Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
Kohta joku vinkuu ilmastoinnin poistosta.
Sanon jo etukäteen puolustukseksi että oikeasti ne päivät kun Suomessa tarvitsee autossa ilmastointia, on laskettavissa yhden käden sormilla / vuosi. Edes näillä poikkeuksellisen lämpimillä alkukesän keleillä ei juurikaan itsellä ole ko. aparaatille tarvetta kun ajan lähes aina ikkunat auki. Saa ihan eri fiiliksen ja kosketuksen kesäänkin samalla =D
 
  • Tykkää
Reactions: JwL
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
704
^ Jaa, kyllä minä oon tarvinnut lähes joka päivä kun esim töistä lähtenyt tai viikonloppuisin lähtee asioille, auto makaa auringonpaisteessa monen monta tuntia niin hyvin lämpiää jopa vaaleakin nahkasisusta. Siinä pätsissä paljoa auta ikkunat ja kattoluukku auki körötellä, tietenki jos ajo on pelkkää motaria mutta taajaamassa paljoa moisella touhulla viilene.

Sanoisin, että paskapuhetta ettei Suomessa tarvitse ilmastointia kuin muutamina päivinä, hyvinkin mukavaksi laitteeksi todennut ympäri vuoden. Asia tietenkin erikseen jos on valittava sen ja vaikkapa virityksen väliltä kuten Welmarilla, sillon saisi itsellänikin lähteä. Furyssani ei ole ilmastointia ja sanon että toisinaan aivan vitusta kesähelteillä ajella kun auto on mattamusta, penkit plyyssiä, siinä saa laskea vaikka kaikki ikkunat takaikkunaa myöten ja ei se silti mitään herkkua ole lämmön puolesta. Noh, jos joskus kasvan isoksi ja 'rikastun' niin laitan siihenkin sen turhan lisälaitteen :)

...vai oliko tuo Taskin tokaisu sarkasmia :p
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 516
Kohta joku vinkuu ilmastoinnin poistosta.
Sanon jo etukäteen puolustukseksi että oikeasti ne päivät kun Suomessa tarvitsee autossa ilmastointia, on laskettavissa yhden käden sormilla / vuosi. Edes näillä poikkeuksellisen lämpimillä alkukesän keleillä ei juurikaan itsellä ole ko. aparaatille tarvetta kun ajan lähes aina ikkunat auki. Saa ihan eri fiiliksen ja kosketuksen kesäänkin samalla =D
Ilmastointi on itselleni ainoa absoluuttisen pakollinen varuste autossa, koska kuumalla kelillä ikkunoiden avaaminen ei auta läheskään riittävästi. Ikkunoiden auki pitäminen maantienopeuksissa aiheuttaa lisäksi niin jäätävän metelin ettei voi keskustella tai kuunnella musiikkia kunnolla. Sopivalla kelillä voi alkaa myös ikkunat huurtumaan herkästi ja ilman ilmastointia kosteudenpoisto ei onnistu yhtä helposti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 415
Nyt kiinnostaisi tietää Pösöstä vähän lisää. 2l turbo, etuveto, ei lukkoa? Ja onko tuo ihan laillisesti kilvissä. Vakiona tuossa oli muistaakseni 155hv.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
479
Caravelleen vaihdoin etupenkit, kun sain 140tkm ajetun Audi A6 C7-korimallin sisustan sopuhintaan. Sportti-Recarot siis kangasverhoilulla ja manuaalisäädöillä. Tai no ristiselän tuki on sähköllä, mutta muuten käsin liikuteltavaa mallia.

Tässä kuvat ennen ja jälkeen:

 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
52
Nyt kiinnostaisi tietää Pösöstä vähän lisää. 2l turbo, etuveto, ei lukkoa? Ja onko tuo ihan laillisesti kilvissä.
Rotrex remmiahtimella ja quaifen lukko. Auto on euro2 luokitus niin saa kilpiin kunhan menee päästöistä läpi. 120kw vakiona.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Hitto, että alkoi hiukan kuumottamaan tuo uusi Fiesta ST. Olisi aika oiva auto itselle työajoon sekä lyhyempään taajamapäristelyyn perheen kanssa. Vaimo saisi sitten jatkaa ajoa Bemulla.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 474
Hitto, että alkoi hiukan kuumottamaan tuo uusi Fiesta ST. Olisi aika oiva auto itselle työajoon sekä lyhyempään taajamapäristelyyn perheen kanssa. Vaimo saisi sitten jatkaa ajoa Bemulla.
Käy koeajamassa ST-line. Ja vaikka huvikseen Vignalekin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
Ilmastointi on itselleni ainoa absoluuttisen pakollinen varuste autossa, koska kuumalla kelillä ikkunoiden avaaminen ei auta läheskään riittävästi. Ikkunoiden auki pitäminen maantienopeuksissa aiheuttaa lisäksi niin jäätävän metelin ettei voi keskustella tai kuunnella musiikkia kunnolla. Sopivalla kelillä voi alkaa myös ikkunat huurtumaan herkästi ja ilman ilmastointia kosteudenpoisto ei onnistu yhtä helposti.

Jos musaa ei kuule niin kuuntelet liian hiljasella tai autossas on paskat musavehkeet :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
Noh, onneksi se ilmastointi on saatavilla niille jotka sitä jaksaa arvostaa. Täytyy myöntää että on sitä tilanteita joissa itsekin sitä mielellään käyttää. Homman pointti ei niinkään ollut se että löytyykö ko. kapistukselle käyttöä vaan se että mielestäni se on aivan tajuttoman yliarvostettu verrattuna moneen muuhun varuseeseen.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Homman pointti ei niinkään ollut se että löytyykö ko. kapistukselle käyttöä vaan se että mielestäni se on aivan tajuttoman yliarvostettu verrattuna moneen muuhun varuseeseen.
Kai nää on näitä makuasioita, jos pitäisi päättää, niin itse ottaisin ilmastoinnin mieluummin kuin ohjaustehostimen... Ei ole montaa mukavuusvarustetta autossa, jotka mun listalla menee ilmastoinnin edelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 519
Omasta mielestä pakollisia, abs, ohjaustehostin ja ilmastointi. Ja noista pois voisi jättää vaikka abs jarrut.

On se vaan mukava kun ei tarvitse hikoilla ja ikkunatkin voi pitää kiinni (suuremmassa vauhdissa), eikä tuuli suhise.
 
Liittynyt
24.05.2017
Viestejä
99
Noh, onneksi se ilmastointi on saatavilla niille jotka sitä jaksaa arvostaa. Täytyy myöntää että on sitä tilanteita joissa itsekin sitä mielellään käyttää. Homman pointti ei niinkään ollut se että löytyykö ko. kapistukselle käyttöä vaan se että mielestäni se on aivan tajuttoman yliarvostettu verrattuna moneen muuhun varuseeseen.
Minä liityn ilmastoinnin puolestapuhujien joukkoon. Ainoat autossani olevat varusteet ovat lohkolämmitin ja sähkötoimiset peilit, niin ja tietty radio jos se lasketaan varusteisiin. Ilmastointi on ainut varuste minkä oikeasti haluaisin tuohon kärryyn ja olen monesti miettinyt jopa sen asentamista vaikka olisikin kallis operaatio.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
574
Kyllä ilmastoinnin voi laskea jopa turvallisuusvarusteeksi, jos pitkiä matkoja ajaa. Minua ainakin kuuma ilma väsyttää ja viileä ilma piristää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
automaatti,luistonesto,ajonvakautus,abs,ilmastointi ,automaattisesti säätyvät xenonit.(kyllä ,hyvät xenonit pieksee mennen tullen normi h7/h4 lamput.enkö puhu nyt mistään jälkiasennus xenoneista)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 415
Itselleni vakionopeudensäädin on sellainen, että se on pakko olla autoa hankkiessa. Jäi mm. Jaguar S-type tästä syystä väliin, kun ei siinä moista ollut. Ilmastointi tottakai, automaatti on kyllä kiva mutta ei pakollinen.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
no juu, automaatti ollut kohta 20 vuotta käyttöautoissa ja en kyllä enää jaksais sitä keppiä rassata...
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Juu mutta eihän oem lamppujen upgreidaus olekaan mitään teini-xenon tuuninkia...tiedät itsekin että tarkoitin näitä idiootteja jotka tilaa sen halvimman setin sinisiä/liloja xenoneita ja perus sähköteippi ja ryöstäjävirityksilla kytketään kiinni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 519
Käy koeajamassa ST-line. Ja vaikka huvikseen Vignalekin.
Täytyy varmaan käydä koeajamassa. Nyt olisi myös perus titanium automaatilla ihan hyvään hintaan kaupan.
Itse olen koeajanut Fiesta Titanium manuaalina ja taisi olla nastarenkaat ja sitten viimeksi automaattina.

Paljonkohan tai miten tuo titanium eroaa noista pikkasen kalliimmista? ST-line ilmeisesti 10mm matalempi ja vähän sporttisempi ulkonäkö.

Tutulle tilattiin just tuo Titanium A6 valkoisena ja tutkat eteen ja taakse, peruutuskamera ja kääntyvät peilit. Tuo tarjous oli aika karsittu, mutta ei nyt kauppakassiin kauheasti tarvinnutkaan varusteita. Auto ei ole vielä tullut. Ford huollosta sai talvipyörät ostettua 1090€. 16" ja 17" olisi ollut pikkasen kalliimmat.

Ford Fiesta vaikutti silti parhaalta. Itse vaan koeajoin ja tuttu osti auton aivan sokkona :) Penkit oli ihan hyvät tuossa Titanium varustetasossa. Ajettavuus myös ihan kohdallaan. Tuo Fiesta alkaa ilmeisesti olla ekan Focuksen kokoluokkaa.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
abs, ohjaustehostin
Näihin liittyen. Tuli tuossa taas viikonloppuna ajettua omalla '68 Corollalla, jossa varusteet mallia "ei ole". ABS:iä ei kaipaa, mutta tehostetut levyjarrut edes edessä olisi kiva. Aika paljon joutuu miettimään enemmän eteenpäin kun joka nurkassa on rumpujarrut ilman mitään tehostimia.
Samoin ohjaustehostin on sellainen varuste, joka on loppujen lopuksi aika kiva.

Muuten kyllä mullekin on se ilmastointi aika ehdoton. Muita en oikeastaan kaipaa. Lukuunottamatta tietty yllämainitun kaltaisia "perusvarusteita", jotka löytyy kaikista 90-luvun jälkeen tehdyistä autoista.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
126
Itse olen koeajanut Fiesta Titanium manuaalina ja taisi olla nastarenkaat ja sitten viimeksi automaattina.

Paljonkohan tai miten tuo titanium eroaa noista pikkasen kalliimmista? ST-line ilmeisesti 10mm matalempi ja vähän sporttisempi ulkonäkö.

Tutulle tilattiin just tuo Titanium A6 valkoisena ja tutkat eteen ja taakse, peruutuskamera ja kääntyvät peilit. Tuo tarjous oli aika karsittu, mutta ei nyt kauppakassiin kauheasti tarvinnutkaan varusteita. Auto ei ole vielä tullut. Ford huollosta sai talvipyörät ostettua 1090€. 16" ja 17" olisi ollut pikkasen kalliimmat.

Ford Fiesta vaikutti silti parhaalta. Itse vaan koeajoin ja tuttu osti auton aivan sokkona :) Penkit oli ihan hyvät tuossa Titanium varustetasossa. Ajettavuus myös ihan kohdallaan. Tuo Fiesta alkaa ilmeisesti olla ekan Focuksen kokoluokkaa.
Miltä tuo automaatti vaikutti? Moottori taisi olla se 1.0 Ecoboost?
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Paljonkohan tai miten tuo titanium eroaa noista pikkasen kalliimmista? ST-line ilmeisesti 10mm matalempi ja vähän sporttisempi ulkonäkö.
Titaniumhan on jo parempi varustelutaso kuin perus-Trend. ST-line on tosiaan sporttinen vaihtoehto ja Vignale yrittää olla premium-varusteltu, vaikka sama tekniikka on pohjalla.

Itse harkitsen seuraavaksi autoksi uutta Fiestaa, ja realistisia vaihtoehtoja ovat Titanium ja ST-line. Jälkimmäinen houkuttaisi enemmän, mutta pitää testata, että millainen on rengasmelu matalaprofiilirenkailla ja 17" vanteilla...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 519
Miltä tuo automaatti vaikutti? Moottori taisi olla se 1.0 Ecoboost?
Fiestassa on nyt perinteinen 6 vaihteinen automaatti ja 100hv 1.0 Ecoboost. Täytyy kirjoitella koeajosta lisää, kun pääsee ajamaan uudestaan. Ihan perus vaihteisto ja tuli mieleen bmw 740 -96, jossa oli 5 vaihteinen automaatti.

7 vaihteinen DSG automaatti oli kyllä nopeampi ja Yaris hybrid:in vaihteisto taas oikein näppärä, kun ei vaihteita ollut. Ei tuo Fiesta automaatti silti huono ollut, vaikka poikkesi noista kahdesta muusta. Ihan toimivalta siis tuntui, vaikka kunnon mielipidettä en nyt osaa sanoa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 003
Fiestassa on nyt perinteinen 6 vaihteinen automaatti ja 100hv 1.0 Ecoboost. Täytyy kirjoitella koeajosta lisää, kun pääsee ajamaan uudestaan. Ihan perus vaihteisto ja tuli mieleen bmw 740 -96, jossa oli 5 vaihteinen automaatti.

7 vaihteinen DSG automaatti oli kyllä nopeampi ja Yaris hybrid:in vaihteisto taas oikein näppärä, kun ei vaihteita ollut. Ei tuo Fiesta automaatti silti huono ollut, vaikka poikkesi noista kahdesta muusta. Ihan toimivalta siis tuntui, vaikka kunnon mielipidettä en nyt osaa sanoa.
Ainakin paperilla tuo automaatti on kyllä melkoisen vanhanaikainen, 0-100km/h kiihtyvyys 12,2s vs manuaali 10,5s. Myös yhdistetty kulutus 0,9L suurempi. Monella muulla merkillä automaatti jo päihittää manuaalin sekä suorituskyvyssä että kulutuksessa.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Ainakin paperilla tuo automaatti on kyllä melkoisen vanhanaikainen, 0-100km/h kiihtyvyys 12,2s vs manuaali 10,5s. Myös yhdistetty kulutus 0,9L suurempi. Monella muulla merkillä automaatti jo päihittää manuaalin sekä suorituskyvyssä että kulutuksessa.
Uuteen Focukseen tulee ainakin syksyllä ihan uusi 8-vaihteinen automaattivaihteisto. En ihmettelisi, vaikka Fiestaankin tulisi uusi automaattivaihteisto esim. vuoden päästä. Parantamisen varaa tosiaan olisi.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 474
Titaniumhan on jo parempi varustelutaso kuin perus-Trend. ST-line on tosiaan sporttinen vaihtoehto ja Vignale yrittää olla premium-varusteltu, vaikka sama tekniikka on pohjalla.

Itse harkitsen seuraavaksi autoksi uutta Fiestaa, ja realistisia vaihtoehtoja ovat Titanium ja ST-line. Jälkimmäinen houkuttaisi enemmän, mutta pitää testata, että millainen on rengasmelu matalaprofiilirenkailla ja 17" vanteilla...
Vignalessa on niitä pieniä mutta erittäin kivoja juttuja kuten "nahkaista" kojelautaa, erikois penkkiä, lisä äänieristystä jne. Ja hei saat ns oman Vignale loungen huollossa. Ja lisänä jos tykkää varusteista niin voi tulla jopa halvemmaksi ostaa Vignale kuin speksata Titanium. Itse joskus katsoin 182hp ST-line Focusta kunnes myyjä huomasi että saan pari euroa kalliimmalla jo perus ST:n jossa olisi suurin osa vakiona.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Vignalessa on niitä pieniä mutta erittäin kivoja juttuja kuten "nahkaista" kojelautaa, erikois penkkiä, lisä äänieristystä jne. Ja hei saat ns oman Vignale loungen huollossa. Ja lisänä jos tykkää varusteista niin voi tulla jopa halvemmaksi ostaa Vignale kuin speksata Titanium. Itse joskus katsoin 182hp ST-line Focusta kunnes myyjä huomasi että saan pari euroa kalliimmalla jo perus ST:n jossa olisi suurin osa vakiona.
Nojoo, mitä nyt itse kukin odottaa pikkuautolta. Minusta Vignale-varustelutaso on liian kallis, ja siitä kuitenkin puuttuu LED-ajovalot ja aktiivinen vakionopeudensäädin. Vignalen hinnalla saa jo tehokkaammalla moottorilla varustetun ST-linen. Minua ei ole hemmoteltu piloille premium-autoilla, joten kojelaudan tyylikkyydellä ei ole suurta merkitystä. :)
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 474
Nojoo, mitä nyt itse kukin odottaa pikkuautolta. Minusta Vignale-varustelutaso on liian kallis, ja siitä kuitenkin puuttuu LED-ajovalot ja aktiivinen vakionopeudensäädin. Vignalen hinnalla saa jo tehokkaammalla moottorilla varustetun ST-linen. Minua ei ole hemmoteltu piloille premium-autoilla, joten kojelaudan tyylikkyydellä ei ole suurta merkitystä. :)
Sepä juuri, kullekin mitä haluaa. Itselle ST-line ei ikinä riittäisi. Pitäisi olla joko Vignale eli vähän luksusta arjen keskelle tai sitten ottaa sen hupiauton eli ST:n. Jos 140hp riittää niin Vignale on kyllä mainio. Ja kuten sanoin niin varusteilla saa kummasti hintaa perusteltua. Ei siinä kovin monta erillistä varustetta ulkomuistista jäänyt valittavaksi.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Sepä juuri, kullekin mitä haluaa. Itselle ST-line ei ikinä riittäisi. Pitäisi olla joko Vignale eli vähän luksusta arjen keskelle tai sitten ottaa sen hupiauton eli ST:n. Jos 140hp riittää niin Vignale on kyllä mainio. Ja kuten sanoin niin varusteilla saa kummasti hintaa perusteltua. Ei siinä kovin monta erillistä varustetta ulkomuistista jäänyt valittavaksi.
Fordin virallisessa hinnastossa 140 hevosvoiman moottori näkyy kyllä vain ST-Linen kaverina. Minulle se ei tosin olisi rajoite, kun tyytyisin joka tapauksessa 125 hevosvoiman moottoriin. :)
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 474
Fordin virallisessa hinnastossa 140 hevosvoiman moottori näkyy kyllä vain ST-Linen kaverina. Minulle se ei tosin olisi rajoite, kun tyytyisin joka tapauksessa 125 hevosvoiman moottoriin. :)
Olikos noin. No prkl.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 519
Ainakin paperilla tuo automaatti on kyllä melkoisen vanhanaikainen, 0-100km/h kiihtyvyys 12,2s vs manuaali 10,5s. Myös yhdistetty kulutus 0,9L suurempi. Monella muulla merkillä automaatti jo päihittää manuaalin sekä suorituskyvyssä että kulutuksessa.
Totta. Miinusta tosiaan Fiestalle, kun automaattina on laiskempi ja kuluttaa enemmän. Seat Ibiza DSG vaihteistolla olisi ollut parempi ja tehokkaampi moottori. En kumminkaan tohtinut valita TSI ja DSG komboa, niin siksi tuo vähän vanhahtava Fiesta automaatti.

Edit:
Seat Ibiza 115hv DSG, 0-100km/h 9.5s. Huomattavasti sporttisempi siis.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 474
Totta. Miinusta tosiaan Fiestalle, kun automaattina on laiskempi ja kuluttaa enemmän. Seat Ibiza DSG vaihteistolla olisi ollut parempi ja tehokkaampi moottori. En kumminkaan tohtinut valita TSI ja DSG komboa, niin siksi tuo vähän vanhahtava Fiesta automaatti.

Edit:
Seat Ibiza 115hv DSG, 0-100km/h 9.5s. Huomattavasti sporttisempi siis.
Laatikosta samaa mieltä. Fordilla vain oli ongelmia DCT askien kanssa Fiestoissa jenkeissä joten pistivät mommarit näihin. Ja mitä sporttisuuteen tulee, Fiesta on hitaampi, mutta tunge Fiesta kunnolla mutkaan ja kikata itsesi ulos nelipyöräluisussa kun taas Ibiza vaan vilkuttelee valoja koelaudassa tai aliohjaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
329
automaatti,luistonesto,ajonvakautus,abs,ilmastointi ,automaattisesti säätyvät xenonit.(kyllä ,hyvät xenonit pieksee mennen tullen normi h7/h4 lamput.enkö puhu nyt mistään jälkiasennus xenoneista)
Nämä (led tai xenon) ja vielä lisäksi vakionopeudensäädin ja bt ja/tai carplay/android auto. Nämä viimeiset muuten turhakkeita, mutta saa navin uusilla kartoilla autoon kaupan päälle.

Jos nyt hifistelyyn mennään niin peruutuskamera on kanssa aika mainio varuste, josta ei enää kovin helpolla luopuisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 519
En mahda mitään mut mulle tuli tästä mielikuva että porataan takaiskarit tyhjäks vanhasta corollan hatchbackistä että saadaan sporttisesti etuvedolla mutkat vetää nelipyöräslidissa. Mut kai näit omia päähän pinttymiä et sporttisen pitäis myös olla suorituskykyinen eikä vaan tarrat ja kiikkerä koppi.
Saa tuota Fiesta ST-Line:a 140hv moottorilla 3 ja 5 ovisena. 0-100km/h 9.0s.

Tuokin jo ihan mukava moottori varmasti tuollaiseen pieneen kauppakassiin, jolla on myös kiva ajaa. 1.0 moottori on myös aika taloudellinen. Kannattaa käydä joskus koeajamassa vaikka tuo pikku Ford. Ihan hyviä omasta mielestä myös Seat Ibiza ja VW Polo.

Corollasta sitten Yarikseen, joka ei taida aivan pärjätä ajettavuudessa noille paremmilleen.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 474
En mahda mitään mut mulle tuli tästä mielikuva että porataan takaiskarit tyhjäks vanhasta corollan hatchbackistä että saadaan sporttisesti etuvedolla mutkat vetää nelipyöräslidissa. Mut kai näit omia päähän pinttymiä et sporttisen pitäis myös olla suorituskykyinen eikä vaan tarrat ja kiikkerä koppi.
Sepä se. Nykyauton ei tarvitse olla kiikkerä koppi ollakseen mukava. Nykyään on pirun mukavia mutta haluttaessa yllättävänkin sporttisia kippoja jopa pikkuauto luokassa.

Ja tosiaan ainakin itsellä se vauhti ei ole se sporttisuuden merkki välttämättä. Liikahtaa pitää mielellään, utta otan paljon mielummin sen ei ultimate nopeinta suoraohjusta tai edes rataohjusta vaan sen joka on anteeksiantavampi, leikkisämpi ja kasvattaa pirunsarvet päähän. On autoja jotka ovat hauskoja omina itsenään, esimerkkinä takamoottori takavetoiset jotka tarvitsevat hyvin omanlaisensa ajotyylin mutta niissä hupi tuleekin osittain siitä. Normi kipossa en halua autoa joka ei salli kesken mutkan ajolinjan vaihtoa, painopisteen säätelyä kaasulla jne jne. Vitutti esim ajaa omaa vanhaa Ibiza Cupraa kun raja tuli vastaan pidossa, ESP ja jatkuva aliohjaus :(. Hyvä esimerkki liian kyvykkäästä on Focus RS MK3, nopea, leikkisä, erittäin kyvykäs auto mutta en halua menettää korttiani ensimmäisenä päivänä omistamista. Talvella moinen oli mahtava koska pito on rajallista, mutta kuivalla asfaltilla autossa oli liikaa pitoa ja mutkaan pitäisi syöttää tajutonta vauhtia että saisi hiukan ohjelmaa kabiiniin.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 474
Sepä sen että. Kiikkerällä kopilla en tarkoittanut sitä kallistelua yms. vaan tuota että auton saa käyttäytymään taajamanopeuksissa eikä tajuttomissa nopeuksissa. Sporttinen on siis lähemmäksi synonyymi helvetin huonolle pitoa saamattomalle alustalle kuin suorityskykyiselle alustalle. ESP sitten rajoittelee tai ei tuota paskaa alustaa.

Tämähän on kanssa tuota.. laitetaan muovikehät et voidaan pitää halvalla hauskaa..
No siis tavallaan voidaan miettiä että sporttisuus ei itsessään ole huonon pidon kanssa millään tekemisissä MUTTA nykyrenkaat ja nykyalustat tarjoavat niin tajuttomasti pitoa että vauhti karkaa aivan tolkuttomiin nopeuksiin aivan tolkuttoman helposti. Otetaan vaikka perus lussu Skoda tms minkä nyt haluaakaan, sen pidon rajat ovat jo varsin kovat. On jopa todennäköistä että normi 120hp koneella oleva perhekippo jättäisi 80-90-luvun ns kovimmat "sporttiset" kipot mennentullen mutkatiellä jos pidosta ei olisi kyse. Joten alkaa olla jo tilanne missä halutessaan tehdä sporttisen auton on alettava ottaa sitä pitoa pois jotta voi olla hauskaa. Ei ole kovin kiva ajaa autoa "sporttisesti" kun nopeutta on pitkälle toista sataa joka paikassa ja siinä vaiheessa myös refleksit ovat kovilla KUN se raja löytyy. Paljon mielummin otan sen saman hauskuuden määrän 40-120kmh alueella tapahtuvana kun esim 120-200kmh alueella jos ja kun nykyään voi valita. Enemmän aikaa reagoida, vähemmän tarvetta kaahata ylinopeutta, pienemmät vauriot ja vammat jos jotain sattuu, isompi ikkuna saada auto takaisin haltuun ja muokata ajolinjaa jne jne... Esimerkkinä oma kippo. Vakio Focus ST diesel automaatti, sen alusta ja etenkin ohjaus herää vasta 100kmh lasissa eloon (vaikka onneksi sallii perseilyn pienemmissä vauhdeissa kun vaan osaa käskeä kippoa). Kyseinen auto olisi todennäköisesti paljon hauskempi kapeammilla huonommin pitävillä renkailla kuin nykyisillä pitävillä 235 leveillä nakeilla.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 474
No nyt puhutaan samasta. Noi 80-luvun hatchbackit oli joka tavalla hazardeja sporttisuudessaan. Mut sinällään kun katselee youtuben kolarivideoita niin se auton stabiilisuus on edelleen nykyperusautoissa hakusessa. Sähköaivoilla korjataan enemmän mutta fysiikka kun voittaa niin auto onkin yhtäkkiä poikittain tilantees et vähän aikaan saa katsoa et wtf tuossa tapahtu. Ne vanhan ajan hartialukot ja virheet on hyvin loogisia tapahtumiltaan katsoa. Liian moni on nopealle väistölle niin epästabiili että pyörähtää perä edelle tai kyljelleen. Suorituskyisillä ei noita ole jollei liity liian kaasun käyttöön. Mutta niitä ei just sporttisiksi kuvailla.
Sen takia olenkin mieltynyt Fordeihin. Tuntuu että moni valmistaja tekee auton ja korjaa ajettavuuden elektroniikan voimin tai kuten esim Fabia rs johon lisättiin painoja takapuskuriin että auto käyttäytyi hallitusti. Kun taas Ford tuntuu tekevän auton alusta etusijalla toimivaksi sellaisenaan ja lisää elektroniikan tuomaan turvaa tai tuodakseen tiettyjä ominaisuuksia esiin. Esimerkkinä vaikka MK7 Fiesta, normi firman perus Trend malli tekee kaiken saman mitä ST mutta ST:ssä se vain viedään pidemmälle ja isommin ja nopeammin. St-line tuntuu oikeasti tehottomammalta ja hiukan rauhallisemmalta ST:ltä eikä perus kipolta kovalla alustalla ja korisarjalla. St:ssä sitten esim lisätty elektroniikka (brake vectoring) pyrkii kaitsemaan luisun kulmaa ja estämään aliohjausta ja sitä voi käyttää auton nopeuttamiseksi ja se jopa auttaa saamaan auton poikittain eikä vain ole hidastamassa ja tappamassa tehoa minkä voi laittaa tiehen. Kaikki 90-luvun klassikoiden kuten 205 Gti yms ominaisuudet esim kaasun päästöstä mutkassa ovat olemassa mutta ne ovat helpommin lähestyttäviä ja turvallisemmin ja paremmin hallittuja. Autoa pitää siis ajaa kuten ns autoa ilman elektroniikkaa tai saat auton reagoimaan sivuluisulla tai aliohjauksella jne mutta elektroniikka on apuna, ei tiellä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 415
Pösö 205:sella (ei gti) tuli talvella kerran päästettyä se kaasu mutkassa ja muistan vieläkin että oli koppi täynnä käsiä. Hyvin se suoristui kun piti kaasun vaan pohjassa, mutta nykyautoksi se olisi varmaan ihan liian vaarallinen (ja hauska).
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 474
Pösö 205:sella (ei gti) tuli talvella kerran päästettyä se kaasu mutkassa ja muistan vieläkin että oli koppi täynnä käsiä. Hyvin se suoristui kun piti kaasun vaan pohjassa, mutta nykyautoksi se olisi varmaan ihan liian vaarallinen (ja hauska).
Juu ja ei, Fiesta on hyvin samanlainen mutta turvana ja tukena on ESP joka ei kokonaan edes yritä poistaa tuota käytöstä.
 

nnh

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
168
Joten alkaa olla jo tilanne missä halutessaan tehdä sporttisen auton on alettava ottaa sitä pitoa pois jotta voi olla hauskaa.
Hauskuus pidon puutteen vuoksi toteutuu silloin, kun joudut odottamatta tekemään äkkinäisen väistön ja löydät itsesi metsästä tai ojan pohjalta, kun kunnollisella alustalla/rengastuksella olisit pysynyt tiellä?

Pösö 205:sella (ei gti) tuli talvella kerran päästettyä se kaasu mutkassa ja muistan vieläkin että oli koppi täynnä käsiä. Hyvin se suoristui kun piti kaasun vaan pohjassa, mutta nykyautoksi se olisi varmaan ihan liian vaarallinen (ja hauska).
205:n törmäysturvallisuus on omaa luokkaansa, suurin piirtein tasoa mopoauto. Ei oikein voi suositella kenellekään.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 474
Hauskuus pidon puutteen vuoksi toteutuu silloin, kun joudut odottamatta tekemään äkkinäisen väistön ja löydät itsesi metsästä tai ojan pohjalta, kun kunnollisella alustalla/rengastuksella olisit pysynyt tiellä?



205:n törmäysturvallisuus on omaa luokkaansa, suurin piirtein tasoa mopoauto. Ei oikein voi suositella kenellekään.
Nope, yliohjaus ei tarkoita pidon puutetta sellaisenaan. Varsin mainiostin selviydyin esim 70kmh pitkästä loivasta mutkasta alamäkeen joka oli pelkkää mustaa jäätä. Pienenpientä vastaohjausta koko mutka mutta pysyy kyllä tiessä. Isoin ero on siis luontaisessa tasapainossa mikä on aliohjaavan sijaan yliohjaava. Lisänä juuri tuo että auton alusta on niin hyvin asetettu ettet ole pelkästään ESP:n armoilla vaan voit oikeasti tehdä jotain aktiivisesti estääksesi epähalutun tilanteen. Itsellä esim esp oli päällä täysin ja pystyin silti ESP:n kanssa korjailemaan auton kulmaa ja käytännössä ESP ei ensimmäisen heiton jälkeen joutunut puuttumaan ollenkaan vaan käytännössä luisuin auton koko loppumutkan auton käytöksen tuntien pienessä sivuluisussa kaasulla ja vastaohjauksella autoa ohjaillen. Ja jos päädyt tilanteeseen jossa auton pito ei riitä olet yliajanut autosi rajat joten voit syyttää vain itseäsi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 444
Viestejä
4 161 999
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom