- Liittynyt
- 24.10.2016
- Viestejä
- 3 715
Eikös noi ole juuri niitä pösöjä mistä menee noita taka-akseleita?
Sano leimalla että tarkistavat sen peräpään kunnolla. Voi siellä varmaan jotain väljää olla?Hmm, mietin että mikä ihme kolisee älyttömästi Pösö 307 cc:n taka-akselilla ja sitten, kun auto oli maassa kiristin juuri vaihtamaani kesärengasta ja koko akseli liikkuu eteenpäin. Ei taida olla kovin hyvä merkki. Voiko tuo olla ihan vaan pelkkä väljä pusla? Leima on tosin edessä joten ehkä vien sinne ihmeteltäväksi ja korjaan sitten vaan viat.
Jos sama mitä 405 pösöissä oli aikoinaan, ja citroën berlingoissa, niin laakerivikaa veikkaan, ja citikan sisarmerkeissä kanssa. Ei ihan ilmainen keikka. Voi oireilla niin että renkaat menee vähän outoon asentoon, kolinaa ja jäykkyyttä taka-akselistossa, miten tän nyt paremmin selittäis kun en ole mikään mekaanikko tai rasvanäppi muutenkaan. Kuitenkin sellainen vika mikä ei helposti jää huomaamatta.Eikös noi ole juuri niitä pösöjä mistä menee noita taka-akseleita?
307 ei ole vääntösauvoja vaan on ihan perus yhdystukiakselisto kierrejousilla.Jos sama mitä 405 pösöissä oli aikoinaan, ja citroën berlingoissa, niin laakerivikaa veikkaan, ja citikan sisarmerkeissä kanssa. Ei ihan ilmainen keikka. Voi oireilla niin että renkaat menee vähän outoon asentoon, kolinaa ja jäykkyyttä taka-akselistossa, miten tän nyt paremmin selittäis kun en ole mikään mekaanikko tai rasvanäppi muutenkaan. Kuitenkin sellainen vika mikä ei helposti jää huomaamatta.
Paljonko oli kilometrejä?Hyviä uutisia - kolina loppui. Huonot uutiset on se, että koko taka-akseli irtosi vasemmalta...ai tätä ranskalaisen laadun ihanuutta. Onneksi on hinausauto jo tulossa, vajaan km pääsin kotoa, mutta ikävä puoli on että leimamaksun olin jo maksanut etukäteen.
Tämä oli siis se mikä oli myytävänä pariinkin otteeseen? Vanhaa ilmoa en enää löydä, mutta eihän sillä nyt ollut edes älyttömiä ajettu mitä muistan.Hyviä uutisia - kolina loppui. Huonot uutiset on se, että koko taka-akseli irtosi vasemmalta...ai tätä ranskalaisen laadun ihanuutta. Onneksi on hinausauto jo tulossa, vajaan km pääsin kotoa, mutta ikävä puoli on että leimamaksun olin jo maksanut etukäteen.
200tkm mahtuu aika paljon tuuhioita, mutta faktahan on se ettei tuo ole mikään auton/merkin vika, kyllä toi on ihan rikkomalla rikottu tai aiheutettu omalla ajotyylillä joskus alkava vaurio mikä nyt sitten tuli lopullisesti.Hyviä uutisia - kolina loppui. Huonot uutiset on se, että koko taka-akseli irtosi vasemmalta...ai tätä ranskalaisen laadun ihanuutta. Onneksi on hinausauto jo tulossa, vajaan km pääsin kotoa, mutta ikävä puoli on että leimamaksun olin jo maksanut etukäteen.
Ja autolla on ajettu aika lailla tasan 200k.
Eipä sikäli oo tullu mullakaan autokoulussa vastaan eikä toistaseks tielläkään. Varmaanki moottorijarrustus ja varovasti känkällä avustaa sitä?Tuosta tulikin mieleen, kuinkahan moni nykykuski osaisi reagoida oikein jarrujen katoamiseen. Tai siihen että tuntee että pyörä meinaa irrota tms. Voisin veikata että aika pieni osa. Nimimerkillä en ainakaan itse muista että autokoulussa esim moista olisi edes käyty läpi. Molemmat kokeneena onneksi tiesin mitä tehdä mutta hyi vittu jos olisi etenkin tuo jarrukeissi sattunut yhtään kokemattomampana niin voisi olla henki pois. Jarrut katosi täysin siis 80rajoitusalueella n.90kmh lasissa 80-luvun kipolla. Meinas vähän ruveta jänskättämään mutta sain palaamaan. Syy ei selvinnyt koskaan. Luulen että liittyi jotenkin mekaaniseen "ABS" järjestelmään ja seisontaan tms.
Liukkaudesta ja vetotavasta riippuen moottorijarrutus, käsijarru, jarrujen pumppaus ja lopulta jos nuo ei toimi niin valitsee sentään vähän mihin yrittää törmätä ettei ota sitä kallioleikkausta jos vaihtoehtona on lumivalli esim talvella.Eipä sikäli oo tullu mullakaan autokoulussa vastaan eikä toistaseks tielläkään. Varmaanki moottorijarrustus ja varovasti känkällä avustaa sitä?
Sähköisissä kässäreissä taitaa olla joku hätäjarrutusmoodi kun pitää pohjassa mutta se varmaan vetää aikalailla lukkoon.
Ja vuoristoteillä ajellessa moottorijarrutus on suositeltavaa myös osata.Liukkaudesta ja vetotavasta riippuen moottorijarrutus, käsijarru, jarrujen pumppaus ja lopulta jos nuo ei toimi niin valitsee sentään vähän mihin yrittää törmätä ettei ota sitä kallioleikkausta jos vaihtoehtona on lumivalli esim talvella.
Suomi, vuoret.... yeah, nope. Mutta ulkomailla juu ehdottomasti.Ja vuoristoteillä ajellessa moottorijarrutus on suositeltavaa myös osata.
Sanoinko että Suomessa? Oletin sen olevan teille selvää, että kyse on ulkomailla matkailusta. Aika moni suomalainen (mm. allekirjoittanut) kun käy autolla/asuntoautolla matkailemassa esimerkiksi Pohjois-Norjassa, jossa on jyrkkiä vuoristoteitä. En tiedä onko moottorijarrutus kaikille heille itsestäänselvä juttu. Tuli vaan mieleen, kun puhuit moottorijarrutuksesta.Suomi, vuoret.... yeah, nope. Mutta ulkomailla juu ehdottomasti.
Jos kerta se akseli on vaan laitettu takaisin kiinni viittaisi siihen, että olisi puslan pultti jäänyt löysälle ja irronnut. Tuo taka-akselihan on käytännössä kiinni vain noiden kahden akselin edessä olevan puslan avulla. Jos ko. puslat tai toisen puolen pusla on vaihdettu niin siinä on voinut "helpostikin" unohtua pultin kiristys, koska tuollainen puslahan pitää kiristää silloin kuin auto on alhaalla ajoasennossa.200tkm mahtuu aika paljon tuuhioita, mutta faktahan on se ettei tuo ole mikään auton/merkin vika, kyllä toi on ihan rikkomalla rikottu tai aiheutettu omalla ajotyylillä joskus alkava vaurio mikä nyt sitten tuli lopullisesti.
Kurkkasitko alle että miksi oli irronnut?
EDIT:
tai sitten jossain pajalla löysätty pultteja eikä kiristetty takaisin. Nimimerkillä duunikaverilla hävis jarrut kun oli ollut jarrurempassa auto ja kotimatkalla satula oli irronnut kun ammattilainen oli unohtanut kiristää satulan pultit, joka nurkasta!
Suomestakin löytyy kyllä useampi tienpätkä, jotka ovat riittävän jyrkkiä, jotta vauhti vain kiihtyy suurimmalla vaihteella rullaillessa ja riittävän pitkiä, jotta jarrulla seisomista ei voida suositella.Ja vuoristoteillä ajellessa moottorijarrutus on suositeltavaa myös osata.
Alkaa olee halpaa autoilua tämäTuommosen mk3 Montukan vuodelta 2001 kahen litran turbokiisseli koneella ensiautoksi ostin, hintaa 350€, mittarissa 362tkm ja pienellä vikalistalla läpi katsastuksesta ja vuoden ajoaika. Ohjaustehostimen säiliön korkin alta vuoti nestettä mutta o renkaan vaihdolla sekin paikattu. Mitään muuta tossa ei ookkaa vikana. Paska mutta rakas
Työsuhde etuja, ja pientä lapiointia että hangesta löysinAlkaa olee halpaa autoilua tämä
Ja varmaan vähemmän vikoja tulevaisuudessa kun jos hintalappu olis ollut 35k € ja vm 2018 tjsp.Tuommosen mk3 Montukan vuodelta 2001 kahen litran turbokiisseli koneella ensiautoksi ostin, hintaa 350€, mittarissa 362tkm ja pienellä vikalistalla läpi katsastuksesta ja vuoden ajoaika. Ohjaustehostimen säiliön korkin alta vuoti nestettä mutta o renkaan vaihdolla sekin paikattu. Mitään muuta tossa ei ookkaa vikana. Paska mutta rakas
Siltä vaikuttaa tällä hetkelläJa varmaan vähemmän vikoja tulevaisuudessa kun jos hintalappu olis ollut 35k € ja vm 2018 tjsp.
No noitten ongelma onkin se ettei koppa ole kunnossa. Kysymys vain on että missä kunnossa.Noiden hinta ei tuosta laske ja jos koppa on kunnossa niin joku kyllä ostaa.
MK1 Fokkeri nyt on harvinainen jo ruosteen määrän takia. Luulin että MK6 Escort oli paha kunnes omistin MK1 Fokkerin . Uudesta lähtien oli parit MK3 Mondeot perheessä ja korikittejä lukuunottamatta ei olleet niin pahoja kun mitä välillä näkee. Huolenpidolla myös iso merkitys.No noitten ongelma onkin se ettei koppa ole kunnossa. Kysymys vain on että missä kunnossa.
Järjestään ruosteessa, mutta ei vielä, suurin osa, paalausruosteessa. Ovet ovat ihan happamia vaikka olisi aikoinaan korjattu maahantuojalla. Focus (mk1) noista ehkä jopa parempi ruostumisen kannalta.
Itse kävin jokusen Mk3 Mundanen katsomassa ennen kuin tuo sikahalpa Mk1 Focus tuli kotiin, niin huomattavasti tuntui enemmän olevan ruvella jostain syystä.MK1 Fokkeri nyt on harvinainen jo ruosteen määrän takia. Luulin että MK6 Escort oli paha kunnes omistin MK1 Fokkerin . Uudesta lähtien oli parit MK3 Mondeot perheessä ja korikittejä lukuunottamatta ei olleet niin pahoja kun mitä välillä näkee. Huolenpidolla myös iso merkitys.
No jos sen vaihtaa uuteen ja ottaa romutuspalkkion ja mahdollisen lisäbonarin kuten tänä vuonna oli että sai yhteensä 3k€ hyvityksen?Miksi romutukseen?
Tuu mun kanssa vaihtamaan päittäin, löytyy 320tkm ajettu samanmoinen, mutta erivärinen (hopeanruskee), jonka kehtaa survoa paaliin ilman tunnontuskiaNo jos sen vaihtaa uuteen ja ottaa romutuspalkkion ja mahdollisen lisäbonarin kuten tänä vuonna oli että sai yhteensä 3k€ hyvityksen?
Tritoniin/L200 johon vaihdettu takajousitus. Pari sukupolvea sitten noita vielä myytiin Suomessa Challenger-nimellä.Aika "Raju" muotoilu. Suomen tuontiohjelmassa (onko koko euroopassa) tuota ei taida ollakaan? Mihin tekniikka perustuu?
Noiden SUV & SUV pohjaisten maasturien sallittu vetopaino pyorii siina 3000kg +- 250kg haarukassa.Mitä kiloja tällä isolla nyt ajetaan takaa.
Aattelin vaan kun osalla henkilöautojakin saa kiskoa tuollaista 1908 kiloista telivaunua. Tosin ei tuos jää itsel (1950kg) kuin 42 kiloa kuormattavaa + aisa 75kiloa. Mutta joku kian sorentokin oli tasan 2000kg ja aisalle sen päälle lisää 200kg. Eli todellisen painon mukaa vetokyky ja kortti on maksimien mukaan. Omapainossa on jo mukana kaasu ja vesi.
Muistui vaan toi vaunu ja kia kompo mieleen kun ihmettelin jostain testitstä et hetkinen toihan olin oli kaks tonninen vaunu, mut ei sit ollutkaan.
Patrolia saa nykyaan ainoastaan 5.6 litran bensakoneella, joten markkina-alue taitaa olla jenkeissa ja saudeissa.Miksi Patrolia ei myydä Euroopassa käytännössä missään? Omaan silmään selvästi parhaan näköinen näistä uusista japsimörssäreistä.
Esim. VW:ltä Tiguan ja Passat Alltrack saa vetää 2200kg kärryä ja suurin osa noista muistakin kitumaastureistakin sitä 2000kg kärryä, joten kuinka isosta vaunusta on kyse?Aika koykaisesti valinnanvaraa esim. isoa asuntovaunua tai hevoskoppia kuljettavalle perheelle; Pajero, pikkulantikka tai lehtijousitettu pickup.
Onko varmaa tietoa? Toyotahan lopettaa muiden dieselien tuonnin, paitsi Hilux, Land Cruiser? ja Pro-ace (joka nyt perustuu jo valmiiksi, en muista mihin), muiden tekniikkaa käyttävät. Joten miksei Mitsukin voisi tuota tehdä.Pajeroakaan ei kohta enää saa Euroopasta, eivät ilmeisesti aio päivittää sitä vastaamaan seuraavia euro-päästövaatimuksia. Eli nyt Pajero-ostoksille jos sellaisen meinaa vielä saada uutena .
Jep, oikeassa olet, ranskishan se on:Pro-Ace tais olla Fiatin kanssa yhteistyössä tehty
EDIT: Väärin män, tais olla sisarmalli jollekin fransmanniautolle...
Onhan noita henkilöautoja 3500kg vetokyvylle asti? Eihän se nyt kovin isoa paattia esim vaadi että tuo 2500-3000kg tulee täyteen. Joku 2000kg on vielä IMO aika kevyt kärry.Esim. VW:ltä Tiguan ja Passat Alltrack saa vetää 2200kg kärryä ja suurin osa noista muistakin kitumaastureistakin sitä 2000kg kärryä, joten kuinka isosta vaunusta on kyse?