Onko peli PC tee se itse harrastus pian kuollut ?

Korona tuli ja meni. Maanjäristys tulee ja menee. Tuleeko ja meneekö AI ?
Puolijohteet on syklinen ala. Muistit menevät boom ja bust syklissä. AI on juttu eikä se katoa pois, mutta valmistuskapasiteetti lisääntyy pikkuhiljaa. Tehtaita ei rakenneta eikä linjastoja optimoida kuukausissa. 2028 helpottanee muisti ja ssd pula. Muistivalmistajat yleensä rakentavat liikaa kapasiteettia kysynnän ollessa korkea joka johtaa massiivisiin tappioihin kysynnän normalisoituessa. TSMC/muistivalmistajat yms. yrittävät tällä kertaa olla sen verta varovaisia ettei tulisi perinteistä romahdusta. Juuri ennen tätä ai boomia elettii pahaa bust-sykliä muistipuolella.

Konesalien rakentaminen jossain vaiheessa tasaantuu tai jopa vähenee mennen konesalien ylläpitovaiheeseen. Tän hetkinen järjetön kasvu ei jatku loputtomiin kuten ei jatkunut aikaisemmissakaan boom/bust sykleissä. Jos uskoo loputtomaan kasvuun kannattaa ostaa amd/nvidia/... osakkeita koko omaisuudella :)

Pelipuoli on about 15miljardin bisnes nvidialle mikä tehnee ihan järjettömän kovan voiton. Ei kukaan miljardien voittoja luovuta pois. Jos kyse on ihmisresursseista esim "kuka kehittää piirit" niin tekijöitä voi palkata lisää ja silti tekee miljardien voitot. Toisella puolella on tuttu yhden lapsen tekeminen kestää 9kk, ei voi ottaa yhdeksää naista ja tehdä lasta kuukaudessa. Ts. yritän sanoa että näkökulma nvidia laittaa kaikki resurssit vain konesaliin on yhtä järjetön ajatus kuin tehdä lapsi kuukaudessa. Asiat ei rinnakkaistu rajattomasti. Toinen puoli, että pelipuolen ratkaisut menevät myös muihin bisneksiin kuten ai-työasemiin, omniverse, robotiikka, itseajavat autot jne.

Viimeksi muokattu:
Toisaalta voidaan ajatella että kaikessa pelaamisraudan kehityksessä on nyt poikkeuksellisen pitkä suvantovaihe, jolloin pelitkin täytyy vielä monta vuotta eteenpäin tehdä PS5 raudalla pyöriviksi vaikka laite on jo 6 vuotta vanha. Siihen että saadaan ulos konsoleita jotka ovat suorituskykyisempiä kuin nykyiset ja maksavat alle tonnin menee väkisin se aika että muistin hinnat taas laskee + 1-2v, eli 4-5 vuotta ennen kuin PS6 on hyllyssä. Eli AAA pelejä tehdään ainakin 10 vuotta samalle raudalle, ei olisi 20 vuotta sitten osannut kuvitella. Edit: toisaalta peli jolla eniten edelleen kai testataan uutta rautaa on yli 6 vuotta vanha.

PC-pelaaminen ei ole kuolemassa, vaan voi mainiosti. Koskaan ikinä maailmanhistoriassa ei ”keskitason” koneelle ole ollut tarjolla yhtä paljon kovatasoista pelattavaa.

Huippukoneen elinkaaret ovat myös pitkiä ja suhteellisen halvallakin koneella saa aivan mielettömän pelikirjaston pyörimään.

Pelejä saa myös ostettua ihan naurettavilla hinnoilla jos vaan skippaa / myöhästää suurimpien blockbustereiden ostoa - ja monet huippupelit ovat jopa free2play…

PC-pelaaminen ei ole kuolemassa, vaan voi mainiosti. Koskaan ikinä maailmanhistoriassa ei ”keskitason” koneelle ole ollut tarjolla yhtä paljon kovatasoista pelattavaa.

Huippukoneen elinkaaret ovat myös pitkiä ja suhteellisen halvallakin koneella saa aivan mielettömän pelikirjaston pyörimään.

Pelejä saa myös ostettua ihan naurettavilla hinnoilla jos vaan skippaa / myöhästää suurimpien blockbustereiden ostoa - ja monet huippupelit ovat jopa free2play…
Tuo on hyvä pointti. Old school harrastajia harmittaa se että ei saa uutta parempaa rautaa halvalla kuten ennen sai, mutta toisaalta nykyinen rauta on riittävän hyvää ja paljon parempaa kuin mikään rauta 20 vuotta sitten.

Kehitys nyt pysähtyi hetkeksi, so what?

Korona taitaa olla edelleen yleisimpiä nuhakuumeen aiheuttajia, mutta koko maailmaa ei enää suljeta sen vuoksi. AI investoinnit aiheuttavat nyt hintapiikin, mutta se menee ohi tuotannon kasvaessa tai AI buumin taittuessa.
Voi olla x on huono argumentti. Ei ole argumentti koska voi olla mitä vaan. Fakta on se että korona kriisi tuli ja meni.

Ei ole mitään taetta siitä että AI teknologiaan/teollisuuteen/markkinoille ei tulevaisuudessa enää panosteta kuten nykyään. Se että jostain random henkilöstä/kuluttajasta tuntuisi siltä että niin voisi käydä ei tarkoita yhtään mitään.

Ei ole mitään taetta siitä että tulevaisuudessa mikropiiri/puolijohdekomponenttituotantoa lisätään niin/niin paljon että x osa siitä kohdistetaan/varataan ja/tai jää yli juuri peli PC markkinoille. Täten ei ole mitään taetta siitä etteikö peli PC tee se itse markkinat kuihtuisi tulevaisuudessa.

Aiheena ei ole PC pelaaminen tai PC pelaamisen kuoleminen. Jos haluaa jutella PC pelaamisesta tai PC pelaamisen kuolemisesta niin aihe varmasti löytyy foorumilta etsimällä.

Asiaton käytös
Voi olla x on huono argumentti. Ei ole argumentti koska voi olla mitä vaan. Fakta on se että korona kriisi tuli ja meni.

Ei ole mitään taetta siitä että AI teknologiaan/teollisuuteen/markkinoille ei tulevaisuudessa enää panosteta kuten nykyään. Se että jostain random henkilöstä/kuluttajasta tuntuisi siltä että niin voisi käydä ei tarkoita yhtään mitään.

Ei ole mitään taetta siitä että tulevaisuudessa mikropiiri/puolijohdekomponenttituotantoa lisätään niin/niin paljon että x osa siitä kohdistetaan/varataan ja/tai jää yli juuri peli PC markkinoille. Täten ei ole mitään taetta siitä etteikö peli PC tee se itse markkinat kuihtuisi tulevaisuudessa.
Minkä verran sulla on ikää? Tässä herää väkisinkin vaikutelma, ettet ole PCllä harrastellut edellisten komponenttipulien aikaan, saatika sitten joskus 90-luvulla, kun hyvä tietokone saattoi maksaa useamman kuukauden nettopalkan.
Nyt puhutaan kuitenkin ehkä 50% korotuksesta keskusyksikön hintaan ja pienemmästä summasta, kun otetaan myös oheislaitteet huomioon. Eikä nuo AI-firmatkaan maailman tappiin asti maksa muisteista moninkertaista ylihintaa, varsinkaan jos investoinnit eivät materialisoidu tuotoiksi. Jos taas olet aivan 100% varma, että muistien hinnat pysyvät tapissa, niin miksi et tankkaa Micronin, Samsungin ja SK Hynixin osakkeita? Sehän ois sun argumentoinnilla ilmaista rahaa.

Viimeksi muokattu:
Ottaen huomioon miten naurettavan helppoa se on kasata se PC nykyään kun vertaa vanhaan aikaan, ja miten paljon sitä tavaraa on tarjolla niin vaikea nähdä tämän harrastuksen (vieläkään) kuolevan.
Naurettavan helppoa niille jotka kokosivat tee se itse peli PC:tä jo kauan sitten. Tai ovat koonneet PC tee se itse koneita jo aiemmin. Mutta jos ensimmäistä kertaa kokoaa tee se itse peli PC:n nyt niin ei se voi olla naurettavan helpon tuntuista ensikertalaiselle. Edes osien/komponenttien laaja tuntemus ei voi olla itsestään selvää ensikertalaiselle joka ei välttämättä tiedä edes mitä eroa on nykyisellä AMD cpu:lla ja Intel cpu:lla. Tuolla nykyään on helppoa logiikalla lähes kaikki olisi naurettavan helppoa nykyään versus ennen.

Onnistui ainakin itseltäni koota melko kivuttomasti peli PC/peli PC:itä osista kauan sitten. Ohjekirjat/manuaalit ja etenkin niiden lukeminen ja luetun ymmärtäminen auttaa asiaa paljon. Auttoi silloin ja auttaa myös nykyään.

Iso ero nykypäivään on se että ohjeita peli PC tee se itse aiheeseen löytyy esim. youtubesta aivan valtava määrä. Mutta myös internetistä yleisesti. Varmasti löytyy ihan tuotekohtaisia pitkiä videoita useasta lähteestä. Ennen joutui turvautumaan harvoihin internet sivuihin jotka useimmiten olivat vain tekstipohjaisia ja ehkä muutamalla kuvalla, yleisiin peli PC alan paperilehtiin ja itse paperisiin manuaaleihin jotka osien/tuotteiden mukana tulivat. Se ei tosin tarkoita sitä että itse kasaus olisi paljon helpompaa. Riippuu täysin siitä minkälaista/minkä kokoluokan konetta rakentaa mistäkin osista.

Fakta nyt on se että monien peli PC tee se itse tuotteiden valmistajien tulot/myynti ovat madaltuneet tai jopa romahtaneet. Ei ole mitenkään vaikeaa nähdä kuinka se voisi vaikuttaa tulevaisuuden peli PC tee se itse markkinoihin ja harrastukseen negatiivisesti. Firma kun ei voi pyöriä tappiolla ja/tai olemattomilla myyntiluvuilla. Se vaan on taloudellinen fakta. Loogisesti ajateltuna tämä nykyinen sukeltava trendi peli PC tee se itse alalla tulee takuulla vaikuttamaan negatiivisesti markkinaan.

Aika harvakseen on viimevuosina tullut rautaa päivitettyä, ja syy on yksinkertaisesti ettei ole ollut tarvetta. Toisin kuin joskus ysärillä tai 2000-luvun alussa kun rauta vanheni käsiin, niin nyt ei ole ollut pakottavaa tarvetta ostaa uutta kokoaikaa, kun pääosin pelit toimii aivan hyvin, toki grafiikka-asetuksia pitää viilata vähän huonommaksi. Tai noh... nyt kyllä vähän on mennyt eräpäivät koneista, joten jos muistit eivät olisi nyt poskettomissa hinnoissa, niin olisi aika uusia koko paketti.

Aika harvakseen on viimevuosina tullut rautaa päivitettyä, ja syy on yksinkertaisesti ettei ole ollut tarvetta. Toisin kuin joskus ysärillä tai 2000-luvun alussa kun rauta vanheni käsiin, niin nyt ei ole ollut pakottavaa tarvetta ostaa uutta kokoaikaa, kun pääosin pelit toimii aivan hyvin, toki grafiikka-asetuksia pitää viilata vähän huonommaksi. Tai noh... nyt kyllä vähän on mennyt eräpäivät koneista, joten jos muistit eivät olisi nyt poskettomissa hinnoissa, niin olisi aika uusia koko paketti.
Sinällään samoilla linjoilla mutta sillä erotuksella että juuri peli PC tee se itse harrastus on paljon muutakin kuin esim. cpun:n vaihto uudempaan tietyn väliajoin. Moni tuntuu sekoittavan/tai ei ymmärrä vaikka väittää ymmärtävänsä yleisen PC pelailu harrastuksen ja peli PC tee se itse harrastuksen eron.

Omalta osaltani konetta muutan ja päivitän kaikilta osilta mieleisekseni fiiliksen mukaan. Vaikka esim. kaikki osat toimisivat kuten kuuluu ja suoritustaso olisi hyvä. Cpu, gpu jne. toki kuuluvat näihin muutoksiin ja päivityksiin, varsinkin jos esim. hienon/erikoisen näköisiä gpu malleja tulee markkinoille, mutta eivät millään tavalla rajoitu kyseisen kaltaisiin koneen osiin. Kone kun koostuu monista PC osista. Ihan virtajohdoista lähtien.

Toki kaikilla peli PC tee se itse rakentajilla/harrastajilla ei ole samanlaista hinkua kustomoida konetta oman näköiseksi kokonaisuutena fiiliksen mukaan vaan voi olla tavoitteena esim. vain maksimaalinen suorituskyky juurikaan muusta riippumatta tai jopa siihen pisteeseen että fyysisesti muokkaa olemassa olevia osia. Lähtökohtia ja tavoitteita on monia ja juuri se on hieno asia kyseisessä harrastuksessa.

Aiheena ei ole PC pelaaminen tai PC pelaamisen kuoleminen. Jos haluaa jutella PC pelaamisesta tai PC pelaamisen kuolemisesta niin aihe varmasti löytyy foorumilta etsimällä.
Rakentaminenkin on helpompaa kuin koskaan ikinä. Netti on täynnä hands-on tutoriaaleja, youtube videoita ja joku ilmais-chatgpt antaa ihan fiksut ehdotukset perusluokan pelikoneen rakentamiseen jos ei ihmisiltä osaa kysyä.

Homma oli merkittävästi vaikeampaa joskus ysärillä kun piti lukea mikrobitistä ohjeita + oli hyvin vaikea edes tietää koska joku uusi äänikortti tuli markkinoille, saati että mistä sen saattoi ostaa.

Puhumattakaan siitä, että jos rakensikin koneen itse, piti osata asennella ajurit, säätää IRQ:t ja DMA-portit oikein jne. Kaikki väylästandardit myös toimivat huomattavan hyvin - joskus muinoin osien välillä oli aivan kummallisia yhteensopivuusongelmia, nykyisellään sitä on huomattavan paljon vähemmän.

Viimeksi muokattu:
Rakentaminenkin on helpompaa kuin koskaan ikinä. Netti on täynnä hands-on tutoriaaleja, youtube videoita ja joku ilmais-chatgpt antaa ihan fiksut ehdotukset perusluokan pelikoneen rakentamiseen jos ei ihmisiltä osaa kysyä.

Homma oli merkittävästi vaikeampaa joskus ysärillä kun piti lukea mikrobitistä ohjeita + oli hyvin vaikea edes tietää koska joku uusi äänikortti tuli markkinoille, saati että mistä sen saattoi ostaa.

Puhumattakaan siitä, että jos rakensikin koneen itse, piti osata asennella ajurit, säätää IRQ:t ja DMA-portit oikein jne.
Riippuu täysin siitä mitä rakentaa. Mahdollisesti helpommin saatavilla olevat ohjeet ei tarkoita että itse kasaus olisi todella helppoa.

Informaation haku taasen yleisesti on helpottunut, ennen juuri se oli yleisesti vaikeampaa tai ainakin työläämpää. Harva osasi/älysi ja/tai viitsi etsiä informaatiota oikeista/hyvistä lähteistä.

IRQ osoitteiden yms. valitseminen laitteiden käyttöön ei mitään rakettitiedettä ole. Toki jos ei tietokoneista älyä yhtään mitään niin sitten se varmaankin on/oli. Ei erilaisten asetusten valitseminen eri laitteille/komponenteille tai ajureiden asennusta nykypäivänä ole jotenkin eliminoitu. Otetaan nyt esimerkkinä vaikka tämä foorumi ja kuinka paljon teknistä kysymys ja ongelmanratkaisu ketjua löytyy liittyen nykypäivän tietokoneisiin. Saati moniin muihin nykypäivän elektroniikkalaitteisiin.

Siitä asti kun tuli hommattua 30" näyttö (2560*1600) 2007 ja sittemmin pitänyt samaa linjaa yllä, on aina joutunut maksamaan isosti tai pudottaa detailia. Enemmän SLI 8800GTX setti vesijäähyineen ja 30" Dell maksoi 2007 kuin tänä päivänä keskinkertainen peli-PC.

Naurettavan helppoa niille jotka kokosivat tee se itse peli PC:tä jo kauan sitten. Tai ovat koonneet PC tee se itse koneita jo aiemmin. Mutta jos ensimmäistä kertaa kokoaa tee se itse peli PC:n nyt niin ei se voi olla naurettavan helpon tuntuista ensikertalaiselle. Edes osien/komponenttien laaja tuntemus ei voi olla itsestään selvää ensikertalaiselle joka ei välttämättä tiedä edes mitä eroa on nykyisellä AMD cpu:lla ja Intel cpu:lla. Tuolla nykyään on helppoa logiikalla lähes kaikki olisi naurettavan helppoa nykyään versus ennen.
Kaikki on suhteellista, mutta kyllä se ihan oikeasti on aika naurettavan helppoa nykyään. Jos nyt on ihan normaaleilla kognitiivisilla kyvyillä varustettu ihminen, osaa seurata tutoriaaleja ja hakea tietoa tarvittaessa niin ei se vaadi mitään erikoisosaajaa. Osat ovat ristiin aika hyvin yhteensopivia ja niistä saa neuvoja ja apua mistä vaan, itse liikeestäkin mistä ostaa.

Se että joku vaatii hieman opettelua tai tiedon hakemista ei tee siitä vähemmän helppoa. Mitään laajaa tuntemusta ei siihen välttämättä tarvita, vaikka se olisikin hyödyllistä. Mä olen monelle tutulle aiemmin kasaillut koneita, nykyään olen vanha ja laiska niin olen tsempannut (pakottanut) opettelemaan itse.. molemmat olivat ihmeissään että sehän olikin oikeastaan aika helppoa. :)

Hankalia on sitten sellaiset jutut jotka vaatii jotain erikoiskykyä vaikka pirullista sorminäppäryyttä, asioiden tekemistä juuri oikeassa järjestyksessä ja oikeassa ajoituksessa oikeilla tavoilla ja virhemarginaali on pieni. Elektroniikkakorjaus nyt esimerkiksi tulee mieleen, vaatii kunnolla treeniä että saa siihen hyvän tuntuman.

Se että lätkii pari osaa kasaan rauhassa vaihe kerrallaan tarkkoja ohjeita seuraten ei mun kirjoissa ole vaikea asia suorittaa, jos on, niin sitten on peiliin katsomisen paikka. Sehän on vain pari astetta legonrakennusta hankalampi homma. Softapuolen jututkaan ei ole niin sietämätöntä kidutusta kuin aiemmin, ja niissäkin apua on tarjolla eikä vaadi mitään supertietäjää.

Tämä on upea: Choose Your Parts - PCPartPicker Saa helposti paletin kohdalleen. Jää hyvin vähän epäselvää, esim. mun viime buildissa oli 360mm aio(gpu) ja 480mm aio(cpu). Webbisivun mukaan molemmat mahtuu koteloon yhtä aikaa, no niinhän ne mahtui mutta oli kyllä millimetritouhua.

Nvidian eilisen gtc-esityksen pohjalta voi arvata rubin peligpu:t tulevaksi 2027/2028. Ei nvidia ole jättämässä pc-pelaajia yksikseen amd:n armoille. Varmistivat että tulee rubin+arm:it läppäreihin ja dgx spark:iin 2027/2028. feynman vastaavat 2029/2030. Spark on peligpu chiplet, tarkoittanee että suurinpiirtein samaan aikaan kun tuo peligpu chiplet(rtx spark) tulee niin tulee myös desktop versiot.

Viimeksi muokattu:
Kaikki on suhteellista, mutta kyllä se ihan oikeasti on aika naurettavan helppoa nykyään. Jos nyt on ihan normaaleilla kognitiivisilla kyvyillä varustettu ihminen, osaa seurata tutoriaaleja ja hakea tietoa tarvittaessa niin ei se vaadi mitään erikoisosaajaa. Osat ovat ristiin aika hyvin yhteensopivia ja niistä saa neuvoja ja apua mistä vaan, itse liikeestäkin mistä ostaa.

Se että joku vaatii hieman opettelua tai tiedon hakemista ei tee siitä vähemmän helppoa. Mitään laajaa tuntemusta ei siihen välttämättä tarvita, vaikka se olisikin hyödyllistä. Mä olen monelle tutulle aiemmin kasaillut koneita, nykyään olen vanha ja laiska niin olen tsempannut (pakottanut) opettelemaan itse.. molemmat olivat ihmeissään että sehän olikin oikeastaan aika helppoa. :)

Hankalia on sitten sellaiset jutut jotka vaatii jotain erikoiskykyä vaikka pirullista sorminäppäryyttä, asioiden tekemistä juuri oikeassa järjestyksessä ja oikeassa ajoituksessa oikeilla tavoilla ja virhemarginaali on pieni. Elektroniikkakorjaus nyt esimerkiksi tulee mieleen, vaatii kunnolla treeniä että saa siihen hyvän tuntuman.

Se että lätkii pari osaa kasaan rauhassa vaihe kerrallaan tarkkoja ohjeita seuraten ei mun kirjoissa ole vaikea asia suorittaa, jos on, niin sitten on peiliin katsomisen paikka. Sehän on vain pari astetta legonrakennusta hankalampi homma. Softapuolen jututkaan ei ole niin sietämätöntä kidutusta kuin aiemmin, ja niissäkin apua on tarjolla eikä vaadi mitään supertietäjää.
En tiedä mitä "osat ovat nykyään hyvin ristiin yhteensopivia" tarkoittaa. Ei ainakaan kannata kyseistä neuvoa antaa ensikertalaiselle tee se itse PC:n kasaajalle. Voi tulla pahaa jälkeä ja paha mieli.

Tässä ei ole kukaan määritellyt kuinka haastavaa tee se itse PC:n kasaus on. Koska siihen ei ole mitään mittausta, ei muuta kuin henkilökohtainen kokemus/tunne siitä kuinka haastavaa se on. Se että joku voisi kokea sen haasteelliseksi jostain syystä ei tarkoita että henkilö olisi epänormaali tai vajavainen kognitiivisilta kyvyiltään. Eli periaatteessa vajaaälyinen/vammainen. Ihmisillä kun on omia vahvuusalueitaan ja heikkousalueitaan ja vaikka joku voisi kokea PC tee se itse kasauksen haasteelliseksi jostain syystä ei tarkoita sitä että hän kokisi kaiken vaikeaksi. Hän voi olla tehtävässä y ja z huomattavasti parempi ja kokea ne äärimmäisen helpoksi versus sellaiseen henkilöön joka kokee PC tee se itse kasauksen äärimmäisen helpoksi mutta tehtävät y ja z taasen vaikeaksi ja haastavaksi. Toisin sanoen kuinka hyvä on PC tee se itse kasauksessa ei ole mikään kognitiivisen toimintakyvyn tai älykkyysosamäärän mittari.

En edelleenkään tiedä mitä tarkoittaa että peli PC tee se itse kasaus on helppoa nykyään. Mikä tekee siitä niin helpon versus ennen. Hyvin samalla tavalla ja järjestyksessä edelleen tee se itse PC:n kasaus/rakentelu tapahtuu. Edelleen joutuu omia pikku kätösiä ja silmää käyttämään. En tiedä tarkoitetaanko että työkalut tai itse komponentit olisivat parempia nykyään ja se helpottaisi kasausta valtavasti ?

En tiedä mitä "osat ovat nykyään hyvin ristiin yhteensopivia" tarkoittaa. Ei ainakaan kannata kyseistä neuvoa antaa ensikertalaiselle tee se itse PC:n kasaajalle. Voi tulla pahaa jälkeä ja paha mieli.

Tässä ei ole kukaan määritellyt kuinka haastavaa tee se itse PC:n kasaus on. Koska siihen ei ole mitään mittausta, ei muuta kuin henkilökohtainen kokemus/tunne siitä kuinka haastavaa se on. Se että joku voisi kokea sen haasteelliseksi jostain syystä ei tarkoita että henkilö olisi epänormaali tai vajavainen kognitiivisilta kyvyiltään. Eli periaatteessa vajaaälyinen/vammainen. Ihmisillä kun on omia vahvuusalueitaan ja heikkousalueitaan ja vaikka joku voisi kokea PC tee se itse kasauksen haasteelliseksi jostain syystä ei tarkoita sitä että hän kokisi kaiken vaikeaksi. Hän voi olla tehtävässä y ja z huomattavasti parempi ja kokea ne äärimmäisen helpoksi versus sellaiseen henkilöön joka kokee PC tee se itse kasauksen äärimmäisen helpoksi mutta tehtävät y ja z taasen vaikeaksi ja haastavaksi. Toisin sanoen kuinka hyvä on PC tee se itse kasauksessa ei ole mikään kognitiivisen toimintakyvyn tai älykkyysosamäärän mittari.

En edelleenkään tiedä mitä tarkoittaa että peli PC tee se itse kasaus on helppoa nykyään. Mikä tekee siitä niin helpon versus ennen. Hyvin samalla tavalla ja järjestyksessä edelleen tee se itse PC:n kasaus/rakentelu tapahtuu. Edelleen joutuu omia pikku kätösiä ja silmää käyttämään. En tiedä tarkoitetaanko että työkalut tai itse komponentit olisivat parempia nykyään ja se helpottaisi kasausta valtavasti ?
No nyt oli hitosti tekstiä, eikä lähes ollenkaan substanssia. Jonkun kuvitteellisen random yksilön suoritus on täysin epäoleellinen. Sanotaan nyt vaikka niin, että suurempi % ihmisistä kuin ikinä ennen pystyy halutessaan aivan noobina rakentelemaan itselleen pc:n. Käytännössä jokainen täysin normaalilla älyllisellä suorituskyvyllä varustettu ihminen, kenellä on edes 1 käsi ja riittävästi sormia jäljellä.. jos et pysty, sulla ei ole edes halua tai sitten on muita ongelmia kuten vaikkapa itsetunto tai saamattomuusongelmia. Se jos takahikiän mummo tai joku muu spesiaalitapaus kenellä ei ole mitään kiinnostusta siihen asiaan ei välttämättä saisi konetta kasaan, on epäoleellista.

No esimerkkeinä nykyemoille on valmiina integroituna moni sellainen asia, joka ennen (ja puhun nyt tässä vertailussa siis 90-luvusta ja sitä vanhemmasta raudasta), jotka piti ennen asentaa erillisinä laajennuskortteina tai -piireinä (äänikortti, verkkokortti, näytönohjain (ja joo käytännössä se on nykyäänkin aina oma korttinsa mutta myös integroitu löytyy), modeemi, i/o-ohjain, ide/sata -levyohjain, scsi-ohjain, usb, wifi, bluetooh..)

Sitten eri korteissa ja myös emolla oli jumpperit, joita ensinnäkin piti säätää oikeaan asentoon, että kone ylipäänsä edes toimii. Nykyään UEFI tunnistaa lähes kaiken automaattisesti, ja asetusten muuttaminen graafisen ui:n kautta on selvästi helpompaa.

Kolmanneksi: kaapeleita on vähemmän ja ne ja niiden liittimet ovat pienentyneet merkittävästi -> helpompi hallita ja kytkeä.

Levyille piti määritellä erikseen master/slave -asetukset, jumppereilla nekin.

CPU:n asennus on turvallisempaa (socket-rakenne ja termal throttlaus jne)

Ajurit on nykyään paljon helpompia ja automaattisempia, manuaalisesta muistinhallinasta puhumattakaan.

Vanhat AT-virtalähteet oli mahsollista kytkeä emolle fyysisesti väärin, nykyään ei käytännössä.

Kotelot ovat nykyään paljon parempia monestakin eri syystä, joka helpottaa hommaa.

Dokumentaatiota ja apua nykyään paljon helpommin saatavilla kuin ennen.

----

Tuossa listattu jo melkoinen liuta syitä. Oliko aika päässyt kultaamaan muistot, vai vieläkö väität että kasaaminen ei ole nykyään helpompaa kuin ennen? Tässä tietysti vaikuttaa oleellisesti se, mitä se "ennen" tarkoittaa, eli mihin aikakauteen verrataan, mutta oman käsitykseni mukaan tässä nyt puhutaan juuri tosta 90-luvusta kokonaisuutena ensisijaisesti.

Tuossa listattu jo melkoinen liuta syitä. Oliko aika päässyt kultaamaan muistot, vai vieläkö väität että kasaaminen ei ole nykyään helpompaa kuin ennen? Tässä tietysti vaikuttaa oleellisesti se, mitä se "ennen" tarkoittaa, eli mihin aikakauteen verrataan, mutta oman käsitykseni mukaan tässä nyt puhutaan juuri tosta 90-luvusta kokonaisuutena ensisijaisesti.
Lisäisin tuohon vielä sen, että pääsääntöisesti osat, ajurit ja firmikset ovat parempilaatuisia. Vähemmän epäyhteensopivuuksia ja epävakautta, ajurit asentuvat todennäköisesti ihan windows updatesta itsestään toimivaksi asti jos ei halua uusimpia ajureita asennella valmistajien sivuilta. Poikkeuksen tekee joku vanha emolevy ja uusi cpu mistä on esimerkkejä, että uusi cpu ei toimi ilman bios päivitystä.

--

Mooren lain kuolemasta lisäindikaatiota. AM5 kannan tuki jatkuu 2029 asti. Ei tarvi emolevyrallinkaan vuoksi harrastella DIY päivityksiä kovin usein: AMD Announces Socket AM5 Longevity till 2029 Tämä samalla kertoo miten pitkään ddr5 muistit ja pcie gen5:en riittävät kuluttajapuolella.

--

Toivottavasti johdottomat virran yms. emolevyn kautta reitittävät ratkaisut yleistyisivät. Tällaisia käyttäessä koneen kasaaminen vielä helpompaa kun ei tarvi miettiä johtohelvettiä.

Viimeksi muokattu:
No esimerkkeinä nykyemoille on valmiina integroituna moni sellainen asia, joka ennen (ja puhun nyt tässä vertailussa siis 90-luvusta ja sitä vanhemmasta raudasta), jotka piti ennen asentaa erillisinä laajennuskortteina tai -piireinä (äänikortti, verkkokortti, näytönohjain (ja joo käytännössä se on nykyäänkin aina oma korttinsa mutta myös integroitu löytyy), modeemi, i/o-ohjain, ide/sata -levyohjain, scsi-ohjain, usb, wifi, bluetooh..)

Sitten eri korteissa ja myös emolla oli jumpperit, joita ensinnäkin piti säätää oikeaan asentoon, että kone ylipäänsä edes toimii. Nykyään UEFI tunnistaa lähes kaiken automaattisesti, ja asetusten muuttaminen graafisen ui:n kautta on selvästi helpompaa.

Kolmanneksi: kaapeleita on vähemmän ja ne ja niiden liittimet ovat pienentyneet merkittävästi -> helpompi hallita ja kytkeä.

Ajurit on nykyään paljon helpompia ja automaattisempia, manuaalisesta muistinhallinasta puhumattakaan.

Vanhat AT-virtalähteet oli mahsollista kytkeä emolle fyysisesti väärin, nykyään ei käytännössä.

Kotelot ovat nykyään paljon parempia monestakin eri syystä, joka helpottaa hommaa.

----

No tämä. Olen ekan koneeni tuhonnut kellottamalla jumppereista rikki. Ja säätäminen jatku pitkälle tälle vuosituhannelle ei mitään ysäri kasari juttua puhtaasti, vaikka silloin toki paljon vaikeampaa. Winukkaa sai vetää uusiksi aika usein (nyt se saa olla vuosia). Ajurit piti asentaa teityssä järjestyksessä tai kone solmussa. Biossista piti näpytellä. Ylipäätnsä koneen kasaus ja toimintaan laitto oli oikeasti prosessi. Piti teitää mitä tekee tai teitää joku ketä tekee. Google 404. Windows 7 akoihin alko kaikki pelittää aika pitkälti kuin junan vessa.

Nykyään palikat kiinni pari kertaa yes yes ja sen jälkeen pum pum.

No nyt oli hitosti tekstiä, eikä lähes ollenkaan substanssia. Jonkun kuvitteellisen random yksilön suoritus on täysin epäoleellinen. Sanotaan nyt vaikka niin, että suurempi % ihmisistä kuin ikinä ennen pystyy halutessaan aivan noobina rakentelemaan itselleen pc:n. Käytännössä jokainen täysin normaalilla älyllisellä suorituskyvyllä varustettu ihminen, kenellä on edes 1 käsi ja riittävästi sormia jäljellä.. jos et pysty, sulla ei ole edes halua tai sitten on muita ongelmia kuten vaikkapa itsetunto tai saamattomuusongelmia. Se jos takahikiän mummo tai joku muu spesiaalitapaus kenellä ei ole mitään kiinnostusta siihen asiaan ei välttämättä saisi konetta kasaan, on epäoleellista.
Anteeksi että tekstiä oli mielestäsi paljon. Jatkossa silti vastaan sillä tekstin määrällä mitä itse koen tarpeelliseksi. Metakeskusteluun en lähde mukaan.

Anteeksi että tekstiä oli mielestäsi paljon. Jatkossa silti vastaan sillä tekstin määrällä mitä itse koen tarpeelliseksi. Metakeskusteluun en lähde mukaan.
Minä siis koin että siinä oli saivartelua ihan vain sen vuoksi että saatiin tikusta asiaa ja yksinkertainen juttu väkisin monimutkaistettua, mutta taidatkin ihan oikeasti vaan olla nuori tai kokematon. Jos näin on niin my bad.. puoliksi nyt ainakin. Käyttäjät Antw, finWeazel ja elmo tuossa komeasti vastasikin minua fiksummin, ja sieltä tuli aika kattava lista siitä mikä kaikki on helpompaa nykyään. Meinasi hyökätä itselle jumpperi-PTSD päälle kun aloin muistelemaan noita lukieassa. Ei mua tosiaan tekstiseinät häiritse. Harrastan itse usein samaa mutta yritän että olisi ihan asiaa, hyvin vaihtelevalla menestyksellä. :rofl:

Olen huomannut myös, että tosi monet ihmiset nykyään pitävät lähes kaikkea mikä vaatii edes hiukan opettelua, vaivannäköä tai perehtymistä ns. "vaikeana". Itselleni on aina ollut automaatio että mikä hyvänsä uusi asia mitä haluaa toteuttaa vaatii edes vähän perehtymistä. Ehkä olen vain kyyninen ja fokusoitunut liikaa sihen että maailma on pilalla. :hmm:

Mutta juu, aiheeseen palatakseni. Mun mielestä se ihan kaikkein ratkaisevin juttu koko PC:n kuolemisessa on se, että niin kauan kuin on kysyntää tuppaa olemaan myös tarjontaa. Se ettei niitä uusia palikoita päivitetä ja uusia koneita kasata samaa tahtia, ei sinänsä tee PC:lle pelialustana paljoakaan hallaa. Taitaa tehdä lähinnä Youtuben kanaville hallaa joiden sisältö perustuu tuohon uuden rojun testaamiseen, ja AAA-pelistudiot saattavat kärsiä kun ei marginaalisesti kiiltävämpi uusi ylihintainen peli (joka usein on 2 askelta taakse ja yksi eteen) ei kiinnostakaan ketään.

Steamista löytyy nyt jo enemmän laadukasta pelatavaa kuin kukaan ihminen pystyy koko elinaikanaan pelaamaan. Se että pelistudiot joutuvatkin keskittymään tovin itse pelattavuuteen erottuakseen positiivisesti saattaa jopa parantaa tarjonnan laatua tulevaisuudessa. Jos rauta ei kehity enää niin kovaa tahtia ja/tai uusi rauta ei myy niin paljon, joutuvat pelistudiot vihdoin jopa vähän optimoimaan pelejä. Nykyään ei monikaan pelimoottori oikeasti käytä edes nykyistä rautapotentiaalia lähimainkaan kunnolla. Joku ID Tech taitaa olla sieltä parhaimmasta päästä.

Eiköhän se tilanne taas siitä kuitenkin normalisoidu. PC-rakentelu ja pelialustana on selvinnyt niin monista asioista joiden piti se tappaa vuosien varrella, etten näe tämän hetken tilannettakaan sen vakavampana kuin mitä aiemmin nähty. Markkinat ovat olemassa ja varmaan pahimmillaankin tämä harrastus on silti kokoajan suositumpaa kuin vaikka 20v sitten. Se että tilanne elää välillä ei tarkoita kaiken loppua.

----

Yksikään listasi kohdista ei tuntunut omalta kohdaltani mahdottomuudelta. Toki käyttöohjeita luin/luen. Se auttaa paljon vs kokeilun ja erehdyksen kautta. Mennään taas siihen takaisin että miten kokee koneen kasauksen ja mitä on kasaamassa.

Kyllä vanha tapa oli luotettavampi. Se oli lähes täysin user error jos jokin ei toiminut. Mutta jumpperit ja muut vivut takasivat sen, että kun ne pisti oikein, hommat myös yleensä toimivat kuin k*si lumeen. Halkesiko prossu jäähyn asentamiseen? No hupsista, oppiipahan. GPU:n (RTXx090) voi edelleen asentaa niin että johdot sulaa. Yhtä hyvä tämä nykyinen tapakin on kuin sen heikoin lenkki eli ts. täyttää kuraa edelleen pahimmillaan, mutta käytännössä pahempi koska esimerkiksi:

Nykyään arvotaan sitten mistä hemmetistä edes pääsee UEFI-asetuksiin jollain uudella rimpulalla missä Startup delay on säädetty 0 suoraan paketista ja et voi mitenkään keskeyttää edes sekvenssiä millään näppäimelläkään muuttamatta ensin tuota arvoa. Juuri sattui tällainen case eteen uudella Dellin mini-PC:llä. Piti Windowsista tehdä manuaalinen shutdown ja antaa sopivat parametrit jotta seuraava bootti meni UEFI-setuppiin automaattisesti. Kiitos tällaisesta p*skasta.

Tai sitten mietitään miksi tämä romu kaatuilee kun joku AI-jengi vähän tuunasi ajureita taas. Tai oli joku BIOS-tuunaus ihan pikkasen liian kireällä suoraan vaikka paketista. Ai kappas, muistikammoille ei ollut ladattu oikeaa nopeusprofiilia ja suorituskyvystä puuttuu iso pala eikä kukaan sano mitään missään vaikka kenties voisi ja pitäisi? Nykyään voit saada melkein toimivan setupin joka käynnistyy, mutta ei välttämättä ole vakaa. Kyllä se on aivan poskettomasti huonompi kuin virroista poks kun alkaa laskemaan hukattua aikaa jopa viikoissa miksi SER ei ole vakaa.

Täälläkin on tasainen tappavaan tahtiin palstalla kysymyksiä miksi tämä romukasa ei toimi vakaasti? Lähdepä sitten selvittelemään.

Kyllä vanha tapa oli luotettavampi. Se oli lähes täysin user error jos jokin ei toiminut. Mutta jumpperit ja muut vivut takasivat sen, että kun ne pisti oikein, hommat myös yleensä toimivat kuin k*si lumeen. Halkesiko prossu jäähyn asentamiseen? No hupsista, oppiipahan. GPU:n (RTXx090) voi edelleen asentaa niin että johdot sulaa. Yhtä hyvä tämä nykyinen tapakin on kuin sen heikoin lenkki eli ts. täyttää kuraa edelleen pahimmillaan, mutta käytännössä pahempi koska esimerkiksi:

Nykyään arvotaan sitten mistä hemmetistä edes pääsee UEFI-asetuksiin jollain uudella rimpulalla missä Startup delay on säädetty 0 suoraan paketista ja et voi mitenkään keskeyttää edes sekvenssiä millään näppäimelläkään muuttamatta ensin tuota arvoa. Juuri sattui tällainen case eteen uudella Dellin mini-PC:llä. Piti Windowsista tehdä manuaalinen shutdown ja antaa sopivat parametrit jotta seuraava bootti meni UEFI-setuppiin automaattisesti. Kiitos tällaisesta p*skasta.

Tai sitten mietitään miksi tämä romu kaatuilee kun joku AI-jengi vähän tuunasi ajureita taas. Tai oli joku BIOS-tuunaus ihan pikkasen liian kireällä suoraan vaikka paketista. Ai kappas, muistikammoille ei ollut ladattu oikeaa nopeusprofiilia ja suorituskyvystä puuttuu iso pala eikä kukaan sano mitään missään vaikka kenties voisi ja pitäisi? Nykyään voit saada melkein toimivan setupin joka käynnistyy, mutta ei välttämättä ole vakaa. Kyllä se on aivan poskettomasti huonompi kuin virroista poks kun alkaa laskemaan hukattua aikaa jopa viikoissa miksi SER ei ole vakaa.

Täälläkin on tasainen tappavaan tahtiin palstalla kysymyksiä miksi tämä romukasa ei toimi vakaasti? Lähdepä sitten selvittelemään.

Hehehe.. sinulla ei ole ikinä ollut nForcea tai VIAllisia piirisarjoja :D

"Jumpperit ja muut" ei kyllä riittäneet, vaan piti olla XMS- ja EMS-ajurit asennettuna, ja niille piti ihan itse tehdä config.sys -menut. Puhumattakaan siitä, mitä laitettiin autoexec.bat.

Sitten Windows-käyttöjärjestelmä tuli 1995 ja sen kanssa opittiin Blue Screen Of Death.

Vielä viime vuosikymmenelläkin piti osata käydä disabloimassa HPET Biosista - ja sitä ei moni tehnyt.

En nyt jaksa kaikkia näitä kirjoitella, mutta niitä on aina ollut ja on aina oleva. Nykyongelmat on hyvin pieniä ja esim. throttlaus ei kaada konetta nykyään, vaan on ominaisuus, jota käytettään virransäästämiseen.

No on ollut kiitos vain kysymästä. nForce + SLI 8800GTX setti jopa myös. VIA:n pahimmat ominaisuudet oli epävakaus tietyillä PCI-korteilla (SB Live yms.) ja vielä enemmän jos koneessa oli AGP-näytönohjain samaan aikaan. nForce taas oli sen verran kasa p*skaa että SLI lensi jorpakkoon vuoden jälkeen, parhaat kokemukset siitä GTX590:lla sitten myöhemmin.

Autoexec.bat ja config.sys oli ihan perushommia DOS-puolella ja muistinhallinta piti hanskata alusta asti.

Tuo 5800X3D:n uudelleen lämmitys lupailee vähän huonoa tee se itse PC markkinoille. Viestii luultavasti siitä että AMD:kin näkee länsimaissa potentiaaliset markkinat vanhalle cpu:lle ja tekniikalle. Ja toki jos tekisi ensi kertaa budjetti/keskitason peli PC buildia nyt, niin AM4 DDR4 32gt muistilla olisi luultavasti potentiaalinen vaihtoehto.

Itellä ollut via km133 ja nforce1 eikä koskaan ongelmia. Oikeastaan ei minkään koneen kanssa ongelmia. Ultrasound akurit ja windows95 oli suurin ongelma 20vuoteen

Tuo 5800X3D:n uudelleen lämmitys lupailee vähän huonoa tee se itse PC markkinoille. Viestii luultavasti siitä että AMD:kin näkee länsimaissa potentiaaliset markkinat vanhalle cpu:lle ja tekniikalle. Ja toki jos tekisi ensi kertaa budjetti/keskitason peli PC buildia nyt, niin AM4 DDR4 32gt muistilla olisi luultavasti potentiaalinen vaihtoehto.

Tämä viesti nyt on täysin väärin. AMD julkaisee sen nyt uudelleen, ja $100 halvemmalla kuin 5800X3D:n julkaisuhinta - mutta hinta on silti liian korkea ja samalla rahalla saisi paljon tuoretta tekniikkaa (7500X3D ja AM5-emolevy).

Se on kuitenkin paras prosessori AM4-alustalle ja AMD näkee tämän kuitenkin niin, että muistien hintojen ollessa maksimit, ihmiset päivittävät pelkän prosessorin ja jatkavat vanhalla kokoonpanolla.

Uuden koneen kokoaminen ei näistä syistä tämän ympärille ole yhtään järkevää. Se on tyhmää kuvitella, että $350 prosessori päätyisi - edes nykyisellä dollarin kurssilla - budjettikokoonpanoihin.

Vielä tyhmempää oli viestissäsi ollut "32gt budjetti/keskitason buildiin". Millä rahalla? Oletko katsonut näiden hintoja uutena?

Tyhmää tyhmää tyhmää? No just sillä rahalla kun niitä saa ja se on vähemmän kuin DDR5:sta pyydetään jos kapuloita sattui jostain löytämään. Olkoot uusia tai käytettyjä. 5800x3d on ihan passeli, ja jopa vikkelä, prosu kun 5700x3d:llakin pelailee mitä pelailee kasuaalisti.

Uusi 5800x3d + SER-kalikat + kohtalainen GPU on vaikka nuorelle aivan kurantti tapa kasata uusvanha peli-PC. Ei sillä missään häpeään joudu isojen turnajaisten ulkopuolella jos pelaamista harrastaa. Toki kyseisen prosun voi löytää käytettynäkin ja hyvä niin.

Tyhmää tyhmää tyhmää? No just sillä rahalla kun niitä saa ja se on vähemmän kuin DDR5:sta pyydetään jos kapuloita sattui jostain löytämään. Olkoot uusia tai käytettyjä. 5800x3d on ihan passeli, ja jopa vikkelä, prosu kun 5700x3d:llakin pelailee mitä pelailee kasuaalisti.

DDR5:sta on ihan joka kaupassa. Verrattuna DDR4:een, jota on paljon vähemmän ja hinnat on niissäkin pilvissä (vähän vähemmän vaan, kuin DDR5). Menepäs nyt sinäkin vähän katselemaan hintoja, esim. Verkkokauppa.com:issa.

Ja yksi tyhmyys jäi pois, se muistin määrä. Ei näillä hinnoilla osteta 32GB.

Uusi 5800x3d + SER-kalikat + kohtalainen GPU on vaikka nuorelle aivan kurantti tapa kasata uusvanha peli-PC. Ei sillä missään häpeään joudu isojen turnajaisten ulkopuolella jos pelaamista harrastaa. Toki kyseisen prosun voi löytää käytettynäkin ja hyvä niin.

Niin, nyt pivotoit käytettyihin. Siellä on vaikka mitä, mutta jos nyt kuitenkin ei vaihdeta käytettyihin, kun tässä kuitenkin puhutaan uusista osista. Samalla vaivalla ostaa sitten käytetyn koneen koottuna, niin mitä tämmöinen keskustelu palvelee?

Uutena taas, niinkuin viesti, johon vastasin: 7500X3D + AM5-emolevy + 2x8GB DDR5 saa about samaan hintaan kuin 5800X3D + AM4-emolevy + 2x8GB DDR4. Siinä on pistetty sitten rahat vanhaan tekniikkaan, ehkä tullut tehtyä turhia kompromisseja emolevyssä (VRM, varsinkin asiasta tietämättömille) ja ostettu muistit reiluun ylihintaan kuitenkin. Päivitysmahdollisuudet nolla.

--

Vähän käy keskustelun päälle, kun esität joka viestissäsi uusia oletuksia, hypit käytettyihin ja niitä ongelmia löytyikin sittenkin vanhemmista kokoamisista. Enkä sanonut, että 5800X3D on huono prosessori, sanoin vaan, että sen kanssa ei kannata koota budjettikokoonpanoa, kun se ei ole tule olemaan sen hintainen.

Pistetään ongelmat toki laariin mihin ne kuuluu. VIAllisia vehkeitä käyttäville oli vain yksi neuvo - vaihda Inteliin ja 440BX:ään. Nforcea oli tarjolla pitkällä aikakaudella ja omat failit ovat jo loppupäätä tuota aikakautta jolloin jumppereista oltiin jo päästy eroon.

Ja olettaminen on mukavaa. Ainakin mä oletan et 5800x3d remake julkaistiin nimenomaan SER-kalikoiden kanssa käytettäväksi. 5800x3d:lla ja myös 5700x3d:llä on ollut kovastikin kysyntää kun ollaan ymmärretty että AM5 ei tarjoa peruskäyttäjälle yhtikäs mitään käytännön nopeusetua missään ja halutaan myös maksimoida nykyinen setuppi. Itehän hommasin 128GB DDR4:sta hyvissä ajoin ja myös 5950X:n kunnon alehintaan kun välissä on kuvankäsittelyjonossa ruuhkaa. Välillä voi pelailla ja tunkata pariksi kuukaudeksi 5700x3d:n kiinni. Näillähän pärjää vielä vuosia.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
308 683
Jäsenet
83 349
Uusin jäsen
okutara

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom