• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

  • Klo 11 alkaen tietokanta-ajoon liittyvä ongelma, joka aiheuttaa palvelinvirhettä viestejä lähettäessä. Viestien kirjoittaminen pois käytöstä väliaikaisesti. Pyrimme saamaan ongelman korjattua mahdollisimman pian. Pahoittelut häiriöistä.

Onko köyhyys oma vika? Köyhyys Suomessa

Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
1 005
En tiedä, onko käytännöt viime vuosina muuttunut, mutta ainakin 2015 kun olin palkattomassa työkokeilussa, jouduin ihan itse bussikortin kustantamaan.
Ainakin Helsingissä asia menee niin, että kuntouttavaan työtoimintaan osallistuva saa kyllä AB-kuukausilipun, mutta työkkärin kanssa sovittavaan työkokeiluun ei saa. Työkokeilu voi olla siis ”kallis” ratkaisu työttömälle, ellei työkokeilupaikka ole kävelymatkan päässä kuten meidän työttömällämme.

Uhriutumalla ei tietenkään pääse mihinkään. Ainakin mun pointti on koko ajan ollut, että ne jotka jaksavat tutkia omaa tekemistä ja optimoida ja pyrkiä eteenpäin tulevat olemaan voittajien joukossa. Ne jotka odottavat ratkaisua ulkoapäin niin on ihan herran kädessä ja tuurissa miten käy.
Oman työttömän äitini kohdalla tämä viesti olisi tehnyt ja tekisi edelleen terää - joskus yritin haastaa sellaiseen ajatteluun, että kuinka kauan se toipuminen työpaikkakiusaamisesta voi kestää (irtisanoutunut 2005)? Toisin sanoen voit kyllä aina vedota elämän vaikeuksiisi, jonka vuoksi olet köyhä, mutta kyllä jo 5 vuodessa olisi pitänyt pystyä toipumaan siitä ja aloittelemaan jollekin sopivammalle alalle kouluttautumista, koska merkantti oli 2010-luvulla ja saatikka nyt riittämätön koulutus oikein mihinkään ja hän oli mennyt merkantin koulutukseen siksi, että hänen tätinsä oli sanonut, että käy nyt ainakin tämä koulu läpi (80-luvun lopulla).

Eli toki hän voi uhriutua ja vedota vaikeuksiinsa (työpaikkakiusaaminen, lasten juoppo isä, joka sanoi suoraan ettei halua raitistua…), mutta se ei muuta köyhyyttä vaan betonoi sen.

Oma äitini on siis ajelehtia, sillä sitä omaa alaa ei ole varsinaisesti löytynyt ja tuo merkantin tutkintokin on tehty sukulaisen kannustamana.

Merkantin ala on ollut heikko valinta alunperinkin, kun peruskoulun matematiikka oli 5-6 luokkaa (liiketaloudellisessa alassa luvut ovat oleellinen asia) ja heikko loogisuus on muuttunut suuremmaksi sudenkuopaksi kun tietokoneet alkoivat tulla toimistoihin 1990-luvulla. Tietokoneet ja niiden ohjelmat kun vaativat pientä logiiikkaa tai yrittämistä, että niiden käytön oppii.

Oman äitini kohtalo on jo siis paketissa, sillä 58-vuotiaana ollaan jo pian eläkkeellä ja hänessä yhdistyi kolme riskitekijää - ei viitsi tutkia omaa tekemistä (voisiko työttömyyden ongelmana olla alikoulutus eli ammatin tosiasiallinen puute/väärä ala), ei pyri eteenpäin (koulutuskielteisyys, jopa lukiota kohtaan, tyytyy helposti vain kotiin) ja kahdella tapaa heikosti havaittu loogisuus (esim. ei ole ymmärtänyt kansiorakenteita Windowsissa vaikka logiikka ollut sama jo +20 vuotta (ja asia on helppo) ja heikko logiikka näkyi myös Mensan paperitestissä, jossa jäätiin vain 85 pinnan paikkeille ÄO:ssa).

Viitsimättömyys näkyy myös siinä, että luovutti aikuislukion todella helpolla, kun huomasikin englannin tunnilla sen, että tosiasiassa ei osaakaan englantia. Vaikka olen itsekin vain keskinkertainen kielissä (Englanti C), niin minulle ei sentään tv:ssä ja Aallon luennoilla puhuttu englanti, saatikka englanniksi tekstitetty ohjelma tuota vaikeuksia kuten hänelle.

Onkin siis selvää, että aikuislukio olisi ollut aivan liikaa vaadittu hänelle - jos ajattelee, että minun ei tarvitse osata matematiikkaa ja lähtötaso on siinä mikä on, niin ei se lukiota läpi olisi päässyt. Tai se, että heikko englannin osaaminen ei stimuloinut häntä miettimään sitä, mitä hyötyjä olisi ollut siitä, jos hän oppisi sitä lisää, vaan ennemmin luovutetaan kuin mietitään sitä, että ehkä kotikurssi (itsenäinen oppiminen) olisi toiminut paremmin kuin luokkaopetus (jossa sujuva puhetaito korostuu liikaa).

Eli tässä tapauksessa sanoisin, että valitettavasti köyhyys on suurilta osin oma vikasi - jos ei yritä tai viitsi, niin tulokset jäävät laihoiksi. Se on toki epäreilua maailmassa, että jos on tyhmä/oppii hitaammin tai omaa heikon logiikan, niin silloin oppiminen on rankempaa, mutta silloin vasta mitataankin se halun ja yrittämisen määrä - tyhmä joutuu tekemään enemmän töitä pärjäämisensä eteen.

Eli voitte toki tämän jälkeen ymmärtää sen, miten vaikea on välillä ymmärtää niitä hänen ongelmiaan näin aaltolaisena. Hänen valinnoillaan hänen tarinansa on pian paketissa ja varsin kotivoittoiseksi se elämä sitten jäi.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Keskustelua poikineeseen artikkeliin tuli jatkoa. 40e/kk kynsiin. Valintoja saa ja pitää tehdä.

Kokkonen on lisäksi kertonut, että rakennekynnet eivät olleet kalliit ja niiden huolto maksaa Kokkosen mukaan 40 euroa. Kokkonen sanoo, että on hänen oma valintansa, että hän haluaa käyttää niihin säännöllisesti rahaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 380
Jutun tarkoituksena ei ollut hankkia Kokkoselle apua, vaan kertoa, millaista työttömän ja köyhän elämä Suomessa voi olla, kun inflaatio on nostanut elintarvikkeiden hintoja.
Enemmän inflaatio kurittaa työssäkäyvää keskiluokkaa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Jos köyhyys on sitä ettei rahat riitä niin keskituloinenkin voi olla köyhä? Keskituloinen ruokajonossa tilanteessa korostunee omien valintojen vaikutukset. Onko otettu liikaa lainaa oletten nollakorkoa tai muuta kulissien ylläpitoa mihin ei olekaan oikeasti varaa?

”Uusina tulijoina ovat myös keskituloiset ihmiset. Raha ei vain riitä.”

Tämä on havaittu myös Tampereen ja Helsingin yliopiston, Diakonia-ammattikorkeakoulun ja Porin Sininauhan ry:n yhteishankkeessa Korona yhteiskunnan marginaaleissa (KoMa). ”Korona-aikana ruoka-apuun ovat tulleet omistusasunnoissa asuvat ja korkeakoulutetut ihmiset”, tutkija Joakim Zitting kertoo valtakunnallisesta tilanteesta.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Jos köyhyys on sitä ettei rahat riitä niin keskituloinenkin voi olla köyhä? Keskituloinen ruokajonossa tilanteessa korostunee omien valintojen vaikutukset. Onko otettu liikaa lainaa oletten nollakorkoa tai muuta kulissien ylläpitoa mihin ei olekaan oikeasti varaa?


Yllättyisit, miten valtava osa kansasta tuloista riippumatta elää kädestä suuhun ja vieläpä velalla pykättyjen kulissien kera.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 527
Olen pitkään koittanut mainostaa sitä ideaa, että koulussa tulisi olla ala-asteelta lähtien talousoppia yhteiskuntaopista irrallaan jossain yhteiskuntaopin ja matematiikan välillä.

Omaan aikaan yhteiskuntaopissa opeteltiin tyyliin listaamaan etu- ja takaperin kaikki virkaa tehneet presidentit ja hallituskaudet pääministereiden mukaan. Siinä kaiken suurimmaksi osaksi turhan yhteiskuntatietämyksen ohessa talousoppi meni kutakuinkin näin, että "osta osakkeita kun hinta halpa ja myy osakkeet kun kallis hinta".

Matematiikassa harjoiteltiin jo yläasteella kaikenlaisia derivointi- ja integrointilaskuja, vaikka en insinöörinä ole vielä kertaakaan todellisessa elämässä edes joutunut oikeasti integroimaan tai derivoimaan kuten yläasteella ja lukion pitkässä matematiikassa opetettiin. AMK:n matematiikassakin sitä oli, mutta kun alkoi käytäntöä läheisemmät kurssit, niin näiden pyörittely unohtui kokonaan, koska valmiit kaavat on johdettu fiksumpien ihmisten toimesta. Integraalien ja derivaattojen avulla johdetut laskukaavat ovat kyllä aivan arkipäivää töissä, mutta se mekaaninen integroiminen ja derivoiminen ei ole arkea. Matematiikka voisi olla huomattavasti enemmän käytännönläheisempää varsinkin peruskoulussa. Prosenttilaskuissa varmaan puolet suomalaisista on täysin hukassa vaikka näihin voi törmätä päivittäin koulutuksesta riippumatta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Olen pitkään koittanut mainostaa sitä ideaa, että koulussa tulisi olla ala-asteelta lähtien talousoppia yhteiskuntaopista irrallaan jossain yhteiskuntaopin ja matematiikan välillä.

Omaan aikaan yhteiskuntaopissa opeteltiin tyyliin listaamaan etu- ja takaperin kaikki virkaa tehneet presidentit ja hallituskaudet pääministereiden mukaan. Siinä kaiken suurimmaksi osaksi turhan yhteiskuntatietämyksen ohessa talousoppi meni kutakuinkin näin, että "osta osakkeita kun hinta halpa ja myy osakkeet kun kallis hinta".

Matematiikassa harjoiteltiin jo yläasteella kaikenlaisia derivointi- ja integrointilaskuja, vaikka en insinöörinä ole vielä kertaakaan todellisessa elämässä edes joutunut oikeasti integroimaan tai derivoimaan kuten yläasteella ja lukion pitkässä matematiikassa opetettiin. AMK:n matematiikassakin sitä oli, mutta kun alkoi käytäntöä läheisemmät kurssit, niin näiden pyörittely unohtui kokonaan, koska valmiit kaavat on johdettu fiksumpien ihmisten toimesta. Integraalien ja derivaattojen avulla johdetut laskukaavat ovat kyllä aivan arkipäivää töissä, mutta se mekaaninen integroiminen ja derivoiminen ei ole arkea. Matematiikka voisi olla huomattavasti enemmän käytännönläheisempää varsinkin peruskoulussa. Prosenttilaskuissa varmaan puolet suomalaisista on täysin hukassa vaikka näihin voi törmätä päivittäin koulutuksesta riippumatta.
Siinä olisi silloin se vaara, että koulu toimisi oikeasti sivistävänä laitoksena.
 

GGoljatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 639
Olen pitkään koittanut mainostaa sitä ideaa, että koulussa tulisi olla ala-asteelta lähtien talousoppia yhteiskuntaopista irrallaan jossain yhteiskuntaopin ja matematiikan välillä.

Omaan aikaan yhteiskuntaopissa opeteltiin tyyliin listaamaan etu- ja takaperin kaikki virkaa tehneet presidentit ja hallituskaudet pääministereiden mukaan. Siinä kaiken suurimmaksi osaksi turhan yhteiskuntatietämyksen ohessa talousoppi meni kutakuinkin näin, että "osta osakkeita kun hinta halpa ja myy osakkeet kun kallis hinta".

Matematiikassa harjoiteltiin jo yläasteella kaikenlaisia derivointi- ja integrointilaskuja, vaikka en insinöörinä ole vielä kertaakaan todellisessa elämässä edes joutunut oikeasti integroimaan tai derivoimaan kuten yläasteella ja lukion pitkässä matematiikassa opetettiin. AMK:n matematiikassakin sitä oli, mutta kun alkoi käytäntöä läheisemmät kurssit, niin näiden pyörittely unohtui kokonaan, koska valmiit kaavat on johdettu fiksumpien ihmisten toimesta. Integraalien ja derivaattojen avulla johdetut laskukaavat ovat kyllä aivan arkipäivää töissä, mutta se mekaaninen integroiminen ja derivoiminen ei ole arkea. Matematiikka voisi olla huomattavasti enemmän käytännönläheisempää varsinkin peruskoulussa. Prosenttilaskuissa varmaan puolet suomalaisista on täysin hukassa vaikka näihin voi törmätä päivittäin koulutuksesta riippumatta.
Kyllä nuo perus prosenttilaskut opetellaan jo yläasteella. Se on sitten eriasia kuka niitä haluaa muistaa ja hyödyntää.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 527
Kyllä nuo perus prosenttilaskut opetellaan jo yläasteella. Se on sitten eriasia kuka niitä haluaa muistaa ja hyödyntää.
Taisi prosenttilaskuja olla jo ala-asteellakin. Pointti ei ollutkaan lainkaan tämä, vaan niiden prosenttilaskujen painottaminen. Aivan kuten yhteiskuntaopin talousopin painottamisen puute. Prosenttilaskut ovat tavallisten plus-, miinus-, kerto- ja jakolaskujen (tai tätähän se prosenttilaskukin on) lisäksi läsnä ihmisten päivittäisessä elämässä huomaamattakin. Kun taas niitä paljon vähemmän päivittäisessä elämässä käytettäviä matematiikan osa-alueita tulisi vähentää varsinkin peruskouluopetuksessa, jos harva teknillisen alan työntekijäkään niitä tarvitsee päivittäin.

Esimerkiksi prosenttilaskuja ja niiden sovellutuksia voisi olla viljeltynä läpi peruskoulun jatkuvan tasaisella tahdilla, sen sijaan että limes lähestyy nollaa samalla kun ysiluokkalaisen varhaisteinin kiinnostus lähestyy nollaa. Talousosaamisen tulisi olla ihan samanlainen perustaito kuin vaikkapa lukeminen.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Keskustelua poikineeseen artikkeliin tuli jatkoa. 40e/kk kynsiin. Valintoja saa ja pitää tehdä.
Mä luulen, että tässä oli tarkoitus vaan boostata someuraa. Sitä tuodaan niin monesti esille tuossa jälkimmäisessä artikkelissa, missä brassailee kynsillään. Eihän kukaan muuten mene valittamaan ilta-sanomiin, että 400 € ei oikein riitä syömiseen sinkulle.

Väitän olleen tarkoitushakuisuutta siinä, että kuvissa oli 1400 € puhelin, monen sadan euron kauppakassi ja sitten uhriutuu siitä, kun rikkaat ostaa punalaputetut eikä köyhille jää mitään. "Muusi oli pahaa" ja "Leivo nyt muka tässä jotakin".

Suvi trollasi meitä kaikkia Rulliksen kanssa 100-0.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
1 663
Laita sinä esimerkki sitten miten 7€ syöt kolme kertaa päivässä ravintosuositusten mukaisesti...
Jos ruokabudjetti on tiukilla, niin eihän sitä joka päivä käydä kaupassa ostamassa 7 tai edes 12 eurolla elintarvikkeita. Tosta BongisKhanin raportista näkee hyvin millaisella jakaumalla ne ostot voi muodostua, kun itse kotona kokkailee.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 769
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212

Kyllä se vaan on mielestäni oma vika jos 7 lasta, kaksi kissaa ja koira pitää hankkia ja tulot ovat pienet.
– On tullut otettua erinäisiä kulutusluottoja sun muita, että olemme saaneet ostettua ruokaa ja laskuja maksettua.
Kaiken kaikkiaan Muuronen arvelee, että kun laskee kaikki perheen erääntyneet laskut, talolainan ja ulosottoon menevän summan koostuu niistä noin 300 000 euroa yhteensä.
Vaikeahan tuota on muiden syyksi pistää, jos on otettu 60 k€ pikavippiä "sun muuta" ruokaan ja laskuihin. Tuota ei voi pitää edes epäonnistuneena riskienhallintana vaan ihan suoraan perseilynä.

Vai onkohan tuo artikkelin 60-70 k€ pikavippiä edes lähelle arvioitu oikein, kun tuollainen talo Orimattilasta irtoaa varmaan n. 100 k€ hintaan ja nyt 7 vuoden lyhentämisen jälkeen ulosotto+talolaina 300000 €? Vähän pistää silmään termit "arvioi" "noin" ja "arvelee" kun puhutaan veloista. Velat taitaa olla sen verran hajallaan ja niitä on määrällisesti paljon, ettei todellista kuvaa tilanteesta velallisella taida olla?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
486
Se on Suomen talouden kannalta hyvä että syntyy paljon lapsia ja pitäisi ilmeisesti syntyä vielä paljon enemmän että saadaan tulevaisuudessa eläkkeet maksettua.

Omalla tavallaan valtio hyötyy kun syntyy paljon lapsia ja siinä mielessä valtion pitää tätä myös tukea ja tuetaanhan sitä kun on ilmainen koulutus jne.

Mutta tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä että ”senkun vaan teet vaikka 10 lasta, kyllä valtio hoitaa” mentaliteetti pitäisi olla kaikilla.

Vaikka se ehkä on itsekkäästi ajateltu niin itse en edes miettinyt lasten hankintaa ennen kuin tulot oli sillä tasolla että taloudellisesti siitä pystyi selviämään ns. kunnialla.

Tämä ei tarkoita sitä että jokaisen pienituloisen tai työttömän pitäisi olla hankkimatta lapsia mutta mitä omiin kokemuksiin tulee niin halpaa touhua se ei ole vaikka itsellä on vain 1 lapsi.

Kaivattaisiin samaa suunnittelua ja ajattelua kuin muissakin asioissa:
- Onko taloudelliset resurssit sellaiset että lapsen/lapsien hankinta on ”järkevää”?

Jos pitää tehdä useampia lapsia ilman että miettii sitä kokonaiskuvaa niin siitä seurauksesta pitää myös kantaa vastuu, en usko että kenellekään tulee yllätyksenä että alle 4000€ nettotuloilla voi olla haastavaa pyörittää arkea 7 lapsen kanssa.

Itsellä vastaavasta tilanteesta henkilökohtaista kokemusta kun omassa perheessä oli 5 lasta eli minä + 4 sisarusta ja asuttiin 70m2 vuokrakämpässä jossa oli 2mh + oh + k + 2 vessaa. Molemmat vanhemmat suht pienituloisia. Kirkolta ruoka-apua, pääasiassa kaikki vaatteet ostettiin kirpparilta + mitä sattui tutuilta saamaan ja mitään ei voinut harrastaa jos se maksoi jotain. Ikinä ei käyty missään lomamatkoilla, ensimmäinen oikea lomamatka omalla kohdalla oli kun olin 22 vuotias ja maksoin sen itse. Ei käyty luokkakavereiden kanssa leffoja katsomassa tai muutenkaan voinut osallistua kavereiden "harrastuksiin" koska ei vain yksinkertaisesti ollut rahaa. Tämä ajoi myös omalta osaltaan sitä omaa ajattelumaailmaa että jos joskus hankin lapsia niin en halua että heidän lapsuus on samanlainen kuin mitä itse kävin läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
1 663
Tosiaan tommonen lapsiperheköyhyyden siirtäminen eteenpäin sukupolvelta toiselle on kyllä sellaista perseilyä (niiden lasten tulevaisuuden kannalta etenkin) mitä ei toivoisi oman ikäluokan enää harjoittavan.

Mutta niin vain itsellänikin on tuttuja tuolla syrjä-Suomessa ketkä pukkaa neljättä tai viidettä kakaraa maailmaan ilman että itsellä on oikein mitään ammattia tai edes kunnollista työkokemusta. Tai kummallakaan vanhemmista.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
1 663
Jatkoa edelliseen sen verran, että edelleen tuolla syrjä-Suomessa tuntuu osin olevan vallalla ajattelu missä opiskelu on turhaa paskaa, parempi vaan puuhastella jotain kannattamatonta täällä kotinurkissa ja ihmetellä sitten kolmikymppisenä kun työmarkkinat ei aukenekaan jotain kirpputorin työkokeilua pidemmälle.

Pahimpina tapauksina tietysti parikin nuorehkoa (onneksi kaukaista) sukulaistani, ketkä kivenkovaan laskevat tulevaisuutensa turpeentuotannon ja turkistarhauksen varaan. Siinä se on voittava arpa kun tollaiselle alalle lähtee velkarahalla sukupolvenvaihdoksen myötä, ja MTK:n paikallisjeesukset vielä oikein kannustaa investoimaan. Velipoika yrittää juuri päästä eläintuotantotilasta eroon kun ei se niin auvoa ollutkaan mitä 10 vuotta sitten uskoteltiin. Ei puutu kuin hölmö kyläläinen kenellä on parin miljoonan piikki osuuspankkiin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 824
Viitaten uutisiin S2-oppilaiden (eli Suomea/Ruotsia osaamattomien) alhaisesta koulutushalusta/kyvystä sopeutua yhteiskuntaan. Olisi mielenkiintoista tietää joutuvatko uus-suomalaiset lainkaan mukaan näihin te-toimiston hässäköihin, vai eikö moinen vaivaa jos/kun ei kieltä ole haluttukaan koskaan oppia?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 395
Viitaten uutisiin S2-oppilaiden (eli Suomea/Ruotsia osaamattomien) alhaisesta koulutushalusta/kyvystä sopeutua yhteiskuntaan. Olisi mielenkiintoista tietää joutuvatko uus-suomalaiset lainkaan mukaan näihin te-toimiston hässäköihin, vai eikö moinen vaivaa jos/kun ei kieltä ole haluttukaan koskaan oppia?
Eikö niistä kaikista tule linja-auton kuskeja, postinjakajia ja wolt asiakaspalvelumestareita niin ei ole tarvetta. Ymmärtääkseni nuorempia mamuja pidetään ulkomaalaisille suunnatuissa ammattikouluissa tai suomen kielen kursseilla. Nuorempia suomalaisia pidetään nuorten työpajoilla. Nuo hässäkät ovat ymmärtääkseni vanhemmalle porukalle. Mutta en oikeasti tiedä vittuakaan kokemukseni ovat kavereista joilla on mamu vaimo ja itsellä on mamu vaimo.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 584
Viestejä
4 191 454
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
girma

Hinta.fi

Ylös Bottom