olen jo setämies...Ainakin oppii korjaamaan kuvaputkitelkkareita ja juottamaan konkkia virtalähteisiin. Jos ammattikouluun meinasit mennä tuota opiskelemaan niin varmasti ihan yhtä hyvä vaihtoehto kuin mikään muukaan. Tosta kannattaa sitten jatkaa vaikkapa ammattikorkeakouluun mutta siihen on toki vielä 3 vuotta sulla aikaa, jos olet nyt tyyliin 9. luokalla.
olettaisin että Oled-töllöjen korjausta tänä päivänä??.Opetetaanko miksessa tänä päivänä kuvaputkitelkkareiden yms korjausta? Tai fiksataanko autopuolella edelleen kaasareita jne?
Eipä niitäkään kukaan oikein varmaan varsinaisesti korjaa. Takuuaikana vaihdetaan se viallinen moduuli, mikä sitten lyödään serriin tai arvokkaammat toimitetaan valmistajalle kiinaan eheytettäväksi.olettaisin että Oled-töllöjen korjausta tänä päivänä??.
Viisitoista vuotta sitten vielä opetettiin. Itse tosin automaatioasentaja, mutta muistan yhen kuvaputkitöllön korjaanneeni. Oli jänniteregulaattori palanu tai mikälie nimeltään.Opetetaanko amiksessa tänä päivänä kuvaputkitelkkareiden yms korjausta? Tai fiksataanko autopuolella edelleen kaasareita jne?
oon käsittänyt että elektroniikkai -asentaja näinä päivinä on tieto ja viestintätekniikka tutkinto nimikkeen alla!!. jossa suuntaudutaan sitten elektroniikka-asentaja opintoihin.IT-tukihenkilö ja ICT on saman tutkinnon allaOnko tuollaista elektroniikkalinjaa ammattikoulussa enää ollenkaan?
Aikanaan mä olisin halunnut sille linjalle pyrkiä, mutta jokin muistaakseni tietotekniikan perusturkinto tjsp siitä lopulta jäi käteen. Kyllä me niitä putkitelkkareitakin siellä fiksattiin, mutta ei se analoginen elektroniikka ollut kuin ehkä viidesosa siitä koulutuksesta silloin neljännesvuosisata sitten.
Kait ne E-perusteista löytyy...Varmista, että tuolta saa paremman koulutuksen kuin vain pienoisjännitetyöt, eli edes pienjännitetyöt pitää oppia.
Painotus sanassa "varmista".Kait ne E-perusteista löytyy...
Jep. Täällä muuttivat sähköasentaja koulutuksen joka oli 2vuotinen, juuri tuohon elek.asentajan koulutukseen ja 3vuotta kesto. Olikohan -98 tai jotain. Turha koulutus myös omalta osaltani. Kaikenlaisia portteja opeteltiin kauheasti ja oskiloaskoopilla touhuamaan. Tietenkin jos jatkoi opintoja, hyöty oli suurempi.Toi oli aika tyhjä-arpa jo 20v sitten, jotta miten ihmeessä ks. linja on edelleen olemassa? Varmaan joku kehuttu datanomikin omaa paremmat valmiudet työllistyä.
Suosittelen enmmennin sähköasentajan perustutkintoa jos käsillä tekeminen kinostaa. Sieltä voit sitten haarautua johonkin oikeisiin töihin tai automagiaan tai vaikka jatko-opiskelemaan tjms.
Jos taas atk/ict on se juttu niin kait siellä joku helpdesk linjakin on olemassa?
Elektroniikkaa voit sitten harrastella huviksesi, palkkaa siitä ei taida ketään maksaa?
kyllä kela palkan maksaaElektroniikkaa voit sitten harrastella huviksesi, palkkaa siitä ei taida ketään maksaa?
Sähköasennukset, 15 ospItse olen elektroniikka- ja tietoliikennetekniikan amiksesta valmistunut 2010. Tosiaan elektroniikan kanssa touhuaminen asentajan näkökulmasta on muuttunut nykyisellään aivan erilaiseksi. Tuolloin vielä laitteissa oli läpiladottuja komponentteja joita vaihdeltiin ja korjattiin. Nykyisellään pintaliitoskomponentit ja mikropiirit on aiheuttanut sen, että laitteista vaihdetaan kortteja, jolloin varsinaisesta elektroniikan osaamisesta ei korjauksessa ole välttämättä hyötyä.
Itse olen jatkanut opintoja ja nykyisin olen automaatio inssi. Automaatiopuolella elektroniikan tuntemuksesta on hyötyä ja siinä mielessä en ajattele että oma ammattikoulu olisi mennyt hukkaan. Eniten itseäni ehkä näin jälkiviisaana harmittaa että elektroniikkapuolelta ei tuolloin saanut varsinaista "sähköasentajan" nimikettä millään lailla vaikka meilläkin perus kursseja oli missä tehtiin pienjännitekytkentöjä. Kuten joku muukin totesi niin itsekin varmistaisin, että tuolta linjalta saisi nykyisellään myös "sähköasentajan" paperit eli olisi ne pienjännitetyö valmiudet. Tästä on selkeästi hyötyä meni sitten millaisiin hommiin tai jatkokoulutukseen tahansa.
Elektroniikka suunnitteluun ja tuotantoon on tietysti tuolta linjalta varmasti parhaat valmiudet. Vaikka ICT linjoilla varmasti jotain elektroniikan koulutustakin on niin siellä ei välttämättä ole niin kattavasti opiskeltu eri komponenttien toimintaa ja vaikutusta elektronisten laitteiden toimintaan tai esimerkiksi piirilevyn suunnittelua. Jos siis on selkeästi halukkuutta elektroniikkasuunnitteluun ja elektronisten laitteiden tuotantoon niin tältä pohjalta sinne voisi olla mahdollista lähteä jo ammattikoulusta. Muutoin ihan kelpoinen linja jatkokoulutusta ajatellen automaatio/ict/sähkö/tietoliikennetekniikka puolelle.
Joo ja ei, siinä mielessä sivutaan S3-pätevyyksiä, että siihen ei välttämättä mitään koulutusta vaadita mikäli työkokemusta on vähintään 6 vuotta. Mikäli haluaisi edes S3-pätevyyksiä koulutuksen perusteella niin jopa S3-pätevyyksiin tarvitaan 60op sähköalan opintoja. Sama opintovaatimus on sitten jo S2-pätevyyksiin, joten sinänsä tuo 60op olisi hyvä kasata sieltä ammattikoulusta joka tapauksessa.Sähköasennukset, 15 osp
Ammattitaitovaatimukset
Tutkinnon osa täydentää sähköturvallisuustutkinnon 3 tietämystä niiltä osin kuin se ei sisälly tutkinnon osaan 2.1.1 Elektroniikan ja ICT:n perustehtävät.
Tutkinnon osan suorittajalla tulee olla tutkinnon osan 2.1.1 mukainen sähköturvallisuus- ja sähkötyöturvallisuusosaaminen.
Opiskelija/tutkinnon suorittaja
edit. tälläistä lukee tuolla E-perusteissa!!. eli tulkitsenko että sivutaan S3-pätevyyttä ainoastaan...?.
- osaa tehdä yksinkertaisia pienkiinteistön sähköasennuksia annettujen piirustusten mukaisesti
- tuntee sähköasennustarvikkeita ja -kojeita, osaa asentaa niitä ottaen huomioon käyttöympäristön vaatimukset.
- osaa tehdä ryhmäjohtotason sähköasennustöitä, kuten perusvalaistuskytkennät ja osaa valita käyttötarkoitukseen sopivia kalusteita, kaapeleita, kiinnitystarvikkeita ja liittimiä
- osaa liittää yksittäisen ryhmäjohdon olemassa olevaan keskukseen muuttamatta sen rakennetta
- osaa tarvikelistoja tehdessään hyödyntää valmistetietoja kuten SSTL:n sähkötarvikenumeroita ja nimikkeitä sekä käyttää näitä nimikkeitä keskustellessaan alan ammattihenkilön kanssa
- osaa sähköalan asennustöissä kiinnittää erilaisia komponentteja rakennusalan materiaaleihin (kuten puu, tiili, betoni ja rakennuslevyt)
- tuntee sähköalalla käytettävät johtotiet ja osaa asentaa niihin kaapelit ja sähkökalusteet
- osaa tulkita sähköalalla tarvittavia rakennusalan piirustuksia
- osaa selvittää, mistä asennustyössä tarvittavat tarvikkeet voidaan hankkia
- osaa tulkita sähköalan piirustuksia
- osaa tehdä SFS6000-standardisarjan mukaisen käyttöönottotarkastuksen ja laatia tarvittavat käyttöönottopöytäkirjat ja dokumentit tekemästään asennuksesta
- tietää sähköasennusten yhteydessä tehtävän oman työn varmentamisen tärkeyden ja merkityksen
- ymmärtää asennus-, käyttö- ja huolto-ohjeiden tärkeyden ja merkityksen asennustyön, käytön ja elinkaaren kannalta.
- kerää dokumentit talteen ja luovuttaa ne asiakkaalle työn valmistuessa
- osaa huomioida mekaanisen ja sähköisen suojauksen vaatimukset asennuksia tehdessään
- osaa antaa valmistuneen sähköasennustyön käytön opastuksen
- osaa käyttää voimassaolevien määräyksiä ja standardeja (esim. SFS 6000) ja sähköturvallisuustutkinto 3:een liittyviä julkaisuja tarvitsemansa tiedon hankkimiseen
- osaa huoltaa ja korjata yleisimpiä sähkötyökaluja ja sähkökäyttöisiä kulutuskojeita, kuten pistorasialiitännäiset käsityökalut, sähkölämmittimet, kiukaat ja liedet
- osaa hyödyntää laitekorjauksen avuksi laadittuja oppaita ja muuta materiaalia.
Täähän on kuuluisa noidankehää, että milläs se opiskelija saa työkokemusta, kun ei oteta sisään ja sitten melkein maristaan, kun ei saada työntekijöitä alalld.Itse 2007 valmistuin eikä kukaan silloin noilla papereilla ottanut töihin ei voimapuolelle eikä elektroniikkahommii kun olisi pitänyt olla sitä kuuluisaa työkokemusta eikä kellää ollut varaa ottaa harjoittelijaa, sittemmin kannettavien takuuhuollosta edennyt it hommiin ja nykysin it manageria esitän töissä ilman mitää paperipätevyyttä.
Uskon tuon ja onhan se vaikea tietää millainen joku koulu tai linja on. Kysely voi kannattaa tai sitten ei. Ihmisten mielipiteet kun ovat mitä sattuu.. Tierdän kuitenkin, että kouluissa ja opettajissa on eroa. Ja on oppilaissakin.Ammattikoulutusta vaan vaikeampi tukea, toiselle paikkakunnalle muuttaminen alaikäisenä on vanhempien maksettava.
Haluatko sä elektroniikankorjauksesta ammatin vai osaamista harrastukseen? Mielestäni ammatin vuoksi ei kannata lähteä opiskelemaan, ellet todellisuudessa halua ict-puolelle esimerkiksi internetiin liittyviä instrumentteja asentamaan.Sähköasennukset, 15 osp
Ammattitaitovaatimukset
Tutkinnon osa täydentää sähköturvallisuustutkinnon 3 tietämystä niiltä osin kuin se ei sisälly tutkinnon osaan 2.1.1 Elektroniikan ja ICT:n perustehtävät.
Tutkinnon osan suorittajalla tulee olla tutkinnon osan 2.1.1 mukainen sähköturvallisuus- ja sähkötyöturvallisuusosaaminen.
Opiskelija/tutkinnon suorittaja
edit. tälläistä lukee tuolla E-perusteissa!!. eli tulkitsenko että sivutaan S3-pätevyyttä ainoastaan...?.
- osaa tehdä yksinkertaisia pienkiinteistön sähköasennuksia annettujen piirustusten mukaisesti
- tuntee sähköasennustarvikkeita ja -kojeita, osaa asentaa niitä ottaen huomioon käyttöympäristön vaatimukset.
- osaa tehdä ryhmäjohtotason sähköasennustöitä, kuten perusvalaistuskytkennät ja osaa valita käyttötarkoitukseen sopivia kalusteita, kaapeleita, kiinnitystarvikkeita ja liittimiä
- osaa liittää yksittäisen ryhmäjohdon olemassa olevaan keskukseen muuttamatta sen rakennetta
- osaa tarvikelistoja tehdessään hyödyntää valmistetietoja kuten SSTL:n sähkötarvikenumeroita ja nimikkeitä sekä käyttää näitä nimikkeitä keskustellessaan alan ammattihenkilön kanssa
- osaa sähköalan asennustöissä kiinnittää erilaisia komponentteja rakennusalan materiaaleihin (kuten puu, tiili, betoni ja rakennuslevyt)
- tuntee sähköalalla käytettävät johtotiet ja osaa asentaa niihin kaapelit ja sähkökalusteet
- osaa tulkita sähköalalla tarvittavia rakennusalan piirustuksia
- osaa selvittää, mistä asennustyössä tarvittavat tarvikkeet voidaan hankkia
- osaa tulkita sähköalan piirustuksia
- osaa tehdä SFS6000-standardisarjan mukaisen käyttöönottotarkastuksen ja laatia tarvittavat käyttöönottopöytäkirjat ja dokumentit tekemästään asennuksesta
- tietää sähköasennusten yhteydessä tehtävän oman työn varmentamisen tärkeyden ja merkityksen
- ymmärtää asennus-, käyttö- ja huolto-ohjeiden tärkeyden ja merkityksen asennustyön, käytön ja elinkaaren kannalta.
- kerää dokumentit talteen ja luovuttaa ne asiakkaalle työn valmistuessa
- osaa huomioida mekaanisen ja sähköisen suojauksen vaatimukset asennuksia tehdessään
- osaa antaa valmistuneen sähköasennustyön käytön opastuksen
- osaa käyttää voimassaolevien määräyksiä ja standardeja (esim. SFS 6000) ja sähköturvallisuustutkinto 3:een liittyviä julkaisuja tarvitsemansa tiedon hankkimiseen
- osaa huoltaa ja korjata yleisimpiä sähkötyökaluja ja sähkökäyttöisiä kulutuskojeita, kuten pistorasialiitännäiset käsityökalut, sähkölämmittimet, kiukaat ja liedet
- osaa hyödyntää laitekorjauksen avuksi laadittuja oppaita ja muuta materiaalia.
On noita elektroniikkahuoltoja vielä jonkun verran ja tiettyjä vähän erikoisempia laitteita korjataan edelleen maahantuojan / valmistajan omassa huollossa. Itsekin olen muutamia laitteita duunissa korjannut kun varaosalaitteen saamisessa olisi kestänyt liian pitkään, on ollut ihan selkeä vika / tyyppivika tai yksinkertaisesti vastaavaa yhteensopivaa laitetta ei ole enää valmistettu ja on pitänyt "tekohengittää" asiakkaan laitteita siihen asti että saavat koko järjestelmän uusittua. Vähenemään päin tuo kyllä kovasti on ja menee siihen suuntaan että vaihdetaan moduleita tai kokonaan suosiolla uusi laite.En usko, että tänä päivänä varsinaisia elektroniikkakorjaajia on missään muualla kuin tehtaiden huoltoporukoissa, joissa erittäin vähissä olevat kolvaustyöt luonnistuvat voimasähkömieheltäkin.
Toisaalta riippuu vähän koulusta ja opettajista mitä siellä opetetaan ja kuinka hyvin. Ilmeisesti monissa paikoissa vieläkin opetetaan kaikenlaista historiallista tekniikkaa liikaa ja nykyaikaiset asiat saattavat jäädä vähemmistöön. Tai sitten opetetaan vähän hälläväliä-asenteella ja osa porukasta ei ymmärrä opetetusta asiasta puoliakaan. Itsekin olen huomannut näin jälkikäteen vuosien päästä että jotain asiaa mitä opetettiin (yritettiin opettaa) monta päivää ei vaan kovin kummoisesti oppinut mutta sitten tyyliin yhden tunnin mittaisen youtube-videon katsomisella oppii kyseisen asian paljon paremmin. Toisaalta, koulussa opeteaan vähän kaikesta vähäsen, itse sitten voi omatoimisesti opiskella esimerkiksi juuri youtubesta jotakin kiinnostavaa paremmin.Täällä vähän sdekaantuu sähkö ja elektroniikka-asennus.
Kouluissa on muuten se hyvä puoli, että joku hoputtaa opiskelemaan. Yksin voi onnistuakin mutta se vaatii kovaa motivaatiota. Ja voi jäädä outoja väärinkäsityksiä, kun kukaan ei anna palautetta.