Omat nettisivuprojektit (keskeneräiset sekä valmiit)

Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Kysyit kuitenkin, että mitä mieltä minä olen. Juuri _tässä_ tapauksessa minusta tuo keskitetty näytti paremmalta noista vaihtoehdoista. Mutta tuossa nullin muokkauksessa oli muutakin, ilmeisesti esimerkiksi menupalkki oli koko sivun levyinen. Tuo teksti näyttää sen alla heti paljon paremmalta, koska tuo teksti ei ole samassa tasossa tai jopa vasemmalla menusta.

On paljonkin sisältöä keskitetty. Itse tekstiä ei niinkään. Väittäisin, että mikäli sivu ei ole koko ikkunan levyinen, niin yleensä se on keskitetty. Minulla ainakin auki olevissa tabeissa kaikissa on tämä tilanne (esim. Huuto.net, GitHub, Select2:n foorumi, Digital Oceanin How to Do-ohjeet, RateYourMusic, Lichess, TrueTrophies...).
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 238
Kysyit kuitenkin, että mitä mieltä minä olen. Juuri _tässä_ tapauksessa minusta tuo keskitetty näytti paremmalta noista vaihtoehdoista. Mutta tuossa nullin muokkauksessa oli muutakin, ilmeisesti esimerkiksi menupalkki oli koko sivun levyinen. Tuo teksti näyttää sen alla heti paljon paremmalta, koska tuo teksti ei ole samassa tasossa tai jopa vasemmalla menusta.

On paljonkin sisältöä keskitetty. Itse tekstiä ei niinkään. Väittäisin, että mikäli sivu ei ole koko ikkunan levyinen, niin yleensä se on keskitetty. Minulla ainakin auki olevissa tabeissa kaikissa on tämä tilanne (esim. Huuto.net, GitHub, Select2:n foorumi, Digital Oceanin How to Do-ohjeet, RateYourMusic, Lichess, TrueTrophies...).
Nyt ei ollut sivun keskittämisestä kyse, se on ihan oikein, jos ei ole koko ikkunan leveyinen. Kyse oli tekstin keskittämisestä, jota ei kannata käyttää muuten kuin ehkä otsikoitten osalta. Leipäteksti tasataan vasemmalle. Noissa mainitsemissasi sivuissa, ei tainut missään olla leipäteksti keskitettyä, vaan tasattu vasemmalle.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Null, mitä muutoksia teit tuohon leiskaan? Voisin kopioida suorilta tuonne sivustolle.

Onneksi sentään löytyi yksi, jolla oli rakentaviakin ehdotuksia eikä pelkkää "paskat sivut ysäriltä"-tason kommenttia, jonka hyödyllisyys on 0.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 748
Null, mitä muutoksia teit tuohon leiskaan? Voisin kopioida suorilta tuonne sivustolle.

Onneksi sentään löytyi yksi, jolla oli rakentaviakin ehdotuksia eikä pelkkää "paskat sivut ysäriltä"-tason kommenttia, jonka hyödyllisyys on 0.
  • Navbar on koko sivun leveyinen
  • Hakulomakkeen background color on valkoinen
  • Teksti on tasattu vasemmalle, poislukien pääotsikko.
  • Otsikossa on paddingia.

Laittaisin mahdollisestin tuon "Tietokannassa on tällä hetkellä" -osion johonkin list-group -komponenttiin tai vastaavaan.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Miten saat navbarin koko sivun levyiseksi? En hoksaa kuin pienen paddingin, mitään width-määrittelyä ei satu silmään.

Miten muuten tuo hakulomake pitäisi määritellä, niin että otsikot ja kentät on ryhmitelty siististi? Näyttää olevan kolme vaihtoehtoa, teen mitä vaan: joko a) syötekentän vasen laita on eri kentissä (jos kentaa *-auto:a käyttää) eri kohdissa, b) "alkukielinen nimi" ja muut wrappaa toiselle riville tai c) teksti ei mahdu kenttään, vaan menee syötekentän alle (jos käytän non-breaking spacea). Jostain syystä tuo selain haluaa väkisin tehdä tuosta gridistä vähän liian pienen jos käytän autoa. Jos jätän leveydet määrittelemättä, niin sitten label ja syötekenttä on tietysi yhtä leveät, mikä näyttää hölmöltä sekin. Ei vaan tunnu löytyvän sellaista asetuskombinaatiota, jolla tuo näyttäisi järkevältä (ja lomake kokonaisuudessan olisi keskitetty keskelle sivua eikä vasempaan laitaan).
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 748
Miten saat navbarin koko sivun levyiseksi? En hoksaa kuin pienen paddingin, mitään width-määrittelyä ei satu silmään.
Se navbar on container -luokan sisällä, jonka muutin container-fluid -luokaksi. Tuosta container-fluid -luokasta pitää poistaa padding vasemmalta ja oikealta.
Bootstrapista löytyy varmaan jokin valmis luokkakin tuohon, mitä ei tarvi puukottaa.

Miten muuten tuo hakulomake pitäisi määritellä, niin että otsikot ja kentät on ryhmitelty siististi? Näyttää olevan kolme vaihtoehtoa, teen mitä vaan: joko a) syötekentän vasen laita on eri kentissä (jos kentaa *-auto:a käyttää) eri kohdissa, b) "alkukielinen nimi" ja muut wrappaa toiselle riville tai c) teksti ei mahdu kenttään, vaan menee syötekentän alle (jos käytän non-breaking spacea). Jostain syystä tuo selain haluaa väkisin tehdä tuosta gridistä vähän liian pienen jos käytän autoa. Jos jätän leveydet määrittelemättä, niin sitten label ja syötekenttä on tietysi yhtä leveät, mikä näyttää hölmöltä sekin. Ei vaan tunnu löytyvän sellaista asetuskombinaatiota, jolla tuo näyttäisi järkevältä (ja lomake kokonaisuudessan olisi keskitetty keskelle sivua eikä vasempaan laitaan).
Käyttäisin bootstrappia tuohonkin, tähän tyyliin
Jolloin ko. lomake on responsiivinen out-of-the-box.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Muuten hienon näköinen, mutta kun tuon yhdistää tuohon valikkoon, niin hakukenttä menee sen oikealle puolelle.

Lisäksi en kyllä käsitä, miksei tuo padding vaikuta mitään. Vaikka muutan h1:sen paddingia miten, niin mikään ei muutu. Poistin jo ylimääräiset divit, eihän tuo otsikko sellaisia tarvitsekaan.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Siis valikko on ylhäällä vasemmalla ja otsikko + muu sisältö on sen oikealla puolella. Siis jotenkin näin:

Koodi:
SuomiSF Kirjat Lehdet...  Kirjat
                          A B C. ..
                          Kirjoittaja
                          ___
                          Kirjan nimi
                          ___
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 748
Siis valikko on ylhäällä vasemmalla ja otsikko + muu sisältö on sen oikealla puolella. Siis jotenkin näin:

Koodi:
SuomiSF Kirjat Lehdet...  Kirjat
                          A B C. ..
                          Kirjoittaja
                          ___
                          Kirjan nimi
                          ___
Screenshot olis kiva.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Epäilemättä. Tällaiset on kuitenkin CSS:ssä:
Koodi:
body {
  display: flex;
  justify-content: center;
  box-sizing: border-box;
}
.container-custom {
  max-width: 600px;
  width: 100%;
  padding: 2rem;
}
Tuon menun class on container-fluid (Overview) ja tuon lomakkeen ja muun sisältävän divin class on siis container-custom. Tuon customin pitäisi varmaan jotenkin saada flushaamaan.

Jos sitten otan bodysta tuon flexin pois, niin se flushaa, mutta tuo justify-content ei enää vaikutakaan, vaan koko lomake menee vasempaan reunaan.

Inspector sanoo kanssa sekä valikosta että lomakkeesta, että ne aiheuttaa overflow'n.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Ilman tuota customia tuo lomake on koko näytön levyinen, eli nuo tekstikentät on jo aivan naurettavan pitkiä. Ja kaikki on vasemmassa laidassa.

 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 748
Tuo pitäis saada johonkin näytille, että vois hieman vilkaista.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Eipähän mitään, otin tuon max-widthin pois tuosta CSS:stä niin nyt alkoi näyttämään oikealta!

E. No perkele. Sitten se palasi vasempaan reunaan kun tein html-tiedostoon muutoksen, ja jäi sinne vaikka poistin muutoksen. Eihän tässä hommassa ole mitään järkeä.

E2. No kun tuo ei suostu lataamaan CSS:ää näköjään uusiksi vaikka on se "reload CSS when inspector open" päällä. Jos otan tuon asetuksen pois inspectorissa, niin toimii, ja toimii näköjään Chromella, mutta tämä Firefox kiukuttelee.

E3. NO NYT. Huh. Tuossa CSS:ssä on varmaan vaikka mitä väärin, saa tarjota korjauksia, mutta ainakin näyttäisi toimivan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 748
Eipähän mitään, otin tuon max-widthin pois tuosta CSS:stä niin nyt alkoi näyttämään oikealta!

E. No perkele. Sitten se palasi vasempaan reunaan kun tein html-tiedostoon muutoksen, ja jäi sinne vaikka poistin muutoksen. Eihän tässä hommassa ole mitään järkeä.

E2. No kun tuo ei suostu lataamaan CSS:ää näköjään uusiksi vaikka on se "reload CSS when inspector open" päällä. Jos otan tuon asetuksen pois inspectorissa, niin toimii, ja toimii näköjään Chromella, mutta tämä Firefox kiukuttelee.

E3. NO NYT. Huh. Tuossa CSS:ssä on varmaan vaikka mitä väärin, saa tarjota korjauksia, mutta ainakin näyttäisi toimivan.
Voin tarjota apua, jos kerrot miten saan tuon projektin pystyyn lokaalisti?
Python on asennettuna, ei muuta.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Pitää alkaa siivoamaan, mutta helpointa on asentaa Pythonin virtual env (venv), vaihtaa siihen ja sanoa pip install -r requirements.txt kun olet repon hakenut. Sitten kun sanoo flask run niin pitäisi hyrähtää.

Tuossa siis pikaohjeet, kerron lisää jos ei onnistu kunhan saan siivottua. Vaimolla menee muuten hermot :)
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Tauko paikalla. Hitto, siitä on kolmisen kuukautta kun viimeksi devausympäristön pystytin. Ajan sitä nyt Windows 10/WSL2/Ubuntu -kombossa. Tuota venviä ei ehkä tarvitsekaan erikseen asentaa, se saattoi olla Pythonissa sisäänrakennettu. Eli gitillä repo alas, sen jälkeen
Koodi:
source venv/bin/activate
pip install -r requirements.txt
Ja kaiken muun pitäisi olla ok, paitsi sqliten, joka pitää asentaa erikseen (sudo apt install sqlite3). En ainakaan muista ulkoa muita tehtäviä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
188
Tämä nyt ei ole varsinainen nettisivuprojekti, mutta laitetaan tänne... https://shielded-headland-90889.herokuapp.com/

Tuli hiljattain tutustuttua Pythoniin ja kerrankin löytyi ihan sopiva projekti oikeaan tarpeeseen, eli tein scriptin joka hakee työpaikkailmoituksia eri sivuilta ja koostaa niistä listan. Tämä oli alunperin pelkkä komentoriviltä ajetta scripti, mutta tuli tutustuttua vähän Flaskiin ja aika helposti sen sai myös toimimaan selaimessa. Projekti oli lähinnä siis omaan käyttöön kun työnhaku oli vähän aikaa sitten ajankohtaista ja en jaksanut päivittäin selailla eri sivustoja yksittäin läpi :)

Jotain error handlingia voisi ehkä vielä yrittää näpertää ja nuo formilla olevat default urlit ei ole kovinkaan kätevät jos haluaa jonkun toisen alueen duuneja selailla.. Tämmöisen scraperin ylläpito on myös suht työlästä jos / kun joku noista kolmesta sivusta päättää tehdä muutoksia (kuten Monster teki tällä viikolla) niin melko varmasti myös tämä työkalu lakkaa toimimasta.

Oikotieltä löysin myös tämmöisen (vanhan) APIn: API home mutta eipä taida olla enää käytössä, tai ainakaan tuosta dokumentaatiosta en saanut kauheasti irti :D
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Tämä nyt ei ole varsinainen nettisivuprojekti, mutta laitetaan tänne... https://shielded-headland-90889.herokuapp.com/

Tuli hiljattain tutustuttua Pythoniin ja kerrankin löytyi ihan sopiva projekti oikeaan tarpeeseen, eli tein scriptin joka hakee työpaikkailmoituksia eri sivuilta ja koostaa niistä listan. Tämä oli alunperin pelkkä komentoriviltä ajetta scripti, mutta tuli tutustuttua vähän Flaskiin ja aika helposti sen sai myös toimimaan selaimessa. Projekti oli lähinnä siis omaan käyttöön kun työnhaku oli vähän aikaa sitten ajankohtaista ja en jaksanut päivittäin selailla eri sivustoja yksittäin läpi :)

Jotain error handlingia voisi ehkä vielä yrittää näpertää ja nuo formilla olevat default urlit ei ole kovinkaan kätevät jos haluaa jonkun toisen alueen duuneja selailla.. Tämmöisen scraperin ylläpito on myös suht työlästä jos / kun joku noista kolmesta sivusta päättää tehdä muutoksia (kuten Monster teki tällä viikolla) niin melko varmasti myös tämä työkalu lakkaa toimimasta.

Oikotieltä löysin myös tämmöisen (vanhan) APIn: API home mutta eipä taida olla enää käytössä, tai ainakaan tuosta dokumentaatiosta en saanut kauheasti irti :D
Ihan tarpeellinen sivu. Vaatisi vaan ehkä vähän CSS-puikotusta ulkoasuun jos haluaisi kaunistaa ulkoasua ja ehkä vielä vähän lisää sivuja mistä hakee avoimia työpaikkoja?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
188
Ihan tarpeellinen sivu. Vaatisi vaan ehkä vähän CSS-puikotusta ulkoasuun jos haluaisi kaunistaa ulkoasua ja ehkä vielä vähän lisää sivuja mistä hakee avoimia työpaikkoja?
Joo jossain vaiheessa voisi kokeilla vaikka bootstrappia niin ulkoasu voisi toimia paremmin puhelimellakin... Tuleeko noiden kolmen lisäksi mieleen muita (hyviä) sivustoja? Voisihan sinne vielä vaikka mol.fi lisäillä jossain vaiheessa (noi nykyiset 3 valikoitui ihan sen perusteella mitä tuli itse selailtua kun työnhaku oli ajankohtaista)
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Joo jossain vaiheessa voisi kokeilla vaikka bootstrappia niin ulkoasu voisi toimia paremmin puhelimellakin... Tuleeko noiden kolmen lisäksi mieleen muita (hyviä) sivustoja? Voisihan sinne vielä vaikka mol.fi lisäillä jossain vaiheessa (noi nykyiset 3 valikoitui ihan sen perusteella mitä tuli itse selailtua kun työnhaku oli ajankohtaista)
Noita sivujahan on ihan sikana, mutta ei kaikkia tarvitse laittaa :)

Avoimet työpaikat Google haku

Ottaa sieltä suunnilleen suurimmat ja suosituimmat.

Itsehän olen nyt taas pitkästä aikaa työtön työnhakija ja siksi tuli mieleen kommentoida.

Voisihan siellä olla myös kurssit ja koulutukset?
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 565
En tiedä, onko tää oikea paikka kysyä, mutta oon tuumannut jonkin pienen harrastekotisivuprojektin aloittamista ja miettinyt, millä välineillä varsinaisen sivun kehitys kannattaisi tehdä.

Olen tehnyt pari kolme vähän isompaa harraste- / opiskeluprojektia hiukan eri työkaluilla

- Python + Flask + HTML / JS / jQuery,
- React + Node.js ja
- React + Bootstrap + Java Spring Boot

Pullonkaulaksi on muodostunut aina se, että ulkoasu jää kotikutoisen näköiseksi tai loppuu ymmärrys ja rupeaa menemään liian aikaavieväksi ja kömpelöksi, että jaksaa vapaa-aikaansa käyttää.

Eli mikähän voisi olla hyvä työkalu suoraviivaistamaan itse sivun toteutusta sellaisilla reunaehdoilla, että

1. saan julkaistua sivun mielellään staattisena weppisivuna AWS S3:ssa ja
2. työkalu ei rajoita valitun backendin käyttöä?

Bäkkäri- ja infrapuolella saanen tehtyä ite osapuilleen kaiken, mitä keksin kaivata. Niiden kanssa puljaan sen verran työkseni.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
83
En tiedä, onko tää oikea paikka kysyä, mutta oon tuumannut jonkin pienen harrastekotisivuprojektin aloittamista ja miettinyt, millä välineillä varsinaisen sivun kehitys kannattaisi tehdä.
*snip*
Tänä päivänä aika hottia on tehdä sivut staattisiksi ja koska sulla React näyttäis olevan hallussa niin mites jos Gatsby:llä lähtis tekeen sivut? Sit mitä tulee ulkoasuun niin valmiita komponenttikirjastoja on tarjolla aika paljon, mutta esimerkiksi Material UI on aika kypsä ratkaisu, tulee kivan näköisiä komponentteja ihan defaulttina ja teemaa muokkaamalla onnistuu värien ja muiden juttujen vaihto melko vaivattomasti.

Bäkkäri ja infra kun sulla on hallussa niin tohon sit virittelee jonkun CI:n mikä sylkee reposta ton Gatsby buildin tuotoksen tonne S3 ja homma onkin aikalailla siinä. Vielä helpommalla saattaisit päästä "bäkkärin" suhteen kun käytät Github Pages hostaamiseen ja vaikka Actionsin virittelee tekee noita buildeja.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 565
Tänä päivänä aika hottia on tehdä sivut staattisiksi ja koska sulla React näyttäis olevan hallussa niin mites jos Gatsby:llä lähtis tekeen sivut? Sit mitä tulee ulkoasuun niin valmiita komponenttikirjastoja on tarjolla aika paljon, mutta esimerkiksi Material UI on aika kypsä ratkaisu, tulee kivan näköisiä komponentteja ihan defaulttina ja teemaa muokkaamalla onnistuu värien ja muiden juttujen vaihto melko vaivattomasti.

Bäkkäri ja infra kun sulla on hallussa niin tohon sit virittelee jonkun CI:n mikä sylkee reposta ton Gatsby buildin tuotoksen tonne S3 ja homma onkin aikalailla siinä. Vielä helpommalla saattaisit päästä "bäkkärin" suhteen kun käytät Github Pages hostaamiseen ja vaikka Actionsin virittelee tekee noita buildeja.
Kiitoksia kommentista, tuossahan oli paljon asiallista tavaraa :thumbsup: Itse asiassa just eilen lukaisin lyhyesti Gatsbystä, kun tuli kaverin kanssa puheeksi. En saanut vielä tolkkua, että mitä iloa siitä on versus puhdas React, mutta katsotaan vielä enemmän ajatuksella. Kurkataan myös tuo Material UI.

Ja itse asiassa, jos itsensä sivistämisen kannalta ottaisi, niin tuo Github Pages / Actions näyttää kanssa toimivalta. En oo joutunut aikaisemmin työskentelemään noiden kanssa, kun taas AWS:n palveluiden kanssa tulee niin paljon kaikenlaista töissä, että ei varsinaisesti enää vapaa-aikana tarttis reenata :)
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
83
Kiitoksia kommentista, tuossahan oli paljon asiallista tavaraa :thumbsup: Itse asiassa just eilen lukaisin lyhyesti Gatsbystä, kun tuli kaverin kanssa puheeksi. En saanut vielä tolkkua, että mitä iloa siitä on versus puhdas React, mutta katsotaan vielä enemmän ajatuksella. Kurkataan myös tuo Material UI.

Ja itse asiassa, jos itsensä sivistämisen kannalta ottaisi, niin tuo Github Pages / Actions näyttää kanssa toimivalta. En oo joutunut aikaisemmin työskentelemään noiden kanssa, kun taas AWS:n palveluiden kanssa tulee niin paljon kaikenlaista töissä, että ei varsinaisesti enää vapaa-aikana tarttis reenata :)
Eipä mitään. Ajattelinkin et jos toi bäkkäri ja infra puljaus on töistä tuttua, niin pääsisit "skippaileen" sen osuuden (ja kokeilemaan siinäkin vähän jotain uutta) kun ottais tuon vielä helpomman lähestymistavan hostaukseen. :)
 
Liittynyt
03.11.2019
Viestejä
146
En tiedä, onko tää oikea paikka kysyä, mutta oon tuumannut jonkin pienen harrastekotisivuprojektin aloittamista ja miettinyt, millä välineillä varsinaisen sivun kehitys kannattaisi tehdä.

Olen tehnyt pari kolme vähän isompaa harraste- / opiskeluprojektia hiukan eri työkaluilla

- Python + Flask + HTML / JS / jQuery,
- React + Node.js ja
- React + Bootstrap + Java Spring Boot

Pullonkaulaksi on muodostunut aina se, että ulkoasu jää kotikutoisen näköiseksi tai loppuu ymmärrys ja rupeaa menemään liian aikaavieväksi ja kömpelöksi, että jaksaa vapaa-aikaansa käyttää.

Eli mikähän voisi olla hyvä työkalu suoraviivaistamaan itse sivun toteutusta sellaisilla reunaehdoilla, että

1. saan julkaistua sivun mielellään staattisena weppisivuna AWS S3:ssa ja
2. työkalu ei rajoita valitun backendin käyttöä?

Bäkkäri- ja infrapuolella saanen tehtyä ite osapuilleen kaiken, mitä keksin kaivata. Niiden kanssa puljaan sen verran työkseni.
Vähän samoilla linjoilla kuin kreivin ehdotus, mutta Next.js + hostaus Vercelissä voisi olla kanssa hauska kombo kokeiltavaksi. Siihen päälle jotain UI-tekemistä helpottavaa, TailwindCSS tai Chakra UI? Pääsee nopeasti vauhtiin ainakin omien kokemusten mukaan
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Jos ei halua järjestelmän rajoittavan niin miten olisi joko Heroku tai Python-spesifisesti PythonAnywhere? Meinasin jo itsekin pukata omani jompaan kumpaan, mutta tietokantatarve nostaa hinnan itselleni turhan korkeaksi. Heroku ainakin on erittäin kätevä, kehitysversio on siellä free tierillä ja riittää kun pukkaan tavaraa GitHubiin, niin versio päivittyy automaattisesti.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 748
Oma versioni uutiskeräimestä on edelleen hengissä @Uutisankka
Härveli pyörii siis edelleen Heroku free tierissä, suunnitelmissa tosin custom domain sekä pieni upgrage Herokun sisällä.

Lähtökohtahan oli luoda uutiskeräin, jota itse käyttäisin ja siltä se nyt sitten näyttääkin monilta osin.
 
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
1 117
Miten te pyöritätte omia web appeja serverillä. Täällä suositeltiin dokkua ja sen käyttö sujui ihan ainakin templatella mutta omaa testi höskää en saanut toimimaan. Käytin siis dokkun docker konttia ja caddy on ensimmäisenä servulla reverse proxyna ja siitä codeserveriin ja tohon konttiin.

Eli jos on useampi web appi samalla servulla niin miten te päivitätte niitä jne.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 100
Olen vastuussa erään tapahtuman verkkosivujen teosta, ja sivuille on tulossa sponsorien mainoksia. Ongelmana on etten tiedä juuri mitään nettimainonnasta, mutta pitäisi antaa isojen firmojen markkinointi-ihmisille aineisto-ohjeet.

Kokoina olen ajatellut 300x300 ja 300x600, koska ne näyttävät olevan standardikokoja mainoksille. Onko järkevää?
Yhdestä paikasta jo kysellään tietoa sivuista. Mitä tietoja he mahtavat olla vailla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Olen vastuussa erään tapahtuman verkkosivujen teosta, ja sivuille on tulossa sponsorien mainoksia. Ongelmana on etten tiedä juuri mitään nettimainonnasta, mutta pitäisi antaa isojen firmojen markkinointi-ihmisille aineisto-ohjeet.

Kokoina olen ajatellut 300x300 ja 300x600, koska ne näyttävät olevan standardikokoja mainoksille. Onko järkevää?
Yhdestä paikasta jo kysellään tietoa sivuista. Mitä tietoja he mahtavat olla vailla?
Kokoon varmaankin paras ajatus on se minkä kokoisia mainoksia sivun leiskaan sopii mukavimmin eli speksaat että toimittavat juuri siinä koossa mainokset mitkä sinulle sopii parhaiten. Toki on paljon "vakiokokoja" joten varmaan kannattaa jotain sellaista ensisijaisena ehdottaa. Tietty tiedostoformaatti kannattaa sopia, etteivät toimita jotain nettiin sopimatonta kuvatiedostoa jota pitää jälkeenpäin itse vielä muokata, tyyliin photoshopin oma tiedostoformaatti jota mikään selain ei tue. Eli formaatiksi joku png/jpg esimerkiksi ja mielellään jo valmiiksi optimoituna ja aina parempi jos mainokset hostataan sponsorin omasta osoitteesta niin ei tule nettisivulle turhaa liikennettä ja saavat juuri sitä mitä ovat itse toimittaneet.

Ja jos joku taho kysyy jotain mitä et ymmärrä niin kysy rohkeasti mitä tietoja haluavat, luultavasti kertovat mielellään mitä haluavat tietää.

Mutta, pidä huoli että sinun ei tarvitse skaalata tai muokata materiaalia itse vaan materiaali on suoraan sivulle sopivassa koossa ja formaatissa niin säästyt monelta riesalta.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Hommasin sitten Hetzneristä tilaa ja tunkkasin tuon www.sf-bibliografia.fi:n sinne. Testissä vasta, eilen ehti jo kaatua kun tietokantayhteyden loppuivat kesken. Vaihdoin SQLAlchemyssä pooliksi NullPoolin, eikä ole kaatunut, joskin yhteyksiä on auki 25. Joku botti tuolla on käynyt vaeltamassa.

Kirjalistojen lataaminen on hidasta (kirjat -> joku kirjain). Pitää yrittää keksiä mitä tuolle voisi tehdä. Käsittääkseni suurin osa aikaa menee Jinja-templaatin käsittelyssä, ei niinkään tietokantakyselyssä. Staattiset veppisivut olisivat nopeita, mutta uuden kirjan lisäämienn tarkoittaisi aina sivun(/jen) uudelleengenerointia, mikä olisi aika raskas operaatio sekin. Dataa voisi ehkä yrittää pureskella valmiimmaksi jo backendissä. Ei tuossa nyt kuitenkaan niin älyttömästi dataa ole, että pitäisi kauaa kestää.

nullille kiitos isosta ulkoasuparannuksesta! Kehitystyö toki jatkuu, mutta toivottavasti alkaa ainakin tavallisille käyttäjille kohta olemaan käyttökelpoinen ja voimme alkaa syöttää tietojen täydennyksiä.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Tulipa muuten kumma ongelma vastaan kun siirsin järjestelmän käyttämään MariaDB:tä SQLiten sijaan. Hakusivut eivät toimi ja logi sanoo, että ProgrammingError, taulua ei löydy. Taatusti löytyy, ja homma toimii edelleen Herokun SQLiteä käyttävässä versiossa.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Ja sehän muuten selvisi heti kun valitti. MySql / MariaDb:ssä taulujen nimissä on isoilla ja pienillä kirjaimilla väliä. Tuossa haussa koostan sql-lauseen käsin, joten siksi tuo ei toiminut.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Nyt löytyy custom domain tuolle uutiskeräimelle osoitteesta: Uutisankka.net
Aika pienellä panostuksella saa custom domainin sekä esim. Herokusta Hobby - tason härpäkkeen pörräämään.
Ihan nätti ja toimiva, mutta valinnaksi myös Ampparit tyylinen listaus otsikoista?

Tosi hidasta hakea nopeasti itseä kiinnostavia uutisia jos on isoja "kuplia".

Silmät joutuu selailemaan vasemmalta oikealle ja kuvat ja sen sisällä olevat otsikot hidastaa mielenkiintoisen uutisen löytämistä.

@copter

ampparit.PNG
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 748
Ihan nätti ja toimiva, mutta valinnaksi myös Ampparit tyylinen listaus otsikoista?

Tosi hidasta hakea nopeasti itseä kiinnostavia uutisia jos on isoja "kuplia".

Silmät joutuu selailemaan vasemmalta oikealle ja kuvat ja sen sisällä olevat otsikot hidastaa mielenkiintoisen uutisen löytämistä.

@copter
Tuo nykyinen layout ei ole ehkä ideaalein desktopilla, mutta pienemmillä mobiili-laitteilla toimii ihan hyvin.
Tarkoitatko tällaista? Tuollainen oli jossain vaiheessa kokeilussa, mutta se sitten jäi kokeiluasteelle.

Screenshot 2021-07-10 110951.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
Onkos nykyisin jotain helpompaa keinoa rakentaa sivustoa local hostin merkeissä, että ei tarvitsisi alkaa apahchea yms asentamaan koneelle? Jotain valmispohjaa hiekkalaatikko tyyppisesti kai haen..
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 210
Onkos nykyisin jotain helpompaa keinoa rakentaa sivustoa local hostin merkeissä, että ei tarvitsisi alkaa apahchea yms asentamaan koneelle? Jotain valmispohjaa hiekkalaatikko tyyppisesti kai haen..
Pääosin WordPressiä varten, mutta toimii muillakin:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
272
Onkos nykyisin jotain helpompaa keinoa rakentaa sivustoa local hostin merkeissä, että ei tarvitsisi alkaa apahchea yms asentamaan koneelle? Jotain valmispohjaa hiekkalaatikko tyyppisesti kai haen..
Jos tekee pelkkää clientia aka kotskasivuja ilman palvelinpään tarvetta, niin helpointa lienee ajaa: `npx http-server`
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
442
Onkos nykyisin jotain helpompaa keinoa rakentaa sivustoa local hostin merkeissä, että ei tarvitsisi alkaa apahchea yms asentamaan koneelle? Jotain valmispohjaa hiekkalaatikko tyyppisesti kai haen..
VSCode + LiveServer lisäri.
Löytyy myös html snippets/boilerplate, auto formatter, css intellisense luokille yms.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Itsellä on Flaskilla tehty sovellus, pyörii sujuvasti WSL:n sisässä ja yhteys aukeaa ihan 127.0.0.1:5000 -osoitteesta.
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
620
En ainakaan toistaiseksi halua julkaista lähdekoodia, koska koodi ei mielestäni ole tarpeeksi hyvin dokumentoitu, että sitä kehtaisi esitellä julkisesti.

En ole tutustunut GitHub Actionsiin. Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta. Minun deployment-prosessi on tällä hetkellä aika yksinkertainen. Riittää yhden pienen Python-scriptin ajaminen, joka järjestää kansiot pushauskuntoon ja tällä hetkellä pärjään tuolla. Tuosta palvelusta on varmaan enemmän hyötyä, jos deployment on monimutkaisempaa.

Niin. Kaikki on helppoa kun osaa. :) Itse joudun opettelemaan kaiken käytännössä nollasta perus HTML:stä GraphQL backendiin ja siinä sivussa domainit, DNS-asetukset sun muut deploymentiin liittyvät oheistoiminnot. Asiaa on paljon, mutta näköjään yksikin projekti voi opettaa tosi paljon laajalta skaalalta juttuja.

Mitä tulee tuohon monimutkaisuuskommentiin, niin itse sivun deploymentissähän ei ole koskaan ollut mitään suurempia vaikeuksia, joten PHP:sta ja Reactin kirjoittamisesta suoraan script tagiin ei olisi ollut suurta hyötyä homman helpottamisessa. Monimutkaisuus liittyi taustaprosessien ajamiseen Herokussa ja siitä aiheutuviin kustannuksiin.
Mitäs tälle projektille kuuluu? Mä oon alustavasti suunnitellut tekeväni jonkinlaisen apuohjelman NHL:n seuraamiseen, mutta en ole vielä ihan varma että miten ja mistä kannattaisi ladata dataa. Täällä on esitetty joku enemmän tai vähemmän virallinen NHL-API: Drew Hynes / nhlapi Onkohan tuo kuinka "vakaa" (muuttumaton) ja sisältyykö käyttöön jotain lakiteknisiä seikkoja jotka pitäisi ottaa huomioon?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 351
Viestejä
4 158 097
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom