OnePlussan puhelimet tulevat myyntiin myös DNA:n kautta

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 032
OnePlus ja DNA ovat ilmoittaneet tänään tehneensä jälleenmyyntisopimuksen älypuhelimien myynnistä. Yhteistyö alkaa 6. marraskuuta OnePlus 6T -älypuhelimen myynnin alkaessa. Tähän mennessä OnePlussan virallisia jälleenmyyntikanavia ovat olleet Elisa ja Telia.

"Suomessa on vahva OnePlus-yhteisö, ja toivomme, että voimme tavoittaa heidät myös kumppaneidemme avulla. Suomalaiset fanimme ovat toivoneet yhteistyötä DNA:n kanssa, ja meille kumppanuus DNA:n kanssa sopii erinomaisesti. DNA on meille tärkeä kumppani tavoitellessamme jatkuvaa kasvua markkinassa", sanoo OnePlus Suomen maajohtaja Tuomas Lampén.

"Olemme erittäin iloisia siitä, että saamme valikoimaamme uuden huippukiinnostavan merkin. OnePlus-puhelimien tekninen kyvykkyys on laitteen hintaan nähden tunnetusti todella hyvällä tasolla, joten tuomme OnePlus 6T:n hyvin mieluusti tarjolle myyntikanaviimme", kertoo DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko.

Lähde: DNA aloittaa OnePlus-puhelimien myynnin | DNA
 
Eikös tuo kolmen vuoden takuu tule automaattisesti ainakin silloin, jos tuote ostetaan 36 kk osarilla.
 
No missään puhelimella ei taida olla kolmen vuoden takuuta valmistajalta.

Tuossa linkki. Ei tuolla mainita ainakaan mitään tiettyä maksutapaa.

DNA
En nyt puhunut valmistajan takuusta, vaan yleisesti operaattorin takuusta/virhevastuusta, kun puhelimella on kolmen vuoden osamaksusopimus. Olen ainakin sellaisessa käsityksessä, että takuun pitää kattaa noissa puhelimissa laitteen osamaksuajan verran.
 
En nyt puhunut valmistajan takuusta, vaan yleisesti operaattorin takuusta/virhevastuusta, kun puhelimella on kolmen vuoden osamaksusopimus. Olen ainakin sellaisessa käsityksessä, että takuun pitää kattaa noissa puhelimissa laitteen osamaksuajan verran.
Jaa niin sillee. No siitä en tiedä miten toimii. Kaikilla operaattoreilla pitäisi siis silloin olla samanlailla tuo takuuaika jos osarilla ostettu.
 
En nyt puhunut valmistajan takuusta, vaan yleisesti operaattorin takuusta/virhevastuusta, kun puhelimella on kolmen vuoden osamaksusopimus. Olen ainakin sellaisessa käsityksessä, että takuun pitää kattaa noissa puhelimissa laitteen osamaksuajan verran.

Noin olen itsekkin ymmärtänyt. Samaisesta syystä olen joka kerta kikkaillut niin, että ostan luurin osarilla ja heti seuraavassa erässä maksaa koko summan. Näin jää ainakin järjestelmään 3v takuu (DNA) ja ei tartte pelleillä kk maksujen kanssa. Myös "kuitissa" ja asiakastilissä asia näkyy näin. En sitten tiedä onko kyseessä jonkun sortin järjestelmävirhe tms.
 
Ei se osamaksusopimus vaikuta siihen takuun pituuteen. Esim Applella on virallisesti 1v takuu vaikka ottaisit 36kk maksuajalla.

Eihän muuten olisi edes järkevää ostaa kerralla mitään jos kerran saa "ilmaista" takuuaikaa kun maksaa osissa.
 
Ei se osamaksusopimus vaikuta siihen takuun pituuteen. Esim Applella on virallisesti 1v takuu vaikka ottaisit 36kk maksuajalla.

Eihän muuten olisi edes järkevää ostaa kerralla mitään jos kerran saa "ilmaista" takuuaikaa kun maksaa osissa.
Ei sillä Applen omalla vuoden takuulla ole käytännön merkitystä, virhevastuun mukainen korjausvelvollisuus on Suomessa pidempi. Tähän on kuluttajariitalautakunta ottanut jo useampi vuosi sitten kantaa. Kulutuselektorniikan normaali käyttöikä on vähintään kaksi vuotta (Kulutustavaroiden kauppaa ja takuuta koskevan EY-direktiivin 1999/44/EY mukaan myyjä vastaa tavaran virheestä, jos virhe ilmenee kahden vuoden kuluessa tavaran luovutuksesta).

En nyt valitettavasti löytänyt nopealla googlettamisella osamaksun vaikutuksesta myyjän virhevastuuseen, joten olkoot se mutua omalta osaltani.
 
Viimeksi muokattu:
En nyt puhunut valmistajan takuusta, vaan yleisesti operaattorin takuusta/virhevastuusta, kun puhelimella on kolmen vuoden osamaksusopimus. Olen ainakin sellaisessa käsityksessä, että takuun pitää kattaa noissa puhelimissa laitteen osamaksuajan verran.
Minun käsitykseni mukaan virhevastuu on älypuhelimien kohdalla noin kaksi (2) vuotta riippumatta valmistajan myöntämän takuun pituudesta tai maksuajasta. Tai ainakin tällaisen käsityksen saa kuluttaja-asiamies Päivi Hentusen blogista:
Operaattoreiden toivon pohtivan sitä, onko asianmukaista tarjota kuluttajille pitkillä maksuaikasopimuksilla tuotteita, joiden käyttöikä ja annettu takuu on maksuaikaa lyhyempi.
Nämä kolmen vuoden "takuut" ovat minun käsitykseni mukaan myyjien vapaaehtoisia lisäetuja kuluttajalle. DNA tarjoaa edun oletuksena ja Verkkokauppa.com joillekkin tuotteille, kun ostamisen yhteydessä valitsee erikseen 3v takuun ja kirjoittaa tuotteesta arvostelun (linkki). Kannattaa kuitenkin huomata, että molemmissa arvonvähennys:
  • DNA: "Valmistajan takuun päätyttyä virheellinen tuote korjataan tai hyvitetään rahana tai lahjakorttina, huomioiden tuotteen arvonalentuminen eli ikävähennys. Laajennetussa takuussa laitteen ikävähennys on 2 %-yksikköä per kuukausi ostohinnasta laskien, alkaen tuotteen ostopäivämäärästä."
  • Verkkokauppa.com: "Valmistajan takuun ollessa voimassa hoidetaan virheiden korjaaminen valmistajan takuuehtojen mukaisesti... ...Tuotteessa oleva virhe pyritään ensisijaisesti korjaamaan, mutta tämän epäonnistuessa tai kulujen ylittäessä kohtuulliset kustannukset asiakkaalla on mahdollisuus valita hinnanalennuksen ja käyttöhyödyllä vähennetyn kaupanpurkamisen välillä ellei virheettömän tuotteen toimittaminen ole mahdollista... ...Käyttöhyödyn vähentäminen arvioidaan tapauskohtaisesti, ja arvioinnissa otetaan huomioon tuotteen oletettava käyttöikä kuluttajansuojalain mukaisesti ja tuotteen mahdolliset huoltokerrat."
Arvonvähennystä ei kuitenkaan saa tehdä virhevastuun voimassaolon aikana. Juurikin Verkkokauppa.com joutui muuttamaan ehtojaan KVV:n päätöksen vuoksi. Sama voi koskea DNA:ta, jos arvonvähennys suoritetaan esimerkiksi Applen tuotteiden kohdalla valmistajan 1v takuun päätyttyä.
Verkkokauppa.com Oyj ilmoitti muuttavansa kolmen vuoden takuunsa ehtoja siten, että
1) Yhtiö luopuu lahjakorttien käyttämisestä ellei asiakas toivo sellaista itse.
2) Tuotteen arvon alentumaa ei lasketa ensimmäisen kahden vuoden aikana, ja kolmantena vuonna tuotteessa ilmoitettu virhe pyritään ensisijaisesti korjaamaan tai vaihtamaan tuote virheettömään.
3) Yhtiö muuttaa kaupan purkamisessa käytettävää mallia, ja ottaa käyttöön tapauskohtaisesti arvioitavan käyttöhyödyn vähentämisen. Arvioinnissa otetaan huomioon myös tuotteen oletettavissa oleva käyttöikä ja tuotteen mahdolliset huoltokerrat.
4) Yhtiö tarjoaa asiakkaalle vaihtoehtoja virheen korjaamiseksi ja ottaa läpinäkyvästi käyttöön myös hinnanalennuksen mahdollisuuden.

Aiheesta sen verran, että hyvä vain, että kuluttajilla on usempi ostopaikka OnePlussan kapuloille. Ehkä jatkossa nähdään enemmän tarjouksiakin?
 
Minun käsitykseni mukaan virhevastuu on älypuhelimien kohdalla noin kaksi (2) vuotta riippumatta valmistajan myöntämän takuun pituudesta tai maksuajasta. Tai ainakin tällaisen käsityksen saa kuluttaja-asiamies Päivi Hentusen blogista:

Nämä kolmen vuoden "takuut" ovat minun käsitykseni mukaan myyjien vapaaehtoisia lisäetuja kuluttajalle. DNA tarjoaa edun oletuksena ja Verkkokauppa.com joillekkin tuotteille, kun ostamisen yhteydessä valitsee erikseen 3v takuun ja kirjoittaa tuotteesta arvostelun (linkki). Kannattaa kuitenkin huomata, että molemmissa arvonvähennys:
  • DNA: "Valmistajan takuun päätyttyä virheellinen tuote korjataan tai hyvitetään rahana tai lahjakorttina, huomioiden tuotteen arvonalentuminen eli ikävähennys. Laajennetussa takuussa laitteen ikävähennys on 2 %-yksikköä per kuukausi ostohinnasta laskien, alkaen tuotteen ostopäivämäärästä."
  • Verkkokauppa.com: "Valmistajan takuun ollessa voimassa hoidetaan virheiden korjaaminen valmistajan takuuehtojen mukaisesti... ...Tuotteessa oleva virhe pyritään ensisijaisesti korjaamaan, mutta tämän epäonnistuessa tai kulujen ylittäessä kohtuulliset kustannukset asiakkaalla on mahdollisuus valita hinnanalennuksen ja käyttöhyödyllä vähennetyn kaupanpurkamisen välillä ellei virheettömän tuotteen toimittaminen ole mahdollista... ...Käyttöhyödyn vähentäminen arvioidaan tapauskohtaisesti, ja arvioinnissa otetaan huomioon tuotteen oletettava käyttöikä kuluttajansuojalain mukaisesti ja tuotteen mahdolliset huoltokerrat."
Arvonvähennystä ei kuitenkaan saa tehdä virhevastuun voimassaolon aikana. Juurikin Verkkokauppa.com joutui muuttamaan ehtojaan KVV:n päätöksen vuoksi. Sama voi koskea DNA:ta, jos arvonvähennys suoritetaan esimerkiksi Applen tuotteiden kohdalla valmistajan 1v takuun päätyttyä.


Aiheesta sen verran, että hyvä vain, että kuluttajilla on usempi ostopaikka OnePlussan kapuloille. Ehkä jatkossa nähdään enemmän tarjouksiakin?
Tuon linkin takana olikin ihan hyvä teksti aiheesta. Voi sitten olla, että olen saanut väärän käsityksen jonkun tietyn jälleenmyyjän 36 kk osamaksutuotteesta. Muistan kuitenkin lukeneeni moisesta aikanaan jostain. Itsellä ei ole asiasta mitään käytännön kokemusta.
 
Hyvä että tulee laajemmin markkinoille. Vaikka itselle ei DNA ole vaihtoehto. Ei vaan lähde. Telian kauppa taas jotenkin tuntuu houkuttelevammalta.
 
DNA:n takuu pidentää valmistajan tarjoaman tehdastakuun 36 kuukauden mittaiseksi silloin, kun valmistajan myöntämä takuu on tätä lyhyempi.

Ainakin kertaosto luureista kaksi on mennyt yli 2v ikäisinä normaalisti takuuseen.
Ei liity mitenkään osariin.
 
DNA:n takuu pidentää valmistajan tarjoaman tehdastakuun 36 kuukauden mittaiseksi silloin, kun valmistajan myöntämä takuu on tätä lyhyempi.

Ainakin kertaosto luureista kaksi on mennyt yli 2v ikäisinä normaalisti takuuseen.
Ei liity mitenkään osariin.
Mutta se ei ole enää valmistajan takuu, vaan menee sitten "DNAn pussista"
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 705
Viestejä
4 496 380
Jäsenet
74 273
Uusin jäsen
Aloittelija6271

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom