Omat autot -keskusteluketju! Yleinen ja offtopic keskustelu omiin autoihin liittyen

Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
168
En enää muista yksityiskohtia on niin paljon virrannut vettä vantaassa. Siitä on kuitenkin useita kymmeniä vuosia aikaa. Autotoimittajat kirjoittivat siitä. Japseilla ei ollut silloin niin vahvaa osuutta automarkkinoista kuin nykyään. Eivät halunneet pilata mainettaan ja siksi ensin testauttivat omalla kansalla ennen kuin hyökkäsivät länsimarkkinoille.
Japsiautot ovatkin siksi saavuttaneet legendaarisen maineen hyvästä työnlaadusta ja autojen kestävyydestä. Nuo ominaisuudethan on kiiteltyjä ympäri maailman. Japsit ottivat ensimmäisinä robotit käyttöön autotehtaissaan ja jenkit olivat ihmeissään autojen mittatarkkuudesta ja yleisestä laadusta. Ymmärtääkseni japsit kehittivät itse nuo robotit ja heillä oli etulyötiasema kauan aikaa markkinoilla, kunnes alkoivat myydä robotteja muillekin.
Jenkkiautoissa oli aikanaan suuret toleranssit auton peltien sovituksessa toisiinsa, raot olivat sentin luokkaa. Eurooppalaisilla sama juttu, itsellänikin oli -1970 mallin Rellu 16TL. Tyttöni oli pieni ja jtyönsi sormensa takaoven väliin kun suljin ovea.
Sormien luut säilyivät vahingoittumatta, kiitos suurien(n.10mm) välyksien oven ja sen karmin välissä.
Nykyään tuollaisessa tapauksessa ei selviäisi tuosta, kun välykset ovat 3mm luokkaa. Ja tuo 3mm on joka paikassa välyksenä. Pellit on valmistettu niin mittatarkoiksi ja robotit tekevät asennukset millin osien tarkkuudella.
e: jenkit kehittivät autoteollisuuden, mutta japsit opettivat muulle maailmalle kunka tehdään laadukkaita autoja. Sitten muutkin oppivat kun oli pakko!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
811
Oma kulkine tuli päivitettyä ja uusi on 2017 mallin Ford Fiesta ST, kilsoja ainoastaan 12tkm. Vanhempaa korimallia, joten pellin alta löytyy 1,6 ecoboost. Auto on kolmiovinen ja pieni kuin mikä, mutta maantiellä tuntuma on kuin isommassa autossa. Ensi kokemukset varsin positiiviset.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 757
Oma kulkine tuli päivitettyä ja uusi on 2017 mallin Ford Fiesta ST, kilsoja ainoastaan 12tkm. Vanhempaa korimallia, joten pellin alta löytyy 1,6 ecoboost. Auto on kolmiovinen ja pieni kuin mikä, mutta maantiellä tuntuma on kuin isommassa autossa. Ensi kokemukset varsin positiiviset.
Hauska auto. Omalla tavallaan raaempi ja leikkisämpi kuin MK8 vaikka tuossa 2017:ssä on jo pehmeämpi jousitus joka hiukan hillitsi tuota perän irtoamista. Muista äkkiä hoitaa siihen Mountunen softa ja intake. Mukavat äänet ja vaikka huipputeho ei liikaa kasva niin kåytettävä teho senkin edestä. Itsellä ollut siis pari vuotta vanhempi MK7 joka oli vielä kovalla jousituksella ja Mountunen MT215 kitillä ja MK8 jossa vielä enemmän Mountunen osaa ja rajumpi softa.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
811
Hauska auto. Omalla tavallaan raaempi ja leikkisämpi kuin MK8 vaikka tuossa 2017:ssä on jo pehmeämpi jousitus joka hiukan hillitsi tuota perän irtoamista. Muista äkkiä hoitaa siihen Mountunen softa ja intake. Mukavat äänet ja vaikka huipputeho ei liikaa kasva niin kåytettävä teho senkin edestä. Itsellä ollut siis pari vuotta vanhempi MK7 joka oli vielä kovalla jousituksella ja Mountunen MT215 kitillä ja MK8 jossa vielä enemmän Mountunen osaa ja rajumpi softa.
Mä en ole mikään softailija, tykkään enemmän tehdasmalleista, vaikka ymmärrän kyllä sen softailunkin pointin. Parilla kympillä kyllä nappiostos :), toivottavasti tekniikka kestää...
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 757
Mä en ole mikään softailija, tykkään enemmän tehdasmalleista, vaikka ymmärrän kyllä sen softailunkin pointin. Parilla kympillä kyllä nappiostos :), toivottavasti tekniikka kestää...
Tuossa Mountunen 215 kitissä on se hyvä että se on suunniteltu Fordin kanssa ja sen sai laittaa autoon jo ennen luovutusta ja tehdastakuu säilyi. Käytännössä siis Fordin ja Mountunen softa ja ilmansuodatin jotka ns päästivät moottorin siihen tehoon kun oli ajateltu mutta ymmärtääkseni päästöjen takia pudotettu tehoja ja vääntöjä. Bonuksena on että katsotaan pääasiassa eduksi jälleenmyydessä. Mukava ero etenkin keskialueella ja antaa turbonkik jo kuulua hiukan.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
811
Tuossa Mountunen 215 kitissä on se hyvä että se on suunniteltu Fordin kanssa ja sen sai laittaa autoon jo ennen luovutusta ja tehdastakuu säilyi. Käytännössä siis Fordin ja Mountunen softa ja ilmansuodatin jotka ns päästivät moottorin siihen tehoon kun oli ajateltu mutta ymmärtääkseni päästöjen takia pudotettu tehoja ja vääntöjä. Bonuksena on että katsotaan pääasiassa eduksi jälleenmyydessä. Mukava ero etenkin keskialueella ja antaa turbonkik jo kuulua hiukan.
Oliko siinä kuitenkaan mitään vaikutusta suorituskykyyn? Oma kutina on, että äänet muuttuivat, mutta kulku pysyi samana.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 757
Oliko siinä kuitenkaan mitään vaikutusta suorituskykyyn? Oma kutina on, että äänet muuttuivat, mutta kulku pysyi samana.
Oli. Aivan selkeä ero. Huipputeho ei kimmonnut liikoja mutta keskialue heräsi eloon ja alempien vaihteiden tehorajoituksia lievennettiin jonkin verran (herää yhä täysin vasta kolmonen pesässä kuten vakio). Mountune on siis paja joka on ns Fordin epävirallinen viritalo (Mersulla oli aiemmin AMG kunnes ostivat koko puljun). Eivät ole halvin mutta oikeasti tuottavat mitä lupaavat.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
811
Mä olen pari videota nähnyt, ja toisessa oli vakio mk7 ja toinen mountunen kitillä. Mountune oli ihan muutaman sentin edellä kiihdytyksessä. Toinen oli vakio mk8 vastaan mk7 mountune kitillä ja mk8 oli selkeästi rivakampi, vaikka tehoa mukamas vähemmän. Mut joka tapauksessa tehdaslaitteet on enemmän mun juttu. @Pyrres
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 757
Mä olen pari videota nähnyt, ja toisessa oli vakio mk7 ja toinen mountunen kitillä. Mountune oli ihan muutaman sentin edellä kiihdytyksessä. Toinen oli vakio mk8 vastaan mk7 mountune kitillä ja mk8 oli selkeästi rivakampi, vaikka tehoa mukamas vähemmän. Mut joka tapauksessa tehdaslaitteet on enemmän mun juttu. @Pyrres
En väitä vastaan ja kukin tavallaan :). Omia kokemuksia lähinnä peilaan ja rohkaisen kokeilemaan. Lämmin suositus vain että käyt vaikka kokeilemassa 215 autoa tai lyöt softan sisään ja kokeilet ja jos ei kelpaa niin palautat vakioksi ja rahat takaisin. Se on toki sanottava että etuveto on etuveto ja tehoa voi olla miten paljon tahansa mutta jos et saa sitä tiehen ei siitä paljoa ole hyötyä. Siksi MK7:ssa on tehorajoitukset 1. ja 2. vaihteilla. MK8:ssa taas on isossa osassa lukko jonka kanssa saa tehoa mukavasti tiehen ja MK8:n 3pyttyinen on kokoisekseen vääntöeläin. Omassa oli Mountunen miedommalla softalla 360 vai 370nm vääntöä ja laajalla alueella. Vakiona vain jokusen kymmentä nm vähemmän.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
811
En väitä vastaan ja kukin tavallaan :). Omia kokemuksia lähinnä peilaan ja rohkaisen kokeilemaan. Lämmin suositus vain että käyt vaikka kokeilemassa 215 autoa tai lyöt softan sisään ja kokeilet ja jos ei kelpaa niin palautat vakioksi ja rahat takaisin. Se on toki sanottava että etuveto on etuveto ja tehoa voi olla miten paljon tahansa mutta jos et saa sitä tiehen ei siitä paljoa ole hyötyä. Siksi MK7:ssa on tehorajoitukset 1. ja 2. vaihteilla. MK8:ssa taas on isossa osassa lukko jonka kanssa saa tehoa mukavasti tiehen ja MK8:n 3pyttyinen on kokoisekseen vääntöeläin. Omassa oli Mountunen miedommalla softalla 360 vai 370nm vääntöä ja laajalla alueella. Vakiona vain jokusen kymmentä nm vähemmän.
Mä itse asiassa kävin muutama viikko sitten koeajamassa tolla Mountunella softattua autoa, mutta se ehdittiin myydä, ennen kuin sain rahoituksen järjesteltyä. Rivakalta sekin tuntui, mutta mahdoton verrata kun muutama viikko väliä näillä ajeluilla. Tuohon ostamaani autoon ihan olen tyytyväinen Tänäänkin kävin vähän ajelulla ja kivasti lähti rampilla, kun laittoi kolmosen pesään ja kaasun lattiaan
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 757
Mä itse asiassa kävin muutama viikko sitten koeajamassa tolla Mountunella softattua autoa, mutta se ehdittiin myydä, ennen kuin sain rahoituksen järjesteltyä. Rivakalta sekin tuntui, mutta mahdoton verrata kun muutama viikko väliä näillä ajeluilla. Tuohon ostamaani autoon ihan olen tyytyväinen Tänäänkin kävin vähän ajelulla ja kivasti lähti rampilla, kun laittoi kolmosen pesään ja kaasun lattiaan
Jos rampilla on kolmonen pesässä niin ollaan aika äkkiä laittomissa ;). Kokeile muuten jo ennen talvea päästää kaasua mutkassa ja tunnustele miten perä irtoaa. Fiestat ovat varsin eloisia takapään osalta jos paino siirtyy eteen mutkassa. Helvetin hauskoja kunhan tiedät odottaa ja mitä tehdä tai haluat itse aiheuttaa mukavan pienen luisun mutta antaa ottaa yllättävän paljon kulmaa kaikki järjestelmät päälläkin.
 
Liittynyt
04.08.2018
Viestejä
136
Onko noissa MK7 ST Fiestoissa jotain mitä pitäis tietää ja osata tarkistaa autosta ennen ostoa? Odotellut että tulis lähelle myyntiin jotta pääsisi koeajamaan.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 321
En väitä vastaan ja kukin tavallaan :). Omia kokemuksia lähinnä peilaan ja rohkaisen kokeilemaan. Lämmin suositus vain että käyt vaikka kokeilemassa 215 autoa tai lyöt softan sisään ja kokeilet ja jos ei kelpaa niin palautat vakioksi ja rahat takaisin. Se on toki sanottava että etuveto on etuveto ja tehoa voi olla miten paljon tahansa mutta jos et saa sitä tiehen ei siitä paljoa ole hyötyä. Siksi MK7:ssa on tehorajoitukset 1. ja 2. vaihteilla. MK8:ssa taas on isossa osassa lukko jonka kanssa saa tehoa mukavasti tiehen ja MK8:n 3pyttyinen on kokoisekseen vääntöeläin. Omassa oli Mountunen miedommalla softalla 360 vai 370nm vääntöä ja laajalla alueella. Vakiona vain jokusen kymmentä nm vähemmän.
Siis mikä on mk8 fiesta?
Jos Wikipediasta vilkaisee, niin ei sellaista ole olemassakaan.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 321

Katoin tuolta, niin mk4:n faceliftattua versiota on sanottu mk5:ksi ja siitä lähtien on ollut kahta koulukuntaa sukupolvien numeroinnissa.
Tuolla lopussahan se lukeekin
Wikipedia sanoi:
On November 29, 2016, the seventh-generation Fiesta (Mark VII, or Mark VIII in UK) was announced in Germany, being bigger, roomier, safer, more efficient, and more upmarket. The Fiesta range expanded to include new additions - a crossover-styled variant called the Fiesta Active, and the luxury Fiesta Vignale.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 757
Joku aivopieruhan tuo on. Edes Ford ei tunnu tietävän onko uusin MK7 vai MK8. Maahantuojan mukaan 7, liikkeiden mukaan 8, harrastajien yms suussa 8...

@overcome katso nyt ainakin perus ruoste, miten aski tykkää vaihtaa etenkin pienemmillä vaihteilla (revittelyvaihteet), takarenkaiden sisäreunat. Nuo tykkäävät mennä kolmella pyörällä niin helposti että on tullut monta eteen jossa oli rengas melkein kankailla sisäreunasta ja hyvin pintaa ulkoreunassa. Jarrut kuluvat myös hyvin brake vectoringin takia ja alustan osia kuluu jos ajetaan rajummin.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
706
Tuo Dacia on semmoinen valinta, että se jakaa mielipiteitä puolesta ja vastaan.

On tuo varmasti parempi auto kuin 17 vuotta vanha KIA, jolla allekirjoittanut ajelee. Ei kovin nautinnollista tai hauskaa ja parempaankin olis varaa, mutta toisaalta huolettomuus, yksinkertaisuus ja autoilun edullisuus viehättää. :D
Onko Daciassa muuta miinusta kuin "se järkyttävä imago tappio" ? En ainakaan ole kuullut että noissa mitään tyyppivikoja/lastentauteja olisi (?) Tietysti jostain on tingittävä kun hinta on mitä on. Ilmeisesti ainakin äänieristyksestä ja sisustasta.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 730
Onko Daciassa muuta miinusta kuin "se järkyttävä imago tappio" ? En ainakaan ole kuullut että noissa mitään tyyppivikoja/lastentauteja olisi (?) Tietysti jostain on tingittävä kun hinta on mitä on. Ilmeisesti ainakin äänieristyksestä ja sisustasta.
No jos muotoillaan asia näin, että 26 k€ rahalla on muitakin vaihtoehtoja kuin Dacia. :rolleyes:

Ei uusia, mutta vähän käytettyjä toki...
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
362
Onko Daciassa muuta miinusta kuin "se järkyttävä imago tappio" ? En ainakaan ole kuullut että noissa mitään tyyppivikoja/lastentauteja olisi (?) Tietysti jostain on tingittävä kun hinta on mitä on. Ilmeisesti ainakin äänieristyksestä ja sisustasta.
Jakoketjuja näihin on paljon vaihdettu, ainakin Dustereihin.
 
Liittynyt
02.08.2017
Viestejä
249
No jos muotoillaan asia näin, että 26 k€ rahalla on muitakin vaihtoehtoja kuin Dacia. :rolleyes:

Ei uusia, mutta vähän käytettyjä toki...
"Vikapommeiksi olemme nimenneet ne autot, joiden vikaprosentti asettuu haarukkaan 15–30 prosenttia. Tämän joukon kärkipäässä olivat Daciat"


" Kolmevuotiaiden automerkkien kolme huonointa ovat Dacia (12,8%), Land Rover (10,6%) sekä Renault (9,4%). "

" Viisivuotiaiden autojen katsastustilaston huonoimmat ovat Citroën C4 Cactus (30,7%), toiseksi heikoimman esityksen antaa Dacia Sandero 26,9 prosentilla ja kolmanneksi huonoimman tuloksen saa Dacia Logan 26,5 prosentilla. "

" Dacialla on kyseenalainen kunnia juhlia vikalistojen hännillä niin malli- kuin merkkikohtaisissa tilastoissa. "

 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
710
"Vikapommeiksi olemme nimenneet ne autot, joiden vikaprosentti asettuu haarukkaan 15–30 prosenttia. Tämän joukon kärkipäässä olivat Daciat"


" Kolmevuotiaiden automerkkien kolme huonointa ovat Dacia (12,8%), Land Rover (10,6%) sekä Renault (9,4%). "

" Viisivuotiaiden autojen katsastustilaston huonoimmat ovat Citroën C4 Cactus (30,7%), toiseksi heikoimman esityksen antaa Dacia Sandero 26,9 prosentilla ja kolmanneksi huonoimman tuloksen saa Dacia Logan 26,5 prosentilla. "

" Dacialla on kyseenalainen kunnia juhlia vikalistojen hännillä niin malli- kuin merkkikohtaisissa tilastoissa. "

Lisäksi euro ncap testeissä peräti 1 tähti. Onneksi sentään aikuismatkustajien suojaus on ok, ja heikko tulos tulee erityisesti aktiivisten ajoavustimien puutteesta.


 
Liittynyt
16.04.2022
Viestejä
223
Jakoketjuja näihin on paljon vaihdettu, ainakin Dustereihin.
Tais koskea Renault/Nissanin 1.2 turbokonetta jota on Meganessa/Cliossa/Qashqaissa


"Vikapommeiksi olemme nimenneet ne autot, joiden vikaprosentti asettuu haarukkaan 15–30 prosenttia. Tämän joukon kärkipäässä olivat Daciat"


" Kolmevuotiaiden automerkkien kolme huonointa ovat Dacia (12,8%), Land Rover (10,6%) sekä Renault (9,4%). "

" Viisivuotiaiden autojen katsastustilaston huonoimmat ovat Citroën C4 Cactus (30,7%), toiseksi heikoimman esityksen antaa Dacia Sandero 26,9 prosentilla ja kolmanneksi huonoimman tuloksen saa Dacia Logan 26,5 prosentilla. "

" Dacialla on kyseenalainen kunnia juhlia vikalistojen hännillä niin malli- kuin merkkikohtaisissa tilastoissa. "

Nivelistöt, jarrut, toimimattomat valot, vetareiden tiivisteitä, pakoputkisto ja kiinikkeet ruostuvat.
Yleisesti vois sanoa, että halpa hankintahinta näkyy siinä ettei siitä pidetä huolta.

Saa nähdä mistä oma Dacia pomppaa, kun ensimmäinen katsastus on joskus 2025. :D

Lisäksi euro ncap testeissä peräti 1 tähti. Onneksi sentään aikuismatkustajien suojaus on ok, ja heikko tulos tulee erityisesti aktiivisten ajoavustimien puutteesta.


Siitähän NCAP nykyään rokottaa todella paljon, kun ei ole aktiivisia avustimia.
"The Sandero did achieve four stars for the protection it offers adult and child occupants in an impact, along with a three-star rating for pedestrian impact protection. However, according to Euro NCAP rules, the car’s overall rating was dictated by its lowest score: two stars for active safety assist technology."


No jos muotoillaan asia näin, että 26 k€ rahalla on muitakin vaihtoehtoja kuin Dacia. :rolleyes:

Ei uusia, mutta vähän käytettyjä toki...
Olis kai, mutta Dacialla oli hyvät rahoitustarjoukset. Itsekin ostin uuden Dacian viimevuonna, en koeajanut ja näytti pressikuvissa hyvältä.
Jos nyt jotain miinuksia, niin tehoton ilmastointi, koska kylmäaineen määrä on pieni ja takakonttiin lisäsin äänieristystä.

Tuo tarjoaa sen mitä tarvitsen autoilulta ja edullisesti.
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
427
Kesällä loppui etätyöt ja työmatkan ollessa ~100km piti hankkia auto jossa viitsii istua 2h ja 200km päivässä. Saab 9-5 Aero ei vaan ollut näillä bensan (ja etanolin) hinnoilla vaihtoehto enää. Dieseli ei ole koskaan napannut joten pyörittelin bensa- ja hybridivehkeitä.

Ostinkin sitten ladattavan Kia Optima -16 PHEVin josta pidin suuresti, hieno kyyti, paljon herkkuja (hyvät stereot) ja menee halvalla jos jaksaa ladata. Tämä kuitenkin osoittautui vikapesäksi ja väänsin asiasta autoliikkeen (Autokeskus) kanssa aikani kunnes menetin hermoni täysin ja möin auton muualle pienellä persnetolla kun en saanut kauppoja peruttua. Eipähän tarvitse siinä puljussa asioida enää koskaan.

Olin tämän spektaakkelin jälkeen taas autoton ja viikonlopun aikana piti tehdä nopeita ratkaisuja että maanantaina pääsen töihin. Yleisestihän on tiedossa että Lexus on laadukkain auto mitä maapallolta löytyy joten niitä katsomaan. Löytyi 2019 vuosimallia oleva 115tkm ajettu Lexus IS 300h vajaalla kolmella kympillä. Hain sen ja nyt on autolla pari kuukautta menty.

e-CVT lootahan on mannaa kun meno on tappavan tasaista, kulutus on pyörinyt 6l/100km tuntumassa ajon ollessa pääosin 40km maantie ja 50km moottoritie. Jos pidempää siivua vetää 90-110km/h vauhteja niin pääsee 5,5l/100km. Moottoritiellä pompsahtaa reilusti jos alkaa rossaamaan.

Ohjaustuntuma oli ensalkuun järkytys, Saabiin tottuneena Kian kanssa mentiin hieman takapakkia ja Lexuksen kanssa vielä enemmän. Viestiä ei juuri tiestä tule käsiin mutta sentään keskittää hyvin.

Penkki on myös Saabissa pirun paljon parempi, Kian jakkarassa oli kaikki mahdolliset sähkösäädöt, jopa nelisuuntainen ristiseläntuki mutta se oli kova eikä tukenut yhtään sivuilta. Lexuksen penkki kyllä tukee mutta sähköttömät säädöt onnettomat ja kova sekin. Saabin jakkarassa istui ongelmitta vaikka päivän.

Kaikkea ei voi saada mutta tässä kohtaa annan suuren painoarvon luotettavuudelle ja enskevään ensimmäisessä katsastuksessa se nähdään että meneekö heittämällä läpi niinkuin Lexukset yleensä tuppaa menemään.
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
427
Miksi kian 7v takuu ei korvannut vikoja?
Kilometrit oli yli :(

Auto siis nyki aina kun veto oli bensakoneella, sähköllä meni täysin smoothisti. Epäilin ensin sytkävikaa mutta korvakuulolta kävi täysin tasaisesti jo heti kylmänä ja tulppien vaihto ei eroa tehnyt. Puolat nyt olisi voinut myös vaihtaa mutta luulisi että motti olisi myös prötännyt samaanaikaan kun nyki jota se ei tehnyt. Mitään vikavaloakaan ei palanut missään kohtaa.

Eli, epäilykset kallistui vaihdelaatikkoon ja sen kytkimiin = en halunnut ottaa mitään riskiä että joudun korjaamaan sitä omasta pussista.

Idioottina tein auton koeajon todella nopeasti ja vain sähköllä enimmäkseen ajellen enkä huomannut vikaa silloin. Pari päivää kaupoista kesälomamatkalle ja hepskukkuu autohan nykii. Paskakeskus ei suostunut kauppoja perumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 469
No joo, harva autoliike varmaan peruu kauhean mielellään kaupan jos kilsat kerran on olleet jo niin kovat ettei takuu enää ole voimassa. Varsinkin jos mitään selvää vikaa ei ole tiedossa.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
119
Vielä kommenttia tuohon ylläolevaa Dacia keskusteluun, Eikö joskus noin 10vuotta sitten Daciat loistaneet vähävikaisten listoilla, ei ehkä laatunsa vaan yksinkertaisuutensa ansiosta? Liekkö sitten merkki kannibalisoinut liikaa Renujen myyntiä ja olikin sitten jo aika paskentaa tuotetta oikein huolella...:cautious:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
206
Seitsemän vuotta Dacia Logan MCV llä takana ja ei ainuttakaan vikaa. Katsastuksessa sanottiin jotta jarrut olis hyvä uusia seuraavaan katsastukseen mennessä.
Dacialla ajo on kuin Ladalla ajaminen 20 vuotta sitten; vie paikasta toiseen ongelmitta, tyylistä ja mukavuudesta täytyy sitten hieman tinkiä. Itse maksoin omasta uutena 9800 euroa (100% invalidivähennys).
 
Liittynyt
04.12.2022
Viestejä
6
Peugeotilla menty pari vuotta, mallin 308gti kuumakoppi, vm 2017.
Auto on vähän teinin näköinen, koska siinä on tehtaan erikois väri, musta/puna.
Jarruihin olis saanu kesällä menemään yli 3k, onneksi sai briteistä levyt 380mm, samalla vaihdoin satuloiden männät ruostumattomiin, alkuperäioset oli kromatut, mistä pinnote irtoillut.
Auto on hyvä ja tasapainonen ajaa, tehtaalta tulessa, tossa on liikaa campperia, ne kun sääti niin ihan ok talvella, autohan painaa vain 1250kg, ja tehoa 275hv vakiona.
Moottori on ihan hyvä bmw suunnitelema mahlen takomännillä oleva, ostaessa oli 67.000 nyt on jo 87.000 ihan ok auto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 469
Onko sulla siis joku campperiboksi katolla :rofl: No joo vitsailut sikseen, olen aina kuvitellut että tämä on sillä THP -koneella, ei ilmeisesti sitten kun kehut hyväksi. Mikä motti tuossa oikein on?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 614
THP270 eli sama kone kuin RCZ-R -mallissa. Käsittääkseni tuon version pitäisi olla täysin eri maata kuin surullisen kuuluisa THP156.
 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 181
Olisiko kokemuksia tai suosituksia heittää hyvästä pieniruokaisesta käyttöautosta? Saisi olla kuitenkin ripaus persoonaa ja ajamisen iloa. Edes vähän.

1.0 EcoBoost Focus on alkanut vähän kalkattamaan ja pitäisi katsella nyt vaihtoehtoja korjauttaako vai ostaako tilalle jotain ja myy tämän halvemmalla pois.

Kriteerit:
- 2012 uudempi
- Ei diesel
- Hinta noin 7000€
- Pitää pärjätä moottoritielläkin

Valitettavasti omat vaihtoehdot jotka kiinnostaisi sisältää niin epäluotettavaksi kehuttua tekniikkaa että nyt tarvitsee rohkaisua tai potkua toiseen suuntaan.

Mieltä lämmittäisi esim. Citroen, Peugeot, Mini tuolla ihanalla THP-moottorilla, Alfa Giulietta tai Mito, Ehkä joku VAGgilainen TSI-herkku, Jopa Fiat 500L kun on niin sympaattisen ruma.

Onko Renault, Opel tai japanilaiset/korealaiset yhtä pas.. turvallisia valintoja?
Tuli kyseltyä tuolla toisessa topicissa autovaihtoehtoja tai sitten korjautan vanhan.. Tarina on edennyt.

Päädyin siis korjauttamaan tuon Focuksen vaikka tuleekin maksamaan paljon. Uudessa lähes saman arvoisessa autossa tarvisi kuitenkin sen touhutonnin tai kaksi vielä välirahan lisäksi. Focukseen on tehty jo isoja tärkeitäkin huoltoja.

Nyt olin varautunut että katsotaan onko kalkatuksen syy kiertokankien laakereissa vai männissä. Ja korjataan mitä tarvitsee. Lisäksi vaihdetaan kytkin jos on kulunut.

No kyllähän se kalkatuksen syy löytyi männästä jonka helmasta puuttui iso osa. Ja toinen mäntä näytti niinkuin olisi joskus meinannut leikata kiinni. Kovat pystyraapookset toisella puolella.

No uudet männät menossa koneeseen ja sylinterit hoonataan. Samalla vaihdetaan ne kankien liuskat. Ja se kytkin menee kokonaan uusiksi. Tänään ilmoittivat että ahdin kannattaisi vaihtaa. Sekin on ihan loppu. No laitetaan se samalla.. :poop:

Tuohon 280tkm ajetun 1.0 EcoBoostin huoltoon menee melkein auton arvo korjauksiin. Kyllä kannatti.

Mutta eipähän tullut myytyä tälläistä pommia kellekkään. Ongelmia olisi tullut.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
638
Tuohon 280tkm ajetun 1.0 EcoBoostin huoltoon menee melkein auton arvo korjauksiin. Kyllä kannatti.
Kannatti se. Susi konstruktio on säästänyt 2l/100km:ä kunnolliseen konstruktioon verrattuna. Se tekee 5600l bensiiniä, eli noin 10k€. Remontti lienee hieman halvempi. Lisäksi verottaja on suosinut sutta, eli ajoneuvoveroissa lienee jo säästänyt toisen mokoman.

Eikös noita kokonaisia ekopuustisia motoreita saa tonnin pintaan vähän ajettuina?
En jaksa uskoa, että sutta moottoria olisi markkinoilla kaupan kohtuuhintaan ehjinä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 757
Kannatti se. Susi konstruktio on säästänyt 2l/100km:ä kunnolliseen konstruktioon verrattuna. Se tekee 5600l bensiiniä, eli noin 10k€. Remontti lienee hieman halvempi. Lisäksi verottaja on suosinut sutta, eli ajoneuvoveroissa lienee jo säästänyt toisen mokoman.


En jaksa uskoa, että sutta moottoria olisi markkinoilla kaupan kohtuuhintaan ehjinä.
Susi millä perusteella? Ainakin kun aikanaan kyselin tutulta Ford mekaanikolta niin 1.0:ssa paukkui alussa turboja jokunen mutta sen jälkeen olivat kuulema olleet hyviä (toki voi olla että kysyin ns liian aikaisin ja kilometrejä ei ollut kertynyt kuin jokuseen). Samoin 1.5l on ihan hyvän koneen maineessa ainakin virittäjien kohdalla (ST variaationa kokemusta).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 061
Tai sitten ostaa sen hybridi Toyotan, kestää isältä pojalle ja vie vielä vähemmän polttoainetta
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
638
Susi millä perusteella?
Laskin ehkä hieman hätäisesti päissäni: 1+1+1=3
  • Tiedän ecoboosteja rikkoutuneen vähillä kilometreillä.
  • Sihijuoma667:n Ecoboost on valmis 280tkm:ä ajettuna.
  • Moottorissa on liian vähän sylintereitä.
Käsi ylös virheen merkiksi, jos tuo onkin hyvä moottori.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 321
Laskin ehkä hieman hätäisesti päissäni: 1+1+1=3
  • Tiedän ecoboosteja rikkoutuneen vähillä kilometreillä.
  • Sihijuoma667:n Ecoboost on valmis 280tkm:ä ajettuna.
  • Moottorissa on liian vähän sylintereitä.
Käsi ylös virheen merkiksi, jos tuo onkin hyvä moottori.
Muistaakseni valmistaja arvioi tuon moottorin kestävän 250tkm.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 179
200 tai 250tkm se valmistajan lupaus taisi 1.0 ecoboostille olla...tyyppivikoinahan noissa muistaakseni oli se öljyssä mureneva ja sitä myötä kanavat tukkiva jakohihna sekä jokin nesteletkun lähtö kannen kupeessa joka halkeaa tjms.

Saattoi olla muitakin mutta en ulkoa muista, oli jossain välissä paljon puhetta tälläkin foorumilla.
 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 181
200 tai 250tkm se valmistajan lupaus taisi 1.0 ecoboostille olla...tyyppivikoinahan noissa muistaakseni oli se öljyssä mureneva ja sitä myötä kanavat tukkiva jakohihna sekä jokin nesteletkun lähtö kannen kupeessa joka halkeaa tjms.

Saattoi olla muitakin mutta en ulkoa muista, oli jossain välissä paljon puhetta tälläkin foorumilla.
Kuuluisimmat ongelmat on tuon jakohihnan kanssa mutta nekin riippuu käyttäjästä. Jos ajetaan väärillä öljyillä ja liian kauan niin hihnasta irtoava kumimuru tukkii öljysihdin ja kone ei silloin saa tarpeeksi öljyä. Öljysihti suositellaan tarkistettavan jakohihnan vaihdon yhteydessä ja sitäkään kaikki nyrkkipajat ei tee.

Turbolle menevät jäähdytysputket on tavannut ruostua ja näin sylkeä jäähdytinnesteet pihalle. Niitä vaihdettiin takuuseenkin parempilaatuisiin.

Hyvin pidettynä hyvä moottori jos ei oleta sillä pääsevän yli 300tkm ilman remonttia. Onko niitä ongelmattomia moottoreita nykyään missään?
 
Liittynyt
04.11.2018
Viestejä
22
Voisi tännekin avautua autoelämästäkin, kun on niin upeaa, älykästä sakkia purkautunut samalle alustalle tuhansittain.

Siitä asti kun 18 täytin, elämä pyörinyt vähän liikaakin autojen ympärillä. Kaikkea mitä muutamalla tonnilla saa on tullut kokeiltua, että voi sitten oikessti kertoa mielipiteitään laitteista, eikä mitään "kun kaverit sano"-settiä. Huomannut että ne ennakkoluulot ei useinkaan pidä paikkaansa, ja esim. Ranskisleiristä löytyy ihan helmiä laitteita. Jopa ilman hinta-laatuhommia, mutta etenkin siinä luokassa jos käyttöautoa vaikka etsii.

Vähän motivaatio autojen isompaan korjaamiseen itse hukassa, kun tallipaikkaa sopivasti hankala löytää ja muutenkin suurimman osan ihmisistä jotka autoja harrastelee, kanssa en tule toimeen, kun en ymmärrä sellaista "kaikki autot puun ympärille jotka ei ole ihan minttejä tai maksa vähintään 4000e"-meininkiä. Enemmän tulee siis nautittua vain ajamisesta, mutta toki välillä ottaa päähän kun jotain pikkujuttujakaan ei saa itse mukavuudenhalultaan tehtyä, etenkään näin talvella. Kesäisin sentään perushuollot ja muut suorittuvat näppärästi pihalla.

Ja ainahan sitä on pakko ostaa lisää romuja vaikka vanhoissa olisi laitettavaa, kun ei malta. Eipä ole onneksi ihan hanskasta lähtenyt ja autojen määrä sentään pysyy aisoissa, mutta fiksumpaahan se olisi laittaa vanhat viimeisen päälle ennenkuin ostaa uusia, jos ei ihan pakko-ostoksia lasketa. Vähän on kauppamiehen vikaakin, mutta ei niinkään rahamielessä, vaan ostan kuitenkin lähinnä vain autoja joista pidän. Eli vaikka olen hintatietoinen ja halvalla toki kaiken haluan, ei mikään saman tien kiertoon lähde.

Ja mistä sitten pidän, no melkein kaikesta, aasialaisissa ehkä vähiten kiinnostavia juttuja. Pidän autoista ennen kaikkea esineenä, yhteen materiaan on yhdistettynä monta ihmislajin osaamisaluetta. Muotoilu, tekniikka, tietotekniikka, ja monet muut. Siksi ehkä nuo aasialaiset ei innosta, kun jäävät lähes aina siellä tunnepuolella jälkeen muista. Muotoilu aika tylsää jos ei ihan jdm-spessuja lasketa, sisustat aika ankeita (joo, joku Lexus LS hakkaa Golfin mutta saman tasoisia autoja pitää verrata) ja jotenkin ovat suunniteltu enemmän vain käyttöä ajatellen. Ja usein aika lyhyttä sellaista, monet asiat jotka ovat esim. Saksalaisissa tehty arkipäiväisiksi vaihdettaviksi, ovat yllättävän hankalia korjata aasian vehkeissä. Luotettavuus ei ole legendaa, mutta 2000-luvulla jo usein yliarvostettua. Huonoja moottoreita ja vaihdelaatikoita sielläkin suunnassa.

Sen siis oppinut, että yksioikoisesti ei ole huonoja tai hyviä merkkejä, jokaisella on aallonharjansa. Siinä missä VAG laatu on laskenut 3B-Passattien aikakauden jälkeen rajusti, esim. PSA-laitteilla laatu on noussut. Ja faktaa on myös, että niitä hienompia brändejä korjaillaan mukisematta, siinä missä muita haukutaan julkisesti kun ovat olevinaan niin huonoja. Eli Audimies korjaa autoaan tuhansilla hissukseen, mutta Rellun ostanut manaa heti ensimmäistä sähkövikaa -"v:n ranskalaiset". Ihmeellinen tunnepuolen homma suomessa autoskenessä.

Ja tiedän kyllä, että ranskiksilla ja etenkin italialaisilla on niitä huonoja malleja ollut oikeastikin paljon. Niitä pitää vain osata välttää. Italialaiset järjestään ei niin kestävää tavaraa, mutta esim. Twin Spark Alfoilla fiilis korvaa laatua aika paljon. Ainoita 2000-luvun vaparinelosia, jotka eivät tunnu alakierroksilla siltä, että ilmanputsarissa olisi sukka (Ford, Opel 16V koneet ym.).

Kaikissa autoissa on aina jotain kivaa. Fiat Stilot ja muut perusfiatit ja Chevyn Trans Sportit olisi voitu jättää tekemättä... Ennen kaikkea suosittelen kaikille varakkaammillekin rohkeasti kokeilemaan halvempia autoja vaikka harrasteena. Mitään ei mentä, eikä niihin sitä rahaakaan kovin uppoa kun käyttää iPartsia, Rockautoa ja omia käsiä taidokkaasti.
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
427
Lexus IS 300h -19 sai juuri 135tkm mittariin ja käväsin huollossa, eivät pentele mitään vikaa sieltä löytäneet, ei edes palanutta polttimoa.

Huhtikuussa on auton eka katsastus, jännää on että meneekö ihan heittämällä niinkuin Lexulla on tapana.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 324
Kyllä mun Lexus LS pomppas leimasta useasti. Ainakin ylemmät etutukivarret, käsijarru ja ylemmät takatukivarret oli ongelmana. Nykyinen CLK jäi taas kiinni madallusjousista, nekun vaihtoi pois niin on mennyt jo leimasta läpi useampaan kertaan. Lexus oli melkein 300k ajettu ja nykyinen CLK n. 143k, aika samanikäisiäkin ovat. Kyllä ne kilometrit alkaa vaikuttaa, ehkä enemmänkin kuin auton ikä sanoisin. CLK on siitä mielenkiintoinen ollut, että alustaan ei ole tarvinnut yhtäkään väljää osaa vaihtaa tai ehkä katsastus ei ole niitä huomannut.
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
427
Ai että kun haaveilin joskus LS Lexorista... Polttoaineiden hinnat kun pomppas niin haaveilut loppu ku seinään.

GS Lexu vois olla seuraava kulkine. Harrasteautona tallissa on Saab 9-5 Aero -00 millä on myös nautinto syödä asfalttia jos raaskii tankata.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
5 640
@dj_pirtu Onkos tuo Saabbi muutettu etanolikäyttöiseksi? Samaa saanut lukea, että noille bensa-Saabeille maittaa ihan mukavasti polttoaine
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
427
@dj_pirtu Onkos tuo Saabbi muutettu etanolikäyttöiseksi? Samaa saanut lukea, että noille bensa-Saabeille maittaa ihan mukavasti polttoaine
Joo, ostin sen 2018 ja sen jälkeen olen painanut siihen varmaan kymppitonnin verran rahaa. Moottori uusiksi, pellit uusiksi, plus kaikkea muuta pientä. Olisi helpompi listata osat mitä autosta ei ole vaihdettu/rempattu.

Kävin sillä pitkään töissäkin etanolia tankaten kun sitä sai vielä reiluun euroon litralta. Automaattivaihteisessa tuo etanoli tuo vielä mukavasti alavääntöä, ei tarvitse juuri polkea kun poistuu pintakaasullakin.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 757
Tai sitten ostaa sen hybridi Toyotan, kestää isältä pojalle ja vie vielä vähemmän polttoainetta
Ennustajan vikaa sulla näköjään on :D. Pomo osti sitten sen pirun Hybrid Corollan ja nyt sillä sitten suhailen odotellessa tuomiota onko MX lunarissa vai ei (murtovarkaiden toimesta, ei kuskin toimesta).
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
193 638
Viestejä
3 501 902
Jäsenet
62 374
Uusin jäsen
Havenaar

Hinta.fi

Ylös Bottom