiadapterin, se laitetaan PCI-e-väylään ja sisäiseen USB-liitäntään. Ei tässä ole mitään uutta ja/tai ihmeellistä.
Koneessa on kaksi m.2 M-key paikkaa. M key on tarkoitettu SSD:lle.
Koska M key ei tue m.2 A+E key kortteja, mitä kaikki wifi/BT kortit ovat, koneeseen on pistetty adapterikortti: 9.39€ 15% OFF|3000Mbps For Intel AX200 Wifi 6 Wireless Card Bluetooth 5.1 M.2 A+E Key To M.2 M Key NVMe SSD Port Network Wlan Wifi Adapter|Network Cards| - AliExpress
Itsellä ei hirveästi ole kokemusta läppäriraudan tunkemisesta pöytäkoneeseen, mutta eihän tuo adapteri ei taida käyttää tuota m.2-paikkaa mihinkään muuhin kuin sähkön saamiseen? A/E keyn m.2-paikassa on mukana luonnostaan USB, eli normaalisti läppärissä ollessaan se on sisäinen USB-laite ja pöytäkoneeseen tuon voisi asentaa vaikka SATA-johdon jatkeeksi sopivalla adapterilla (plus toki se USB-johto myös)?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 046
Itsellä ei hirveästi ole kokemusta läppäriraudan tunkemisesta pöytäkoneeseen, mutta eihän tuo adapteri ei taida käyttää tuota m.2-paikkaa mihinkään muuhin kuin sähkön saamiseen? A/E keyn m.2-paikassa on mukana luonnostaan USB, eli normaalisti läppärissä ollessaan se on sisäinen USB-laite ja pöytäkoneeseen tuon voisi asentaa vaikka SATA-johdon jatkeeksi sopivalla adapterilla (plus toki se USB-johto myös)?
1633020596226.png


M-key:stä otetaan 1-4 PCI-express väylää ja sillä hoidetaan data-liikenne. Noissa muissa on USB vedetty myös liittimeen, niin sitä ei tarvitse ottaa erikseen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
On muuten hemmetin hieno modaus.

Tällainen käsistä vähemmän kätevä tosin miettii, jotta olisiko helpompi ja halvempi vain vaihtaa koteloa: uudet eivät montaa kymppiä maksa, ja samalla saa reilusti tilaa isolle cpu coolerille ja kotelotuuletinpaikkoja.
Ei tuota koteloa pelasta edes rälläkällä, että siinä mielessä kotelon vaihto fiksu veto.
 

kobedih

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 115
Pystyykö joku ostaja vielä vahvistamaan, että tuossa on non LHR näyttis?
Siis tuossa Asuksen tarjouspaketissa.
 

Meq

Liittynyt
13.09.2021
Viestejä
138
Noniin tässä kyseisen koneen päivityksistä Video mitä itse olen tehnyt tähän asti, lämmöt tippunu merkittävästi ja koneen tuulettimen äänet on nyt ihan erimaata.. vakiona oli mallia pölynimuri korvanjuures :D

Ihan näppärää toimintaa, mut mieleen tulee, että eikö pääsis helpommalla, kun ostais jonku 50-100€ kotelon ja siihen asentais nuo komponentit mitkä on kiinni Asuksessa?
Tai uus kotelo+emo ja siihen nuo näyttis+prossu+muistit ja ssd:t jne? Tavallaa jos nuo osat saa 1400€ hintaan nii ei oo paha ostaa sit joku laatu kotelo
 
Liittynyt
19.08.2021
Viestejä
25
Ihan näppärää toimintaa, mut mieleen tulee, että eikö pääsis helpommalla, kun ostais jonku 50-100€ kotelon ja siihen asentais nuo komponentit mitkä on kiinni Asuksessa?
Tai uus kotelo+emo ja siihen nuo näyttis+prossu+muistit ja ssd:t jne? Tavallaa jos nuo osat saa 1400€ hintaan nii ei oo paha ostaa sit joku laatu kotelo
Joo meinasin itekki aluksi kotelon ja emon laittaa uudet mutta päätin säästää .. jos ei halua leikellä kylkeä niin tuo kotelon vaihto ihan hyvä ja ei edes pahan hintanen ratkaisu
 
Liittynyt
29.09.2021
Viestejä
6
Miksi vaihtaa emolevy kun eikös tuo oo ihan kohtalainen mATX emolevy. Sen kun iskee kiinni vaan uuteen koteloon?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 046
Miksi vaihtaa emolevy kun eikös tuo oo ihan kohtalainen mATX emolevy. Sen kun iskee kiinni vaan uuteen koteloon?
Näyttää semmoiselta emolevyltä, että jos olisi B450-piirisarjalla, niin hinta olisi 70€. Jos lähestyy tätä hinnan kautta.

Hyvin perusemolevy, jossa ei ole mitään erottuvia ominaisuuksia. En todellakaan, missään tilanteessa, maksaisi siitä 167€, mitä oli linkissä. Tuohon hintaan kutsuisin sitä ylihinnoitelluksi p****ksi.

--

..mutta eiköhän se asiansa aja ja Windows-lisenssi on kuitenkin sidottu siihen, niin ei se vaihto ole sen arvoista. Sitä hyvin helposti tulee päivittäneeksi kaiken paitsi prosessorin ja näytönohjaimen, jos tälle polulle lähtee.

Itse vaihtaisin vain kotelon ja/tai suunnittelisin jäähdytyksen uusiksi.

--

Lisäksi täällä kun kyselee konepaketteja, niin samanlainen "ihan riittävä" emolevy sinne laitetaan. Käytännössä sen takia, että saadaan hinnasta pois. En usko, että alle satasella saa paremman, mutta 160€ saa jo paljon parempia vaihtoehtoja.

Vastasin tähän vaan, että ymmärrät, että emolevy on "ihan kiva" perusemolevy, mutta parempiakin on tarjolla. En itse vaihtaisi, mutta haluan, että ymmärrät ihmisiä, jotka vaihtamiseen päätyvät.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
35
Itse myöhästyin. Jos joku haluaa hakea mulle (tampere, turku, hesa) akselilla paikallisesta pientä korvausta vastaan + power mahtavat bonusjärjestelmän pisteet, niin privaan viestiä ;)

Varastoissa netin mukaan on vielä
Onnistuihan se näinkin. Kiitos hakijalle.
 
Liittynyt
27.10.2018
Viestejä
229
Eilen sain oman koneeni. Ensi vaikutelmat no pelkkä :(

Pelailin Quake 2 RTX 1440 resolla kaikki RT päällä niin kone kaatui noin 20-30 minsan pelailun jälkeen. Avasin kopan niin sitten peli ei enään kaatunut.
Asensin yllä olevat Articin tuulettimet ja hubin niin sitten Quakea pysty pelaamaan koppa suljettuna ilman kaatumista.
Seuraavaksi päivittämään BIOS ja sitten sieltä toivottavasti löytyy Curve optimizer niin saan tehtyä se fixi prossulle.

Tosin ellei nyt mulla sattunu olee joku ihan sunnuntai kappale jossa on suurinpiirtein unohdettu laittaa lämpötahnat prossulle niin on kyllä uskomattoman paska tuote.
 
Liittynyt
19.08.2021
Viestejä
25
Oma ratkaisu lämpöihin oli 4.6ghz "lukittaminen" ja volttien säätö 1.181 V biossista.. suosittelen muillekki.. käsittääkseni tuos ei oo curve optimizer toimintoa, mutta nuo mun säädöt toimii niin hyvin etten tiedä käyttäisinkökää sellasta vaikka oliski.. ku saan enemmän tehoja irti tuosta nuon ku vakiona ja viileempänä, olen myös kokeillut eri voltteja ja kellotaajuuksiaki.. jos ei tuo 4.6ghz toimi tarpeeks viileenä niin kokeilla tyyliin 4.2ghz ja voltit jossain 1.050-1.125 v . Kannattaa ladata AMD ryzen master ohjelma ja sillä ensi kokeilla ja sitte vasta biossis käydä ne vaihtamas ku on todennu toimivaksi.
Omien bios säätöjen video ja testi tulokset tuossa.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 632
Viestejä
4 197 211
Jäsenet
70 758
Uusin jäsen
eesy

Hinta.fi

Ylös Bottom