Omatekoinen nelipyöräinen penkeillä varustettu sähköajoneuvo, miten laki tulkitsee

Liittynyt
08.07.2018
Viestejä
12
Villi huhu kertoo, että joku teekkari olisi rakentanut 3-pyöräisen sähköajoneuvon jolla huristelee kauppaan hakemaan kaljaa. Tämähän olisi unelma, mutta mitä laki oikeasti sanoo?

Minun unelmani olisi rakentaa pieni nelipyöräinen, katollinen sähköauto, jolla voisi ajella vaikka lyhyen matkan töihin tai vaikka kipaista kaupassa sateessa kastumisen välttäen. Eli ajoneuvossa istuttaisiin. Löysin Traficomin sivun, jossa lakeja hieman valaistaan. Ohjeet ovat kuitenkin hieman epäselvät. Alla kuva ja linkissä tekstiä.



Eli jos rakentaisin auton joka on 80 cm leveä, siinä on 1 kW moottori ja nopeus rajattu 25 km/h niin ollaan "invamopoluokassa" (kevyt sähköajoneuvo). Traficom sanoo ettei laitteessa saa olla istuinta ellei se ole tarkoitettu invakäyttöön tai maastokäyttöön. Mitä tämä maastokäyttö tarkoittaa? Jos rakennan auton mikroauton runkoon on se laiton, mutta jos laitan slicksien tilalle korotetut maastorenkaat niin istuimellinen ajoneuvo on yhtäkkiä laillinen?

Mitä muita kommervenkkejä kannattaisi ottaa huomioon laitetta suunnitellessa? Webasto olisi tietenkin kova, ihan vaan koska se aiheuttaa ärsytystä viherhipeissä jotka kuvittelevat sähkökäytön olevan päästötöntä...
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
301
Liittynyt
08.07.2018
Viestejä
12
Olet väärässä. Invamopolla saa ajaa kännissä.

Itse asiassa tuossa olisi aika optimaalinen laite. Hinta vaan on aika epäoptimaalinen.

Löysin myös artikkelin, jossa istuimella varustettu sähkömopo oli laiton. Sitten sitä alettiin myydä maastokelpoisena ja hups heijaa, se olikin täysin liikenteeseen sopiva vaikka mitään muutoksia ei tehty. Eli taidan suunnitella maastoauton...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 054
Muuten hyvä aloitus, mut viimeinen lause.. Oliko pään aukomiselle jokin tarve? :) enkä ymmärrä miten webasto liittyy sähköautoihin? Lämmittää voi muutenki.
 
Liittynyt
08.07.2018
Viestejä
12
Muuten hyvä aloitus, mut viimeinen lause.. Oliko pään aukomiselle jokin tarve? :) enkä ymmärrä miten webasto liittyy sähköautoihin? Lämmittää voi muutenki.
Webasto kuuluu vahvasti perinteiseen sähköautoiluun. Esim. täyssähköauto Elcat Cityvan lämpiää sellaisella. Olisi muutenkin fiksua asentaa Webastoja nykysähköautoihin niin ei tarvitse miettiä talven vaikutusta akkuihin tai säästellä lämmityksessä.

Jos vielä vähän Webastosta jauhaa, niin vähäpäästöiset Euro6 linja-autot eivät tuota tarpeeksi hukkalämpöä jotta saataisiin matkustamo lämpimäksi. Voit varmaan arvata minkälaisilla laiteilla lämpö tuotetaan... Ja nämä päästöt eivät ole mukana linja-auton virallisissa päästöissä.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Mitä tämä maastokäyttö tarkoittaa? Jos rakennan auton mikroauton runkoon on se laiton, mutta jos laitan slicksien tilalle korotetut maastorenkaat niin istuimellinen ajoneuvo on yhtäkkiä laillinen?
Maastokäyttö tarkoittaa ei-tieliikenne käyttöä.Vaikka sulla on slicksit tai nappularenkaat siinä mikroautossa niin se on silti niin sanotusti vain maastokäyttöön. Eli niillä renkailla ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Se on vaan tapa määritellä että saako sillä ajaa tiellä, vai pelkästään maastossa.

Esimerkiksi rekisteröimätön mopo on maastoajoneuvo, kun taas rekisteröity mopo on tieliikenneajoneuvo.

Webasto kuuluu vahvasti perinteiseen sähköautoiluun. Esim. täyssähköauto Elcat Cityvan lämpiää sellaisella. Olisi muutenkin fiksua asentaa Webastoja nykysähköautoihin niin ei tarvitse miettiä talven vaikutusta akkuihin tai säästellä lämmityksessä.
Joo no kukin tavallaan, mutta halvemmalla se akusto lämpeää verkkovirrasta, ihan niinkuin polttiksenkin lohko.

Itse ajan sähköautolla mutta en laskisi itseäni mitenkään "viherpihiksi". Mun puolesta vois olla webasto sähköautossa. Uskon että aika moni on mun kanssa samaa mieltä. En minä sillä sähköllä aja sen takia että maailma pelastuisi. Ajan sen takia koska se vaan on parempi. Halvempi, nopeampi, mukavampi voimansiirto yms. Jos bensa autoilu olisi huomattavasti sähköä halvempaa ja parempaa, niin ajaisin varmaan bensalla. Ei siinä sen kummempaa
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Joo no kukin tavallaan, mutta halvemmalla se akusto lämpeää verkkovirrasta, ihan niinkuin polttiksenkin lohko.
Tietty sillä erotuksella, että lohkolämppäri ei käyttännössä lämmitä yhtään mitään kun taas Webasto/Eberi lämmittää, puhumattakaan polttislämppärin lyhyestä lämmitysajasta. Halvempihan se toki on sähköllä "lämmittää".
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Maastokäyttö tarkoittaa ei-tieliikenne käyttöä.Vaikka sulla on slicksit tai nappularenkaat siinä mikroautossa niin se on silti niin sanotusti vain maastokäyttöön. Eli niillä renkailla ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Se on vaan tapa määritellä että saako sillä ajaa tiellä, vai pelkästään maastossa.
Väärin.

Näiden kevyiden sähköajoneuvojen kontekstissa mainittu maastokäyttö tarkoittaa aivan muuta. Kaikki tuossa kuvassa määritellyt ajoneuvotyypit ovat yleisessä liikenteessä sallittuja. Ero tulee siinä, millä ehdoilla. Siksi rajauksella on merkitystä.

25 km/h kännimopo on rinnasteinen polkupyörään. Niissä tämä "suunniteltu maastokäyttöön" tarkoittaa vain sitä, että mahdollisen istuimen korkeutta ei rajoiteta. Maastokäyttöön suunniteltu sähköpotkulauta on ihan yhtä katulaillinen kuin maastokäyttöön suunniteltu fillari.

Tavallinen Xiaomin potkulauta ei ole parhaalla tahdollakaan maastokäyttöön, joten ei saa lisätä korkeaa penkkiä. Pitkäiskuisella jousituksella, korkealla maavaralla ja karkeilla renkailla olevaan potkulautaan taas voi lisätä minkä vaan jakkaran.
 
Liittynyt
08.07.2018
Viestejä
12
Täällähän ollaan saatu jo hyvää keskustelua aikaan. Kuten sf78 sanoi niin pienissä sähköajoneuvoissa maastokelpoisuus on todellakin joku ihan huuhaajuttu. Laitat isot renkaat = saat laittaa penkin. Pienillä renkailla joudut seisomaan. Tässä linkki iltalehden juttuun jossa myyjä myi laitonta kulkuneuvoa kunnes keksi myydä sitä maastokelpoisena = profit... Logiikka ei nyt vaan täsmää kumpaankaan suuntaan (miksei katuvehkeessä saa olla penkkiä? Miksi maastossa penkki on niin elintärkeä??)

Heräsi lisää kyssäreitä: kevyt sähköajoneuvo saa olla 80cm leveä. Onko tämä rungon leveys ilman renkaita vai renkaineen? Eli esim. laitan katurenkaat niin kokonaisleveys on 80 cm. Leveillä maastorenkailla leveys kasvaakin 80 + 30 = 110cm.

Itse ajan sähköautolla mutta en laskisi itseäni mitenkään "viherpihiksi". Mun puolesta vois olla webasto sähköautossa. Uskon että aika moni on mun kanssa samaa mieltä. En minä sillä sähköllä aja sen takia että maailma pelastuisi. Ajan sen takia koska se vaan on parempi. Halvempi, nopeampi, mukavampi voimansiirto yms. Jos bensa autoilu olisi huomattavasti sähköä halvempaa ja parempaa, niin ajaisin varmaan bensalla. Ei siinä sen kummempaa
Sähköllä ajamista ei tarvitse hävetä tai selitellä ;). Minua harmittaa etten ostanut Cityvania, kun niitä viime kesänä oli monta kaupan. Bensalla tai dieselillä olisi hyvä mennä, mutta kun Marin & co. eivät vaan millää tajua että Suomi on todella pitkä maa ja pääkaupunkiseutua lukuunottamatta joutomaata = tarvitaan kunnon kulkuneuvo jota voi tankata helposti ja sillä pääsee pitkälle kaikissa olosuhteissa.
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
301
Olet väärässä. Invamopolla saa ajaa kännissä.

Itse asiassa tuossa olisi aika optimaalinen laite. Hinta vaan on aika epäoptimaalinen.

Löysin myös artikkelin, jossa istuimella varustettu sähkömopo oli laiton. Sitten sitä alettiin myydä maastokelpoisena ja hups heijaa, se olikin täysin liikenteeseen sopiva vaikka mitään muutoksia ei tehty. Eli taidan suunnitella maastoauton...
no joo,sen verta olin väärässä että invamopolla ei voi syyllistyä rattijuopomukseen mutta liikennejuopumukseen tai liikenneturvan vaarantamiseen kyllä.

tätä foorumia lukiessa välillä ihmetyttää terveiden(?) ihmisten taantumus vanhusten ja vammaisten tasolle.ensin pestään perse sillä tarjouksesta saadulla perseenpesulaitteella,föönataan perskarvat ja sit lähetään invamopolla kauppaan :facepalm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
243
Onko näissä sähköajoneuvoissa määritelty, kuinka sähkömoottoriin tuotetaan sähkö? Edullisesti voisi laittaa te-se-itse kulkuneuvoon esim. pesukoneen moottorin, mutta tuottaisi sähkön pienellä agregaatilla. Olisiko näin virallisesti kuitenkin sähköajoneuvo?
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
1 351
Onko näissä sähköajoneuvoissa määritelty, kuinka sähkömoottoriin tuotetaan sähkö? Edullisesti voisi laittaa te-se-itse kulkuneuvoon esim. pesukoneen moottorin, mutta tuottaisi sähkön pienellä agregaatilla. Olisiko näin virallisesti kuitenkin sähköajoneuvo?
Kyllä se on sähköajoneuvo ihan lain mukaan.
 
Liittynyt
08.07.2018
Viestejä
12
Onko näissä sähköajoneuvoissa määritelty, kuinka sähkömoottoriin tuotetaan sähkö? Edullisesti voisi laittaa te-se-itse kulkuneuvoon esim. pesukoneen moottorin, mutta tuottaisi sähkön pienellä agregaatilla. Olisiko näin virallisesti kuitenkin sähköajoneuvo?
Ilman faktatietoa, veikkaisin että on hyväksyttyä. On sallittua liimailla aurinkopaneeleja ympäri ajoneuvoaan joten miksei vaikka hiilivoimala kävisi. Samaa sähköä kummatkin tuottavat.
 
Liittynyt
19.02.2019
Viestejä
34
Moro

Otsikonmukaisen laitteen rakentelu myös mielessä mutta ainakaan tästä juttusarjasta ei tähän mennessä ole minkäänlaista hyötyä asian eteenpäin suunnittelun viemiseksi.
Onko kukaan tutkinut kulkuneuvon laillisuutta kunnolla,yksi vaihtoehto olisi "naamioida" laite kinneriksi eli rakentaa polkimet ja välitys ainakin hämyksi laitteeseen ja siihen sähköavustin jolloin laitetta käsiteltäisiin polkupyöränä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 361
kalja mainittu niin mainitsenpa myös sen että moottorikäyttöisellä ajoneuvolla syyllistyy aina rattijuoppouteen,oli kyseessä auto tai ruohonleikkuri.

ilmeisesti jotain tämän tyyppistä olet suunnitellut:
Rally USA 1000 Sähköskootteri | Mönkijä Center
Rally USA 2000 sähkömopo | Mönkijä Center

tuollahan jo lukeekin,toista saa ajaa kortitta ja toista vissiin mopokortilla kun ennen -85 syntyneet saa ajella ilman korttia.
Olet väärässä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Olet väärässä.
Joo.

Tarkoittanet nyt sitä, että näitä pienitehoisia sähköajoneuvoja kuten ns. kännimopo ei lasketa moottoriajoneuvoiksi vaan rinnastetaan polkupyörään(tai joissain tapauksissa jalankulkuun). Tällöin ei voi syyllistyä rattijuopumukseen.

Liikennejuopumukseen moottorittomalla voi. Se on lähinnä muodollisuus.
 
Liittynyt
10.11.2021
Viestejä
246
Moro

Otsikonmukaisen laitteen rakentelu myös mielessä mutta ainakaan tästä juttusarjasta ei tähän mennessä ole minkäänlaista hyötyä asian eteenpäin suunnittelun viemiseksi.
Onko kukaan tutkinut kulkuneuvon laillisuutta kunnolla,yksi vaihtoehto olisi "naamioida" laite kinneriksi eli rakentaa polkimet ja välitys ainakin hämyksi laitteeseen ja siihen sähköavustin jolloin laitetta käsiteltäisiin polkupyöränä.
Siinä tippuu suurin sallittu teho 1 kilowatista 250 wattiin TAI vaatii liikennevakuutuksen. Eli nimenomaan ei saa olla polkimia, mikäli haluaa ajella 1kW-tehoisella laitteella ilman vakuutusta, rekisteröintiä, yms.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Invamopolla saa ajaa kännissä.
Edellyttää sitä, että ajaja on invalidi. Liittyy siihen, että perusoikeutta liikkumiseen ei voi evätä. Invalidi käyttää liikkumiseen invamopoa ja muut jalkoja.

Entä jos rakentaisit samantien L5e-luokan ajoneuvon eli kolmipyörän jolla saa päästellä maantienopeuksia? Vaatii tietysti rekisteröinnit ja vastaavat, mutta voisi olla monikäyttöisempi ja jopa auton korvaaja.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 406
Viestejä
4 160 010
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom