Ongelma: Emolevy ei tunnista prosessoria

Liittynyt
24.07.2022
Viestejä
10
Moi!

Osaisko joku auttaa mua rakennusprojektissa?
Emolevy näyttää punaista valoa CPU kohdassa. Olen asentanut prosessorin useamman kerran uudelleen, kokeillut jättää muut laitteet(muistit, kovalevyn, näytönohjaimen) irti, flashata biossia uusimpaan versioon, nollata biosin ottamalla patterin irti. Emolevyn paketissa kerrotaan, et pitäs olla ryzen desktop ready.
Alkaa jo usko loppumaan ja luulen, että joko emolevy tai prossu on rikki.

Osat:
poweri Fractal design ion 650w 80+ gold
Cpu AMD ryzen 5500
Muistit corsair 2x8 ddr4 3600mhz
kovalevy kingston nv1 M.2
emolevy MSI mag b550 tomahawk
 

madi

Tukijäsen
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
3 499
Jos kaikki muuten vaikuttaa olevan kunnossa niin luultavasti emolevyllä liian vanha BIOS. Päivitä se ja kokeile uudelleen.

edit: olit jo kokeillut? menikö se päivitys läpi? Jos olet mennyt patteria väärässä kohtaa irrottelemaan niin voi olla emolevy entinen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
383
Itselläni oli vastaava tapaus Intel alustalla. CPU valo punainen ja koodi 00. Prossu oli hajalla. Tuleeko debug koodia tai emon piipparista ääntä? Jos reflash menee läpi eikä pelaa niin joudut testaamaan toisella kokoonpanolla mitä hajalla.
 
Liittynyt
24.07.2022
Viestejä
10
Jos kaikki muuten vaikuttaa olevan kunnossa niin luultavasti emolevyllä liian vanha BIOS. Päivitä se ja kokeile uudelleen.

edit: olit jo kokeillut? menikö se päivitys läpi? Jos olet mennyt patteria väärässä kohtaa irrottelemaan niin voi olla emolevy entinen.
Päivityksessä valo jäi vilkkumaan noin tunnin jälkeen sammutin virrat koneesta. Sen jälkeen kun olen yrittänyt päivittää ei flash bios valo enää ala vilkkumaan. Muutaman yrityksen jälkeen otin virtapiuhan itri ja otin sen emolevyn patterin irti.
 
Liittynyt
24.07.2022
Viestejä
10
Itselläni oli vastaava tapaus Intel alustalla. CPU valo punainen ja koodi 00. Prossu oli hajalla. Tuleeko debug koodia tai emon piipparista ääntä? Jos reflash menee läpi eikä pelaa niin joudut testaamaan toisella kokoonpanolla mitä hajalla.
Ei tuu mitään erityistä debug koodia, vain punainen valo. Beepperiä mulla ei taida olla kunnollista, halvan kotelon mukana tullut mut en tiedä toimiiko se......ainakin liitettynä on vain hiljaa.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 953
Katsopas ajatuksella tuo Hsalosen linkkaama video ja yritä tehdä flashaus sen mukaan. Tikku muuten kannattaa olla sitten 8GB tai pienempi. Joskus tuo voi olla vähän nirso tikkujen suhteen.
 
Liittynyt
24.07.2022
Viestejä
10
Otin prosessorin irti ja kokeilin, ei lähde flashaamaan. Valo palaa vain sen aikaa, minkä nappi on pohjassa. Emolevyyn en saa virtaa tuolleen samalla tavalla ku videossa, eli suoraan powerista. Mulla pitää olla virtanappi kytkettynä, niin sit lähtee käyntiin.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 114
Otin prosessorin irti ja kokeilin, ei lähde flashaamaan. Valo palaa vain sen aikaa, minkä nappi on pohjassa. Emolevyyn en saa virtaa tuolleen samalla tavalla ku videossa, eli suoraan powerista. Mulla pitää olla virtanappi kytkettynä, niin sit lähtee käyntiin.
Siis flashays tehdään silloin kun konetta ei ole käynnistetty. Powerista vain nappi ON -asentoon ja flash bios.
 

dome

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
587
Otin prosessorin irti ja kokeilin, ei lähde flashaamaan. Valo palaa vain sen aikaa, minkä nappi on pohjassa. Emolevyyn en saa virtaa tuolleen samalla tavalla ku videossa, eli suoraan powerista. Mulla pitää olla virtanappi kytkettynä, niin sit lähtee käyntiin.
Niin virtanappiahan tuossa ei kuulu painaa. Virtakaapelit powerista paikalleen, powerin virtakytkin ON asentoon ja bios flash nappia painelemaan kuten video neuvoo.
 
Liittynyt
24.07.2022
Viestejä
10
Kiitos, niinhän se se lähti flashaamaan.

Seuraava ongelma on se, että valon välkkyminen ei lopu. Kokeilin useilla alle 8 gb muistitikuilla ja löysin myös ohjeet, missä neuvottiin tikun vaihtaminen MBR muotoon. Mutta flashvalo vaan vilkkuu.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 953
Eli tikulla on purettuna tuo bios tiedosto, joka on nimetty uudelleen msi.rom nimiseksi? Onhan Windowsista tiedostopäätteet näkyvillä, että olet saanut tuon .rom päätteen muutettua? Ja tikku on FAT32 muodossa?
 
Liittynyt
24.07.2022
Viestejä
10
Kyllä. Se on kyl vähän outoa kun windowsin näytä-valikosta poistaa ruksin tiedostotunnisteet kohdasta, niin mikään ei muutu. Se jostain syystä kai näyttää aina ne tiedostotunnisteet?
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 953
Ja onhan tikku varmasti oikassa USB-portissa?
 
Liittynyt
24.07.2022
Viestejä
10
Olettaisin. sellainen mikä suoraan flashnapin alapuolella ja ympyröity harmaalla reunuksella, toisin kuin muut usb portit.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 953
Olettaisin. sellainen mikä suoraan flashnapin alapuolella ja ympyröity harmaalla reunuksella, toisin kuin muut usb portit.
No juu tuon pitäisi olla oikea.

Edit:
Tuossa voi sitten mennä viisikin minuuttia ennen kun bios on flashattu ja valo sammunut.
 
Liittynyt
24.07.2022
Viestejä
10
QUOTE

Edit:
Tuossa voi sitten mennä viisikin minuuttia ennen kun bios on flashattu ja valo sammunut.
/QUOTE

Puolitoista tuntia oon pisimmillään odottanut.

Edit: äh en osaa noita muotoiluja, pahoittelut.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 953
Millä tikuilla olet tuota testannut? Paras vaihtoehto on USB 2.0 tikku jos moinen löytyy.
Joskus itsellä pelannut vasta kolmas testattu tikku.

Edit:
Voisit myös testata pykälää vanhemmalla biossilla.
 
Liittynyt
24.07.2022
Viestejä
10
USB 2.0 tikuilla kai(niissä on musta se liittimen muovosa).
neljää tikkua oon testannut.

Tuota vanhemmalla versiolla flashaamista en oo kokeillut, sitä vois kokeilla. Toistaiseksi oon kokeillut 6.6. ja 30.7. julkaistuja versiota. Patterin vieressä lukee Ms-7C91 ver 2.2. Oisko sulla suositusta kuinka paljon vanhempaa kannattais kokeilla?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 262
Viestejä
4 212 871
Jäsenet
71 031
Uusin jäsen
Juho I

Hinta.fi

Ylös Bottom