Onko dvd-asema enää välttämätön?

teho75

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
461
Arvon io-techiläiset!

Aikaisemmin oli cd/dvd-asema melko paljon käytössä koska pelit, OS yms myytiin niissä formaateissa.
Läppärini dvd-asema takkuili aiemmin joten ostin uuden dvd-aseman. Sain vanhan aseman toimimaan firmispäivityksellä eli nyt on yksi ylimääräinen dvdasema.

Olen hieman tutkinut sellaisia ohjelmia kuin Rufus ja linuxin vastaavat boottaavan usbtikun tekevät sovellukset.
Onko nykyään niin että poikkeuksetta kaikki mahdolliset OS/pelit/ohjelmat saa asennettua usb-tikulle ja ne on myös saatavilla kaupoista/netistä sellaisessa formaatissa että dvd-asemaa ei välttämättä tarvitse?
Mieleen tulee lähinnä videovuokraamot jossa leffat ovat optisella medialla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Mulla ei oo ollut koneessa optista asemaa yli vuosikymmeneen. Kaikki pelit ja videot ladataan tai streamataan nykyään netistä, ja käyttöjärjestelmätkin asennellaan USB-tikulta. Eikö noi videovuokraamotkin (fyysistä mediaa vuokraavat) oo kaikki jo konkurssissa?
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 564
Ei ole välttämätön.

Itse kyllä katson dvd leffoja ja cd levyltä tulee joskus jotain kopioitua.

Kaikkia leffoja tai musiikkia ei kumminkaan löydy suoratoistopalveluista.
 
Liittynyt
16.02.2017
Viestejä
554
Ei ole välttämätön, mutta itse löysin itseni taas aseman käyttäjäksi kun Bluray ja 4k bluray levyjen rippaus hoituu sillä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
671
Täällä ei ole ollut dvd-asemaa enää 10 vuoteen. Käyttikset saa helposti asennettua tikulla, paljon nopeampaakin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 167
Sama täällä, yli vuosikymmeneen ei ole koneessa ollut kiinteästi asennettua dvd asemaa. Sitä varten on ollut kaapissa ulkoinen usb dvd asema mutta en muista että sitäkään olisi tullut tarvittua moneen vuoteen.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
Käyttisten ja pelien vuoksi optista asemaa en ole tarvinnut pitkään aikaan. Nykyisessä kotelossa ei ole enää edes paikkaa moiselle.

Toisaalta, viimeisen vuoden aikana tuli vihdoinkin hankittua mm. kaikki tähänastiset Star Warsit steelbokseissa, enkä vieläkään ole niitä päässyt katsomaan. Tarkoitus on hankkia ulkoisen 4K Bluray asema, silloin se käy läppäriin ja pöytäkoneeseen molempiin tarpeen mukaan. Kuten yllä, levyjen rippaukseen sellaiselle olisi vielä tarvetta.
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
876
Ostin joskus ulkoisen aseman kaiken varalta, mutta sitäkään ei ole tullut käytettyä. Kaikki musiikki/Blueray/Dvd/ohjelmisto-levyt vein kaatopaikalle jo vuosia sitten.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Olen ostellut bluray leffoja harvakseltaan kun tulee monasti halvemmaksi mitä striimauspalveluista ja sen jälkeen ripannut koneelle, jotta voi katsoa millä laitteella vaan mistä vaan.

Muuten ei ole kyllä ollut mitään käyttöä. Jopa vanha Windows 7 asentuu usb-tikulta...
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
104
Pelejä, elokuvia, sarjoja sekä musiikkia yms joita ei ole muuten saatavissa, etenkin häviöttämässä, drm-vapaassa muodossa, tulee välistä ripattua, tai ei ole digitaalisesti myytävänä tai dvd on ollut laadukkain formaatti, unohtamatta pleikkari 3:n pelejä, jos kysymystä laajentaa Blu-ray-asemiin.

Joihinkin vanhoihin tietokoneisiin/läppäreihin, joissa ei ole USB-käynnistysmahdollisuutta kätevää poltella sopiva Linux-jakelu niin tarvitse SER-jätteeksi siirtää. Ja tullut myös vanhoja VHS-videoita siirrettyä VHS-DVD-soittimella DVD:ltä sitten koneelle.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 240
Aikaisemmassa läppärissä oli bluray asema, joka ei oikein toiminut. Joten en sitä käyttänyt.
Nykyisessä miniPC:ssä ei ole optista asemaa.

Eli ehkä joskus 8-10 vuotta sitten olen viimeksi tarvinnut CD/DVD/Bluray asemaa. Kaikki järjestelmät asentuu kyllä USB-tikulle ja pelit pelaan pleikalla lataen ne Playstation Storesta.

Toki pleikkarista löytyy asema, niin sillä voi tarvittaessa katsoa vaikka leffoja. En ole katsonut yhtään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Kotipaikkakunnallani ainakin jokin aika sitten oli filmtown ja sieltä hain leffoja.
Täällä Helsingissä on Filmtowneissa vaan karkkeja. Näin on ollut 10 vuotta.

Leffoja olen vuokrannut Google Play Storesta, silloin harvoin kun vuokraan (kerran vuodessa). Leffoja ostan useammin kuin vuokraan, kun ne tulevat myyntiin nykyään samaan aikaan.

--

Osta ulkoinen ja käytä sitä, kun tarvitset:
Ulkoiset DVD+-RW / Blu-Ray - CD / DVD / Blu-Ray / RW - Jimms.fi
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
1 019
Mulla on ollut vuodesta 2009 lähtien Samsungin ulkoinen dvd-asema, silloin tuolle oli käyttöä kun exä teki cd-kokoelmia miniläppärillä. Viimeisen vuoden aikaan olen käyttänyt kerran, kun uuden koneen kasasin ja nippu ajurikiekkoja tuli osien mukana. Olen kyllä harkinnut laittaa pöytäkoneeseen bluray-aseman kun dvd/bd-leffoja on kerääntynyt joku +-150 ja soitin hajosi. Muuten en keksi integroidulle asemalle kyllä heti käyttöä..
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 785
Itsellä on käyttöä DVD asemalle, mm. muutama peli tarvitsee DVD-aseman, ja elokuvia tulee katsottua DVD:ltä. Mutta jos pelaa vain uusia pelejä Steamin kautta, eikä ole aikomus katsella DVD/blue ray elokuvia, tietokoneella niin tuskin tarvitset.

Hankkisin kuitenkin varalta ulkoisen DVD aseman, sillä sitten se ärsyttää jos sitä tarvitsee, eikä sitä ole.
 

shakal

RGB ON
Liittynyt
09.09.2017
Viestejä
1 420
Olen ainakin pienessä mielessäni tietokoneiden tehokäyttäjä. En ole käyttänyt optista asemaa vuosikausiin, mihinkään. Kolme usb tikkua on aina pöydällä: Yhdessä asennettava käyttöjärjestelmä, koneen biospäivityksien tikku ja ajureille omansa. Tuota viimeistä harvoin tarvitsee, mutta viimeksi taas yksi X570 emolevy osoitti ettei Windows10 osaa aina tuoreimpien emolevyjen verkkoajureita valmiiksi.

Ajurilevyt yleensä jätän laatikkoon/heitän roskiin ja verkosta suoraan uusimmat.

Perheemme olohuoneessa on htpc videotykin jatkeena kaikkea katsottavaa mediaa varten. Siinä on dvd-pyöritin, mutta en ole kertaakaan moista käyttänyt. Syykin on melko selvä: Huonompaa laatua sillä tulee, kuin streameista tai verkon nassilta streamattuna. Tietokoneiden bluray asemat ovat melko ankeita ja kankeita käyttää, kuin halvimmatkin erilliset bluray pyörittimet, saati konsoleiden soittimet jos sellaisen omistaa.

tl;dr: optinen asema on hidas ja hankala, en ole tarvinnut vuosikausiin mihinkään. Ulkoinen optinen asema maksaa parikymppiä, laita sellainen paketteineen kaappiin säilöön.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
702
Aika pakollinenhan tuo itselle on.
Jos pitää pelastaa esim. dataa muiden romuista, on helppo polttaa tarpeelliset tiedot CD:lle tai DVD:lle varmuuskopioksi.
Keskimäärin on riittänyt muutaman sadan megan polttaminen, joten CD:kin on vielä ihan käyttökelpoinen media.
Veikkaan, että data pysyy tallessa kymmeniä vuosia esim. normaalilla Verbatimin Advanced/Super Azolla.
Vanhimmat levyni alkaa olemaan muistaakseni 25 vuoden ikäisiä ja ihan hyvin toimivat, koska en käyttänyt niitä 10 senttiä halvempia paskalevyjä, jotka menivät lukukelvottomiksi esim. parissa vuodessa.
Tiedä sitten onko kirjoitusnopeudella mitään merkitystä, mutta maksimissaan 4 äksällä polttelen ihan vaan pakkomielteen takia.
"Asiakas" saa kyllä tiedot levyltä, vaikkei optista asemaa omistaisikaan. Joltain nörtiltä löytyy aina 10 asemaa takataskustaan.

Itsekin säilön noihin tärkeimpää dataa ja rippailen musiikkia levyiltä.
Jo 700 megaan mahtuu aika reilusti tekstitiedostoja ym. pientä silppua.
En harrasta valokuvaamista, joten kolmelle DVD:lle mahtuu kaikki kuvani.
Ei vie paljoa tilaa "CD-lompakossa".
Retrokoneiden kanssa kiroillessa myös kätevä media boottaaville testisoftille ym.

Harrastaisin myös BD-r:ää, mutta asemat ovat mielestäni tolkuttoman hintaisia.
Levyt alkavat olemaan siedettävissä hinnoissa.

Itse levyjä on kätevä hajauttaa eri paikkoihin, jos tulipalo pelottaa.
Säilyvät ihan mainiosti vaikka kylmässä ja kostessa mökissä.
Ja voihan nuo pakata vakuumiin ja haudata maan alle mikäli ydinsota pelottaa.

Ei tuolle asemalle montaa kertaa vuodessakaan ole käyttöä, mutta asema maksaa 16 euroa, joten ei tipu korkealta vaikkei käyttöaste olekaan tuon kiivaampaa.

Mielestäni jokseenkin aliarvostettu media datan säilytykseen, mutta vika voi olla minun päässäni.
Nytkin hieman orpo olo, koska ykköskoneen asema lojuu vielä laatikossaan odottamassa inspiraatiota, mutta on minulla vajaan kympin ulkoinen asemakin, jota voi käyttää paremman puutteessa. (Romuläppäristä revitty asema ja joku halpisloota sille).

Isännöitsijäkin polttelee kokousasiat ym. pakolliset tiedot optiselle medialle, joten en ole ainakaan ainoa, joka käyttää vielä kyseistä tekniikkaa.

Ja se meinasi unohtua, että pitäisi jaksaa ripata loputkin musiikkini CD-levyiltä kiintolevylle, jotta voin kuunnella kaikkia levyjäni mobiilivehkeissä ilman nettiliittymää.
En harrasta spotifyä, mutta se onkin jo eri tarina.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
515
On varmasti kymmeniä tuhansia CD-levyjä ja DVD:itä, joita ei ole virallisesti saatavilla mistään. Kulttuurihistoriaa vaalivalle aika olennainen. Kotimaista musiikkia näyttää puuttuvan paljon Spotifysta ja suomalaisten elokuvien saatavuus stream-palveluissa on minulle epäselvä. Oletettavasti mitään 90-lukua vanhempaa ei juuri ole katsottavissa, kuten Netflixissä.

Torrent-verkoissa 700 megan Xvid- ja AVI-kopiot ovat ikuinen riesa, ne kun riittävät tyypilliselle katsojalle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 997
Tiedä sitten onko kirjoitusnopeudella mitään merkitystä, mutta maksimissaan 4 äksällä polttelen ihan vaan pakkomielteen takia.
Ainakin audiolevyissä oli suurikin merkitys, muistelen että monet soittimet eivät tunnistaneet koko levyä jos oli poltettu liian nopeasti. Ilmeisesti hitaasti kirjoittaen levylle jää isompi jälki joka on aina plussaa.

Kaikki omani olen aina kirjoittanut mahdollisimman hitaasti eikä yksikään ole vielä mennyt lukukelvottomaksi. Vanhimmat taitaa olla jostain ~20 vuoden takaa
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
702
Ainakin audiolevyissä oli suurikin merkitys, muistelen että monet soittimet eivät tunnistaneet koko levyä jos oli poltettu liian nopeasti. Ilmeisesti hitaasti kirjoittaen levylle jää isompi jälki joka on aina plussaa.

Kaikki omani olen aina kirjoittanut mahdollisimman hitaasti eikä yksikään ole vielä mennyt lukukelvottomaksi. Vanhimmat taitaa olla jostain ~20 vuoden takaa
Samaa olen mutuillut itsekin, mutta onhan nuo aihiot ja asemat kai alkuajoista hieman parantuneet. Kai.

Jos minulla olisi jotain oikeasti tärkeää tietoa, käyttäisin varastointiin M-Disciä. Tuota tukee nykyisin halvimmat asematkin.

RW-levyillä pitäisi myös säilyä data pitkään. Tähän oli joku ylimääräisen layerin selityskin, mutten muista tarkemmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Samaa olen mutuillut itsekin, mutta onhan nuo aihiot ja asemat kai alkuajoista hieman parantuneet. Kai.

Jos minulla olisi jotain oikeasti tärkeää tietoa, käyttäisin varastointiin M-Disciä. Tuota tukee nykyisin halvimmat asematkin.

RW-levyillä pitäisi myös säilyä data pitkään. Tähän oli joku ylimääräisen layerin selityskin, mutten muista tarkemmin.
Jos oikein muistan, RW-levyt perustuvat metalliseoksen tilamuutokseen (normaalilla säteellä tummenee, voimakkaammalla palautuu) kun taas R-levyt perustuvat orgaanisiin väriaineisiin, jotka ovat halvempia mutta eivät säily muuttumattomina yhtä hyvin kuin metalliseokset.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 832
Itselläni ei ole kanssa sisäistä asemaa ollut pitkään aikaan koneessa kiinni. Tuossa jokunen vuosi sitten ostin tuollaisen ulkoisen usb-aseman, jolla saanut tehty kaikki tarpeellisen, jos tullut tarvetta. Eli hyvin harvoin on enää nykypäivänä tuollaiselle tarvetta.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 946
Optinen asema on vähän kuin tulostinkin, hyvin harvoin sitä tarvitsee mutta aina joskus kyllä tarvitsee. Joskus tarvitsee esimerkiksi polttaa jokin ääni- tai videolevy jollekin (vanhemmalle väelle), enkä tarkoita piratismia...
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Vähän tulee optisia käytettyä. Takavuosina se oli se tärkein tapa boottailla ja testailla esim eri Linux distroja kun niitä poltteli levyille, mutta nykyään se USB tikku on vaan niin kätevä.

Tärkeimpien tiedostojen varmuuskopiointiin DVD -polttikset ovat edelleen aivan loistava valinta, jos vain data mahtuu levylle. Näitä tulee tehtyä aina sillointällöin.
Koska: Mikään virus ei pysty tuhoamaan dataa kerrankirjoittavalta levyltä.

Ja kyllähän tulee edelleen säännöllisesti vastaan noita musa CD:itä tai leffa DVD:itä joita ei ole vielä kovalevyillä digi muodossa, mutta aivan ekanaha nuo tulee ripattua koneella ja sitten ei enää tarvii sitä levyä ehkä ikinä itse käyttää koneessa.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 347
Mulla on dvd-asema vain siksi että voi polttaa .mp3 tiedostoja levylle autoon kuunneltavaksi joskus harvoin. Edellisen kerran muuta käyttöä ollut joskus ~2011
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 092
Optinen asema on vähän kuin tulostinkin, hyvin harvoin sitä tarvitsee mutta aina joskus kyllä tarvitsee. Joskus tarvitsee esimerkiksi polttaa jokin ääni- tai videolevy jollekin (vanhemmalle väelle), enkä tarkoita piratismia...
Tämä. Voi mennä vuosikin välissä, että ei tarvi, mutta kyllä tuo polttava koneesta vielä löytyy pitkään. Ja on noita levyjäkin jäänyt varastoon pari sataa, voi olla että en saa elämäni aikana noita käytettyä :D
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 302
Jälkipolvi lainaillut kirjastosta vanhoja pelejä jotka vaativat optista asemaa drm:n takia. Blu-rayt ja dvd:t tulee ripattu nassille. Tarpeellinen vaikka aika harvassa on käyttö, mikä takia se asema onkin ulkoisessa kotelossa.
En kylläkään jaksa muistaa milloin viimeksi olisin poltellut levyjä vaikka niitäkin viellä tuolla lipastossa majailee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
702
Tämä. Voi mennä vuosikin välissä, että ei tarvi, mutta kyllä tuo polttava koneesta vielä löytyy pitkään. Ja on noita levyjäkin jäänyt varastoon pari sataa, voi olla että en saa elämäni aikana noita käytettyä :D
Yritin etsiä tietoa tyhjien levyjen säilyvyydestä, mutta vastaan tuli vaan väitteitä valmistajan lupaamasta parin vuoden säilyvyydestä (En jaksanut kaivaa, että mikä valmistajan kanta oikeasti on.).
Johan nuo ovat kaupan hyllyllä tuon ajan ja tuo ei oikein korreloi poltetun levyn säilyvyyden kanssa.
Minunkin vanhimmat tyhjät aihioni taitaa olla jo kymmenisen vuotta vanhoja, mutta eipä ole ollut toistaiseksi ongelmia noidenkaan kanssa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Tuosta artikkelista:

"The experiential life expectancy of recorded CDs and DVDs is between two and five years"

En tiedä miten laaduttomilla levyillä tuota on testattu, mutta omat kokeelliset havainnot tukevat huomattavasti parempaa säilyvyyttä laatulevyillä. (joo, ne kaikkein halvimmat aihiot oli toki lukukelvottomia jo vuodessa)

Mitä nopeasti testailin, niin omat ~1997 CD-r polttikset toimii, samoin ~2003 ensimmäiset DVD-polttamani levyt myös toimivat.
 

Ben Horne

Town Leader
BANNED
Liittynyt
14.12.2019
Viestejä
216
Läppärissä ei. Mutta pöytäkoneessa ehdoton. Ja tietenkin Blu-ray.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 884
Itsellä on usb-liitintäinen ulkoinen siltä varalta jos sattuu tarvitsemaan,käy pöytäkoneeseen ja läppäriin,eipä tuolle ole ollut pitkiin aikoihin käyttöä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 150
Poistin dvd-aseman koneestani, kun en ole käyttänyt moneen vuoteen sitä. Jos joskus iskee tarve niin hankin ulkoisen aseman.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 860
Mulla on kaapin perällä vanhasta läppäristä purettu polttava dvd-slimmiasema usb-kotelossa ja varmuuden vuoksi kaksi tyhjää rw-levyä, yhtään poltettua dataa en ole säästänyt. Pöytäkoneissa ei ole ollut kiinteää optista asemaa noin kymmeneen vuoteen ja sinä aikana ulkoisen aseman käyttökerrat voi laskea yhden käden sormilla, eli tikuilla ja pilvellä on menty jo pitkään.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Viimeisen vuoden sisään olen tarvinnut optista asemaa useita kertoja, vaimokkeelle pitänyt ripata jotain työhommiin liittyviä audiocd-levyjä tai sitten sairaala on antanut röntgenkuvat itsepoltetulla dvd:llä.
 

AIK

Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
37
Mikä olisi hyvä tapa saada sisäiset 5.25" blu-ray asemat ulkoisiksi? niin voisi siirtyä pelkkään läppärin käyttöön.
Uusia asemia en viitisisi ostaa.
 

Ben Horne

Town Leader
BANNED
Liittynyt
14.12.2019
Viestejä
216
Mikä olisi hyvä tapa saada sisäiset 5.25" blu-ray asemat ulkoisiksi? niin voisi siirtyä pelkkään läppärin käyttöön.
Uusia asemia en viitisisi ostaa.
Mites olis vanhasta ulkoisesta kovalevystä levy veks ja blu-ray tilalle.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Ulkoinen 5.25" sata-usb kotelo. Ovat yleensä kyllä roskispiireillä niin usb:n kuin satapiirinkin osalta, toimivuus ja nopeudet vähän mitä sattuu.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 302
Amazonista ostin "Lindy USB 3.0 Enclosure for BD/DVD/CD Drives"-kotelon, hyvin on toiminut tuon Asuksen BW-16D1HT aseman kanssa.
 
Liittynyt
03.01.2018
Viestejä
333
Suht aktiivisessa käytössä on edelleen. Levyt rippaan soittimella kun Spotify yms. ei löydy ja leffat katson tuota kautta samoista syistä. Netflixin sisältöä yms. tusinaviihdettä käyttävät on itselleni melkoinen luojan lykky, kun porukka myy "vanhoja" BD- DVD- leffoja eurolla tai kahdella. Todellisia helmiä jopa avaamattomina muovikääreissä pilkkahintaan sisällöstä mitä ei tarjoa yksikään suoratoistopalvelu.
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
415
~2007 opiskeluihin hankin läppärin ja ykköskriteeri oli bluray-asema elokuvia varten. Ei ollut turhan helppo löytää, mutta löytyi ja kone oli ok muutenkin.

2011 vaihtui pöytäkoneeseen ja jälleen bluray-asema mukaan. Sama asema on yhä käytössä ja viime vuonna koteloa vaihtaessa oli ehdoton saada paikka sille.

Softat latautuu netistä ja Windows asentuu usb:ltä, mutta blurayn kuvanlaatu on sukupolven edellä suoratoistopalveluiden teräväpiirtoa, varsinkin 4G-liittymällä. Siitä huolimatta, 80% käytöstä on hyvien "vanhojen" tv-sarjojen dvd-julkaisujen rippaamista koneelle.

Nyt ostaisin ulkoisen, jotta saisi enemmän vapauksia kotelon valintaan. Mutta hinnat on mitä on, vaihto toimivasta sisäisestä ulkoiseen ei ole kannattavaa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Otsikon kysymykseen suora vastaus: Ei ole Bluray/DVD-asema ollut välttämätön enää vuosikausiin.

Tarkempi vastaus: Se on pelkkää painolastia ja tarpeeton kustannustekijä ilman etuja, kuten muutkin fyysiset mediat. Siirtykää nykypäivään. :D
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 302
Jälkipolvi haki tänään taas "Australian eläinlääläri"-pelin kirjastosta, pakko olla optinen-asema
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
Akuutein tarve siirtyi nyt tulevaisuuteen, kun tälläsin telkkarin kylkeen Xbox One S:än. Parit leffat sillä on jo tullut katsottua.

Edelleen aikomus on hankkia ulkoinen kotelo joko olemassaolevalle 5.25" asemalle tai sitten hankin läppäriaseman ulkoisena, joka ei tarvitse lisävirtaa ollenkaan. Jos uutta ostamaan lähden niin sitten valikoima menee näillä ehdoilla.
 

Ben Horne

Town Leader
BANNED
Liittynyt
14.12.2019
Viestejä
216
Otsikon kysymykseen suora vastaus: Ei ole Bluray/DVD-asema ollut välttämätön enää vuosikausiin.

Tarkempi vastaus: Se on pelkkää painolastia ja tarpeeton kustannustekijä ilman etuja, kuten muutkin fyysiset mediat. Siirtykää nykypäivään. :D
Täyttä potaskaa. Joku ripuli netti striimi ei kyllä vastaa alkuunkaan esim. Blu-raytä. Puhumattakaan näistä 4K-jutuista.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Täyttä potaskaa. Joku ripuli netti striimi ei kyllä vastaa alkuunkaan esim. Blu-raytä. Puhumattakaan näistä 4K-jutuista.
Sillä pienellä erolla ei ole suurimmalle osalla ihmisistä yhtään mitään merkitystä. Vastineeksi saa kuitenkin merkittävästi paremman käytettävyyden ja sisältövalikoiman, eikä tarvitse säilyttää kaapeissa niitä vanhanaikaisia savikiekkoja viemässä tilaa.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 309
@Ben Horne

Nojuu, vaikka bitrate on hiukan eri kun verrataan levyä ja suoratoisto palvelua.

Jaksanko käydä ostamassa kaupasta leffan, tai tilata netistä, hintaan 10-20€. Sitten kun haluan sen katsoa niin pitäisi vielä jaksaa nousta sohvalta ja lykätä se soittimeen.

Vai pidänkö sittenkin automaattivelotuksella suoratoistopalvelua, katselen sieltä sillä sekunnilla juuri sitä mitä haluan, kun haluan, hintaan 15,99€/kk.

Minua ei henkilökohtaisesti kiinnosta se että bluray levyltä toistettaessa se leffa näyttäisi hiukan paremmalta, kuin suoraan suoratoistopalvelusta.

Ei, CD/DVD/Bluray -asema ei ole enää relevantti, muissa kuin pelikonsoleissa.
 

Ben Horne

Town Leader
BANNED
Liittynyt
14.12.2019
Viestejä
216
@Ben Horne

Nojuu, vaikka bitrate on hiukan eri kun verrataan levyä ja suoratoisto palvelua.

Jaksanko käydä ostamassa kaupasta leffan, tai tilata netistä, hintaan 10-20€. Sitten kun haluan sen katsoa niin pitäisi vielä jaksaa nousta sohvalta ja lykätä se soittimeen.

Vai pidänkö sittenkin automaattivelotuksella suoratoistopalvelua, katselen sieltä sillä sekunnilla juuri sitä mitä haluan, kun haluan, hintaan 15,99€/kk.

Minua ei henkilökohtaisesti kiinnosta se että bluray levyltä toistettaessa se leffa näyttäisi hiukan paremmalta, kuin suoraan suoratoistopalvelusta.

Ei, CD/DVD/Bluray -asema ei ole enää relevantti, muissa kuin pelikonsoleissa.
Jos hublella niin onko se edes peleissä niinkään. Koska juuri ostin Football Manger 2020 ja olen tyytyväinen että toimii täysin (asennusta lukuun ottamatta) ilman koskemista teh asemaan.

Mutta kun mennään itse sarjoihin tai elokuviin niin AINA siis AINA haluan lyödä sen kiekon soittimeen kuunnella kaiken Premium kaiuttimista ilman pelkoa jostain netin katkeilemisista tai häiriöistä.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 309
Jos hublella niin onko se edes peleissä niinkään. Koska juuri ostin Football Manger 2020 ja olen tyytyväinen että toimii täysin (asennusta lukuun ottamatta) ilman koskemista teh asemaan.

Mutta kun mennään itse sarjoihin tai elokuviin niin AINA siis AINA haluan lyödä sen kiekon soittimeen kuunnella kaiken Premium kaiuttimista ilman pelkoa jostain netin katkeilemisista tai häiriöistä.
Jäät paljosta paitsi, kun et pääse nauttimaan Netflixin sarjoista.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 361
Viestejä
4 158 387
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom