Ratkaistu Ongelmia boottauksessa

Liittynyt
05.04.2017
Viestejä
361
Aivan alkuun konereferenssi:
mobo: asus z170 pro gaming
cpu: i7 7700k
gpu: asus 1080ti fe
psu: lepa 1600w
ssd: m.2 nvme samsung evo

Boottaa ja menee biokseen. Jos käynnistän uudelleen (reset), näyttöön tulee no signal ja ledit / tuularit jatkaa kulkuaan.

Olen nyt yrittänyt asentaa windowsia usb tikusta. Menee asennusvaiheeseen, kun käynnistän flashin biosista. Jos menen ressun kautta, niin "no signal".

Myös asennuksen aikana jossain kohti näyttöön tulee "no signal", jonka jälkeen ei auta ku restartata taas koko systeemi. Koskaan ei mene loppuun asti.

Näyttö toimii, muistit toimii, prossu toimii --> testattu toisessa koneessa.

Onko kellään ideoita / kokemusta mikä voisi olla vikana?

Kiitoksia etukäteen!


Edit: huonosti esitetty ongelma. Lisään tähän jälkeenpäin kirjoitetun viestin, joka mahdollisesti selittää tilannetta hiukan paremmin:

OK, elikäs se mitä tein oli ihan perus wintoosan asennus tikulta.

Eli, kun boottasin biosista suoraan tikulle overriden kautta, niin windowsin asennus käynnistyi. Ensin partitioin levyn ja formatoin sen partition, johon halusin wintoosan. Tämän jälkeen alkoi tiedostojen kopiointi. Kaiketi windows kopioi tikulta tiedostot kohteeseen ennen varsinaista asentamista. Tämän jälkeen kone boottaa itsensä ja nyt boottaus pitäisi tapahtua sen levyn kautta, jonne tämä partitio on tehty - eli tässä tapauksessa M.2 levyltä.

Nyt tapahtui niin, että koneen bootatessa edessä oli "no signal", joten minun piti "hard bootata" ja mennä takaisin biosiin ja bootata kone overridea käyttäen tuolle M.2 levylle. Näin päästiin taas asentamaan windowsia - kerkesin vaihtamaan kielet ja näppäimistöt ja valitsemaan win10 Pro, ym. mitä siinä alussa nyt kysytään. Tämän jälkeen alkoi itse windowsin asennus, jonka aikana tuli jossain kohti tämä "no signal". En ole varma boottaako se tässä asennuksen välissä vai miksi kone oli päätynyt "no signal"-tilaan. Joka tapauksessa tähän kohti meikäläisen hommat jäivät aamusella, kun piti rientää muihin askareisiin. Illalla pääsen taas kokeilemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 943
Mitä tarkoitat "käynnistän flashin biossista"ja "Jos menen ressun kautta"

Käynnistä asennus käynnistyksessä käynnistysvalikon (Boot Menu) avulla USB-tikulta. Tee puhdas asennus "Mukautettu" vaihtoehdolla ja poista nykyisen käyttöjärjestelmälevyn kaikki levyosiot ja aloita asennus.

Ota asennuksen ajaksi muiden levyjen datajohdot irti, ettei tule sekoiluja.
 
Liittynyt
18.08.2017
Viestejä
520
Samat kyssärit. Siis koitatko bios flashin kautta asentaa Windowsia? Ja painatko kopasta fyysisesti reset -nappia, vai poistutko biosista normaalisti?
 
Liittynyt
05.04.2017
Viestejä
361
Kiitos vastauksista.

Jos määritän biosista, että boottaa usb flashin kautta ja pistän "save & exit". Tällöin kone boottaa "resetillä", jolloin tulee "no signal".

Jos painan biosista Boot Overriden kohdasta tuota samaista usb-tikkua, niin sitten alkaa windowsin asennus, kunnes se jossain kohtaa lopettaa samaiseen "no signal" kohtaan.

Nyt sitten sain kopioitua tiedostot tikulta M.2 levyyn, jonka jälkeen kone boottasi itse itsensä "no signal" tilassa. Menin taas BIOS:iin ja nyt boottasin M.2 asemalta overriden avulla, jolloin alkoi windowsin asennus. Kuitenkin jossain kohtaa asennusta tuli taas "no signal" eikä auttanut muu kuin väkisin sammuttaa kone.

Käytännössä aina bootatessa "resetin" kautta antaa tämän "no signal" homman. Jos raaka käynnistää sammuneesta tilasta, niin sitten näyttöön tulee kuva.

Minulla ei ole muita levyjä asennettuna kuin vain tuo M.2.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 943
Olisiko vika asennusmetodissa.
Kokeile tehdä aikaisemman viestini ohjeen mukaan, niin ei tarvitse asennusmediaa repiä irti eka bootin aikana.

Asennustietoja ei pitäisi kopioida asennettavalle levylle, vaan asentaa asennusmedialta, jolloin asennuksen voi suorittaa täysin tyhjälle levylle.

edit: On erittäin huono tapa asentaa, niin että biossissa määritellään laite jolta asennus käynnistetään. Siksi koneessa on käynnistysvalikko.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.04.2017
Viestejä
361
En täysin ymmärrä mitä käynnistysvalikkoa tarkoitat. Minulla täysin uusi m.2 eikä aiemmin asennettua järjestelmää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 943
Käynnistysvalikko on mahdollista saada esille kun kone käynnistetään (manuaalissa kyllä kerrottu (Boot Menu)). Siitä on mahdollisuus poikkeuksellisesti valita joku muu kohde, jolta käynnistys suoritetaan. Sinun tapauksessasi käyttöjärjestelmä media USB:n käynnistys.

Nykyiset koneet kai käynnistyy automaattisesti käyttöjärjestelmämedialta, kun tikku on paikoillaan jos koneessa ei ole käyttöjärjestelmää asennettuna ja levy on tyhjä (käsitin, että kopioit sinne jotain).
 
Liittynyt
05.04.2017
Viestejä
361
OK, elikäs se mitä tein oli ihan perus wintoosan asennus tikulta. Ehkä vähän huonosti selitetty.

Eli, kun boottasin biosista suoraan tikulle overriden kautta, niin windowsin asennus käynnistyi. Ensin partitioin levyn ja formatoin sen partition, johon halusin wintoosan. Tämän jälkeen alkoi tiedostojen kopiointi. Kaiketi windows kopioi tikulta tiedostot kohteeseen ennen varsinaista asentamista. Tämän jälkeen kone boottaa itsensä ja nyt boottaus pitäisi tapahtua sen levyn kautta, jonne tämä partitio on tehty - eli tässä tapauksessa M.2 levyltä.

Nyt tapahtui niin, että koneen bootatessa edessä oli "no signal", joten minun piti "hard bootata" ja mennä takaisin biosiin ja bootata kone overridea käyttäen tuolle M.2 levylle. Näin päästiin taas asentamaan windowsia - kerkesin vaihtamaan kielet ja näppäimistöt ja valitsemaan win10 Pro, ym. mitä siinä alussa nyt kysytään. Tämän jälkeen alkoi itse windowsin asennus, jonka aikana tuli jossain kohti tämä "no signal". En ole varma boottaako se tässä asennuksen välissä vai miksi kone oli päätynyt "no signal"-tilaan. Joka tapauksessa tähän kohti meikäläisen hommat jäivät aamusella, kun piti rientää muihin askareisiin. Illalla pääsen taas kokeilemaan.

Mystinen tapahtumaketju ja meikäläinen on tällaisen kanssa ekaa kertaa pappia kyydissä, jonka takia kyselen täältä viisaammilta apua. Olen nyt päivän mittaan lueskellut, että CMOS pitäisi tyhjentää, Ottaa patteri irti tai jopa vaihtaa, kokeilla eri virtalähdettä, disabloida fast / secure boot, etc. Nämä kaikki varmaan tulee kokeiltua illalla, kun taas asian pariin pääsen palaamaan. Näin päivän mittaan minulle on myös tullut mieleen, että minun dual muistipaketti saattaa olla sekundäärisissä muistipaikoissa (A1 & B1 sloteissa), vaikka ensisijaisesti näiden kuuluisi olla harmaissa (A2 & B2 sloteissa). En sitten tiedä voiko tämä vaikuttaa näin, mutta se nyt on varmaan ensmänen, jonka muutan kunhan kotiin pääsen.

Kiitoksia sulle Copra vaivannäöstä asian tiimoilta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 943
Windows asennetaan täysin tyhjälle osioimattomalle (varaamaton) levylle, se osaa itse parhaiten tehdä osioinnit ja alustukset, ilman sitä mahdollisutta, että käyttäjä tekee homman väärin.
Jos biossista on asennustikku määritelty boottaavaksi, alkaa koko homma alusta eka bootin jälkeen.
Siksi tuo käynnistysvalikon käyttö on enemmän kuin suositeltavaa, niin tällaista ei pääse tapahtumaan.

Nyt kun aloitat asennuksen poista asennuksen ikkunassa "Mihin windows asennetaan" kaikki levyosiot ja jatka suoraan asennusta "Seuraava" toiminnolla, niin kaikki menee oikein.

Nyt teet koko homman vaikeaksi, kun lähden vielä CMOSsia tyhjentelemään, kun pitäisi asentaa.

Edit: disabloi todella fast / secure boot ainakin asennuksen ajaksi. Jos kaksi muistikampaa, niin A2 & B2
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.04.2017
Viestejä
361
Jees, kokeillaan tällaisia. Haluan nyt kuitenkin vielä sanoa, että tämä ei siis ole ensimmäinen kerta kun wintoosaa asennan eli tiedän miten se tehdään ja aikaisemmin onnistunut ihan moitteetta :D

Tämä on vain jotain mihin en ole ennen törmännyt ja koetin kepillä jäätä, josko jollain olisi aikaisempaa kokemusta vastaavasta ongelmasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 943
Jees, kokeillaan tällaisia. Haluan nyt kuitenkin vielä sanoa, että tämä ei siis ole ensimmäinen kerta kun wintoosaa asennan eli tiedän miten se tehdään ja aikaisemmin onnistunut ihan moitteetta :D

Tämä on vain jotain mihin en ole ennen törmännyt ja koetin kepillä jäätä, josko jollain olisi aikaisempaa kokemusta vastaavasta ongelmasta.
Kyllä varmaan tiedät asiat. Minussa aina herää epäilyt taidoista, jos nykykäyttöjärjestelmille käyttäjä itse partitioi ja formatoi levyn. Se tulee jättää asennuksen tehtäväksi. Asiat ovat DOS-ajoista aika paljon muuttuneet.
Kaiken lisäksi, kun esim. Win10 tekee kaikkiaan kolme osiota, Palautus, Systeemi ja varsinainen asennusosio.

Se neuvomisessa aina on vaikeaa, kun ei ole mitään käsitystä toisen osaamisesta ja jota varsinainen kysymys ei mitenkään tue tai kerro.

Edit: tuo bios-päivitysvikki saattaa olla aiheellinen tehdä, jos uudempaa tarjolla.
Z170 PRO GAMING BIOS & FIRMWARE | Emolevyt | ASUS Suomi
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.04.2017
Viestejä
361
Juu, älä ymmärrä väärin! Olen kiitollinen avusta kuin avusta. Eikä tarkoitus ollut kritisoida mitään. Ajattelin vain selventää, että olen näin tehnyt aiemminkin ilman ongelmia.

Voisitko vielä kertoa mitä vikaa on partioinnissa, jos esim. 1TB levystä haluaa antaa wintoosalle 250GB yksityiskäyttöön ja muodostaa rinnalle aseman, johon sitten laittaa kaiken muun sälän?

Näin olen tehnyt aina DOSsista lähtien eikä koskaan aiemmin ole ollut tämän kaltaisia ongelmia. Toisaalta mulla ole ollut X99:stä uudempia vehkeitä, mutta tuskin se yhdessä generaatiossa näin radikaalisti muuttuu?
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 259
Tiedä voisiko tuossa tulla myös mitään näitä UEFI/GPT ja BIOS/MBR boottisotkuja.
Eli voisi kokeilla disabloida CSM:n BIOSista pakottamaan UEFIn/GPT:n.

Kyllä varmaan tiedät asiat. Minussa aina herää epäilyt taidoista, jos nykykäyttöjärjestelmille käyttäjä itse partitioi ja formatoi levyn. Se tulee jättää asennuksen tehtäväksi. Asiat ovat DOS-ajoista aika paljon muuttuneet.
Kaiken lisäksi, kun esim. Win10 tekee kaikkiaan kolme osiota, Palautus, Systeemi ja varsinainen asennusosio.
Windowsin graafinen asennusohjelma lisää muut tarvittavat osiot automaattisesti osion itse tehdessä.
Asennusohjelman komentorivillä osion luonti on se mikä ei tee sitä.
 
Liittynyt
05.04.2017
Viestejä
361
Kiitos vastauksista ja kaikesta avusta! Nyt näyttäisi toimivan. Laitetaan tänne vielä mitä tuli suurinpiirtein tehtyä, jos tulevaisuudessa auttaisi jotakuta muuta.

Eli seuraavanlainen operaatio.
Otin CMOS patterin pois ja laitoin sen heti takaisin seuraavan ohjeistuksen mukaan:
No signal to monitor while reinstalling Windows 10

Lisäksi kävin biosista ottamassa fast bootin pois.

Tämän jälkeen lähti windowsin asennukseen välittömästi resetin jälkeen. Seuraavan käynnistyksen yhteydessä kävin pistämässä fast bootin takaisin päälle ja toimii :tup:
 
Liittynyt
05.04.2017
Viestejä
361
Pitänyt tähän laittaa vielä oikea ongelmanratkaisu.

Eli CMOSin nollaamisen jälkeen pisti kaikki vakioille ja vieläkin sama homma ilmeni, jos pisti XMP:n päälle. Eli toisin sanoen ei pystynyt nostamaan muistien taajuksia edes valmistajan lupaamaan tasoon.

Tämän koko homman ratkaisi BIOS päivitys (peukut @teho75 :)).
Varmaan useammalle tuttu juttu, mutta jos samankaltaisia ongelmia esiintyy, niin ohjeistus löytyy esimerkiksi täältä:


helppo homma vaikkei olisikaan ammattilainen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 551
Viestejä
4 190 430
Jäsenet
70 766
Uusin jäsen
Kotitie

Hinta.fi

Ylös Bottom